Aihe: Kilpaileminen ’väärältä’ puolelta? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][8]
KilpailuaSuomalaista

Kilpaileminen ’väärältä’ puolelta?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Kilpaileminen ’väärältä’ puolelta?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Moi. Oikealta pelaavana tulee pohdittua kaikenlaista. Vähänks olisi jännää ottaa osaa klubin pistebogeykisoihin ja pelata ne vasemmalta eli ’väärältä’ puolelta. Mitä sanoo säännöt ja mikä mahtaa olla tasoitus kun aloittaa?

Säännöt ei kiellä eli ihan sama miten ja kummalta puolelta pelaat.
    Pelaajalla voi olla kuitenkin vain yksi virallinen tasoitus ja se on se mikä ’normaalilta’ puoleltakin on.

Jos oletetaan että pelaaja aloittaisi vakituisesti pelaamaan toiselta puolelta, mä olisin taipuvainen uskomaan että seuran tasoitustoimikunta nostaisi pyydettäessä händärin ainakin 36een. Onkohan tästä jotain ennakkotapauksia?

Vasurit laittavat pallon matkaan OIKEALTA puolelta.

Itse vaihdoin, otin yhteyttä seuraan ja siellä asia annettin kapteenin päätettäväksi. Puhelimessa kapu kysyi mitä arvioisin tasoitukseksi uudelta puolelta. Kerroin mitä arvelin (18) ja homma oli sillä selvä ja se lukema muutettiin korttiin entisen vähän alle kympin tilalle.

Itsekkin olen vaihtanut puolta ja silloin selvitettiin golfliitosta, että pelaajalla on vain yksi virallinen tasoitus ja sillä mentiin. Ei kai se tasoitus tässä golfissa tärkeintä ole?
    Tasoitustoimikunnillahan on oikeus tarkastaa tasoitusta suuntaan tai toiseen pätevän syyn perusteella.

Varmaan vain yksi tasoitus voi olla. Muistelen kuitenkin, että aikoinaan olisi uutisoitu Veikko Niemikorvesta, että hän on singeli oikealta ja vasemmalta pelaten. Onko virallinen – en tiedä.

Aikanaan Vierumäellä prona toimineella Riku Aarniolla oli virallinen tasoitus kummaltakin puolelta. Tai siis pron tasoitushan on 0, mutta siis hänellä oli händäri huonommallekin puolelle.

KL

bogeypeluri kirjoitti: (19.2.2013 11:10:18)
    Aikanaan Vierumäellä prona toimineella Riku Aarniolla oli virallinen tasoitus kummaltakin puolelta. Tai siis pron tasoitushan on 0, mutta siis hänellä oli händäri huonommallekin puolelle.

Mielenkiintoinen ajatus. Itse pelaan oikealta puolelta, mutta joskus hankalammissa paikoissa lyön toiseltakin puolelta. Miten tällaista kätisyyden vaihtamista voi rajoittaa, jos pelaajalla olisi kaksi eri tasoitusta kätisyydestä riippuen? Melko kummallinen olisi tilanne, jossa pelaajalla olisi eri tasoitus erilaisia lyöntejä varten.

Entäpä pelaajat, jotka puttaavat eri puolelta kuin myövät muut lyöntinsä? He saattavat ajoittain myös chipata samalta puolelta kuin puttaavat. Entäpäs sellaiset kummajaiset kuin muuan heppu, joka vaihtoi kätisyyttään ainakin kahdesti, ja jossain vaiheessa hän löi puilla eri puolelta kuin muilla mailoilla?

Eihän sitä kätisyyttä tietenkään kesken kierroksen voi vaihtaa, jos tasoituksilla pelataan. Riku kertoi, että se oli hänelle eräänlainen haaste saada händäri kummaltakin puolelta.

Anssi Kankkonen opetteli lyömään selkävaivojen ahdistaman myös vasemmalta puolelta. Hän osallistui vasurien SM-kisoihin. Sijoitusta en muista. SM-kisat pelataan takatiiltä ilman tasoituksia, joten Anssin tasoituskorttia ei varmaan sen kummemmin kyselty.

KL

bogeypeluri kirjoitti: (19.2.2013 15:47:11)
    Eihän sitä kätisyyttä tietenkään kesken kierroksen voi vaihtaa, jos tasoituksilla pelataan.

Toisin sanoen ’väärältä’ puolelta ei enää saisi lyödä nk. pelastautumislyöntejä? Vaikeaksi menee 😉

Pelaajalla on yksi virallinen tasoitus, jolla kilpaillaan. Jokainen voi laskeskella itselleen epävirallisia tasoituksia mielin määrin.

Keskilihavissa ainakin yksi heepo pelasi silleen, että lyhkäsillä raudoilla löi toiselta puolelta ja lopuilla mailoilla toiselta. Yhden kierroksen pelasin hänen kanssaan ja aina meinasi unohtua tuo kun jäin ihmettelemään, että mitäs se nyt väärältä puolelta (eli vasemmalta) meni lyömään.

Jamasalle vaan terveisiä, että olen se sama heebo. Kyllä mullakin vasurilta oli 7 ja nyt toiselta puolelta on vähän parempi.
    Eräällä formuloissakin esiintyneellä Nigel Mansellilla oli toiselta puolen 1 ja toiselta 5.

Mutta Suomessa ei voi kilpailuissa käyttää kuin yhtä tasoitusta eli sitä, minkä oma seura pitää yllä.

Mikähän mahtaisi olla tasoitus, jos löisi toinen jalka irti maasta, vain yhdellä kädellä mailasta kiinnipitäen ja vapaan käden peukalo anaalissa? Oma arvaukseni on 12,4 yli seuran pitämän virallisen tasoituksen!

Olen pelaillut molemmilta puolilta (hcp vasen 8,3 ja oikea 8,5) ja epäilemättä asia on niin, että alempi händäri on voimassaoleva, ainakin meininki on reilu näin. Olen kuitenkin pitänyt yllä molempien puolen tasoitusta, kun olen jäsenenä kahdessa seurassa. Tasoitusten sekoittumisen vaara on kuitenkin olemassa, jos pelaa ’väärältä puolelta väärään aikaan’.

Mukavaa molemmilta puolilta pelaamisessa on se, että voi esim. pelata reikäpeliä itseään vastaan. Hankalaa on mm. se, ettei tahdo muistaa kumpaan käteen hanska pitää laittaa.

Onneksi naisväki ei ole erityisen kiinnostunut välineistä. Monen setin ja useiden ajurien ostaminen molemmille puolille käy nimittäin pikkuhiljaa arvokkaaksi. Tätähän ei vaimoväen tarvitse välttämättä tietää.

Mikäli jotakuta kiinnostaa vaihtaa puolta golfissa -pieni vinkki: se on aivan h…vetin turhauttavaa. Eli ei siis mitään eroa normipelaamiseen.

Chip Greenside kirjoitti: (19.2.2013 20:33:27)
    Mikähän mahtaisi olla tasoitus, jos löisi toinen jalka irti maasta, vain yhdellä kädellä mailasta kiinnipitäen ja vapaan käden peukalo anaalissa?

Riippuu kaiketi siitä, kenen anaalissa peukalosi on?

KL

bull kirjoitti: (19.2.2013 20:44:20)
    Olen pelaillut molemmilta puolilta (hcp vasen 8,3 ja oikea 8,5) ja epäilemättä asia on niin, että alempi händäri on voimassaoleva, ainakin meininki on reilu näin. Olen kuitenkin pitänyt yllä molempien puolen tasoitusta, kun olen jäsenenä kahdessa seurassa. Tasoitusten sekoittumisen vaara on kuitenkin olemassa, jos pelaa ’väärältä puolelta väärään aikaan’.

Hmmmm… mielenkiintoista. Sinulla on siis kaksi kotiseuraa?

KL

popeye kirjoitti: (19.2.2013 20:11:52)
    Jamasalle vaan terveisiä, että olen se sama heebo. Kyllä mullakin vasurilta oli 7 ja nyt toiselta puolelta on vähän parempi.
    Eräällä formuloissakin esiintyneellä Nigel Mansellilla oli toiselta puolen 1 ja toiselta 5.

Mutta Suomessa ei voi kilpailuissa käyttää kuin yhtä tasoitusta eli sitä, minkä oma seura pitää yllä.

Ei Suomessa eikä muissakaan EGA-maissa. Nigel muistaakseni on britti eikä siten EGA-tasoitusjärjestelmän alainen, tosin vahvasti epäilen moisen kaksoistasoituksen olevan sallittu edes brittien CONGU-järjestelmässä. Ketä se palvelisi ja kuka sitä valvoisi?

bogeypeluri kirjoitti: (19.2.2013 15:47:11)
    Eihän sitä kätisyyttä tietenkään kesken kierroksen voi vaihtaa, jos tasoituksilla pelataan.

Ei voi, ei, ja sen takia meidän klubilla pitääkin allekirjoittaa kortti samalla kädellä jolla kierroksen aloitti, jos haluaa palkinnoille.

Ei ole kahta kotiseuraa, mutta pelaaja voinee pelata ei-kotiseuransa jäsenille tarkoitetussa kisoissa ko. seuran jäsenenä.

Mulla on kolme kotiseuraa ja tasoitusta, oikea, vasen ja keskellä. Keskeltä krokettilyönnillä oleva tasoitus on huonoin koska putatessa tulee rankkuja niin perskuleesti.

KL

bull kirjoitti: (20.2.2013 16:03:07)
    Ei ole kahta kotiseuraa, mutta pelaaja voinee pelata ei-kotiseuransa jäsenille tarkoitetussa kisoissa ko. seuran jäsenenä.

Luonnollisesti, mutta se toinen seura ei pidä yllä pelaajan tasoitusta, ainoastaan kotiseura tekee niin. Siksi kahta eri tasoitusta ei samalla pelaajalla voi Suomessa olla, ellei sitten ole jäsenenä jonkun toisen liiton alaisessa seurassa, siis ulkomailla.

KL kirjoitti: (20.2.2013 17:06:40)

bull kirjoitti: (20.2.2013 16:03:07)

Luonnollisesti, mutta se toinen seura ei pidä yllä pelaajan tasoitusta, ainoastaan kotiseura tekee niin. Siksi kahta eri tasoitusta ei samalla pelaajalla voi Suomessa olla, ellei sitten ole jäsenenä jonkun toisen liiton alaisessa seurassa, siis ulkomailla.

Tai toisella identiteetillä toisessa seurassa. Aikoinaan kerrottiin ihan nimeltä mainiten suomalaispelaajasta, joka voitteli suffelikisoja Espanjassa väärällä nimellä ja tasoituksella. Lieneekö tarina tosi?

JuKo kirjoitti: (20.2.2013 16:15:43)
    Mulla on kolme kotiseuraa ja tasoitusta, oikea, vasen ja keskellä. Keskeltä krokettilyönnillä oleva tasoitus on huonoin koska putatessa tulee rankkuja niin perskuleesti.

Taitaa myös olla aika lyhytvartinen putteri siitä keskeltä lyötäessä,

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 27)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #209343 kohteessaKilpaileminen ’väärältä’ puolelta?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Kilpaileminen ’väärältä’ puolelta?