Aihe: Kiinteät haitat - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Kiinteät haitat

Etusivu Foorumit Säännöt Kiinteät haitat

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 32)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ’Jos kiinteä haitta (esim. kastelulaitteen kansi) häiritsee pelaajan lyöntiasentoa tai hänen lyöntiään, pallon voi pudottaa mailan mitan päähän lähimmästä paikasta, jossa vapaudutaan haitasta ja joka ei ole lähempänä reikää. Pelilinjalla olevasta haitasta ei voi rangaistuksetta vapautua. Viheriöllä puttilinjalla olevasta kiinteästä haitasta voi rangaistuksetta vapautua.’ Edellinen on poiminta golf.fin sääntöoppaasta, mutta jäi vähän epäselväksi milloin este haittaa lyöntiä ja milloin se on pelkästään pelilinjalla. Esim. Tolppa, joka lasketaan kiinteäksi haitaksi, on pallon edessä vaikkapa puoli metria, niin haittaako se silloin lyöntiä? Voin kyllä lyödä palloa normaalisti, mutta maila luultavasti osuu lyönnin jälkeen kyseiseen tolppaan. Tapper P.s. Löytyykö suomalaista sääntökirjaa jostain päin internettiä?

    Nimetön

    Jos maila todennäköisesti osuu niin saat vapautua ainakin 150 m tolpasta

    KL

    (Kiinteä) haitta vaikuttaa silloin, kun se estää pelaajaa asettumasta normaaliin lyöntiasentoon tai haittaa pelaajan aiottua svingiä. Toisin sanoen, jos maila osuisi svingissä haittaan, siitä saa vapautua. Pelilinjalla haitta ei vaikuta, poislukien kastelulaitteen kansi viheriön läheisyydessä, siitä on erityismääräys.

    Haitan määritelmä lötyy sääntökirjasta, jota ei suomenkielisenä saa julkaista netissä (R&A kieltää). Englanninkielinen kyllä löytyy
    Rules of Golf.

    150 m mittapaalu on kiinteä haitta Suomen Golfliiton paikallissääntöjen mukaan.

    KL kirjoitti: (3.8.2006 15:39:16)
    Haitan määritelmä lötyy sääntökirjasta, jota ei suomenkielisenä saa julkaista netissä (R&A kieltää).

    Kenties olisi kuitenkin oikeampi sanoa, että tekijäoikeudet kieltävät. Tämä puute tuskin on pelkästään R&A:n vika, vaan kyllä sen pallon voinee ennemmin heittää oman golfliittomme syliin, joka ei jostakin syystä hoida sääntöjämme verkkoon (siis neuvottele R&A:n kanssa). Omat käännöksensä verkkoon ovat hienosti hoitaneet mm. sellaisetkin golfin ja huipputekniikan mahtimaatkin kuin Italia, Alankomaat, Espanja ja Ranska.

    KL

    Ihan totta, SGL voisi yrittää neuvotella R&A:n kanssa suomennoksen julkaisemisesta netissä. Kyse voi kuitenkin olla aika isosta rahasta, mene ja tiedä. Toisaalta SGL saa jonkin verran rahaa painettujen opusten myymisestä, liekö tuolla seikalla myös jotakin merkitystä.

    ts

    KL kirjoitti: (3.8.2006 15:39:16)
    (
    150 m mittapaalu on kiinteä haitta Suomen Golfliiton paikallissääntöjen mukaan.

    Ja nimenomaan kiinteä haitta vain, jos se on paikallissäänöllä sellaiseksi määrätty (kuten kaikilla Suomen kentillä) Muualla se voi olla myös liikuteltava haitta.

    KL kirjoitti: (3.8.2006 15:39:16)Haitan määritelmä lötyy sääntökirjasta, jota ei suomenkielisenä saa julkaista netissä (R&A kieltää). Englanninkielinen kyllä löytyy
    Rules of Golf.

    Täältä taitaa löytyä paras suomalainen sääntösivu.

    KL kirjoitti: (3.8.2006 15:39:16)Pelilinjalla haitta ei vaikuta

    Mutta millon se jokin paalu on pelilinjalla ja milloin siitä voi vapautua? Ajatellaan tilanne että on suora linja jonka muodostavat reikä, merkkipaalu, pallo. Pallo on 0,5 metrin päässä paalusta. Onko paalu nyt pelilinjalla ja siitä ei voi rangaistuksetta vapautua?

    Muutenkin noista säännöistä löytyy sellasia epäselviä, epätarkasti määriteltyjä ja ristiriitasia juttuja ja ne vielä taistelee ristiriidassa http://www.golf.fi sääntöpalstan vastauksien kanssa. Esimerkiksi se että onko irrallinen divot irrallinen haitta vai ei.

    ts

    Siis täsmennyshän kuuluu tietysti : jos paalu on vain pelililinjalla eikä muuten haittaa mailan heilahdusta tai lyöntiasentoa, siitä ei saa vapautua.

    Sääntöjen oppiminen käy paljon helpommaksi kun opettelee ensin määritelmät tuosta kirjan alusta. Vaikea oppia nimittäin jos ei osaa kieltä.

    Toisekseen; käyttäkää sitä oikeata sääntökirjaa, ei kuviteltua sääntöopasta.

    heräsi kysymys kun näin melkeistä greencardillisena tuppaa nuo pallot lentelemään ilman osotetta sinne reunaan ja istutusten lähelle. Että voiko sen pallon viskata vähän sivumpaan, vai otanko napakamman otteen ja räimäsenkö senverta kovempaa että ei pienet puskat haittaa?

    Tuosta 150 paalusta on meikäläisellä kokemusta ihan lähiajoilta :o). Paalu noin 5 metrin päässä lyöntilinjalla, kaverit ehdottivat, että sinähän saat vapautua siitä… VÄÄRIN!

    Vapautuksen saa tosiaan vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että vaarana olisi ollut osua nimenomaan mailalla siihen tolppaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut sanoa, että ’pelaamaton paikka’ ja yhdellä rankulla saada vapautuksen, mutta arvatkaa otinko :D. No täysswingi ja tietenkin täräytin siihen metalliseen tolppaan – pallo kaaressa ylitseni 50 metriä taakseni. Klubin terassilla eräs tuntematon herra tuli kysymään, että minäkö täräytin siihen tolppaan, oli nimittäin kilahdus kuulunut vähän kauemmaksikin :o).

    Air_shot’ille – riippuu pusikosta :o). Usein kentän paikallissäännöissä on erikseen mainittu, jos saa vapautuksen istutetuista ’pusikkoista’ ja yleensä ne on myös silloin erikseen kentällä merkitty. Jos kyseinen pusikko ei ole tälläinen, niin eikun tiukempi ote mailasta ja menoksi :o) – tai se pelaamaton paikka ja vapautus yhdellä rankulla.

    Säännöt kannattaa oikeasti opetella kunnolla…

    Outti paalun toinen (meikän) puoli on musta. Ei merkitse siis outtia pelaamalleni väylälle.
    Pallo makaa tolpan lähellä niin että haittaa swingiä. Saako paalun ottaa pois lyönnin ajaksi vai pitääkö ottaa (vapaa) droppi? Saako valita?

    ts

    Paaluhan on keinotekoinen, eli se on haitta. Koska Out rajan on oltava tarkka ja muuttumaton, ei paaluun saa koskea. Silloin paalu on kiinteä haitta josta vapaudutaan dropilla. Out paalujen vaikutuksesta pelattavalla reiällähän ei saa vapautua, koska paalut eivät ole kentällä vaan ulkona.

    KL

    Teknisesti paalu ei ole out-paalu pelattavalle väylälle ja siten siirrettävissä. Käytännön syistä sitä ei tietenkään pidä lähteä siirtämään, koskapa se on out-paalu sille toiselle väylälle.

    Toisaalta mustalla puolella oltaessa paalu on ilman muuta haitta eikä ko. väylää pelattaessa out-paalu, joten siitä saa vapautua. Siksi tuosta on syytä olla paikallissäännöissä erikseen maininta. Enpä ole millään kentällä kuitenkaan nähnyt moista mainintaa.

    Mitenkäs on sitten sähkötolppien kanssa joita löytyy kentältä. Kaverini oli lyömässä väylän vasempaan reunaan menneen avauksen jälkeen jatkolyöntiä. Sähkötolpan tukivaijeri vai mikä lieneekään kuitenkin se vaijeri joita usein näkee sähkötolpan rungosta maahan menevän, oli suoraan lyöntilinjalla n.3 metrin päässä. Selkeänä vaarana oli että pallo tuohon osuisi ja kimpoaisi joko itseä päin tai johonkin arvottuun suuntaan, saako tuosta vapautua?

    Sähkötolppien vaijerithan ovat siitä erikoisia haittoja muihin haittoihin verrattuna että niihin osuessa lyönti on pakko uusia, tässä nyt oli sitten vain vaarana että vahingoittaa itseään tai jotain muuta tuolla lyönnillä.

    Eihän sitä tarvitse lyödä kohti vaijereita. Eihän sitä järkevä pelaaja lyö kohti edessä olevaa kiveä/kalliota jos ei ole varma että saa nostettua yli. Eli ei saa vapautusta.

    JuKo kirjoitti: (17.8.2006 10:06:38)
    Eihän sitä tarvitse lyödä kohti vaijereita. Eihän sitä järkevä pelaaja lyö kohti edessä olevaa kiveä/kalliota jos ei ole varma että saa nostettua yli. Eli ei saa vapautusta.

    Harvemmin varmaan kuitenkaan on ihminen niitä kallioita sinne käynyt viemässä ja aika harvalla kentällä varmaan kallio on kiinteä haitta, sähkötolpan vaijeri on kuitenkin hiukan eri asia. Vaikka tuo perustelusi kuulostaa kyllä todella pätevältä niin ehkä kuitenkin odotellaan muitakin mielipiteitä.

    ts

    Eikös tähänkin jo aika selkesäti vastattu. Vapautusta ei saa, jos haitta vaikuttaa vain pelilinjalla. Vapautuksen saa vain, jos se vaikuttaa lyöntiasentoon ja mailan heilahdukseen. Poikkeuksena tästä ammattilaiskisoissa olevat helpotukset, joissa tialpäisistä rakenteista (katsomot,mainostaulut ym.) voi saada vapautuksen myös niiden ollessa pelilinjalla

    ts kirjoitti: (17.8.2006 10:58:15)
    Eikös tähänkin jo aika selkesäti vastattu. Vapautusta ei saa, jos haitta vaikuttaa vain pelilinjalla.

    Niin missä tähän on vastattu? Et kai tarkoita tuota ylempää kallio-vertausta?

    Mietin vain tässä että jos se nyt siihen vaijeriin kuitenkin osuu niin lyöntihän on kuitenkin pakko uusia? Vai onko jossain määritetty että sähköjohtojen määritelmä koskee vain kokonaan ilmassa kulkevia piuhoja?

    Nimetön

    ks. golfbotin vastaus. Kyse on mailan osumisesta, ei pallon.

    JuKo kirjoitti: (17.8.2006 10:06:38)
    Eihän sitä tarvitse lyödä kohti vaijereita.

    Tottakai kannattaa jos se on suorin linja lipulle! Osuessaan joko vaijeriin tai tolppaan, lyönti pitää kuitenkin uusia. Sitä voi sitten yrittää niin monta kertaa että onnistuu.

    Harkkakierros kun oli, neuvoimme kaveria siirtämään palloa ettei satu vahinkoa. Kisassa olisi sitten lyöty kylmästi päin ja jos olisi osunut niin sitten lyöntiä uusimaan.

    ts

    januz kirjoitti: (17.8.2006 11:15:47)

    ts kirjoitti: (17.8.2006 10:58:15)
    Eikös tähänkin jo aika selkesäti vastattu. Vapautusta ei saa, jos haitta vaikuttaa vain pelilinjalla.

    Niin missä tähän on vastattu? Et kai tarkoita tuota ylempää kallio-vertausta?

    Mietin vain tässä että jos se nyt siihen vaijeriin kuitenkin osuu niin lyöntihän on kuitenkin pakko uusia? Vai onko jossain määritetty että sähköjohtojen määritelmä koskee vain kokonaan ilmassa kulkevia piuhoja?

    Tuohon haitan vaikutukseen pelilinjallat on täsä ketjussa vastattu KL:n Botin ja mun toimesta jo heti alkuvaiheissa.

    Tu vaijeri on kuulemma liittotuomareidenkin tulkinnoissa saanut eri statuksia. Toureillahan lienee tarkennettu tuo ’linja’ käsittämään vain johdot, joka on varsin järkevää. Tolpat ja vaijerit voi vältää sivusuunnassa, mutta johtoja ei.

    SGL:n ja muidenkin liittojen tulkinta on kuitenkin ollut, että linja tarkoittaa kaikkea siihen kuuluvaa. Näinollen ihmettelen joidenkin liittotuomareiden tulkintaa, että harusvaijeri ei olisi sitä. Yhtä lailla se kuuluu tuohon sähkölinjaan kuin tolppakin

    ts kirjoitti: (17.8.2006 11:36:10)

    SGL:n ja muidenkin liittojen tulkinta on kuitenkin ollut, että linja tarkoittaa kaikkea siihen kuuluvaa. Näinollen ihmettelen joidenkin liittotuomareiden tulkintaa, että harusvaijeri ei olisi sitä. Yhtä lailla se kuuluu tuohon sähkölinjaan kuin tolppakin

    Jos pallo osuu kentällä (reiällä __ ) olevaan sähköpylvääseen tai -johtoon, on pelaajan uusittava lyönti rangaistuksetta. (Sääntö 20-5)

    ^^ Niin ei tuossa kyllä mitään epäselvää ole. Jos osuu pylvääseen tai johtoon niin lyönti pitää uusia.

    ts

    Näinhän se sanamuoto taitaa tosiaan suomessa olle, joten vielä enemmän ihmetyttää erilaiset tulkinnat. Muissa maissa pealtessa on tullut vastaan sitten hieman toisenlaisiakin sanamuotoja.

    Tässä kuitenkin suositus R&A:n sivuilta:

    3. If a ball strikes an elevated power line or cable, the stroke must be cancelled and replayed, without penalty (see Rule 20-5). If the ball is not immediately recoverable another ball may be substituted.
    Note: Guy wires supporting a temporary immovable obstruction are part of the temporary immovable obstruction unless the Committee, by Local Rule, declares that they are to be treated as elevated power lines or cables.
    Exception: Ball striking elevated junction section of cable rising from the ground must not be replayed.

    Eli tässä ei puhuta tolpista mitään

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 32)
Vastaa aiheeseen: Kiinteät haitat

Etusivu Foorumit Säännöt Kiinteät haitat