22.–29.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][27]
KilpailuaSuomalaista

(keventävä?) sääntökysymys

Etusivu Foorumit Säännöt (keventävä?) sääntökysymys

Esillä 15 viestiä, 26 - 40 (kaikkiaan 40)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #300179 Ilmoita asiaton viesti

    Osalla porukasta tuntuu olevan vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa. USGA:n decisionissa ei ole väliä jääkö pallo hudin jälkeen tiin päälle vai putoaako sen päältä. Neljäs lähtee ja pallon voi tiiata.

    #300180 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Missä sanotaan, että se on sama jääkö pallo tiin päälle vai putoaa tiin päältä tiiausalueelle.

    Missed the ball = huti.

    Neuvosta kiitollinen

    #300181 Ilmoita asiaton viesti

    Kallistuisin Seven kannalle. USGA desicion käsittelee yksinomaan hutia ensimmäisessä lyönnissä. Oletus siis lienee, että pallo ei liiku eikä tipu tiin päältä.

    Odotan itsekin vieraspelaajan kommentteja, jahka kerkiää vastamaan.

    #300182 Ilmoita asiaton viesti

    11-3/1:

    Ball Falling Off Tee When Stroke Just Touches It Is Picked Up and Re-Teed — See 18-2a/2 .

    18-2a/2 Ball Falling Off Tee When Stroke Just Touches It Is Picked Up and Re-Teed

    Q. When starting a hole, a player, in making his first stroke, just touched the ball and it fell off the tee. He picked up the ball, re-teed it and played out the hole. What is the ruling?

    A. When the player made a stroke the ball was in play. When he then lifted the ball, he was in breach of Rule 18-2a and incurred a penalty stroke. When he failed to replace the ball on the spot where it came to rest after being knocked off the tee, he incurred a penalty of loss of hole in match play or a total of two strokes in stroke play — see penalty statement under Rule 18 .

    #300183 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Pallo pudonnut lyönnin seurauksena tiin päältä ja jäänyt tiiausalueelle. Onko sallittua tiiata uudelleen. Vastaus dec 11-3/2

    No. When the player made a stroke, the ball was in play — see Definition of ’Ball in Play.’ If a player moves his ball in play without authority, he incurs a penalty stroke under Rule 18-2a and he must replace his ball before playing his next stroke. Otherwise, he loses the hole in match play or he incurs a total penalty of two strokes in stroke play — see penalty statement under Rule 18.

    Ehkä eniten rikottu sääntö on kuitenkin 18-2a/1

    Hudinkaan jälkeen esim tiiauskorkeutta ei saa muuttaa, eikä palloon koskea.

    dec 11-3/3 tapauksessa pallo on lyöty ulos tiin päältä.

    Turzi – Sääntö ei erittele ko. kohdassa onko pallo pelissä tai ei. Siis mielestäni kohouman saa painaa alas.

    #300184 Ilmoita asiaton viesti

    Robuston esittämä decision ei liity alkuperäiseen kysymykseen jossa toinen lyönti on kadonnut. Kun tullaan takaisin tiiauspaikalle lyömään neljättä niin pallon saa tiiata.

    Jos pallo hipaisun jälkeen putoaa tiiltä niin sitä ei saa ilman rankkua (esim. pelaamaton paikka) tiiata uudestaan.

    #300185 Ilmoita asiaton viesti

    Ok.Jos pallo on pelissä ja toinen lyönti lyödään boxin nurmelta outtiin, missä säännössä sanotaan

    että nelosen saa tiiata ? Mielestäni ko. toinen lyönti on verrattavissa väylältä lyötyyn outtiin, vai onko olemassa joku boxi-sääntö ?

    #300186 Ilmoita asiaton viesti

    Olen edelleen sitä mieltä, että jos pallo on pudonnut ohilyönnin seurauksena tiiltä tai pallo on dropattu tiiausalueelle, ei mitään kohoumia saa enää painella, eikä olosuhteita parannella.

    Tulkinta perustuu siihen, että pallo tällöin pelissä, eikä silloin parannella olosuhteita kuin sääntöjen puitteissa. Ennen avauslyöntiä tiiausalueen nurmea voi painella jalalla tai mailalla lyödä pienen kohouman ’luonon-tiiksi’.

    #300187 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    dec 13-2/2

    In playing a tee shot A misses the ball. Before playing his next stroke, A presses down turf behind the ball. Is this permissible, since the ball is in play?

    A. Yes. Rule 13-2 permits eliminating irregularities of surface on the teeing ground, whether or not the ball is in play.

    #300188 Ilmoita asiaton viesti

    Vastauksesi perusteella tiiausalueen maapohjaa saa todellakin parannella oli pallo pelissä tai ei. Eli jos avaus osuu esim. puuhun ja kimpoaa takaisin tiiausalueelle, niin maapohjaa saa painella pallon takaa.

    Aina oppii lisää kun vanhaksi elää (ja muistaa seurata Glubhousen keskustelu palstaa).

    #300189 Ilmoita asiaton viesti

    säännössä 20-5 (pallon lyöminen edellisen lyönnin paikalta) ja 13-2 (pallon aseman parantaminen) on annettu lupa tiiata pallo ja parantaa pallon asemaa sen ollessa (merkkien rajoittamalla) tiiauspaikalla.

    Kummassakaan säännössä ei avauslyöntiä ja tiipaikalta tehtäviä jatkolyöntejä ole asetettu eri asemaan.

    Tämä koskee tietysti vain ’omaa’ tiiausaluetta, sitä, jolta pelaaminen aloitettiin, ei saman reiän muita mahdollisia tiiausalueita, siis ei esim. keltaista, sinistä tai punaista tiitä valkoisilta pelattaessa.

    Tiialue ei lakkaa olemasta avauslyönnin jälkeen, muuten peliä ei voisi mielekkäästi jatkaa mistään, jos pallo menisi outiin. Tästä syystä hutilyönnin jälkeen saa edelleen korjailla tiin pintaa.

    Pallo on pelissä ensimmäisen lyöntiyrityksen jälkeen riippumatta siitä, menikö lyönti kokonaan ohi vai pudottiko se pallon tiin päältä. Tästä syystä sekä pudonneen pallon tiin päälle nostanutta että ’putoamattoman’ pallon tiin korkeutta säätänyttä pelaajaa rangaistaan väärästä paikasta pelaamisesta. Tiin vetäminen ylemmäs maasta ei ole sääntöjen sallimaa ’pinnan epätasaisuuksien korjaamista’ vaikka lopputulos saattaakin olla sama kuin mihin maata pallon takana voimakkaasti polkaisemalla päästäisiin.

    #300190 Ilmoita asiaton viesti

    palloa ei todellakaan saa tiiata jatkolyönnillä teealueelta

    vieraspalaaja kirjoitta:

    ’säännössä 20-5 (pallon lyöminen edellisen lyönnin paikalta) ja 13-2 (pallon aseman parantaminen) on annettu lupa tiiata pallo ja parantaa pallon asemaa sen ollessa (merkkien rajoittamalla) tiiauspaikalla.

    Kummassakaan säännössä ei avauslyöntiä ja tiipaikalta tehtäviä jatkolyöntejä ole asetettu eri asemaan.’

    seuraavaksi tulkinta säännöstä 11-3:

    11-3/2 Lifting Ball in Play But Still Within Teeing Ground

    Q. A player played his first stroke from a teeing ground and barely moved the ball, which remained within the teeing ground. The player re-teed the ball claiming that, since the ball was still within the teeing ground, he was entitled to do so. Was the player correct?

    A. No. When the player made a stroke, the ball was in play — see Definition of ’Ball in Play.’ If a player moves his ball in play without authority, he incurs a penalty stroke under Rule 18-2a and he must replace his ball before playing his next stroke. Otherwise, he loses the hole in match play or he incurs a total penalty of two strokes in stroke play — see penalty statement under Rule 18.

    eli jatkolyönnillä ei saa tiiata palloa, eikä saa neljännelläkään jos toinen löynti menee metsään eikä palloa löydy. (viestiketjun alkuperäinen kysymys)

    #300191 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Vieraspelaajan vastauksessa ymmärtääkseni pallon nostaminen tiile perustui 20-5-pykälään ja siis siihen, että jouduit palaamaan edellisen lyönnin paikalle ja ottamaan penaltin.

    Tällöin pallon sai tiiata tiille riippumatta siitä oliko outiin lähtenyt lyönti lyöty tiin nokasta vai vain tiiausalueelta.

    Edellisessä viestissä esitetyssä tapauksessa pallo putoaa tiiausalueelle tiiltä lyönnin seurauksena (tai hudin seurauksena jää tiille). Tällöin ei saa palloa nostaa tiille tai tiin korkeutta enää säätää.

    Näin minä ymmärsin vieraspelaajan vastauksen, josta kiitokset. Kimurantteja nämä golfsäännöt.

    #300192 Ilmoita asiaton viesti

    Näitä sääntöketjuja on erittäin mielenkiintoista lueskella, niistä oppii aina(yleensä) jotain itsekin.

    U.S. Golf Associationin sivuilla on sääntökilpailu. Kaikki kokeilemaan sääntötuntemustaan.

    #300193 Ilmoita asiaton viesti

    Hups, ei tullut linkki näkyviin edellisessä.

    Lue lisää: http://www.usga.org/rules/rulesquiz/quiz.asp

Esillä 15 viestiä, 26 - 40 (kaikkiaan 40)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt (keventävä?) sääntökysymys