15.–22.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][11]
KilpailuaSuomalaista

(keventävä?) sääntökysymys

Etusivu Foorumit Säännöt (keventävä?) sääntökysymys

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 40)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #182958 Ilmoita asiaton viesti

    Törmäsin mielenkiintoiseen sääntötulkintaan eräällä toisella foorumilla. Tämäkään – kuten niin moni muukaan – tapaus ei ole niitä jokapäiväisiä, mutta ei kuitenkaan aivan mahdoton. Eli herra P lyö avauslyönnin teealueelta. Osuman vain hipaistessa palloa se putoaa tiin viereen. Pelaajamme jatkaa maailmanmiehen tavoin teealueella edelleen makaavaa palloa raudalla aiheutetulla vihaisella hookilla tiheään kuusikkoon. Palloa ei löydy 5 min sisällä ja pelaajamme palaa teelle. Miten hän voi jatkaa ja monesko laukaus lähtee?

    #300155 Ilmoita asiaton viesti

    Onko kompa vai olenko tietämätön ? neljäs lähtee dropilla samasta paikasta kuin eka rauta.

    #300156 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Neljäs lähtee, dropataan samaan paikkaan, josta toinen lyötiin.

    #300157 Ilmoita asiaton viesti

    siis samaa kuin Severiano, sain jostain päähäni että avaus lyötiin draiverilla, seli seli …

    #300158 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Onko tällaisesta tapauksesta todellakin saatu aikaiseksi mielenkiintoinen tulkinta?

    #300159 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Hän voi jatkaa ihan hyvin ja neljäs lähtee.

    Lisää keventäviä sääntökysymyksiä. Tähän ei edes vieraspelaaja vastaa :-).

    #300160 Ilmoita asiaton viesti

    Hmm.. kukaan ei ilmeisesti tarkistanut säännöistä? Kaikki ovat kyllä jatkamassa sääntöjen mukaan, mutta…

    Mielenkiintoisen asiasta tekee pelaajan mahdollisuus jatkaa valitsemastaan teealueen paikasta ja vieläpä tiiata pallo uudestaan. Sotii jotenkin golfin ideaa vastaan.

    #300161 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Onko näin ?

    Tiedän, että jos hän lyö avauksensa metsään hän saa tiiata pallon uudestaan ja lyödä mistä kohdasta tahansa tiialuetta. Tällöin kolmas lähtee tiiltä.

    Mutta väittäisin, että et saa tehdä sitä enää sen jälkeen kun toinen lähtee ja tämä toinen ei oltu lyöty tiiltä. Jos olen väärässä niin aina oppi uutta.

    #300162 Ilmoita asiaton viesti

    Tiiata palloa ei saa. Pallo on ensimmäisen lyönnin jälkeen pelissä oleva pallo ja jos kuusikossa oleva pallo tuomitaan pelaamattomaksi, pallo dropataan mahd. lähelle paikkaa, josta se lyötiin. Vaikka pallo lepäsikin tiialueella, tiiata sitä ei saa. Tässä ilmeisesti ’klubituuppari’ sekoittaa ne tilanteet, joissa pallo lyödään tiiltä veteen, pelaamattomaan paikkaan etc.

    #300163 Ilmoita asiaton viesti

    No niin, nyt päästiin vauhtiin. Sen verran vinkkiä ihmetykseen että sääntö 20-5 valaisee asiaa. En tosin tarksitanut, kuinka kohta on käänneetty, mutta usga:n sivuilta löytyy orkkis.

    #300164 Ilmoita asiaton viesti

    Tämän siitä saa, kun vastaa lukematta sääntöjä … Melkein myönnettävä, että olin väärässä. Suomenkielisessä käännöksessä ’teeing ground’ on tiiausalue. Eli tiiata sittenkin saa… Vieraspelaaja: kerrotko oikean tulkinnan

    #300165 Ilmoita asiaton viesti

    Damn, you are right. Olisin itse toiminut edellisten kirjoittajien kuvailemalla tavalla.

    Entä tämä (taitaa olla teille helppo)? Pelaaja lyö avauslyönnin tee-paikalta suoraan vesiesteeseen. Hän päättää yrittää lyödä pallon siitä paikasta, vedestä. Kuinka ollakaan pallo lentää vedestä suoraan outtiin. Pelaaja on sitä mieltä, että hän ei halua enää yrittää sankarilyötiä vedestä. Miten pelaajan tulee tai on mahdollista jatkaa?

    #300166 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    20-5-säännössä kuvataan miten jatkat, jos joudut palaamaan edellisen lyöntisi paikalle ja kohdassa mainitaan, että tiiausalueella saat asettaa pallosi tiin päälle.

    Mutta määritelmissä todetaan, että tiiausalue on reiän aloittamispaikka, mutta tässähän ei ole siitä kysymys, koska kyseessä on palaaminen toisen lyönnin lyöntipaikalle eli pallo oli jo pelissä.

    Eli edelleen olen sitä mieltä, että et saa tiiata. Jos lyöt avauksen metsään saata tiiata.

    #300167 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Kun pelaaja on dropannut tiiausalueelle ja pallon takana on pieni kohouma, saako hän tällöin parantaa pallon paikkaa painamalla kohouman alas? Siis kyseessähän on pelissä oleva pallo kun sitä on jo kerran tiiauspaikalta lyöty.

    #300168 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    USGA tulkinta

    20-5/1 Teed Ball Missed Then Hit Out of Bounds

    Q. A player plays a stroke from a teeing ground and misses the ball. He plays a second stroke and hits the ball out of bounds. In proceeding under Rule 27-1, may he tee a ball anywhere within the teeing ground or must he drop a ball where the original ball was teed?

    A. The player may tee a ball anywhere within the teeing ground.

    #300169 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Tuossa tulkinnassa pallo on lyöty Out of bounds tiin päältä. Onko tiiausalue vielä ’teeing ground’ kun palloa on lyöty jo kerran muualta kuin tiin päältä, eli kysymyksessä ei ole enää väylän aloituslyöntipaikka?

    #300170 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kyllähän tämä kysymys olikin kimurantti, mutta onko se niin, että jos lyöt hudin tiiltä kuten tarkasti ottaen tuossa tapauksessa tapahtui ja toisen lyönnin outiin, saat jatkaa tiiltä mistä kohdasta vain tiiausaluetta.

    Jos sen sijaan hipaiset palloasi niin että se putoaa tiiltä, mutta jää tiiausalueelle, ja tästä lyöt tosien lyönnin outiin. Olisin sitä mieltä, että et saa nostaa palloa tiille vaan neljäs lähtee dropin jälkeen.

    En minä pysty asiaa muuten selittämään kuin, että tiiltä saa lyödä sen vuoksi, koska siitä on tehty arvovaltainen sääntötulkinta, jossa tämä asia sanotaan.

    Selventäkää viisaammat !

    #300171 Ilmoita asiaton viesti

    Mielestäni seven tulkinta on oikea, eli kun pallo putoaa tiiltä ohilyönnissä niin pallo on pelissä ja jos siitä lyödään outtiin niin pallo dropataan mahdollisimman lähelle pelattua kohtaa.

    ts:än kysymykseen saako tiiauspaikalla olevaa kohoumaa painaa jalalla, jos pallo on dropattu tiiauspaikelle niin mielestäni ei saa.

    FirePowerin esittämä kysymys on mielenkiintoinen. Jos vesiesteestä lyödään pallo outtiin, niin yhtenä vaihtoehtona on palata alkuperäiselle lyöntipaikalle eli tässä tapauksessa tiiauspaikalle. Mielestäni pallon saa laittaa tiille, mutta enpä ole varma. Onko muita tulkintoja?

    #300172 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kyllä minusta hutilyönnilläkin pallo on pelissä. Sen takia tästä tapauksesta niin kimurantti tuleekin.

    #300173 Ilmoita asiaton viesti

    ’Jos vesiesteestä lyödään pallo outtiin, niin yhtenä vaihtoehtona on palata alkuperäiselle lyöntipaikalle eli tässä tapauksessa tiiauspaikalle. Mielestäni pallon saa laittaa tiille, mutta enpä ole varma. Onko muita tulkintoja?’

    Tällä kertaa olen varma ;)- Jos vesiesteestä vapaudutaan jatkamalla siitä paikasta, mistä pallo vesiesteeseen lyötiin (vaikka vesiesteessä olisi lyöty 10 kertaa) ja ko. paikka on teepaikka, pallon saa tiiata.

    #300174 Ilmoita asiaton viesti

    Säännön 20-5 otsikko kuluu ’Playing Next Stroke from Where Previous Stroke Played’, kun pelaaja valitsee tai hänen on sääntöjen mukaan pelattava seuraava lyöntinsä paikasta josta löi edellisen lyöntinsä. Tällöin pelaaja voi teealueella pelata haluamastaan paikasta ja tiiata pallon.

    Teealue on määritelmän mukaan pelattavan reiän aloituspaikka eli sen status ei muutu reikää pelatessa. Säännössä ei myöskään edellytetä että edellinen lyönti on ollut avauslyönti tiinpäältä eikä myöskään eroteta avauslyöntiä jo pelissä olevasta pallosta.

    #300175 Ilmoita asiaton viesti

    Huti tiiauspaikalla pallosta seuraavalla osuma ja pallo outiin ( rankku ) niin 4 lähtee jos kerran ensinmäisellä oli aikomuksena osua palloon ja neljännen saa tietenkin laittaa tiin päälle niin halutessa kun kerran olemme vielä tiiaus alueella.

    #300176 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Jos avauslyönti putoaa tiiltä tiiausalueelle ja lyöt toisen lyönnin outiin. Oletko sitä mieltä, että saat lyödä neljännen lyönnin tiin päältä ?

    Vai väitätkö, että koska avauslyönti tiiltä putosi tiiausalueelle, saat sen (toinen lyönti) ilman penaltia nostaa tiin päälle sen takia koska ollaan vielä tiiausalueella.

    Olen sitä mieltä, että koska löit tiin päältä outiin saat tiin päältä lyödä myös neljännen lyönnin. Jos toinen lähtee maasta tiiausalueelta et saa neljättä lyödä tiin päältä.

    #300177 Ilmoita asiaton viesti
    EFC

    Varmaan näin kuten Severiano kirjoittaa. Entäs sitten, kun on talvisääntö voimassa ja tii on jäänyt ’kortin’ päähän???

    #300178 Ilmoita asiaton viesti

    kyllä samoilla linjoilla seven kanssa. Neljäs lähtee droppina tiiauspaikalta paikasta josta löit toisen lyönnin. Ellei sitten ole ottanut suosiolla rankkaria ja nostanut pallon tiille, eli uusinut lyönnin, joka käsittääkseni on sallittua mutta siinä menettää yhden lyönnin.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 40)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt (keventävä?) sääntökysymys