11.–18.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][16]
KilpailuaSuomalaista

Kaksi puttaa samanaikaisesti

Etusivu Foorumit Säännöt Kaksi puttaa samanaikaisesti

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1314986 Ilmoita asiaton viesti

    Pelikaveri kertoi tänään, että kaksi pelaajaa puttasi (toisiaan huomioonottamatta) samanaikaisesti ja pallot törmäsivät toisiinsa. Säännöistä tietämättöminä päättivät asettaa pallonsa (mahdollisimman lähelle) alkuperäistä paikkaa ja putata vuoron perään uudestaan. Varmaan väärä ratkaisu mielestäni, mutta mikä on oikea ratkaisu. Voisin yrittää lueskella sääntökirjoja, mutta paljon mielenkiintoisempaa on nähdä, mitä mieltä forum on tapauksesta.

    #1314987 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tuohon löytyy ihan selkeä sääntö. Aika hyvin kaverit osasivat toimia tuosta säännöstä tietämättä 😉

    #1314988 Ilmoita asiaton viesti

    Joo, mutta kun aaattelin, että joku kertoo täällä

    #1314989 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Rule 11.1b:

    Exception 2 – When Ball Played from Putting Green Accidentally Hits Any Person, Animal or Movable Obstruction (Including Another Ball in Motion) on Putting Green: The stroke does not count and the original ball or another ball must be replaced on its original spot…

    #1314990 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ja sama suomeksi:

    Poikkeus 2 – Kun viheriöltä pelattu pallo osuu vahingossa johonkin viheriöllä
    olevaan henkilöön, eläimeen tai liikuteltavaan haittaan (sisältää toisen liikkuvan
    pallon): Lyöntiä ei lasketa ja alkuperäinen tai muu pallo täytyy asettaa takaisin
    alkuperäiseen paikkaansa…

    #1315071 Ilmoita asiaton viesti

    Entä jos se toinen pallo B ehtii juuri pysähtyä? Silloin on putattu pallolla A osuma paikallaan olevaan palloon – kaksi rankkaria?

    Säännön 11.1 a poikkeus:

    ”Poikkeus – Viheriöltä pelattu pallo lyöntipelissä: Jos liikkeessä oleva pelaajan pallo osuu viheriöllä paikallaan olevaan toiseen palloon ja molemmat pallot olivat viheriöllä ennen lyöntiä, saa pelaaja yleisen rangaistuksen (kahden lyönnin rangaistus).”

    Tulkitaanko siis että se toinen pallo B oli griinillä ennen lyöntiä vaikka se kenties oli jo putattu ja liikkeessä? Sääntö ei ota kantaa siihen tarkoittaako ”viheriöllä” vain paikallaan olevaa palloa. Myöskään määritelmissä ei ole erikseen määritelty termiä ”viheriöllä”.

    Vielä smartass-spekulointia – mitäs jos se toinen putti palloon B lähtee liikkeelle vasta hieman myöhemmin kuin A ja B ehtii vielä pysähtyäkin kun A on vielä liikkeessä, ja A osuu B:hen sitten siinä mihin B pysähtyi… Silloin se toinen pallo B oli paikallaan ennen A:n puttia, ja A osuu B:hen kun se on taas paikallaan mutta eri paikassa. Silloin ainakin säännön kirjaimen mukaan rankkarit pitäisi tulla A:lle.

    #1315096 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Aikaisemmin säännöissä oli tarkasti määritelty milloin pallo on viheriöllä. Nyt asia on kerrottu hieman epäselvemmin säännössä 2.2c, mutta kuitenkin riittävän selvästi. Pello on viheriöllä, kun se koskettaa sitä (lies in).

    Mitä tulee tuohon spekulointiin, niin minulla on semmoinen kutina, että tätä asiaa on aiemmin käsitelty joko täällä tai jollain ulkomaisella forumilla. Lopputulemaa en muista, mutta lähdetään uudelleen järkeilemään.

    Säännön 11.1a poikkeuksen johtoajatus on siinä, että lyöntivuorossa olevan pelaajan vastuulle jää huolehtia siitä, ettei viheriöllä ole sellaisia palloja, joihin hänen oma pallonsa voisi lyönnin seurauksena osua. Rangaistus puolestaan on määrätty siksi, ettei pelaaja voisi hyötyä stopparista siinä reiän luona. Nyt kun kaksi pelaajaa lyö yhtäaikaa tai suunnilleen yhtäaikaa, niin kummankaan pallo ei ole pysähdyksissä (at rest) tuossa vaiheessa. Kummallakaan pelaajalla ei siis ole ollut mahdollisuutta varautua siihen, että siellä pelilinjan suunnalla olisi paikallaan oleva pallo, johon oma pallo voisi törmätä rangaistuksen arvoisesti.

    Niinpä itse ainakin käsitän tilanteen siten, että vaikka toinen palloista ehtisikin pysähtyä, niin silti noudatettaisiin säännön 11.1b poikkeusta 2, eli kumpikin lyönti on uusittava eikä rangaistuksia jaeta. Tämä tulkintani perustuu käsitykseeni säännön tarkotuksesta ynnä siitä, ettei pelaajaa pidä rangaista sellaisesta, johon hän ei voi vaikuttaa. Tässä on selvästi kyse sellaisesta tilanteesta.

    Vielä semmoinenkin kutina minulla on, että tätä asiaa joskus aiemmin käsiteltäessä tuli esille sellainen tulkinta, että tuo ’ball at rest’ tarkoittaisi tämän säännön osalta sitä, että tuo pallo olisi ’at rest’ sillä hetkellä, kun tuota toista palloa lyödään. Tämä tukisi vahvasti esittämääni tulkintaa ja sen perusteluja. Pitää vähän kaivella, jos jotakin löytyisi.

    #1315214 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Selvittelin asiaa, ja alati avulias ja verrattoman tietäväinen australialaiskollegani kertoi, että tämä kysymys on taannoin osoitettu Ruling Bodies’eille ja heidän vastauksensa oli, että ’jos viheriöltä pelattu pallo osuu toiseen paikallaan olevaan (at rest) palloon (samalla) viheriöllä, niin säännön 11.1a rangaistus tulee ko. pelaajalle vaikka tuo paikallaan oleva pallo olisi lyöty, siirtynyt painovoiman tai tuulen vaikutuksesta tuohon paikkaan pelaajan lyönnin jälkeen.’ (yritin kääntää englanninkielisen tekstin hyvin täsmällisesti)

    Heiltä oli myös tullut kommentti, että lopputulema on ’sopimaton’ (inappropriate), mutta ainakin toistaiseksi ruling on tuo.
    Tämä perustuu siis seuraavaan sääntökohtaan:

    11.1a Poikkeus – Viheriöltä pelattu pallo lyöntipelissä: Jos liikkeessä oleva pelaajan pallo osuu viheriöllä paikallaan olevaan toiseen palloon ja molemmat pallot olivat viheriöllä ennen lyöntiä, saa pelaaja yleisen rangaistuksen (kahden lyönnin rangaistus).

    Siis, jos A ja B puttaavat yhtäaikaa ja A:n pallo pysähtyy ja B:n pallo osuu A:n palloon sen jälkeen, B saa kaksi penalttia.

    Mutta mutta… tilanne muuttuu, jos jompikumpi pelaajista puttaa ensin, vaikka vain juuri ja juuri havaittavan hetken verran.

    Esimerkki 1: A puttaa. Kun A:n pallo on liikkeellä, B puttaa ja ja hänen pallonsa pysähtyy ja A:n pallo osuu siihen. Nyt A saa 2 penalttia (11.1a Poikkeus), lyönti lasketaan ja A:n pallo pelataan siitä mihin se päätyi (11.1b Poikkeus 2) ja B:n pallo pitää asettaa takaisin paikoilleen (sääntö 9.6).

    Esimerkki 2: A on juuri puttaamassa, muta juuri ennen kuin hän lyö B puttaa ja A sihhen heti perään. B:n pallo pysähtyy ja A:n pallo osuu siihen. A:n lyönti lasketaan ja pallo pelataan paikaltaan (11.1b Poikkeus 2), mutta A ei saa 11.1a Poikkeuksen mukaista rangaistusta, koska B:n pallo ei ollut paikallaan (at rest) viheriöllä (välittömästi) ennen A:n puttia. Ja jälleen, B:n pallo pitää asettaa takaisin paikoilleen (sääntö 9.6).

    Summa summarum: kahden pallon täsmälleen yhtäaikaa puttaaminen on ilmiselvästi lordien mielestä niin epätodennäköinen tapahtuma, ettei sitä varten tule kirjoittaa omaa sääntötulkintaansa.

    #1320041 Ilmoita asiaton viesti
    GP

    Vaikuttaako pelaajien lyöntijärjestys tähän jotenkin? Lyöntipelissähän väärällä vuorolla lyömisestä ei tule seuraamuksia, mutta jos tuossa esimerkki 1:ssä A on kauempana ja olisi hänen vuoronsa putata, tuntuu kohtuuttomalta että hän saa 2 penaltia B:n toilailun takia.

    Entä miten näihin tilanteisiin vaikuttaa, jos A tai B puttaa viheriön ulkopuolelta? Aika monta skenaariota syntyy näiden yhdistelmistä.

    #1320052 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Lyöntijärjestys ei tuohon vaikuta. Asian voi ajatella siten, että lyöntivuorossa olevan pelaajan on syytä varmistua siitä, ettei kukaan muu ole lyömässä samaan aikaan tai juuri ennen. Silmät siis auki koko ajan.

    Jos toisiinsa osuvista palloista jompikumpi lyödään viheriön ulkopuolelta, rangaistuksia ei seuraa. Ulkopuolelta lyöty pallo pelataan sieltä mihin se jää (Sääntö 11.1b), ja viheriöltä lyöty pallo (tai muu pallo) asetetaan takaisin paikoilleen ja lyönti uusitaan (Sääntö 11.1b Poikkeus 2). Jos jompikumpi palloista on ehtinyt pysähtyä ennen kuin toinen pallo osuu siihen, pysähtynyt pallo palautetaan siihen paikkaan, jossa se oli osuman tapahtuessa.

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Kaksi puttaa samanaikaisesti