Aihe: Joksalla palaa käämit, vol2 - Golfpiste.com

27.9.–4.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][18]
KilpailuaSuomalaista

Joksalla palaa käämit, vol2

Etusivu Foorumit Säännöt Joksalla palaa käämit, vol2

Esillä 13 viestiä, 26 - 38 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #287530 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (10.5.2010 19:36:56)

    PG kirjoitti: (10.5.2010 19:19:54)
    Pelaajan ei todellakaan tarvitse saada hyötyä rikkeestään, jotta siitä rangaistaan. Esim. uloslyömisestä rangaistaan, mutta hyötyä uloslyömisestä ei ole, päinvastoin.

    Pallon lyöminen OB ei ole sääntörike sen paremmin kuin pallon kadottaminen vesiesteeseenkään. Kyse on huonosta lyönnistä, josta rangaistaan sen huonouden vuoksi.

    Olet oikeassa. OB ei ole sääntörike, vaikka siitä rangaistaan. Huonosti valittu esimerkki. (Irviö).

    #287531 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (10.5.2010 20:03:30)

    PG kirjoitti: (10.5.2010 19:19:54)
    Oksan katkaiseminen hyödyttää aina, jos sillä parannetaan aiottua lyöntiasentoa, lyönnin vaatimaa aluetta tai pelilinjaa. Rangaistus on aiheeton, mikäli harjoitusheilahduksen aiheuttamasta oksan katkeamisesta ei ole hyötyä (esim. viiden metrin päässä pallon takana).

    Haluatteko minun kommentoivan tätäkin? Ei se mitään, kommentoin silti.

    ’Dec 13-2/24 Area of Originally Intended Swing Improved by Breaking Branch; Area of Swing Finally Used Not Affected by Branch

    Q: A player, intending to play in a certain direction, took a practice backswing for a stroke in that direction and broke a branch impeding his backswing. The player then decided to play in a different direction. The area of his intended swing for a stroke in this new direction was not improved by the breaking of the branch. In such circumstances, would the player incur a penalty under Rule 13-2?

    A: Yes. The player was in breach of Rule 13-2 as soon as he improved the area of the originally intended swing. The penalty is not avoided if he subsequently plays in another direction, even if the breaking of the branch had no effect on the area of the swing for a stroke in the new direction.’

    Harjoitusheilahduksen paikalla voi siis joskus olla merkitystä.[/I]

    Näin on. Voitaneen kuitenkin todeta, että rangaistus on useimmiten aiheeton, mikäli harjoitusheilahduksen aiheuttama oksan katkeaminen ei paranna pallon asemaa, aiottua lyöntiasenoa eikä lyönnin vaatimaa aluetta tai pelilinjaa.

    #287532 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    PG kirjoitti: (10.5.2010 21:47:47)

    KL kirjoitti: (10.5.2010 19:36:56)

    PG kirjoitti: (10.5.2010 19:19:54)
    Pelaajan ei todellakaan tarvitse saada hyötyä rikkeestään, jotta siitä rangaistaan. Esim. uloslyömisestä rangaistaan, mutta hyötyä uloslyömisestä ei ole, päinvastoin.

    Pallon lyöminen OB ei ole sääntörike sen paremmin kuin pallon kadottaminen vesiesteeseenkään. Kyse on huonosta lyönnistä, josta rangaistaan sen huonouden vuoksi.

    Olet oikeassa. OB ei ole sääntörike, vaikka siitä rangaistaan. Huonosti valittu esimerkki. (Irviö).

    Tota noin, tuli mieleen, että voisiko OB-lyönti sittenkin olla rike, vaikka sillä ei rikotakaan mitään sääntöä. Oikeusterminä rike on vähäinen laiton teko. Golfterminä se saattaisi tarkoittaa ei sallittua tekoa, tekoa josta tulee rangaistus. (Tai sitten ei tarkoita, jos toisin on virallisesti päätetty).

    Jos kilpailija lyö väärää palloa, hänen pitää lisätä tulokseensa kaksi rangaistuslyöntiä. Kilpailijaa ei rangaista säännön 15-3 rikkomisesta, vaan teosta, joka ei ole sallittu. Eikö sitä voisi kutsua rikkeeksi?

    Mielestäni huonosta lyönnistä ei voi rangaista. Silloin topit ja duffitkin tulisivat rangaistaviksi.

    Nulkun pissiminen on kivaa ;-).

    #287533 Ilmoita asiaton viesti

    Out-lyönti ei ole sääntöjen vastainen. Se on vain tilanne, jossa peliä ei voi normaalisti jatkaa lyömällä palloa uudestaan, vaan on pakko palata takaisin. Rangaistuslyönti on vain se hinta, jolla saa palata taaksepäin, ja täysi kierros pelattua.

    Toinen vaihtoehto olisi tietenkin se, että peli pitäisi lopettaa, kun laiillista tapaa jatkaa ei ole. Tällaisella säännöllä pelikierrokset jäisivät kesken turhan usein.

    #287534 Ilmoita asiaton viesti

    PG kirjoitti: (11.5.2010 8:17:24)
    Mielestäni huonosta lyönnistä ei voi rangaista.

    Siitä huolimati tuolle on pyhitetty oma sääntökohtakin. Enkä puhu nyt OBstä.

    #287535 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    vieraspelaaja kirjoitti: (11.5.2010 14:34:15)
    Out-lyönti ei ole sääntöjen vastainen. Se on vain tilanne, jossa peliä ei voi normaalisti jatkaa lyömällä palloa uudestaan, vaan on pakko palata takaisin. Rangaistuslyönti on vain se hinta, jolla saa palata taaksepäin, ja täysi kierros pelattua.

    Toinen vaihtoehto olisi tietenkin se, että peli pitäisi lopettaa, kun laiillista tapaa jatkaa ei ole. Tällaisella säännöllä pelikierrokset jäisivät kesken turhan usein.

    Itse out- lyönnissä ei todellakaan rikota mitään sääntöä (ei edes sääntöä 27-1b). Silti se on teko, josta seuraa rangaistus: pelaajan pitää pelata pallo yhden lyönnin rangaistuksella mahdollisimman läheltä sitä paikkaa, josta alkuperäinen pallo viimeksi pelattiin. Jos hän ei näin tee, niin silloin pelaaja rikkoo sääntöä 27-1. Nähdäkseni tilanteesta on aina ulospääsymahdollisuus, koska rangaistus säännön 27-1 rikkomisesta on reikäpelissä reiän menetys ja lyöntipelissä kaksi lyöntiä.

    Jäin vain miettimään sitä, että eikö rikkeeksi voida kutsua tekoa, josta sääntöjen mukaan seuraa rangaistus. Golfissa on myös tekoja, jotka on mahdollista korjata ilman rangaistusta. Tällaista tekoa kutsutaan virheeksi.

    Voi olla, että golftermistössä rike tarkoittaa vain ja ainoastaan jonkin säännön rikkomista. Silloin miettimiseni on ollut turhaa touhua.

    #287536 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    kebax kirjoitti: (11.5.2010 15:21:14)

    PG kirjoitti: (11.5.2010 8:17:24)
    Mielestäni huonosta lyönnistä ei voi rangaista.

    Siitä huolimati tuolle on pyhitetty oma sääntökohtakin. Enkä puhu nyt OBstä.

    Tarkoitatko sääntöä 14-1?

    #287537 Ilmoita asiaton viesti

    Että pitikin sanoa. Huomasin juuri että kaikki tulokseni ovat siis täten takautuvasti DQ.

    #287538 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    kebax kirjoitti: (11.5.2010 22:00:35)
    Että pitikin sanoa. Huomasin juuri että kaikki tulokseni ovat siis täten takautuvasti DQ.

    Mitähän se cädäri tuumii kun jatkossa palautat nostavan kortin jossa on lyöntimääränä 346?

    #287539 Ilmoita asiaton viesti

    Että pitikin aisasta mainita.

    #287540 Ilmoita asiaton viesti

    Ei oo muutes Joksa a)-kohdassa päässyt vielä reikään. Kun se oli harjoituslyönti niin pallo takaisin paikalleen ja yksi penaltti. Jos Joksa on jo huitaissut seuraavalta tiiltä niin hylkyyn meni kaarnoista riippumatta…

    #287541 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    icegolf2000 kirjoitti: (18.5.2010 21:25:48)
    Ei oo muutes Joksa a)-kohdassa päässyt vielä reikään. Kun se oli harjoituslyönti niin pallo takaisin paikalleen ja yksi penaltti. Jos Joksa on jo huitaissut seuraavalta tiiltä niin hylkyyn meni kaarnoista riippumatta…

    Eihän Joksa sillä harjoituslyönnillään palloaan liikuttanut, vaan ainoastaan kaarnaa. Lukaisepas tarina uudestaan ajatuksella.

    #287542 Ilmoita asiaton viesti

    Aivan KL. Lukkihaerriö näytti vaivaavan 🙂

Esillä 13 viestiä, 26 - 38 (kaikkiaan 38)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Joksalla palaa käämit, vol2