Aihe: Jäsenten svingit - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

Jäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 1,142)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #235518 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

Vasen pakki kirjoitti: (19.10.2007 0:04:00)

Bosco kirjoitti: (18.10.2007 12:29:59)
    Jos svingigeometriaa hahmottelee paperille, voisi Januzin paras apuväline olla aiemmin mainittu harppi.

Tuleeko käyttöohjeet harpin mukana, vai aiotko julkaista ne täällä?

Mää julkasin ne jo tuolla kanavalla Januzille aika perusteellisesti. Sen johdosta (?) se päätti lähteä Göötteporkkiin. Siis Ruattiin.

#235519 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sorry, mutta mikä kanava? Saimaa? Vääksy? Kiel? Panama?? Olen ulalla. Ei uutta siinä.

#235520 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vessu kirjoitti: (18.10.2007 23:12:47)
    Nauttikaa tai…

Vessu hei! Oli pakko ottaa puolikas Burana. Kun jomotus vähän hellitti, klunksuttelin pari pitkää Jerezin rypäletislettä sisältävästä litran lekasta. Niihin on muuten stanssattu joku muovinen kuristin. Korkkaamisen jälkeen saa tovin odotella, että pieni liru valuu kielen kärkeen. Samanhenkinen kuristin asennettiin joku aika sitten vesikraanoihin. Kahvipannun saa valuteltua täyteen sen verran hitaasti, että on pakko aamutuimaan panna vekkari soimaan tiskipöydälle ennen toimenpiteen alkua. Etten vaan kohta surautakin huushollin kraanoja dremelillä hiukan avarammiksi suupuolelta. Sen verran alkaa jo vituttaa. Joskus tulee muuten mieleen, miten nuo Proot säilyvät alkoholisoitumatta työssään.
    Ai niin, se svingi. No, helvetin hyvä.
    Et tainnut itsekään uskoa, että lopettaisin tähän? Enkä lopetakaan. Nimittäin hyvää svingiä on mukava yrittää repiä auki. Huonoihin en viitsisi niinkään puuttua.
    Olet selvästikin kuvatuissa svingeissä valmistautunut voiman käyttöön. Tänne saakka ei ole tultu pelleilemään! Jospa ensin kuitenkin rentouttaisit tuota rintarangan ryhtiä stanssissa, jos se yhtään vaatii lihasjännityksiä. Onhan se komiaa katseltavaa, , mutta rentous on oleellisempaa. (osumassa tuosta tapituksesta joutuu kuitenkin luopumaan.) ).
    Minusta sinun svingisi näyttää voimakkaalta, mutta iso syy siihen on se, että svingisi vaatii voimaa. Bsw varmastikin tuntuu vahvalta, hyvät jousivoimat ja muuta höpinää, mutta siellä svingisi kusaisee Sinua silmään pahiten. Toisin sanoan bsw ei ole oikeastaan svingi vaan käsivarret lähtevät vetämään omia aikojaan sisään, kyynärvarret kiertyvät voimakkaasti ja rannekulmat tehdään samalla Sitten aikaansaannos nostellaan takaisin ylös planen tuntumaan. Svingi jää ahtaaksi eli vasen käsivarsi menee tiukasti poikki rinnan ja oikea kyynärpää pyrkii oikean kyljen ohitse selkäpuolelle. Tuon ahtauden vapauttaminen vaatii sitten ylimääräistä duunia hartioista , mikä johtaa timing ongelmiin helposti (vaikkakaan ei juuri noissa kuvissa).

#235521 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bosco kirjoitti: (20.10.2007 1:26:21)
    Toisin sanoan bsw ei ole oikeastaan svingi vaan käsivarret lähtevät vetämään omia aikojaan sisään, kyynärvarret kiertyvät voimakkaasti ja rannekulmat tehdään samalla Sitten aikaansaannos nostellaan takaisin ylös planen tuntumaan. Svingi jää ahtaaksi eli vasen käsivarsi menee tiukasti poikki rinnan ja oikea kyynärpää pyrkii oikean kyljen ohitse selkäpuolelle. Tuon ahtauden vapauttaminen vaatii sitten ylimääräistä duunia hartioista , mikä johtaa timing ongelmiin helposti (vaikkakaan ei juuri noissa kuvissa).

Mikäs sulle, Bosco, on tullut? Liikaa tuota Jerezin tislettä? Puhut yleensäkin fiksuja, mutta tällä kertää ilman arvoituksia ja mystiikkaa. Hyvin purettu! Ja totta, Vessu, posture on on sitä luokkaa, että minäkin kävelin puoli tuntia rinta rottingilla flickisi nähtyäni. Ja hei, hieno hattu!

#235522 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitooshta vaan! Hattu oli muuten kummitätini ostama (siis itselleen), joka oli pari viikkoa aiemmin ollut samaisessa etelän kohteessa lomailemassa vanhempieni seurana (jotka taas viettivät siellä peräti neljä viikkoa ja… noh, se sukulaisista ja heidän lomistaan)… En yleensä itse pidä mitään kotsaa päässä, kun ’ei ne sovi mun päähän ja muutenkaan stailiin hei!’ Nyt oli pakko, kun aurinko porotti siinä määrin, että pistos olisi ollut lähes saletti, mikäli olisi koko viisi tuntisen ilman hattua painellut menemään.

Mutta swingiini. Ensinnäkin kiitos Boscolle Jerezin-tisleenhuuruisesta selostuksesta. Olen tismalleen samaa mieltä tuosta bsw:stäni, vetäisen kädet kummallisesti tuossa alussa sisään, mutta päädyn silti siedettävään ’yläasentoon.’ Eli kädet voisivat kulkea hippasen hartioita pystymmin bsw:ssä.

Tapituksesta sanoisin, että se on ollut aina ’tavaramerkkini’, jopa niin, että aikanani olin ns. perse pystyssä ja selkäranka mutkalla (siis tietenkin vain vähän).

Kaipa olen liiaksi lukenut varoituksia (ja myös näen varoittavia esimerkkejä jatkuvasti rangeilla) siitä, kuinka huono ryhti alkuasennossa johtaa lähes aina löysiin ja ponnettomiin lyönteihin. Eli kaipa tämä on ’happy problem’, eiköhän siitä ole helpompi hellittää kuin päin vastaisessa tilanteessa.

Toisaaalta ryhtini on muutenkin hiukan ’olkapäät taakse’ tyyppiä (täytyy yrittää pullistella noita olemattomia tissilihaksia, ettei nyt kadulla ihan ojiin tönittäisi ;)) mikä tässä nimenomaan lienee kritiikin kohteena. Osa syy tähän lienee myös se, että kamppailen edelleen auki jäävien hartioiden kanssa (siis alkuasennossa -> ja varmaankin sitten myös itse lyönnissä). Jännitystä siitäkään ei tietysti koskaan saa/saisi syntyä, koska sillon on joku muu asia päin honkia.

#235523 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vessu kirjoitti: (21.10.2007 17:07:31)
    Toisaaalta ryhtini on muutenkin hiukan ’olkapäät taakse’ tyyppiä mikä tässä nimenomaan lienee kritiikin kohteena.

Hyvä ryhti on hyvästä. Sinänsä. En usko, että se on kritiikin kohteena. Ehkä enemmänkin se, mitä korostetusta ryhdistä mahdollisesti seuraa. Siinä kun tulee jännitettyä lihaksia, joiden tulisi olla rentoina vartalonkierrossa. Voi esim. olla, että sinun kohdallasi rennompi alkuasento johtaa rennompaan kiertoon, ja edelleen vähemmän käsivarsivetoiseen taaksevientiin, ja siinä mielessä korjaisi juuri sitä ongelmaa, johon Bosco asiallisesti viittasi. Ehkä. Tai sitten ei. Siitä huolimatta hieno hattu. Edelleen.

#235524 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juh, kun nyt tuossa peilin edessä aikani asiaa tarkastelin, niin ehkäpä siinä pientä ylimääräistä jännitystä on (ei mitään rautakankifiilistä tule kuitenkaan). Selkää ei toki voi kukaan pitää etukenossa ilman, että selkälihakset asentoa jotenkin jännittymällä tukevat. Mutta tuolla ylempänä on ehkä tämän hetken alkuasennossani pientä ylimääräistä rinnanröyhistelyä, joka tuntuisi vetävän kädet laakeampaan taaksevientiin, kuin olisi tarkoitus. Noh, pitää rangella kokeilla, ennen kuin voi oikeasti sanoa, notta miten asia on, ja sittenkin jää aina pieni mutta.

#235525 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Svingissä yksittäisten muuttujien mittailu ja analysointi auttaa aika rajallisesti. Kukaan ei tule tuupparista suureksi pallonlyöjäksi muuttamalla grippiä sinne tai stanssia tänne tai piirtelemällä planeviivoja ristiin rastiin. Se on surullinen totuus. Tosin ei se ole estekään. Se taas on lohdullista.

#235526 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näinhän se on. Muutenkin pysäytyskuvien tms. tarkastelu on aika rajua yksinkertaistusta, sillä niihin pitäisi saada jotenkin piirrettyä liikkeen suuntaviivat ja nopeudet eri ruumiinosille, jotta oikeasti voisi sanoa, mitä kuvassa tapahtuu.

Toisaalta tärkein asia koko swingissä on mailan lapa ja sen osuma palloon. On ihan yksi ja sama, miten osumahetkeen päädytään, jos lapa on osumahetkellä toivotussa asennossa ja liikkeessä haluttuun suuntaan. Sattuu vain olemaan niin, että tietyt asiat (älkää helvetissä multa kysykö, että mitkäs ne tietyt asiat on :)) on suosiollista tehdä tietyllä tavalla, johtuen ihmiskehon biomekaanisista ominaisuuksista.

Yleensä pysäytyskuvien tarkastelussa vain päädytään toteamaan ns. itsestäänselvyyksiä siitä, miten asioiden pitäisi olla – kuten Fukke niin monasti on tällä palstalla huomauttanut.

#235527 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaan joskus ne kuvatkin paljastavat mahdollisen ristiriidan sen välillä, mitä luulemme tekevämme ja mitä käytännössä teemme. Ja toisaalta monen pienenkin muutoksen kerrannaisvaikutukset voivat olla suuria, jos se pienen muutoksen objekti on kausaaliketjun olennainen lenkki. Asioita ei pidä ajatella liian kategorisesti. Swingiin ja sen analysoimiseen ja edelleen kehittämiseen voi soveltaa monia eri näkökulmia.

#235528 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä en kielläkään, etteikö kuvista voisi jotakin oppia. Ja tässähän tarkastellaan vieläpä liikkuvaa kuvaa, jos saa toki vielä huomattavasti enemmän irti. Nythän tiedämme, miten swingi jatkuu, kun kuvan pysäyttää paikalleen.

Mitä omaan oppimiseeni tulee, niin tuon swingin olen rakentanut juuri kirjoja ja tätä foorumia lukemalla, katsellen kuvia ja viimeaikoina erityisesti videoita. Ja tietysti treenamalla :).

#235529 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mä laitoin nyt Jukan pyynnöstä mun driven tonne juutuupiin. Samassa pätkässä on myös oikein mehevästi topattu hybridi-lyönti. Meni se kuula silti sen parisataa meedriä…

Mä en tajuu miks se kuva on tollanen epäsuhtanen. Niin ja kun nää on pelitilanne lyöntejä, niin laitoin myös mun rutiinin siihen hybrislyöntiin, vaikka se ei ketään kiinnostakaan. En vaan jaksanut leikata sitä pois. Se lavan putsaaminen maahan tökkäämällä ei kuulu perusrutiiniin…

Huti ja drive

#235530 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se vaan ihme ukko tää meitin Tetsa. Siitä se vaan huitasee menemään. Niinku siitä vaan… menemään…

#235531 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hellow

Vihdoinkin sain nauhotettua ja oikein julkaistavaan muotoon.
    On se ATK helppoa. 🙂

Mutta valitettavasti kuva on kännykällä kuvattua -> Pahoittelut.

Sama Swingi on sitten edestä ja sivulta.

Historiaa lyönnistä on se että aikaisemmin kun löin niin mä näin mun oman lavan BackSwingin aikana, joten aika pitkäksi swingi meni.

Edestä:
    http://video.msn.com/video.aspx?vid=b19868b7-2e29-4345-b19c-7797b608eba2

Sivusta:
    http://video.msn.com/video.aspx?vid=d076e2bc-203c-4a45-9826-67845e7c2171

Toivoisin saavani selkeitä kehitys vinkkejä, sellasta mitä voisi sitten hinktata talvella.

Se mitä itse haluisin swingiltä että se olisi kompati, terävä ja toistettava.
    Pitkä lyönnit on sitten extraa. 🙂

#235532 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

SnagaXP kirjoitti: (24.10.2007 11:05:20)
    Se mitä itse haluisin swingiltä että se olisi kompati, terävä ja toistettava.

Mä haluaisin samaa videoilta! Sorry. 🙂

#235533 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

SnagaXP:n videot:
    Edestä

Sivusta

#235534 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mun Grip it and Rip it

Videointi oli muuten hyödyllistä. Pari vanhaa virhettä (ei niin näkyviä kuin mitä tuossa on jäljellä) sain taas pikaisesti kiinni eilen tätä tehdessäni. Isompien ongelmien korjaukset tulevat viemään vähintään ensi talven. Onneksi kausi päättyy, ei tarvi enää pelata vaan saa harjoitella.

#235535 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (29.10.2007 10:14:07)
    Mun Grip it and Rip it

Videointi oli muuten hyödyllistä. Pari vanhaa virhettä (ei niin näkyviä kuin mitä tuossa on jäljellä) sain taas pikaisesti kiinni eilen tätä tehdessäni. Isompien ongelmien korjaukset tulevat viemään vähintään ensi talven. Onneksi kausi päättyy, ei tarvi enää pelata vaan saa harjoitella.

Unohdimpas itse kertoa omia näkemyksiäni omasta swingistäni:

Hyvää:
    – rannekulma säilyy kelvollisen pitkään downswingissa
    – lantion liike downswingissa, lyönti ei ole samanmoinen käsillä läpsäisy kuin ennen
    – liikkeen suunta osumassa ja saatossa
    – loppuasento

Korjattavaa:
    – lantion kierron akseli bäkärissä (on se entistä parempi jo)
    – vasemman kyynärpään hortoilu bäkärissä ja downswingissa!
    – maila karkaa erittäin pitkälle swingin huipulla… johon haluaisinkin asiantuntevia kommentteja; onko tämä seurausta tuosta lantion kierrosta taakse sekä tuosta kyynärpään väärästä asemasta vai onko tuossa vielä joitain muita isoja asioita, jotka tähän vaikuttavat?

#235536 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (29.10.2007 10:14:07)
    Pari vanhaa virhettä (ei niin näkyviä kuin mitä tuossa on jäljellä)…

Isompien ongelmien…

Jotka ovat?

#235537 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (29.10.2007 10:32:09)
    Unohdimpas itse kertoa omia näkemyksiäni omasta swingistäni:

Veit jalat suustani. Hemmetti tätä softan/palvelun aiheuttamaa hitautta.

#235538 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (29.10.2007 10:32:09)

Mun Grip it and Rip it

Onko flickiä edestä? Mun väsähtänyt stereonäköni ei riitä tuottamaan 3D-edustusta vajaasta informaatiosta.

#235539 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scoop kirjoitti: (29.10.2007 10:39:03)
    Onko flickiä edestä? Mun väsähtänyt stereonäköni ei riitä tuottamaan 3D-edustusta vajaasta informaatiosta.

Valitettavasti ei ainakaan vielä.
    Pajalla ei tila riitä ottamaan edestäpäin oikeaa lyöntikuvaa. Tarttee oikeastaan tänään kokeilla miten siellä pystyy lyömään vaneriseinään täyttä swingiä 😉

#235540 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mika Hekkanen kirjoitti: (29.10.2007 10:45:35)

Scoop kirjoitti: (29.10.2007 10:39:03)

Valitettavasti ei ainakaan vielä.
    Pajalla ei tila riitä ottamaan edestäpäin oikeaa lyöntikuvaa. Tarttee oikeastaan tänään kokeilla miten siellä pystyy lyömään vaneriseinään täyttä swingiä 😉

Älä hemmetissä seinään lyö; hajoaa välineet ja sattuu käsiin!

Pieni kysymys swingiä koskien: läpiviennin ja saaton suunnan perusteella minulle kyllä herää kysymys siitä, mihin se effort viime kädessä suuntautuu? Tarjoaakohan Bosco taas sitä kuuluisaa harppiaan…

#235541 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietojärjestelmät ovat kehittyneet siinä määrin, että tässä verkossa ilmeisesti vain näytteen parhaat osat tulevat esiin muuten takertelevasta Tubesta. Hienot välitekstit Mika!
    No, josko kotona vähemmän ajatteleva järjestelmä toimisi.
    Muuten, mielellään muutkin kuin Scoop ja allekirjoittanut voisivat munata itsensä osallistumalla keskusteluun.

#235542 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scoop kirjoitti: (29.10.2007 11:51:26)
    Pieni kysymys swingiä koskien: läpiviennin ja saaton suunnan perusteella minulle kyllä herää kysymys siitä, mihin se effort viime kädessä suuntautuu? Tarjoaakohan Bosco taas sitä kuuluisaa harppiaan…

Ainakaan en (enää) lyö rumaa cuttia.
    Pallon lento paljastaa tuosta kenties videokuvaa enemmän.

Raudoilla lyön, prosenttiluvut arvauksia, ei statistiikkaa
    – joskus harvoin pushia vähän vasemmalta ohi griinistä (20%)
    – liian usein kovaakin hookkia (50%)
    – joskus kivaa pikku drawta kohteeseen (30%)

Puilla… oikeastaan saman mallista kaarta kuin raudoillakin ja melko lailla samassa suhteessa. Puilla pusheja tulee kuitenkin vain tiin päältä.

Tänä vuonna muistan lyöneeni kentällä 3 slaissia ja 2 fadea.

Arvelisin, että nuo rumat hookit ovat seurausta liian aktiivisista käsistä. Ainakin nyt syksyn peleissä käsien ”aktiivinen passivointi” eli oliskoshan tuo jotain reverse releasen kaltaista on auttanut.

Itse lyön palloa mieluummin mailalla kuin harpilla.

Esillä 25 viestiä, 151 - 175 (kaikkiaan 1,142)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #235537 kohteessaJäsenten svingit

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Jäsenten svingit