Aihe: Jarkon estealueseikkailut - Golfpiste.com

28.6.–5.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[16][27]
KilpailuaSuomalaista

Jarkon estealueseikkailut

Etusivu Foorumit Säännöt Jarkon estealueseikkailut

Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1354073 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Löysin tämmöisen jutun melko tarkkaan 10 vuoden takaa tyhjennellessäni vanhoja muistitikkuja. Tämä on luultavasti ollut tällä forumilla esillä silloin aikanaan, mutta koska säännöt ovat päivittyneet aika lailla sen jälkeen, niin pistetäänpä uudelleen framille. Eikä sitten kurkita vanhaa ketjua!!

    Tapahtui eräässä junioriturnauksessa.

    Suora par4, 364 m, punainen estealue vasemmalla. Jarkko vetäisee avauksensa vähän kainaloon ja pallo lentää ko. estealueelle. Jarkko määrittää pisteen, jossa pallo viimeksi ylitti estealueen rajan kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti ja droppaa pallonsa alle kahden mailamitan päähän tuosta pisteestä eikä lähemmäs reikää. Pallo kuitenkin vierii estealueelle, joten Jarkko droppaa uudelleen samoin tuloksin. Siispä Jarkko droppaa vielä kolmannenkin kerran ja jälleen pallo vierii estealueelle. Nyt Jarkko asettaa pallonsa paikkaan, johon se osui hänen dropatessaan kolmannen kerran (Huom! Paikka ei ole aivan sama kuin toisen dropin paikka, mutta alle kahden mailanmitan sisällä em. ylityspisteestä kuitenkin).

    Pallo jää paikoilleen ja Jarkko astelee väylälle katselemaan lipun paikkaa. Tullessaan takaisin pallolleen hän huomaa sen juuri lähteneen valumaan kohti estealuetta. Jarkko kiireesti pysäyttää pallon sen jo ylitettyä estealueen rajan, jottei se katoa estealueelle. Sitten hän asettaa pallon takaisin siihen paikkaan, josta se lähti vierimään ja hivauttaa kohtuullisen rautakasin griinin kanttiin. Sieltä hän puttaa kahdesti saaden pallon reikään. Jarkko merkkaa itselleen bogin, mutta kanssapelaajat epäilevät Jarkon sääntötuntemusta ja pyytävät paikalle tuomarin.

    Mihin sääntöihin tuomari ratkaisunsa perustaa ja mikä on Jarkon tulos ko. reiälle?

    #1354115 Ilmoita asiaton viesti

    Golfin sääntöihin perustuen tulos on 7 lyöntiä.

    #1354121 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Mitkä ne sovellettavat säännöt ovat, joiden perusteella päädyit tuohon tulokseen?

    #1354127 Ilmoita asiaton viesti

    Epäilen yhtätoista koska tapahtui yhtä ja toista. Avaus 1, droppi 1, väärä paikka 2, droppi 1, väärä paikka 2, lyönti 1, putit 2 = 10 ( korjasin laskelmaa hieman, mutta suuruusluokka on oikein)

    #1354129 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Seikkailujensa lopuksi Jarkko pelasi asettamaansa palloa, joka olisi pitänyt pudottaa. Yleinen rangaistus, sääntö 14.3b(3) ja tuplabogi?

    #1354131 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    PG, montako rangaituslyöntiä Jarkolle tuli ja minkä sääntöjen perusteella?

    #1354132 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Veikkasin tuossa yleistä rangaistusta eli kahta lyöntiä ja sääntöä 14.3b(3). Tuskin tuomari kuitenkaan näin vähällä päästää, menihän pelissä oleva pallo sentään kaksi kertaa estealueen puolelle (ja josta Jarkko vapaitui kaksi eri kertaa). Nostankin rangaistusta nyt yhdellä. Eli 1 ensimmäisestä droppi-asettamisseikkailusta [17.1d(3)] ja 2 toisesta, jossa pallo olisi asettamisen sijasta pitänyt pudottaa [14.3b(3)]. Jarkon tulos siis 7??

    #1354133 Ilmoita asiaton viesti

    Nythän mä vasta hogasin mikä jekku tässä saattaa olla kyseessä! Tuo jälkimmäinen asetus saattaisikin olla edellisen virhedropin korjausliike ja toiselta estealuepenaltilta vältyttäisiin? Jos niin on, niin sitten seiska korttiin ja hymy huuliin.

    #1354134 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Itse en päästäisi seitsemällä lyönnillä.

    #1354135 Ilmoita asiaton viesti

    Miksi? Sääntö 17 vapautuminen, mutta pelaa väärästä paikasta a’ 14.7 ja siitä 2 penaa. Korjaa droppierheensä ja siinä sivussa nostelee pallon pois estealueelta, mutta asettaa sen väärään paikkaan. Neljä lyöntiä ja kolme penaa, reilu peli.

    #1354136 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jarkko vapautuu estealueelta kahdesti, siis saa 1+1=2 rangaistuslyöntiä (sääntö 17.1d(3)). Lisäksi hän asettaa pallonsa, kun pitäisi dropata (2. vapautuminen), siitä 2 rangaistuslyöntiä (sääntö 14.3b(3)), yhteensä siis neljä (4) rangaistuslyöntiä. Siihen päälle neljä lyöntiä tulee tulokseksi kahdeksan (8).

    Kiintoisaahan tässä tapauksessa on se, että pallo päätyy estealueelle kahdesti Jarkon pelaamatta palloa siinä välissä. Se ei kuitenkaan vapauta häntä jälkimmäisestä rangaistuksesta, koska pallo oli pelissä sen ensimmäisen vapautumisen jälkeen, olkoonkin että Jarkko oli toiminut väärin vapautuessaan estealueelta. Väärästä paikasta pelaamistahan ei tässä tapahdu missään vaiheessa.

    Muutama vuosi sitten Vierumäen CT:n kisassa yhdelle pelaajalle kävi tällainen tuplavahinko, jossa hän siis vapautui kertaalleen estealueelta, mutta pallo sen jälkeen vieri uudelleen ko. estealueelle.

    #1354137 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Muutama vuosi sitten Vierumäen CT:n kisassa yhdelle pelaajalle kävi tällainen tuplavahinko

    Ja Charley Hoffmannille PGA-kisassa viime perjantaina. Hyvä case.

    #1354138 Ilmoita asiaton viesti

    Kun pallon saa asettaa uudelleen rangaistuksetta, jos pallo ei asetettaessa pysy paikallaan. Niin kysymys – onko jokin aikamäärä, jolloin ei enää saa asettaa rangaistuksetta eli minkä ajan kuluttua pallon on pelissä?

    #1354139 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Olet muistaakseni kysynyt tuota joskus ennenkin.

    Ei ole mitään ehdotonta aikamäärää. Pallon katsotaan pysyvän paikallaan, kun se pysyy paikallaan. Niin, ja pallo on pelissä heti, kun se on irronnut pelaajan sormista, pysyi se paikallaan tai ei.

    #1354145 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tutkin noita sääntöjä vielä lisää ja joudun korjaamaan omaa tulkintaani.

    Siis, Jarkko lyö 1. lyöntinsä estealueelle. Sieltä hän vapautuu yhdellä penaltilla, mutta väärään paikkaan. Nyt kun pallo vierii takaisin estealueelle, niin koska hän ei ole vielä lyönyt palloa, hän on edelleen korjaamassa virhettään, sääntö 14.5b(2) (hyvä Sergio!), mutta korjaa sen vieläkin väärään paikkaan. Lyötyään palloaan siitä hän saa 2 lyönnin rangaistuksen väärästä paikasta pelaamisesta (14.7). Lisärangaistusta ei tule pallon asettamisesta droppaamisen sijaan (sääntö 14.3b(3)). Lopputuloksena kaiken kaikkiaan 3+4=7 lyöntiä.

    Sergion ja PG:n tulos oli siis sittenkin oikea. Hyvin tehty!

    #1354177 Ilmoita asiaton viesti

    Kiitos KL1, hyvä kysymys ja hyvin korjattu vastaus. 😀

    #1354178 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL1, tulkitsenko oikein:

    1. Jos Jarkko olisi kolmannen droppinsa jälkeen asettanut (tarkoituksella tai vahingossa) pallonsa oikeaan paikkaan (=siihen, jossa toisella kerralla pudotettu pallo osui ensimmäiseksi maahan), ja tapahtumien kulku olisi ollut muuten sama, niin ratkaisu olisi ollut aiemman tulkintasi mukainen. Siis 1+1 = 2 rangaistuslyöntiä, sääntö 17.1d(3)) + 2 rangaistuslyöntiä asettamisesta, kun olisi pitänyt dropata, sääntö 14.3b(3), tulos 8 lyöntiä. (Eli tavallaan oikeaan paikkaan asettamisesta olisi koitunut 1 rangaistuslyönti!)

    2. Jos Jarkko olisi kolmannen droppinsa jälkeen asettanut (tarkoituksella tai vahingossa) pallonsa oikeaan paikkaan (=siihen, jossa toisella kerralla pudotettu pallo osui ensimmäiseksi maahan), ja tapahtumien kulku olisi ollut muuten sama kuin edellä, paitsi että hän olisi viimeisen asettamisen sijasta dropannut, niin Jarkon rangaistuslyönnit olisivat tulleet pelkästään kahdesta estealueelta vapautumisesta, siis 1+1=2 rangaistuslyöntiä (sääntö 17.1d(3)), tulos 6 lyöntiä.

    #1354179 Ilmoita asiaton viesti

    Miksi droppi paikka on väärä, voi johtua luetun ymmärtämisestä, mutta ei minusta droppi paikassa ole mitään vikaa.

    #1354180 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Ei droppipaikassa mitään vikaa ollut, mutta droppi piti uusia, koska pallo vieri pois vapautumisalueelta. Ja koska sekään ei jäänyt vapautumisalueelle, niin pallo olisi pitänyt asettaa, mutta Jarkko droppasi. Kolmas droppi oli ylimääräinen, mutta siitä ei rangaistusta.

    #1354181 Ilmoita asiaton viesti

    Kyllä kolmannesta dropista rangaistaan, mikäli palloa lyö eikä korjaa virhettään. Nyt virhe tuli korjattua vahingossa ja pallo asetettiin, kuten olisi alunperin kuulunutkin tehdä. Asettaminen vain tapahtui väärään paikkaan.

    #1354183 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Juuri näin. Aivan varmasti rankkuja olisi ropissut, jos Jarkko olisi lyönyt dropin jälkeen vapautumisalueen ulkopuolelta, tässä siis estealueelta. (Tietenkin myös siinä tapauksessa, että pallo olisi 3. dropin jälkeen jäänyt vapautumisalueelle, josta Jarkko olisi lyönyt).

    #1354211 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    KL1, tulkitsenko oikein:

    1. Jos Jarkko olisi kolmannen droppinsa jälkeen asettanut (tarkoituksella tai vahingossa) pallonsa oikeaan paikkaan (=siihen, jossa toisella kerralla pudotettu pallo osui ensimmäiseksi maahan), ja tapahtumien kulku olisi ollut muuten sama, niin ratkaisu olisi ollut aiemman tulkintasi mukainen. Siis 1+1 = 2 rangaistuslyöntiä, sääntö 17.1d(3)) + 2 rangaistuslyöntiä asettamisesta, kun olisi pitänyt dropata, sääntö 14.3b(3), tulos 8 lyöntiä. (Eli tavallaan oikeaan paikkaan asettamisesta olisi koitunut 1 rangaistuslyönti!)

    2. Jos Jarkko olisi kolmannen droppinsa jälkeen asettanut (tarkoituksella tai vahingossa) pallonsa oikeaan paikkaan (=siihen, jossa toisella kerralla pudotettu pallo osui ensimmäiseksi maahan), ja tapahtumien kulku olisi ollut muuten sama kuin edellä, paitsi että hän olisi viimeisen asettamisen sijasta dropannut, niin Jarkon rangaistuslyönnit olisivat tulleet pelkästään kahdesta estealueelta vapautumisesta, siis 1+1=2 rangaistuslyöntiä (sääntö 17.1d(3)), tulos 6 lyöntiä.

    Mielestäni kyllä.

    Olennaista tässä on, ja missä itse menin aluksi metsään, päätyykö pallo vapautumisessa oikeaan paikkaan ja oikealla tavalla. Jos päätyy, pelaaja ei ole sen jälkeen enää korjaamassa vapautumistaan, vaan kaikki sen jälkeen tapahtuva on ikään kuin peruuttamatonta.

    #1354216 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    En ihan heti keksi onko sillä sääntöjen kannalta mitään väliä pelaako väärästä paikasta vahingossa vai tahallaan.

Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Jarkon estealueseikkailut