16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

Hyvä matkasuoja

Etusivu Foorumit Välineet Hyvä matkasuoja

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Hei, olen lähdössä pelaamaan Portugaliin helmikuussa. Tarvitsen matkasuojan bägilleni. Malleja ja hintoja on monia, siksi kuulisin kokeneemmilta matkaajilta suosituksia. Kiitos etukäteen, Vesa

    Suosittelen vakavasti harkitsemaan seuraavaa vaihtoehtoa – hyväksi havaittu. Koskaan ei ole tarvinnut pelätä mailojen puolesta.

    Kunnollinen matkasuoja

    Kova matkasuoja vie paljon tilaa. Sekä kotona silloin kun sitä ei tarvitse, että matkalla. Matkalla ongelma tulee usein esiin kun sitä alkaa sovittamaan vuokra-autoon, tuollainen ei ole paljon ruumisarkkua pienempi. Toinen juttu on kilot lentokoneessa, niihin ovat pirulaiset lentoyhtiöt alkaneet kiinnittämään huomiota entistä enemmän.

    Allekirjoittanut ja kaveripiiri on ulkoiluttanut mailoja pitkin maailmaa ilman ensimmäistäkään mailarikkoa satojatuhanseja maileja. En muista ensimmäistäkään kovan suojan käyttäjää.

    Tietysti, jos kotona on ylimääräistä tilaa ja matkustaa aina väljästi isoilla autoilla niin onhan tuollainen kova arkku varma valinta.

    Ai niin, kysyttiin hyvää suojaa. Mielesäni kätevin on sellainen pehmeä suoja jossa on pyörät. Sitä on kätevä vedellä perässä kun on tarvis roudata kamoja.

    Suoja

    Oma tällainen kymmenen euron kiinanihme (yllättäen) levisi käsiin, joten nyt olen käyttänyt sellaista aivan perusperus ohutta kangaspussia. Toimii sekin jos on ruista hihassa kantohommiin.

    Olen aivan samoilla linjoilla Partin kanssa. Parikymmentä edestakaista matkaa bägin seurana on tullut tehtyä eikä ensimmäistäkään vauriota (koputtaa puuta!). Mailojen päät olen suojannut menneissä puhtailla kalsareilla ja sukilla, tullessa likaisilla. ;o)

    Komppaan osittain Partia. Useita kymmeniä lentomatkoja takana pehmeän suojan kanssa eikä vielä yhtään mailarikkoa tapahtunut. Minulla on business-kollega, joka käyttää tuollaista kovaa suojaa. Kolmen vuoden sisään taitaa olla kolmas boxi menossa. Kahdesta aiemmasta ovat ystävälliset lentokenttäsedät rikkoneet lukot. Ainakin toisen boxin sai Finskin piikkiin, mutta kertonee tuon konseptin haavoittuvuudesta. Hiukka hankalaa on ilman lukkoja reissata tuon boxin kanssa.

    Ruumisarkku (ainakin ne, joita olen kantanut) on kuitenkin hieman isompi kapistus. Tuo kova boxi on aina saatu satunnaiseen taxiin mahtumaan siinä missä pehmeärakenteinenkin.

    Itse laittaisin ostokriteerien listalle sen, että tuohon matkasuojaan on saatava mahtumaan bägin lisäksi pari paria kenkiä + sadevaatteet. Noiden viemää tilaa tarvitsee varsinaisesta matkalaukusta ainakin lomamatkan ollessa kyseessä. Siis avecin kanssa lomaillessa/reissatessa on tuliaisten mahduttava johonkin:)

    Olen käyttänyt pehmeää suojaa, halpaa mallia. Reissuja on takana noin puolenkymmentä. Kahdella viime reissulla on draiverin varsi katkennut läheltä mailan päätä. Mailat kannattaa muuten tarkistaa aina jo lentokentällä, ja tehdä vahinkoraportti jo siellä. Finski antaa viikon aikaa vahinkojen raportointiin, mutta monet muut yhtiöt paljon vähemmän.

    Draiverihan on muita mailoja pidempi, ja se ei saa tukea bägistä eikä muista mailoista, joten se varsi on aika haavoittuvainen jos joku torvi laukkuja heittelee tai vaikkapa laittaa jotenkin nojaamaan.

    Eli enpä oikein nyt tiedä mitä pitäisi tehdä; tuo sinkkiarkku-tyyppinen ratkaisuhan hoitaisi tämän ongelman, mutta juuri tuo vuokra-autoihin mahtuminen jne on hankala juttu.

    Itse olen miettinyt jotain draiverin varren tukemista teippaamalla siihen kiinni teräsvartisia rautamailoja vähän niinkuin lastaksi.

    Hyviä neuvoja vastaanotetaan täälläkin hyvin mieluusti. Mailojen päiden kolhiintumisriskiä (jos nyt ei ole jotain hikkorimailoja) en oikein osaa mieltää mitenkään varteenotettavaksi riskiksi.

    Itse olen käyttänyt pehmeitä matkasuojia reilut parikymmentä vuotta, eikä yhtään mailaa ole vielä vahingoittunut. Ensimmäinen suoja -80 luvulla itselläni oli lähinnä sellainen ’pölypussi’, joka suojasi bägiä likaantumiselta. No siihen aikaan bägit olivat ehkä vään tukevampia kuin nykyiset ultra-kevyet kantobägit 😮
    Nykyinen suoja on Diswestistä joitakin vuosia sitten hankittu pehmeä Masters, jossa on pehmusteita jonkin verran. Ärsyttävin piirre ovat poikittain uritetut renkaat, jotka ulvovat terminaalissa…
    Lisäsuojaa olen draiverille/puumailoille siten, että olen laittanut raudat ylösalaisin bägiin (menee painopiste samalla mukavasti renkaille ja on kevyempi kuljettaa) ja tukenut niiden grippipäät puumailojen varsien ympärille ja tämän setin ympärille olen vyöttänyt sadeasun, jolloin tulee vielä vähän lisäpehmikkeita tähän herkempään päähän.
    Jos joku onnistuu tuon kentällä heittämään siten, että alas tullaan draiverin nuppi edellä, niin todennäköisesti katkeaisi. Painopiste on kuitenkin rautojen takia toisessa päässä, jolloin kyllä tämä pidemmiltä lennoilta laskeutuu alapää edellä 😉

    Nimetön

    Keskusteluketjussa on paljon hyviä neuvoja. Itselläni on pehmeärakenteinen matkasuoja, joka ei ole vielä aiheuttanut ongelmia. Matkoille otan kuitenkin mukaan vanhemman mailasetin, jota olen pitänyt pitkään varasettinä, enkä uudempaa ’edustussettiä’, jota käytän vain kotimaan kierroksilla. Jos matkasetissä jokin maila vahingoittuu tai koko paketti katoaa, vahinko ei ole niin suuri kuin uudempien mailojen särkyessä tai kadotessa.

    qwert kirjoitti: (11.1.2010 14:53:13)
    Itse olen miettinyt jotain draiverin varren tukemista teippaamalla siihen kiinni teräsvartisia rautamailoja vähän niinkuin lastaksi.

    Hyviä neuvoja vastaanotetaan täälläkin hyvin mieluusti. Mailojen päiden kolhiintumisriskiä (jos nyt ei ole jotain hikkorimailoja) en oikein osaa mieltää mitenkään varteenotettavaksi riskiksi.

    Draiverin suojaaminen on toisissa bageissa helpompaa kuin toisissa. Mulla on helppo tapaus; Niken kantobagi jossa jokaisella mailalla on oma lokero. Draiveri keskimmäiseen ja viereiseen tunkee sateenvarjon niin että se jää pari tuumaa draiveria pidemmäksi. Aikaa menee 10 sek ja ”pääedellä”laskeutumisista selviää sateenvarjon takuukorjauksella.

    Tuli mieleen että Universaalin DraiveriKypärän (UDK) rakentaminen ei olisi kovin monimutkainen. Periaatteessa riittäisi säädettävä kolmijalka joka tukisi jalat bägin yläreunaan ja huippu olisi pisimmän mailan suojana.

    Parti kirjoitti: (11.1.2010 17:20:27)

    qwert kirjoitti: (11.1.2010 14:53:13)
    Itse olen miettinyt jotain draiverin varren tukemista teippaamalla siihen kiinni teräsvartisia rautamailoja vähän niinkuin lastaksi.

    Hyviä neuvoja vastaanotetaan täälläkin hyvin mieluusti. Mailojen päiden kolhiintumisriskiä (jos nyt ei ole jotain hikkorimailoja) en oikein osaa mieltää mitenkään varteenotettavaksi riskiksi.

    Draiverin suojaaminen on toisissa bageissa helpompaa kuin toisissa. Mulla on helppo tapaus; Niken kantobagi jossa jokaisella mailalla on oma lokero. Draiveri keskimmäiseen ja viereiseen tunkee sateenvarjon niin että se jää pari tuumaa draiveria pidemmäksi. Aikaa menee 10 sek ja ”pääedellä”laskeutumisista selviää sateenvarjon takuukorjauksella.

    Tuli mieleen että Universaalin DraiveriKypärän (UDK) rakentaminen ei olisi kovin monimutkainen. Periaatteessa riittäisi säädettävä kolmijalka joka tukisi jalat bägin yläreunaan ja huippu olisi pisimmän mailan suojana.

    Ei niin. Siksi se on jo rakennettukkin. Tällaisesta täällä oli kerran jonkun kertomana ja kokeilemana juttua. Ja kuulemma menestyksekkäästi. Katu-uskottavuushan tuossa tietysti menee, mutta lienee soiva peli ylösalas asennettuna niille jotka eivät siitä välitä.

    Itsellä oli (siihen saakka kun sen lainasin jollekkin, joka ei sen jälkeen ole ilmoitautunut lainaajaksi) jo edelläkin mainitun kaltainen fillarivarustettu pehmeä spärde ja ihan hyvin tuo toimi. Toisin kuin sisältö. Mailapäässä vielä pehmuste. Eikä ole pahan hintaisia. 50-60 saa jo edullisimmillaan, jotka varmaan kestää ihan jees sen minun tarvitseman verkkaisen matkustelukäytön. Samanlaisen meinaan nyt keväälläkin ostaa. Tosin vältän aiemman version renkaiden poikkiraudoitusta samasta syystä mitä Paksiskin oli huomioinut. Metakka oli sellainen että oikein nolotti sen kanssa ujeltaa graniittilattioita pitkin. Tai mitä lie korvikekiviä sitte olivatkaan.

    Täällähän se. Aikas hilpeitä kommentteja muutenkin 🙂

    Toinen tapa suojata on ottaa esim vanhasta jääkiekkomailan varsi – katkaista se niin että on hieman driveria pidempi ja teipata kiinni driveriin hieman pään alapuolella.

    Minä vein mailani isossa kahden bägin kantolaukussa…sain muutakin roipetta runsaasti mukaan. Yhden bägin matkasuoja jäi sitten kokonaan käyttämättä, meinaan jos pikaisesti halvalla tarvitset…

    qwert kirjoitti: (11.1.2010 14:53:13)

    Draiverihan on muita mailoja pidempi, ja se ei saa tukea bägistä eikä muista mailoista, joten se varsi on aika haavoittuvainen jos joku torvi laukkuja heittelee tai vaikkapa laittaa jotenkin nojaamaan.

    Itse olen miettinyt jotain draiverin varren tukemista teippaamalla siihen kiinni teräsvartisia rautamailoja vähän niinkuin lastaksi.

    Hyviä neuvoja vastaanotetaan täälläkin hyvin mieluusti. Mailojen päiden kolhiintumisriskiä (jos nyt ei ole jotain hikkorimailoja) en oikein osaa mieltää mitenkään varteenotettavaksi riskiksi.

    Erilaisten julisteiden yms. pakkaamiseen käytetään erittäin lujasta kartongista valmistettuja holkkeja. Matkoille olen aina teipannut sellaisen draiverin varren alaosaan tiiviisti kiinni lavan suojahuppuun. Holkki suojaa tehokkaasti varren bägistä ulos ulottuvan osan. Se pysyy hyvin paikoillaan bägin maila-aukon puristamana.

    Aiemmin käytin kovamuovista ’matka-arkkua’, mutta taksien nihkeyden takia olen korvannut sen pehmeästä, paksusta kankaasta tehdyllä pehmustetulla matkasuojalla, joka on tarkoitettu yhdelle isolle bägille, mutta vetää hyvin kaksi jalallista kantobägiä, joissa molemmissa on 9-10 mailaa (ml. draiverit).

    Kaksine bägeineen ja mailastoineen hela hoito painaa n. 16 kg. Ongelmia ei ole ollut, ei painon eikä varusteiden ehjänä kulkemisen kanssa.

    Kuljeta mailat bägissa, mutta laita lapojen suojaksi ihan tavallinen muoviämpäri vaikka ilmastointiteipillä.

    Calce kirjoitti: (11.1.2010 19:32:14)
    Toinen tapa suojata on ottaa esim vanhasta jääkiekkomailan varsi – katkaista se niin että on hieman driveria pidempi ja teipata kiinni driveriin hieman pään alapuolella.

    Jos ei tykkää/osaa itse askarrella, löytyy kaupasta samaan käyttöön tällainen.

    KL

    qwert kirjoitti: (11.1.2010 14:53:13)
    Olen käyttänyt pehmeää suojaa, halpaa mallia. Reissuja on takana noin puolenkymmentä. Kahdella viime reissulla on draiverin varsi katkennut läheltä mailan päätä.

    Vaikka eräs (tälläkin) palstalla kirjoittava golfin ammattilainen tyrmäsikin käyttämäni menetelmän, luotan siihen edelleen kuin vuoreen.

    Pakkaan puumailani lapa alaspäin bägiin ja rautamailat lapa ylöspäin. Siten kiedon mailat tiukasti yhteen mailapyyhkeitä ja muita tekstiilejä käyttäen ja sidon koko pakan tiukasti yhteen narulla.

    Lopuksi viimeistelen pakkauksen laittamalla mailahupun paikoilleen ja sullon sen täyteen pehmeitä tekstiilejä. Sitten koko komeus pehmeän matkasuojan sisään ja matkalle! Toistakymmentä reissua on tuolla tavoin pärjätty ilman ensimmäistäkään vauriota.

    Tuosta kovasta matkasuojasta sen verran, että ainakaan omaan Xantia-farmariini ei sellainen poikittain mahdu mitenkään. Eli kahdenkin hengen porukassa taksilla liikuttaessa joutuu jompikumpi pitelemään tavaroita joko sylissään tai vieressä takapenkillä (kaatuvat selkänojat).

    Pehmeä matkasuoja pyörillä on ehdottomasti oma suositukseni.

    KL

    Kaj63 kirjoitti: (11.1.2010 19:45:35)
    Minä vein mailani isossa kahden bägin kantolaukussa…sain muutakin roipetta runsaasti mukaan.

    Paljonko tuollainen painoi?
    Jaksoitko kantaa itse?
    Miten lentoyhtiö suhtautui painoon?
    Entä miten suhtautuivat siihen muuhun roippeeseen, jota ei siellä golfkassissa saisi olla (jotkut lentoyhtiöt veloittavat bägi- ja toiset kiloperusteisesti, joten viittaan edellisiin)?

    jpk

    Onko matkavakuutus korvannu matkanaikaisia mailarikkoja?

    Ostin juuri Direct golf:stä kovan suojan. Oli ihan fiksu, ja edullinen. Tähän mahtui Callawayn kanto bägi mailoineen, hintaa tuli joku 80eur.

    http://www.direct-golf.co.uk/golf_accessories/dguk/travel_covers_and_cases_hardcase_travel_cover_small/p2109

    Laatu näytti yllättävän hyvältä, toimitus tuolta tulee dpd:llä lähimpään valintataloon… Ei kyllä mahdu focuksenkaan takakonttiin poikittain.

    Nyt löytyi matkasuoja parhaista parhain. Kaveri lainaa.

    Toki tyypivikana että sinne unohtuu pari Espanjalaista viinipulloa, mutta erinomainen bägin matkasuoja silti vaikka en ole sitä koskaan nähnytkään. Suosittelen.

    KL

    Antti66ht kirjoitti: (14.1.2010 15:37:54)
    Ostin juuri Direct golf:stä kovan suojan. Oli ihan fiksu, ja edullinen. Tähän mahtui Callawayn kanto bägi mailoineen, hintaa tuli joku 80eur.

    http://www.direct-golf.co.uk/golf_accessories/dguk/travel_covers_and_cases_hardcase_travel_cover_small/p2109

    Laatu näytti yllättävän hyvältä, toimitus tuolta tulee dpd:llä lähimpään valintataloon… Ei kyllä mahdu focuksenkaan takakonttiin poikittain.

    Mjaa… jos tuotteen laatu ei näytä hyvältä edes valokuvassa, niin kukas semmoisia tuotteita ostaisi…?

    Antti66ht kirjoitti: (14.1.2010 15:37:54)
    ..hintaa tuli joku 80eur.

    Arskan laskuopin mukaan tuosta kyllä tulee melko tarkkaan £80.
    Jostain syystä Direct Golfin lähetyskulut ovat aina olleet melko suolaset, kilpailevilla firmoilla kun pääsääntöisesti ne ovat n. puolta edullisemmat.

    jpk kirjoitti: (13.1.2010 22:29:59)
    Onko matkavakuutus korvannu matkanaikaisia mailarikkoja?

    Ensimmäisellä kerralla kun draiverini katkesi, niin ilmoitin asiasta Finnairille 9 päivän kuluttua tapahtumasta. Eivät suostuneet korvaamaan, koska sääntöjensä mukaan ilmoitus pitää tehdä viikon sisään. Turha muuten kertoa, että olisivat loppujen lopuksi korvanneet jos olisin ollut tiukkana. Ainakaan oikeusjutulla uhkaaminen, kuluttajasuojalautakunnalla uhkaaminen, kohteliaat puhe/sähköviestit eikä kirje Finskin pääjohtajalle eivät auttaneet asiassa. Sitten kun luovutin, niin en jaksanut enää matkavakuutuksesta kysellä.

    Toisella kerralla kun sama draiveri oli katkennut, niin tein (ei ehkä kovin yllättäen) ilmoituksen heti, ja sieltä tuli ohjeet viedä heidän sopimuskorjaamoon maila, eli homma hoitui helposti ja tyylikkäästi.

    Jotenkin tulisi näin maallikkona mieleen, että näitä mailarikkoja tulee Finnairille aika paljon, jos kerta noita sopimuskorjaamoitakin oli jo Helsingissäkin kaksi. Tulisikohan heillekin edullisemmaksi, jos antaisivat vaikkapa parin minuutin koulutuksen matkatavaramiehille (älkää perkele heitelkö noita bägejä).

    No, Finnair on hieno ja menestyvä yhtiö ja varmasti osaavat kouluttaa matkatavaramiehet loistaviin työsuoritteisiin ilman minun neuvojanikin.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
Vastaa aiheeseen: Hyvä matkasuoja

Etusivu Foorumit Välineet Hyvä matkasuoja