Aihe: Golfmessut? - Golfpiste.com

7.1.–14.1. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[4][0]
KilpailuaSuomalaista

Golfmessut?

Etusivu Foorumit Yleistä Golfmessut?

Esillä 17 viestiä, 26 - 42 (kaikkiaan 42)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kirjoitan nyt tähän kun alkaa tuntua siltä! Goexpon ainoat tulot eivät ole kuluttajien maksamat pääsylipputulot. Iso osa messujärjestäjen tuloista syntyy ständien myynnistä = saada paikat täyteen yrityksiä esittelemään tuotteitaan ja palveluitaan. Tässä myynnissä auttaa suuresti tapahtuman suosio eli miten paljon sinne saadaan kuluttajia paikan päälle käymään. Tässä taas auttaa ne ilmaisliput. Eli mitä enemmän on kävijoitä sitä helpompi on saada seuraaville messuille myytyä ständjä (ja maonistilaa). Messujärjestäjille syntyy myös mainostuottoja suht runsaasti. Vaikka messuilla olisi merkittävä osa kävijoistä liikkeellä ilmailipuilla se ei tarkoita tapahtuman järjestäjien talouden tilaan välttämättä merkitävää vaikutusta. Itse olen ollut usean vuosikymmenen ajan ostamassa ja järjestämässä niin kotimaassa kuin ulkomailalkin edustamilleni yrityksille kymmeniin eri tapahtumiin tilaa ja osallistumista joten jotain hajua tästä ”messuilusta” on!

    Täytyy vielä kompata veli ”golfermania” sekä kertoa että olen ollut sadoilla messuilla (tosin en golf-alan ja muutenkin suurimmaksi osaksi yritysmyynnin puolella) näytteilleasettajana, markkinoimassa (edustamieni)valmistajien tuotteita ja palveluita. Messuilla tuotteitaan esitteleville yrityksille syntyy luonnollisesti kaikenlaisia kustannuksia. Tällainen, voisiko sanoa perinteinen suoramarkkinointi ei ole kovin halpa tapa asiakaskohtaannon hankkimisessa. Mutta se on varsin tehokas keino tavoitella juuri sitä oikeaa ja potentiaalisinta asiakaskohderyhmää.

    Ilmaiset liput kuuluvat olennaisena osana asiaan. Niitä jaetaan ja lähetellään runsain mitoin (potentiaalisille) asiakkaille. Mutta eihän ne tietenkään ole ilmaisia. Hyvin usein (käytännössä lähes aina) näytteilleasettaja myös maksaa messukeskukselle (tai kuka nyt sitten tilat milloinkin järjestää) asiakkaiden käyttämät (kutsu)liput jne. jne.

    Mutta ei tässä vielä kaikki.

    Arvatkaapa ketkä loppuviimeksi maksavat ne ilmaiset liput sekä kaikki muutkin messuista aiheutuneet kustannukset?

    No, loppuasiakkaat tietenkin! Kaikkein parhaita maksajia ovat juuri ne ilmaisen lipun saaneet messuvieraat!

    Eli menkää kaikki kynnelle kykenevät ilmaisten lippujenne kanssa katsomaan messuja. Nauttikaa kaikista mahdollisista tarjoiluista täysimääräisesti. Juuri Teitä varten koko juttu on järjestetty..
    Eikä tarvitse millään tavoin häpeillä – Te itse maksatte kaikki tilaisuuden kustannukset täysimääräisesti.

    Tervetuloa uudelleen myös ensi vuonna!

    KL1

    Golferman kirjoitti:

    Itse olen ollut usean vuosikymmenen ajan ostamassa ja järjestämässä niin kotimaassa kuin ulkomailalkin edustamilleni yrityksille kymmeniin eri tapahtumiin tilaa ja osallistumista joten jotain hajua tästä ”messuilusta” on!

    Etkö edes tunne ketään messukeskuksen johdosta ja hallinnosta..?

    KL1

    olen ollut sadoilla messuilla näytteilleasettajana, markkinoimassa (edustamieni)valmistajien tuotteita ja palveluita

    Piti oikein ruveta laskeskelemaan kuinka paljon veli gloffare oikein on ollut messuilla.

    Satoja tarkoittaa vaikkapa 300. Messujen kesto vaihtelee valtavasti, mutta jos nyt laitetaan keskiarvoksi vaatimaton kolme päivää, niin tuosta tulee 900 päivää pelkästään messuilua. Siihen päälle kasaaminen ja purku, niin tuohon voi huoletta lisätä yhdet 300 päivää lisää. Veli gloffare on siis kuluttanut messuilla oleskeluun kunnioitettavat 1200 päivää työelämästään, toisin sanoen palttiarallaa viisi (5) työvuotta (no toki monet messut sijoittuvat osin viikonloppuihin, joten pikkaisen jää arkipäiviä ihan työntekoonkin, mutta kuitenkin).

    Siinä taitaa hiljalleen ehkä pikkaisen puutua koko messukäsitteeseen!! Ei se ständillä seisoskelu nimittäin mitään herkkua ole, sen verran minullakin on siitä kokemusta. Pisimmät messut, joissa itse olen ollut ständillä, kestivät 18 päivää, onneksi minun ei tarvinnut olla siellä kuin viisi päivää, mutta muutama urhea tanskalainen urakoi kaikki 18 ! Ja muistetaan vielä, ettei työpäivä moisilla messuilla pääty klo 18, kun messut sulkeutuvat, vaan se jatkuu asiakkaita viihdyttäen sinne puolille öin ja ylikin. Siinä alkaa jo nauttia yhdestäkin vapaaillasta, joten hatunnosto gloffarelle ja hänen messu-uralleen.

    Omalta kohdaltani messutapahtumien kokonaismäärä ei nyt ole mikään keskeinen asia kommentoitavaksi.

    Voin sanoa että olen aktiivisimman työurani aikana vähintäänkin kerran-pari viikossa ollut mukana erilaisissa markkinointiin liittyvissä tilaisuuksissa. Todennäköisesti jopa useamminkin. Siis satoja tarkoittaa todellakin satoja, kokonaisuudessaan ehkä jopa tuhansia. En viitsi lähteä kiistelemään siitä kuinka monet niistä ovat olleet varsinaisia messuja, seminaareja, luentoja tai mitä milloinkin. Toisekseen kaikki tilaisuudet Asiakkaiden kanssa ovat olleet erittäin miellyttäviä.

    Harmi että se oleellisin osa viestiäni taisi jäädä lukematta?

    Eli vielä kerran. Se että joku on saanut ilmaisen messulipun tarkoittaa että hän on arvostettu vieras messujen järjeställe sekä tuotteitaan esitteleville yrityksille. Kyseisestä lipusta maksetaan lisäksi täysi hinta messujen järjestäjälle.

    Mutta yksiselitteinen totuus on myös se että, kaikki tuotantoon, markkinointiin sekä myyntiin liittyvät kustannukset maksaa viime kädessä Asiakas. Mukaan lukien ne ”ilmaiset” messuliputkin.

    Olen golfaren kanssa samaa mieltä siitä että jokainen sisään tullut asiakas huolimatta lipputyypistä tai hinnasta on arvokas.

    mutta KL1; joo en tunne helsingin messujen johdosta tai hallinnosta ketään ja toiseksi olen vuodesta 1981 lähtien ollut messuilla yhteeensä noin 400 työpäivää esittelemässä … ja tähän päälle ne joissa olen ollut asiakkaana – juu nyt sanot tietenkin että toinen kotini on messuhallissa …hhaaahha..

    Toisaalta oliko tällä KL1n avaamalla sivujuonteella nyt mmitään taivaalista tai edes maallista merkitystä käsiteltävään asiaan?

    KL1

    Harmi että se oleellisin osa viestiäni taisi jäädä lukematta?

    Gloffare, ei jäänyt lukematta, tosin mielestäni golferman sanoi jo tuon kaiken omassa viestissään.

    Minua vain kiinnostavat erilaiset yksityiskohdat ja siksi jäin pohtimaan tuota satojen messujen määrää, en suinkaan epäillen, vaan kiinnostuneena. Kuten kirjoitin, itsekin olen ollut messuilla näytteilleasettajan roolissa ja se on rankkaa hommaa.

    KL1

    mutta KL1; joo en tunne helsingin messujen johdosta tai hallinnosta ketään ja toiseksi olen vuodesta 1981 lähtien ollut messuilla yhteeensä noin 400 työpäivää esittelemässä … ja tähän päälle ne joissa olen ollut asiakkaana – juu nyt sanot tietenkin että toinen kotini on messuhallissa …hhaaahha..

    Jos on, niin toivottavasti ei siinä vanhassa 😀

    Uno

    Nykyinen messujen tarjonta kertoo vain laiskuudesta. Messujärjestäjiä itseään ja messuvieraita sekä erityisesti messujen hallinto-organisaatioita kohtaan
    3 pv messut ovat kymmenien tuhansien panostus. Pienikin ständi+henkilökunnan palkat helposti 30 000 e.

    Kaikkien tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa on tapahtunut varsin suuri muutos viime vuosikymmenen aikana..

    Aikaisemmin haettiin messujen ja muiden yleisötapahtumien kautta kontakteja potentiaaliseen asiakaskuntaan (=lue kiinnostuneet ja ostohaluiset Asiakkaat).

    Nykyään ostohaluiset Asiakkaat löytyy reaaliaikaisesti netin ja hakukoneiden avulla. Tähän on varmasti jokainen huomannut.
    Halutessaan voi vaikka testata asiaa. Esim. hakee googlella ”lamkin grips” niin pääsee välittömästi nettikauppiaiden suosioon. Pienen selailun jälkeen satelee grippi-tarjouksia jne. kännykkään joka tuutista.

    Eli, en usko että markkinointi sinällään olisi laiskistunut. Nykyään asiakaskohtaantoja haetaan/tarjotaan uusilla menetelmillä. Se on tehokkaampaa ja paljon aikaisempaa halvempaa. Kehitys kehittyy ja vanhat tavat vaihtuu uusiin.

    Messuille/yleisötapahtumille on edelleenkin oma paikkansa, kysyntää ja tilausta mutta niidenkin pitää uusiutua..Ehkä aikaisempaa interaktiivisempaan suuntaan..esim. vaikkapa Assembly.. (linkki)

    Vaikka onhan ne perinteiset messut edelleenkin ihan mukavia tilaisuuksia.

    Vähän luulen että porukkaa kiinnostaa nyt muut asiat kuin golfmessut tai matkailu. Itse en ole ainakaan tuonne menossa.

    Voihan se olla että Coronaviruksen takia messut perutaan, esim keski-Euroopassa on jo monia suuren kaliiperin messuja peruttu, viimeisimpänä Kölnin rautakauppamessut juuri eilen.

    Golf-messut osoitti oivalla tavalla golfin tulevaisuuden Suomessa. Harmaat pantterit ja kuumat puumat olivat yleisön pääosassa. Ainakin 10 vuotta mennään ihan hyvin näillä eväillä.

    Uno

    Ottaisin klubipelaajan määrittämän asiakaskunnasta paremmin huomioon markinoinnissa. Ehkä kritiikki oiisi myös vähäisempää.
    Ystävävieni mukaan tarjonta oli tämän vuoden messuilla vähäistä.

    Oli hienoa seurata kyllä Samin voittoa golfmessujen screeniltä! Messujen Outdoor-osastolla oli myös itse Hans Välimäki ja hänelle riitti messukansasta onnittelijoita poikansa voiton puolesta!

    :credits:

    ”The bass is the soul of my jam”- Xavier Cougat

    :creditsno:

    Ai että on Hans Välimäki Samin isä? Valitettavasti tietosi on väärä, isä on nimeltään Kimmo.

    Minulla on tpaphtunut sitten väärinkäsitys, jälkeenpäin ajatellen oli hän kyllä vähän ihmeissään kun muutama (minä mukaanlukien) messuillakävijä häntä onnitteli.

Esillä 17 viestiä, 26 - 42 (kaikkiaan 42)
Vastaa aiheeseen: Golfmessut?

Etusivu Foorumit Yleistä Golfmessut?