26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Golfkärryt viheriöllä

Etusivu Foorumit Yleistä Golfkärryt viheriöllä

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL1

    Eräällä ulkomaisella golfforumilla on käyty keskustelua siitä onko sopivaa ottaa golfkärryt mukaan viheriölle. Monilla kentillä / alueilla UK:ssa, USA:ssa ja Australiassa tämä on tapana, mutta toisilla kentillä / alueilla se ei puolestaan ole suotavaa. Joillakin kentillä oikein suositellaan toimimaan siten, jotta viheriön reuna-alueiden kulutus vähenee. Sanomattakin on selvää, että noissa paikoissa viheriöt ovat verraten kovia.

    Millaisia ajatuksia tämä herättää suomalaisessa golffarissa? Pitäisikö meilläkin ryhtyä työntelemään / vetelemään kärryjä viheriöllä? Olisiko siitä kenties hyötyä vai pelkästään haittaa? Minut on aikanaan kasvatettu sisään golfiin siten, että viheriölle ja tiipaikalle menee pelaaja eikä pelaajan kärry enkä muista koskaan nähneeni kärryjä ihan siellä viheriöllä, hyvin reunalla kylläkin.

    Ei missään nimessä viheriölle, äkkiä syntyy oikoreitti joka altistuu kulumiselle. Eikä mielellään kulutettaisi kärryllä aivan greenin viereistä kaistaletta(kärryn leveys olisi hyvä jättää väliin). Monesti sanotaan että greenibunkkerin ja greenin välistä ei saa mennä kärry kanssa, ihan perusteltua jotta alue ei turhaan kulu ja saattaa jopa pysäyttää greeniltä karanneen pallon ,mutta jos siitä se 3-4 kärryä mahtuu rinnakkain menemään niin tuskin on hirveästi haittaa.

    Olisihan se kiva jos pääsisi griinin ympärillä chippaamaan ruoholta eikä kaljulta. Siis sen harvaan kerran jos lähestyminen ei satu osumaan griinille 😉

    Vahva EI kärryjen tuomisesta griinin lähelle tai oikomisesta griinibunkkerin ja griinin välistä.

    Suomen kasvuolosuhteissa on aivan älytöntä kuluttaa griiniä ja sen välitöntä vierustaa kärryillä. Valitettavasti tapa on yleistynyt jopa tosipelureilla. Kun viimeksi olin katsomassa FT kisaa, kärryjen kanssa kulkeneet pelaajat hyvin usein vetivät baginsä ihan griinin kanttiin.
    Tyyli on toki yleistynyt meillä tavallisillakin tallaajilla. Olin kerran viime kesänä hitaan ryhmän perässä, jossa kaikki vetivät kärrynsä griinibunkkerin ja griinin välistä. Oikein pahaa teki. Päästivät sitten jossain vaiheessa ohi. Yksi heistä pyysi anteeksi hidasta menoa, mikä johtui siitä, että ryhmässä oli kaksi ensikertalaista koulutettavana golfin käytöstavoille…

    Kyllä kentänhoitajat kiittäisi etenkin, kun kevään ekoilla ja syksyn vikoilla kierroksilla rullaillaan tiiboxeissa ja griineillä kärryillä. Oma mielipide on, että ei missään nimessä kärryjä/bägejä tiiboxeille tai griineille. Jos et jaksa kävellä 5-10 metriä bägille hakemaan mailaa, niin kannattaa varmaan vaihtaa harrastusta/lajia.

    KL1

    Vahva EI kärryjen tuomisesta griinin lähelle tai oikomisesta griinibunkkerin ja griinin välistä.

    Entä itse griinille?

    Kärryjen veto/tuonti griinille tai edes lähelle greeniä on suorastaan käsittämätöntä moukkamaisuuttua.

    Ensinnäkin siitä aiheutuu haittaa kentän kaikkein herkimmälle osuudelle (kulumaa, vauriota jne,). Toisekseen se on omiaan hidastamaan peliryhmän etenemistä kentällä jne.
    – ikävä kyllä läheskään kaikki eivät osaa toimia greenien ympärillä oikealla tavalla.

    Miten pelaajan tulee toimia greenin läheisyydessä:

    Greeniä lähtestyttäessä tulee aina huomioida miten ja mistä kärry vedetään sekä mihin se jätetään puttaamisen ajaksi. Jos ei tätä tiedä niin pitää kysyä kokeneemmalta.
    – fiksun pelaajan ei tarvitse koskaan mennä kärryn kanssa 20-30 metriä lähemmäksi greeniä (tarkoitan erityisesti väylää greenin edustalla).
    Kärry viedään ja jätetään optimaaliseen paikkaan suhteessa seuraavaksi pelattavaan teeboksiin (siis ko. kulkureitille). Yleensä greenin taakse tai sivulle.
    – greenille mennään kävellen tarvittavan(ien) mailan(ojen)kanssa. Usein riittää putteri.

    Jo kaikkein alkeellisimpaan kenttäsuunnitteluun kuuluu että tämä siirtymä (tulo ja lähtö greeniltä) on otettu huomioon.
    – jos näin ei ole, niin pelaajan pitää osata ratkaista asia ihan ikiomalla järjellään.

    Golfautolla pelaavien tulee olla vielä tarkempia väylällä ja greenien läheisyydessä.
    – hyvin usein autojen kulkureitit (peliväylälle meno ja poistuminen jne.) on ohjattu erikseen.
    – eikä haittaa vaikka kärryjen vetäjä noudattaisi soveltuvin osin näitä autoille tarkoitettuja merkintöjä.

    Kantobägiä käyttävät pelaajat tietää poikkeuksetta miten kentällä pitää toimia.

    Entä tiiboxeissa?

    Perinteisesti Suomessa on kielletty kärryjen vienti tiiboxiin. Kuitenkin Linkseillä tiiboxit olivat osa väylää, eikä niillä kulkua rajoitettu mitenkään erilailla verrattuna väyliin. Olen pelannut aika usein Skotlannissa ja kärryt viedään boxeihin, paitsi joillakin kentillä startteri juoksee huomauttamaan, että ei meillä.

    Perinteisesti Suomessa on kielletty kärryjen vienti tiiboxiin.

    Näinhän se on. Yritin etsiä olisiko tästä asiasta missään mainintaa. En löytänyt, kävin aika monta ohjetta ja dokumenttia läpi. Tietääkö joku onko asiasta mustaa valkoisella missään?

    KL1

    Kärryjen veto/tuonti griinille tai edes lähelle greeniä….

    Toisekseen se on omiaan hidastamaan peliryhmän etenemistä kentällä
    ….
    fiksun pelaajan ei tarvitse koskaan mennä kärryn kanssa 20-30 metriä lähemmäksi greeniä (tarkoitan erityisesti väylää greenin edustalla).
    Kärry viedään ja jätetään optimaaliseen paikkaan suhteessa seuraavaksi pelattavaan teeboksiin (siis ko. kulkureitille). Yleensä greenin taakse tai sivulle.

    Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt. Millä tavalla peli nopeutuu, jos ensin viedään kärry jonnekin sivulle ja sitten palataan suunnilleen samaan paikkaan ja astellaan griinille? Fiksu pelaaja jättää kärrynsä sellaiseen paikkaan, josta hänen tarvitsee ottaa pienin määrä askeleita mennessään puttaamaan ja tullessaan reiältä takaisin kärrylleen, tietenkin säädyllisen matkan päähän viheriön reunasta. Ei hän lähde viemään sitä jonnekin seuraavalle tiille johtavan polun päähän, jos se polku on aivan eri puolella griiniä kuin missä hänen pallonsa ja reikä ovat. Moinen haahuilu se vasta peliä hidastaakin. Toki jos joku on menossa sutimaan palloaan bunkkerista ja oma pallo on jo tikulla, niin voi käyttää aikaa kärryn viemiseen paikkaan, josta pääsee jatkamaan pienimmällä askelmäärällä, siis sinne polun alkupäähän tms.

    Mitä tulee kärryjen viemiseen itse viheriölle, niin puhtaasti ajankäytön kannalta ajateltuna se nimenomaan nopeuttaa peliä. Kärry on koko ajan siinä lähellä eikä jossain 50 metrin etäisyydellä polun päässä, johon se on viety ’pelin nopeuttamiseksi’. Griinin mahdollinen kuluminen ja vaurioituminen on aivan toinen asia.

    Kantobägiä käyttävät pelaajat tietää poikkeuksetta miten kentällä pitää toimia.

    Jaa? Kuka sen on heille kaikille kertonut? Entä mihin se kantobägi tulee jättää, griinille vai sen ulkopuolelle? Ja jos griinille, niin mihin asentoon? Olen nähnyt monia erilaisia toimintavariaatioita eivätkä ne kaikki voi olla ’oikein’.

    @VeikkoK: Etikettiteksti on vuosikymmenten saatossa muuttunut ja vähentynyt. Uusimmassa sääntömuutoksessa koko etikettiosuus sulautettiin sääntöihin, erillistä golfetikettiä ei siis enää ole missään. Muistan itse golfin aloittaessani, että jossain kirjallisessa materiaalissa käsiteltiin kärryjen vetämistä tiibokseihin (ja tietysti griinille) ja griinin ja bunkkerin välistä, mutta itsekään en ole moista löytönyt enää vuosikausiin. Ehkä jonkin klubin ilmoitustaululta vielä löytyy näitä ohjeistuksia.

    Semmoinen järjestö kuin Suomen Golfliitto kirjoittaa sivuillaan otsikon “Käyttäytyminen” alla mm.:

    Bägi ja kärryt tulisi griinille tultaessa jättää paikkaan, josta pääsee jatkamaan helpoiten seuraavalle tiiauspaikalle

    Jätä bägi ja kärryt tiiauspaikan viereen – muista sama myös griinin ympäristössä

    Tämä kärryjen vienti seuraavan tiipaikan puolelle griiniltä katsottuna ja speed golf käytäntö voidaan yhdistää eli siirretään kärryjä silloin kun muut pelaavat. Putatakin voi vaikka kaikki eivät ole vielä greenille palloaan pelanneet, jos esim chippaamaan joutuva on siirtämässä kärryään. Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus että ehdottomasti ei kärryjä greenille. Kantobägin voi laskea vaikka forelle, jos on kuivaa, mutta ei greenille.

    Noin 30 vuotta sitten jossain julkaistussakin golfetiketissä luki ja klubeilla opetettiin, että kärryjen vetäminen griinin ja griinibunkkerin välistä on kiellettyä. Sitten muistaakseni jossain alan lehdessä oli artikkeli, että eihän missään golfin säännössä tämmöistä kielletä. Niinpä pelaajat ryhtyivät sankoin joukoin tätä oikotietä käyttämään. Itse en tätä tee ja muutenkin pyrin pitämään bägikärryni etäällä griinistä.

    KL1: Fiksu pelaaja jättää kärrynsä sellaiseen paikkaan, josta hänen tarvitsee ottaa pienin määrä askeleita mennessään puttaamaan ja tullessaan reiältä takaisin kärrylleen, tietenkin säädyllisen matkan päähän viheriön reunasta.

    Juuri tätä minä tarkoitin edellisessä meilissäni…siis olemme samaa mieltä asiasta.
    – aina saa käyttää järkeä ja toimia muutenkin ryhmän pelaamista edistävällä tavalla.

    Golf on monessa mielessä erittäin hieno laji..

    Tässäkin, topic’in aiheena olevassa asiassa (siis toiminta kentällä ja greenin läheisyydessä) paljastuu hauskalla tavalla pelaajien persoonallisuutta sekä tapaa käyttäytyä ja toimia erilaisissa tilanteessa.
    – puhumattakaa siitä kaikesta mitä henkilö tiedostamattaan ilmaisee käytöksellään pelikierroksen aikana.
    – ja vaikkei olisikaan mikään psykologi pitää osata havainnoida ja tulkita oikealla tavalla pelikaverin tekemisiä sekä persoonallisuutta.

    Se miten pelaaja toimii golfkentällä kertoo soveltaen siitä, kuinka sama henkilö toimii kaikessa muussakin elämisessään, työssään, vapaa-aikana, muissa harrastuksissa, jopa ihmissuhteisssaan jne.

    KL1

    Noin 30 vuotta sitten jossain julkaistussakin golfetiketissä luki ja klubeilla opetettiin, että kärryjen vetäminen griinin ja griinibunkkerin välistä on kiellettyä. Sitten muistaakseni jossain alan lehdessä oli artikkeli, että eihän missään golfin säännössä tämmöistä kielletä. Niinpä pelaajat ryhtyivät sankoin joukoin tätä oikotietä käyttämään.

    Itseltäni löytyy Golfin Etiketti vuodelta 2004, muttei sen aikaisempaa. Tuossa etikettitekstissä ei erityisesti mainita missä saa kulkea ja missä kärryjä vedellä, ainoastaan sanotaan, että kenttien ohjeistuksia näiden asioiden suhteen tulee ehdottomasti noudattaa.

    Kysehän on puhtaasti viheriön ympäristön kulumisesta. Griinin ja griinibunkkerin välistä ei pitäisi kulkea, koska moiset ruohokaistaleet ovat usein kapeita ja kulutus (pelaaja + kärry, siis koskee myös ja erityisesti kantobägillä pelaavia) siten kohdistuu yhteen ja samaan paikkaan. Jokainen ymmärtää, että hyvältä ruoholta on kivempi chipata kuin paljaalta maalta. Tähän verraten helposti järjellä perusteltavaan näkökulmaan perustui pelaajien toiminta kentällä aloittaessani tämän lajin 30 vuotta sitten. En näe mitään syytä miksi nykyään pitäisi toimia toisin.

    Aika paljon Floridassa pelanneena voin sanoa, että en ole juuri koskaan nähnyt kärryjä vedettävän viheriölle/ä. Enkä juurikaan myöskään tiipaikalle/a. Tosin amerikkalaiset eivät juuri kävele, vaan käyttävät golfautoa. Sekin pysyy kyllä oikeilla alueilla.
    Muutoin pelaaminen ja sääntöjen noudattaminen on aika vapaamuotoista, golf on tavallisille amerikkalaisille usein holiday-golfia. Ja yksi asia pistää erityisesti silmään, avauslyönti tiipaikalla lähtee melkein aina 20-30 cm tiilinjan edesta. Mutta: Who cares.

    KL1: Kysehän on puhtaasti viheriön ympäristön kulumisesta. Griinin ja griinibunkkerin välistä ei pitäisi kulkea, koska moiset ruohokaistaleet ovat usein kapeita ja kulutus (pelaaja + kärry, siis koskee myös ja erityisesti kantobägillä pelaavia) siten kohdistuu yhteen ja samaan paikkaan. Jokainen ymmärtää, että hyvältä ruoholta on kivempi chipata

    Juuri näin… Sen voisi lisätä että joskus pelialueen tiettyihin paikkoihin kohdistuu rasitetta kulkemisesta josta ruoho kuluu enemmän ja vähemmän, joskus kokonaankin.
    – fiksu pelaaja ei pahenna tilannetta vaan ymmärtää tietenkin välttää astelemasta juuri tuosta kohtaa..
    – vähän samalla tavalla kuin autoillessa…suurin osa kulkijoista ajaa juuri niissä kuluneissa uranpohjissa..fiksumpi osaa ohjata autoaan urien välissä, tien ehjällä ja tasaisella kohdalla.

    Markku: Ja yksi asia pistää erityisesti silmään, avauslyönti tiipaikalla lähtee melkein aina 20-30 cm tiilinjan edesta. Mutta: Who cares.

    Sattumoisin olen myös kiinnittänyt tähän huomiota..onhan se ”pikku varastaminen” jopa hieman huvittavaakin. Mutta,kuten sanoit, hupipelissä sallittakoon…

    Kun silloin tällöin juuri se tiiauslinjan kohta on normaalia ”kuluneempi” (varsinkin par-3 väylillä) niin itselläni on tapana tiiata avauslyöntini reilusti, jopa metrinpari, linjan takaa.
    – harvempi avaa näiltä kohdin ja yleensä siitä löytyykin virheetön ruohopinta niin jaloille stanssia varten kuin myös pallolle. (mielestäni ehjä ruohopinta pallon alla, siis ”rikkeetön visuaalinen näkymä”, ei ainakaan haittaa keskittymistä hyvään osumaan)
    – muutenkin koen että tiiboxin ehjältä ruoholta on jotensakin parempi suorittaa avauslyönti.
    – verratuna siiten että pitäisi ikään kuin ”passailla” itseään juuri linjan taakse divottien keskelle.

    Onpa joskus joku kokenut tarpeelliseksi huomauttaa/neuvoa tästä..annan kauempaa linjan takaa lyödessäni muka etua muille pelaalle tai jotain?

    Sillä että avauslyönti lähtee hieman kauempaa ei ole ”hippasenhöläyksen” merkitystä. Enkä myöskään usko että 30 cm:n ”varastuksella” mitään voittaisi.

    Saattaisi olla kulumisen osalta etua että tiiasualueesta käytetään muutakin osaa kuin juuri sitä linjan kohtaa?

    Griinin ja griinibunkkerin välistä ei pitäisi kulkea, koska moiset ruohokaistaleet ovat usein kapeita ja kulutus (pelaaja + kärry, siis koskee myös ja erityisesti kantobägillä pelaavia) siten kohdistuu yhteen ja samaan paikkaan.

    Etiketti kuulemma on peräisin Skottilaisesta ohjeesta, jolla pyrittiin välttämään ns. lippabunkkerien murtumista (lähde Bruno Taajamaan kirja Tapaamiani golfareita 2010).

    Mitä tulee kulumiseen en ole ihan varma, miten paljon kärryn vetäminen/työtäminen vaikuttaa kulumiseen sen enempää verrattuna kävelemiseen. Kärry bägeineen painaa noin 10-15 kg ja isompikokoinen golfari noin 100+ kg. Sen sijaan, jos on kulumiselle arka kohta, sitä lienee syytä välttää niin kärryillä kuin muullakin liikkumisella

    KL1

    Mitä tulee kulumiseen en ole ihan varma, miten paljon kärryn vetäminen/työtäminen vaikuttaa kulumiseen sen enempää verrattuna kävelemiseen.

    Kuten tuossa aiemmin kuvailin, se kärry ei ole itseisarvo, vaan pelaaja, joka kärrynsä siitä nurmikaistaleelta vetää. Sen vuoksi siitä ei tulisi kulkea myöskään, ja etenkään, kantobägin kanssa.

    Nimetön

    Sattumoisin olen myös kiinnittänyt tähän huomiota..onhan se ”pikku varastaminen” jopa hieman huvittavaakin. Mutta,kuten sanoit, hupipelissä sallittakoon…

    Ei se kaikille käy. Olen saanut huomautuksen tuntemattomalta 10 cm varastamisesta, kun merkit eivät olleet linjassa poikittain vaan vinosti. Jäljistä varastamista ei ehkä voi päätellä, merkkejä voidaan siirtää kulumisen vuoksi. En toki kiistä havaintojanne.

    Portugalissa tuli noottia kun kärry oli hieman boxin puolella. Nöyränä vastaanotin.

    Ymmärrän tuon greenin ja bunkkerin välisen kulkemisen niin että bunkkerin reuna saattaa sortua kovasta painosta. Voihan siihen tulla kulunut polkukin. Usein puututaan vain kärryn vetoon.

    Kantobägiläiset taitavat kulkea enemmän omia polkujaan. He eivät ehkä sen takia aiheuta oikeiden polkujen muodostumista vääriin paikkoihin samalla tavalla kuin kärryn kanssa etenevät. Itsekään en kuitenkaan jaksa pelata muuten kuin kärryn kanssa.

    Kauko-ohjattava kärry on näppärä – sen voi laittaa menemään griini kiertäen kohti seuraavaa tiitä samalla kun itse marssii viheriölle … 😉

    Meidän kentällä täällä etelässä ei saa tuoda kärryjä edes forelle. Griinien edessä on sellainen huuli tai kieleke ja griinien ympärillä metristä kahteen fore, jolle ei saa tuoda siis kärryjä. Autolla ei pääse edes lähelle. Mielenkiintoista on, että useammasta jättämisestä saattaa tulla pelikieltoa ja jäsenen vieraat ovat täysin jäsenen vastuulla. En ole kuullut pelikiellosta vielä, mutta useammalla on varoitus päällä. Kunnioitus kenttään täytyy näemmä olla kunnossa. Bunkkerin ja griinin välistä saa mennä kärryn kanssa kunhan ei mene tuolle forelle renkaat. Suurin osa kärryistä on sähkövehkeitä, koska hieman on mäkiä ja jäsenillä ikää.

    Tuli vielä mieleen peli San Franciscossa aikanaan. Kärryt sai viedä mistä vaan kun pelko varkaista ja lyhytlyöntisin avasi aina ensin, jotta ehditään pelata ennen pimeää. Reilusti mentiin alle neljän tunnin eikä varkaat iskeneet.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 30)
Vastaa aiheeseen: Golfkärryt viheriöllä

Etusivu Foorumit Yleistä Golfkärryt viheriöllä