Aihe: flying elbow - Golfpiste.com

14.4.–21.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][12]
KilpailuaSuomalaista

flying elbow

Etusivu Foorumit Yleistä flying elbow

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 32)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nyt tarvitaan tuskaan lievennystä. PaksuPekka onnistui näppäämään loistavan kuvan, joka linkissä. Tosin simulaattorikisan 7 väylän ryssintä ja oheinen kuva taitavat vahvasti olla sidoksissa toisiinsa (Kobo selittää osaamattomuuttaan). TS on ansiokkaasti onnistunut selittämään virtuaalisesti missä Kobolla mättää ja mitä pitäisi tehdä. Nyt peräänkuulutankin kohtalotovereita, joilla kyseinen vamma on ollut (on) ja minkälaista tuskaa aiheutti… ja kuinka kauan korjaamisoperaatio teiltä vei… vai jäittekö ikuisiksi kyynärän lennättäjiksi? Löytyykös kohtalotovereita… mahdollisia vinkkejä harjoitteluun myös kiitollisena vastaanotetaan 🙂 Lue lisää: katso jos uskallat

Voi Kobo parka :-(. Serkkuni kärsi viime kesänä kovasti samasta vaivasta ja sitkeessä oli. Yksi vinkki on treenata mailasukka tai pyyhe kainalossa eli jos sukka putoo, niin kyynärpää on lähtenyt lentoon. Onnea treeniin.

Tässä vanhukselle vähän lisää aiheesta 🙂

Have fun, äläkä häiritse naapureita…..

Lue lisää: näin se homma toimii…

Tuohan näyttää ihan hyvältä. Vertaa vaikka Pokke2 kuvaan. Sinullahan oikea kyynärvarsi osoittaa alaspäin, kyynärvarsi ja olkavarsi muodostavat L:n ja kädet ovat suoraan oikean olkapään yläpuolella. Jos tuota sinun ’flying elbow:ta’ haluaisi vähentää täytyisi backsvingiä lyhentää tai viedä käsiä enemmän selän taakse. Jälkinmäinen muutos muuttaisi svingä flätimmäksi, eikä se välttämättä sovi sinulle kun olet melko pitkä. Katseleppa Fred Couplesin bäkärin huippua ja mieti pitäisikö sitä ehkä muuttaa? Vielä jos muistat aloittaa down svingin niin, että oikea olkapää lähtee ensin alas, niin kaikkihan on ihan ok.

Niin, paitsi se händärisi….

Joopa joo. Kyllähän mullakin toi kyynerpää lentää, vähän eri tavalla kylläkin. Mutta lentääpä tuo Long John Dalylläkin…

Itse en muuten edes tee sitä ’tuck’ -liikettä, jolla kyynerpää vedetään kylkeen kiinni downsvingin alussa. Niinpä tulen aluksi palloon hiukan ’over the top’. Tämän kompensoin jäämällä hiukan tavallista enemmän pallon taakse, näin pääsen planelle siinä vaiheessa kun kädet (ranteet) on lantion tasalla. Edellä mainituista syistä johtuu mun ehkä vähän omintakeisen näköinen loppuasento, jossa olen ikäänkuin takakenossa (Babe Ruth…). Mutta so what… Ampukaa mut.

Niin se korjaus tohon flying elbowiin: Jos haluut päästä eroon eroon tosta flying elbowsta niin pidä hyvä mies se kyynerpää tississä kiinni… :o)

Jos jotain pitäisi muuttaa svingissäsi, niin se on grippisi. Jos vertaa kuvia ’Kobo’ ja ’Mäkisuksi2’ niin huomaat, että sinun oikean käden otteesi on mielettömän vahva verrattuna esimerkiksi mäkkärin oikeaan käden otteeseen. Mäkkärillä näkyy vasenkäsi selvästi oikean alapuolella, mutta sinulla oikea käsi on kokonaan varren takana, melkein vasemman käden alapuolella.

Tälläisen näin vahvan oikeankäden otteen muuttaminen heikommaksi eli neutraaliksi vaatii kokonaan uuden mielikuvan svingin toiminnasta. Se on kuitenkin suoraan verrannollinen esimerkiksi sulkapallo-otteeseen, joka sekään ei saa olla mikään paistinpannu-ote, vaan mailasta pidetään neutraalisti kiinni.

Koko lyönti perustuu edelleenkin siihen, että mailaa vedetään ensin perässä ja osumakohdalla kyynärvarsi kiertyy 180 astetta ja osumahetkellä ollaan 90 asteen neutraalissa tilassa.

Toinen asia, jota muuttaisin pelissäsi, on händ…

Toivottavasti tästä joku kohtalotoverikin löytyy, joka myös saa tästä jotain irti… toi oli vaan niinkin loistava esimerkki kuva, etten voinut jättää hyödyntämättä.

Olen myöskin yllättyneen onnellinen, ettei kukaan ole vielä ehdottanut lääkkeeksi nappia ottaan 😉

Turzi kiitos kannustuksesta… händäri hoitunee alemmas enemmillä kierroksilla ja vähemmillä metsälyönneillä. Juuh onnekseni kyseessä on laji jossa ratkaisee muut kuin tyyliseikat.

Kobo, tuossa kuvassa on paljon hyvääkin: maksimaalinen, esimerkillinen hartioiden kierto ja vastaavasti hyvin vajaa lantion kääntö (olet siis notkea). Flying elbow eli ’chicken’ on helppo ja nopea korjata – aloita treeni ensin vajailla svingeillä niin saat oikean tuntuman.

Ongelma alkaa purkeutua kun lähtetään 24.3 Meri-Teijoon kauden ensimmäiselle kierrokselle (onkohan se kenttä silloin tasoituskelpoinen?).

Mää nyt en näimmä malta olla kirjoittamatta näin hyvä asian vierestä…

Kääk… neutraali grippi… paistinpaanu ote (kobo on ? merkkinä) … kääntyy, vapautuu hjelp… liikaa liikkuvia osia. Pitää varmaan sitten nöyrtyy ja mennä jollekin ammattiauttajalle. (Kobo tekee jonkulaisia uintiliikkeitä olkkarissa maila kädessä)

Tetsa… ja tohon taisi ts todeta, että omassa 😉 Kyllä tälle jotain tarttee tehrä.

ts

Muistakaa kuitenkin aina, että pyrkimällä pitämään jotain jossain, rajoitetaan luonnollisia liikkeitä. Kobon mailahan on kohteeseen nähden aivan oikeassa paikassa, mutta vartaloon nähden väärässä, eli vartalon asento pakottaa lennättämään kyynärpäätä.

Sori Kobo kun tulin vielä tähänkin ketjuun eilisen lisäksi 🙂

Okei… Tee näin: Ota oikeaan käteen laakea kivi joka on sen kokoinen että saat sen mukavasti tuohon etusormen ja peukalonhangan väliin. Sitten etsi jostain avoinna olevaa vettä. Mene veden äärelle ja heitä kivi jorpakkoon niin että se lähtee laakana ja pomppii veden pinnalla niin pitkään kuin mahdollista. Toi on jumalattoman vaikea tehdä ilman että vedät sitä kyynerpäätä sisään. Samalla heittoliikkellä lantiokin lähtee mukavasti tieltä pois… Nyt jos ajattelet että ’hei, toihan on leipien heittoa!’ olet oikeilla jäljillä… :o)

Ja mä en tajunnut sitä ts -heittoa edellisessä viestissäsi…

Kobo on notkea 😉 jaahas eipä ole tota vuosikausiin kuultukaan… Kiitos Senior nähdään Kytäjällä ja katsellaan sitten…

Ts kaikki apu on tarpeen… kyllä mä olen peilin edessä yrittänyt sisäistää niitä eilisiä ja kyllä tämä tästä… vaikka liimaan ton kyynärän tohon kylkeen jos ei muuten…

Ja kaikille muillekin kiitoksia mielenkiinnosta… jatkakaahan tärkeämpien asioiden pariin, ettei tästä tule jotain Kobon auttavaa pistettä, mutta mikäli haluatte, niin minä olen valmis kyllä ottamaan kaikki vinkit vastaan 🙂 Nähdään sitten seuraavissa kisoissa onko tulosta saatu aikaiseksi.

No niin, tuus irkkaamaan…

Sen verran olen kiinnostunut svingistä, että tuli tarkkailtua finalistien edesottamuksia.

Silmiinpistävä havainto oli, että pääsääntöisesti kaikilla finalisteilla oikea polvi ei vuotanut backsvingissä, eli lantio ei liukunut taaksepäin vaan kiertyi paikalla. Se on merkki siitä, että jalat ovat tukevasti maassa ja backsvingin aikaansaama energia latautuu vartaloon. Mikäli alavartalo antaa periksi backsvingissä, ei mitään energiaa lataudu vartaloon ja koko svingi näyttää kuin pyörisi pallon päällä.

Jokainen seuraa erilaisia asioita muiden svingissä, mutta tämä vartalon heiluminen pistää minun silmääni ja ihmetyttää kenen pron luona nämä vartalon heiluttajat käyvät kun sitä ei kitketä pois svingistä. Okei, okei, se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta silti.

juurikin tuo on ainut asia, mitä minä pystyn kenenkään swingistä näkemään, paitsi tietysti sen liikeiden sulavuuden ja harmonian, mitä kaikilla muilla finalisteilla oli…

Oli muuten toiseksi parasta antia koko hommassa päästä läheltä seuraamaan hyvin pelaajien otteita… ja parastahan oli palkinnot… eikun siis mukavat ihmiset näiden nimimerkkien takakna, joista osa sai siis nyt kasvot 🙂

Laitoin nuo finaalitulokset exceliin käyrämuodossa niin, että käyrä alkoi pelaajan tasoituksen kohdalta. Noin 11-14 lyönnin etumatkasi muihin pelaajiin näytti melkein ylivoimaiselta, mutta kiitettävästi siirtelit käyrääsi ylemmäs loppua kohden muiden joukkoon. Kiitos siitä sinulle.

On se hyvä, että Kobolla on vain yksi PRO kerrallaan – tietää aineski mikä hulluus iski mistä .

Muuten Kobo sun vauhtis on hurja jotenkin lentomäkimäinen .

Juuh exelistä saa totuuden selville… mun tarvitse niitä sinne syötää mä tietän sen karmeuden muutenkin… en ymmärrä mikä siinä 7:ssa oli niin ylitsepääsemätöntä molemmilla kierroksilla… Mä näytän teille sitten kesällä mistä tuulee ja kuinka kulkee…

Vauhti voipi näyttää hurjalta, muttei se pikku pallo tottele… lähtee hitaasti, ei lennä pitkälle ja vielä vikuroi vinoon 🙁 Ja ei en lähde mäkeen… Hullu olen, mutta henkeäni arvostan sentäs senverran 😉

Monilla vähän vaatimattomilla tasoituksilla pelaavilla lienee swinginsä kanssa vielä pahempia ongelmia kuin tuo lantion liike. Täytyypä alkaa kiinnittää huomiota. Itse olen omaan pro´ni tyytyväinen, joka analyyttisesti parantelee (toivon mukaan) palapeliä osa osalta. Ei ole aikomusta vaihtaa.

Tuskin oma prosi pahastuu, jos mainsotat häntä tällä palstalla. Vaihtoehtoja on hyvä olla tiedossa.

Kuvassa Kobolla näkyy vain 1 virhe, on väärä grippi mailassa.

Suosittelen pikaista vaihtoa grippeihin:

Extra tight underarm, joka myös poistaa samalla kaikki duffit;)

Voisitko selvittää tietämättömälle duffaajalle miten gripin muutos poistaa duffit. Tietoa tarvisisin myös siitä minkälainen ko. grippi on.

Extra tight underarm gripistä lähtee vahva kumilenkki päästä johon pujotetaan oikea käsi ja pää;)

Tätä ei kanna kokeilla itse…ainakaan julkisesti;))

En halua mainostaa täällä ketään proota, mutta sitävastoin voin mainostaa kokovartalopeiliä ja videokameraa. Menet peilin eteen ja teet backsvingejä, niin että keskivartalo heiluu kuin hulahulavanteen pyörittäjällä. Sitten teet backsvingejä niin, että keskivartola ei heilu ja oikea polvi ei anna periksi, vaan on kuin valettu betoniin. Kun meillä vanhemmilla ei enään tuo ylävartalo ole niin notkea, ei haittaa vaikka lantio kiertyy aika paljon taakseviennissä. Nyt yrität saada muistiin tätä tuntemusta oikeasta backsvingistä ja lantion kiertymisestä. Seuraavan kerran kun menet lyömään pyrit löytämään tämän saman tuntemuksen alavartalon kierrosta ja tukevista jaloista. Heiluta välillä sitä lantiota ja välillä teet asiat oikein, niin tunnet sen eron oikean ja väärän välillä. Sitten taltioit muutaman svingin videolle, kuvaa myös niitä vääriä svingejä lantion heilutuksen kanssa, niin saat referensin oikean ja väärän välille.

Toinen asia, josta en pidä opetuksessa ja harjoittelussa, on sellainen staattisen backsvingin hakeminen. Sitä harjoitetaan liikaa ja se johtaa siihen, että monien svingistä puuttuu dynaamisuus. Painon siirto taakse ei tarkoita, että mennään seisomaan takajalan päälle ja pidetään mailaa ylhäällä, vaan backsvingi on SVINGI ylös ja voiman lataaminen oikeaan jalkaan ja vartaloon. Ylös svingatessa ollaan jo valmiita tulemaan alas. Tämä dynaaminen backsvingi helpottaa myös tuota oikean puolen vahvana pitämistä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 32)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #387077 kohteessaflying elbow

Etusivu Foorumit Yleistä flying elbow