23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][15]
KilpailuaSuomalaista

EU/ETA-nettikaupat

Etusivu Foorumit Yleistä EU/ETA-nettikaupat

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 50)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1327025 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Suomalaiset golf-kaupat ovat tuttuja, sekä Dormy.

    Mitä muita luotettavaksi todettuja Eurooppalaisia nettikaupoja löytyy pengottavaksi, tässä tapauksessa lähinnä loppukauden poistomyyntejä silmälläpitäen? Brittiläiset kaupat menevät ilmeisesti juuri kilpailukyvyttömiksi brexitin tuomien tullien ym. vuoksi.

    #1327028 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Brittiläiset kaupat menevät ilmeisesti juuri kilpailukyvyttömiksi brexitin tuomien tullien ym. vuoksi.

    Tänään luin, että britti-verkkokaupat avaavat varaston EU-alueelle, jolloin sieltä voivat toimittaa EU-alueelle ilman alv- tai tullimaksuja, kute ennenkin.

    #1327031 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Tänään luin, että britti-verkkokaupat avaavat varaston EU-alueelle, jolloin sieltä voivat toimittaa EU-alueelle ilman alv- tai tullimaksuja, kute ennenkin.

    Kuulostaa kätevältä. Eli myös esimerkiksi Kiina voi perustaa välivarastoja vaikkapa Saksaan ja tuoda tavaroitaan EU:n alueelle ilman tulleja. Tässä yhtälössä ei ole kuin voittajia!! Vai…?

    #1327032 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kyllä kait tavaroista on tähänkin asti maksettu tullit EUn ulkopuolelta mutta ehkä tässä vältetään tuplatullit, ensin vaikka Japanista Britanniaan ja sitten Brit. Suomeen. Näin kuvittelisin. Jos on brittiläistä tavaraa niin ei kai tullia väistä mitenkään matkalla välivarastoon.

    #1327036 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Britania sopi juuri vapaakaupasta EU:n kanssa, jos satuitte huomaamaan. Eli Britit voivat viedä tavaroita EU:n puolelle tietyin rajoituksin tullitta. Mutta kyse on lähinnä ALVista ja siitä, ettei sitten Suomessa joudu maksamaan alvia ja lisäksi tullausmaksua

    #1327037 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Juuri näin kuten Putti-Possu sanoi. Minunkin käsitys on se, että edelleen voit tilata britti-nettikaupasta, mutta jos tuote tulee jostain EU:n maasta (nettikaupan sivuliike tms.) niin meidän ei tarvitse maksaa alv:tä joka on tuotteen hintaa huomattavasti korottavampi yksikkö kuin tulli.

    Tuo sopimus käsitykseni mukaan koskee tavarakauppaa, eikä esimerkiksi palvelua, rahoitusta jne….

    Eiköhän kohta ala britti-nettikauppojen etusivuille tulemaan isoilla kirjaimilla, että tilaa meiltä ja vältä alv, koska tavara tulee ”EU:sta”.

    #1327040 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Jos on brittiläistä tavaraa niin ei kai tullia väistä mitenkään matkalla välivarastoon.

    Tämä oli juurikin kirjoitukseni ydin. On aivan sama tuleeko tavara Briteistä Suomeen suoraan vai EU:n välivaraston kautta.

    Mutta kyllä tuo alvihommakin kuulostaa aika erikoiselta. Britit siis siirtävät myytävät tavaransa ensin Kanaalin toiselle puolelle ja sieltä sitten vaikkapa Suomeen, eikä alvia tarvitse maksaa verrattuna siihen, että tavara toimitettaisiin suoraan Briteistä Suomeen. Tulee mieleen se yksi Putous-hahmo, sekään ei ollut totta…

    JOS tuo menee oikeasti tuolla tavalla, niin eipä siinä hiilijalanjälkiä ole paljon mietitty, ilmeisesti kalavedet ovat vieneet kaiken huomion viime viikkojen neuvotteluissa.

    #1327041 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tässä viimeaikaisten ostosteni ALV-prosentteja:
    – UK 17.5%, nousee 4.1.2021 20%:iin
    – SE 25%
    – DE 19%, ollut loppuvuoden ’covid-alennuksessa’ 16%
    – FI 24%
    Edelläolevat ovat siis myyjämaan prosentteja. Kuitenkin, jos myyjällä on merkittävää liiketoimintaa meillä Suomessa, on hänellä täkäläinen ALV-numero ja laskussa on hinta suomalaisen prosentin mukaan.
    Sitä en osaa sanoa miten jatkossa UK-tilausten prosentti määräytyy, myyjän vaiko varastomaan mukaan.

    #1327043 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Alkoi itseäkin kiinnostaa omat höpinäni, joten etsin lähteen:

    HS

    LOPPUJEN lopuksi ratkaisevaa tullimaksujen ja arvonlisäveron näkökulmasta on se, mistä valtiosta tilattu tavara Suomeen tulee.

    Vaikka myyjä olisi brittiläinen verkkokauppa, mutta tavara toimitetaan Suomeen sen EU:n jäsenvaltiosta sijaitsevasta varastosta, tullimaksuja tai arvonlisäveroa ei kanneta. Saksan mukaan brittiläiset verkkokaupat ovat jo siirtäneet varastojaan EU:n jäsenvaltioihin.

    #1327060 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tämä oli juurikin kirjoitukseni ydin. On aivan sama tuleeko tavara Briteistä Suomeen suoraan vai EU:n välivaraston kautta.
    KL: Mutta kyllä tuo alvihommakin kuulostaa aika erikoiselta. Britit siis siirtävät myytävät tavaransa ensin Kanaalin toiselle puolelle ja sieltä sitten vaikkapa Suomeen, eikä alvia tarvitse maksaa verrattuna siihen, että tavara toimitettaisiin suoraan Briteistä Suomeen. Tulee mieleen se yksi Putous-hahmo, sekään ei ollut totta…
    JOS tuo menee oikeasti tuolla tavalla, niin eipä siinä hiilijalanjälkiä ole paljon mietitty, ilmeisesti kalavedet ovat vieneet kaiken huomion viime viikkojen neuvotteluissa.

    Siis rautalangasta
    – jos tavaran alkuperä on esim Kiina, se toimitetaan suoraan EU:n alueen toimipisteeseen, tavara tullataan ja maksetaan tulli EU-sääntöjen mukaan. Sitten myydään esim Saksan toimipisteestä ja maksetaan Saksan ALV, jolloin siitä ei Suomessa tarvitse maksaa toistamiseen alvia (eikä tulli, kun tulli jo kerran maksettiin)
    – jos tavaran alkuperä on Britit (kuten vaikka black pudding), niin se tuodaan Belgiaan kanaalin yli ja sitten sieltä Suomeen. Kun EU-UK on vapaakauppasopimus, ei tulleja mene ja maksetaan Belgian ALV. Jos se tuotaisiin suoraan Briteistä Suomeen, yksityishenkilö maksaa UK:n ALVin ja sitten toistamiseen Suomen ALVin. Lisäksi tulliselvitysmaksut (mutta ei tullia). Paperisotaa tullauksessa lisää se, että tavaran tullittomuus edellyttää sitä, ettei ”black pudding” sisällä liian paljoa Brittien ulkopuolisia ”komponentteja”, milla selvittelyllä on kustannuksensa silläkin

    KL:n pelkäämiä hiilijalanjälkiä tuskin syntyy, kun ei niitä golftavaroita yksitellen siirretä Brittien kautta EU:n alueella oleviin välivarastoihin, vaan tavara tulee suoraan EU:n alueella olevaan toimipisteeseen. Hiilijalanjälki on suunnilleen sama, kuin tavara tuotaisiin Britteihin ja sieltä suoraan Suomeen. Golftavarat ovat hyvä esimerkki siitä, että ne ovat yleensä 100% Aasiasta kotoisin.

    Joidenkin golftavaroiden osalta voi tulla isojakin muutoksia. Mieleen tulee Ping, jonka tuotteet kasataan ja korjataan UK:ssa olevassa toimipisteessä ja niiden osalta UK:ssa tehdään aika paljon työtä lopputuotteen eteen. Voi olla, että customoitujen Pingien tilaaminen Briteistä ei jatkossa ole yhtä juohevaa kuin ennen ja oletettavaa on tässäkin, että Ping siirtää kokoonpanonsa UK:n lisäksi EU-alueelle.

    #1327061 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Onhan se Britanniakin kauppa-alue, ei ne kokonaan voi siirtää varastojaan EUn alueelle. Monelle brittikaupalle ehkä kuitenkin päätoimialue. Ihan pieni putiikki ei varmaan pysty kahteen varastoon. Ehkä EU varasto on tilausten varassa, eli tilataan Aasiasta sitä mukaa tavaraa kun tilauksia tulee.

    Olen käyttänyt paljon amazon.co.uk :ta mutta onhan amazon.de olemassa, ei niiden tarvitse siirtää mitään. Amazon.se ei toimita Suomeen.

    #1327086 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Siis rautalangasta
    – jos tavaran alkuperä on esim Kiina, se toimitetaan suoraan EU:n alueen toimipisteeseen, tavara tullataan ja maksetaan tulli EU-sääntöjen mukaan. Sitten myydään esim Saksan toimipisteestä ja maksetaan Saksan ALV, jolloin siitä ei Suomessa tarvitse maksaa toistamiseen alvia (eikä tulli, kun tulli jo kerran maksettiin)
    – jos tavaran alkuperä on Britit (kuten vaikka black pudding), niin se tuodaan Belgiaan kanaalin yli ja sitten sieltä Suomeen. Kun EU-UK on vapaakauppasopimus, ei tulleja mene ja maksetaan Belgian ALV. Jos se tuotaisiin suoraan Briteistä Suomeen, yksityishenkilö maksaa UK:n ALVin ja sitten toistamiseen Suomen ALVin. Lisäksi tulliselvitysmaksut (mutta ei tullia). Paperisotaa tullauksessa lisää se, että tavaran tullittomuus edellyttää sitä, ettei ”black pudding” sisällä liian paljoa Brittien ulkopuolisia ”komponentteja”, milla selvittelyllä on kustannuksensa silläkin

    Ei aivan noinkaan. Jos kuluttaja tilaa Saksan/britannian nettikaupasta tavaraa ja sama myyjä myy suomeen yli 35000:n euron arvosta vuodessa niin sen täytyy maksaa alv toimitusmaan mukaisesti, eli tässä tapauksessa suomen 24% ja teoriassa ison verkkokaupan myynti suomeen briteistä pitäisi olla saman hintaista vuodenvaihteen jälkeen (jos alkuperämaa ehto täyttyy) koska aikaisemminkin oli tuo 24% verokanta käytössä ja nyt vuodenvaihteen jälkeen brtittiyhtiö myy 0% verokannalla suomeen ja maahantuonnin perusteella maksetaan se 24% alv. Brittiyhtiön ei tarvi maksaa viennistä sitä heidän omaa alv-osuuttaan.

    #1327115 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Minulle jäi nyt epäselväksi mikä ero on Britanniasta ja Kiinasta tilattujen verkkokauppatuotteiden alvissa. Siis pitääkö minun ihan oikeasti maksaa sekä alkuperämaan että Suomen alv verkkokaupasta tilaamastani tuotteesta? Kuulostaa kerrassaan oudolta.

    Ruis sanoo ettei, Putti-Possu sanoo että pitää. Kumpi on oikeassa?

    #1327118 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL1

    Ehkä olisi paras, että tutustut aiheeseen itse, niin ei tarvitse arvuutella kuka mitä häh…

    Tuon tullilaskurin avulla löydät varmasti vastauksen.

    Tullilaskuri

    #1327120 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    #1327123 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Ehkä olisi paras, että tutustut aiheeseen itse, niin ei tarvitse arvuutella kuka mitä häh…

    Tuon tullilaskurin avulla löydät varmasti vastauksen.

    Tullilaskuri

    En löytänyt vastausta kysymykseeni. Ilmeisesti laskuri on liian vaikea käyttää. Kaiken lisäksi Ruis otti yhtälöön asian, jota ei mikään laskuri kerro.

    Siis: pitääkö minun maksaa kaksi alvia vai ei, jos kuluttajana tilaan tavaraa Kiinasta tai Englannista suoraan omaan kotiini?

    #1327128 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    pitääkö minun maksaa kaksi alvia vai ei, jos kuluttajana tilaan tavaraa Kiinasta tai Englannista suoraan omaan kotiini?

    Kyllähän sinä tämän tiedät, mutta kerrotaan vastaus muillekin: EI

    #1327136 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Esimerkkilaskelma tuosta US:n artikkelista:

    Esimerkkilaskelmassa Britanniasta EU-eron jälkeen tilataan urheilujalkineet, jotka on valmistettu Intiassa. Jalkineiden arvo on 200 euroa ja kuljetuskulut 20 euroa. Tällöin tullimaksua maksetaan 16,9 prosenttia tuotteen ja kuljetuskulujen hinnasta. Tuotteesta, kuljetuskuluista ja tullimaksusta maksetaan lisäksi 24 prosentin arvonlisävero. Näin kokonaishinnaksi tulee 318,90 euroa.

    #1327139 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    En löytänyt vastausta kysymykseeni. Ilmeisesti laskuri on liian vaikea käyttää. Kaiken lisäksi Ruis otti yhtälöön asian, jota ei mikään laskuri kerro.
    Siis: pitääkö minun maksaa kaksi alvia vai ei, jos kuluttajana tilaan tavaraa Kiinasta tai Englannista suoraan omaan kotiini?

    Tähän jo vastattiinkin, mutta ei pidä.

    Teoriassa englantilaisen tuotteen myynnin pitäsi mennä näin (iso myyjä jolla tuo vastaanottajamaan raja ylittyy).

    EU-aikana
    – ostaja Britanniassa, veroton hinta 100 + paikallinen alv 20% yhteensä 120,-
    – ostaja Suomessa, vero 24% hinta yhteensä 124,-

    Nyt brexitin jälkeen hinta suomalaiselle pitäisi olla 100,- josta tullille sitten maksetaan se 24,- mutta (toimituskuluista sitten myös alv). Mutta tokikaan emme tiedä miten brittikauppa hinnoittelee tuotteensa, eli Suomeen myytäessä se voi olla vaikka 110,-

    Ja golfkamoissa tosiaan tuo alkuperämaa varmaan sotkee kuvioita tullin suhteen jos alkuperämaa on jokin muu kuin britannia tai EU-maa.

    #1327141 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Esimerkkilaskelma tuosta US:n artikkelista:

    Esimerkkilaskelmassa Britanniasta EU-eron jälkeen tilataan urheilujalkineet, jotka on valmistettu Intiassa. Jalkineiden arvo on 200 euroa ja kuljetuskulut 20 euroa. Tällöin tullimaksua maksetaan 16,9 prosenttia tuotteen ja kuljetuskulujen hinnasta. Tuotteesta, kuljetuskuluista ja tullimaksusta maksetaan lisäksi 24 prosentin arvonlisävero. Näin kokonaishinnaksi tulee 318,90 euroa.

    Laskelma on varmaan oikein, mutta tuosta ei selviä että maksaako nuo kengät EU-aikana 240,- tai 248,- mutta toki tuo tulli ja siihen tuleva alv nostaa hintaa.

    Eli briteistä ei varmaankaan kannata ostaa sellaista tavaraa jatkossa joista menee tullimaksu.

    #1327143 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Toisin sanoen, tämä Putti-Possun rautalangasta vääntämä

    Jos se tuotaisiin suoraan Briteistä Suomeen, yksityishenkilö maksaa UK:n ALVin ja sitten toistamiseen Suomen ALVin.

    ei pidäkään paikkaansa?

    Se olisi suuri helpotus, koska en mitenkään käsitä miten se voisi olla mahdollista.

    #1327145 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ylen laskelmassa täytyy olla 50 € rahti, oletusarvoni on, että kolmansien maiden tariffi urheilukengille on 2,7 %, mikä sinänsä erikoista, että esim tennis- tai koripallotossuille se on 0. Nahkaisille golfkengille se saattaa olla huomattavasti korkeampi, muistelen n. 4,6 %, kun jotkut muun tyyppiset nahkakengät saattaa olla jopa viitisentoista prosenttia taksaltaan.

    Tullia ja verojahan maksetaan hinnasta vapaasti Suomessa, eli (tuote+rahti) x [tariffi] ja näin saatuun summaan lisätään alv.

    Jos lenkkarit olisi valmistettu Iso-Britanniassa, niistä ei tarvitsisi vapaakauppasopimuksen mukaan maksaa EU/UK välillä tullia, mutta oletus tuossa laskelmassa täytyy olla, että tuote on valmistettu EU:n ja Iso-Britannian ulkopuolella.

    Lähde: https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/brexit#

    #1327148 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Paljon olen tilannut tavaraa UK:sta mutta en ikinä saanut mitään ilman sikäläistä VATtia tai toisaalta maksanut suomalaista ALVia.

    #1327153 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Paljon olen tilannut tavaraa UK:sta mutta en ikinä saanut mitään ilman sikäläistä VATtia tai toisaalta maksanut suomalaista ALVia.

    Tämä kaiketi muuttuu Brexitin myötä, kun aikaisemmin tilasit roinaa EU-alueelta ja vuoden vaihteen jälkeen EU:n ulkopuolelta.

    #1327155 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Saa nähdä. Tulli on hankala kun on pitänyt ajaa Vantaalle Tulliin tai antaa Postin hoitaa joka ottaa mielestäni kovan palkkion pikku ostoksissa. Siirryn germaanien tai suomalaisten kauppoihin joka tap. Bye bye UK:n kaupat.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 50)
Vastaa aiheeseen: EU/ETA-nettikaupat

Etusivu Foorumit Yleistä EU/ETA-nettikaupat