Aihe: Epäselvyyttä droppauksesta / pelaamaton paikka- tilanne - Golfpiste.com

29.11.–6.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][3]
KilpailuaSuomalaista

Epäselvyyttä droppauksesta / pelaamaton paikka- tilanne

Etusivu Foorumit Säännöt Epäselvyyttä droppauksesta / pelaamaton paikka- tilanne

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 68)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #180708 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Moi golfarit, Kaivelee vieläkin tilanne viikonlopun kierroksella (Talman Laakso, väylä 16.), jossa löin ’puolikvikarin’ ja pallo rapsahti väylän vasemmalla olevan laitimmaisen männyn latvaan pudoten ko. männyn juurakon keskelle ja mänty tietenkin griinin suunnan edessä. Pallo jumissa juurakossa lähellä männyn runkoa, joten neppaus väylälle ei ollut mahdollinen ja päätin käyttää pelaamaton paikka- sääntöä. Ilmoitin asiasta skinikaverilleni ja hän saapui tutkimaan tilannetta. Vaihtoehdot olivat mennä lyömään uusi pallo tai käyttää kahden mailan droppisääntöä. Linjassa taaksepäin olisi johtanut todennäköisimmin lisävaikeuksiin. No ensimmäinen epäselvyys tuli, kun merkittyäni pallon paikan mittasin kaksi mailanmittaa sivulle alaspäin (ei lähemmäs lippua) draiverilla, jossa kookas mailanhuppu. Eli kysymys numero 1. pitääkö mailanhuppu ottaa pois mitatessa droppipaikkaa (sääntö?)? Itse droppipaikan merkitsin asianmukaisesti tiillä ja droppasin pallon tiin lähelle, mutta en lähemmäs lippua, ja pallo valui puolisen metriä alaspäin. Jatkoin kyseisestä paikasta, mutta kierroksen jälkeen kaverini alkoi jakamaan tästä penalteja. Omasta mielestäni toimin oikein, sillä olen nähnyt vastaavia pelaamaton paikka- tulkintoja myös kisoissa. Teinkö väärin, sillä kaverini jatkuvasti huomauttelee asiasta selittäen jotain kahdesta dropista ja sitten pallon asettamisesta, mutta eikö tässä ole kysessä eri tilanne? Eli kysymys numero 2. eroavatko droppisäännöt pelaamaton paikka- tilanteessa muista droppisäännöistä, joissa kahden yrityksen jälkeen pallo asetetaan? Näitä asetteluja kyllä näkee silloin tällöin, mutta jotenkin ’fiiliksellä’ ja mutun perusteella tässä olisi pelaamaton paikka- tapauksessa jokin ero. Pelin lopputulemaan ko. reiän häviölläni ei ollut merkitystä (no, ehkä lisään uusimman version sääntökirjasta bägiin).

    #285181 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Siis pallo pitää pudottaa enintään kahden mailanmitan päähän alkuperäisestä paikastaan, jonka jälkeen se saa valua vielä enintään kaksi mailanmittaa. Eli tuossa ei näyttäisi olevan mitään virhettä tapahtunut.

    Mailahupun kanssa mittaaminen ei ole niinkään olennaista, vaan se mihin pudotetaan. Kyllä sen sentin kaksi pystyy arvioimaan tilanteesta pois ja harvoin kukaan pudottaa sitä sentilleen siihen uloimpaan reunaan.

    #285182 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Pudottamisesta 20-2:
    c. Milloin pudotetaan uudestaan?
    Pudotettu pallo on pudotettava ilman rangaistusta uudestaan, jos se
    (i) vierii ja jää esteeseen,
    (ii) vierii esteestä pois ja jää sen ulkopuolelle,
    (iii) vierii ja jää viheriölle,
    (iv) vierii ja jää ulos,
    (v) vierii ja jää paikkaan, jossa vaikuttaa olosuhde, josta vapautus
    saatiin säännön 24-2b (kiinteä haitta), säännön 25-1 (epänormaalit
    kent täol osuhteet), säännön 25-3 (väärä vihe riö) tai
    paikallissääntöjen (sääntö 33-8a) mukaan, tai pallo vierii takaisin
    alastulojälkeensä, josta pallo oli säännön 25-2 (maahan
    painunut pallo) mukaisesti nostettu,
    (vi) vierii ja pysähtyy yli kahden mailanmitan päähän paikasta,
    jossa pallo osui ensimmäisen kerran säännön määräämään
    kentän osaan, tai
    (vii) vierii ja pysähtyy lähemmäksi reikää kuin
    a. pallon alkuperäinen paikka tai arvioitu paikka (ks. sääntö 20-
    2b), elleivät säännöt muuta salli, tai
    b. lähin vapauttava paikka tai suurimman mahdollisen vapautuksen
    antama paikka (sääntö 24-2, 25-1 tai 25-3), tai
    c. paikka, josta alkuperäinen pallo viimeksi ylitti vesiesteen tai
    sivuvesiesteen rajan (sääntö 26-1).

    Mun mielestä menettelit ihan oikein, jos dropattu pallo ei mennyt lähemmäksi reikää, kaverille rankut kun ei sääntöjä tunne;)

    #285183 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Rauski kirjoitti: (13.10.2010 20:46:24)
    Pudottamisesta 20-2:
    c. Milloin pudotetaan uudestaan?
    Pudotettu pallo on pudotettava ilman rangaistusta uudestaan, jos se(i) vierii ja jää esteeseen,
    (ii) vierii esteestä pois ja jää sen ulkopuolelle,
    (iii) vierii ja jää viheriölle,
    (iv) vierii ja jää ulos,
    (v) vierii ja jää paikkaan, jossa vaikuttaa olosuhde, josta vapautus
    saatiin säännön 24-2b (kiinteä haitta), säännön 25-1 (epänormaalit
    kent täol osuhteet), säännön 25-3 (väärä vihe riö) tai
    paikallissääntöjen (sääntö 33-8a) mukaan, tai pallo vierii takaisin
    alastulojälkeensä, josta pallo oli säännön 25-2 (maahan
    painunut pallo) mukaisesti nostettu,
    (vi) vierii ja pysähtyy yli kahden mailanmitan päähän paikasta,
    jossa pallo osui ensimmäisen kerran säännön määräämään
    kentän osaan, tai
    (vii) vierii ja pysähtyy lähemmäksi reikää kuin
    a. pallon alkuperäinen paikka tai arvioitu paikka (ks. sääntö 20-
    2b), elleivät säännöt muuta salli, tai
    b. lähin vapauttava paikka tai suurimman mahdollisen vapautuksen
    antama paikka (sääntö 24-2, 25-1 tai 25-3), tai
    c. paikka, josta alkuperäinen pallo viimeksi ylitti vesiesteen tai
    sivuvesiesteen rajan (sääntö 26-1).

    Mun mielestä menettelit ihan oikein, jos dropattu pallo ei mennyt lähemmäksi reikää, kaverille rankut kun ei sääntöjä tunne;)

    Täsmennys avaukseen eli otin kyllä yhden pentin tuosta pelaamaton paikka säännöstä…

    #285184 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Lipulle kirjoitti: (13.10.2010 20:55:00)

    Täsmennys avaukseen eli otin kyllä yhden pentin tuosta pelaamaton paikka säännöstä…

    Mites se tuohon Rauskin postaukseen liittyy? Vai puuttuko sulta sanoja näytöltä niinkun multakin 😉

    #285185 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Puuttuu ja paljonkin.. Kiitos konsultoinnista kuitenkin. Problem solved.

    #285186 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    luulin että se on 1 mailan mitta ku se saa vieriä, mutta kiitos tiedosta.
    sille skini pelurille: puhutteletko sitä tinttailijaa muuten vieläki kaveriksi? no, tää laji kyllä tuntuu jotenki tuottavan tollasia luupäitä. ehkä hän on muuten inhimillinen…

    #285187 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (13.10.2010 20:39:45)
    Siis pallo pitää pudottaa enintään kahden mailanmitan päähän alkuperäisestä paikastaan, jonka jälkeen se saa valua vielä enintään kaksi mailanmittaa. Eli tuossa ei näyttäisi olevan mitään virhettä tapahtunut.

    Mailahupun kanssa mittaaminen ei ole niinkään olennaista, vaan se mihin pudotetaan. Kyllä sen sentin kaksi pystyy arvioimaan tilanteesta pois ja harvoin kukaan pudottaa sitä sentilleen siihen uloimpaan reunaan.

    Tarkennetaan tuota nyt vielä sen verran, että se mailahuppu tulee poistaa ennen mittausta, koska huppu ei ole mailan osa. Mittaaminen hupun kanssa voi johtaa väärään mittaustulokseen, jolloin dropin oikeellisuutta ei voida varmuudella todentaa. Siispä jokainen jatkossa ottaa sen mailahupun pois tai käyttää mittaamiseen sellaista mailaa, jossa huppua ei ole.

    #285188 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (15.10.2010 18:45:49)

    ts kirjoitti: (13.10.2010 20:39:45)
    Siis pallo pitää pudottaa enintään kahden mailanmitan päähän alkuperäisestä paikastaan, jonka jälkeen se saa valua vielä enintään kaksi mailanmittaa. Eli tuossa ei näyttäisi olevan mitään virhettä tapahtunut.

    Mailahupun kanssa mittaaminen ei ole niinkään olennaista, vaan se mihin pudotetaan. Kyllä sen sentin kaksi pystyy arvioimaan tilanteesta pois ja harvoin kukaan pudottaa sitä sentilleen siihen uloimpaan reunaan.

    Tarkennetaan tuota nyt vielä sen verran, että se mailahuppu tulee poistaa ennen mittausta, koska huppu ei ole mailan osa. Mittaaminen hupun kanssa voi johtaa väärään mittaustulokseen, jolloin dropin oikeellisuutta ei voida varmuudella todentaa. Siispä jokainen jatkossa ottaa sen mailahupun pois tai käyttää mittaamiseen sellaista mailaa, jossa huppua ei ole.

    Eikä tarvi. Sen takia noi ukot ei tourillakaan sitä riisu. Sen hupun osuus on siinä muutama milli ja kukaan esim ei katso millilleen sitä mistä lähdetään toista mailaa mittaamaan.

    Vain olennainen on tärkeää ja se tarkoittaa että yli kahden mailanmitan päähän ei saa dropata. To mittaaminen on ihan sama miten sen tekee vai tekeekö ollenkaan.

    #285189 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (15.10.2010 18:56:05)

    KL kirjoitti: (15.10.2010 18:45:49)

    ts kirjoitti: (13.10.2010 20:39:45)
    Siis pallo pitää pudottaa enintään kahden mailanmitan päähän alkuperäisestä paikastaan, jonka jälkeen se saa valua vielä enintään kaksi mailanmittaa. Eli tuossa ei näyttäisi olevan mitään virhettä tapahtunut.

    Mailahupun kanssa mittaaminen ei ole niinkään olennaista, vaan se mihin pudotetaan. Kyllä sen sentin kaksi pystyy arvioimaan tilanteesta pois ja harvoin kukaan pudottaa sitä sentilleen siihen uloimpaan reunaan.

    Tarkennetaan tuota nyt vielä sen verran, että se mailahuppu tulee poistaa ennen mittausta, koska huppu ei ole mailan osa. Mittaaminen hupun kanssa voi johtaa väärään mittaustulokseen, jolloin dropin oikeellisuutta ei voida varmuudella todentaa. Siispä jokainen jatkossa ottaa sen mailahupun pois tai käyttää mittaamiseen sellaista mailaa, jossa huppua ei ole.

    Eikä tarvi. Sen takia noi ukot ei tourillakaan sitä riisu. Sen hupun osuus on siinä muutama milli ja kukaan esim ei katso millilleen sitä mistä lähdetään toista mailaa mittaamaan.

    Vain olennainen on tärkeää ja se tarkoittaa että yli kahden mailanmitan päähän ei saa dropata. To mittaaminen on ihan sama miten sen tekee vai tekeekö ollenkaan.

    Tämän erän vei ts 6-0. Joskus hauskuutan itseänikin mitaamalla hupun kanssa ja penalttitarjouksia odotellen. Täähän on niitä perinteisiä sääntölegendoja, mistä lie niitä sikiääkään. Mutta eihän se ihme ole, toissa kesänä LP SM:ssä eräs vanhempi liittotuomari tuli katsomosta ojentamaan mua kun sallin pelaajan mittailla hupun kanssa… että sellaista.

    J-P Salakari

    #285190 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (15.10.2010 18:56:05)

    KL kirjoitti: (15.10.2010 18:45:49)

    ts kirjoitti: (13.10.2010 20:39:45)
    Siis pallo pitää pudottaa enintään kahden mailanmitan päähän alkuperäisestä paikastaan, jonka jälkeen se saa valua vielä enintään kaksi mailanmittaa. Eli tuossa ei näyttäisi olevan mitään virhettä tapahtunut.

    Mailahupun kanssa mittaaminen ei ole niinkään olennaista, vaan se mihin pudotetaan. Kyllä sen sentin kaksi pystyy arvioimaan tilanteesta pois ja harvoin kukaan pudottaa sitä sentilleen siihen uloimpaan reunaan.

    Tarkennetaan tuota nyt vielä sen verran, että se mailahuppu tulee poistaa ennen mittausta, koska huppu ei ole mailan osa. Mittaaminen hupun kanssa voi johtaa väärään mittaustulokseen, jolloin dropin oikeellisuutta ei voida varmuudella todentaa. Siispä jokainen jatkossa ottaa sen mailahupun pois tai käyttää mittaamiseen sellaista mailaa, jossa huppua ei ole.

    Eikä tarvi. Sen takia noi ukot ei tourillakaan sitä riisu. Sen hupun osuus on siinä muutama milli ja kukaan esim ei katso millilleen sitä mistä lähdetään toista mailaa mittaamaan.

    Vain olennainen on tärkeää ja se tarkoittaa että yli kahden mailanmitan päähän ei saa dropata. To mittaaminen on ihan sama miten sen tekee vai tekeekö ollenkaan.

    Olennaista on sääntöjen noudattaminen pallon droppaamisessa.

    Nyt sinä unohdat sen, että toureilla jok’ikistä droppia on valvomassa tuomari, joka ihkasen varmasti puuttuu sääntörikkomuksiin. Ei ole lainkaan sama miten mittaamisen tekee ja rajatapauksissa tuomari varmasti puuttuu pelaajan tekemisiin. Mailahuppu pidentää mailaa eikä ole osa mailaa, joten se siitä. Pudotusalueen tarkkaan mittaamiseen saa käyttää mitä tahansa mailaa, mutta ilman mitään lisukkeita. Useinhan mittaaminen kuitenkin on näennäistä eikä palloa pudoteta rajoille, jolloin muutaman sentin heitolla ei ole merkitystä. Pallon pudotessa pudotusalueen rajoille sillä kuitenkin on.

    Tänään näin Ernie Els -mailahupun, semmoisen leijonanpään. Siinä ei ole kyse mistään muutamasta millistä, vaan melkein vaaksasta. Voit olla ihkasen varma, että toureillakin tuomari puuttuisi moisen hupun kanssa mittaamiseen, jos ko. huppu suurentaa sääntöjen sallimaa pudotusaluetta. En oikein ymmärrä miksi sinä ylipäätään intät asiasta, joka on säännöissä täysin itsestään selvä.

    #285191 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    J-PS kirjoitti: (15.10.2010 20:34:44)

    ts kirjoitti: (15.10.2010 18:56:05)

    KL kirjoitti: (15.10.2010 18:45:49)

    ts kirjoitti: (13.10.2010 20:39:45)
    Siis pallo pitää pudottaa enintään kahden mailanmitan päähän alkuperäisestä paikastaan, jonka jälkeen se saa valua vielä enintään kaksi mailanmittaa. Eli tuossa ei näyttäisi olevan mitään virhettä tapahtunut.

    Mailahupun kanssa mittaaminen ei ole niinkään olennaista, vaan se mihin pudotetaan. Kyllä sen sentin kaksi pystyy arvioimaan tilanteesta pois ja harvoin kukaan pudottaa sitä sentilleen siihen uloimpaan reunaan.

    Tarkennetaan tuota nyt vielä sen verran, että se mailahuppu tulee poistaa ennen mittausta, koska huppu ei ole mailan osa. Mittaaminen hupun kanssa voi johtaa väärään mittaustulokseen, jolloin dropin oikeellisuutta ei voida varmuudella todentaa. Siispä jokainen jatkossa ottaa sen mailahupun pois tai käyttää mittaamiseen sellaista mailaa, jossa huppua ei ole.

    Eikä tarvi. Sen takia noi ukot ei tourillakaan sitä riisu. Sen hupun osuus on siinä muutama milli ja kukaan esim ei katso millilleen sitä mistä lähdetään toista mailaa mittaamaan.

    Vain olennainen on tärkeää ja se tarkoittaa että yli kahden mailanmitan päähän ei saa dropata. To mittaaminen on ihan sama miten sen tekee vai tekeekö ollenkaan.

    Tämän erän vei ts 6-0. Joskus hauskuutan itseänikin mitaamalla hupun kanssa ja penalttitarjouksia odotellen. Täähän on niitä perinteisiä sääntölegendoja, mistä lie niitä sikiääkään. Mutta eihän se ihme ole, toissa kesänä LP SM:ssä eräs vanhempi liittotuomari tuli katsomosta ojentamaan mua kun sallin pelaajan mittailla hupun kanssa… että sellaista.

    J-P Salakari

    Jaa että mistä? Miten olisi sieltä sääntökirjasta? Aloitetaan vaikkapa mailan määritelmästä. Sitä mailaahan käytetään mittaamiseen, eikös?

    Ihan kaikkiin sääntötulkintoihin ei pelkkä hurtti huumori riitä, joskus on pakko tukeutua oikeisiin sääntöihin.

    #285192 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (15.10.2010 20:39:20)
    Voit olla ihkasen varma, että toureillakin tuomari puuttuisi moisen hupun kanssa mittaamiseen, jos ko. huppu suurentaa sääntöjen sallimaa pudotusaluetta. En oikein ymmärrä miksi sinä ylipäätään intät asiasta, joka on säännöissä täysin itsestään selvä.

    Sun pitäs vaan ihan ensin ymmärtää, että mikään sääntö ei velvoita edes mittaamaan tuota aluetta.

    Mä oon aina mitannu( jos katsonut tarpeelliseksi) huppu päällä ja dropannu sitten 10cm rajan sisään. Ole hyvä ja näytä minulle sääntökohta jota olen rikkonut.

    J-P: eiks tää oo sentään jo 12 -0 ?

    #285193 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (15.10.2010 20:55:14)

    KL kirjoitti: (15.10.2010 20:39:20)
    Voit olla ihkasen varma, että toureillakin tuomari puuttuisi moisen hupun kanssa mittaamiseen, jos ko. huppu suurentaa sääntöjen sallimaa pudotusaluetta. En oikein ymmärrä miksi sinä ylipäätään intät asiasta, joka on säännöissä täysin itsestään selvä.

    Sun pitäs vaan ihan ensin ymmärtää, että mikään sääntö ei velvoita edes mittaamaan tuota aluetta.

    Mä oon aina mitannu( jos katsonut tarpeelliseksi) huppu päällä ja dropannu sitten 10cm rajan sisään. Ole hyvä ja näytä minulle sääntökohta jota olen rikkonut.

    J-P: eiks tää oo sentään jo 12 -0 ?

    Kyllä minä sen ymmärrän, kuten tuosta aiemmasta viestistäni selvästi kävi ilmi. Kaikki muukin kävi ilmi siitä, joten käsittääkseni olemme asiasta täsmälleen samaa mieltä. Paitsi että huppu päällä mitattaessa voi tulla epäselvyyksiä, joten huppu tulee poistaa, jos haluaa mitata pudotusalueen tarkasti. Tuntuu jokseenkin hölmöltä, jos pelaaja pitää leijonanharjahupun draiverinsa päässä mitatessaan ja sitten merkitsee pudotusalueen rajan tiitikulla. Eihän tuolla rajalla ole oikeasti mitään merkitystä, koska se on väärin mitattu. Jos pelaaja sitten pudottaa pallonsa lähelle sitä tiitikkua, ollaan jo ongelmissa.

    Miksi siis pelaajan pitää olla niin patalaiska, että vaivautuu mittaamaan pudotusalueensa, mutta energia ei riitä poistamaan mailahuppua ko. toimenpiteen ajaksi? Perkele, niillä tourpelaajilla on caddiet sitä varten!

    P.S. Jos huppusi pidentää mailasi mittaa enemmän kuin 5 senttimetriä, niin olet rikkonut sääntöä 20-3c 🙂

    #285194 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (15.10.2010 20:45:18)

    J-PS kirjoitti: (15.10.2010 20:34:44)

    ts kirjoitti: (15.10.2010 18:56:05)

    KL kirjoitti: (15.10.2010 18:45:49)

    ts kirjoitti: (13.10.2010 20:39:45)
    Siis pallo pitää pudottaa enintään kahden mailanmitan päähän alkuperäisestä paikastaan, jonka jälkeen se saa valua vielä enintään kaksi mailanmittaa. Eli tuossa ei näyttäisi olevan mitään virhettä tapahtunut.

    Mailahupun kanssa mittaaminen ei ole niinkään olennaista, vaan se mihin pudotetaan. Kyllä sen sentin kaksi pystyy arvioimaan tilanteesta pois ja harvoin kukaan pudottaa sitä sentilleen siihen uloimpaan reunaan.

    Tarkennetaan tuota nyt vielä sen verran, että se mailahuppu tulee poistaa ennen mittausta, koska huppu ei ole mailan osa. Mittaaminen hupun kanssa voi johtaa väärään mittaustulokseen, jolloin dropin oikeellisuutta ei voida varmuudella todentaa. Siispä jokainen jatkossa ottaa sen mailahupun pois tai käyttää mittaamiseen sellaista mailaa, jossa huppua ei ole.

    Eikä tarvi. Sen takia noi ukot ei tourillakaan sitä riisu. Sen hupun osuus on siinä muutama milli ja kukaan esim ei katso millilleen sitä mistä lähdetään toista mailaa mittaamaan.

    Vain olennainen on tärkeää ja se tarkoittaa että yli kahden mailanmitan päähän ei saa dropata. To mittaaminen on ihan sama miten sen tekee vai tekeekö ollenkaan.

    Tämän erän vei ts 6-0. Joskus hauskuutan itseänikin mitaamalla hupun kanssa ja penalttitarjouksia odotellen. Täähän on niitä perinteisiä sääntölegendoja, mistä lie niitä sikiääkään. Mutta eihän se ihme ole, toissa kesänä LP SM:ssä eräs vanhempi liittotuomari tuli katsomosta ojentamaan mua kun sallin pelaajan mittailla hupun kanssa… että sellaista.

    J-P Salakari

    Jaa että mistä? Miten olisi sieltä sääntökirjasta? Aloitetaan vaikkapa mailan määritelmästä. Sitä mailaahan käytetään mittaamiseen, eikös?

    Ihan kaikkiin sääntötulkintoihin ei pelkkä hurtti huumori riitä, joskus on pakko tukeutua oikeisiin sääntöihin.

    Ja höpö höpö, säännöissä ei sanallakaan puhuta mailahupuista tms. Sen droppausalueen saa mitata vaikka jortikallaan (hupulla tai ilman, ihan sama) tai jopa jättää mittaamatta, kuten ts ihan oikein esittikin. Palloahan ei saa dropata kahta mailanmittaa kauemmaksi, mutta se on taas ihan eri ooppera kuin tuollaiset mittailut. Hyvä tapa kyllä on ottaa se huppu pois ennen mittailua, koska aina löytyy kaikenlaisia urpoja inisemään siitä droppialueesta, mutta jos niitä jaksaa kuunnella, niin mikään sääntö siihen ei velvoita. Älä KL esitä täällä omia luulojasi/toiveitasi jonain sääntöinä kun ne eivät kerran sellaisia ole.

    J-P Salakari

    #285195 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    J-PS kirjoitti: (16.10.2010 21:47:12)

    KL kirjoitti: (15.10.2010 20:45:18)

    Jaa että mistä? Miten olisi sieltä sääntökirjasta? Aloitetaan vaikkapa mailan määritelmästä. Sitä mailaahan käytetään mittaamiseen, eikös?

    Ihan kaikkiin sääntötulkintoihin ei pelkkä hurtti huumori riitä, joskus on pakko tukeutua oikeisiin sääntöihin.

    Ja höpö höpö, säännöissä ei sanallakaan puhuta mailahupuista tms. Sen droppausalueen saa mitata vaikka jortikallaan (hupulla tai ilman, ihan sama) tai jopa jättää mittaamatta, kuten ts ihan oikein esittikin. Palloahan ei saa dropata kahta mailanmittaa kauemmaksi, mutta se on taas ihan eri ooppera kuin tuollaiset mittailut. Hyvä tapa kyllä on ottaa se huppu pois ennen mittailua, koska aina löytyy kaikenlaisia urpoja inisemään siitä droppialueesta, mutta jos niitä jaksaa kuunnella, niin mikään sääntö siihen ei velvoita. Älä KL esitä täällä omia luulojasi/toiveitasi jonain sääntöinä kun ne eivät kerran sellaisia ole.

    J-P Salakari

    Nyt on Sotogranden mies ottanut liikaa punkkua, sen verran menee pieleen.

    Säännöissä sanotaan ihan tarkalleen millä pudotusalue mitataan ja millainen on sääntöjen sallima maila (kts. ao sääntökohdat). Hupuista ei puhuta mitään, koska tyhmempikin ymmärtää säännöt luettuaan, ettei huppu ole osa mailaa.

    On aivan totta, ettei droppialuetta tarvitse mitata ja olennaista on, että pallo pudotetaan sääntöjen sallimaan paikkaan. Aivan yhtä totta ja sääntöjen sanelemaa on se, että mittaamiseen (siis silloin kun mitataan) käytetään säännöissä melkoisen tarkasti määriteltyä mailaa, eikä siihen mailaan kuulu huppu sen paremmin kuin mitkään muutkaan lisukkeet. Yhtä hyvin voisin väittää, että mittaaminen on ihan sallittua mailalla, jonka grippipäähän on tungettu kymmensenttinen tiitikku, ihan vain suuntaa osoittamaan harjoitussvingissä eikä lainkaan lisäämään mailan pituutta mittaamista varten. Mukavan tuuhealla karvahupulla varustettuna moinen maila on äkkiä 35 senttiä pidempi kuin mitään säännöissä sallittu kepukka.

    Lähtökohta on siis se, että kun pudotusaluetta lähdetään mittaamaan, noudatetaan asiasta kirjoitettuja sääntöjä, jotka siis on varsin selvästi kirjailtu säännöistä kertoviin opuksiin. En ymmärrä mitä machomeininkiä yrität ts:n kanssa pönkittää puolustamalla mailahupun kanssa mittaamista. Suurinpiirtein mittaamisen voi tehdä vaikka askeleilla, mutta pallo on edelleen pudotettava sääntöjen määrittelemälle alueelle. Tarkasti tuon alueen voi mitata vain ja ainoastaan mailalla, ilman huppua sun muita asiaan kuulumattomia lisukkeita.

    Millä kummalla J-P tuomarina ottaa kantaa dropin oikeellisuuteen, jos mittaamisenkin voi tehdä millä tahansa eikä pudotusalueen rajoilla ole mitään väliä? Suurpiirteisyydelläkin on rajansa, aivan kuten droppialueellakin.

    #285196 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    jos pelaaja on mitannut pudotusalueen putterilla, saakos silloin dropata pudotusalueen ulkopuolelle, jos draiverilla huppu päässä alue olisi isompi, mutta ei vaan nyt jaksanut sillä mitata?

    #285197 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (16.10.2010 22:37:18)

    J-PS kirjoitti: (16.10.2010 21:47:12)

    KL kirjoitti: (15.10.2010 20:45:18)

    Jaa että mistä? Miten olisi sieltä sääntökirjasta? Aloitetaan vaikkapa mailan määritelmästä. Sitä mailaahan käytetään mittaamiseen, eikös?

    Ihan kaikkiin sääntötulkintoihin ei pelkkä hurtti huumori riitä, joskus on pakko tukeutua oikeisiin sääntöihin.

    Ja höpö höpö, säännöissä ei sanallakaan puhuta mailahupuista tms. Sen droppausalueen saa mitata vaikka jortikallaan (hupulla tai ilman, ihan sama) tai jopa jättää mittaamatta, kuten ts ihan oikein esittikin. Palloahan ei saa dropata kahta mailanmittaa kauemmaksi, mutta se on taas ihan eri ooppera kuin tuollaiset mittailut. Hyvä tapa kyllä on ottaa se huppu pois ennen mittailua, koska aina löytyy kaikenlaisia urpoja inisemään siitä droppialueesta, mutta jos niitä jaksaa kuunnella, niin mikään sääntö siihen ei velvoita. Älä KL esitä täällä omia luulojasi/toiveitasi jonain sääntöinä kun ne eivät kerran sellaisia ole.

    J-P Salakari

    Nyt on Sotogranden mies ottanut liikaa punkkua, sen verran menee pieleen.

    Säännöissä sanotaan ihan tarkalleen millä pudotusalue mitataan ja millainen on sääntöjen sallima maila (kts. ao sääntökohdat). Hupuista ei puhuta mitään, koska tyhmempikin ymmärtää säännöt luettuaan, ettei huppu ole osa mailaa.

    On aivan totta, ettei droppialuetta tarvitse mitata ja olennaista on, että pallo pudotetaan sääntöjen sallimaan paikkaan. Aivan yhtä totta ja sääntöjen sanelemaa on se, että mittaamiseen (siis silloin kun mitataan) käytetään säännöissä melkoisen tarkasti määriteltyä mailaa, eikä siihen mailaan kuulu huppu sen paremmin kuin mitkään muutkaan lisukkeet. Yhtä hyvin voisin väittää, että mittaaminen on ihan sallittua mailalla, jonka grippipäähän on tungettu kymmensenttinen tiitikku, ihan vain suuntaa osoittamaan harjoitussvingissä eikä lainkaan lisäämään mailan pituutta mittaamista varten. Mukavan tuuhealla karvahupulla varustettuna moinen maila on äkkiä 35 senttiä pidempi kuin mitään säännöissä sallittu kepukka.

    Lähtökohta on siis se, että kun pudotusaluetta lähdetään mittaamaan, noudatetaan asiasta kirjoitettuja sääntöjä, jotka siis on varsin selvästi kirjailtu säännöistä kertoviin opuksiin. En ymmärrä mitä machomeininkiä yrität ts:n kanssa pönkittää puolustamalla mailahupun kanssa mittaamista. Suurinpiirtein mittaamisen voi tehdä vaikka askeleilla, mutta pallo on edelleen pudotettava sääntöjen määrittelemälle alueelle. Tarkasti tuon alueen voi mitata vain ja ainoastaan mailalla, ilman huppua sun muita asiaan kuulumattomia lisukkeita.

    Millä kummalla J-P tuomarina ottaa kantaa dropin oikeellisuuteen, jos mittaamisenkin voi tehdä millä tahansa eikä pudotusalueen rajoilla ole mitään väliä? Suurpiirteisyydelläkin on rajansa, aivan kuten droppialueellakin.

    No ei, säännöissä ei muistaakseni sanota mitään siitä, miten pudotusalue mitataan, siellä sanotaan vain että pallo on pudotettava tietyn kokoisen alueen sisäpuolelle. Edelleenkin sen alueen voi halutessaan mitata vaikka jortikallaan ilman huppua tai hupun kanssa ja homma menee ihan sääntöjen mukaisesti, mikäli pallo pudotetaan kahden mailanmitan sisään.
    ts esitti ensimmäisessä viestissään ihan oikean vastauksen alkuperäisen kysyjän ’ongelmaan’, mutta Sinun KL piti tapojesi mukaan taas päästä oikomaan muita, tällä kertaa kylläkin aiheettomasti ja perusteettomasti. ts muistaakseni kysyi Sinulta sääntökohtaa, jota rikotaan hänä kuvailemassa mittauksessa (kaksi ajuria hupulla ja siitä riittävästi pois), minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan sen.
    Nillityksesi viimeiseen kappaleeseen sen verran, että jos ymmärtäisit lukemasi, olisit huomannut että J-P:n kisoissa mittaamisen todellakin voi tehdä millä tahansa, mutta pudotusalueen rajoilla, ja vain niillä, on merkitystä. Ettet vain taas olisi vetänyt paria ylimääräistä viivaa kokkelia?

    Edelleen selvinpäin kirjoittelee

    J-P Salakari

    #285198 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ts kirjoitti: (15.10.2010 18:56:05)

    KL kirjoitti: (15.10.2010 18:45:49)

    ts kirjoitti: (13.10.2010 20:39:45)
    Siis pallo pitää pudottaa enintään kahden mailanmitan päähän alkuperäisestä paikastaan, jonka jälkeen se saa valua vielä enintään kaksi mailanmittaa. Eli tuossa ei näyttäisi olevan mitään virhettä tapahtunut.

    Mailahupun kanssa mittaaminen ei ole niinkään olennaista, vaan se mihin pudotetaan. Kyllä sen sentin kaksi pystyy arvioimaan tilanteesta pois ja harvoin kukaan pudottaa sitä sentilleen siihen uloimpaan reunaan.

    Tarkennetaan tuota nyt vielä sen verran, että se mailahuppu tulee poistaa ennen mittausta, koska huppu ei ole mailan osa. Mittaaminen hupun kanssa voi johtaa väärään mittaustulokseen, jolloin dropin oikeellisuutta ei voida varmuudella todentaa. Siispä jokainen jatkossa ottaa sen mailahupun pois tai käyttää mittaamiseen sellaista mailaa, jossa huppua ei ole.

    Eikä tarvi. Sen takia noi ukot ei tourillakaan sitä riisu. Sen hupun osuus on siinä muutama milli ja kukaan esim ei katso millilleen sitä mistä lähdetään toista mailaa mittaamaan.

    Kumma juttu. Huldahl otti draiveristaan hupun pois ryhtyessään mittaamaan kahden mailan pudotusaluetta reiällä 11 avauksensa päädyttyä sivuvesiesteeseen. Kaiken lisäksi pallo piti dropata rinteeseen, joten muutaman sentin apu hupusta olisi voinut tulla tarpeeseen. Tyhmä Jeppe….

    #285199 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    J-PS kirjoitti: (17.10.2010 18:57:02)
    No ei, säännöissä ei muistaakseni sanota mitään siitä, miten pudotusalue mitataan, siellä sanotaan vain että pallo on pudotettava tietyn kokoisen alueen sisäpuolelle. Edelleenkin sen alueen voi halutessaan mitata vaikka jortikallaan ilman huppua tai hupun kanssa ja homma menee ihan sääntöjen mukaisesti, mikäli pallo pudotetaan kahden mailanmitan sisään.

    Miten voi todeta, että pallo pudotetaan 2 mailanmitan sisään, jos mittaus tehdään summittaisesti? Siitähän tässä koko jutussa on kyse.

    Kuten jo aiemmin kirjoitin, ongelmia tulee pudotettaessa pallo lähelle alueen rajaa. Jos tuon alueen rajan haluaa määritellä tarkasti, mittaamiseen käytetään mailaa. Tämä asia mainitaan säännöissä useammassakin kohdassa, esimerkiksi tässä:

    28 c. Drop a ball within two club-lengths of the spot where the ball lay,
    but not nearer the hole.

    Vaatii jonkin verran perverssiä mielikuvitusta väittää, ettei tuon alueen määrittämistä tarkasti ole tarkoitus tehdä mailalla.

    Mittaamisesta mailan avulla puhutaan myös tässä:

    Dec 20/1 Club to Be Used in Measuring
    Q. A player, taking relief under a Rule, uses his driver to measure the one club-length or two club-lengths pre-scribed in the relevant Rule. He drops a ball correctly and the ball rolls less than two driver-lengths, but more than two putter-lengths, from where the ball first struck a part of the course when dropped.

    Under Rule 20-2c, a dropped ball must be re-dropped if it rolls more than two club-lengths. If the ball comes to rest in a poor lie, may the player opt to use his putter to measure the distance his ball has rolled, in which case he would re-drop under Rule 20-2c and escape the poor lie?

    A. No. The player must continue to use the club he originally used for measuring for all measuring in a given situation.

    Miksi moinen vaivannäkö loordeilta kirjoitella tuommoinenkin deccari, jos alueen voi mitata J-P:n jortikalla? Tai kenties tuo loppu pitäisikin olla muodossa:

    A. No. The player must continue to use the club or john he originally used for measuring for all measuring in a given situation.

    Ongelmaa ei tietenkään synny, jos pallo pudotetaan niin selvästi pudotusalueen sisälle, ettei olla lähelläkään alueen rajaa. Sellaisessa tapauksessa tietenkin oletetaan pelaajan määrittelevän ko. alueen riittävän pitkän mailan avulla. Tämänkin olen jo todennut aikaisemmin. Mutta haluttaessa määrittää pudotusalue tarkasti, se mitataan (pelaajan haluamalla) mailalla. Pisintä mailaa käytettäessä (joka yleensä on draiveri) huppu on poistettava, muutoin maila on liian pitkä.

    Ei kai tämä ole niin vaikeaa ymmärtää, eihän J-P ?

    Pannaan tähän loppuun vielä pieni esimerkki: Pelaaja A mittaa 2 mailanmittaa pisteestä X (pelaamaton paikka) draiverillaan, jonka päässä on huppu. Hupun ansiosta maila on 10 cm pidempi kuin ilman huppua. A merkitsee tiillä pisteen Z, joka on siis kaksi hupullisen draiverin mittaa pisteestä X. Sitten hän droppaa pallonsa siten, että se putoaa juuri pisteen Z viereen, yhden senttimetrin päähän siitä pisteen X suuntaan ja jää paikoilleen. Kysymys kuuluu: onko pallo nyt pudotettu säännön 28 mukaisesti kahden mailanmitan mittaisen alueen sisään? Vai pitääkö droppi uusia?

    #285200 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL kirjoitti: (17.10.2010 20:22:12)

    Pannaan tähän loppuun vielä pieni esimerkki: Pelaaja A mittaa 2 mailanmittaa pisteestä X (pelaamaton paikka) draiverillaan, jonka päässä on huppu. Hupun ansiosta maila on 10 cm pidempi kuin ilman huppua. A merkitsee tiillä pisteen Z, joka on siis kaksi hupullisen draiverin mittaa pisteestä X. Sitten hän droppaa pallonsa siten, että se putoaa juuri pisteen Z viereen, yhden senttimetrin päähän siitä pisteen X suuntaan ja jää paikoilleen. Kysymys kuuluu: onko pallo nyt pudotettu säännön 28 mukaisesti kahden mailanmitan mittaisen alueen sisään? Vai pitääkö droppi uusia?

    Ei tietenkään ole, mutta ei sillä mailahupun ja mittaamisen kanssa mitään tekemistä ole. Pelaajan vaan pitää tietää mikä se todellinen alue on.

    Oletko KL miettinyt, miksi nuo ukot tourillakaan ei riisu sitä huppua. Oiskohan ne sen verran älykkäitä, että pystyvät päättelemään missä se mailan todellinen pää on?

    #285201 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    vieraspelaaja kirjoitti: (16.10.2010 23:02:53)
    jos pelaaja on mitannut pudotusalueen putterilla, saakos silloin dropata pudotusalueen ulkopuolelle, jos draiverilla huppu päässä alue olisi isompi, mutta ei vaan nyt jaksanut sillä mitata?

    Ei saa. Katso myös KL:n kommentti numero 20.

    Jos pelaaja on niin hölmö, että mittaa pudotusalueen vaikkapa PW:llä rajaten pudotuksen huonolle alustalle, sille alueelle on pudotettava, vaikka driverilla mitaten alue olisi yltänyt kuinka hyvälle paikalle tahansa.

    #285202 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (17.10.2010 20:50:22)

    KL kirjoitti: (17.10.2010 20:22:12)

    Pannaan tähän loppuun vielä pieni esimerkki: Pelaaja A mittaa 2 mailanmittaa pisteestä X (pelaamaton paikka) draiverillaan, jonka päässä on huppu. Hupun ansiosta maila on 10 cm pidempi kuin ilman huppua. A merkitsee tiillä pisteen Z, joka on siis kaksi hupullisen draiverin mittaa pisteestä X. Sitten hän droppaa pallonsa siten, että se putoaa juuri pisteen Z viereen, yhden senttimetrin päähän siitä pisteen X suuntaan ja jää paikoilleen. Kysymys kuuluu: onko pallo nyt pudotettu säännön 28 mukaisesti kahden mailanmitan mittaisen alueen sisään? Vai pitääkö droppi uusia?

    Ei tietenkään ole, mutta ei sillä mailahupun ja mittaamisen kanssa mitään tekemistä ole. Pelaajan vaan pitää tietää mikä se todellinen alue on.

    Oletko KL miettinyt, miksi nuo ukot tourillakaan ei riisu sitä huppua. Oiskohan ne sen verran älykkäitä, että pystyvät päättelemään missä se mailan todellinen pää on?

    Eiköhän se mittaus tehdä hupun kanssa silloin, kun aiotaan dropata selvästi alueen sisäpuolelle. Jos haetaan mahdollisuutta dropata mahdollisimman kauas jostain pisteestä, mittaus tehdään ilman huppua, että saadaan varmasti oikea mittaus.

    #285203 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    aakoo64 kirjoitti: (17.10.2010 22:26:15)

    vieraspelaaja kirjoitti: (16.10.2010 23:02:53)
    jos pelaaja on mitannut pudotusalueen putterilla, saakos silloin dropata pudotusalueen ulkopuolelle, jos draiverilla huppu päässä alue olisi isompi, mutta ei vaan nyt jaksanut sillä mitata?

    Ei saa. Katso myös KL:n kommentti numero 20.

    Jos pelaaja on niin hölmö, että mittaa pudotusalueen vaikkapa PW:llä rajaten pudotuksen huonolle alustalle, sille alueelle on pudotettava, vaikka driverilla mitaten alue olisi yltänyt kuinka hyvälle paikalle tahansa.

    Täytyy näköjään muotoilla esimerkki suoraviivaisesti: kun pudotusalue voidaan mitata millä mailalla tahansa, mutta se on mitattu liian suureksi, mistä tiedetään, mikä sen sisälle mahtuvista pienemmistä alueista on oikea alue?

    #285204 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    vieraspelaaja kirjoitti: (17.10.2010 22:46:28)

    aakoo64 kirjoitti: (17.10.2010 22:26:15)

    vieraspelaaja kirjoitti: (16.10.2010 23:02:53)
    jos pelaaja on mitannut pudotusalueen putterilla, saakos silloin dropata pudotusalueen ulkopuolelle, jos draiverilla huppu päässä alue olisi isompi, mutta ei vaan nyt jaksanut sillä mitata?

    Ei saa. Katso myös KL:n kommentti numero 20.

    Jos pelaaja on niin hölmö, että mittaa pudotusalueen vaikkapa PW:llä rajaten pudotuksen huonolle alustalle, sille alueelle on pudotettava, vaikka driverilla mitaten alue olisi yltänyt kuinka hyvälle paikalle tahansa.

    Täytyy näköjään muotoilla esimerkki suoraviivaisesti: kun pudotusalue voidaan mitata millä mailalla tahansa, mutta se on mitattu liian suureksi, mistä tiedetään, mikä sen sisälle mahtuvista pienemmistä alueista on oikea alue?

    Tuossa edellisessä kommentissani en suinkaan tarkoittanut sitä, että driverilla huipun kanssa mitaten, vaan ilman huppua. Pointti oli siinä, että jos mittaa alueen lyhyellä mailalla, sen alueen sisälle sitten on dropattava. Siihen EI VOI lisätä vaikkapa 10 cm siksi, että toisella mailalla yltäisi sen verran kauemmas. Käytettävän MAILAN (ilman huppuja tms) pituus ratkaisee.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 68)
Vastaa aiheeseen: Epäselvyyttä droppauksesta / pelaamaton paikka- tilanne

Etusivu Foorumit Säännöt Epäselvyyttä droppauksesta / pelaamaton paikka- tilanne