Aihe: Driverin varren valinta? Hyötyykö klubituuppari? - Golfpiste.com

25.3.–1.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[7][5]
KilpailuaSuomalaista

Driverin varren valinta? Hyötyykö klubituuppari?

Etusivu Foorumit Välineet Driverin varren valinta? Hyötyykö klubituuppari?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Custom-fit on päivän sana, mutta hyötyykö klubituupparin veroinen pelaaja customoidusta mailasta kun puhutaan esim drivereista? Rautamailoissa ymmärrän tuon customoinnin. On eri pituisia ihmisiä, joten lie-kulmissa varmasti on säädettävää tai varren pituudessa eroja. Samoin kun jäykkyys vaihtelee. Mutta olenkin miettinyt tuota driverin varren vaikutusta lyöntiin tai mailan toimiseen. Itsellä on hieman oma lehmä ojassa, kun omalle driverille kävi näin: Varsi Lapa Eli jos tästä olisin lähdössä kaupoille, niin voiko olettaa että pärjäisin x-mailamerkin mailalla jossa on oma stiff-varsi vai pitäisikö testata muutamia varsityyppejä? Hintaero varmasti tulee olemaan iso, niin tulenko hyötymään panoksesta? Kävin kerran tuollaisessa custom-fit tapahtumassa ja siellä minulle ’spesialisti’ Ruotsista sanoi, että minun swingille ja nopeuksille Grafalloy Prolaunch Red stiffinä olisi se The Varsi. Kuitenkin valmistaja kun se suunnittelee mailaa, niin valitsee siihen sellaisen varren jonka pitäisi sopia suurimmalle osalle ostajakunnasta. Eikö näin ole? Vai onko se valmistajan laittama varsi vai kompromissin kompromissi? Onko ajatuksia?

    KL

    Phoenix kirjoitti: (1.6.2012 11:26:05)
    Custom-fit on päivän sana, mutta hyötyykö klubituupparin veroinen pelaaja customoidusta mailasta kun puhutaan esim drivereista?

    Hyötyy, yksiselitteisesti. Jos useammalla klubipelaajalla olisi hänen svingiinsä soveltuva draiveri, niin vähemmän etsittäisiin palloja metsistä.

    Totta kai hyotyy. Asiakaskunta on taynna tuuppareita(kin), jotka ovat hyotyneet varsinkin kunnolla fitatusta draiverin varresta. Suoremmat lyonnit, pidemmat lyonnit ja parempi ’feel’.

    Kaupasta ostetun draiverin heikoin lenkki se ’stock shaft’. Vai milla luulette, etta voitte ostaa TaylorMadeja $149:lla puolet vuodesta? Yksi syy on eittamatta aikalailla susi varsi. Arvoltaan ehka tuolla kympin nurkilla… Toimii joillekin. Useimmille ei, vaikka nupissa lukisi mita.

    Pelaajan pituudella ei ole paljoakaan merkitysta varsien pituuksien fittauksessa. Naa on naita urbaaneja legendoja, joilla tuupparit tekee itsestaan fittauksen expertteja… Kerran fittasin NBA-pelaajan ja kundi on 5 tuumaa pidempi kun itse olen. Kaverille kavi loppujen lopuksi saman mittaset mailat kun itsellani. Ainoa ero oli itseasiassa vain grippien koko. Kaverilla on varsin mallikkaan kokoiset kadet!

    Ainoa huono puoli noissa draiverien varsissa on hinta. On mielestani typeraa veloittaa $200-$300 jostain varresta. Semminkin kun ei niiden tekeminen nyt niin kallista ole eika juuri yksikaan tour-pelaaja ole varsien sponssaama. Painvastoin. Pitaa oikein varoa, ettei mene myymaan kuuluisia varsia pelaajien nimilla…

    a_k

    No, ainakin Tom Wishon tuolla ulkolaisilla forumeilla tykkää sitä mainostaa, että se on ihan sama onko 50 euron vai 300 euron varsi, jos se vain sopii omaan peliin. Se että on halpa varsi, ei tarkoita sitä että se on välttämättä yhtään sen huonompi. Toki jossain kalliimmissa varsissa on varmaan valmistajien toleranssit vähän tarkempia eri asioiden suhteen. Ymmärtääkseni noi stock-varret on tehty vähän pehmeemmiksi tai niissä on vähemmän kiertojäykkyyttä (isommat torque-arvot), jotta ne nimenomaan sopisi suurimmalle osalle pelaajista. Yleensä noista varsista löytyy jotain vinkkejä, minkä perusteella sen voi todeta olevan jotain muuta kuin aito vastaava varsi, tyyliin ’made for Cobra’ ’for Callaway’ tai sitten merkitty paino on eri.

    a_k kirjoitti: (1.6.2012 18:56:59)
    No, ainakin Tom Wishon tuolla ulkolaisilla forumeilla tykkää sitä mainostaa, että se on ihan sama onko 50 euron vai 300 euron varsi, jos se vain sopii omaan peliin. Se että on halpa varsi, ei tarkoita sitä että se on välttämättä yhtään sen huonompi. Toki jossain kalliimmissa varsissa on varmaan valmistajien toleranssit vähän tarkempia eri asioiden suhteen. Ymmärtääkseni noi stock-varret on tehty vähän pehmeemmiksi tai niissä on vähemmän kiertojäykkyyttä (isommat torque-arvot), jotta ne nimenomaan sopisi suurimmalle osalle pelaajista. Yleensä noista varsista löytyy jotain vinkkejä, minkä perusteella sen voi todeta olevan jotain muuta kuin aito vastaava varsi, tyyliin ’made for Cobra’ ’for Callaway’ tai sitten merkitty paino on eri.

    Tämä oli varsin hyvin sanottu. Jäykkyyden lisäksi vaikuttaa myös paino. Joillekin sopii kevyempi ja joillekin taas raskaampi varsi.
    Lisäksi voi myös miettiä paljon tuota lapaa, koska sen vaikutus on minun mielestäni suurempi kuin tuo varsi. Eli painotus, loft, koko, suljettu/auki ym. Niin ja tietty se pallokin on suht tärkeä:)
    Kaikki hyötyy itselleen sopivasta välineestä.

    Hyötyy ja paljon. Kannattaa käydä jossain liikkeessä jossa on asiantuntemusta ( Peltomäki,Golf Center ja Golf Balance.yms). Siellä johonkin vectoriin tai flightscopeen lyöminen auttaa asiaa, koska siellä näkee spinnimäärät sun muut kaareen ja pituuteen liittyvät seikat.. Sitten on vardia jotka ampuu korkeata ja matalaa.. Sitten pro/asiantuntija antaa oikeanlaisia varsia ja niistä sitten valitaan paras..

    srixon4ever kirjoitti: (2.6.2012 11:23:44)
    Sitten on vardia jotka ampuu korkeata ja matalaa..

    Eika ole. Pitaa muistaa nyt kuitenkin, etta nostokulmaa haettaessa ykkosjuttu on nupin lofti. Se maaraa sen (toki set-upin kanssa) lyodaanko korkeaa vai matalaa. Varsi on hienosaatoa ja silla haetaan enemmankin sopivia spinneja ja tempoon sopivaa torqueta. Toki varren tipin vahvuus/pehmeys vaikuttaa hieman nostokulmaankin, mutta ei yhta merkittavasti kuin nupin lofti.

    Nostokulmaan siis vaikuttaa ensin nupin lofti, sitten varsi. Varrella ei lyoda korkeeta tai matalaa. Vain hieman korkeampaa tai hieman matalampaa.

    srixon4ever kirjoitti: (2.6.2012 11:23:44)
    Hyötyy ja paljon. Kannattaa käydä jossain liikkeessä jossa on asiantuntemusta ( Peltomäki,Golf Center ja Golf Balance.yms). Siellä johonkin vectoriin tai flightscopeen lyöminen auttaa asiaa, koska siellä näkee spinnimäärät sun muut kaareen ja pituuteen liittyvät seikat.. Sitten on vardia jotka ampuu korkeata ja matalaa.. Sitten pro/asiantuntija antaa oikeanlaisia varsia ja niistä sitten valitaan paras..

    +1

    Puttaalla kävin off-the-shelf-driverini kanssa lyömässä mittareita ja muutaman sähköpostin jälkeen oli taikurin varastoista löytynyt lyömätapaani sopiva raskaampi ja kiertojäykempi varsi, jossa lisäksi oli kick-point ylempänä kuin orkkiksessa…

    Rautamailamaiset kaaret muuttuivat sillä silmän räpäyksellä avauslyöntimuottiin. Taisi tapaus olla joskus v. 2009, enkä ole mielestäni parempaa tai mieleisempää koekäyttänyt vieläkään, vaikka joissakin demoissa on varsia vaihdeltu.

    Eli johtopäätös aika yksiselitteisesti on, että fittauksesta hyötyy.
    Niin moni on sitä mieltä, niin jopa tälläisen paksukallon on se uskottava.

    Srixon4ever tuossa jo tarjoilikin paikkoja, jossa käydä mittauttamassa. Näissä on huono puoli, se että ovat siellä Helsingin suunnalla. Tulee mailalle hintaa jo pelkästään bensakuluissa.

    Olisiko tarjota täältä Tampereen suunnalta fittauspalveluja?
    -PeakGolf ainakin jossain vaiheessa teki niitä, mutta nyt taitaa olla loppunut. Ainakin nettisivut ovat aika tyhjät…
    -Mites tuo Golf Pirkkalan Proshop? Miten sen fiitaus on toiminut? Ainakin myyjä (taisi olla omistaja) kelle soitin perjantaina oli niin elämäänsä kyllästynyt, ettei kauheesti houkuttaisi sinne mennä. Tosin jos osaa hoitaa sitten nuo palvelut kunnolla…
    -Tai entä Pelttarin Pete Riveristä ja Lakesidestä. Järjestää noita demopäiviä useasti, mutta en kyllä ole nähnyt fittaustoimintaa..

    Phoenix kirjoitti: (3.6.2012 13:54:43)
    -Tai entä Pelttarin Pete Riveristä ja Lakesidestä. Järjestää noita demopäiviä useasti, mutta en kyllä ole nähnyt fittaustoimintaa..

    Onhan tuolla tapahtumia tulossa:

    Balatan tapahtumia

    Phoenix kirjoitti: (3.6.2012 13:54:43)
    Olisiko tarjota täältä Tampereen suunnalta fittauspalveluja?
    -PeakGolf ainakin jossain vaiheessa teki niitä, mutta nyt taitaa olla loppunut. Ainakin nettisivut ovat aika tyhjät…

    Peak Golfin laitteisto on Balatalla käytössä ja sinne soitto tai Peak Golfin sivuilla olevaan numeroon tai spostiin yhteyttä ja fittaus onnistuu. Käytössä on myös Mizunon varsianalysaattori.

    Phoenix kirjoitti: (1.6.2012 11:26:05)

    Rautamailoissa ymmärrän tuon customoinnin. On eri pituisia ihmisiä, joten lie-kulmissa varmasti on säädettävää tai varren pituudessa eroja. Samoin kun jäykkyys vaihtelee.

    Ranteen korkeus maasta on yllättävän samalla tuumalla, vaikka kaverin korkeudessa olisi eroa puolikin jalkaa. Joskus näkee kyllä lievästi kyyryssä olevaa lyöntiasentoa ja silleen, mutta luultavasti flätimpi lie on parempi ylimalkaan.

    Arsu kirjoitti: (1.6.2012 19:20:41)
    ….Eli painotus, loft, koko, suljettu/auki ym. Niin ja tietty se pallokin on suht tärkeä:)
    Kaikki hyötyy itselleen sopivasta välineestä.

    Mites tää suljettu/auki säätö tapahtuu? Mihin sitä verrataan?

    Itse olen ymmärtänyt että jos on pyöreä grippi niin lapa on suljettu tai auki ihan sen mukaan miten otteen mailasta ottaa. Tienkin lofti pienenee kun lapaa sulkee ja suurenee kun lapaa aukaisee. Säädettävässä draiverissa pitäisi omankäsitykseni mukaan puhua enemmänkin loftin säätämisestä. Draw asennossa lofti on suurempi kuin fade asennossa.

    APu72 kirjoitti: (4.6.2012 23:21:01)

    Arsu kirjoitti: (1.6.2012 19:20:41)
    ….Eli painotus, loft, koko, suljettu/auki ym. Niin ja tietty se pallokin on suht tärkeä:)
    Kaikki hyötyy itselleen sopivasta välineestä.

    Mites tää suljettu/auki säätö tapahtuu? Mihin sitä verrataan?

    Itse olen ymmärtänyt että jos on pyöreä grippi niin lapa on suljettu tai auki ihan sen mukaan miten otteen mailasta ottaa. Tienkin lofti pienenee kun lapaa sulkee ja suurenee kun lapaa aukaisee. Säädettävässä draiverissa pitäisi omankäsitykseni mukaan puhua enemmänkin loftin säätämisestä. Draw asennossa lofti on suurempi kuin fade asennossa.

    mailaa voi tietysti sulkea tai avata ’keinotekoisesti’ pyörittelemällä sitä käsissä. Se voidaan myös valmistaa niin että se lepää normaalisti, siinä on se tietty loft ja silti se on kiinni tai auki. Säädeltävissäkin mailoissa on eroja. Joissakin lapaa vain suljetaan/ aukaistaan toisissa muuttuu samalla loft ja lie joissakin voi vielä säätää miltä se lapa näyttää.. Riippuu siitä minkälainen adapteri varressa on ja mitä kaikkea lapaan on laitettu.

    SMG

    Golfinn kirjoitti: (2.6.2012 18:00:59)

    srixon4ever kirjoitti: (2.6.2012 11:23:44)
    Sitten on vardia jotka ampuu korkeata ja matalaa..

    Eika ole. Pitaa muistaa nyt kuitenkin, etta nostokulmaa haettaessa ykkosjuttu on nupin lofti. Se maaraa sen (toki set-upin kanssa) lyodaanko korkeaa vai matalaa. Varsi on hienosaatoa ja silla haetaan enemmankin sopivia spinneja ja tempoon sopivaa torqueta. Toki varren tipin vahvuus/pehmeys vaikuttaa hieman nostokulmaankin, mutta ei yhta merkittavasti kuin nupin lofti.

    Nostokulmaan siis vaikuttaa ensin nupin lofti, sitten varsi. Varrella ei lyoda korkeeta tai matalaa. Vain hieman korkeampaa tai hieman matalampaa.

    Omien kokemusteni mukaan nimenomaan varrella on huomattavan suuri merkitys draivien lentokaaren korkeuteen. Jos esimerkiksi draivaan kahdella eri mailalla, joiden molempien lofti on nimellisesti 9,5 astetta (todellisuudessa voivat toki hieman tästä heittää) ja toisessa on Aldilan NV tai VS-proto (kick point korkealla) ja toisessa Aldilan DVS-HL (kick point matalalla), niin kaarien erot on lähes samaa luokkaa kun rauta 5:lla ja PW:llä lyödessä. Erehdyksissäni ostin pari vuotta sitten siis DVS-HL-vartisen draiverin ja rullit jäivät melko lyhyiksi, kun pallo lähti taivaisiin, putosi käytännössä suoraan ylhäältä tonttiin ja pysähtyi siihen. Sinänsä ihan hyvä jos yrittää vähän kauempaa lähestyä greeniä 😉

    Tottakai lähtökulmaan ja alakierteen määrään vaikuttaa koko nupin ja varren yhdistelmä, mutta mielestäni on järjetöntä vähätellä varren vaikutusta lentokaareen etenkin draivereista puhuttaessa. Suosittelisin kyllä kaikille testaamaan erilaisia varsia samalla jos testaa eri nuppeja, niin varmasti löytyy parempi kombo kuin vain loftia vertaamalla.

    a_k
    a_k

    Pääasia ymmärtääkseni noissa Wishonin jutuissa on, että jos on huono tekniikka ja vähän vauhtia mailassa, niin varren vaikutukset jää aika vähäiseksi esim. spinnin osalta.

    SMG kirjoitti: (5.6.2012 15:19:24)

    Golfinn kirjoitti: (2.6.2012 18:00:59)

    srixon4ever kirjoitti: (2.6.2012 11:23:44)
    Sitten on vardia jotka ampuu korkeata ja matalaa..

    Eika ole. Pitaa muistaa nyt kuitenkin, etta nostokulmaa haettaessa ykkosjuttu on nupin lofti. Se maaraa sen (toki set-upin kanssa) lyodaanko korkeaa vai matalaa. Varsi on hienosaatoa ja silla haetaan enemmankin sopivia spinneja ja tempoon sopivaa torqueta. Toki varren tipin vahvuus/pehmeys vaikuttaa hieman nostokulmaankin, mutta ei yhta merkittavasti kuin nupin lofti.

    Nostokulmaan siis vaikuttaa ensin nupin lofti, sitten varsi. Varrella ei lyoda korkeeta tai matalaa. Vain hieman korkeampaa tai hieman matalampaa.

    Omien kokemusteni mukaan nimenomaan varrella on huomattavan suuri merkitys draivien lentokaaren korkeuteen. Jos esimerkiksi draivaan kahdella eri mailalla, joiden molempien lofti on nimellisesti 9,5 astetta (todellisuudessa voivat toki hieman tästä heittää) ja toisessa on Aldilan NV tai VS-proto (kick point korkealla) ja toisessa Aldilan DVS-HL (kick point matalalla), niin kaarien erot on lähes samaa luokkaa kun rauta 5:lla ja PW:llä lyödessä. Erehdyksissäni ostin pari vuotta sitten siis DVS-HL-vartisen draiverin ja rullit jäivät melko lyhyiksi, kun pallo lähti taivaisiin, putosi käytännössä suoraan ylhäältä tonttiin ja pysähtyi siihen. Sinänsä ihan hyvä jos yrittää vähän kauempaa lähestyä greeniä 😉

    Tottakai lähtökulmaan ja alakierteen määrään vaikuttaa koko nupin ja varren yhdistelmä, mutta mielestäni on järjetöntä vähätellä varren vaikutusta lentokaareen etenkin draivereista puhuttaessa. Suosittelisin kyllä kaikille testaamaan erilaisia varsia samalla jos testaa eri nuppeja, niin varmasti löytyy parempi kombo kuin vain loftia vertaamalla.

    en usko kenenkään vähätelleen varren merkitystä, toki sillä on merkitystä. Mutta kuten totesit olet kokeillut kahdella eri driverillä, et samalla jossa olisi eri varsi. Lavan muotoilu ja sen massan keskipisteen sijoittelu vaikuttaa myös. Numero pohjassa ei kerro kaikkea. Niin ja tietysti kaikki voi aina tarkistaa mihin se pallo osuu sillä driverillä, aika monissa mailoissa jälkiä on ympäri lyöntipintaa, jopa sen ulkopuolella..

    Oli SMGn linkki mielenkiintoista luettavaa.
    Tom Wishon bustaa myyttejä 😀

    Jotenkin sai sellaisen kuvan, että jollekkin varren tarkka fittaus kannattaa ja jollekkin sillä/siitä ei tunnu olevan mitään hyötyä.

    Ja ei kannata kaupassa tuijottaa siihen onko varsi R tai S.

    Joka tapauksessa aion mennä huomenna tuonne Pelttarin järkkäämään demoon. TaylorMaden demo, vaikka mailamerkki ei kiinnosta niin pitäisi olla pelit ja rensselit mukana, että pääsee kattoon onko minulle sopiva tuo stock-varsi vai joku muu.

    Eiku se linkki olikin a_k laittama, sori

    Tuli eilen käytyä tuolla demossa.

    Kokeilin itseasiassa vain yhtä mailaa, R11S-mallia sillä Aldila RIP Phenom 60-varrella.
    Missään vaiheessa fittaaja ei antanut minulle arvoja, mutta totesi mailanpään nopeudeksi 100mph.
    Voi ehkä johtua kielimuurista, tai sitten en tajunnut niitä pyytää.

    Tottakai tarjosi oman firman tuotetta (R11S) ja sen varsivalikoimaa. Sain sitten puristettua ulos sen, että ainakin minulla pitää olla mailassa:
    -melko raskas nuppi
    -nupin loft max 9,5ast
    -jos säätöruuveja, niin lähellä lyöntipintaa
    -varsi, jonka kickpoint on mahdollisimman ylhäällä

    Kysyin mahdollisia varsia, niin totesi sen olevan vaikea sanoa, kun kaikki riippuu lapa/varsi-combosta.
    Mutta raskaalle nupille, kuten R11s, niin Aldila Rip Phenom 60 tai Matrix RUL 60 olisi ne oikeat vaihtoehdot.

    Eipä tuo demo nyt oikein antanut sellaista ahaa-elämystä, mitä olin ehkä salaa toivonut. Nyt täytys sitten mennä testaileen eri keppejä. R11s en tule ostamaan, ellei hinta putoa radikaalisti. 450e mailasta en ihan ole maksamassa…

    Totta! Kyllä ammatti fittaaja osaa löytää aina sopivan varsi ja lapa yhdistelmän jokaiselle tuupparille. Sitten, kun lyödään palloa kunnolla ja händärikin on singeli luokkaa niin varsi on melkein isoin asia siinä draiverissa.. Itse olen pitkä lyöntinen ja mailanpään-nopeus on 105-110 mailin luokkaa ja mittaa on 260-290, niin tärkein osa ainakin mulla on varsi. Mutta onhan se lapakin tärkeä, että se tuntuu hyvälle ja niissäkin on eroja paljon. On lapoja joiden painopiste on eri kohissa ja pelkkä lapakin ampuu ylös tai alas. Sitten taas säätö draiverit ovat hyviä siitä, että niihin pystyy vaihtamaan varsia vaikka kokoajan ja sitten niissä lavoissa on painosäätöjä. Niitten adapterit ovat myös hyviä, koska niissä voi avata ja sulkea lapaa ja myös säätää nosto kunlmaa parillakin asteella.

    Phoenix kirjoitti: (8.6.2012 7:26:20)
    Mutta raskaalle nupille, kuten R11s, niin Aldila Rip Phenom 60 tai Matrix RUL 60 olisi ne oikeat vaihtoehdot.

    Eipä tuo demo nyt oikein antanut sellaista ahaa-elämystä, mitä olin ehkä salaa toivonut. Nyt täytys sitten mennä testaileen eri keppejä. R11s en tule ostamaan, ellei hinta putoa radikaalisti. 450e mailasta en ihan ole maksamassa…

    Itselläni on R9 Fujikuran stiffillä varrella ja kävin kokeilemassa tuota R11 Aldilra RIP Phemomilla. Mailanpään nopeus oli n. 103 mph ja kyllä tuo R11 tuntui huomattavasti napakkaammalta ja tarkemmalta. Kokeilin tuota vartta omaan R9:n nuppiin, mutta samaa fiilistä kuin R11:a ei tullut. Kyse siis erittäin paljon nupin ja varren kombinaatiosta. Huomattiin että R9:n varsi oli n. puoli tuumaa pidempi ja nuppi oli R11 nuppia painavampi. 450 euroa en kyllä ole draiverista valmis maksaman. Omalla R9:llä saa parannettua hieman lyönnin kaarta kun tiiaa matalammalle jolloin pallo osuu hieman sweetspotin alaosaan. Myös gripin ottaminen tuumaa alempaa parantaa tuntumaa.

    Kokeilin tänään pelikaverin TItun draiveria jossa oli tuo Aldila Rip Phenom varsi, ja kyllähän se tuntuu aika miellyttävän napakkaalta ja pallo etenee kivasti kun spinnit pysyy kurissa.

    Phoenix kirjoitti: (8.6.2012 7:26:20)
    Mutta raskaalle nupille, kuten R11s, niin Aldila Rip Phenom 60 tai Matrix RUL 60 olisi ne oikeat vaihtoehdot.

    Eipä tuo demo nyt oikein antanut sellaista ahaa-elämystä, mitä olin ehkä salaa toivonut. Nyt täytys sitten mennä testaileen eri keppejä. R11s en tule ostamaan, ellei hinta putoa radikaalisti. 450e mailasta en ihan ole maksamassa…

    Itselläni on R9 Fujikuran stiffillä varrella ja kävin kokeilemassa tuota R11 Aldilra RIP Phemomilla. Mailanpään nopeus oli n. 103 mph ja kyllä tuo R11 tuntui huomattavasti napakkaammalta ja tarkemmalta. Kokeilin tuota vartta omaan R9:n nuppiin, mutta samaa fiilistä kuin R11:a ei tullut. Kyse siis erittäin paljon nupin ja varren kombinaatiosta. Huomattiin että R9:n varsi oli n. puoli tuumaa pidempi ja nuppi oli R11 nuppia painavampi. 450 euroa en kyllä ole draiverista valmis maksaman. Omalla R9:llä saa parannettua hieman lyönnin kaarta kun tiiaa matalammalle jolloin pallo osuu hieman sweetspotin alaosaan. Myös gripin ottaminen tuumaa alempaa parantaa tuntumaa.

    Kokeilin tänään pelikaverin TItun draiveria jossa oli tuo Aldila Rip Phenom varsi, ja kyllähän se tuntuu aika miellyttävän napakkaalta ja pallo etenee kivasti kun spinnit pysyy kurissa.

    SMG

    Tosiaan kuten tässä on tainnut jo muutama mainita, niin varren ominaisuudet pallon lentokaareen varmasti korostuvat sitä enemmän mitä kovempaa lyö. Itselläni oli Peltomäki Golfin draiverifittauksessa mailanpäänopeus keskimäärin 107 mph ja parhaimmillaan 116 mph sekä melko suuri lähtökulma loftiin nähden kaikilla mailoilla, ja kyllä siinä fittauksessa mukana ollut asiantuntija nimenoman haki sopivaa kaarta eri varsivaihtoehtoja tarjoamalla. Tosin ehkä se 9,5 lofti todettiin saman tien spinnin kannalta sopivaksi.

    Itselle on omien kokemusten perusteella jotenkin muodostunut kanta, että draivereissa nupin rooli (kunhan vaan on oikea lofti) on pääasiassa näyttää ja kuulostaa hyvältä ja varsi ratkaisee. Toki nupeissa on erilaisia painopisteitä ja MOI-arvoja, mutta mielestäni se on hiemankaan paremmalle pelaajalla lähinnä kosmetiikkaa varren valintaan verrattuna.

    Ainakin Titleistillä on sivuillaan melko hyvät materiaalit eri varsivaihtoehtojen ominaisuuksista. Itseäni ainakin kiinnostaa draiveria hankkiessa kovasti tuo alla olevan dokumentin sivulla 4 oleva kuva.
    Titleist Custom Club Options

    Tietääkö kukaan löytyisikö jostain muualta kattavaa vertailutietoa varsien ominaisuuksista?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 27)
Vastaa aiheeseen: Driverin varren valinta? Hyötyykö klubituuppari?

Etusivu Foorumit Välineet Driverin varren valinta? Hyötyykö klubituuppari?