23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][26]
KilpailuaSuomalaista

Draiverin varsi – miksei lapakin?

Etusivu Foorumit Välineet Draiverin varsi – miksei lapakin?

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Lueskeltuani jo pitkän aikaa tätä palstaa olen huomannut, että täältä löytyy useita välinetason ammattilaisia, ketkä ehkä voisivat auttaa ongelmassani. Tavoitteena olisi saada vinkkejä, millaisia varsia ja mahdollisesti myös lapojakin kannattaisi ottaa testiin, jotta voisin löytää juuri sen optimaalisen yhdistelmän itselleni. Jotta voisin heittää jotain speksejä lyönnistäni ja siihen liittyvistä asioista kävin lyömässä ajurilla FlightScope:ssa ja keskeisimmät havainnot omasta lyönnistä olivat seuraavat: Käytössä oleva oma maila – Nike Dymo2 – 9,5astetta, fujikuran 59g stiff varsi Mailanpään nopeus keskiarvona noin 117mph, huipun ollessa 122mph Testin tuloksena oli se, että ainakin mailan varsi tulee muuttaa jäykempään/painavampaan versioon, lapakaan ei välttämättä ole optimaalinen lyöntikaareltaan. Toki mittaustuloksien tulkittavuutta heikensi se, että lyöntieni toistettavuus ei ole parhaalla mahdollisella tasolla. Olisiko arvoisilla palstan lukijoilla heittää jotain ehdotelmia testattavista varsista ja myös lavoista? Tosi suuri kiitos jo etukäteen..

    Olisiko antaa enemmän tietoja mitä FS kertoi lyönnistäsi? Spinnit, lähtökulmat jne….

    Lähtökulmat olivat ihan kunnossa (en valitettavasti muista lukuja) – mutta ainakin analyysaattorin ’hoitajan’ mielestä kulmaa ei ole välttämättä tarpeellista lähtä muokkaamaan. Toki hänen näkemyksensä oli, että Niken lavoilla on taipumusta tulla korkealta alas, pienin rollein.. Eli tähän oikeastaan haluisin kuulla, että onkohan mitään vastaavaa hyötyä miettiä esimerkiksi jotain muuta mailamerkkiä tai asteluvun tiputtamista esimerkiksi 8,5asteeseen.

    Spinnit tulivat enemmän lyöntiteknisistä asioista kuin mailasta/varresta.
    Eli draiverilla lyötäessä löytyy paljon korjattavaa myös lyöntiteknisesti.
    1. Lavan tulisi olla nousemassa ylöspäin enemmän osumahetkellä (aiheuttaa paljon backspinniä)
    2. Taipumusta lyödä fadea (maila tulee ulkoa sisään). Keskeisin huomio oli kuitenkin se, että kun vaihtoi jäykempään/painavampaan varteen, niin lyönnin hajonta pieneni hyvin haluttuun suuntaan.

    Tahtotila ois kuitenkin saada jotain tipsejä mailan ja varren valintaan. Luonnollisestikaan en ole menossa kauppaan ja lyömässä rahoja suoraan tiskiin, vaan kokeilujen kautta edetään. Mutta kun tyyliin varsivaihtoehtoja on 500 erilaista, niin haluais jotain speksejä, mitä lähtä kokeilemaan. Probleemana kuitenkin tuntuu olevan se, että periaatteessa mikään valmiskepukka ei välttämättä ole se sopivin vaihtoehto mulle, niin tällöin tarvitsisi hieman jotain mitä osais edes pyytää..
    1. Varsimerkki
    2. Varren pituus
    3. Varren paino/kiertojäykkyys
    4. Varren jäykkyys (Stiff/X-stiff)
    5. Lapa ja sen asteet

    Ja vielä kun ehtii uloskin testaileen, niin ois hyvä saada jotain ehdotelmia, mitä lähtä rangelle heiluttelemaan.

    Aivan. Mailanpaannopeus ei sinallaan kerro yhtaan mitaan, varsinkaan tallaisissa keskustelupalstan tekstiversiossa. Semminkin kun heti sen jalkeen sanot, etta lyontiesi toistettavuus ei ole parhaalla mahdollisella tasolla. Monet meista saa sen nupin liikkumaan vauhdilla, mutta mitas ne metsat olikaan taynnansa? (pitkalle lyovia ;)). Tuosta meinaan saa juuri sen kuvan, etta nuppi liikkuu vauhdikkaasti, mutta pallo lentaa mihin sattuu. Sita harvoin pelkalla fittauksella poistetaan.

    Kun optimaalista lahtokulmaa ja spinnia lahdetaan rakentamaan, niin ykkosjutut niissa on lofti ja varren profiili. Nimenomaan tuossa jarjestyksessa.

    Laitapa siis lahtokulma ja spinni-arvot tahan niin katsellaan mita niille pitaisi tehda.

    Mita Niken ’Fujikura’ varsiin tulee, niin niihin en ihan hirveesti luottais. Maaliskuussa uunista ulos tullut draiveri ei ole juurikaan samanlainen kun heinakuussa ’paistettu’. Ja suurin ero on juuri nuo varret (Hei kato! Tassa on oikeen Fujikura ja kaikkee!)

    Ootellaan numeroita…

    Golfinn kirjoitti: (23.9.2010 20:54:53)
    Aivan. Mailanpaannopeus ei sinallaan kerro yhtaan mitaan, varsinkaan tallaisissa keskustelupalstan tekstiversiossa. Semminkin kun heti sen jalkeen sanot, etta lyontiesi toistettavuus ei ole parhaalla mahdollisella tasolla. Monet meista saa sen nupin liikkumaan vauhdilla, mutta mitas ne metsat olikaan taynnansa? (pitkalle lyovia ;)). Tuosta meinaan saa juuri sen kuvan, etta nuppi liikkuu vauhdikkaasti, mutta pallo lentaa mihin sattuu. Sita harvoin pelkalla fittauksella poistetaan.

    Kun optimaalista lahtokulmaa ja spinnia lahdetaan rakentamaan, niin ykkosjutut niissa on lofti ja varren profiili. Nimenomaan tuossa jarjestyksessa.

    Laitapa siis lahtokulma ja spinni-arvot tahan niin katsellaan mita niille pitaisi tehda.

    Mita Niken ’Fujikura’ varsiin tulee, niin niihin en ihan hirveesti luottais. Maaliskuussa uunista ulos tullut draiveri ei ole juurikaan samanlainen kun heinakuussa ’paistettu’. Ja suurin ero on juuri nuo varret (Hei kato! Tassa on oikeen Fujikura ja kaikkee!)

    Ootellaan numeroita…

    Amen!:)

    Nykyaanhan jengi vaihtaa paljonkin juuri kevyempaan varteen, semminkin kun parhaat varsivalmistajat pystyvat tekemaan varsin hyvia varsia niin, etta spinnit pysyy aisoissa ja lahtokulmia pystytaan sorvaamaan valuttuun suuntaan. Huhujen mukaan Boo Weekley oli just kokeillu jotain vartta, joka oli ollu VAIN 39 grammaa painava ja aija oli lyony 30 jaardia normaalia pidemmalle. Ja 39 grammanen X-stiffi, jossa torque on alhaalla, on jo jonkinlainen saavutus!

    Mutta jos tulet svingissa ulkoa sisalle, niin lahtisin ensin tyostamaan sita. Sellasella svingilla et paase millaan sille tasolle mita nakojaan haluat. Pull-fade on meinaan jotain ihan muuta kun kontrolloitu fade…

    Edelleen aika vaikea lahtee tasta sanomaan mika varsi olisi hyva varsi juuri sinulle. Ne ajat kun ’se sininen grafalloy’ tai ’se vihree aldila’ on se kriteeri milla varsia suositellaan, on eittamatta ohi. Menisin asiantuntijan pakeille, loisin erilaisia varsia ja etsisin sielta sen oikean. Ne spinnit ja lahtokulmat pitaa tietaa ensin…

    Jos nyt yhta pitaa suositella, niin Accra (UST-Mamiya) on hyva varsi ja vastaan ei ole viela tullut golfaria, jolle ei joku Accroista olisi sopinut (jos vaan lompsassa on ollut tarpeeksi kahisevaa). Mutta en tieda onko Suomessa ketaan Accra-kundia…

    Golfinn kirjoitti: (23.9.2010 21:33:39)
    Nykyaanhan jengi vaihtaa paljonkin juuri kevyempaan varteen, semminkin kun parhaat varsivalmistajat pystyvat tekemaan varsin hyvia varsia niin, etta spinnit pysyy aisoissa ja lahtokulmia pystytaan sorvaamaan valuttuun suuntaan. Huhujen mukaan Boo Weekley oli just kokeillu jotain vartta, joka oli ollu VAIN 39 grammaa painava ja aija oli lyony 30 jaardia normaalia pidemmalle. Ja 39 grammanen X-stiffi, jossa torque on alhaalla, on jo jonkinlainen saavutus!

    Mutta jos tulet svingissa ulkoa sisalle, niin lahtisin ensin tyostamaan sita. Sellasella svingilla et paase millaan sille tasolle mita nakojaan haluat. Pull-fade on meinaan jotain ihan muuta kun kontrolloitu fade…

    Edelleen aika vaikea lahtee tasta sanomaan mika varsi olisi hyva varsi juuri sinulle. Ne ajat kun ’se sininen grafalloy’ tai ’se vihree aldila’ on se kriteeri milla varsia suositellaan, on eittamatta ohi. Menisin asiantuntijan pakeille, loisin erilaisia varsia ja etsisin sielta sen oikean. Ne spinnit ja lahtokulmat pitaa tietaa ensin…

    Jos nyt yhta pitaa suositella, niin Accra (UST-Mamiya) on hyva varsi ja vastaan ei ole viela tullut golfaria, jolle ei joku Accroista olisi sopinut (jos vaan lompsassa on ollut tarpeeksi kahisevaa). Mutta en tieda onko Suomessa ketaan Accra-kundia…

    Hallelujah!:)

    Kiitti jo tähänastisista vastauksista

    Mutta tässä keskustelussa on vain pari perustavanlaatuista ongelmaa
    1) Suurinpana on se, etten lyö samalla tavoin joka kerta eli esimerkiksi rautamailoistani ei löydy sweetspotista puhki kulunutta osaa, muun osan mailasta ollessa täysin naarmuton
    2) En valitettavasti muista spinnejä / lofteja (varmaan hajonnankin vuoksi)

    Pointti tässä aloittamassani kysymyksessä on se, että olisi mahdollisuus saada oikeanlaisemmat varusteet lajiin, missä on oikeastikin halu kehittyä. Vrt. et sä lähde pelaan sulista huoltamoseteillä & kumipalloilla, tai pelaa tennistä 17kg jänteillä tai lyö pesistä 60g vääränpainoisella mailalla. Kuitenkin pääajatus on päästä kokeilemaan jotain ehdotuksia oikeammista varusteista vielä ulkokauden aikana, ja sen jälkeen siirtyä sisälle sekä pron että itsenäisten harjoitustuntien pariin. Tahtoisin vain ennen sitä saada varustepuolen edes johonkin kuosiin, ettei se ois maila mitä syytellä huonoista lyönneistä. Tämän hetkinen tieto on kuitenkin se, että varsi on kaukana optimaalisesta minun lyönnilleni, eikä sillä ole halua edetä kohti talven treeni-(/pelikautta).

    FlightScopen pitäjä sanoi, että kiertojäykkyyden tulisi olla alhaisempi kuin nykyisen, ja välttämättä loftiin ei olisi tarvetta tehdä muutosta.

    Ja tuossa Golfinnin 21.33.39 kirjoituksessa oli tosi paljon hyvää asiaa
    – Svingissäni on nimenomaan työstämistä etenkin draiverin osalta!!

    – Se punainen aldila (ja nämä muut), tämä ois varmaan se taso kuitenkin varmaan, mitä itse hain kirjoituksellani. Eli mä en tiedä milloin voin saavuttaa sellaisen vakauden tason, jotta lyönti on riittävän hyvä eksaktiin fittaukseen. Mutta halu on päästä kuitenkin väärästä mailasta oikeaan tai mahdollisimman lähelle sitä. On sekin kuitenkin paljon eteenpäin tilanteessa, missä mailanpää tulee liian perästä. Tämän havaitsi jo testauksessa, että jäykempi varsi vakautti lyöntiä. Toki kyseisellä ajanhetkellä varsien/lapojen määrä ei ollut mikään kattava. Eli lähinnä toivetilani oli et joku sanoisi jotain 75g, 3,2′, 46inch etc.

    KL

    UusiAjuri? kirjoitti: (23.9.2010 22:17:33)
    Kiitti jo tähänastisista vastauksista

    Mutta tässä keskustelussa on vain pari perustavanlaatuista ongelmaa
    1) Suurinpana on se, etten lyö samalla tavoin joka kerta eli esimerkiksi rautamailoistani ei löydy sweetspotista puhki kulunutta osaa, muun osan mailasta ollessa täysin naarmuton

    No tuossapa ongelmaa kerrakseen! Pallo ei osu sen paremmin sweet spottiin kuin mihinkään muuhunkaan osaan mailan lapaa!

    Siinä voi analysaattori olla ihmeissään, kun moista lyöntiä yrittää mitata…

    UusiAjuri? kirjoitti: (23.9.2010 22:17:33)
    Kiitti jo tähänastisista vastauksista

    Olet itse antanut jo paljon vastauksia kysymyksiisi.

    Jos kerran painavampi ja jäykempi varsi pienentää hajontaa, niin suunta on aivan selvä, jos siis golfdraiveria olet hommaamassa etkä LD-moukaria. Sinun mailanpään nopeutesi on kuitenkin sitä luokkaa, että hajontaa pienentämällä voidaan tuloksiin vaikuttaa varmasti enemmän kuin viimeisiä metrejä pituutta etsimällä.

    Siis – nykyistä painavampi ja jäykempi varsi. Mieluusti arvaan vielä jonkin verran nykyistä lyhyemmän varren auttavan osumien laatuun. Kesän pisin draivi voi tuosta vähäsen lyhentyä, mutta kesän keskiarvomitta ei merkittävästi vähentyne.

    Jo 10 gramman lisäys varren massaan on tuntuman ja kontrollin kannalta merkittävä, mutta vieläkin painavampaa kuin noin 70-grammaista kannattaa kokeilla, jos mahdollista.

    Tuo itse mainitsemasi 75g ja 3,2 asteen torque voi olla aika lähellä 🙂

    Ja koska painoltaan ja profiililtaan samankaltaisten varsien toiminnallinen ero ei ole järin suuri (eroja toki voi löytyä), on samankaltaisista varsista sopivimman valinta hyvin pitkälti tuntumakysymys ja siihen on aika hankala muitten kuin sinun löytää ratkaisua, tuntuma on hyvin subjektiivinen seikka.

    Hekkasen teeseillä ainakin meikäläisen ’ylipitkä’ ja ’höyhenenekevyt’ TourBurner sai uuden elämän. Pituudessakaan en oo huomannut huonontumaa, melkeinpä päin vastoin ja hajonnan 80 metrin kaventuminen alle puoleen on edesauttanut oikeaan väylään osumisessa.

    Eikös kaikein helpoin ja nopein tapa olisi mennä ja testailla erilaisia kompinatioita siellä analyysissa?
    Ja kun ainakin etelässä on ollut tarjouksia, että kun mailan ostaa sieltä, niin analyysi on ilmainen.
    Tosin en tiedä miten esim, xstiff varsia on testailtavaksi.

    Zam

    Golfinn kirjoitti:
    Jos nyt yhta pitaa suositella, niin Accra (UST-Mamiya) on hyva varsi ja vastaan ei ole viela tullut golfaria, jolle ei joku Accroista olisi sopinut (jos vaan lompsassa on ollut tarpeeksi kahisevaa). Mutta en tieda onko Suomessa ketaan Accra-kundia…

    On Accraa, tervetuloa kokeilemaan. Prototkin tulossa lähiviikkoina ja X:ää myös!

    Itse en noin koviin lukemiin pääse, mutta huomasin draiveissa hyvin ison eron kaaressa ja hieman lyönnin mitassakin vaihtamalla painavempaan ja kiertojäykempään varteen. Eli noilla luvuilla voin suositella Graman S-80 vartta äxänä, 79g ja torque muistaakseni 1.9. Itse en tällä varrella (vanhempi versio ul780) ole kuivissa olosuhteissa päässyt vielä pelaamaan, mutta uskallan ensi kesänä odottaa draiveille jopa muutaman metrin rulleja. Tämän varren uskaltaa ostaa sokkona, jos ei toimi, niin voin ostaa sen edullisesti pois…

    Kiitti kaikille osallistuneille..
    Eiköhän näillä vinkeillä voi valita jo muutaman varren, mitä ottaa testaukseen (joko analysaattori tai range, mieluiten sekä että). Lavoista oisin halunnut vielä kuulla kommentteja esim. että mitä lapoja itse suositte ja miksi.

    KL:lle – tarkoituksenani oli luoda rinnasteinen sivulause, eli ei löydy sweetpotista puhkikulunutta osaa EIKÄ mailan muu osa ole täynnä naarmuja. En ole kuitenkaan humanistisesta tiedekunnasta valmistunut äidinkielen opettaja 🙂

    Mika Hekkaselle (ensinnäkin kiitos asiallisesta kirjoituksesta, juuri tällaista informaatiota kaipasinkin alunperin). Tosin varmaan kysymyksen asettelu meni aluksi hieman ohitse.
    Lisäkysymyksenä seuraava:
    1. Millaista varren mittaa lähtisit ’arvailemaan’, sillä itselleni ei ole ihan selvää millaista hajontaa varsien mitoissa on? 42-44 tuumaa?
    2. Tuosta köntin viestistä tuli mieleen, mitä tarkoittaa taas jos varsi on liian painava ja torque liian pieni? Siis ihan perustilanteessa

    Jamasa – etelässä asun, ja olen tietoinen hyvityksistä ostosten yhteydessä. Leftin puolelle vaan lapavaihtoehdot ovat lähtötilanteessa hieman vajanaisemmat sekä myös se tekijä, että jos buukkaa esim. tunnin ajan, niin ei siinä hirveän montaa eri kombinaatiota jaksa testata. Mutta varmaan käyn vielä toisenkin kerran.

    Zam – missäpäin Accroja testattavana, ja millaisissa hinnoissa kyseiset shaftit pyörii?

    Köntti – Gramanin shaftit, onko joko spesiaalimpi merkki vai löytyykö Helsingin kaupoista ihan hyllytavarana?

    UusiAjuri? kirjoitti: (24.9.2010 18:27:50)
    1. Millaista varren mittaa lähtisit ’arvailemaan’, sillä itselleni ei ole ihan selvää millaista hajontaa varsien mitoissa on? 42-44 tuumaa?

    Tyypillisesti draiverin mitta on 45 tuumaa taikka enemmän, spoonit ovat normaalisti 43-tuumaisia. Kun jo tuuman ero vaikuttaa osumien laatuun huimasti – vertaa keskenään vaikka rautaseiskaa ja -viitosta, niin tuumaa ’standardia’ lyhyempi draiveri on pelattavuudeltaan jo tuota pidempää usein jopa huomattavasti helpompi.

    Hihasta tipahtaa helposti sellainen mitta kuin 44 tuumaa, jollaisen kokeilua suosittelen jokaiselle, jolla on ongelmia draivien kontrolloinnissa.

    UusiAjuri? kirjoitti: (24.9.2010 18:27:50)
    2. Tuosta köntin viestistä tuli mieleen, mitä tarkoittaa taas jos varsi on liian painava ja torque liian pieni? Siis ihan perustilanteessa

    Selvästi liian painava varsi tuntuu kömpelöltä ja vaatii tekemään epämiellyttävän paljon töitä swingatessa. Torqueltaan liian tiukka varsi on taas helposti elottoman oloinen osumassa samoin kuin liian jäykkä varsi, joka tosin on eloton koko swingin läpi.

    Pahimmissa tapauksissa nämä tekijät lähtevät muuttamaan luontaista swingiä, jolloin lyöntimitta vähenee ja hajonta kasvaa.

    Zam kirjoitti: (24.9.2010 13:18:58)

    Golfinn kirjoitti:
    Jos nyt yhta pitaa suositella, niin Accra (UST-Mamiya) on hyva varsi ja vastaan ei ole viela tullut golfaria, jolle ei joku Accroista olisi sopinut (jos vaan lompsassa on ollut tarpeeksi kahisevaa). Mutta en tieda onko Suomessa ketaan Accra-kundia…

    On Accraa, tervetuloa kokeilemaan. Prototkin tulossa lähiviikkoina ja X:ää myös!

    Hyva hyva! Missapain vaikutat? Ei tosin itselleni, silla niin on minullakin Accra:t omassa shopissani. Ihan vaan mielenkiinnosta…

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
Vastaa aiheeseen: Draiverin varsi – miksei lapakin?

Etusivu Foorumit Välineet Draiverin varsi – miksei lapakin?