18.–26.1. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Clarifications 1/2021

Etusivu Foorumit Säännöt Clarifications 1/2021

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1327645 Ilmoita asiaton viesti
    KL1

    Uudet Clarificationit ovat ilmestyneet ja niissä huomio kohdistuu erityisesti kahteen kohtaan, joista toinen on uusi mallipaikallissääntö D-7 ja toinen korjaus, joka olisi pitänyt tehdä jo vuoden 2019 ensimmäisissä Clarificationeissa.
    MLR D-7 on seuraavanlainen:

    “Exception 2 to Rule 11.1b applies, except that when a ball played from the putting green accidentally hits:
    • the player,
    • the club used by the player to make the stroke or
    • an animal defined as a loose impediment (that is, worms, insects and similar animals that can be removed easily)

    the stroke counts and the ball must be played as it lies.”

    Tässä siis paikallissäännöllä kumotaan se kummallisuus, että pelaaja saa uusia huonon puttinsa siksi, että pallo osuu lyönnin jälkeen joko häneen itseensä tai muutamaan muuhun juttuun. Asia, joka olisi pitänyt korjata jo aikapäiviä sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Kummastuttaa vain se, että miksi tästä piti tehdä paikallissääntö eikä korjata itse sääntöä, mutta selitys lienee siinä, että sääntöjen seuraava revisio julkaistaan vuonna 2023 eivätkä lordit ole olleet halukkaita tekemään muutoksia itse sääntöihin, vaan paikkaavat reikiä mallipaikallissäännöillä.

    No, eihän tässä sinällään ole mitään huonoa, paitsi että noita sääntöuudistuksen puutteita ja erheitä paikkailevia paikallissääntöjä alkaa olla jo aika monta Clarificationeista puhumattakaan. Aika velho saa olla, että pysyy kaikissa noissa muutoksissa mukana kaikilla kentillä ja kaikissa kilpailuissa.

    Se toinen muutos on aika lailla kosmeettinen, mutta silti oleellinen, ja koskee vapautumista bunkkerissa olevasta epänormaalista kenttäolosuhteesta bunkkerin ulkopuolelle yhdellä rangaistuslyönnillä. Tähän asti pelaaja on voinut vapautua lipun suunnassa taaksepäin pois bunkkerista, mutta on saanut kuitenkin halutessaan pudottaa pallonsa bunkkeriin. Eipä kukaan sellaista tietenkään ole halunnut tehdä, mutta jostain kumman syystä vastaavaa virhettä keltaisen estealueen osalta korjattaessa tuota ei huomattu korjata.

    Kaikki edelliset ja uudet Clarificationit löytyvät R&A:n sivuilta.

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Clarifications 1/2021