Aihe: Chippi-putteri ???? - Golfpiste.com

28.7.–4.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[15][9]
KilpailuaSuomalaista

Chippi-putteri ????

Etusivu Foorumit Yleistä Chippi-putteri ????

Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #188826 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko käyttö kokemuksia ? Ensimmäisen kerran näin lauantaina chippi-putterin erään tavaratalon golf-nurkassa, erikoisen/mielenkiintoisen näköinen maila.

#499285 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitähän kutsutaan myös ’hintteriksi’. Ainakaan itse en ole katsonut tarpeelliseksi, mutta sopinee aloittelijoille.

#499286 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kuten ’left’ totesi sopii aloittelijoille tai jos on ongelmana duffata chippeja.

Sain aikoinaan lahjaksi chiperin mutta taitojen karttuessa katsoin paremmaksi korvata se ylimääräisellä wedgella.

#499287 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Terve!

Maila ei todellakaan vaikuta mitenkään puoleensavetävältä, niinkuin kommenteista voi lukea. Tosiasia on kuitenkin se, että sillä chipit saa n. 30-40 % tarkemmiksi kuin lyömällä normaaliraudalla. Tällaiseen lopputuloseen tuli ainakin Golf World tais joku vastaava englantilaisjulkaisu vuosi pari sitten.

Testissä 3 kaveria (hcp muistaakseni 3, 12 & 18) saivat vartin aikaa tutustua mailaan ja sitten lyötiin erimittaisia chippejä omalla mailoilla ja chippi-putterilla.

Tuloksissa näkyi silminnähtävä ero chippi-putterin hyväksi.

Ja ei, en omista chippi-putteria.

#499288 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kutsutaankos tätä myös texaswedgegsi?

#499289 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnustan, minulla on tuo paljon parjattu maila. Ostin sen tänä syksynä käytettynä kokeillakseni, ei maksanut paljoa.

Minulle on naureskeltu, mutta pelikaverien hymyt hyytyivät aika pian. Se on oikeasti lyhyissä lähestymisissä tarkempi kuin pitcheri, ainakin minulla. Varsinkin talvigriineillä se on osoittautunut oivaksi lisäksi bägiin.

Niin mummoputteriksikin sitä kutsutaan ;-).

#499290 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Texaswedge on ihan tavallinen putteri.

#499291 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä olen kuullut kutsuttavan juuri tätä kyseistä mailaa nimellä ’Texas wedge’.

#499292 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kyllä Texas wedge on ihan tavallinen putteri.

#499293 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täältä löytyi selvennystä asiaan:

Lue lisää: TW

#499294 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilman chipperiä kierrokselle tullee 18 lyöntiä lisää.

Tänä kesänä löin kuitenkin mailani ruvelle metikössä (niin, soveltuu myös tämän tyyppisiin reissuihin) eli täytynee opiskella tuo chippi uudestaan.

Chipperin vaihtoehtona voi muuten käyttää rautaseiskaa, toimii ihan samalla tavalla – otetaan vaan alempaa kiinni gripistä.

#499295 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä antin kanssa, rautaseiskalla rullitellessa tuli kolisteltua lipputankoa useamman kerran. Paljon tarkempaakin kuin normaalilla pitchilla. Ongelmana seiskalla on voimakkuuden sääteleminen.

Jonkun kerran olen käyttänyt seiskaa viheriöllä kun puttausmatkaa on ollut greenin toiselta reunalta toiselle.

Vaatii ilmeisesti kohtuullisen hyvää itsetuntoa käyttää chipperia konservatiivisten kanssapelureiden iloksi/kauhuksi?

#499296 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku mainosti chippi-putteria hintteriksi.
    Se se onkin varsin monipuolinen maila.
    Eri aikoina siinä on ollut vuoron perään teräs-, lasikuitu- ja grafiittivarsi, joka on ollut milloin ohuempi ja kevyempi, milloin tavallista pidempi, joskus paksumpi ja jäykempi. Sitä on käytetty vuoroin avaukseen, lähestymiseen ja puttaamiseen, siinä ohessa sillä pääsee hyvin pois raffista tai sitten bunkkerista. Sen lapa vaihtelee erityisen pienestä mid-sizen kautta mopontankkiin. Se on joskus kaiverrettu ontoksi, välillä se on ollut pohjaltaan yhtä leveä kuin pitkäkin tai saanut jatkokseen erilaisia siivekkeitä, viimeksi pallonpuolikkaita. Aina se on kuitenkin sopinut erityisen hyvin aloittelijalle aina siihen asti kunnes joku huippuammattilainen on saanut riittävästi rahaa suostuakseen tunkemaan sen bägiinsä, jonka jälkeen se on top-amatööreille välttämätön ja joka junnulle must. Lyhyesti sanottuna se korvaa koko setin. Oli se sitten driveri, väyläpuu, hybridi, lob-, gap-, special-, sandwedge tai putteri, aina se ilmestyessään muuttaa ikiajoiksi golfin pelaamisen sellaisena kuin sen tunnemme.
    Mistähän niitä saa ja mitä ne maksaa?

#499297 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mun chipperi on Go kataloogista. Siinä on toudellakin seiskan lofti. Eli periaatteeessa sillä voisi vaika lyödä väylältä lähestymistä tai sopivalla reiällä avausta.

Tuotteen slogan on ’chip’n’run’. Mutta ei sillä chipatakaan.

Tuottteen pääasiallinen functio on putata pallo ilmaan. Mailan ominaisuudet eivät anna myöden muuhun toimintaan. (Tätä seikkaahan minä en muista metsäreissuilla, nyyh).

Kentällä pelaajat ovat huomattavasti hienotunteisempia kuin tällä palstalla, mailasta ei ole KOSKAAN kuulunut negatiivista kommenttia, päinvastoin.

Oli miten oli. suunnitelmani ensi kaudella on matkata seikkailuun nimeltä ’palloon osumisen jalo taito’. Tässä ohessa aion opetella chippaamaan uudestaan.

Chipperistä en luovu, sillä voin lyödä paikoista joissa en suostun tunnustamaan sääntöä 28;)

PS. Onnistunut golfreissu on kompromissi eli leikkaus joka kattaa yli 50% vähiten merkittävästä vaatimusjoukosta.

#499298 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostin chippiputerin – ensimmäisen v.1990 jenkeistä – se on myytävänä golfpisteen pörssissä n 30 e. Golfpisteen keskustelijoille alennuksella. Toisen voitin tätn vuonna HKYL.n kilpailusssa.

Chippiputteri on erinomaisen suora chipperi, kun chippaa paikasta, jossa texas wdge ei pelaa. Chipperi nostaa pallon aina samassa kulmassa ja käsiesi heilahdusvoima säätelee lennon ja rullauksen – helppo opetella, koska pallo menee aina suoraan kuten putterilla – oikeastaan suorempaa kuin putterilla !

Chipperi ei saisi olla harjakattoinen eli käytettävissä kaksipuolisesti, joissakin on vain yksi harjakatto. Toisen harjakaton voi elimonoida esim teippaamaalla siihen mainoksen.

Mutta älä tee tätä kesken kilpailun, sillä Nick Faldo antaa siitä rankkarin. Tee se ennen kilpailua.

#499299 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Chipperi muuten ei ole putteri vaikka sillä putataankin. Putteri määritellään loftilla ja ainakaan mun 35 ateinen chipperi ei siis ole putteri.

Kaikissa mailoisa paitsi putterissa tulee olla vain yksi lyöntipinta. Sääntöjen mukaan ei mielestäni auta vaikka toisen lyöntipinnan teippaisi mainoksella.

Vältä mailoja joissa on kaksi lyöntipintaa, paitsi puttereita. Chippereissä ei välttmättä ole kahta lyöntipintaa, vaikkakin niillä on tarkoitus putata.

#499300 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla on bägissäni monta chipperiä, käytän nimittäin lähipelissä chippi-puttia lähes kaikilla rautamailoilla.

Tomii seuraavasti: Otat rauta6 käteen ja puttigripin, sen jälkeen vain puttiliikkeellä chippaamaan griinille, saman asian voi suorittaa kaikilla muillakin rautamailoilla, riippuu matkasta ja paikasta mitä mailaa käytetään. Alkuasennossa on huomioitava, että lavan kärki on vain maassa, joka estää duffaamisen.

#499301 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin. Lisäyksenä vielä raffista chippaaminen joko raudalla niin, että lyödään aivan lavan kärjellä, tai sitten puumailalla. Sillä tökkääminen vaatiikin jo enemmän totuttelua.

Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #499299 kohteessaChippi-putteri ????

Etusivu Foorumit Yleistä Chippi-putteri ????