Re: –> vp - Golfpiste.com

20.–27.9. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][25]
KilpailuaSuomalaista
#281463 Ilmoita asiaton viesti
KL

vieraspelaaja kirjoitti: (2.1.2012 16:01:51)

KL kirjoitti: (2.1.2012 0:39:25)

k. kirjoitti: (1.1.2012 18:07:25)

KL kirjoitti: (1.1.2012 17:13:09)

P.S. Yläraja ei voi kulkea hiekan pinnassa, koska silloin esteeseen pudonneen lehden päällä makaava pallo ei olisi esteessä.

Hmm …

Decisions on the Rules of Golf (2012–2013)
13/5 Ball Lying on Obstruction in Bunker
Q. If a ball is lying on either a movable or an immovable obstruction in a bunker, is the ball considered to be in the bunker?
A. Yes. Although the margin of a bunker does not extend upwards, a ball lying on an obstruction in a bunker is in the bunker.

Ehkä irralliseen haittatekijään voisi soveltaa samaa tulkintaa.

Tässä deccarissa ei oteta kantaa siihen, onko pallo tuon kuvitteellisen ylärajan alapuolella vai ei. Tässä lähdetään siitä, että pallo koskettaa jotakin bunkkerissa olevaa ja on bunkkerin pystysuorien ulkorajojen sisällä. Mielenkiintoista olisi saada virallinen tulkinta siitä, onko pallo bunkkerissa, jos se on bunkkeriin pudonneen oksan haarassa ja selkeästi bunkkerin maarajan yläpuolella. Meinaan vaan, että bunkkerissa yleensä sijaitsevat haitat eivät ylety tuon kuvitteellisen ylärajan yläpuolelle. Voihan tietenkin ajatella, että pallo jää bunkkeriin pystyyn pistetyn haravan hampaisiin bunkkerin yläpuolelle, jolloin se tuon deccarin perusteella olisi bunkkerissa.

Edelleenkin olisi kiva tietää, mitä käytännön merkitystä tuolla asialla pelaajan kannalta olisi, jos nyt tuollainen tilanne joskus vastaan tulisi. Saisiko pelaaja vaikkapa pelaamattoman paikan säännön perusteella pudottaa pallonsa bunkkerin ulkopuolelle tai jotakin vastaavaa?

13/3
Ball on Edge of Bunker Overhanging Sand

Q.Is a ball in a bunker if it lies on the edge of the bunker overhanging, but not touching, the sand?

A.No. The margin of a bunker, unlike that of a water hazard, does not extend vertically upwards

mikäli kuvailemasi ilmapatja hiekan päällä olisi bunkkeria, koska tilanne bunkkerin greenin puoleisessa ja siitä kauemmassa reunassa voisi olla ainakin teoriassa erilainen. Greenistä kauempana olevalla reunalla samassa pisteessä oleva pallo joko koskettaisi esteen ilmapatjaa tai sitten ei koskettaisi, riippuen siitä, miten paljon korkeammalla esteen toinen reuna on.

Ilmapatjassa on sekin huono puoli, että kaikki bunkkerit eivät ole samanlaisia, vaan ne vaihtelevat liki epäsäännöllisen mallisista tasamaabunkkereista liki symmetrisiin patamallisiin, ja kaikenlaisiin siltä väliltä, Jos greeniä on korotettu reilusti ja bunkkeri on suuri ja epämääräisen muotoinen, mahdollisia ’vastakkaisia reunoja voi olla useammassa kuin yhdessä suunnassa, ja silloin pitäisi olla sääntö, joka määrittäisi, onko oikea vastareunan piste haettava pallon sijaintipaikasta esim. greenin keskipisteen vai lipun kulloisenkin paikan suunnasta. Tuntuu jotenkin helpommalta ajatella asiaa niin, että pallo on bunkkerissa, jos se koskettaa hiekkaa tai jotain joka koskettaa bunkkeria. Aiemmin siteerattu deccari ei ottanut mitään kantaa (paitsi pallon sijaintiin suhteessa esteen rajapisteitä yhditäviin viivoihin) myöskään siihen, miten paksu haitta oli. Haitta voi olla yhtä hyvin ohut muovipussi kuin bunkkerinpohjalle jämähtänyt hoitokone. Osaisitko kertoa jonkun deccarin, jossa mainitsemasi ilmapatja olisi mainittu, suuntaan tai toiseen?

Lainaamasi deccari täsmentää sitä, ettei bunkkerin raja kulje ylöspäin, siinä kaikki.

Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä siitä, että yksinkertaisin ajatusmalli on tuo mainitsemasi lihavoimani. Asiaa vain ei ole riittävästi täsmennetty sen paremmin säännöissä kuin deccareissakaan, joten spekulaation mahdollisuus on olemassa.

Miksi muuten säännöissä nimenomaisesti sanotaan, että bunkkerin raja kulkee alaspäin, jos pallon kuitenkin tulee koskettaa estettä tai jotakin esteessä olevaa? Millaisessa tilanteessa tämä on tärkeää?