23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitRe: Tasoitusjärjestelmä

#269892 Ilmoita asiaton viesti
KL

Putti-Possu kirjoitti: (29.10.2014 18:16:49)

… mutta poislukien ’shampanjaa ja mansikoita’ tyyppisiä kesätapahtumia, ainakin minun pelaamissani oikeissa kilpailuissa kilpailumääräykset kieltävät auton käytön. Kytäjällähän tapahtui jopa tilanne, jossa caddie meni autoon.

Jokainen voi pelata tasoituskierroksensa autolla, mutta minusta silloin jo poiketaan aika lailla kilpailukierroksista ja nämä ovat entistä enemmän vertailukelvottomia.

Mikä on mielestäsi ’oikea kilpailu’?

Niin kauan kuin puhutaan klubikisoista, niin kannattaa pitää mielessä ketkä ja millä tarkoitusperillä niissä pelaavat. Joillekin 18 reiän kierroksen pelaaminen ilman autoa on kohtuutonta pysyvästi, joillekin vain tilapäisesti. Pitääkö heiltä riistää kilpailemisen ilo?

Ammattilaiskisat ovat aivan eri juttu, ja jopa sellaisessakin on joskus auton käyttö hyväksyttävästä syystä ollut sallittu. Onneksi heillä ei tasoituksista kanneta huolta…

Tässä on varmaankin hyvä myös pohtia auton käytön etuja ja haittoja. Etuihin on tietenkin laskettava kävelemisen aiheuttaman fyysisen rasituksen poistuminen. Tosin caddie auttaa tuohon vallan hurjasti. Ilman mitään kantamuksia tai kärryn vetämistä kentällä käveleminen ei terveelle ihmiselle ole mikään fyysinen rasitus. Klubikisoissa saattaa kaiken lisäksi käydä niin, että auton vuokra on korkeampi kuin caddien palkkio…

Etuna on myös pidettävä sitä, että autolla pääsee mukavasti huristelemaan etumaastoa tähystämään, mikä joillakin vieraskentillä on merkittävä etu, paljon paljon merkittävämpi kuin tuo fyysisen rasituksen poistuminen. Toisaalta jenkeissä on osattu puuttua tuohonkin, ja joidenkin kilpailujen määräyksissä (uskokaa tai älkää) kielletään autolla ajaminen etumaaston tarkastelemismielessä(!!).

Henkilökohtaisesti pidän autolla ajamista pikemminkin haittana kuin etuna, siis terveen ihmisen näkökulmasta. Suomen ilmastossa on harvoin niin kuuma, että autolla ajaminen ei vaikuttaisi vaatetukseen ja ennen kaikkea lihaksiston lämpöön. Suomessa yleensä on sen verran viileää, että autolla ajava tarvitsee enemmän vaatetusta (= liikeratoja haittaavaa) eivätkä lihakset pysy lämpiminä toisin kuin kävellessä (= liikeratoja haittaavaa).