23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][15]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitYleistäPRON OIKEUS OPETTAARe: PRON OIKEUS OPETTAA

#443920 Ilmoita asiaton viesti

ruupe kirjoitti: (28.2.2012 23:46:50)

KL kirjoitti: (28.2.2012 22:37:18)

mesikämmen kirjoitti: (28.2.2012 21:20:27)
Olin tuossa vetämässä tuntia ja siinä sivukorvalla kuulin kun ystävällinen herrasmies vaimoaan neuvoi. Noin 55 minuuttia tuli suusta sellaista paskaa että oli herralta sitten pakko kysyä oman tuntinti jälkeen seuraavasti:

Minä: Oletko varma että nuo asiat menee noin?
Herrasmies: Kyllä minä luulen.
Minä: Mutta et aivan varma kuitenkaan ole?
Herrasmies: No en ihan varma ole.
Minä: Mutta päätit kuitenkin niin opettaa?

Siinä herrasmies sitten meni hieman hiljaseksi ja minä jatkoin matkaani.

Hattua nostan sinulle tuosta keskustelun kulusta ja varsinkin sen päättämisestä, joka sai ko. herrasmiehen miettimään niin tekemisiään kuin neuvomista yleensäkin. Tämän jälkeen nostan asian yleisemmälle ja toivoakseni teoreettisemmallekin tasolle (hieman provoillen).

Kun keneltä tahansa opettavalta ammattilaiselta kysytään nuo samat kysymykset, niin vastaus on eittämättä ’olen varma’. Kuitenkin noiden henkilöiden käsitys golfsvingistä tms. poikkeaa radikaalistikin toisistaan. Tästä ei voi vetää muuta johtopäätöstä, kuin että osa opettavista ammattilaisista opettaa oppilailleen vääriä oppeja ollen kuitenkin varma omien oppiensa oikeellisuudesta.

Kuka noista opettavista ammattilaisista on siis riittävän pätevä opastamaan vaimoaan neuvovaa amatööriä?

(tämä viesti luultavasti kannattaisi siirtää ihan uuteen ketjuun, koskapa se nanosekunnissa hukkuu tämän ketjun sontaan…)

Varmasti osa proista opettaisi vääriä oppeja, jos olisi olemassa yksi absoluuttisesti oikea tapa swingata. Mutta kun se ei ole niin. Palloa voi lyödä monilla eri variaaatioilla. Siinä olen samaa mieltä, missä sinä olet hiukka provakatoorinen rivien välissä, eli yleensäkin opettavista ammattilaisista voisi käydä keskustelua, heidän ammattitaidostaan ja panoksestaan golfareiden hyväksi. Osahan opettavista ammattilaisista on jämähtänyt jonnekin viidentoista vuoden taakse, koska oma swingi on sieltä ja sitä on helppo opettaa eteenpäin. Ehkä olisi paikallaan hiukan pudottaa näitä meidän palvomia guruja maan pinnalle.

OT:n puolella mennään, mutta menköön – en tiedä ketä tai mitä tarkoitat, mutta esimerkiksi tuo ekan allaolevan Gary Player linkin ’liike’ on ennenkin ollut esillä sekä klassinen ja kannattaa edelleenkin tarkastella näkökulmasta draivin mitta / tarkkuus – myös yhtenä lähestymistapana, siis ’pudottaaksesi guruja maan pinnalle’.

Muistaakseni tasan nimim. ts. postasi ja avasi myös tarkemminkin asiaa taannoin – aluksi kyllä vaati sulattelua sekä kokonaisuuden koordinointia.
Gary Playerin ’siikretti’

Tai GP:n swingi vertailuna tuossa Sergio Garcian transition / dsw kohtaan jossain kolmen minuutin kohdalla.

Mutta siis yleistys suomalaisen opettavan pron ’jämähtämiseen’ 15- vuoden taakse en usko – yksilölliseen opetustapaan ja ’oppilaan’ valmiudet huomioivaan tyylin kylläkin.

SG:n drive dtl verrokkina.

Tosin helpompihan se on mennä ostamaan ’hot list’- mukaiset vermeet, kuin alkaa muuttamaan mukavaksi havaittuja treenitottumuksiaan.