23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista
#484884 Ilmoita asiaton viesti
Nimetön

Myy kirjoitti: (9.11.2006 14:37:28)
Oletko muuten laskenut, miten tuo ilmanpaine vaikuttaa golfpallon ominaisuuksiin?

Niin, auton renkaisiin sillä kyllä on vaikutusta ja pientä laskentayritystä siihen suuntaan joskus oli ja voi olla jatkossakin. Golfpalloon paine tulee kuitenkin hydrostaattisesti ulkopuolelta, joten klassisen J2-teorian puitteissa sillä ei ole mitään merkitystä. Jos käytettäisiin parempaa materiaalimallia, niin voisi sillä olla pientä vaikutusta. Luulisin, että lyöjä olisi kuitenkin niissä olosuhteissa jo kuollut. Vrt. pallon upotus valtameren pohjaan. Kyllä siellä varmaan sukellusveneellä vois kurkkia Titleistin logoa. Kuussahan palloa onkin jo lyöty. Tuo lausahdushan: Houston, we have a problem tarkoitti alunperin svingiongelmaa.

Mutta sitten asiaan. Oppitunti nro II: Barometrinen yhtälö

p = p0 EXP(-M g h / R T)

jolla voi laskea paineen isotermisessä tilanteessa kun paikkojen korkeusero on h.

Esim:

p0 = 101.3 kPa (paine merenpinnan tasalla)
g = 9.82 m/s^2 (kiihtyvyysjuttu)
M = 0.02894 kg/mol (ilman moolimassa)
R = 8.3145 J/mol K (yleinen kaasuvakio)
T = 293.15 K (lämpötila + 20)

h = 1000 m, joten p = 90.2 kPa

eli merenpinnan tasalla ilman tiheys roo = 1.2 kg/m^3
jotenka kilometrin korkeudessa roo = 1.07 kg/m^3

89 % ja palloon kohdistuvat vastusvoimat saman verran pienemmät.