23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][27]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitVälineetVarren lyhennysVastaa aiheeseen: Varren lyhennys

#1309091 Ilmoita asiaton viesti

Hyvää tietoa 4par’ilta..

Itse olen säätänyt mailoja (ja varsia) ilman mittalaitteita, pelkästään vertailemalla erilaisia varsia, päättelemällä, kokeilemalla ja testaamalla.
– todennäköisesti mittalaitteilla saa helposti selville eroja varsien ominaisuuksissa..
– ikävä kyllä ei ole kunnollisia ”standardeja” siitä mitä kenenkin valmistajan ”regu tai stiff” loppuviimeksi tarkoittaa.

Toisekseen, ainakin itse pidän varren jäykkyyden ohella tärkeänä myös varren toiminnallista ns. ”flex-point”’ia (=kickpoint) kohtaa.
– joskus tämä on merkittynä mutta usein joutuu selvittämään varsikohtaisesti miten se taipuu (tyypillisesti low, mid, high),
– tämän selvittämiseen en tiedä mittalaitteita mutta taivuttamalla (siis ei pelkästään heiluttelemalla) voi jossain määrin vertailla eri varsien ominaisuuksia.
– joskus samasta asiasta puhutaan kun tarkoitetaan koko- tai kärkitoimintaista vartta.

Mutta, miksi tällä flex-pointilla tai sen säätämisellä on merkitystä?

Pelaajat haluavat erilaisia ominaisuuksia esim. puu3:lta (tai puu5:lta). Joskus on tärkeää saada matalampi kaari (esim. kun käytetään puu3:sta avauksissa), Toisessa tapauksessa voidaan tavoitella korkeampaa kaarta sekä vähemmän rullia kun halutaan lähestymislyönnin pysyvän paremmin greenillä tai sen lähellä jne. Jokainen miettii kohdaltaan mikä milloinkin on tarpeellista.

– mailan varren jäykkyydellä ja varren taipumakohdalla pyritään vaikuttamaan pallon lentorataan (ehkä hieman myös alakierteen määrään).
– tottakai asiaan vaikuttaa myös svinginopeus sekä muutenkin pelaajan lyöntitapa (toki hyvä pelaaja osaa tarvittaessa myös säätää lyöntiään)
– hitaammalla mailanopeudella kannattaa yleensä suosia enemmän kärkitaipuista (siis läheltä lapaa taipuvaa) vartta. Tätäkin voi hieman säätää varren ohuen pään lyhennyksellä ja/tai pienellä painotuksellakin jne.

Itse olen sen verran lyhytlyöntinen että joudun usein lyömään lähestymisiä väylältä puumailoilla.
– tästä johtuen olen korvannut spoonin puu-5:ella jossa on hieman normaalia pidempi ja tietysti mahdollisimman kärkitoiminen varsi. Sillä nostaa helposti pallon korkeuksiin ja yltää parhaimmillaan pidemmälle kuin R4:lla.

Mutta korostan vielä että olen mailanrakentajana täysin amatööri harrastelija. Kaikki edellinen perustuu omaan vaatimattomaan kokemukseeni aiheesta ja voi olla todellisen ammattifittaajan mielestä täyttä soopaa..

Mutta jatkan vielä sen verran Anders’ille.. Kannattaa kokeilla sitä varren vaihtoa. Se on aika helppo homma, onnistuu todennäköisesti ilman erikoistyökaluja. Tekemällä oppii myös ymmärtämään paremmin kokonaisuutta. Ja, mitä enemmän oppii sitä paremmin tajuaa kuinka vähän lopulta tietääkään.