Aihe: Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko - Golfpiste.com

14.4.–21.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][8]
KilpailuaSuomalaista

Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko

Etusivu Foorumit Yleistä Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 334)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Golffin isoin uhka on kierokset jotka kestävät yli neljä tuntia. Pelatut kierrokset ovat jo laskussa Yhdysvalloissa, isoimpana syynä ovat venyvät peliajat, ja on vain ajan kysymys milloin sama tapahtuu Suomessa, ellei asialle tehdä jotain. Usein olen joutunut seuraamaan edessä olevia ryhmiä jotka tuhlaavat omaa ja ennen kaikkea takana tulevien aikaa. Yleensä kolme katsoo kun yksi valmistautuu lyöntiin, joka alkaa vasta pallolle saavuttua eikä silloin kun näkee minne oma pallo päätyi edellisellä lyönnillä. Sitten toinen alkaa valmistautua omaan vuoroonsa, ja niin edelleen. Sen sijaan, kaikkien pitäisi keskittyä omaan suoritukseen ja toimia omalla vuorollaan. Usein on myös puhuttu että golf on kiireetön ja sosiaalinen laji. Näin on, mutta nämä viittaavat toimintaa ennen ja jälkeen kierroksen, ei kieroksen aikana. Olkoot syy mikä tahansa, mielestäni klubien pitäisi seurata peli nopeuksia. Hitaille pelaajille (yli neljän tunnin pelaajille) pitäisi huomauttaa asiasta, toisesta antaa muistutus/varoitus, kolmannesta antaa tilapäinen pelikielto ja neljännestä passittaa green card kurssille. Ymmärrän että tekstini kuulostaa joidenkin mielestä kovalta, mutta niin on kahden lyönnin rangaistus valkoisten paalujen toiselle puolelle lyömisestäkin. Se vaan on golffin luonne. On itsestään selvää että poikkeuksia on (vanhemmat ja liikuntarajoitteiset ihmiset), ja niitä tulee sallia, mutta muutos pitää tapahtua ’normaali’ pelaajille – kenteällä pelataan ja edetään reippaasti, klubilla voidaan seurustella ja viettää aikaa. Lopuksi, niille joille golf on ’kiva kävely luonnossa’, ostakaa koira, pääsette halvemmalla ja me muut nopeammin.

Hei.
    Taas yksi kommentti jolla uusien pelaajien kannalta tehdään hallaa lajille. Joka kerta kun itse..olen pelannut ’scratch-tasoituksellisen’ kanssa..itsellä vasta alle 18 Hcp niin jos minun pallo eksyy väylältä niin vain minä olen sitä hakemassa…mutta jos taas singeli-pelaajan pallo on hukassa..jota tapahtuu muuten useimmin kuin klubi tai muiden alle klubipelaajien niin sitä tongitaan kissojen ja koirien kanssa..pahimmillaan lähtevät lyömään ’uuden pallon’ joko tiiauspaikalta tai entisen lyöntipaikalta ??? Eli Useinkaan ei isommalla tasoituksella pelaavat aiheuta ruuhkia vaan joko mukana oleva singeli joka ei opasta miten voi toimia tai eivät itse lyö varapalloa jolla jatketaan…eihän heidän tasoitukseen edes harjoituskierrökset voi vaikuttaa !! Eli yksinkertainen ohje kaikille..tempaiskaa aina varapallo jos näyttää että pelipallo on puskissa…tai outissa ja jos se ei helpolla löydy niin sitten vain varapallolla eteenpäin ja matka jatkuu. Muut voi toki osin sillä aikaa valmistautua omaan suoritukseen..merkkkari ja pelaaja hakee palloa. Ei siellä juoksukilpailussa olla vai mitä ?

Ei kannata sotkea tasoitusta pelinopeuteen …. isommallakin tasoituksella pääsee etenemään ihan hyvin, jos pelaajalla on ’pelisilmää’. Tosin singelitkin saavat aikaa kulumaan _tolkuttomasti_ kun yritetään matkia tv:stä ammattilaisilta nähtyjä pre-shot rutiineja.

Neljän tunnin kierros ei vaadi mitään juoksemista, ihan rauhallista löntystelyä.
    Tämä tietenkin edellyttää, että koko ajan ryhmässä joku tekee oikeita asioita eikä ihmetellä turhia.

ping10 kirjoitti:(10.7.2008 18:57:29)
    Golffin isoin uhka on kierokset jotka kestävät yli neljä tuntia…. Usein olen joutunut seuraamaan edessä olevia ryhmiä jotka tuhlaavat omaa ja ennen kaikkea takana tulevien aikaa. … Sen sijaan, kaikkien pitäisi keskittyä omaan suoritukseen ja toimia omalla vuorollaan… on puhuttu että golf on kiireetön ja sosiaalinen laji. Näin on, mutta nämä viittaavat toimintaa ennen ja jälkeen kierroksen, ei kieroksen aikana.

Ymmärrän että tekstini kuulostaa joidenkin mielestä kovalta…. On itsestään selvää että poikkeuksia on (vanhemmat ja liikuntarajoitteiset ihmiset), ja niitä tulee sallia, mutta muutos pitää tapahtua ’normaali’ pelaajille – kenteällä pelataan ja edetään reippaasti, klubilla voidaan seurustella ja viettää aikaa. Lopuksi, niille joille golf on ’kiva kävely luonnossa’, ostakaa koira, pääsette halvemmalla ja me muut nopeammin.

HOHHOIJAA ja NIINPÄ jne… täysin samaa mieltä edelleen, vaikka golfpiste.com forum keskustelupalstalla on noin 5 vuoden aikana ollut tästä aiheesta uskomaton määrä keskusteluketjuja. Hienoa, että jälleen tuodaan asia esiin, mutta itse olen jo muuttunut aika kyyniseksi asian suhteen. Itseään itsenäisesti toteuttava golfpelaaja on toimissaan huippupelaajien kaavojen toistava tietämättä mitä itse asiassa on tekemässä. 🙂

Jälleen kerran kaikille golfpiste.com palstan ripeän pelin kannattajille ja vastustajille: katse peiliin ja OMIEN lyöntirutiinien (kenttätoimien) TODELLINEN aikahahmotus.

ps. luonnonvalintaa 🙂 tehdään myös golfkentillä eli kertokaa kokemuksesta missä kierrokset kulkee 18r/4h (peli-ihmiset) ja mitkä kentät on seurustelu-ulkoilua varten.

Heitän tästä ihan PETU-menetelmällä. Tawast usein 4 h kierros, vaikka kentällä on paljon väkeä. Eversti usein 4 h 20 min kierros, kun kentällä on paljon väkeä. Tammer, usein 4 h 50 min kierros, kun kentällä on paljon väkeä. Kisat, usein vähintään 5 h. Scramble, voi h…mmetti.

Kappas, tästä ei ollakaan pitkään aikaan keskusteltu! Mä odotan innolla mitä uutta ja innovatiivista keksitään tähän kutkuttavaan dilemmaan!

*Hakee sipsit ja punkkua ja jää venaamaan toinen toistaan syväluotaavampia vastauksia*

EFC

Tetsa kirjoitti: (10.7.2008 22:24:09)

*Hakee sipsit ja punkkua ja jää venaamaan toinen toistaan syväluotaavampia vastauksia*

Siis oikeesti, eikös sipsien kanssa juoda olutta?

Tetsa kirjoitti: (10.7.2008 22:24:09)
    Kappas, tästä ei ollakaan pitkään aikaan keskusteltu! Mä odotan innolla mitä uutta ja innovatiivista keksitään tähän kutkuttavaan dilemmaan!

Myös innolla odotan. Menin vaan eilen jo juomaan siiderini pois mutta jos olisit tästä tiennyt, niin olisin säästänyt tälle päivälle.

*lähtee hakemaan pimeetä pulloa, ei selvipäin kestä ei*

ping10 kirjoitti: (10.7.2008 18:57:29)
    Golffin isoin uhka on kierokset jotka kestävät yli neljä tuntia. Pelatut kierrokset ovat jo laskussa Yhdysvalloissa, isoimpana syynä ovat venyvät peliajat, ja on vain ajan kysymys milloin sama tapahtuu Suomessa, ellei asialle tehdä jotain.

Näinkö on tosiaan. Hinnoilla tai mulla ei ole mitään merkitystä? Tai olisko vaan, että golf ei ole enään niin seksikästä?

Usein olen joutunut seuraamaan edessä olevia ryhmiä jotka tuhlaavat omaa ja ennen kaikkea takana tulevien aikaa. Yleensä kolme katsoo kun yksi valmistautuu lyöntiin, joka alkaa vasta pallolle saavuttua eikä silloin kun näkee minne oma pallo päätyi edellisellä lyönnillä. Sitten toinen alkaa valmistautua omaan vuoroonsa, ja niin edelleen. Sen sijaan, kaikkien pitäisi keskittyä omaan suoritukseen ja toimia omalla vuorollaan. Usein on myös puhuttu että golf on kiireetön ja sosiaalinen laji. Näin on, mutta nämä viittaavat toimintaa ennen ja jälkeen kierroksen, ei kieroksen aikana.

Jos kaikki keskittyy vaan omaan lyöntiinsä eikä seuraa toisten lyöntejä, niin sehän se vasta on aikaa vievää jos pallo ei mene sinne minne haluaisi. 4 paria silmiä kun näkee paremmin kuin lyöjä itse vaan

Olkoot syy mikä tahansa, mielestäni klubien pitäisi seurata peli nopeuksia. Hitaille pelaajille (yli neljän tunnin pelaajille) pitäisi huomauttaa asiasta, toisesta antaa muistutus/varoitus, kolmannesta antaa tilapäinen pelikielto ja neljännestä passittaa green card kurssille.

Höpö höpö. Ei sinne kentälle juoksemaan mennä ja on ihan sama kestääkö rundi 4h 20min tai 4h 50 min.

Ymmärrän että tekstini kuulostaa joidenkin mielestä kovalta, mutta niin on kahden lyönnin rangaistus valkoisten paalujen toiselle puolelle lyömisestäkin. Se vaan on golffin luonne. On itsestään selvää että poikkeuksia on (vanhemmat ja liikuntarajoitteiset ihmiset), ja niitä tulee sallia, mutta muutos pitää tapahtua ’normaali’ pelaajille – kenteällä pelataan ja edetään reippaasti, klubilla voidaan seurustella ja viettää aikaa. Lopuksi, niille joille golf on ’kiva kävely luonnossa’, ostakaa koira, pääsette halvemmalla ja me muut nopeammin.

yhden rankun minä annan, en kahta. Milläs säännöillä pelaat? Jos kenttä on täynnä ja kentällä on myös vanhuksia ja liikuntarajotteisia, niin miten pääset ryhmäsi kanssa 4 tuntiin? Ohittelemallako? Ainakah nvoit käydä yksin iltaisin/yöllä pelaamassa mutta auta armias jos et pelaa alle kahden tunnin, niin se on vähintään tunti turpaan :).

Tämä on äärimmäisen yksinkertainen juttu (kuten golfin säännötkin tiivistettynä kolmeen kohtaan):
    Ole/yritä olla edellämenevän ryhmän perässä, älä takanatulevan edessä. Tarvittava aika määräytyy sitten olosuhteiden perusteella.

nimim. Päijät-Hämeen nopeimmalla kentällä pelaava

No jo on kaverilla pokkaa kun tollasia kirjoittelee !!
    Onko koskaan käynyt mielessä että joku lyö pidemmälle kuin sinä ja odottelee että tuuppari lyö kaksi kertaa ennenkuin pääsee jatkamaan omaa lyötiään !! siitä se nojailu ja odottaminen tulee !!
    Osta itsellesi piikkarit ja mene vaikka metsään juoksemaan !!

kuka kirjoitti: (10.7.2008 23:14:51)

No jo on kaverilla pokkaa kun tollasia kirjoittelee !!
    Onko koskaan käynyt mielessä että joku lyö pidemmälle kuin sinä ja odottelee että tuuppari lyö kaksi kertaa ennenkuin pääsee jatkamaan omaa lyötiään !! siitä se nojailu ja odottaminen tulee !!
    Osta itsellesi piikkarit ja mene vaikka metsään juoksemaan !!

On se jännää, kun joku kirjoittaa sääntöjen mukaisesta pelinopeudesta, niin aina löytyy joku, joka kirjoittaa juoksemisesta, piikkareista, hätähousuista ym. Ei yli neljän tunnin oleilu kuulu golfkentälle, vaan joknnekin muualle.

Jos neljän hengen ryhmällä menee kierrokseen esim. 4½ tuntia, niin jotain on enemmänkin pielessä. On hyvin itsekästä pelata kentällä sillä nopeudella, joka ei golfiin kuulu. Neljällä hengellä noin neljään tuntiin ei tarvitse ottaa yhtään juoksuaskelta tai edes kävellä mitenkään kovaa vauhtia. Jos tuohon aikaan ei pysty, niin tulee katsoa omaa tekemistään kentällä ja varmasti havaitsee hyvin paljon täysin turhia ja aikaa vieviä asioita. Ja tämä ei ole tasoituksesta kiinni sillä esim. Audi Tourin kisaan saattaa mennä jopa 5½ tuntia neljän hengen ryhmältä. Käsittämätöntä!

KL

Kun nyt tämä hieno aihe on taas esillä, niin listataanpas (taas) muutama ’aikasyöppö’:
    – jonkun valmistautuessa puttiin kukaan ei liiku ja lue omia puttilinjojaan (koska lyöntivuorossa oleva pelaaja voi häiriintyä)
    – honöörissä oleva pelaaja kirjaa tuloksiaan, nostelee sukkiaan tai juttelee mukavia, kun on hänen vuoronsa lyödä ja väylä on vapaana
    – väylän kahta puolen olevat pelaajat eivät uskalla ottaa niittä kuutta harkkasvingiään siinä pelossa, että se toinen siellä 50 metrin päässä häiriintyy
    – griinillä merkataan se metrinen jäännösputti sen sijaan, että pelattaisiin pallo reikään asti

Näitä löytyy vielä paljon lisääkin, mutta eiköhän tässä jo ole pikku vinkkejä meille kaikille.

Hörhö kirjoitti: (10.7.2008 23:31:59)
    Jos neljän hengen ryhmällä menee kierrokseen esim. 4½ tuntia, niin jotain on enemmänkin pielessä. On hyvin itsekästä pelata kentällä sillä nopeudella, joka ei golfiin kuulu. Neljällä hengellä noin neljään tuntiin ei tarvitse ottaa yhtään juoksuaskelta tai edes kävellä mitenkään kovaa vauhtia. Jos tuohon aikaan ei pysty, niin tulee katsoa omaa tekemistään kentällä ja varmasti havaitsee hyvin paljon täysin turhia ja aikaa vieviä asioita. Ja tämä ei ole tasoituksesta kiinni sillä esim. Audi Tourin kisaan saattaa mennä jopa 5½ tuntia neljän hengen ryhmältä. Käsittämätöntä!

Musta 4,5 tuntia on normaali, vaikka on pelattu 18 r alle 3:eenkin joskus.

Hassuinta minusta tässä hitauden julistuksessa on se, että samat kaverit, jotka pelaa kisassa melkein 6:kin tuntia, ovat harmittelemassa tuuppareiden seassa, kun kenttä ei vedä.

Pitkään lyöntiin tarvittavan tilan odottelu vie minusta kaikkein eniten turhaa aikaa, jos kenttä on täynä tuuppareita – ite mukaan lukien. Jos vielä sattuu, että se odottelija on vähän epävireessä, niin etsintäähän siittä tulee.

Täydellä kentällä voisi harkita väylän pelaamista eri tavalla ja vaihtaa lyöntijärjestys honorista riippumatta siten, että pitkälyöntisin töräyttää viimeksi – toivon mukaan kumminkin paikkaan, mistä pallo löytyy, ettei tule lisää ajanhukkaa pallonetsinnästä.

Pahoittelen että en osaa käyttää tätä kauhean selvästi, mutta toivottavasti saatte selvää. Tässä vastailen Jamassa lupen kommentteihin.

Golffin isoin uhka on kierokset jotka kestävät yli neljä tuntia. Pelatut kierrokset ovat jo laskussa Yhdysvalloissa, isoimpana syynä ovat venyvät peliajat, ja on vain ajan kysymys milloin sama tapahtuu Suomessa, ellei asialle tehdä jotain.
    Näinkö on tosiaan. Hinnoilla tai mulla ei ole mitään merkitystä? Tai olisko vaan, että golf ei ole enään niin seksikästä?

kyllä isoin syy on golffin vaatima aika, korjaa jos olen väärässä.

Lainaus:

Usein olen joutunut seuraamaan edessä olevia ryhmiä jotka tuhlaavat omaa ja ennen kaikkea takana tulevien aikaa. Yleensä kolme katsoo kun yksi valmistautuu lyöntiin, joka alkaa vasta pallolle saavuttua eikä silloin kun näkee minne oma pallo päätyi edellisellä lyönnillä. Sitten toinen alkaa valmistautua omaan vuoroonsa, ja niin edelleen. Sen sijaan, kaikkien pitäisi keskittyä omaan suoritukseen ja toimia omalla vuorollaan. Usein on myös puhuttu että golf on kiireetön ja sosiaalinen laji. Näin on, mutta nämä viittaavat toimintaa ennen ja jälkeen kierroksen, ei kieroksen aikana.
    Jos kaikki keskittyy vaan omaan lyöntiinsä eikä seuraa toisten lyöntejä, niin sehän se vasta on aikaa vievää jos pallo ei mene sinne minne haluaisi. 4 paria silmiä kun näkee paremmin kuin lyöjä itse vaan

Olen ihan samaa mieltä – neljä silmäparia nkee paremmin kuin yksi. Pointtini oli – kaikki voivat miettiä omaa lyönti suoritustaan sillä aikaa kuin seuraava lyöjä valmistautuu – kaikki voivat/tulisi seurata pallon lentoa, mutta ei lyöjän valmistautumista.

Lainaus:

Olkoot syy mikä tahansa, mielestäni klubien pitäisi seurata peli nopeuksia. Hitaille pelaajille (yli neljän tunnin pelaajille) pitäisi huomauttaa asiasta, toisesta antaa muistutus/varoitus, kolmannesta antaa tilapäinen pelikielto ja neljännestä passittaa green card kurssille.
    Höpö höpö. Ei sinne kentälle juoksemaan mennä ja on ihan sama kestääkö rundi 4h 20min tai 4h 50 min.

sinun logiikan mukaan on ihan sama onko verotus aste 95% tai 55%, rahat ei kuitenkaan riitä…. Onneksi tämä ei ole mielipide asia – toisin kuin usein luullaan. Neljä tuntia on kierroksen aika.

Lainaus:

Ymmärrän että tekstini kuulostaa joidenkin mielestä kovalta, mutta niin on kahden lyönnin rangaistus valkoisten paalujen toiselle puolelle lyömisestäkin. Se vaan on golffin luonne. On itsestään selvää että poikkeuksia on (vanhemmat ja liikuntarajoitteiset ihmiset), ja niitä tulee sallia, mutta muutos pitää tapahtua ’normaali’ pelaajille – kenteällä pelataan ja edetään reippaasti, klubilla voidaan seurustella ja viettää aikaa. Lopuksi, niille joille golf on ’kiva kävely luonnossa’, ostakaa koira, pääsette halvemmalla ja me muut nopeammin.
    yhden rankun minä annan, en kahta. Milläs säännöillä pelaat? Jos kenttä on täynnä ja kentällä on myös vanhuksia ja liikuntarajotteisia, niin miten pääset ryhmäsi kanssa 4 tuntiin? Ohittelemallako? Ainakah nvoit käydä yksin iltaisin/yöllä pelaamassa mutta auta armias jos et pelaa alle kahden tunnin, niin se on vähintään tunti turpaan :).

Pahoittelen virhettäni, outista tulee yhden lyönnin rangaistus (kahdella lyönnillä tarkoitin lyöntiä + rangaistusta).

voisin vielä kommentoida asennettasi siitä että ei ole väliä kuinka kauan kierros vie – onko sillä väliä kuinka monta rangasitusta tulee vesi esteestä, pelaamattomasta paikasta, lasketaanko mulligaanit,,,,,,, ei muille, mutta sillä kuinka paljon haluat tuhlata muitten aikaa on väliä. Toivottavasti sallit muiden pelata golffia sen sääntöjen mukaisesti.

KL kirjoitti: (10.7.2008 23:47:23)
    – griinillä merkataan se metrinen jäännösputti sen sijaan, että pelattaisiin pallo reikään asti

Mitäs tää nyt peliä nopeuttaa varsinkin jos tuota lähdet sutimaan jostain linjojen välistä. Siitä tulee useampikin putti nopeasti. Griinityöskentelystä on muuteskin aikas vaikee lähtee aikaa nipistämään ainakin mun mielestä. Kyllä se aika kuluu siinä jossain tiiauspaikan ja griinin välillä.

Pekka Pelimies kirjoitti: (11.7.2008 11:14:26)
    … vaihtaa lyöntijärjestys honorista riippumatta siten, että pitkälyöntisin töräyttää viimeksi …

Niin tätä ihmettelen myös. Jos kerran ollaan edellisen ryhmän kantapäillä niin tilanne oman ryhmän pelinopeuden osalta saattaapi olla hyvinkin oikein. Jokatapauksessa hunööriä vaihtamalla kuvatulla tavalla lopputulema ajan käytön suhteen tulee olemaan kokolailla sama kuin laillisin hunöörein. Keinotekoista kikkailua ainoastaan.

Niin no, no niin.
    Kolikon toiselta puolelta voitaisiin todeta että jos on niin kiire harrastuksensa parissa niin vauhdikkaampiakin harrastuksia löytyy. Ymmärrän toki huolesi, mutta keinosi ovat kohtuullisen hanurista. Tai ainakin saisimme osakkeiden hintoja poljettua vieläkin alemmaksi, kun hitaat ja jäähyllä olevat osakkaat kyllästyvät ja vaihtavat maisemaa. Parempi keino kaikille voisi olla vaikka ohittelun hallinta/helpottaminen esim. valvojien määrää lisäämällä. Sillä melko harvoin ohi pääsee silloin kun olisi syytä.

Ymmärrän että tekstini kuulostaa joidenkin mielestä kovalta, mutta niin on kahden lyönnin rangaistus valkoisten paalujen toiselle puolelle lyömisestäkin. Se vaan on golffin luonne.

Olet hyvällä asialla mutta täysin hakoteillä.

Voin luvata, että jos tollaiset Gestapo-taktiikat otetaan käyttöön, niin romahtaa golfin peluu ja uusien pelaajien lajin pariin etsityminen siihen paikkaan. ’Se nyt vaan on Golfin luonne’ on argumenttina täysi nolla. Rangaistuslyönnit eivät ole säännöissä siksi että ’on lajin luonne’ antaa raippaa paskoille pelaajille. Niiden funktio on se, että näin saadaan normaalin pelin epäjatkuvuus, ongelmatilanne, esmes pallon joutuessa pois kentältä ratkaistua yksikäsitteisesti ja loogisesti muihin sääntöihin nähden.

Osoittaa aikamoista ylimielisyyttä kuvitella pystyvänsä ratkaisemaan näinkin syvälle pesiytynyt ja monitahoinen ongelma parin kappaleen mittaisella forumkirjoituksella.

Jos nyt halutaan lähteä raottamaan sitä ongelman laajuutta, löytyy siitä ehkä osa kansan kohtalaisen heikosta pelitasosta, osa nuoresta golfkulttuurista ja iso osa kapeita katvepaikkoja vilisevistä metsärännejä suosivasta ’championship’ kenttäarkkitehtuurista. Mutta vain ehkä.

KL

kebax kirjoitti: (11.7.2008 12:08:13)

KL kirjoitti: (10.7.2008 23:47:23)

Mitäs tää nyt peliä nopeuttaa varsinkin jos tuota lähdet sutimaan jostain linjojen välistä. Siitä tulee useampikin putti nopeasti. Griinityöskentelystä on muuteskin aikas vaikee lähtee aikaa nipistämään ainakin mun mielestä. Kyllä se aika kuluu siinä jossain tiiauspaikan ja griinin välillä.

Tästä olen eri mieltä. Siellä griinin äärellä juuri ähelletään, jätetään kärryt ja bägit mihin sattuu, luetaan niitä putteja vasta omalla vuorolla, kysellään ja kirjataan tuloksia, kun pitäisi jo olla menossa seuraavalle tiipaikalle, jne.

Ei toisten puttilinjoille tietenkään mennä tallomaan, mutta yleensä sen metrisen putin voisi hyvin jatkaa reikään asti eikä merkkailla turhan päiten, varsinkin harjoituskierroksilla (joita lähes kaikki kierrokset kuitenkin ovat). Ja sen oman puttilinjan voi ihan varmasti lukea silloin, kun muutkin lukevat niitä omiaan. Hiljaa ja paikallaan ollaan vasta sitten, kun joku ottaa puttiasennon ja valmistautuu tönimään omaa palloaan. Ja heti pallon lähdettyä liikkeelle on liikkuminen taas sallittua, ei siinä tarvitse seistä kuin suolapatsas jännittämässä jonkun toisen pelaajan pallon kulkua.

Muutama vuosi sitten Talmassa meidän kolmen hengen ryhmämme ohitti parkolmosella kuuden (!) hengen ryhmä. Aika sutina kävi griinillä, kun kuusi hemmoa chippasi, puttasi, merkkasi, huolsi lipun ja korjasi vielä alastulojäljet. He pelasivat selvästi nopeammin kuin me, pakko myöntää. Kyseessä oli kokeilu kuinka isoja ryhmiä kentällä oikein voisi liikuttaa. Tyryn Teemu oli yksi näistä pelaajista.

Kyllä se vain on niin, että homma toimii, kun kaikki tietävät mitä pitää tehdä ja milloin.

KL kirjoitti: (11.7.2008 12:59:30)
    Kyllä se vain on niin, että homma toimii, kun kaikki tietävät mitä pitää tehdä ja milloin.

Naulan kantaan, griini on juuri missä tämä toiminnan sujuvuus ja tarkoituksenmukaisuus korostuu. Mutta tämä vaatii

a) pelivuosia ja näkemystä
    b) sitä että oikeasti laittaa pelin nopeuttamiseen sen verran henkistä efforttia että uhraa muutaman ajatuksen siille mitä siellä griinillä voi ja pitää tehdä ’rinnan’ muiden kanssa

Aiemmassa viestissäni viittasin suomen kansan keskimäärin heikohkoon pelitasoon ja nuoreen kulttuuriin – griinityöskentely sisältyy oikeastaan molempiin.

-PP

Kylläpäs valitatte pienistä asioista. Kannattaa sinne golf kentälle varata aikaa, ei sinne kannata kiireellä mennä pelaamaan. Ja toiseksi jos edessä on hidas ryhmä niin kannattaa kysyä saako mennä ohi. Itsellä ainenki ohitukset sujunut ilman ongelmia, minun ohi on menty monta kertaa ja aina olen ohi kaikki päästänyt.

Itse menen golf kentälle viettämään mukavaa ja kiireentöntä aikaa. Tietty nyt ei liikaa saa aikaa mennä, mutta esim.pelikaverien kanssa tulee puhuttua.

tmv

Tää on kyllä aina yhtä hauska aihe.

Olimme jokin aika sitten kierroksella kun takana tuleva ryhmä pelasi kahdesti pallon vaarallisesti ihan lähellemme (= alle 10 metrin päähän). Menin sitten toisen tapahtuman jälkeen asiasta huomauttamaan Kenttä edessämme oli täynnä ja itsekin jouduimme joka väylällä odottamaan seuraavaa lyöntivuoroamme. Ainoa vastaus ryhmästä kuului ’Pistäkäähän vauhtia siihen lyömiseen tai alkaa tulla useamminkin jaloille’. Näitä herrasmiehiä vaan lisää kentälle. Eivät näe kuin oman pelinsä ja muiden virheet.

Jos nyt vaikka lähdettäisiin ratkomaan niitä hitauden ongelmia katsomalla cädärien toimesta peliryhmiä ja rytmitystä paremmin kenttää vetäviksi, eikä ainoastaan GF-tuloja maksimoimaan. Sekin saattaisi jo auttaa. Joillain kentillä täydet 4 hengen sekaporukat kun vain eivät mitenkään selviä 10 minsan lähtöväleillä neljään tuntiin.

Kannatan itsekin tehokkaiden rutiinien käyttöä ja fiksua sijoittumista kentällä jottei turhaan tuhlata aikaa. Toisaalta kentällä pitäisi kaikkien saada nauttia ja saada myös irti tästä perin vaikeasta ja oudosta lajistamme. Siksi en tässä suhteessa voi sietää näitä hätähousuja, joille tärkeintä on juosta kenttä x minuutissa läpi muista välittämättä. Minä, mää ja itte. Siinä on sitä etikettiä kaikille ja mallisuoritus sosiaalisuudesta. Mun kenttä. Menkää pois tieltä.

ping10 kirjoitti: (11.7.2008 11:56:48)
    voisin vielä kommentoida asennettasi siitä että ei ole väliä kuinka kauan kierros vie – onko sillä väliä kuinka monta rangasitusta tulee vesi esteestä, pelaamattomasta paikasta, lasketaanko mulligaanit,,,,,,, ei muille, mutta sillä kuinka paljon haluat tuhlata muitten aikaa on väliä. Toivottavasti sallit muiden pelata golffia sen sääntöjen mukaisesti.

Mutta kun se ei ole mahdollista pelata täydellä kentällä ainakaan tuohon 4 tuntiin. Hienoa se olisi mutta kun ei niin ei. Kentällä on niin eritasoisia pelaajia jne…

Ja hei, se on golFia ja mulligaanit on persiistä ja sääntöjen mukaan rankut :D.

Harkkarundilla asia on erikseen. Siellä saatan jopa pallon viedä väylälle koska se on harkkarundi ja en puttaa sitä 10 cm puttia ollenkaan. Ja jos joku ihmettelee, niin tosiaan ei mitään kortteja palauteta. harkkarundi on harkkarundi ja joskus jopa lyön samasta paikasta kaksikin palloa ilman että viivytän takanaytulevien peliä.

syökää niitä sieniä.

Jamasa Lupe kirjoitti: (11.7.2008 19:17:12)
    Mutta kun se ei ole mahdollista pelata täydellä kentällä ainakaan tuohon 4 tuntiin. Hienoa se olisi mutta kun ei niin ei. Kentällä on niin eritasoisia pelaajia jne…

Miksi ei? Taitoerot eivät selitä nopeuseroja.

Esimerkiksi Kotkassa on tänä vuonna erityisesti kiinnitetty huomiota pelinopeuteen kilpailuissa. On mennyt alle neljään tuntiin noita kisakierroksiakin ainakin alkukaudesta mistä itsellä on sieltä kokemusta.

Aktiivista valvontaa se vain vaatisi noille normaalikierroksillekin niin alkaisi nopeutumaan. En vain kertaakaan omalla peliurallani ole nähnyt valvojaa, joka oikeasti osaisi asiansa ja uskaltaisi tuohon hitaaseen peliin puuttua. Tämä siksi, että valvojan tehtävää hoitavat yleensä vapaaehtoiset ja pääsääntöisesti seniorit. Nämä eivät sitten uskalla tutuille mennä sanomaan, että: ’nyt vauhtia tai pallot taskuun ja seuraavalle väylälle’.

Valvojan hommaan vaadittaisiin jokin ’ulkopuolinen’ henkilö, jonka vastuulla olisi tuo pelin sujuvuus kentällä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 334)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #403792 kohteessaYli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko

Etusivu Foorumit Yleistä Yli neljän tunnin kierroksista, varoitus, toisesta pelitauko