Aihe: Yläkropan liukuminen -miten eroon? - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][7]
KilpailuaSuomalaista

Yläkropan liukuminen -miten eroon?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Yläkropan liukuminen -miten eroon?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Cirya kirjoitti: (28.2.2008 13:40:34)
    … Onko veikkauksia miten kauan voisi kestää kehittää tämän uudentyyppisen svingin osumatarkkuus edes vanhalle tasolle? Yksilökohtaistahan tuo on, mutta jotain arviota ois hyvä saada valintojen pohjaksi.

Tämä taitaa todellakin olla hyvinkin henkilökohtaista. Riippunee paljon siitä kuinka mekaanista / vaistonvaraista nykyinen lyöminen on. Itselläni lyöminen on melko pitkälle ’ajatuksen’ voimalla tapahtuvaa, joten swingiajatuksen vaihdolla muutokset ovat menneet perille varsin nopeasti. Parasta on ollut se, että on oikeasti pystynyt heti alusta alkaen pelaamaan, eikä ensin ole tarvinnut harjoitella lyömään rangella.
    Sitä milloin on saavuttanut saman tason, on hieman vaikea arvioida. Itselläni ei kuitenkaan tulostaso ole huonontunut käytännössä lainkaan.
    Tämän talven teemana on ollut hakea ts:n oppien avulla uusia tuulia lyömiseen. Hallilla saatujen kokemuksien perusteella osun edelleen palloon kelvollisesti ja suuntakin näyttää olevan pääsääntöisesti oikea 😮 Ihmettelen suuresti jos en heti kauden alusta pysty pelaamaan omalla tasollani muutoksista huolimatta.
    Rohkeasti vaan muutoksen kimppuun!

Aika rohkasevaa tekstiä sanosin.. Eiköhän laiteta koeajoon heti huomenna! Luulisin tuon tässä tapauksessa käyvän suhteellisen kivuttomasti loppupeleissä, koska olen sitä jo wedgeillä käyttänyt. Varmaan kannattaa puolisvingien kautta tunnustelemalla lähtee viemään eteenpäin? Voin napata vähän parempaa videoo kans jos muistan ottaa kameran mukaan. DTL -versiossa näkis varmaan selän ja lantion käytöstä paremmin?

ts kirjoitti: (28.2.2008 12:52:35)
    …Kyseenalaistamatta usein on jäänyt se, onko yleinen ajatus pienistä muutoksista kerrallaan lainkaan toimiva. Miten ihmeessä voisi muttaa yhtä palaa kokonaisuudesta ja saada homman soimaan, kun 95% on vanhaa ja todennäköisesti ristiriidassa tuon muutoksen kanssa.

Tässä on just se pointti. ’Pikkuisten’ muutosten kerrallaan tekeminen vaatii pirusti työtä, kun palaset ei vain sovi kohdilleen. Oppimisen kannalta on paljon helpompaa tunkea vanha 1000 palan palapeli syrjään ja ottaa tilalle se 10 palan peli 😉

ts

Cirya kirjoitti: (28.2.2008 15:24:41)
    Aika rohkasevaa tekstiä sanosin.. Eiköhän laiteta koeajoon heti huomenna! Luulisin tuon tässä tapauksessa käyvän suhteellisen kivuttomasti loppupeleissä, koska olen sitä jo wedgeillä käyttänyt. Varmaan kannattaa puolisvingien kautta tunnustelemalla lähtee viemään eteenpäin? Voin napata vähän parempaa videoo kans jos muistan ottaa kameran mukaan. DTL -versiossa näkis varmaan selän ja lantion käytöstä paremmin?

No nyt mä taas hölötän täällä koko ajan, mutta koitan vaan saada sut väistelemään pahimmat karikot.

1. Älä tee mitään puoliswingillä äläkä vaiheittain

Se johtaa sut totaalisesti harhaan, koska suorituksesta puttuu erilaisia voimamomentteja, jotka on tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Aja muutos sisään ajatuksen voimalla täysin swingein ja täydellä teholla alusta asti.

2. Pidä huolta että grippi ja etäisyys palloon on siinä kunnossa, että voit pyöriä huoletta läpi. Koita pyörähtää taaemman jalan varassa ja tuntea, kuinka mailan liike-energia vasta siirtää sun painon etujalalle. Siis vastusta painonsiirtoa.

3. Jos menee oikeelle, pyöri enemmän (muista pitää maila mukana ettet liu’u alta) jos menee vasemmalle, lisää käsien tekemää vastakiertoa.

hyviä treenejä

Cirya kirjoitti: (28.2.2008 11:07:42)
    Antsulle: Tuota grippihommaa olen käynyt valmentajan kanssa läpi, eikä siinä ole nähty mitään kovin kriittistä. Itellä ei oo mitenkään maailman liikkuvimmat ranteet niin tuo hilppasen vahvempi ote on tuntunut jeesaavan sitä puolta. Kyl ne lyönnit pysy kesällä suorana tollaki. 🙂

Tjuu, minusta se näytti vaan kovin vahvalta. Mutta jos se kerran toimii ja valmentajakin on sitä mieltä, niin mikäs siinä, senkus mäiskit menemään.

Ts:lle kiitos korjauksesta. Pitäisi katsoa vähän tarkemmin mitä kirjoittaa, tämän foorumin editointimahdollisuudet kun ovat vähän olemattomat =)

kebax kirjoitti: (28.2.2008 12:44:42)
    Jäin tässä ihmettelemään Antsun kommenttia. Meinaan miksi kukaan haluaisi lyödä pullia minkään syyn vuoksi.

Tämä johtuu siitä tavasta miten itse olen sisäistänyt täällä foorumillakin niin monesti esillä olleen RR:n. Ajattelen sitä niin, että kyse on voimakkaasta lantion kierrosta, ja passiivisista käsistä, yhdistettynä siihen vastarotaatioon mistä Ts jo mainitsikin. Tässä puhutaan siis todella oikein kunnollisesta lantion kierrosta, eikä mistään pienestä rotaatiosta.

Niinpä sitten joskus mietiskelin, että jos käsillä ei tehdä vastarotaatiota, niin voimakkaalla kierrolla pallojen pitäisi lähteä enemmän vasemmalle. Tästä kumpuaa tuo pullin teko. Ehkäpä siinä viestissä olisi pitänyt vielä sanoa, että näissä liikkeissä mailanpään nopeus on hiljainen. Kyse ei varsinaisesti ole pullin lyömisestä, eli palloa ei mäiskitä hullun lailla sinne vasemmalle, vaan enemmänkin rauhallisesta tehokkaiden ja rentojen liikeratojen hakemisesta. Voima tulee sitten myöhemmin.

’Meneekö pallo enemmän vasemmalle kun lantiota kierretään lisää?’
    ’Voisiko tätä vasemmalle menoa kompensoida Ts:n vastarotaatio-käsitteellä?’
    ’Mitä oikeasti tarkoittaa käsivarsien rentous? Milloin swingissä ei ole lainkaan pakottamista?’

Näillä periaatteilla itse harjoittelen, ja tyydytyksekseni olen joutunut toteamaan että kehitykseni on ollut suorastaan mieltäylentävää. Seitsemän vuotta pelannut golf-tuttuni on kuulemma kateellinen, niin helpolta se näyttää, vaikka työmaata vielä varmasti riittääkin.

ts

Kyllä sä Antsu jollain tavalla hajulla olet asiasta.

Ajatelkaapas asiaa suhteessa vartaloon ja unohtakaa hetkeksi kohdelinja. Se mitä on totuttu puuttellisesta kierrosta (tai itse asiassa aktiivista hartioista ja käsistä johtuvasta kiertymisen mahdottomuuden lusikka-haarukkamysteeriosta) johtuen tekemään, on itse asiassa pulli. Käsillä kiskaistaan poikki vartalon, toisin kuin ne pelaajat, jotka osaavat palloa lyödä. Pullia ja hukkia aletaan sitten ehkäisemään pudottamalla vartalon kiertoa entisestään ja lisäksi ryhdytään käsillä jarruttelemaan mailan liikkeitä…. ja päädytään komeaan slaissiin, kun ei geometria anna muuhun mahdollisuutta.

Sen takia on niin hemmetin tärkeää ymmärtää mistä tuo swingi koostuu, että ei ajeta vääriä korjausohjelmia sisään (jotka yleensä tuntuisivat helpommilta ja loogisilta)

Jos pullit johtuvat lantion kierrosta, on korjaus helppo tehdä käsien vastakierrolla…. jos taas ne johtuvat käsien ja hartioiden voimakkaasta käytöstä, pitää koko swingiajatus käydä läpi uudestaan.

Niin, edeltänyttä keskustelua lukematta kerron sinulle, mikä swingissäsi mättää. ja koska en jaksa nöyristellä sanon sen varmasti ja itseluottavaisesti.

Swingisi on jäykkä ja konemainen, vailla rytmiä ja tämä johtuu aivan liian passiivisesta alavartalosta, jota muutoinkin liiaksi ihaillaan.

Periaatteessa kaikki sinulla on ok ja varmasti lyöt keskimääräisesti hyvin, mutta aika väkinäistä siltikin swingaaminen on.

Eli lisää liikettä alavartaloon etenkin downswingissä ja tarvitset sitä myös taakse mentäessä ihan liikkeen sulavuudenkin vuoksi. Ja kun homma näytti repimiseltä niin muista nyt oikeasti löyhentää ote sellaiseksi, että huonolla gripillä maila lähtisi kädestäsi. Näin varmistat oikean järjestyksen liikkeeseesi ds:ssä, eli alhaalta ylös, jaloista alkaen. Ajattele sulavuutta ja, pyörimistä, pehmeyttä ja rytmiä.

Keskeytät alavartalon liikkeen osumassa, mikä kertoo siitä, että lihaskäskytyksesi on väärä, eli revit ylävartalolla. Swingi ei jatku läpi vaan pysähtyy ja retkauttaa ranteet.

Jos Vijayn swingi ei miellytä niin todellista sulavuutta voit katsella täältä:Jones

Niin, olihan tässä ketjussa jo hyvin tuosta pyörimisestä puhuttukin, mutta jos drillejä kaipaat niin yritäpä tehdä tuo Jonesmainen liike, eli lähde Bs:ssä voimakkaasti sisään kiertäen (siis kädetkin mukana) ja tee, kuten Jones eli kierrä alavartaloa ds:n alussa siten, että maila palaa ylhäällä radalleen, eli palloon päin ja tulee sieltä läpi vartalon väistäessä alta.

Liikkeessä on olennaista juuri tuo likkesuunnan kääntyminen voimakkaasti aivan ds:n alussa (maila ulos radalleen). Saat aikaa ja rytmiä suunnan vaihtoon ja ymmärrän alavartalon johtavan roolin. Jos et lopulta päädy viemään mailaa bs:ssä Jonesmaisen voimakkaasti sisään niin opitpahan ymmärtämään olennaisen.

Yksi hyvä tapa/drilli on seurata seurata päätään kääntäen katseella lavan liikettä bs:ssä. Käännyt luontevammin ja oikeammin poispäin pallolta. Syy on se, että kaulasikin kääntyy ja liike tuntuu helpolta.

Antsu kirjoitti: (28.2.2008 17:39:37)

Jäin tässä ihmettelemään Antsun kommenttia. Meinaan miksi kukaan haluaisi lyödä pullia minkään syyn vuoksi.

Tämä johtuu siitä tavasta miten itse olen sisäistänyt täällä foorumillakin niin monesti esillä olleen RR:n. Ajattelen sitä niin, että kyse on voimakkaasta lantion kierrosta, …

Pullin hakeminen särähti korvaani omien karvaiden kokemusteni (jota koko laji minulle valitettavasti o tähän mennessä tarjoillut) persusteella pullia voi tuottaa ihan jollain muulla tapaa kuin lantiolähtöisesti. vaikkakin pulli on näennäisen kätevä tapa taittaa matkaa, on siitä aatoksissani muodostunut vastenmielinen peikko jonka karkoittaminen käsitteenä missään yhteydessä toteutustavasta riippumati on muodostunut mulla pakkomielteeksi.

Antsu kirjoitti: (28.2.2008 17:39:37)

Tämä johtuu siitä tavasta miten itse olen sisäistänyt täällä foorumillakin niin monesti esillä olleen RR:n. Ajattelen sitä niin, että kyse on voimakkaasta lantion kierrosta, …

Pullin hakeminen särähti korvaani omien karvaiden kokemusteni (jota koko laji minulle valitettavasti o tähän mennessä tarjoillut) persusteella pullia voi tuottaa ihan jollain muulla tapaa kuin lantiolähtöisesti. vaikkakin pulli on näennäisen kätevä tapa taittaa matkaa, on siitä aatoksissani muodostunut vastenmielinen peikko jonka karkoittaminen käsitteenä missään yhteydessä toteutustavasta riippumati on muodostunut mulla pakkomielteeksi.

Pärähti tupla – kappas vaan, sano kepaksi kun taplettia kynällä tyrkki.

draiviratkaisee kirjoitti: (28.2.2008 18:14:19)
    Jos Vijayn swingi ei miellytä niin todellista sulavuutta voit katsella täältä:Jones

Löysä kuin lasagne ikään, mutta tuossa osumassa on varmasti tehoja.

Tuon periaatteet kun sisäistän ja karsin siitä kaikki turhat vemputukset pois, niin vot, silloin olen jo lähellä tavoitettani. Ja sitähän tuo Joneskin tuossa teroittaa että lantio pois alta vaan. Mutta juuri äskön olin hallissa paukuttamassa ja kyllä täytyy todeta että vaikeaa se oli. Pitää melkein jättää kädet tarkoituksella jälkeen ku muuten tuppaa pushaamaan niin maan kovasti että =(

Taas erinomainen ketju.
    Mietin tuota (ylä)vartalon eteen liukua. Löin koko viime kauden vähän kaatuen kohteen suuntaan.. Ongelmahan oli puutteellinen lantion kierto ja piti opetella lopulta vetåmåån vasenta kättä kiertoa vastaan (kiitos vielä ts:lle).
    Olin kuitenkin jo opetellut olemaan crossaamatta tai flippailematta ja kauden aikana pääsin pulliongelmastakin jo osittain eroon.
    Mahtoikohan tuo eteen liuku toimia kompensaationa, jotta ylävartalon/käsien veto ei olisi vienyt vasemmalle? Tulin siis palloon vartaloon näden taaempana ja paketti ei ehtinyt sulkeutua?

Mitä tarkoitukselliseen pullin- lyömiseen tulee, niin kaikki jotka lyövät suljetulla stanssilla pallon lähtiessä lähemmäs kohteen suuntaan lyövät itse asiassa tarkoituksellista pullia. Moni huippupelaajakin on tuota harrastanut.

ts

Jake2 kirjoitti: (28.2.2008 22:26:14)

Mahtoikohan tuo eteen liuku toimia kompensaationa, jotta ylävartalon/käsien veto ei olisi vienyt vasemmalle? Tulin siis palloon vartaloon näden taaempana ja paketti ei ehtinyt sulkeutua?

Juurikin näin.

mac

ts kirjoitti: (28.2.2008 22:48:59)

Juurikin näin.

Ja sen takia sitä saanut noin vain korjattua koska se ei ollut syy ongelmiin vaan seurausta muista virheistä..

ts

Jake2 kirjoitti: (28.2.2008 23:45:57)

ts kirjoitti: (28.2.2008 22:48:59)

Juurikin näin.

Ja sen takia sitä saanut noin vain korjattua koska se ei ollut syy ongelmiin vaan seurausta muista virheistä..

Ei hemmetti… täällähän rupee porukka oleen oikeesti kärryillä!!

Jos Jake2 jossain vaiheessa liikut akselilla Riihimäki – Hyvinkää- Porvoo, niin kilauttele. Juuvvaan kahvit ja turistaan hieman. Mutta jos tuut 10.3 – 17.4 välillä, ni joudut vähän ajeleen kauemmas.

Ja EFC on nyt hiljaa siitä kahvista…. sä sait sentään sillon melkein tuoretta 😉

ts kirjoitti: (29.2.2008 0:57:48)
    … Ja EFC on nyt hiljaa siitä kahvista…. sä sait sentään sillon melkein tuoretta 😉

Ainahan sitä voi sitten vaikka ite keittää sen kaffen.

ts kirjoitti: (29.2.2008 0:57:48)
    Ei hemmetti… täällähän rupee porukka oleen oikeesti kärryillä!!

Jos Jake2 jossain vaiheessa liikut akselilla Riihimäki – Hyvinkää- Porvoo, niin kilauttele. Juuvvaan kahvit ja turistaan hieman. Mutta jos tuut 10.3 – 17.4 välillä, ni joudut vähän ajeleen kauemmas.

Kiitos kutsusta. Olen näillä näkymin tSuomessa vasta Juhannuksesta eteenpäin, mutta pidetään mielessä.

ts kirjoitti: (28.2.2008 15:53:25)
    1. Älä tee mitään puoliswingillä äläkä vaiheittain

Se johtaa sut totaalisesti harhaan, koska suorituksesta puttuu erilaisia voimamomentteja, jotka on tärkeitä kokonaisuuden kannalta. Aja muutos sisään ajatuksen voimalla täysin swingein ja täydellä teholla alusta asti.

Jaaha, mä kun olen ollu kahdella ’proolla’ juttusilla, niin kumpikin jauhoi aluks sitä puoliswingillä lyöntiä että saa tuntumaa miten pitää lyödä. Välillä tuntuu että terve järki sotii vastaan niitä asioita joita oikeat proot kertovat. Kun pallot letelee minne sattuu, niin tuntuu aika turhauttavalta jatkaa täysillä lyömistä 😀 Pelottaa ettei enää koskaan pääse jyvälle koko hommasta ja sillon on helppo palata niihin tuttuihin ja turvallisiin kompensaatiosilmukoihin.

MakeeK kirjoitti: (1.3.2008 14:00:20)
    … Pelottaa ettei enää koskaan pääse jyvälle koko hommasta ja sillon on helppo palata niihin tuttuihin ja turvallisiin kompensaatiosilmukoihin.

Eihän tästä koskaan jyvälle pääse, teki sitten miten tahansa. Pelot sitten taas ovat ihan itte keksittyjä, ei siähen kuale. Vielä ku ymmärtäis tuon itekki.

ts kirjoitti: (28.2.2008 10:32:22)
    Ei hemmetissä kiertoa pois, vaan lisää vastarotaatiota käsiin. Juuri tuo on ansa mihin lauetaan molemmin päin.
    Pushit pitää korjata lisäämällä kiertoa ja pullit / hookit lisäämällä RR:ää!!

Mitäs sitten pitää tehä kun lyhkäsillä kepeillä tulee pullia ja lievähköä hookkia ja pitkällä kepillä super fadea ja sliceä?

ps. Oon saanu lisää alavartaloon kiertoa jalkatyöllä, jos tuolla ny mitään on merkitystä. Ennen kierron lisäystä tuli lyhkäsillä pikkupulleja ja vähäkin pidemmillä sliseä.

MakeeK kirjoitti: (25.4.2008 21:54:49)
    Mitäs sitten pitää tehä kun lyhkäsillä kepeillä tulee pullia ja lievähköä hookkia ja pitkällä kepillä super fadea ja sliceä?

ps. Oon saanu lisää alavartaloon kiertoa jalkatyöllä, jos tuolla ny mitään on merkitystä. Ennen kierron lisäystä tuli lyhkäsillä pikkupulleja ja vähäkin pidemmillä sliseä.

Arvailuksi menee, mutta luulisin että swingi tulee edelleen ulkoa sisään ja jostain syystä flipin ajoitus onnistuu raudoilla niin että lapa sulkeutuu, mutta puilla taas ei.

Jos ulkoa sisään on muotoutunut normaaliksi radaksi, niin alussa tuntuman täytyy olla enemmän sisältä ulos (vaikkei se sitä oikeasti olisikaan). Samalla jos käden ovat tottuneet vetämään edellä, niin tuntuman pitääkin olla nyt että ne jäävät ihan kunnolla jälkeen, eli vartalo (varsinkin lantio) on jo kiertynyt pitkälle ohi pallosta, ennen kuin maila seuraa ulommalla kiertoradalla perässä.

Liikaa fadea olen onnistuneesti paikannut Manzellan NSA:sta tutulla twistaway konseptilla. Samalla kun liipasinsormelle sai oikeanlaisen tuntuman, katosi satunnainen s***tti ongelma, toivottavasti pysyvästi. Tietysti grippi piti taas ensin rakentaa uudestaan kuntoon… Jalkatyön ja kierron lisääminen tuntuu olevan parin kuukauden harjoitttelun jälkeen hyvällä alulla, mutta ei sitä valmiiksi voi kutsua.

Siinä mielessä en (omasta kokemuksesta) tyrmäisi vajaan swingin harjoittelua että niissäkin pitäisi olla samat elementit mukana. Jos ne ovat, niin se tuntuu tekevän hyvää myös täydelle swingille.
    J Rose näytti Mastersin 2. kierroksen 15. reiän lähestymisessä mallia miten saattaa käydä vajaalla swingillä kun lantio ei vedä.
    Vaara saattaa olla siinä että vajaan swingin saa harjoitellessa toimimaan väärilläkin ajatuksilla.

MakeeK kirjoitti: (25.4.2008 21:54:49)

Kannattaa miettiä, mikä bsw:n kierrossa ja suunnanvaihdossa menee pieleen, ettei kolmiulotteista tilaa svingille synny. Sen seuraksena lyhyt maila mahtuu vielä tulemaan useammin pullina pystymmästä svingitasosta johtuen, mutta pidempi maila tuottaa erityyppisiä slaisseja tilanteen mukaan.

Jake2 kirjoitti: (28.4.2008 18:03:58)
    J Rose näytti Mastersin 2. kierroksen 15. reiän lähestymisessä mallia miten saattaa käydä vajaalla swingillä kun lantio ei vedä.

No mites kävi?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #232963 kohteessaYläkropan liukuminen -miten eroon?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Yläkropan liukuminen -miten eroon?