Aihe: vuonna 2006.. - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

vuonna 2006..

Etusivu Foorumit Yleistä vuonna 2006..

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #178596 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    1. Pelaaja lyö avauslyönillä pallonsa tilapäiseen veteen. Lähin vapauttava paikka on lipun linjassa suoraan taaksepäin. Nostettuaan pallonsa pelaaja havaitsee, että lähimpään vapauttavaan paikkaan kannata pudottaa, koska alue on kivikkoa, josta palloa ei pysty lyömään. Niinpä hän ilmoittaa, että ei vapaudukaan tilapäisestä vedestä vaan julistaa pallonsa pelaamattomaksi ja droppaa lipun linjassa taaksepäin hieman taaemmaksi hyvään paikkaan. Monesko lyönti lähtee? 2. Koska pallo ei ole voinut kadota mihinkään muuallekaan, pelaaja olettaa perustellusti kadottaneensa pallonsa vesiesteen syvään veteen nin, että se on ylittänyt vesiesteen rajan kohdassa A. Pelaaja pudottaa pallon lipun linjassa taaksepäin olettamansa ylityskohdan mukaan. Ennen kuin pelaaja lyö pudottamaansa palloa, toisessa ryhmässä pelaavat kertovat, että alkuperäinen pallo oli osunut kiveen esteen ulkopuolella, kääntynyt ja pysähtynyt vesiesteen rajalle kohtaan B, mistä pallo löytyykin vesiesteestä, mutta hyvin pelattavasta paikasta. Pelaaja jatkaa peliä alkuperäisellä pallolla. Mitä tapahtuu? 3. Pelaajan palloa ei löydy metsästä heti. Pelaaja lähtee lyömään uutta palloa ja jättää ryhmän muut jäsenet etsimään sitä. Pelaaja pudottaa pallon edellisen lyönnin paikalle, mutta ei ehdi lyödä sitä, kun muut ilmoittavat pallon löytyneen viiden minuutin sisällä siitä kun paloa alettiin etsiä. Miten jatketaan?

    #343627 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    … en lyö kertaakaan veteen enkä metsään, kele!

    #343628 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Sulla on kuitenkin joku kompa näissä, sääntötulkinnat varmaan muuttuvat näiltä osin, mutta yritetään.

    1) Kolmas. Jos kerran pelaaja noudattaa pelaamattoman paikan sääntöä, niin yksi pentti tulee.

    2) Pelaajan droppaama pallo ei ole pelissä ennen kuin pelaaja on lyönyt sitä (tämä muistaakseni tarkentui juuri kaudelle 2004), joten pelaaja jatkaa alkuperäisellä pallolla ilman rangaistuksia.

    3) Sama kuin kohdassa 2.

    Miten meni, saanko Green Cardin? Entä jos lupaan olla lyömättä metsään tai minkäänlaiseen veteen?

    #343629 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Mitä pelaaja muuten hyötyisi kohdassa 1 menetellessään kuvatulla lailla? Voisihan sen pelaamattoman paikan sääntöä soveltaa sieltä kivikostakin.

    Sulla on joku kompa tässä….

    #343630 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kaikkiin tapauksiin liittyy uusia sääntötulkintoja, jotka tulevat voimaan vuoden 2006 alusta.

    1. NELJÄS lähtee, ellei pelaaja palaa takaisin tiille, jolloin lähtee kolmas.

    2. Pelaaja on pelannut VÄÄRÄÄ PALLOA.

    3. Peliä on jatkettava pudotetulla pallolla, vaikka alkuperäinen löytyi ajoissa eikä pudotettua palloa ole lyöty.

    Sitten ei kun sormet korviin ennen kuin parku alkaa..

    #343631 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Mikähän juju tässä oikein on, juurihan tuo muutettiin siten, että dropattu pallo on pelissä vasta sitten, kun pelaaja on sitä lyönyt?

    Mistä tuo kohdan 1 ylimääräinen penaltti oikein tulee? Onko jatkossa pakko vapautua tilapäisestä vedestä eikä palloa voi julistaa pelaamattomaksi tilapäisessä vedessä? Tällöin tulisi 2 penttiä säännön se-ja-se rikkomisesta. Niinkö se menee?

    Oliko nämä siellä R&A:n sivulla? Pitää lukaista viikonloppuna.

    #343632 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Loogiselta tuntuu paluu tuohon, että pallo on korvattu jo pudottamisen jälkeen. Muutenhan pelaajalla olisi tavallaan 2 palloa mahdollisesti pelattavissa dropin jälkeen.

    #343633 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    … on saatu myös vastaus tuohon suurehkon keskustelun aiheuttaneeseen Ritarin caseen, eli pallon löytyminen esteen ulkopuolelta.

    Dec. 26-1/3.5 päästää tuosta pälkähästä yhdellä penaltilla jatkamaan.

    #343634 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Mikähän keissi on tuo viittaamasi, itse muistan parhaiten oletuksen mukaan vesiesteeseen kadonneen pallon ja dropin jälkeen pelatun reiän normaalein oletusrankuin. Ja poistuessa alkuperäinen pallo löytyi hiekkaesteestä pallon ylle taipuneen nurmitupsun alta, näkyvissä vain yhdestä kulmasta. Ei aloiteta uudestaan sopiiko, vaan pysytään otsikossa.

    Kilpailun (PB) tuomari totesi jälkikäteen pelatun väärää palloa, eli DQ lyöntipelissä, PB:ssa 0 p.

    Tuon tulkinnan mukaan olisi tullut 2 p. Silloiseen korttiin olisi merkitty 1 p ilman tulkintaa väärän pallon pelaamisesta.

    En kuitenkaan jaksa tuomita vp:n esimerkkejä teoriaherrojen puuhasteluksi, koska ei-todennäköisiä pallon positioita golfkentällä on tullut vastaan näinkin vaatimattomilla kierrosmäärillä.

    #343635 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    ”Loogiselta tuntuu paluu tuohon, että pallo on korvattu jo pudottamisen jälkeen. Muutenhan pelaajalla olisi tavallaan 2 palloa mahdollisesti pelattavissa dropin jälkeen.”

    Mitäpä pelaaja hyötyisi tuosta dropista, onhan peliä kuitenkin jatkettava sillä alkuperäisellä pallolla, jos se löytyy ? Ei pelaajalla ole mitään valinnan mahdollisuutta tuossa tilanteessa.

    Liekö tästä asiasta syntynyt jokin suurempi kalabaliikki jollakin Tourilla, kun ovat ruvenneet soutamaan ja huopaamaan? Jokin syy lordeilla varmaan oli muuttaa tulkinta vuodelle 2004 päinvastaiseksi ja nyt taas takaisin.

    #343636 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Dropattu pallo pelisssä vai ei? Kovasti tuntuu olevan epäselvyyttä. Niin on ollut aiemminkin.

    Yhdessä kisassa droppasin rinteessä vapaan dropin ja pallo vierikin omaan kärrynpyörään. Tuomari sattui seisomaan vieressä ja antoi heti kaksi penalttia. Klubitalolle tullessa hän oli tullut toisiin aatoksiin ja ilmoitti ettei penttejä tulekaan. ’Pallo ei ollut vielä pelissä’.

    Tuosta on jo vuosia, mutta samaa periaatetta olen myöhemminkin noudattanut eli pallo on pelissä, kun sitä on dropin jälkeen lyöty. Lordien vaihtuvista tulkinnoista minulla ei ole ollut hajuakaan.

    #343637 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    No siinäpä on taas ollut tuomari, varmaan oikein liiton kouluttama!

    Sääntö 20-2a sanoo:

    If the ball touches the player, his partner, either of their caddies or their equipment before or after it strikes a part of the course, the ball must be re-dropped, without penalty. There is no limit to the number of times a ball must be re-dropped in these circumstances.

    Eikä tässä puhuta mitään siitä, onko pallo pelissä vai ei. Selvää kauraahan tuo on ja pitäisi olla jokaisella tuomariksi itseään kutsuvalla selkäytimessä.

    #343638 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kohtaan kolme kysymys: eikös nytkin niinsanotusti oikein pudotettu pallo ole pelissä eli mikä on muuttunut tässä kohtaa.

    #343639 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ks esim Leppävuoren vastaus golf.fi:ssä 20.11.2005 ’Korvaava pallo’.

    Vuodenvaihteeseen saakka kuvatussa tilanteessa pudotetusta pallosta tulee pelipallo vasta kun sitä on lyöty.

    Muutettu Decision, voimassa vuodenvaihteesta alkaen:

    27-1/2 Original Ball Found Within Five-Minute Search Period After Another Ball Dropped

    Q. A player plays his second shot, searches for his ball briefly and then goes back and drops another ball under Rule 27-1. Before he plays the dropped ball, and within the five-minute search period, the original ball is found. Is the player required to continue with the dropped ball?

    A. Yes. When the player put the substituted ball into play at the spot of the previous stroke with the intent to play a ball under Rule 27-1, he proceeded under an applicable Rule. Therefore, Rule 20-6 does not apply, and he must continue with the substituted ball. (Revised)

    #343640 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    KL:n tavoin minullakin oli selkeä käsitys, että sääntö olisi muutettu niin, että korvaava pallo olisi pelissä vasta kun sitä on lyöty. Näin on vahvasti jossain kerrottu. Kyse lienee kuitenkin yleistyksestä liittyen decissioniin 27-1/1 ja tuosta on lähtenyt väärä käsitys liikeelle.

    Eli droapttu pallo muuttuu pelissä olevksi heti dropin jälkeen, mutta tiiattu pallo ei.

    Tämä sääntö ei näytä muuttuneen myöskään 2007 deccarissa.

    #343641 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Nonii.. oispas taas pitänyt lukea tuo seuraavakin. Kyllä siellä vanha deccari oli tehty ’sääntöjen vastaiseksi’ ja nyt siis uusi päätös noudattaa tuota säännön 20-4 linjaa.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
Vastaa aiheeseen: vuonna 2006..

Etusivu Foorumit Yleistä vuonna 2006..