-
JulkaisijaArtikkelit
-
Hei
Kiertäessä kentillä tulee varsinkin syksyllä kiinnitettyä huomiota vesiesteisiin, miten ne toimivat ja miten ne on hoidettu.
Seuraavissa vesiesteissä olisi minusta korjattavaa, jotta kyseisen kentän pelinopeus paranisi
aina on joukossa pelaajia, joille jokainen vesieste on haaste. yritän tässä tuoda, että vesieste voisi olla selkeämpi ja ehkä vielä helposti toteutettavissa.
Espoo 1 väylän oja. Riittäisi lyhyt heinä tai ojan kaivuu siten, että vesiesteen reunat ovat ”terävät”
Lakisto väylä 1, sama kuin Espoossa, mutta lisäsi kenttä pysyisi kuivempana, jos oja olisi kunnolla kaivettu.
Keimola Saras väylä 5, lampi. Ehdottomasti pitäisi suurentaa sekä leikata kaislikko.
Pickala seaside väylä 13 ja väylä 10 vesiesteiden heinän leikkaus
Tapiola 14, tekisin siitä kiviojan kuten Hillside Valley kentällä. Kummallinen mutamutavelli. myös 15 oja voisi olla selkeämpi, mutta menee minusta nykyisellä hoidolla
Talma, Master väylä 17, väylä 3, heinikon leikkaus.
Kullo väylä 3 sekä 7, leikkaus sekä haasteellisin väylä 18, jossa ojien epämääryys olisi helposti korjattavissa.
Master golf, Forest väylä 17 monet vesiesteet, jotka ovat vielä monesti sokkolyöntien takana
Kytäjä golf S-E väylä 13 (ja ehkä myös väylä 14)
STLg pyhälauri, väylä 14. Greenin puoleinen osa lammesta, vaikka on vain par-3
Minulle jäi tuosta alustuksesta epäselväksi miten kyseiset ehdotetut toimenpiteet ovat omiaan nopeuttamaan peliä?
Erityisesti jäin ihmettelemään miten Lakiston 1. väylän ojan kaivaminen vaikuttaisi kentän kuivuuteen, mutta ihmetyksen kohtia on toki monta muutakin.
Oma näkemykseni estealueiden vaikutuksesta pelinopeuteen liittyy suurimmaksi osaksi ko. alueiden rajojen merkitsemiseen. Jos rajan yleisen alueen puolella on vain kohtuullisen lyhyttä ruohoa, niin sieltä pallot löytyvät helposti. Myöskin estealueen reunojen merkitsemisellä on merkitystä. Jos lammikon tai ojan reuna viettää alaspäin pitkältä matkalta, niin raja tulisi laittaa kulkemaan siellä, missä maa lähtee viettämään alaspäin kohti vettä eikä siihen rinteen puoliväliin, jossa raffista lyöminen on kaikkea muuta kuin palkitsevaa ja rankaisee pelaajaa vielä toisen lyönnin verran estealueelta vapautumisen lisäksi. Tämä on tietenkin kuuma peruna kentänhoidossa, mutta jälleen voimme kysyä ketä varten kenttää merkitään ja hoidetaan.
Yksinkertaisesti leikkaamalla vesiesteestä ruoho/kaisla lyhyeksi. Linjoilta, joista yleensä pelataan.
Arvailu onko pallo vesiesteessä lähes poistuu ja samalla kierrosnopeus parantuu.
Lakiston osalta tarkoitin, että vesi joka nousee puro/joesta kentälle. Samalla voisi ojaa kaivaa noin 30-50 metriä ja tekee ylitykseen teräväreunaisen vesiesteet.
ruohon leikkaus tulisi tehdä väylän 1 vesiesteelle.Hillsiden ”kivi”vesiesteet ovat minusta toimivia, kun sieltä ei voi kuitenkaan jatkaa ilman, että maila hajoaa.
en olisi kenttiä helpottamassa, muuta kuin kentän hoidollisin perustein tai vaaratilanteiden välttämiseksi.
Arvailu onko pallo vesiesteessä lähes poistuu
Arvailu poistuu sillä, että estealueen rajat laitetaan kulkemaan leikatulle alueelle, siis alueelle, josta pallo löytyy. Estealueen rajojen sisäpuolella olevilla kaisloilla ei taida olla muuta kuin visuaalista/esteettistä merkitystä.
Estealueen rajojen sisäpuolella olevilla kaisloilla ei taida olla muuta kuin visuaalista/esteettistä merkitystä.
Kyllä niillä usein on myös pelin nopeutta lisäävä vaikutus: tuolta ei kannata etsiä, eikä ainakaan lyödä, vaikka löytyisikin.
Unon mainitsemista kentistä olen pelannut tänä kesänä viisi, mutta vain kaksi esiintuoduista esteistä on jäänyt mieleeni: EGS:n ykkösen oja ja Kytäjän 13:n Koirajoki.
Viime viikon kilpailuissa EGSissä avaukseni jäi tuohon ojaan. Käytännössä varma jo tiiauspaikalta arvioiden, joten varapalloa en voinut lyödä. Ojassa kasvoi pitkää ruohoa, taisi olla vesakkoakin, mutta esteen molemmin puolin ruoho oli lyhyeksi leikattua. Ei epäselvyyttä: pallo oli päätynyt esteeseen, josta missän tapauksessa ei kannattanut etsiä tai lyödä.
Kytäjän 13:lla pallo löytyy helposti lyhyeksi leikatulta, ellei ole joessa. Siellä on nykyään myös drop zone peliä nopeuttamassa.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)