23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][26]
KilpailuaSuomalaista

VARREN MERKITYS

Etusivu Foorumit Yleistä VARREN MERKITYS

Esillä 21 viestiä, 1 - 21 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mikä on varsien esim. dynamic gold R300 ja R400 ero tai vastaavasti S300 ja S400 ero?

    Eroa ei jäykkyydessä ole käytännössä juuri mitään. Painoeroa on jonkin verran.

    Kuten oheisista specseistä huomaat, on painoeroa 3-4g. Jäykkyyteen tällä ei ole merkitystä. Rautojen varsissa X-100 on 4g kevyempi kuin S-400, mutta vähän jäykempi. Swingweightiinkään tällä ei ole juurikaan merkitystä, koska varren painossa 9g vastaa yhtä pykälää swingweightissä. Yhden kokonaisen pykälän muutosta ei meikäläiset lyönnissä huomaa.

    Parallel irons

    X100 / X200 / X300 130 / 134 / 137

    S200 / S300 / S400 127 / 130 / 134

    R200 / R300 / R400 124 / 127 / 131

    Parallel woods .335 tip

    X100 / X200 / X300 X 124 / 127 / 130

    S200 / S300 / S400 S 124 / 127 / 130

    R200 / R300 / R400 R 122 / 125 / 129

    Nimetön

    Mitä hyötyä sitten on esim. s-400 varresta verrattuna s-300, jos se ei ole jäykempi eikä tuntumakaan siitä juuri parane. Vaikuttaako tuo mitenkää esim. kiertojäykkyyteen tai anteksiantavuuteen???

    Kysymys on nimenomaan lyöntituntumasta. Painavampi varsi on erilainen svingata. Joillekin on tärkeää, että varren paino on juuri se haluttu. Vaikuttaako asia enemmän korvienväliin vai lyöntiin, niin jokainen päättäköön itse. Tavalliselle klubituupparille ei näin pienellä painoerolla ole juurikaan tosiasiallista merkitystä lyönnissä.

    En sanonut, että eroa jäykkyydessä ei olisi. Kyllä eroa on, mutta se on todella pieni. Tämä on sitä ’hienosäätöä’ ja siihen kun vielä lisätään soft stepping tai hard stepping, niin kyllä variaatioita painon ja jäykkyyden osalta riittää. Näin pienillä muutoksilla ei välttämättä kannata päätään vaivata.

    Rod

    Hörhö tiedätkä mitkä varret olat Rifle raw? Joku vanha malli onko tietoa missään?

    Mulla on Titun 975D ja siinä EI-70 -varsi. Lofti on 8,5.

    Tuntuu tunnottomalta ja on karvan verran liian painavan oloinen.

    Jos vaihtaisin Grafalloun Blue-varteen S-jäykkyydellä.

    Tuntuuko hätäisesti sopivalta kokeilulta. Vai olisiko Graphite Desingin YS6 tai YS7 parempi stiffinä?

    Pelaan tiukasti alle nelosen tasotuksella enkä vaihda mailan päätä pienemmäksi.

    Nöyrä kiitos jo nyt

    Blue on melko lailla erilainen, kun kaikki mainitsemasi. Eroa nykyisen painoon ja ominaisuuksiin tulee melkoisesti. Flow Golfiin tulee kuulemma demodraivereihin mm. Blue-varsia. En tiedä ovatko jo tulleet. Blueta on kovasti kehuttu.

    Antamillasi tiedoilla en voi suositella vartta, koska tietoa pitää olla paljon enemmän. Jos sinulla on mahdollista kokeilla Graffan ProLite 35:sta, niin kokeile sitä ja ajattele, että Blue on suunnilleen saman painoinen, antaa vähän enemmän potkua ja siinä on korkeampi lentokaari. Tiukempi torque vaikuttaa myös. Tuntuma on myös parempi. Tituja pitäisi olla Graffan PL 35 varrella domokäytössä tälläkin hetkellä.

    Jos El-70 toimii muuten, mutta paino on ongelma, niin en ehkä välttämättä valitsisi YS-6:sta. YS-7:n ja El-70:n painoero on aika pieni, eli se ei ratkaise paino-ongelmaa, jos vain se on ongelmana. Mutta kuten sanoin, antamillasi tiedoilla ei paljon pysty sanomaan.

    Painon pudotus vaikuttaa myös svingipainoon, jos pidät pituuden ennallaan. Varren asentajan tulee huomata tämä ja asentaa tarvittaessa lisäpainoja. Tietty tähän vaikuttaa myös se, onko lapasi ko. mallin painavampi vai kevyempi malli.

    Ystävällinen kiitos vastauksesta,

    Lapa mailassani on se painavampi versio, väittivät niin.

    Mitä muuta tietoa tarvitsisit lisätietojen antamiseksi?

    Lähinnä ongelma on nimenomaan tuo paino ja tunnottomuus. Ehkä EI-70 on karvan liian jäykkä.

    Loistava maila tuo 975D, paras (=tarkin) millä olen pelannut. Lapa ei kylläkään ole niitä kaikkein ’kuumimpia’, mutta tosi hyvä. Itsellänikin on sellainen, vaikka J on nyt bägissä.

    Ja sitten itse varteen, millainen svingi sinulla on? Nopea vai hidas tempo? Oletko mitannut svinginopeutesi/paljonko on keskimääräinen lyöntipituutesi draiverilla? Nimittäin tuo EI-70 on melko jäykkä plus painavahko varsi, enemmän ns. hitterin kuin svingerin varsi. S-flexinä 975D-lavassa (trough bore-lapa, eli varsi menee lavan läpi -> jäykistää vartta n. puoli jäykkyysastetta karkeasti sanottuna) EI-70 on todella tiukka. JA vaatii varmasti tosi kovan svinginopeuden, arvioisin että svinginopeutta pitäisi olla n. 115+mph ennenkuin varresta jotain kunnollista irti saa. Siinä varmasti syy tunnottomuuteen, liian jäykkä varsi. Uskon, ettei Suomessa ole kuin kourallinen todellisia ’long-hittereitä’ joille ko. varsi/lapa-kombinaatio kunnolla sopisi.

    Mitä tulee Graffan Bluehun, niin ota huomioon, että se pelaa jäykkänä. Samasta painoluokasta Dynacraftin DSFI-testien mukaan Bluen R (DSFI 97 @ 45′) on jäykempi kuin ProLite 35S (DSFI 95 @ 45′) TAI Graphite Designin YS-6 SX-jäykkyydellä (DSFI 96 @ 45′)!! EI-70 S (DSFI 101 @ 45′) on vielä painavampi, lisäten efektiivistä jäykkyyttä.

    Ja summa summarum: Itse suosin kevyempiä varsia ollessani enemmänkin svingeri (sulava, hidas tempo – svinginopeus 108-110mph), joten Prolite Elite on tällä hetkellä henk. koht. suosikki. Blueta en ole vielä päässyt testaamaan, mutta uskon siitä tulevan uuden suosikkini. Onhan se ’kuin Prolite steroideilla’…

    Olen tässä metsästänyt tuota jo aikaisemminkin kehuttua Titun 975J draiveria ja varsiksi oon miettiny tuota Graffan Prolite 35 tai UST Proforce 65. Jälkimmäistä on testattu ja hyvältä tuntuu (tosin eri lavan kanssa). Oma svinginopeus on 100mph ja nopea tempo.

    Noille varsille olen löytänyt suositeltavia svinginopeuksia Graffa stiff 90-95mph ja UST stiff 95-100mph.

    Pitävätkö nuo paikkaansa ja onko muita suurempia eroja?

    Periaatteessa oikean varren valintaan vaikuttaa svinginopeuden lisäksi suurelta osin svingin tempo ja pituus. Mitä nopeampi tempo -> jäykempi varsi ja mitä lyhyempi svingi -> jäykempi varsi. Jos pelaat 100mph SS:llä ja nopeahkolla tempolla, luulisin että mainitsemasi varret olisivat melko sopivia.

    Titun lavat jäykistävät vartta hieman muihin lapoihin nähden, koska varsi menee lavan läpi. Eli jos olet testannut Proforcea yleisemmässä ns. full bore-lavassa (ei mene varsi lavan läpi), niin trough bore-lavassa (kuten Titut) se pelaa aavistuksen jäykempänä. Prolite 35S on hieman kevyempi (about 5g) ja kiertolöysempi kuin Proforce 65 S. Käytännössä tämä meinaa sitä, että PL35 laukaisee pallon korkeammalle kuin PF65.

    Molemmat hyviä varsia, jos tykkäät PF65:sta, ota se. Luulisin, että se saattaisi olla sopivampi varsi noista kahdesta (kerroit sinulla olevan nopea tempo). Mutta yritä testata molempia ennen ostopäätöstä.

    Kiitos vinkeistä. Joo mulla tempo on 0.7-0.8sec. Se UST:n varsi oli sellaisessa ei läpimenevässä lavassa joten jos se vielä Titussa hiukan jäykistyy niin luulempa että se vaan parantaa hiukan tilannetta. Pitääpä vielä testata tuota Prolite 35:sta.

    Jep, on sinulla tosiaan nopea tempo. Itselläni tempo on siellä about 1.2+s. Tosiaan uskon, että Proforce on sinulle sopivampi noista kahdesta. Ei muuta, kuin hyviä tulevan kesän pelejä!!

    Kiitos joukko-osastolle vastauksista.

    Olen uskoakseni aika nopea svingaamaan, On jopa sanottu, että salama on hidas pohojalaaspainijan rinnalla. Luoja vähentäköön vauhdista ainakin puolet.

    Sen sijaan vanhana brottarena voisin sanoa, etteivät ainakaan ranteet katkee, kun lyön.

    Siksi varsi voisi olla jäykähkö. Sen sijaan svinginopeuteni ei ole tuota reilut +115 mph -luokkaa.

    Mittautin sen pari suvea sitten, ja silloin liikuin lukemissa +/-110. (muistaakseni)

    Kokeilen Crafalloyn Blueta ja Prolitea. Joka tapauksessa EI-70 lähtee tukemaan tomaattiviljelmääni.

    Mulla on itelläni 975D EI-70 varrella, ja kanssa 8,5 asteisena.

    On toiminu tosi hyvin, tuntuma kohdallaan ja paino ei ole ongelma. Svinginopeus on talvella mitattu Nevada Bob’s ja mittari näytti 118mph. Mittariin en oikeen luota, kun näytti vähän lelulta… Saattaa heittää kumpaankin suuntaan. Lentokaari on aika lailla sopiva. Svingitempoani en silti pidä mitenkään nopeana. Enkä pidä itseäni myöskään hitterinä vaan svingerinä!

    Hörhöltä olisi kiva tiedustella, mitä vartta ja mitä nostokulmaa ja kumpaa mallia mahdollisesti suosittelisit Titun uusista 983 malleista?? Vai onko nyt vielä liian aikaista kysyä?

    No en Hörhö ole, mutta sanonpa oman mielipiteeni kun näin vauhtiin olen päässyt. Jäädään odottelemaan Hörhön kommenttia…

    Like said, sinulla on svinginopeutta vaikka muille jakaa. Kuten aiemmin arvelin, ei Suomessa liiemmin ole kavereita joille tuo EI-70 975D:ssä TODELLA sopisi. Olet näköjään yksi heistä, 118mph:n svinginopeus on todella vaikuttava. Tempo on toissijainen vaikutin varren sopivuudessa, primääristi svinginopeus tietenkin ratkaisee, mutta tempo vaikuttaa osaltaan hieman.

    Ja uusiin Tituihin, ovat kuulemma todella tykkikamaa. K-malli ehdottomasti, tourilla vain parilla kolmella pelaajalla on E-malli käytössä. Lähes kaikilta löytyy 983K bägistä. Voisi melkein verrata 975D ja 976R vs. 983K ja 983E, karkeasti tietenkin. Ja kuulopuheiden perusteella.

    Els pelaa 8.5:lla (ensin oli 9.5 bägissä, mutta vaihtoi Dubaissa 8.5:een), varmaan hyvä nostokulma olisi joko 8.5 tai 9.5. Vaikea sanoa. Fujikuran Speeder-varret ovat hyviä etenkin isolle svinginopeudelle.

    Jees, jääkäämme odottamaan Hörhön kommenttia…

    Olen kuullut vähän samansuuntaista, että niillä pallo todella lentää…

    K versio vaikuttaa specsien perusteella mielenkiintoiselta kaikin puolin. Saa sitten nähdä, koska niitä on täällä Suomessa edes nähtävillä, saati sitten testattavan… Sitä odotellessa, ei voi muutakuin kuolata Titun nettisivuja… =)

    Lue lisää: Kaikki vaan kuolaamaan

    Heh heh! Ei täältä nyt mitään ihmeellistä kommenttia ole tulossa…

    Jos Suomesta meinaat 983:n ostaa, niin mallia ei tarvitse kauan miettiä. Suomeen tullaan tuomaan vain K:ta.

    Loftin osalta huomioi, että D on aika nostava verrattuna esim. K:hon, eli loftia lisää.

    Varsi onkin sitten mielenkiintoinen kysymys. Noilla nopeuksilla ja suunnilleen samassa painoluokassa mielenkiintoinen voisi olla vaikkapa MCC 65P (Orange Crush). Pelimiehet tykkää tourilla. On tiukempi kuin specsit väittävät ja pitää lentokaaren kurissa. Noilla nopeuksilla lentokaari on monesti liian korkea ja noilla nopeuksilla hyvän varren ominaisuudet tulevat korostuneesti esiin. Fujikuralta löytyy myös varmasti hyvä varsi, mutta hinta saattaa pyöriä jossain 400-500 €:n kieppeillä. Myös Graphite Designin Purple Ice voisi olla mielenkiintoinen. Painoa tulee kyllä vähän lisää ja selkeästi korkeampi kaari kuin MCC:llä. GD:ltä on nyt keväällä tulossa uusi mielenkiintoinen varsisarja nimeltään YS-Power. Jos tyydyt vakiovarteen, niin ehdottomasti Titleist Speeder.

    Valinnat pitäisi suoritta huomattavasti laajemmalla tiedolla, mitä täällä on esitetty. Keskustele asiasta clubfittrin kanssa ja mieluummin sellaisen kanssa, joka on mahdollisimman monen varsimerkin kanssa oikeasti tekemisissä.

    Osaatko sanoa, minkä hintainen on Apachen MFS 65N täällä Suomessa? Jenkeissä hinta näyttäisi olevan 70$ luokkaa. Onko vartta saatavissa TM R500 -sarjan malleihin?

    65 N:n hintaa Suomessa en tiedä. TM:n draivereihin niitä ei muistaakseni suoraan saa ’ensiasennuksena’. Kannattaa tarkastaa Palotieltä Salomon Sports Finlandista. Nyt tulee mainospätkä, eli herkkänahkaiset sulkekoot silmänsä: Ainakin Flow Golf Oy tuo ko. varsia maahan. Varren saa kyllä asennettua 500-sarjan lapoihin, kunhan käytössä on ko. lapaan tarkoitettu adapteri.

Esillä 21 viestiä, 1 - 21 (kaikkiaan 21)
Vastaa aiheeseen: VARREN MERKITYS

Etusivu Foorumit Yleistä VARREN MERKITYS