Aihe: Vapauttava droppi repair-alueelle? - Golfpiste.com

6.12.–13.12. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][6]
KilpailuaSuomalaista

Vapauttava droppi repair-alueelle?

Etusivu Foorumit Säännöt Vapauttava droppi repair-alueelle?

Esillä 21 viestiä, 1 - 21 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tuetun puun viereen lyöty pallo antaa vapauttavan dropin, joka menee vapauttavalle repair-alueelle – miten jatketaan? Oletetaan vielä, että droppi menee sallitun matkan päähän. Uusi droppi, kunnes ei olla enää repair-alueella? Vapaudutaan dropilla repair-alueesta?

    MOD Q8
    Moderaattori

    Hihasta heitän:

    Jos droppi tippuu repairin ulkopuolelle niin dropataan uudestaan alkup paikkaan ja jos ei vieläkään pysy niin asetetaan.

    Jos taas droppi tippuu ja jää repairiin niin vapaudutaan normaalisti.

    Perustuen 20-7/3.

    Tosin nyt tulee sellainen olo, että ainoastaan pallon vierintäpaikka ratkaisee eli mennään tuolla alemmalla.

    Pasi Niinikoski kirjoitti: (23.8.2010 12:19:40)
    Tuetun puun viereen lyöty pallo antaa vapauttavan dropin, joka menee vapauttavalle repair-alueelle – miten jatketaan? Oletetaan vielä, että droppi menee sallitun matkan päähän.

    Uusi droppi, kunnes ei olla enää repair-alueella?
    Vapaudutaan dropilla repair-alueesta?

    Oletan, että alkuperäisessä paikassa ainoastaan tuettu puu (eli kiinteä haitta) vaikutti.

    Kiinteästä haitasta vapaudutaan juuri sinne mihin sääntö edellyttää, eli pallo on dropattava juuri sille yhden mailanmitan pizzaviipaleelle, jonka sääntö sallii. Mitään poikkeusta ei ole sellaisen tilanteen varalle, että ’pizza’ on kokonaan tai osittain repairia, tai tilapäistä vettä tai vaikuttaako siinä jokin muu kiinteä haitta kuin se tuettu puu, josta vapauduttiin, esim viemärinkansi tai sadetin, vaan droppialue on se mikä on.

    Mikäli pallo pudotetaan oikein ja päätyy joko dropattuna tai alle 2 mailanmittaa vierien esim. repairiin, pelaaja saa valita, pelaako siitä mihin pallo pysähtyi, vai vapautuuko repairista normaalin korjauksenalaista koskevan säännön mukaisesti. On mahdollista, että alkuperäisestä paikasta pääsytään hyvinkin kauas.

    Pelaaja ei saa uusia kiinteästä haitasta otettua droppia vain sen takia, että pudotettu pallo päätyi repairiin, tai asettaa palloa toisen yrityksen jälkeen, jos sama tuettu puu ei enää vaikuta

    Droppia ei saa myöskään uusia sillä perusteella, että on vapauduttu tuetusta puusta A ja dropin jälkeen toinen tuettu puu B haittaa, vaan jos halutaan edelleen vapautua, pitää vapautua puusta B.

    Useimmiten tämän asian kassa tulee virheitä märällä kentällä, kun haetaan vapautusta useammasta erillisestä vesilätäköstä kerralla.

    Lainaus ei näköjään onnistu, mutta sanoit viestissäsi: ’Kiinteästä haitasta vapaudutaan juuri sinne mihin sääntö edellyttää, eli pallo on dropattava juuri sille yhden mailanmitan pizzaviipaleelle, jonka sääntö sallii.’

    Kerrotko vieraspelaaja mistä säännöstä tuossa on kyse, oma kirjani ei tunne tuota mailan mittaa. 😉

    -jarna-

    MOD Q8
    Moderaattori

    jarna -68 kirjoitti: (23.8.2010 15:06:51)

    Kerrotko vieraspelaaja mistä säännöstä tuossa on kyse, oma kirjani ei tunne tuota mailan mittaa. 😉

    Vastaan taas sivusta. Kyllä sääntö mailan mitan tuntee, ei tuota pitsaviipaletta.

    24-2 kiinteä haitta ja siitä vapautuminen:

    (i) Through the Green: If the ball lies through the green, the player must lift the ball and drop it, without penalty, within one club-length of and not nearer the hole than the nearest point of relief. The nearest point of relief must not be in a hazard or on a putting green.

    jarna -68 kirjoitti: (23.8.2010 15:06:51)
    Kerrotko vieraspelaaja mistä säännöstä tuossa on kyse, oma kirjani ei tunne tuota mailan mittaa. 😉

    -jarna-

    Nyt on kyllä jo sitten väärän lajin sääntökirja kädessä? Kyllä siellä yhden mailan mitasta aika selvästi puhutaan (ja mittaamiseen saa käyttää mitä mailaa haluaa, lähin vapauttava paikka täytyy sitten etsiä ’oletetulla’ lyötiin valittavalla mailalla).

    MOD Q8
    Moderaattori

    Walsh kirjoitti: (23.8.2010 15:18:37)lähin vapauttava paikka täytyy sitten etsiä ’oletetulla’ lyötiin valittavalla mailalla

    Siis jos etäisyyttä oli puu-3:n verran niin pitää löytää sellainen paikka mikä ei ole lähempänä reikää ja onnistuu puu-3:lla? Ei siis kelpaa rauta-9:llä lyötävä paikka?

    Vai ymmärsinkö aivan väärin?

    Q8 kirjoitti: (23.8.2010 15:26:54)

    Walsh kirjoitti: (23.8.2010 15:18:37)lähin vapauttava paikka täytyy sitten etsiä ’oletetulla’ lyötiin valittavalla mailalla

    Siis jos etäisyyttä oli puu-3:n verran niin pitää löytää sellainen paikka mikä ei ole lähempänä reikää ja onnistuu puu-3:lla? Ei siis kelpaa rauta-9:llä lyötävä paikka?

    Vai ymmärsinkö aivan väärin?

    Siis tässä ’oletettu’ maila = maila, jolla pelaaja oletettavasti löisi seuraavan lyöntinsä ottaen huomioon vallitsevat olosuhteet. Jos esim. ollaan 100m päässä griinistä, niin puu-3 ei ihan kaikilla pelaajilla ole uskottava maila lähintä vapauttavaa paikkaa etsittäessä (joskushan voi olla, että lähin vapauttava paikka on aivan eri paikassa puu-3:lla tai rauta-9:llä). Oletettu vielä siksi, että pelaajan ei ole suinkaan pakko lyödä tällä mailalla seuraavaa lyöntiä, vaan mailaa voi vielä vaihtaa dropin jälkeen. Toki, jos matkaa on 200m, oletettu maila voi olla myös rauta-9, joillakin se voi jopa mennä perille sillä, mutta myös välilyönti voi olla oletettava ratkaisu.

    Selvensinkö vai sotkinko?

    ts

    Hassua touhua… kerrankin joku antaa niin selkeän ja yksiselitteisen vastauksen, että ei usko ketjuun tulevan yhtään viestiä sen jälkeen. Ja kuinkas kävikään 🙂

    MOD Q8
    Moderaattori

    Walsh kirjoitti: (23.8.2010 15:37:27)
    Selvensinkö vai sotkinko?

    Selvensi ja noin sen aluksi käsitinkin. Jostain syystä ajatukseni meni jossain vaiheessa umpisolmuun ja pullautti oudon kysymyksen.

    Kirjassani, joka on todellakin golfiin kirjoitettu sääntökija (tarkistin kannesta).

    Kohdassa 24-2 sanotaan, että
    ’ Pelialueella: Pelaajan pitää nostaa pallo ja pudottaa se kentälle enintään mailan mitan päähän edellä määritellystä lähimmästä vapauttavasta paikasta…..)

    Antakaapa omat tulkintanne, voihan olla, että ajattelen asiaa ihan väärin, tai sit en…., tai sit oon vaan sniidu.

    -jarna-

    Vieraspelaaja selitti asian ihan oikein. Ensin dropataan niin että vapaudutaan haitasta. Ko. sääntö ei ota kantaa siihen, onko droppialue repairia tms. Tällöin voi päätyä uuden haitan vaikutukseen, repairiin, tilapäiseen veteen tms. Jos näin, niin taas jatketaan ko. tilanteeseen kuuluvan säännön mukaan. Ja taas voi joutua soveltamaan sääntöjä. Kun tarpeeksi monta kertaa on dropattu, ollaan joko paikassa josta jatketaan peliä, tai ikuisessa loopissa. (Ts. droppi puun alta vie repairiin, droppi repairista vie puun alle jne) Jos muuten jäätäisiin droppailemaan kunnes pimeä tulee, niin dec. 1-4/8.5 antaa luvan etsiä paikan, joka vapauttaa molemmista yhdellä kertaa.

    Mikä on ennätys, montako droppia olette tehneet? 🙂 (Mulla vaan kaksi; haitasta veteen ja siitä kuiville, ja kerran kaksi kertaa peräkkäin pelaamaton paikka -droppi.)

    KL

    jarna -68 kirjoitti: (23.8.2010 17:11:32)
    Kirjassani, joka on todellakin golfiin kirjoitettu sääntökija (tarkistin kannesta).

    Kohdassa 24-2 sanotaan, että
    ’ Pelialueella: Pelaajan pitää nostaa pallo ja pudottaa se kentälle enintään mailan mitan päähän edellä määritellystä lähimmästä vapauttavasta paikasta…..)

    Antakaapa omat tulkintanne, voihan olla, että ajattelen asiaa ihan väärin, tai sit en…., tai sit oon vaan sniidu.

    -jarna-

    Yhdyn ts:n kommenttiin, vieraspelaajan vastaus oli mitä selkein ja kattavin. Iso käsi siitä!

    Tuo ’pizzaviipale’ on siis juuri tuo mailanmitan suuruinen alue, jolle pallo tulee pudottaa. Vieraspelaaja selkeästi sanoi:

    ’Kiinteästä haitasta vapaudutaan juuri sinne mihin sääntö edellyttää, eli pallo on dropattava juuri sille yhden mailanmitan pizzaviipaleelle, jonka sääntö sallii.’

    Tuo virkkeen viimeinen osa viittaa juuri tuohon sääntöön 24-2, jossa vapautuminen on kuvattu. Ja jos tarkkoja ollaan, niin viittaus kohdistuu myös määritelmien kohtaan ’Lähin vapauttava paikka’.

    Siis: ensin määritetään se lähin vapauttava paikka, jossa pelaaja vapautuu kokonaan kiinteän haitan vaikutuksesta. Tätä paikkaa määritettäessä pelaajan tulisi käyttää sitä mailaa, jolla hän seuraavan lyöntinsä löisi, ellei kyseistä haittaa olisi. Kun paikka on löytynyt, niin pallo pudotetaan enintään mailanmitan päähän tuosta paikasta eikä lähemmäs reikää, viheriölle eikä esteeseen. Mailanmitan aluetta mitattaessa saa käyttää mitä tahansa mailaa.

    Jos kiinteä haitta vaikuttaa pallon ollessa viheriöllä, palloa ei pudoteta, vaan asetetaan.

    jarna -68 kirjoitti: (23.8.2010 17:11:32)
    Kirjassani, joka on todellakin golfiin kirjoitettu sääntökija (tarkistin kannesta).

    Kohdassa 24-2 sanotaan, että
    ’ Pelialueella: Pelaajan pitää nostaa pallo ja pudottaa se kentälle enintään mailan mitan päähän edellä määritellystä lähimmästä vapauttavasta paikasta…..)

    Antakaapa omat tulkintanne, voihan olla, että ajattelen asiaa ihan väärin, tai sit en…., tai sit oon vaan sniidu.

    -jarna-

    Katso kuvaa http://www.usga.org/Rule-Books/Rules-of-Golf/Decision-25/#25-1b/2 tämä liittyy toiseen sääntökohtaan, mutta periaate on sama. Ja pallon tulee osua sektorin sisälle. (pizzapala aikaisemmassa viestissä)

    Ja ’oikean sääntökohdan’ tulkinnoissa seuraavat:
    http://www.usga.org/Rule-Books/Rules-of-Golf/Decision-24/#24-2b/1
    jatkuen seuraavassa tulkinnassa:
    http://www.usga.org/Rule-Books/Rules-of-Golf/Decision-24/#24-2b/2

    KL

    Bogikone kirjoitti: (23.8.2010 20:23:07)

    jarna -68 kirjoitti: (23.8.2010 17:11:32)
    Kirjassani, joka on todellakin golfiin kirjoitettu sääntökija (tarkistin kannesta).

    Kohdassa 24-2 sanotaan, että
    ’ Pelialueella: Pelaajan pitää nostaa pallo ja pudottaa se kentälle enintään mailan mitan päähän edellä määritellystä lähimmästä vapauttavasta paikasta…..)

    Antakaapa omat tulkintanne, voihan olla, että ajattelen asiaa ihan väärin, tai sit en…., tai sit oon vaan sniidu.

    -jarna-

    Katso kuvaa tämä liittyy toiseen sääntökohtaan, mutta periaate on sama. Ja pallon tulee osua sektorin sisälle. (pizzapala aikaisemmassa viestissä)

    Ja ’oikean sääntökohdan’ tulkinnoissa seuraavat:
    tulkinta 1
    jatkuen seuraavassa tulkinnassa:
    tulkinta 2

    KL kirjoitti: (23.8.2010 19:43:53)

    jarna -68 kirjoitti: (23.8.2010 17:11:32)
    Kirjassani, joka on todellakin golfiin kirjoitettu sääntökija (tarkistin kannesta).

    Kohdassa 24-2 sanotaan, että
    ’ Pelialueella: Pelaajan pitää nostaa pallo ja pudottaa se kentälle enintään mailan mitan päähän edellä määritellystä lähimmästä vapauttavasta paikasta…..)

    Antakaapa omat tulkintanne, voihan olla, että ajattelen asiaa ihan väärin, tai sit en…., tai sit oon vaan sniidu.

    -jarna-

    Yhdyn ts:n kommenttiin, vieraspelaajan vastaus oli mitä selkein ja kattavin. Iso käsi siitä!

    Tuo ’pizzaviipale’ on siis juuri tuo mailanmitan suuruinen alue, jolle pallo tulee pudottaa. Vieraspelaaja selkeästi sanoi:

    ’Kiinteästä haitasta vapaudutaan juuri sinne mihin sääntö edellyttää, eli pallo on dropattava juuri sille yhden mailanmitan pizzaviipaleelle, jonka sääntö sallii.’

    Tuo virkkeen viimeinen osa viittaa juuri tuohon sääntöön 24-2, jossa vapautuminen on kuvattu. Ja jos tarkkoja ollaan, niin viittaus kohdistuu myös määritelmien kohtaan ’Lähin vapauttava paikka’.

    Siis: ensin määritetään se lähin vapauttava paikka, jossa pelaaja vapautuu kokonaan kiinteän haitan vaikutuksesta. Tätä paikkaa määritettäessä pelaajan tulisi käyttää sitä mailaa, jolla hän seuraavan lyöntinsä löisi, ellei kyseistä haittaa olisi. Kun paikka on löytynyt, niin pallo pudotetaan enintään mailanmitan päähän tuosta paikasta eikä lähemmäs reikää, viheriölle eikä esteeseen. Mailanmitan aluetta mitattaessa saa käyttää mitä tahansa mailaa.

    Jos kiinteä haitta vaikuttaa pallon ollessa viheriöllä, palloa ei pudoteta, vaan asetetaan.

    Täältä sikiää taas.

    Musta viipale on selvästi pienempi pala kuin puolikas pizza, mutta driverilla mitattaessa perhepizzakin jää jalkoihin.

    Tuo lähimmän vapauttavan ja sen jälkeen määritettävän droppialueen jäsentäminen ei ainakaan kentällä tunnu olevan aina selvää, vaan sitä mailanmittaa mittaillaan siitä haitasta, eikä lähimmästä vapauttavasta paikasta.

    JuKu kirjoitti: (23.8.2010 19:40:13)
    Vieraspelaaja selitti asian ihan oikein. Ensin dropataan niin että vapaudutaan haitasta. Ko. sääntö ei ota kantaa siihen, onko droppialue repairia tms. Tällöin voi päätyä uuden haitan vaikutukseen, repairiin, tilapäiseen veteen tms. Jos näin, niin taas jatketaan ko. tilanteeseen kuuluvan säännön mukaan. Ja taas voi joutua soveltamaan sääntöjä. Kun tarpeeksi monta kertaa on dropattu, ollaan joko paikassa josta jatketaan peliä, tai ikuisessa loopissa. (Ts. droppi puun alta vie repairiin, droppi repairista vie puun alle jne) Jos muuten jäätäisiin droppailemaan kunnes pimeä tulee, niin dec. 1-4/8.5 antaa luvan etsiä paikan, joka vapauttaa molemmista yhdellä kertaa.

    Mikä on ennätys, montako droppia olette tehneet? 🙂 (Mulla vaan kaksi; haitasta veteen ja siitä kuiville, ja kerran kaksi kertaa peräkkäin pelaamaton paikka -droppi.)

    Lieneekö tuo ensimmäinen kahden dropin ennätys aivan sääntöjen mukainen. Jos pallo ei ole vesiesteessä, kiinteästä haitasta ei saa (= ei tarvi) vapautua vesiesteeseen. Jos pallo on vesiesteessä niin kiinteän haitan sääntöä ei voi käyttää vaan tulee käyttää vesiestesääntöä.

    KL

    golf2000 kirjoitti: (24.8.2010 9:29:28)

    JuKu kirjoitti: (23.8.2010 19:40:13)
    Vieraspelaaja selitti asian ihan oikein. Ensin dropataan niin että vapaudutaan haitasta. Ko. sääntö ei ota kantaa siihen, onko droppialue repairia tms. Tällöin voi päätyä uuden haitan vaikutukseen, repairiin, tilapäiseen veteen tms. Jos näin, niin taas jatketaan ko. tilanteeseen kuuluvan säännön mukaan. Ja taas voi joutua soveltamaan sääntöjä. Kun tarpeeksi monta kertaa on dropattu, ollaan joko paikassa josta jatketaan peliä, tai ikuisessa loopissa. (Ts. droppi puun alta vie repairiin, droppi repairista vie puun alle jne) Jos muuten jäätäisiin droppailemaan kunnes pimeä tulee, niin dec. 1-4/8.5 antaa luvan etsiä paikan, joka vapauttaa molemmista yhdellä kertaa.

    Mikä on ennätys, montako droppia olette tehneet? 🙂 (Mulla vaan kaksi; haitasta veteen ja siitä kuiville, ja kerran kaksi kertaa peräkkäin pelaamaton paikka -droppi.)

    Lieneekö tuo ensimmäinen kahden dropin ennätys aivan sääntöjen mukainen. Jos pallo ei ole vesiesteessä, kiinteästä haitasta ei saa (= ei tarvi) vapautua vesiesteeseen. Jos pallo on vesiesteessä niin kiinteän haitan sääntöä ei voi käyttää vaan tulee käyttää vesiestesääntöä.

    Kiinteästä haitasta nimenomaan ei SAA vapautua vesiesteeseen:

    (i) Through the Green: If the ball lies through the green, the player must lift the ball and drop it, without penalty, within one club-length of and not nearer the hole than the nearest point of relief. The nearest point of relief must not be in a hazard or on a putting green.

    ts

    golf2000 kirjoitti: (24.8.2010 9:29:28)

    JuKu kirjoitti: (23.8.2010 19:40:13)
    Vieraspelaaja selitti asian ihan oikein. Ensin dropataan niin että vapaudutaan haitasta. Ko. sääntö ei ota kantaa siihen, onko droppialue repairia tms. Tällöin voi päätyä uuden haitan vaikutukseen, repairiin, tilapäiseen veteen tms. Jos näin, niin taas jatketaan ko. tilanteeseen kuuluvan säännön mukaan. Ja taas voi joutua soveltamaan sääntöjä. Kun tarpeeksi monta kertaa on dropattu, ollaan joko paikassa josta jatketaan peliä, tai ikuisessa loopissa. (Ts. droppi puun alta vie repairiin, droppi repairista vie puun alle jne) Jos muuten jäätäisiin droppailemaan kunnes pimeä tulee, niin dec. 1-4/8.5 antaa luvan etsiä paikan, joka vapauttaa molemmista yhdellä kertaa.

    Mikä on ennätys, montako droppia olette tehneet? 🙂 (Mulla vaan kaksi; haitasta veteen ja siitä kuiville, ja kerran kaksi kertaa peräkkäin pelaamaton paikka -droppi.)

    Lieneekö tuo ensimmäinen kahden dropin ennätys aivan sääntöjen mukainen. Jos pallo ei ole vesiesteessä, kiinteästä haitasta ei saa (= ei tarvi) vapautua vesiesteeseen. Jos pallo on vesiesteessä niin kiinteän haitan sääntöä ei voi käyttää vaan tulee käyttää vesiestesääntöä.

    Tuossa vaan ei missään puhuttu vesiesteestä.

    ts kirjoitti: (24.8.2010 9:55:37)

    golf2000 kirjoitti: (24.8.2010 9:29:28)

    JuKu kirjoitti: (23.8.2010 19:40:13)
    Vieraspelaaja selitti asian ihan oikein. Ensin dropataan niin että vapaudutaan haitasta. Ko. sääntö ei ota kantaa siihen, onko droppialue repairia tms. Tällöin voi päätyä uuden haitan vaikutukseen, repairiin, tilapäiseen veteen tms. Jos näin, niin taas jatketaan ko. tilanteeseen kuuluvan säännön mukaan. Ja taas voi joutua soveltamaan sääntöjä. Kun tarpeeksi monta kertaa on dropattu, ollaan joko paikassa josta jatketaan peliä, tai ikuisessa loopissa. (Ts. droppi puun alta vie repairiin, droppi repairista vie puun alle jne) Jos muuten jäätäisiin droppailemaan kunnes pimeä tulee, niin dec. 1-4/8.5 antaa luvan etsiä paikan, joka vapauttaa molemmista yhdellä kertaa.

    Mikä on ennätys, montako droppia olette tehneet? 🙂 (Mulla vaan kaksi; haitasta veteen ja siitä kuiville, ja kerran kaksi kertaa peräkkäin pelaamaton paikka -droppi.)

    Lieneekö tuo ensimmäinen kahden dropin ennätys aivan sääntöjen mukainen. Jos pallo ei ole vesiesteessä, kiinteästä haitasta ei saa (= ei tarvi) vapautua vesiesteeseen. Jos pallo on vesiesteessä niin kiinteän haitan sääntöä ei voi käyttää vaan tulee käyttää vesiestesääntöä.

    Tuossa vaan ei missään puhuttu vesiesteestä.

    Aivan. Jos siis haitasta vapauduttiin Tilapäiseen veteen, niin homma klar. Mikäli vapauduttiin haitasta Veteen (vesiesteeseen) niin silloin ei mennä sääntöjen mukaan.

    Joo, tilapäiseen veteen, tiätysti.

Esillä 21 viestiä, 1 - 21 (kaikkiaan 21)
Vastaa aiheeseen: Vapauttava droppi repair-alueelle?

Etusivu Foorumit Säännöt Vapauttava droppi repair-alueelle?