-
JulkaisijaArtikkelit
-
TeeUrpo kirjoitti: (5.7.2011 23:25:45)
Kyllä te pieniin asioihin kiinnitätte huomiota, eikä turhaan. Mutta suurta ovat nykyiset golfauton käyttäjät. Seuratkaapa vain kuinka ajetaan metrin päähän griinistä tai tiiboxin kylkeen ymmärtämättä että se ruoho kaatunee kun auto seisoo tarpeeksi kauan. Ruovitetaan kosteissa paikoissa, ajetaan säälimättä pitkässä heinässä ja seisoskellaan auton kanssa kunnostettavalla alueeella. Kokemuksia ainakin Nordcenteristä, Kytäjältä, Vanajalta ja Tahkolta. Kukaan ei halua muutosta, jottei ’turistit’ katoa.Enpä ole kohdannut tällaista käyttäytymistä Kytäjällä. Kentät on suunniteltu autolla kuljettaviksi ja tiet sekä opasteet ohjaavat ajamisen pois juuri noilta herkimmiltä alueilta. Märälle kentälle (siis väylille) ei edes päästetä autoja (pitää mennä koko ajan tietä pitkin). Virheistä myös tullaan aina huomauttamaan/opastamaan.
Uusissa autoissa on lisäksi videolla toteutettu reaaliaikainen ja väyläkohtainen GPS-pohjainen opastus/ohjaus sallituista ajoreiteistä. Valvomon monitorista nähdään tarvittaessa autokohtainen paikannus väärillä alueilla (esim. pitkissä raffeissa, greenien vieressä ja bunkkerikummuilla) surfailevista kuljettajista.
Toistaiseksi ei ole näkynyt nopeuskameroita siirtymäteillä.
Golfkenttiä kiertävien määrä kasvaa niin samalla laatu laskee so. mitä suurempi osa suomalaisista ’golfaa’. Tämä näkyy sitten kaikkien golfareiden tyytyväisyyden vähenemisenä ja kentänhoitokulujen kasvuna. Hyvä, että par-3- kentät ovat tasoituskelpoisia, ne ovat oikea paikka satunnaisille pelaajille.
Pankaas ruksi seinään!
Tänään joutu kaiveleen griinihaarukan heti tokalla reijällä.
Pekka Pelimies kirjoitti: (6.7.2011 16:42:06)
Pankaas ruksi seinään!Tänään joutu kaiveleen griinihaarukan heti tokalla reijällä.
Kuules Pekka, olisi hyvä ymmärtää, että siellä ykkösenkin green’illä voi olla pallon alastulojälki, vaikka et siihen olisi osunutkaan. Jokainen oikea Pelimies ymmärtää tämän ja korjaa kaikki havaitsemansa alastulojäljet, muidenkin jättämät!
puttarijari-._/ kirjoitti: (6.7.2011 1:16:43)
TeeUrpo kirjoitti: (5.7.2011 23:25:45)
Kyllä te pieniin asioihin kiinnitätte huomiota, eikä turhaan. Mutta suurta ovat nykyiset golfauton käyttäjät. Seuratkaapa vain kuinka ajetaan metrin päähän griinistä tai tiiboxin kylkeen ymmärtämättä että se ruoho kaatunee kun auto seisoo tarpeeksi kauan. Ruovitetaan kosteissa paikoissa, ajetaan säälimättä pitkässä heinässä ja seisoskellaan auton kanssa kunnostettavalla alueeella. Kokemuksia ainakin Nordcenteristä, Kytäjältä, Vanajalta ja Tahkolta. Kukaan ei halua muutosta, jottei ’turistit’ katoa.Enpä ole kohdannut tällaista käyttäytymistä Kytäjällä. Kentät on suunniteltu autolla kuljettaviksi ja tiet sekä opasteet ohjaavat ajamisen pois juuri noilta herkimmiltä alueilta. Märälle kentälle (siis väylille) ei edes päästetä autoja (pitää mennä koko ajan tietä pitkin). Virheistä myös tullaan aina huomauttamaan/opastamaan.
Uusissa autoissa on lisäksi videolla toteutettu reaaliaikainen ja väyläkohtainen GPS-pohjainen opastus/ohjaus sallituista ajoreiteistä. Valvomon monitorista nähdään tarvittaessa autokohtainen paikannus väärillä alueilla (esim. pitkissä raffeissa, greenien vieressä ja bunkkerikummuilla) surfailevista kuljettajista.
Toistaiseksi ei ole näkynyt nopeuskameroita siirtymäteillä.
Olet onnekas kun et sitä joudu näkemään. Juhannusviikolla NW väylä 15 par3 vesiesteen edessä KAKSI autoa raffissa, joista toinen vielä oli jäänyt kiinni. Hienoa jälkeä raffiin ja pienet kehut valvojalta anteeksipyynnön merkeissä kun kenttä oli niin huonossa kunnossa. Toivottavasti tämä GPS systeemi alkaa toimimaan, niin meille jäsenille jää parempikuntoinen kenttä.
TeeUrpo kirjoitti: (6.7.2011 17:58:30)
puttarijari-._/ kirjoitti: (6.7.2011 1:16:43)
TeeUrpo kirjoitti: (5.7.2011 23:25:45)
Kyllä te pieniin asioihin kiinnitätte huomiota, eikä turhaan. Mutta suurta ovat nykyiset golfauton käyttäjät. Seuratkaapa vain kuinka ajetaan metrin päähän griinistä tai tiiboxin kylkeen ymmärtämättä että se ruoho kaatunee kun auto seisoo tarpeeksi kauan. Ruovitetaan kosteissa paikoissa, ajetaan säälimättä pitkässä heinässä ja seisoskellaan auton kanssa kunnostettavalla alueeella. Kokemuksia ainakin Nordcenteristä, Kytäjältä, Vanajalta ja Tahkolta. Kukaan ei halua muutosta, jottei ’turistit’ katoa.Enpä ole kohdannut tällaista käyttäytymistä Kytäjällä. Kentät on suunniteltu autolla kuljettaviksi ja tiet sekä opasteet ohjaavat ajamisen pois juuri noilta herkimmiltä alueilta. Märälle kentälle (siis väylille) ei edes päästetä autoja (pitää mennä koko ajan tietä pitkin). Virheistä myös tullaan aina huomauttamaan/opastamaan.
Uusissa autoissa on lisäksi videolla toteutettu reaaliaikainen ja väyläkohtainen GPS-pohjainen opastus/ohjaus sallituista ajoreiteistä. Valvomon monitorista nähdään tarvittaessa autokohtainen paikannus väärillä alueilla (esim. pitkissä raffeissa, greenien vieressä ja bunkkerikummuilla) surfailevista kuljettajista.
Toistaiseksi ei ole näkynyt nopeuskameroita siirtymäteillä.
Olet onnekas kun et sitä joudu näkemään. Juhannusviikolla NW väylä 15 par3 vesiesteen edessä KAKSI autoa raffissa, joista toinen vielä oli jäänyt kiinni. Hienoa jälkeä raffiin ja pienet kehut valvojalta anteeksipyynnön merkeissä kun kenttä oli niin huonossa kunnossa. Toivottavasti tämä GPS systeemi alkaa toimimaan, niin meille jäsenille jää parempikuntoinen kenttä.
Korvaako se sitten terveen järjen, jota näköjään puuttuu joiltakin rutkasti…?
KL kirjoitti: (6.7.2011 18:07:41)
TeeUrpo kirjoitti: (6.7.2011 17:58:30)
puttarijari-._/ kirjoitti: (6.7.2011 1:16:43)
TeeUrpo kirjoitti: (5.7.2011 23:25:45)
Kyllä te pieniin asioihin kiinnitätte huomiota, eikä turhaan. Mutta suurta ovat nykyiset golfauton käyttäjät. Seuratkaapa vain kuinka ajetaan metrin päähän griinistä tai tiiboxin kylkeen ymmärtämättä että se ruoho kaatunee kun auto seisoo tarpeeksi kauan. Ruovitetaan kosteissa paikoissa, ajetaan säälimättä pitkässä heinässä ja seisoskellaan auton kanssa kunnostettavalla alueeella. Kokemuksia ainakin Nordcenteristä, Kytäjältä, Vanajalta ja Tahkolta. Kukaan ei halua muutosta, jottei ’turistit’ katoa.Enpä ole kohdannut tällaista käyttäytymistä Kytäjällä. Kentät on suunniteltu autolla kuljettaviksi ja tiet sekä opasteet ohjaavat ajamisen pois juuri noilta herkimmiltä alueilta. Märälle kentälle (siis väylille) ei edes päästetä autoja (pitää mennä koko ajan tietä pitkin). Virheistä myös tullaan aina huomauttamaan/opastamaan.
Uusissa autoissa on lisäksi videolla toteutettu reaaliaikainen ja väyläkohtainen GPS-pohjainen opastus/ohjaus sallituista ajoreiteistä. Valvomon monitorista nähdään tarvittaessa autokohtainen paikannus väärillä alueilla (esim. pitkissä raffeissa, greenien vieressä ja bunkkerikummuilla) surfailevista kuljettajista.
Toistaiseksi ei ole näkynyt nopeuskameroita siirtymäteillä.
Olet onnekas kun et sitä joudu näkemään. Juhannusviikolla NW väylä 15 par3 vesiesteen edessä KAKSI autoa raffissa, joista toinen vielä oli jäänyt kiinni. Hienoa jälkeä raffiin ja pienet kehut valvojalta anteeksipyynnön merkeissä kun kenttä oli niin huonossa kunnossa. Toivottavasti tämä GPS systeemi alkaa toimimaan, niin meille jäsenille jää parempikuntoinen kenttä.
Korvaako se sitten terveen järjen, jota näköjään puuttuu joiltakin rutkasti…?
Tästä on Kytäjältä hyvä esimerkki. Laakkonen kyllästyi alkuaikoina, kun pelaajat oikoivat autoillaan parkkipaikallan kulmien yli ja istutukset kärsivät. Nyt on joka kulmassa kivi ja kumma kyllä oikominen on loppunut. Oisikohan siinä se terve järki voittanut eli kentälläkin täytyy olla jokin pelote, jotta homma toimisi oikein, oli se sitten kivi kulmassa tai GPS valvomassa tai muu vastaava. Ego pitää saada kohdalleen eli alas niin pelikin kulkee.
Chip Greenside kirjoitti: (6.7.2011 17:37:08)
olisi hyvä ymmärtää, että siellä ykkösenkin green’illä voi olla pallon alastulojälki, vaikka et siihen olisi osunutkaan. Jokainen oikea Pelimies ymmärtää tämän ja korjaa kaikki havaitsemansa alastulojäljet, muidenkin jättämät!Valitettavasti, ainakin meillä, vanhojen jälkien korjaaminen viheriöiltä hidastuttaisi pelaamista pahimmillaan merkittävästi. Niin valtavasti noita korjaamattomia jälkiä tuntuu olevan.
Pekka Pelimies kirjoitti: (6.7.2011 16:42:06)
Pankaas ruksi seinään!Tänään joutu kaiveleen griinihaarukan heti tokalla reijällä.
No ei ihme että reiät on niin surkeassa kunnossa, aina välillä;)
Joskus hyvä tahto aiheuttaa enemmän tuhoa kuin parannusta. Oma fantasiani on että joskus jokaisen golfarin taskussa olisi tällainen työkalu.

Tuon kun saa tyrkättyä greenin edes kerran oikeinpäin niin typerinkään tuuppari ei voi olla ymmärtämättä miten reiät paikataan oikein.
Parti kirjoitti: (6.7.2011 22:32:19)
Joskus hyvä tahto aiheuttaa enemmän tuhoa kuin parannusta. Oma fantasiani on että joskus jokaisen golfarin taskussa olisi tällainen työkalu.
Tuon kun saa tyrkättyä greenin edes kerran oikeinpäin niin typerinkään tuuppari ei voi olla ymmärtämättä miten reiät paikataan oikein.
Jep eli nuo missä on kolme reikää työnnetään maahan niin greenin ilmastus on samalla hoidettu!
Onkos tuo punainen tuossa joku rubiini tms.? Saako tuota alle tonnin jostain halpanettikaupasta?Parti kirjoitti: (6.7.2011 22:32:19)
Joskus hyvä tahto aiheuttaa enemmän tuhoa kuin parannusta. Oma fantasiani on että joskus jokaisen golfarin taskussa olisi tällainen työkalu.
Tuon kun saa tyrkättyä greenin edes kerran oikeinpäin niin typerinkään tuuppari ei voi olla ymmärtämättä miten reiät paikataan oikein.
Entä jos tuon tökkäsee kerta toisensa jälkeen väärinpäin greeniin?
Tuo näyttää – siis näyttää, en ole kokeillut – siltä, että sillä olisi helppo tehdä ’korjaus’ täysin pieleen.Olen Mikan kanssa aivan samaa mieltä. Voi olla, että pelaaja joka ei korjaa ’jälkensä’ ei osaa sitä tehdä ja on siis parempi jättää jäljen korjaamisen sille joka tekee sen oikein. Väärin korjattu on loppukesän nähtävissä. Meillä oli aikoinaan väylät (varsinkin) ja griinit huonossa kunnossa johtuen juuri näistä ’maansiirtovesseleistä’ jotka eivät vaivautuneet korjaamaan jälkensä. Yhtiö sijoitti muutaman kyltin väylille ja griineille. Myös valvojia kehotettiin erityisesti seuraamaan ja puuttumaan
siihen väyläkuokkimiseen. Se tehosi ja varsinkin väylät paranivat silmissä. Itse pruukasin kiertää griinit ja korjata jos oli korjattavaa. Oli muuten mielenkiintosta huomata kuinka käytöstavat olivat
kirkkaasti mielessä jos valvoja oli näkyvissä.Mika Hekkanen kirjoitti: (6.7.2011 22:59:27)
Entä jos tuon tökkäsee kerta toisensa jälkeen väärinpäin greeniin?
Tuo näyttää – siis näyttää, en ole kokeillut – siltä, että sillä olisi helppo tehdä ’korjaus’ täysin pieleen.
Ite en oo tota yrittänykään tököttää greeniin sen vaurioittamisen pelossa. Onneksi bägistä löytyy Srixon-brändätty monitoimityökalu.
Kiitos Lipulle, sain myös ykkös-greenillä paikattua yhden ylimääräisen reijän.
Myyrä kirjoitti: (7.7.2011 1:06:21)
Olen Mikan kanssa aivan samaa mieltä. Voi olla, että pelaaja joka ei korjaa ’jälkensä’ ei osaa sitä tehdä ja on siis parempi jättää jäljen korjaamisen sille joka tekee sen oikein.Toisin sanoen ’Mä en osaa korjata enkä viitti opetella’ riittää syyksi olla korjaamatta jälkiään? Vähintään yhtä huono syy kuin griinihaarukan puuttuminen.
Parti kirjoitti: (6.7.2011 22:32:19)
Joskus hyvä tahto aiheuttaa enemmän tuhoa kuin parannusta. Oma fantasiani on että joskus jokaisen golfarin taskussa olisi tällainen työkalu.
Tuon kun saa tyrkättyä greenin edes kerran oikeinpäin niin typerinkään tuuppari ei voi olla ymmärtämättä miten reiät paikataan oikein.
Kyseisen laitteen käyttöohje kehottaa vääntämään kuopan ensin ylös ja sitten sulkemaan aukon eli griinille jää ruskea läiskä, eli kun typerin tuuppari on erehtynyt ostamaan tai saanut putterin mukana välineen, tarvii vielä jonkun selväjärkisen opastusta.
Onpa hieno peli pilattu typerillä käyttöohjeilla. Oikeesti, toi svegaa kuin hirvi.
Ei tarvii juurikaaan putterilla taputella kun toi patti painaa griinin pinnan tasaiseksi. Voima suunautuu oikein reiän keskustaan ja alas.Sähän KL oot tunnetusti tarkka griinien kunnosta. Sinähän löydät aina jotain sellaista joka häiritsee
sun puttaamista. Valitse väärin korjatun ja ei korjatun alatulojäljen välillä.
Tiedän, että usein neuvotaan jäljen korjaamista väärin eikä se ole mikään ihme kun kerran yo laitteen osalta niin tehdään. Vempain soveltuu nähdäkseni paremmin kiven ylöskaivamiseen.Myyrä kirjoitti: (7.7.2011 12:19:11)
Sähän KL oot tunnetusti tarkka griinien kunnosta. Sinähän löydät aina jotain sellaista joka häiritsee
sun puttaamista. Valitse väärin korjatun ja ei korjatun alatulojäljen välillä.
Tiedän, että usein neuvotaan jäljen korjaamista väärin eikä se ole mikään ihme kun kerran yo laitteen osalta niin tehdään. Vempain soveltuu nähdäkseni paremmin kiven ylöskaivamiseen.Tunnnetusti tarkka? Tuskin sentään tunnetusti enkä itse asiassa ihan hirveän tarkkakaan, mutta kyllä se ottaa pähän, kun laskevan auringon valossa griinin pinta näyttää siltä kuin siihen olisi iskeytynyt tuhat pientä meteoria.
Alastulojäljen korjaaminen ei ole vaikeaa eikä osaamattomuus missään tapauksessa ole syynä niihin korjaamattomiin jälkiin. Vieritän tässä kuitenkin hieman vastuuta myös nille (=meille) vähän enemmän pelanneille, jotka ainakin omasta mielestään yrittävät toimia oikein. Ei olisi pahitteeksi hienotunteisesti opastaa samassa ryhmässä pelaavia siihen oikeaan toimintaan ihan vaikka omalla esimerkillä: ’Korjaanpas tuosta jättämäsi jäljen, seuraavan jättämäsi jäljen voit ehkä korjata itse’ tai jotenkin muuten, mieluimmin miten vain.
Olisikos ollut Arnold Palmer, joka joskus sanoin näin: ’Korjaa pallosi alastulojälk niin hyvin, että olisit itse valmis puttaamaan sen ylitse.’ Voiko tuon sen paremmin sanoa?
Monikaan ei ole puuttunut mainitsemaani lipputangon työntämiseen paikoilleen reiän reunaa pitkin. Taas eilen kiinnitin huomiota ohimennessäni jonkun tapaan toimia. Jotenkin jäi sellainen kuva, että tämä(kin) henkilö liu’utti tangon paikoilleen reiän reunaa pitkin siksi, ettei muuten näe mihin sen tangon pään pitäisi oikein mennä. Tangon paikoilleen laittaminen on itse asiassa ihan pirun helppoa: roikotetaan tankoa kevyellä otteella pystysuorassa ja laitetaan se sille kuuluvaan reikään. Jos voimat eivät moiseen riitä, niin tehdään sama kahdella kädellä, tankoa edelleenkin pystysuorassa pitäen. Ei siis ole vaikeaa, ihmiset vain eivät viitsi, on niin kiire seuraavalle tiipaikalle. Ja sitten itketään, kun reikien reunat ovat surkeassa kunnossa. No, sitä saa mitä ansaitsee, mutta miksi me muutkin saamme sitä samaa?
Myyrä kirjoitti: (7.7.2011 12:19:11)
Vempain soveltuu nähdäkseni paremmin kiven ylöskaivamiseen.😉 Vielä kerran 😉
Toi vempain painetaan griiniin patti kuoppaanpäin niin syvälle kun se menee. Siitä ei Erkkikään pysty tekemään muuta kuin oikeanlaisen korjauksen.
Jos mulla olisi golf-kenttä niin ykkösen boxin vieressä olisi laari tällaisia vapaassa jaossa ja kuva mitenpäin tuota pidetään kädessä.
Parti kirjoitti: (7.7.2011 16:15:58)
Myyrä kirjoitti: (7.7.2011 12:19:11)
Vempain soveltuu nähdäkseni paremmin kiven ylöskaivamiseen.😉 Vielä kerran 😉
Toi vempain painetaan griiniin patti kuoppaanpäin niin syvälle kun se menee. Siitä ei Erkkikään pysty tekemään muuta kuin oikeanlaisen korjauksen.
En ole koskaan moista vempainta livenä nähnyt, mutta tuon kuvan perusteella on varsin yksinkertaista vääntää työkalua väärään suuntaan.
KL kirjoitti: (7.7.2011 19:06:29)
En ole koskaan moista vempainta livenä nähnyt, mutta tuon kuvan perusteella on varsin yksinkertaista vääntää työkalua väärään suuntaan.Ok.
Luovutan.
Mulla on nähtävästi liian myönteinen kuva kenttiä kiertävästä populasta.Parti kirjoitti: (7.7.2011 19:33:38)
KL kirjoitti: (7.7.2011 19:06:29)
En ole koskaan moista vempainta livenä nähnyt, mutta tuon kuvan perusteella on varsin yksinkertaista vääntää työkalua väärään suuntaan.Ok.
Luovutan.
Mulla on nähtävästi liian myönteinen kuva kenttiä kiertävästä populasta.Kuvan perusteella mäkin veikkaan runsasta väärinkäyttöä tuon härpäkkeen kanssa.
EFC kirjoitti: (7.7.2011 19:48:20)
Parti kirjoitti: (7.7.2011 19:33:38)
KL kirjoitti: (7.7.2011 19:06:29)
En ole koskaan moista vempainta livenä nähnyt, mutta tuon kuvan perusteella on varsin yksinkertaista vääntää työkalua väärään suuntaan.Ok.
Luovutan.
Mulla on nähtävästi liian myönteinen kuva kenttiä kiertävästä populasta.Kuvan perusteella mäkin veikkaan runsasta väärinkäyttöä tuon härpäkkeen kanssa.
…koska se tuntuis loogiselta työntää mahhan just nurinpäin.
ts kirjoitti: (7.7.2011 20:42:42)
…koska se tuntuis loogiselta työntää mahhan just nurinpäin.Sen verran myönnän että löydettyäni kyseisen härpäkkeen kentältä tarjosin sitä väärinpäin griiniille muutaman kerran ja naureskelin typerille Scottystä ylihintaa maksaville urpoille. Sit jostain kohtalon oikusta tyrkkäsin värkin oikeinpäin griinin ja tunsin itseni erittäin typeräksi.
-
JulkaisijaArtikkelit

