Aihe: Väärä pallo, kuinka jatketaan? - Golfpiste.com

4.–11.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

Väärä pallo, kuinka jatketaan?

Etusivu Foorumit Säännöt Väärä pallo, kuinka jatketaan?

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #180224 Ilmoita asiaton viesti

    Kuvitteellinen, mutta täysin mahdollinen tapaus: Pelaaja lyö avauksen metsään, mutta pallo löytyy. Kakkoslyönti toiselle puolelle väylää metsään ja taas pallo kuitenkin onnekkaasti löytyy. Lähestyminen aivan lipun viereen ja pallo napautetaan kuppiin. Palloa kupista nostaessaan, pelaaja huomaa, että pallo onkin vaihtunut, eikä ole se millä liikkeelle tiiboxista lähdettiin. Mitään varmuutta ei kuitenkaan ole kummassako metsästä lähteneessä lyönnissä pallo vaihtui! Eli oliko toisessa lyönnissä vielä oma pallo vai ei? Kolmannessa ei ainakaan ollut… Mistä jatketaan ja monesko lähtee? Tokihan pelaajan olisi pitänyt tunnistaa pallo metsissä, mutta löytymisestä ilahtuneena se unohtui… 🙂

    #279732 Ilmoita asiaton viesti

    Ei kait tuossa auta muu kuin kävellä sinne mistä kolmas lyönti lähti. Jos ei pysty osoittamaan että oma pallo sieltä löytyy, niin pallo on kadonnut, sitten se on todennäköisemmin siellä ensimmäisessä metsässä. Jos omaa palloa ei löydy tuoltakaan, niin sitten vaan droppia yhdellä rankkarilla sinne mistä palloa viimeisen kerran varmuudella lyötiin.

    #279733 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    HockeyMan kirjoitti: (16.6.2012 17:28:55)
    Mistä jatketaan ja monesko lähtee?

    Jatketaan omalla (alkuperäisellä) pallolla siitä, mistä se löytyy. Lisätään aikaansaatuihin lyönteihin kaksi lyöntiä väärällä pallolla pelaamisesta.

    Ellei oma (alkuperäinen) pallo löydy, lähtee viides tiiltä.

    Mielenkiintoisempaa on se, mistä sitä omaa (alkuperäistä) palloa kannattaa etsiä? Ja kuinka kauan yhdestä paikasta?

    #279734 Ilmoita asiaton viesti

    …väärän pallon pelaamisesta 2 rangaistuslyöntiä, väärällä pallolla pelattuja lyöntejä ei lasketa. Uuden pallon droppaamisesta paikalle josta pallo lyötiin kadonneeksi 1 rangaistus.

    #279735 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Hankala tilanne eikä siihen vedenpitävää vastausta kovin helposti löydy. Mietitään kuitenkin vaihtoehtoja, jos alkuperäistä palloa ei löydy.

    Jos pallo olisi kadonnut jo ennen toista lyöntiä, niin tiiltä lähtee viides (lyönti tiiltä+lyönnin ja matkan menetys+väärän pallon pelaaminen).

    Jos pallo olisi kadonnut vasta toisella lyönnillä, niin toisen lyönnin paikalta lähtee kuudes.

    Käytettävissä olevien tosiasioiden perusteella on mietittävä kumpi vaihtoehto on todennäköisempi, Jos kumpikaan ei ole toista todennäköisempi, niin itse laittaisin pelaajan takaisin tiille lyömään viidettä lyöntiään sillä perusteella, että jo ensimmäinen metsään lyöty pallo on voinut kadota.

    #279736 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (16.6.2012 22:40:16)
    Hankala tilanne eikä siihen vedenpitävää vastausta kovin helposti löydy. Mietitään kuitenkin vaihtoehtoja, jos alkuperäistä palloa ei löydy.

    Jos pallo olisi kadonnut jo ennen toista lyöntiä, niin tiiltä lähtee viides (lyönti tiiltä+lyönnin ja matkan menetys+väärän pallon pelaaminen).

    Jos pallo olisi kadonnut vasta toisella lyönnillä, niin toisen lyönnin paikalta lähtee kuudes.

    Käytettävissä olevien tosiasioiden perusteella on mietittävä kumpi vaihtoehto on todennäköisempi, Jos kumpikaan ei ole toista todennäköisempi, niin itse laittaisin pelaajan takaisin tiille lyömään viidettä lyöntiään sillä perusteella, että jo ensimmäinen metsään lyöty pallo on voinut kadota.

    sääntömielessä kysyöyd pn helppo, ongelmat liityvät siihen, mitä on tapahtunut.

    #279737 Ilmoita asiaton viesti

    Hmmm… Pelaajanhan tulee tunnistaa pallonsa aina ennen lyöntiä. Varmuudella hän ei tässä tapauksessa voi sanoa, kun että tiiltä lähti se oma pallo.
    Väärän pallon pelaamisesta 2 rankkia, ei kadonneita palloja… Väärällä pallolla lyötyjä lyöntejä ei lasketa eli tiiauspaikalle lyömään ja neljäs lähtee.
    Tätä tarjoaisin. 🙂

    #279738 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    HockeyMan kirjoitti: (18.6.2012 11:59:52)
    Hmmm… Pelaajanhan tulee tunnistaa pallonsa aina ennen lyöntiä. Varmuudella hän ei tässä tapauksessa voi sanoa, kun että tiiltä lähti se oma pallo.
    Väärän pallon pelaamisesta 2 rankkia, ei kadonneita palloja… Väärällä pallolla lyötyjä lyöntejä ei lasketa eli tiiauspaikalle lyömään ja neljäs lähtee.
    Tätä tarjoaisin. 🙂

    Suuren mielenkiinnon vallassa kysyn, miten tuollaiseen päätelmään päädyit?

    #279739 Ilmoita asiaton viesti

    Siis aivoissa jo pätkii…. 🙂 Eli tuota edellä olevaa KL:n vastausta kompaten, viides lähtee tiiltä.

    #279740 Ilmoita asiaton viesti

    Onko vaikutusta, jos ensimmäisen lyönnin jälkeen on lyöty varapallo, joka on nostettu, kun on luultu varsinaisen pelipallon löytyneen?

    #279741 Ilmoita asiaton viesti

    anger kirjoitti: (11.8.2014 19:45:05)
    Onko vaikutusta, jos ensimmäisen lyönnin jälkeen on lyöty varapallo, joka on nostettu, kun on luultu varsinaisen pelipallon löytyneen?

    Ei ole. Varapallo on nimensä mukaisesti varapallo, ei siis pelissä ennen, kuin sitä on pelattu lähempää lippua, kuin minne alkuperäinen pallo oletettavasti on kadonnut.

    Ongelmia voi tulla mielestäni myös tuossa pallon tunnistamisessa, kun ’yksilöllisenä’ merkitsemistapana noudatetaan hyvin toistensa kaltaista menettelyä.

    Usein kuulee mainittavan, että Titu-ykkönen mustalla pisteellä ja mitä olen seurannut, niin ne mustat pisteet varsin usein ovat hyvin samalla suunnalla logosta riippumatta siitä kuka niitä siihen palloonsa on tuhrinut.

    #279742 Ilmoita asiaton viesti

    Tulkinnoissa on oletettu, että pelaaja pelaa lyöntipeliä, mutta onhan niitä muitakin vaihtoehtoja:

    Lyöntipeli: jos pallo löytyy metsästä ja sitä jatketaan – 4 lähtee
    Lyöntipeli: jos pallo löytyy mutta pelaamattoman paikan droppi – 5 lähtee
    Lyöntipeli: jos palloa ei löydy, takaisin tiipaikalle – 5. lähtee
    Pistepogey: em. mahdollisia, mutta myös viiva korttiin (toimii siis myös tasurikierroksella)
    Reikäpeli: reiän menetys

    #279743 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Pekka Pelimies kirjoitti: (12.8.2014 6:05:33)

    anger kirjoitti: (11.8.2014 19:45:05)
    Onko vaikutusta, jos ensimmäisen lyönnin jälkeen on lyöty varapallo, joka on nostettu, kun on luultu varsinaisen pelipallon löytyneen?

    Ei ole. Varapallo on nimensä mukaisesti varapallo, ei siis pelissä ennen, kuin sitä on pelattu lähempää lippua, kuin minne alkuperäinen pallo oletettavasti on kadonnut.

    Onhan tuolla isokin merkitys. Jos pelaajan alkuperäistä palloa ei löydy, on varapallo (’takautuvasti’) pelissä oleva pallo ja sen liikuttamisesta muutoin kuin lyömällä saa yhden lyönnin rangaistuksen ja pallo on asetettava takaisin paikoilleen.

    27-2b/9 Provisional Ball Lifted Subsequently Becomes Ball in Play

    Q. In stroke play, a competitor, believing his tee shot might be lost, plays a
    provisional ball. He finds a ball he believes is his original ball, plays a stroke
    at it, picks up his provisional ball and then discovers that the ball he played
    was not his original ball, but rather a wrong ball. He resumes search for his
    original ball but cannot find it. What is the ruling?

    A. The competitor lifted a ball which was to become the ball in play, i.e. the
    provisional ball – see Rule 27-2b. Accordingly, the competitor incurred a
    stroke-and-distance penalty under Rule 27-1 as a result of losing his original
    ball, a two-stroke penalty under Rule 15-3b for playing a wrong ball and a
    one-stroke penalty under Rule 18-2a for picking up his provisional ball. He is
    required to replace and play out the provisional ball. The competitor would
    be playing his seventh stroke.

    #279744 Ilmoita asiaton viesti

    Olinpas yksinkertaisella. Anteeksi väärän tiedon kirjoittamisesta.

    Yksi tapaus on vielä ratkaisematta liittyen tuohon, mitä tapahtui. Mitäs sitten, jos pallo vaihtuu molemmilla, sekä toisella että kolmannella lyönnillä ja a) ei ole lyöty tiiltä varapalloa tai b) varapallo lyötiin i) ja nostettiin ennen toista ja ii) ei nostettu?

    #279745 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Pekka Pelimies kirjoitti: (13.8.2014 1:35:57)

    Yksi tapaus on vielä ratkaisematta liittyen tuohon, mitä tapahtui. Mitäs sitten, jos pallo vaihtuu molemmilla, sekä toisella että kolmannella lyönnillä ja a) ei ole lyöty tiiltä varapalloa tai b) varapallo lyötiin i) ja nostettiin ennen toista ja ii) ei nostettu?

    Pallo vaihtuu molemmilla lyönneillä? Siis ettäkö mitenkä?

    Väärä pallo tarkoittaa kaikkia mahdollisia vääriä palloja. Sillä ei ole mitään väliä, jos pelaaja toisella lyönnillään lyö eri väärää palloa kuin kolmannella, sääntöjen kannalta pelaaja on pelannut väärää palloa. Kaikissa tapauksissa pelaajan on joko löydettävä alkuperäinen pallonsa ja jatkettava sillä tai palattava paikkaan, josta alkuperäistä palloa viimeksi lyötiin.

    Jos varapallo on lyöty eikä siihen sidottua alkuperäistä palloa löydy, on varapallo pelissä ja siihen kajoaminen on rangaistavaa. Tähän löytyy sitten monenlaista reunaehtoa ja hienosäätöä, mutta jätetään ne tässä vaiheessa epäolennaisina syrjään.

    #279746 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (13.8.2014 11:55:15)
    Pallo vaihtuu molemmilla lyönneillä? Siis ettäkö mitenkä?

    Väärä pallo tarkoittaa kaikkia mahdollisia vääriä palloja. Sillä ei ole mitään väliä, jos pelaaja toisella lyönnillään lyö eri väärää palloa kuin kolmannella, sääntöjen kannalta pelaaja on pelannut väärää palloa. Kaikissa tapauksissa pelaajan on joko löydettävä alkuperäinen pallonsa ja jatkettava sillä tai palattava paikkaan, josta alkuperäistä palloa viimeksi lyötiin.

    Niin, siis lyödään ensimmaisen kerran väärää palloa toisella lyönnillä ja sitä seuraavalla lyönnillä toistamiseen metsään lyötyään kolmatta, ’toista’ väärää palloa.

    Onko nämä kaksi lyöntiä sääntöjen valossa siis yksi tapaus vai rangaistaisiinko pelaajaa 2x väärän pallon pelaamisesta?

    #279747 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Pekka Pelimies kirjoitti: (13.8.2014 12:54:29)

    KL kirjoitti: (13.8.2014 11:55:15)
    Pallo vaihtuu molemmilla lyönneillä? Siis ettäkö mitenkä?

    Väärä pallo tarkoittaa kaikkia mahdollisia vääriä palloja. Sillä ei ole mitään väliä, jos pelaaja toisella lyönnillään lyö eri väärää palloa kuin kolmannella, sääntöjen kannalta pelaaja on pelannut väärää palloa. Kaikissa tapauksissa pelaajan on joko löydettävä alkuperäinen pallonsa ja jatkettava sillä tai palattava paikkaan, josta alkuperäistä palloa viimeksi lyötiin.

    Niin, siis lyödään ensimmaisen kerran väärää palloa toisella lyönnillä ja sitä seuraavalla lyönnillä toistamiseen metsään lyötyään kolmatta, ’toista’ väärää palloa.

    Onko nämä kaksi lyöntiä sääntöjen valossa siis yksi tapaus vai rangaistaisiinko pelaajaa 2x väärän pallon pelaamisesta?

    Yksi tapaus, kuten jo selitin. Rangaistus on yhteensä 2 lyöntiä (tai reiän menetys).

    Tapauksista tulee erillisiä vasta sitten, kun välissä on lyöty oikeaa palloa.

Esillä 17 viestiä, 1 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Väärä pallo, kuinka jatketaan?