22.–29.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[17][27]
KilpailuaSuomalaista

Uusi sääntökysymys

Etusivu Foorumit Säännöt Uusi sääntökysymys

Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #182965 Ilmoita asiaton viesti

    Tuli mieleen sellainen asia viime viikonloppuna, kun olin pelaamassa, että miten menetellään sellaisessa tilanteessa, jossa olet lyönyt pitkän lyönnin, joka on mennyt edellä olevan ryhmän kintuille ja tullessasi pallolle se on laitettu tiin päälle? Miten siitä kuuluu pelata ? Saako lyödä tiin päältä? Siitähän voisi lyödä vaikka draiverilla, jos se vielä olisi par5 väylä? Asiahan on tietysti vähän nolo, vaikka olisit huutanut forea, mutta joskus on pallo kyllä joutunut tiin päälle vähän turhankin helposti.

    #300300 Ilmoita asiaton viesti

    Pysähtynyttä palloa on liikuttanut ns. ulkopuolinen tekijä (siis joku edeltävässä ryhmässä). Pallo asetetaan (ei pudoteta) mahdollisimman lähelle sitä paikkaa, missä se oli ennen tiille asettamista. Käytännössä varmaankin tiin viereen. Ei rangaistuksia ja peli jatkuu siitä paikasta (ei siis tiin päältä). Sääntö 18-1.

    #300301 Ilmoita asiaton viesti

    ’………mutta joskus on pallo kyllä joutunut tiin päälle vähän turhankin helposti’

    Et siis ole aivan noviisi tässä asiassa. KATSO PEILIIN ja kysele sen jälkeen uudestaan mitä sääntöä voit noudattaa. Ehkä voisit odottaa sen verran, että muut ehtivät altasi pois!

    #300302 Ilmoita asiaton viesti

    Olen samaa mieltä jokerin kanssa. Älä nyt ihmeessä hätäile lyöntisi kanssa vaikka edellämenevä ryhmä hidastelisikin. Pyydä sopivassa tilanteessa ohituslupaa. Muista käyttäytymissäännöt kentällä, pätee muuten myös kentän ulkopuolella….

    Itse olen saanut pallon käteen ja voin sanoa että osuessaan päähän tai niskaan jälki olisi saattanut olla rumaa.

    Jos ette pääse ohittamaan niin kyllä kyseiselle ryhmälle pitää asiasta huomauttaa, esim. rundin jälkeen. Mutta eihän siitä riitaa tarvitse tehdä.

    Riitatilanteet ratkaisee sitten kyseisen klubin kapteeni.

    #300303 Ilmoita asiaton viesti

    Arvasin, että kuittia tulee, jos myöntää tehneensä joskus virheen. Tulee niin syyllinen olo, kun kaikki muut täällä ovat aivan täydellisiä ja eivät tee koskaan mitään virheitä.

    Tarkoitin sillä, että joskus olen lyönyt pallon poikkeuksellisen pitkälle, mikä varmasti tapahtuu jokaiselle golfarille, johtuen monesta eri asiasta kuten esim. myötätuuli, alamäki, nappiosuma, hyvät rullit ja ehkä vielä matkan väärin arviointi.

    Siitä huolimatta, että on toiminut mielestään oikein ja huutaa forea, jos pallo kaukaa katsoen näyttää menevät ihmisiä kohti, vaikka matkaa jäisikin kymmeniä metrejä, joku saattaa ottaa siitä nokkiinsa ja käydä laittamassa pallon tiin päälle. Tätähän ei tietenkään tapahdu kovin usein, mutta pitkän uran aikana silloin tällöin.

    #300304 Ilmoita asiaton viesti

    Nipan tulkinta on nähdäkseni oikein.

    Lisäksi pallon tiiannut pelaaja syyllistyy säännön 1-2 rikkomiseen josta hänelle kuuluu kahden lyönnin rangaistus.

    On tietysti virhe lyödä liian aikaisin ja saattaa edellä pelaava ryhmä vaaraan. Edellä pelaavan ryhmän ei kuitenkaan tule kompensoida virhettä toisella virheellä.

    #300305 Ilmoita asiaton viesti

    Itseasiassa tarkoitin saako pallon lyödä tiin päältä, jos joku toinen on sen siihen laittanut?

    Mielestäni ei saa, mutta olen nähnyt jonkun toisen jatkaneen peliä lyömällä tiin päälle asetettua palloa.

    #300306 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Kerran yhdellä par4 reiällä, jolla oli pituutta 330m, löin aivan käsittämättömän hyvän draivin. Pallo tuli alas reilusti ennen viheriötä, näin ollen edellä menevälle ryhmälle ei muodustunut minkäänlaista vaaratilannetta. Vieriessään pallo ei varmaankaan(!) tee pahaa jälkeä. No tullessani greenille pallo oli laitettu tiin päälle. Ystävällisesti kävin palauttamassa tiin sen oikealle omistajalle. Pyysin anteeksi ja huomautin että kyseessä oli par4 eikä par3, joten en aavistanut että se avaus viheriölle asti menee. Nolona se tiin vastaanotti…

    #300307 Ilmoita asiaton viesti

    Täällä netissä on aina vaarana että joku ymmärtää väärin, vahingossa tai tahallaan…

    Kirjoitin tuossa alempana: ’Lisäksi pallon tiiannut pelaaja syyllistyy säännön 1-2 rikkomiseen josta hänelle kuuluu kahden lyönnin rangaistus.’

    Pallonhan tiiasi se edellisessä ryhmässä pelannut. Hänelle siis kuuluu se kahden lyönnin rangaistus. Ei pallon omistajalle.

    #300308 Ilmoita asiaton viesti

    lienet lukenut Erkki Km Leppävuoren vastauksia Golflehden sääntöpalstalla, jossa hän vastasi tähän samaan kysymykseen.
    Ihan kaikkii vastauksiin ei voi siellä luottaa, varsinkin kun tällasista vähän erikoisemmista tapauksista, ..

    #300309 Ilmoita asiaton viesti

    Nyt sen verran kokemattomana on pakko kysyä, että mikä on tämän tiiaamisen idea ja onko se yleisemminkin käytössä oleva hmm. ’etiketti’?

    #300310 Ilmoita asiaton viesti

    En tiedä mistä kyseinen tapa on lähtöisin, mutta joillakin on ollut jo kauan käytössä sellainen tapa, että jos takaa tuleva lyö pallon ns. kintuille, pallo on laitettu mielenosoituksellisesti tii päälle. Ärsyttävä tapa.

    #300311 Ilmoita asiaton viesti

    ’lienet lukenut Erkki Km Leppävuoren vastauksia Golflehden sääntöpalstalla, jossa hän vastasi tähän samaan kysymykseen.

    Ihan kaikkii vastauksiin ei voi siellä luottaa, varsinkin kun tällasista vähän erikoisemmista tapauksista, ..’

    Suhtaudun itsekin aika varauksellisesti Golflehden sääntöpalstan vastauksiin mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa luulen että asia on tarkistettu R&A:lta.

    #300312 Ilmoita asiaton viesti

    Muistaakseni Erkki on kyllä R&A:n jäsen, ja mielestäni osaa säännöt todella hyvin.

    #300313 Ilmoita asiaton viesti

    Olen samaa mieltä EKML:n sääntötuntemuksesta, tuskin hän lehdessä vastailemaan muuten joutuisikaan.

    Sääntöpalstalle tulee varmasti kymmeniä ellei satoja kyselyitä kuukausittain, täysin triviaaleista ja moneen kertaan vastatuista täysin teoreettisiin ihmeellisyyksiin ja siltä väliltä, ja tekevälle sattuu..

    #300314 Ilmoita asiaton viesti

    Sääntö 1-2 koskee tilannetta, jos pelaaja tai hänen caddiensa liikuttaa omaa palloa, ei muiden. Tapaus rinnastetaan minkä tahansa ulkopuolisen tekijän pallon liikuttamiseen. Tämän viestiketjun tapauksessa ei tule rangaistuksia pelaajalle eikä ’liikuttajalle’. Etiketinvastaisuus on sitten ihan eri juttu, mutta siitä ei lyöntirangaistuksia tule.

    En tiedä, mihin kirjoittajat viittaavat puhuessaan EKML:n sääntötuntemuksen puutteesta. Minulla on aivan päinvastainen käsitys. golf.fi:n sääntökysymysten seuraaminen olisi hyödyllistä ihan kaikentasoisille golfareille.

    #300315 Ilmoita asiaton viesti

    sääntö 1-2 koskee kyllä muidenkin kuin oman pallon asemaan ja liikkeeseen vaikuttamista, tyypillinen esimerkki on greenillä maassa makaavan lipun nostaminen pois putatun pallon tieltä.

    Tässä tapauksessa esiin nostettu sääntö 1-2 on luultavasti saatu golf.fi:n sääntöpalstalta, jossa EKML vastasi samaan kysymykseen. EKML ei siellä perustellut viittausta tähän sääntöön mitenkään, joten on mahdotonta tietää hänen perustelujaan. Mielestäni 18-4 kuitenkin sanoo sen verran selvästi, että rangaistusta ei tahallisestakaan liikuttamisesta tule, että kaipaisin rankkareille vähän lisäperusteluja.

    #300316 Ilmoita asiaton viesti

    Olin väärässä, jos EKML:ään on luottamista. Ja haluaisin luottaa hänen sääntötuntemukseensa … Ihmetyttää vaan, koska kanssakilpailijasta tulee ulkopuolinen tekijä ja päinvastoin. Ja onko tahallisella ja tahattomalla liikuttamisella eroa ? Esim. pallo viereisellä väylällä ja toisen ryhmän pelaaja tallaa vahingossa pallon päälle ? Mitä huoltamattoman lipputangon siirtämiseen tulee, siinä rikotaan (minusta) eri sääntöä.

    #300317 Ilmoita asiaton viesti

    jos pääset lukemaan decicioneita joko netistä tai kirjasta, katso ratkaisu 1-2/3. Sen mukaan greenillä makaavaa huoltamatonta lippua siirtävä rikkoo joko sääntöä 1-2 tai 24-1, lopputulos on sama.

    Sekä ulkopuolinen tekijä että kilpakumppani on määritelty säännöissä, lue määritelmiä. Jos ulkopuolinen tekijä liikuttaa pysähtynyttä palloa, sovelletaan sääntöä 18-1, kanssakilpailijan liikuttaessa palloa sääntöä 18-4, lopputulos on sama, ei rangaistusta.

    Mielestäni tahaton ja tahallinen liikuttaminen on monessa tapauksessa yhtä vähän rangaistavaa (esim. vahingossa päälle astuminen tai pallon siirtäminen sivuun oman pallon vierestä lyöntiä häiritsemästä). Tässä tapauksessa pallo on ilmeisesti mielenosoitukselliseksi tiiattu siihen, mihin se pysähtyi, asettaja tuskin halusi pallon omistajan luulevan sen omia aikojaan tiille päätyneen.

    Jos sen sijaan toisen pallo yritettäisiin tahallaan pelaajan huomaamatta siirtää vaikkapa kentältä esteeseen tai päinvastoin, silloin puhutaan jo kuitenkin ihan eri asiasta. Tällaisessa tilanteessa palloa siirtänyt kanssakilpailija voitaisiin diskata useammankin eri säännön perusteella.

    #300318 Ilmoita asiaton viesti
    Nimetön

    Vastauksena joillekin, kylla se pallo joskus lentaa turhan pitkalle, esim tana kesana loin kakkoslyontia par 5:lla maltillisesti rauta 5:lla 230 metrista, tarkoituksena jattaa pallo n. 80 metriin. Mutta lyonti lahti kuin unelma ja myotatuultakin taisi olla vahan matkassa ja pallo jaksoi greenin etureunan tasolle (edellinen ryhma oli greenilla). Onneksi ei mennyt veteen, joka oli 10 cm:n paassa (NGCC Fream 12 vayla).

    Antti

    #300319 Ilmoita asiaton viesti

    Olen kyllä hyvin tietoinen ko. määritelmistä ….

    Olin sitä mieltä vastauksessani 16.10 14:59, että rangaistuksia ei ketjun aloittaneessa tapauksessa olisi tullut. Mutta EKML oli golf.fi:ssä aivan vastaavassa tapauksessa antamassa rankkareita. Ehtisitkö tutustumaan siihen ja kertoa kantasi, mitkä asiat olemme ehkä taas ymmärtäneet väärin….

    #300320 Ilmoita asiaton viesti

    Kirjoitit – ’lienet lukenut Erkki Km Leppävuoren vastauksia Golflehden sääntöpalstalla, jossa hän vastasi tähän samaan kysymykseen.

    Ihan kaikkii vastauksiin ei voi siellä luottaa, varsinkin kun tällasista vähän erikoisemmista tapauksista, ..’

    Eikö kyseinen henkilö ole Suomen Golfliiton Sääntö ja tasoitustoimikunnan puheenjohtaja. Ja emme voi luottaa hänen vastauksiinsa ? Ihanko totta.

    #300321 Ilmoita asiaton viesti

    kyllä EKML tuntee säännöt erinomaisesti, vaikka ei olekaan aina samaa mieltä kanssani. Golf.fi:n sääntöpalstalla joutuu joskus vastaamaan varsin erikoisiin kysymyksiin, ja toisinaan ’tekevälle sattuu’.

    EKML on 17.9. vastannut näin:

    …mutta jospa vaikka pallon taakse on tarttunut selvästi lyöntiä haittava mutapaakku, niin pallo on tietenkin asetettava takaisin paikalleen siinä asennossa, että mutapaakku on edelleen samassa kohdassa eikä esim. palloa kääntäen lyöntiä helpoteta. Syy tähän ajatteluun löytyy siitä, että palloa on golfin perusfilosofian mukaan pelattava siitä mihin pallo on pysähtynyt. Ja tässä erityisessä tapauksessa palloa siirretään vain sen vuoksi, että se häiritsee muita pelaajia eikä sen vuoksi, että ko. pallon pelaaja saisi sääntöjen hengen vastaista helpotusta.’

    Ratkaisu olisi muuten oikein hienosti perusteltu, mutta kun decisioneissa sanotaan näin:

    21/5 Player Lifts Ball Under Rule Not Permitting Cleaning and Rotates It When Replaced

    Q. A piece of mud adheres to a player’s ball. The player lifts the ball under a Rule which does not permit cleaning. When he replaces the ball, may he place it facing another direction so that the mud would not interfere between the clubface and the ball?

    A. Yes, provided the ball is replaced on the spot from which it was lifted. However, if the player rotated the ball in such a way so as to ’tee’ it on the mud, he would be in breach of Rule 20-3a. (New)

    iso sääntökirja on siis eri kannalla tästä yksityiskohdasta.

Esillä 23 viestiä, 1 - 23 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Uusi sääntökysymys