Aihe: USPGA-tourin draivipituudet - Golfpiste.com

19.11.–26.11. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[4][2]
KilpailuaSuomalaista

USPGA-tourin draivipituudet

Etusivu Foorumit Yleistä USPGA-tourin draivipituudet

Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Draivipituudet 1980-2003 Eli 1980 draivitilasto voitettiin keskiarvolla 274,3 (Dan Pohl). Vuonna 1990 voittaja oli Tom Purtzer keskiarvolla 279,6. Vuosina 1995-2002 voittajana oli….JOHN DALY! -95 hänen keskiarvodraivi oli mitaltaan 289,0 ja -02 jo 306,8 jaardia. Tämän vuoden tilastossa Daly on toisena (311,0) Hans Kuehnen jälkeen (312,6). Huomioni kiinnitti myös se, että Woods löytyy tämän kauden tilastosta ’vasta’ sijalta 48 (!) 290,8 jaardin keskiarvodraiveillaan. Vielä vuosina 1997-2002 Woods sijoittui seuraavanlaisesti: Toinen (294.8), Toinen (296.3), Kolmas (293.1), Kolmas (298.0), Jaettu kolmas tila (297.6), Kuudes (293.3). Siis Tigerin draivimitoissa ei ole havaittavissa juurikaan muutosta. Vertailun vuoksi otettokaan vaikkapa Enie Els, jonka keskiarvo 2002 oli 281.4, ja tänä vuonna se on 304.9! Kuka osaa sanoa miksi Tigerin draivit eivät ole pidentyneet? Onko niin, että nykyajan välinekehitys on sopinut paremmin Elsin tapaisille ’rauhallisesti’ svingaaville vai onko Tiger edes halunnut vaihtaa draiveriaan uutuuksiin? Estääkö sopimus Niken kanssa sen ja eikö Nike ole onnistunut kehittämään Tigerille sopivaa draiveria? Eräs selitys voisi olla tietysti se, että Tiger haluaa pitää draivinsa väylällä! Näin ei kuitenkaan taida olla, sillä Driving accuracy-tilastossa Tiger on sijalla 134 (62.1%). (Tosin muutkaan pitkälle draivaavat eivät sijoitu tällä listalla kovin hyvin……Daly 182:s (50%)) P.S. 1 jaardi=91,44 cm P.P.S. Sama viesti löytyy myös Golf.fi:n foorumista, joka on paljon parempi kuin tämä! :o)

    P.P.S. …Älä puhu roskaa!

    En puhukaan. Tämä on kyllä sisällöllisesti parempi, koska keskustelijoita on huomattavasti enemmän, mutta golf.fi:n foorumi voittaa teknisessä puolessa.

    Tässä viestiketjussa ei ole kuitenkaan ole tarkoitus kiistellä tästä aiheesta…

    Vaikka insinöörinä tekniikkaa arvostankin on sisältö tässä tapauksessa ratkaiseva tekijä.

    Ja mitä tulee kasvaneisiin draivipituuksiin niin niinhän se on, pojat lyövät nykyään pidemmälle.

    Sijoittuisi muuten tämän vuoden draivitilastossa sijalle 159, ja päihittäisi näin ollen mm. Olazabalin, Funkin, Verplankin, Mattiacen ja Langerin.

    No tämä on taas tämä ikuisuuskeskustelun aihe. No selväähän on se, että kavereiden lyöntipituudet ovat kasvaneet välinekehityksen (lavat, varret ja pallot) myötä. Osalta aikaisempaa kovempiin draivipituuksiin tällä kaudella on myös vaikuttanut monissa kilpailuissa hieman tavallista kuivemmat kentät (enemmän rullia).

    Elsin draivi on kasvanut tälle kaudella varmaan 20m, yleisesti ottaen. Kaksi pääsyytä ovat varmaan vaihto Titleistille (983K ja ProV1x) ja se, että Erno on alkanut ’lyömään’ sitä palloa. Onhan kaveri ollut koko uransa pitkälyöntinen, mutta ehkä kuitenkin aina hieman ’pidätellyt’ draivia (ehkä pieni epäluottamus välineisiin). Ernon omien sanojensa (Golf Digest April 2003), luottamus mailoihin ei ole koskaan ollut näin kova. Säätivät pitkään Titulla välineitä isolle E:lle, lyönti parani (vielä kun kaveri saisi viimeisen reiän putit kohdalleen <- uuden pään osto edessä) 🙂

    Ja mitä tulee Hank Kuehneen, OH MY GOD!! Jannu on ollut aivan 'järjettömän' pitkä koko ikänsä, jo juniorivuosina kepitti Tiikerin miten halusi (taisi olla ainoita, joka Tikrulle draivissa pärjäsi..). Sitten tulivat alkoholiongelmat jne. Mutta nyt, kaveri on pelkillä 'sponsor's exemptioneilla' käytännössä varmistanut kortin ensi kaudelle. Näköjään lähipeli löytynyt, btw. luin H. Kuehnesta (amatöörilupaus-Kellin veli) jo 3-4 vuotta sitten jutun, jossa kaveri muisteli parhaita draivejaan (uskomattomia tarinoita). No, toivon kaikkea hyvää jamelille.

    Ja vielä Tigeristä, mitäpä hänestä. Kunpa ihmiset jo tajuaisivat, että kyse ei ole todellakaan pituudesta. Tikru pelaa teräsvartisella mololla, ja haluaa pysyä kehissä (hinnalla millä hyvänsä). Ja draivit ovat vieläkin missä sattuu..ongelmako? Itseasiassa kyllä, vaikka kaveri on eittämättä tämän hetken paras pelaaja (melko tasavahva kaikilla osa-alueilla), niin draivi on selkeästi Tigerin heikkous. Pituutta kyllä löytyy varastosta vaikka kuinka paljon lisää, mutta kun 'kevyetkin' draivit eivät pysy kunnolla kehissä…mitä tehdä? Rauta-2, siinä vastaus ja 'osasyy' Tigerin 'alhaisiin' draivipituuslukemiin.

    Ja btw. Tiger oli testaillut Titleistin Test Centerissä 45' grafiittivartista draiveria, ja kellottanut pallon lähtönopeudeksi jotain 198mph. Aivan vertailun vuoksi, Long Drive-kuninkaat Jason Zuback ja kumppanit ovat extrapitkillä draivereillaan jossain tasolla 210-220mph. Ja kaverit lyövät LD-kisoissa jotain 400 jaardia. Tavallisen pro'n pallon lähtönopeudet liikkuvat jossain välillä 150-160mph. Eli kyllä siitä Tiikeristä nopeutta lähtee, mutta ei hän pisin ole (ei lähellekään)…

    Hyviä alkukesän pelejä kaikille, toivottavasti jaksoitte lukea loppuun asti!!

    Hyvin jaksoi lukea loppuun asti! Oli mielenkiintoista luettavaa! Thänks! 🙂

    Tässä vähän tilastoa driveista. Rank tarkoittaa sijaa sen vuoden drivin average tilastossa ja ero vuoteen 1980 on ero verrattuna 2003. Huomatkaa että vuoden 1980 kärkikymmenikän drivepituus oli sama kuin vuoden 2003 sijat 171-180.

    Rank 1980 1990 2000 2003 ero v 80

    1-10 271 277 290 304 33,3

    11-20 268 272 284 297 29,3

    21-30 266 270 281 294 28,6

    31-40 263 268 279 292 29,1

    41-50 262 267 278 291 29,2

    51-60 261 266 277 290 29,5

    61-70 259 265 276 289 29,8

    71-80 258 264 275 288 29,6

    81-90 257 264 274 286 29,1

    91-100 256 263 273 285 29,2

    101-110 255 263 273 283 28,8

    111-120 253 261 272 282 28,8

    121-130 252 260 271 281 28,7

    131-140 251 259 270 279 28,8

    141-150 249 258 269 278 28,6

    151-160 247 257 267 276 28,9

    161-170 245 255 266 274 28,9

    171-180 241 254 264 271 30,3

    181-190 251 261 266

    191-200 245 255

    YHT 257 263 273 285

    Tää voi olla vähän tällainen mutu juttu, mutta musta tuntuu…

    Kun Tiikeri tuli tourille, hän oli todellisen urheilijan kropalla varustettu kaveri. Ernie näytti silloin lähinnä Esson baarissa lihiksiä popsineelta aikamiespojalta (samaa voi sanoa lähes kaikista muistakin ammattilaisista). Tiikerillä ei siis mun teorian mukaan ollut enää hirveästi varaa fysiikkaa parantamalla pidentää draivejaan. Muilla sen sijaan oli ja kai viime vuosina hemmot on viihtyneet punttisalilla ihan niin kuin oikeat urheilijat.

    No joo, uskoo ken haluaa.

    Elsin draivipituuksien kasvaminen on monen asian summa. Suurin syy on hänen draiverin varren muutos. TM:llä hän itsepintaisesti käytti teräsvartta ja Titulle siirtymisen yhteydessä varreksi tuli Fujin 757 Speeder vähän normaalista poiketen painotettuna.

    Seuraavaksi suurimpana syynä pidetään Titun Pro Vx -palloa. Kyseessä on pallo, jolla tulee aika paljon vähemmän alakierrettä kuin Elsin edellisellä pallolla. Uuden pallon pituusominaisuudet tulevat kuitenkin esiin vasta yli 115 mph mailanpäännopeuksilla.

    Edellisiä pienempänä syynä pidetään Titun uutta lapaa. Toiset kyllä väittävät vertailleensa TM:n 510 Touria ja 983 K:ta ja E:tä identtisillä varsilla ja väittävät TM:n pesseen Titun pituudessa. Kovinkaan paljon ei tällaisille testeille voi antaa painoarvoa, koska eri lavat käyttäytyvät eritavalla erilaisilla varsilla ja erilaisilla lyöjillä. Tässä tarkoitan nyt kohtuullisen pieniä marginaaleja. Yksi kokoonpano sopii toiselle ja toinen toiselle.

    Yksi syy, eikä vähäisin syy pituuksien kasvamiseen on Elsin fysiikka. Se on kehittynyt edellisestä vuodesta kohtuullisen paljon.

    Tiikerillä on ollut suuria ongelmia löytää sopiva draiveri. Nike ei ole siihen pystynyt, vaikka on kopioinut vanhoja Tituja niin paljon kuin on kehdannut. Tiikeri on kokeillut satoja Niken erilaisia lapa/varsiyhdistelmiä. Näiden lisäksi hän on testannut ahkerasti myös muita merkkejä. Huhu kiertää, että Tiikeri tekisi Duvallit, eli siirtyisi draiverissa takaisin Titulle.

    Syy siihen, että pituudet eivät ole kasvaneet löytyy myös Tiikerin asenteesta. Hän ei pidä uusien draivereiden tuntumasta, eikä siitä, miltä ne näyttävät. Hän on mieltynyt sellaisiin draivereihin, jotka tuntuvat samalta, kuin n. 3-5 vuotta sitten valmistetut draiverit. Lapa on melko pieni ja COR hyvin alhainen. Tiikeri perustelee alhaista COR-arvoa sillä, että hän haluaa pallon ja lavan kontaktin olevan hieman pidempiaikainen, jotta voi kontrolloida lyöntiä paremmin. Tiikeri on jossain yhteydessä maininnut, että hän ei kaipaa draiveihin lisää pituutta, vaan tarkkuutta ja tasaisuutta. Todella järkevä kommentti.

    Kuinka ylivoimainen Tiikeri olisikaan, jos hänen draivinsa kulkisi ’hyvin’ :))

    kaikkea pituuksien kehitystä ei voi laskea maila- ja palloinsinöörien ansioksi, vaikka he sitä kovasti itselleen omivatkin.
    Pelaajien fysiikka on parantunut merkittävästi, samoin lyöntitekniikka keskimäärin, opetusta saa merkittävästi enemmän ja nuorempana kuin ennen.
    On selvää, että sama draivi on huomattavasti pidempi, jos pallo putoaa ja vierii greenillä väylän sijaan. Nykyään parantunut väylien rakenne, lannoitus ja keinokastelu on pudottanut suurten kilpailujen aikana väylien leikkuukorkeuksia niin, että väyliltä mitataan samoja stimpmeter-lukuja kuin vielä 80-luvulla suurkilpailujen greeneiltä samalla kentällä.
    Tilastot ja keskiarvot myös hämäävät. 80-luvun tilastoissa on mukana mm. Jack Nicklaus, joka ensimmäisessä Old Coursella pelatussa Openissaan löi persimmon-puulla 354-jaardisen 18 reiän avauksella päälle kaikilla neljällä kierroksella..

    Tässä ketjussa oli jossain vaiheessa puhetta Tiikerin draiveriongelmista ja merkin vaihtamisesta.

    Tiikeri kokeilee näköjään ahkerasti eri merkkejä. Saksan ET kisoissa Tiikerillä oli Taylor Maden 510-Tour -malli käytössä. Eipä mies ole sentään vielä aikaisemmin kisoissa ’kokeillut’ eri lapamerkkiä, mutta Saksan kisahan ei ollut ’kisa’ Tiikerille.

    Lue lisää: Tiikeri ja TM 510-Tour

    * WOODS TO TRY NEW DRIVER AT MEMORIAL

    Tiger Woods is expected to debut a Nike Golf prototype driver at the Memorial Tournament this week, according to the company. The prototype has a slightly larger clubhead than Woods’ previous Nike driver and boasts a ’considerably hotter’ clubface, said the company.

    Woods had used the occasion of being out of contention on Sunday and being in Europe to put a TaylorMade R510 driver in play during the final round of the Deutsche Bank-SAP Open in Germany two weekends ago.

    – from Golf World Business

    Tiikerin draivikeskiarvo Memorialin ensimmäisellä kierroksella oli 311,4 jaardia!!!!! Kun vertaa sitä tämän kauden keskiarvoon (290,8) täytyy myöntää että on pallon sekä driverin vaihto kannattanut, sekä tarkkuuskin on kasvanut.

    golf.fi = 4

    Täällä = 15

    Ei yhden kisan yhden kierroksen draivi pituuksia voi verrata koko kauden tulokseen, koska siinä vaikuttaa niin moni asia. Esim. tuulet ja väylät voivat olla erilaisia. Kova myötä tuuli ja kovat väylät, kun alku kaudesta väylät ovat voineet olla pehmeitä.

    US PGA tourilla jokaisessa kilpailussa draivi-pituuksia mitattaessa väylät valitaan siten, että mukaan otetaan 2 väylää, joilla pelaajien arvioidaan todennäköisimmin tarttuvan draiveriin. Ttulien vaikutus pyritään ottamaan huomioon siten, että valittavien väylien tulisi kulkea vastakkaisiin suuntiin. Toinen mitattava väylä siis pelattaisiin myötä- ja toinen vastatuuleen.

    Kuten Olz jo sanoikin, ei yhden kierroksen draivikeskiarvo ole mitenkään vertailukelpoinen koko kauden keskiarvoon. Muuttuvia tekijöitä on aivan liikaa [tuuli, väylien kovuus, väylä itse, lyönnin kovuus, osumien puhtaus, maila (rauta-2 vs. draiveri) jne.] Lista on loputon..

    Kuten jo aiemmassa viestissä kirjoitinkin, Tikrulla on draiviongelmia ollut lähes aina. Ei hän koskaan ole ollut ns. tarkin draiverilla, mutta esim. rautakakkosella kaveri pystyy lyömään uskomattoman hyvin teeltä (ja tarpeeksi kauas)…

Esillä 18 viestiä, 1 - 18 (kaikkiaan 18)
Vastaa aiheeseen: USPGA-tourin draivipituudet

Etusivu Foorumit Yleistä USPGA-tourin draivipituudet