Aihe: Tukijalan käyttö - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Tukijalan käyttö

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Tukijalan käyttö

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 53)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Anton IX kirjoitti: (4.5.2007 15:19:04)
    Phutt ja maila eivät oikein sovi kuvassa yhteen, tästähän oli tällä aikaisemminkin jo keskustelua.

Sorry, en ole seurannut täällä käytyjä keskusteluja pitkään, pitkään aikaan, joten en ollut tietoinen moisesta. Viitsitko osoittaa suuntimia missä tuo keskustelu on käyty? Siitäkin huolimatta: tuo ei-rotatoiva swingi (mikäli sen oikein yläkuvan perusteella ymmärrän) johtaisi juuri tuollaiseen top-asentoon, mutta levykaulainen mallikuva on kaikkea muuta kuin sitä… Eli ihmettelen edelleen…

Scoop kirjoitti: (4.5.2007 15:26:31)

Anton IX kirjoitti: (4.5.2007 15:19:04)
    Phutt ja maila eivät oikein sovi kuvassa yhteen, tästähän oli tällä aikaisemminkin jo keskustelua.

Sorry, en ole seurannut täällä käytyjä keskusteluja pitkään, pitkään aikaan, joten en ollut tietoinen moisesta. Viitsitko osoittaa suuntimia missä tuo keskustelu on käyty? Siitäkin huolimatta: tuo ei-rotatoiva swingi (mikäli sen oikein yläkuvan perusteella ymmärrän) johtaisi juuri tuollaiseen top-asentoon, mutta levykaulainen mallikuva on kaikkea muuta kuin sitä… Eli ihmettelen edelleen…

Ymmärrän. Yritän tise tässä ottaa neutraalin roolin, vaikka 1 jos toinen asia ihmetyttää…

Olisikohan jompi kumpi näistä:

tasapitkät

tasoswingi

Kattokaa nyt hyvät ihmiset kuinka noi jätkät vetää tourilla palloa, perkele! Kyllä siellä lihaa liikkuu lyönnin aikana aika lailla.. Tämä methorami juttu voi varmasti toimia klubipelaajilla joilla ei ole käsitystä liikkeestä.. Tottakai kuula pysyy paremmin linjassa pelkällä ylävartalon juntalla! Mutta huippupelaajat ovat erikseen – huipun ja klubipelaajan suuret lyöntipituuksien erot johtuu nimenomaan painonsiirrosta ja kropan käytöstä.. toinen tekee asian oikein ja toinen päin *******! Ja pikkupojan amatöörioikeudet ovat tosiaan mennyttä jos joku taho haluaa asiaan puuttua! Siinä näkyy tosiaan laaja golfin tuntemus, kun käytetään 9-v amatööriä markkinoinnissa! Mutta jokainen saa tietysti päättää kenen oppeja seuraa ja allekirjoittanut (methoramin kirjan lukeneena) päätyisi edelleen leadbetteriin 🙂

Siis mitä ihmettä???? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Onko Mäkkäri lopettanu sen saat***n viäntämisen???

Jees….swingeistä viis kun pystyy taas lukemaan golfpisteen kommentointia ilman kauhukuvia 🙂

CapRicoRN kirjoitti: (4.5.2007 17:13:10)
    Siis mitä ihmettä???? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Onko Mäkkäri lopettanu sen saat***n viäntämisen???

Jees….swingeistä viis kun pystyy taas lukemaan golfpisteen kommentointia ilman kauhukuvia 🙂

Kiinnitin tuohon samaan huomiota ja ihmettelin kovasti. Olin sitten huomaavinani, että ko. selväkielisyys (vrt. kielillä puhuminen) tapahtuu vain näissä ihmeswingijutuissa. Ei kai vaan jokin suurempi voima puhu mäkkärin kautta ja ota todistusta esille sopivin väliajoin … 😉

Piti nyt vielä kommentoida tätä(kin), kun satuin törmäämään pariin tutkimukseen aiheesta. Ball & Best julkaisivat vasta tutkimuksen (2007, J Sports Sci., 25, 757-70), jossa ryhmittelivät painonsiirtoon liittyvien parametrien perusteella golfaajat kahteen ryhmään: Molemmissä ryhmissä paino siirtyi bs:ssä ensin takajalalle ja ds:iin lähdettäessä etujalalle, mutta ’Front Foot’-swingaajille oli tyypillistä siirtää paino edelleen etujalalle osumahetkellä ja sen jälkeen, kun taas ’Reverse’-swingaajat alkoivat osumahetkeen tultaessa ja sen jälkeen siirtää painoa takaisin takajalalle.

Mikäli tuon oikein ymmärrän, Front foot-väki muistuttanee siis tätä:

Ja Reverse-väki tätä:

Mielenkiintoista oli se, että molempiin ryhmiin kuului tasaisesti ammattilaisia ja amatöörejä; painonsiirron ’tyyli’ ei siis eritellyt osaavia ja vähemmän osaavia.

Ball & Bestin toinen tutkimus (J Sports Sci., 25, 771-9) tarkasteli sitä, miten painonsiirron parametrit olivat yhteydessä mailanpään nopeuteen molemmissa ryhmissä. Heidän johtopäätöksensä tuloksista oli, että eri tekijät vaikuttavat eri ryhmissä. Toisin sanoen mailanpään nopeuden optimointi tapahtuu hieman eri tavoin painonsiirrostä riippuen (luonnollisesti?). Tästä voi vuorostaan vetää kaikenlaisia johtopäätöksiä…

Scoop kirjoitti: (4.5.2007 15:04:26)
    Menee vähän ot, mutta menköön…
    Voisiko joku selittää seuraavan, kun en ilmeisesti ymmärrä: Tässä kerrotaan, ettei voimakasta rotaatiota harrasteta ollenkaan (tuollehan löytyy jo ihan oma koulukuntansakin, eli ei sinänsä mitään uutta)…

… ja esimerkkinä toimivan Phutt-pojan swingikuvan perusteella lapa on todella kohtisuorassa…

…mutta tässä ollaan menossa ihan perinteiseen loppuasentoon, jossa todella voimakas rotaatio on välttämätöntä takaisin palloon tultaessa – joudutaan siis tekemään juuri se, mikä ensimmäisessä kuvassa kiistetään … mitä en siis nyt ymmärrä?

Selitys

Tässä on esitetty kaksi erilaista swingiä. Alin kuva esittää perinteistä tasoswingiä ja Phutt pelaa vasaraswingillä. Itse pelaan nykyään pelkästään vasaraswingillä. Parasta siinä on, että lyönnit ovat 99 prosenttisesti piikkisuoria.

methodrami kirjoitti: (6.5.2007 8:25:59)
    Tässä on esitetty kaksi erilaista swingiä. Alin kuva esittää perinteistä tasoswingiä ja Phutt pelaa vasaraswingillä. Itse pelaan nykyään pelkästään vasaraswingillä. Parasta siinä on, että lyönnit ovat 99 prosenttisesti piikkisuoria.

No sittenhän asia on selvä. Sivustolta jäi vain vähän väärä mielikuva. Kiitos.

ts

Voisiko joku selittää seuraavan, kun en ilmeisesti ymmärrä: Tässä kerrotaan, ettei voimakasta rotaatiota harrasteta ollenkaan (tuollehan löytyy jo ihan oma koulukuntansakin, eli ei sinänsä mitään uutta)…

… ja esimerkkinä toimivan Phutt-pojan swingikuvan perusteella lapa on todella kohtisuorassa…

…mutta tässä ollaan menossa ihan perinteiseen loppuasentoon, jossa todella voimakas rotaatio on välttämätöntä takaisin palloon tultaessa – joudutaan siis tekemään juuri se, mikä ensimmäisessä kuvassa kiistetään … mitä en siis nyt ymmärrä?

Selitys

Oikeen hyvä… tosin noita lapa suljettuna yläasentoja on myös näkynyt maailman sivu. Taitaapa muuten löytyä jopa PGA Teaching manualin tikku-ukoista.

Tuota…kerrotko vielä, miten tuossa alimman kuvan asennosta tullaan osumaan mailan lapaa kiertämättä? Vai onko jopa niin, että tuosta 1.0 tasoswingin on jo ehtinyt korvata uusi keksintö 2.0 josta me idiootit suomalaisvalmentajat olemme täysin tietämättömiä. Mekin jotka olemme aika tarkkaan tutkineet Moe Normanin lyöntiä… niin ja opettaneet tuota ’lapa katsoo linjaa’ swingiä jo 10 vuotta sitten, havaiten siinä runsaasti hyötyjä ja haittoja ja todeten sen soveltuvan tiettyihin lyönteihin osana pelaajan lyöntivalikoimaa.

Ja jos vastata viitsit, niin tuohon tuen merkitykseen odottaisin kommenttia. Kun kirjassasi kerrot, että pönkäjalan (tuen) merkityksettömyys on osoitettu sillä, että kumipallon päältäkin mainitsemasi pituuslyöjä lyö 240m. Niin tuota… kun siis tuelta lyö 400m ja ilman tukea 40% vähemmän, niin todistaako se mielestäsi tuon asian pientä vai suurta osuutta voimantuotossa?

Laitetaan tuohon vasarakuvaan pallon paikalle 5 tuuman rautanaula jota lyödään pystysuorassa olevaan kakkosneloseen n. vyötärön korkeudelle itse lankkua vasemmalla kädellä pystyssä tukien. Taitaa vasara alkaa liikkua perinteisen pallonlyömisen ratoja ja jalkatyökin asettuu sen mukaiseksi. 😀

ts

Älä ny hemmetti kaikkia kortteja kerralla… 😉

Sori ts. Mä jätän sulle nää hommat. Ei ne mun kommentteja oikeesti haluakaan 😀

Bosco kirjoitti: (6.5.2007 10:50:35)
    Laitetaan tuohon vasarakuvaan pallon paikalle 5 tuuman rautanaula jota lyödään pystysuorassa olevaan kakkosneloseen n. vyötärön korkeudelle itse lankkua vasemmalla kädellä pystyssä tukien. Taitaa vasara alkaa liikkua perinteisen pallonlyömisen ratoja ja jalkatyökin asettuu sen mukaiseksi. 😀

Noh, Bosco. Ottamatta kantaa vasarametaforan toimivuuteen golfissa tai methodramiin kaiken kaikkiaan, olet yllä olevassa väärässä. Jos teet niin kuin esität, et varmasti rotatoi vasaraa mihinkään. Ensinnäkin (olettaen, että meinaat myös osua naulaan ja saada lyöntiin jotain tehoa), otteesi on siihen liian vahva, ja toiseksi, lopetat lyönnin siihen osumakohtaan. Enkä puhu nyt mistään pleineistä tai poluista, vaan rotaatiosta. Tai jos niin teet, et ainakaan meille tule rakentamaan patiota. 😉

Sorry, lupasin juuri jättää ts:lle nää hommat. ;-p

Bosco kirjoitti: (6.5.2007 12:02:51)
    Sorry, lupasin juuri jättää ts:lle nää hommat. ;-p

Mammari.

JOS kukaan ei nouse mun tuupparikunniaani puolustamaan, palaan asiaan, kun saan nää stanan tuunikiireet rauhoittumaan eli varmaan taas aamuyöstä!

ts kirjoitti: (6.5.2007 10:41:07)

…niin ja opettaneet tuota ’lapa katsoo linjaa’ swingiä jo 10 vuotta sitten, havaiten siinä runsaasti hyötyjä ja haittoja

Väliin ihan asiallinen kysymys: mitä haittoja havaitsitte? Kysyn lähinnä siksi, että joudun itse – uskontoon, koulukuntaan tai elämänkatsomukseen liittymättömistä syistä, joita on turha eritellä tässä, johtuen – swingaamaan varsin suljetulla lavalla, mahdollisimman vähällä käsivarsien rotaatiolla…

Bosco kirjoitti: (6.5.2007 12:09:25)
    JOS kukaan ei nouse mun tuupparikunniaani puolustamaan, palaan asiaan, kun saan nää stanan tuunikiireet rauhoittumaan eli varmaan taas aamuyöstä!

Sopii. Vastineeksi mä valmistelen videoesityksen, jossa osoitan aukottomasti näkemyksesi vasaran käytöstä virheelliseksi. Itse itseäni ohjaten, annoin itseni demota itselleni homman sekvensseissä, ja olen varsin tyytyväinen näkemääni.

Ja koska nyt ollaan siirtymässä vaarallisille vesille, on syytä muistuttaa missä tilassa vasaraa ei tule käyttää: Varoitusvideo

Hyvää duunipäivää ;->

ts kirjoitti: (6.5.2007 10:41:07)

Selitys

Oikeen hyvä… tosin noita lapa suljettuna yläasentoja on myös näkynyt maailman sivu. Taitaapa muuten löytyä jopa PGA Teaching manualin tikku-ukoista.

Tuota…kerrotko vielä, miten tuossa alimman kuvan asennosta tullaan osumaan mailan lapaa kiertämättä? Vai onko jopa niin, että tuosta 1.0 tasoswingin on jo ehtinyt korvata uusi keksintö 2.0 josta me idiootit suomalaisvalmentajat olemme täysin tietämättömiä. Mekin jotka olemme aika tarkkaan tutkineet Moe Normanin lyöntiä… niin ja opettaneet tuota ’lapa katsoo linjaa’ swingiä jo 10 vuotta sitten, havaiten siinä runsaasti hyötyjä ja haittoja ja todeten sen soveltuvan tiettyihin lyönteihin osana pelaajan lyöntivalikoimaa.

Ja jos vastata viitsit, niin tuohon tuen merkitykseen odottaisin kommenttia. Kun kirjassasi kerrot, että pönkäjalan (tuen) merkityksettömyys on osoitettu sillä, että kumipallon päältäkin mainitsemasi pituuslyöjä lyö 240m. Niin tuota… kun siis tuelta lyö 400m ja ilman tukea 40% vähemmän, niin todistaako se mielestäsi tuon asian pientä vai suurta osuutta voimantuotossa?

Tuossa aikaisemmin olikin jo selitys Scoopille. Alin kuva esittää siis perinteistä tasoswingiä, jossa tietenkin kädet ja lapa kiertyvät normaalilla tavalla ennen osumaa.

Jokainen päättää tietenkin itse miten pelaa, klassisella swingillä vaiko vasaraswingillä. Jos pelaa hyvin klassisella swingillä ja on tyytyväinen tulokseen, ei kannata muuttaa, mutta jos on ongelmia lyönnin suoruuden ja toistettavuuden kanssa, vasaraswingi voi tuoda ratkaisun.

Perinteisessä swingissä käsien kierron ajoitus on niin tarkkaa puuhaa, että sitä täytyy normaalisti opetella vuositolkulla ennenkuin alkaa onnistumaan. Kun vasaraswingistä on poistettu tämä kaikkein kriittisin muuttuja, oikeiden ajoitusten juurruttaminen lihasmuistiin tapahtuu nopeammin. Lyönnit saa helposti suoriksi, eikä slaissista ole tietoakaan. Ainoa ongelma on hukki, jos kiertääkin käsivarsia klassisen swingin tyyliin, eikä anna käsien jatkaa swingitason suhteen samassa asennossa.

Ajoitusten hallintahan on vaikeaa välillä myös huippuammattilaisille, miten muuten selitetään se, että paineen alla ei osuta leveälle väylälle edes raudalla, tai miksi Tigerkin välillä lyö ihan käsittämättämiä slaisseja tai hukkeja.

Sitten siitä ’pönkkäjalasta’.
    Swingissä tarvitaan jalkojen antama tuki, olet oikeassa, se on selvää. Muutenhan ylävartalorotaatiota tai käsien kiihdytyksiä ei pystyisi tekemään. Mutta miten aktiivisesti jalat ja alakeho osallistuvat swingiin, onkin eri asia. Pönkkälyönnillä tarkoitan lyöntiä, jossa oikealla jalalla oikein ponnistetaan, jolloin kehon vaakasuora liike joudutaan ottamaan vastaan vasemman jalan toimiessa pönkkänä. Tämä tyylistä, vieläkin joidenkin opettamaa swingaustapaa en suosittele.

Kyse onkin lähinnä tarkkuudesta, ei niinkään lyönnin pituudesta. Mittausteni ja tulkintojeni mukaan painonsiirrolla tai paremmin sanottuna painonsiirtymällä, sen voimakkuudella, ajoituksella ja suunnalla on hyvin voimakas vaikutus lyönnin toistotarkkkuuteen.

Riittikö selitykseksi? Oletko jostain eri mieltä?

ts

methodrami kirjoitti: (6.5.2007 22:37:37)

Riittikö selitykseksi? Oletko jostain eri mieltä?

Nii.. varmasti riittää selitykseksi…. ja kertoo samalla sen, että ei olisi kovin suureen äneen pitänyt tuolla tietopohjalla Golfopetusta arvostella.

Onko käynyt mielessä, että aktiivinen jalkojen käyttö saa lavan jatkamaan nimenomaan suorempaan pidemmän matkan voimatuoton kärsimättä.

Nii ja toisekseen… se oikea jalka ei potkaise eteenpäin vaan ympäri.

Mutta eipä tässä mitään… muutaman vuoden päästä varmaan huomaat, että et ollutkaan keksinyt mitään uutta 🙂

… Itse pelaan nykyään pelkästään vasaraswingillä. Parasta siinä on, että lyönnit ovat 99 prosenttisesti piikkisuoria.

Otetaanpa kuvitteellinen tilanne Hattulan kutosreijältä. Peluri lyö epäonnistuneen avauksen väylän oikeaan laitaan niin että lipun ja pallon välissä on tuo nurkalle jätetty mänty. Peluri lähettää pallon rautakutosellaan männyn ohi oikealta puolen kiertyen sieltä vasemmalle ja päätyy tikulle. Tätä muuten sanotaan drooksi kun pallo kiertää kohdelinjaan oikean kautta. Mutta siis asiaan – piikkisuora lyönti olisi kopsahtanut mäntyyn. Ja tämä tarina on tosi.

Kebax – Rami ja Phutt tulis suoraan sen avauslyönninki,mutta kyl toki tarkoituksellinen draw,hook, slaissi tai feidi on OK. Nobady is perfect – 99 % jää 1 rosentti epäonnelehii.

mäkisuksi kirjoitti: (7.5.2007 10:10:55)
    Kebax – Rami ja Phutt tulis suoraan sen avauslyönninki,…

Se on doglegi se kutonen. Ongelmana tässä pelaajalla olikin mitta eli lyhyeksi jäi. Sen sijaan männyn ohittaminen piikkisuoralla layuplyönnillä ei kaverilla tullut edes mieleen vaan julisti kiertävänsä sen taidokaalla rautakutosdrawkierteellä.

Sorry, mut en mä osaakaan ollakommentoimatta.
    Kuva ihmepoika Phutista ei istu mun silmää. Lapa näyttää suljetulta, mutta vas. ranne on suorassa. Eli onko Phut ottanut todella mailan joten vahvasti käteen? Mä en ymmärrä. Ja toiseksi millä ihmeen mailalla se lyö. Onko se phutteri? Taidan olla noviisi näissä hienouksissa. Olisi mielenkiintoista nähdä 100 lyöntiä joista 99 on piikkisuoria. Odotan kutsua näytökseen. Mulla se ei nimittäin onnistu edes putterilla.

Arsu kirjoitti: (8.5.2007 0:16:19)
    … Olisi mielenkiintoista nähdä 100 lyöntiä joista 99 on piikkisuoria. Odotan kutsua näytökseen. Mulla se ei nimittäin onnistu edes putterilla.

Joku guru on kuulemma lausahtanut:
    ’It can never be straight.’
    Pallonlyöminen taitaa olla homppeleitten hommaa…

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 53)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240367 kohteessaTukijalan käyttö

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Tukijalan käyttö