Aihe: Tukijalan käyttö - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Tukijalan käyttö

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Tukijalan käyttö

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 53)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • mac

Mitenkäs oikea oppisesti tukijalan (takajalan) tulisi olla taakse viennin huipulla, suorana vai olla hieman kulmaa? kun molempia versioita on nähtävillä jopa huippupelaajilla!

Ei kai tuossa mitään oikeaa oppia ole, tai jos olisi niin miksi osalla huippupelaajilla sitten olisi vääräoppisesti? Ihmisten svingit niin kuin jalatkin ovat melko erilaisia. Ei se kuitenkaan suorana ole kellään huippupelaajalla. Toisilla ehkä hieman enemmän koukistettuna kuin toisella, tai vähemmän, miten sen haluaa ottaa.

Löysin vanhan Golflehden (2/04, s. 16), jossa Ben Hogan paljasti salaisuutensa. Tai oikeastaan hänet tavannut Jody Vasquez paljasti Hoganin salaisuuden. Eli oikean polven (tukijalan) kulman tulisi pysyä samana back- ja downswingin aikana. Samalla vasemman ranteen tulisi taipua kevyesti. Nämä yhdessä tuottavat optimaalisen tasapainon ja sallivat pelaajan lyödä palloa kuinka kovaa haluaa. Hogan ei Vasquezin mukaan aikoinaan korostanut svingioppaissaan oikean polven asentoa, koska ei halunnut vastustajiensa keksivän sitä.

Olkoon se Ben Hoganin salaisuus oikea, mutta itse koetan seistä molemmat jalat mahdollisimman passiivisina ja tasapainoa kummallakin jalalla pitäen
    – en siis siiirrä painoa kovasti jalalta toiselle , vaikka Leadbetter niin sanookin
    mm.Golf Digest 3 tai 4 2007.

Lisäksi käytän vasraswingiä – eli pidän mailan lapaa kohti palloa koko swingin ajan – se edellyttää mailan lavan kääntöä suoraan lyöntikohteeseen päin ja vasaramaisella otteella grippiin tarttumista ennen mailan kääntämistä takas lapa kohtisuoraan palloon ja mailan asettamista pallolle sweatspottiasentoon.

Oon puol vuotta treenannut Rami Kainulaisen kaa ja viime pyhänä 62 v pappara
    löi ekan kerran alle 80 – 78. ( 80 oli enkka vuodelta 1994).

Lukekaa Ramin kirjaa suomalaisten ja ruotsalaisten ammattilaisten swingin laajuudesta ja painopisteen heilumisesta. Svenskit mm. Annika Sörenstam heiluu pal vähemmän ku suommipojjaat.

Yritä yksinkertaistaa swingiäsi pelkistämällä liikkeesi – uskallat panna voimaan lyöntiin enemmän ja lyönti tulee tarkemmaksi. Helppo ja tarkka swingi.

mäkisuksi kirjoitti: (25.4.2007 0:07:29)
    Olkoon se Ben Hoganin salaisuus oikea, mutta itse koetan seistä molemmat jalat mahdollisimman passiivisina ja tasapainoa kummallakin jalalla pitäen
    – en siis siiirrä painoa kovasti jalalta toiselle , vaikka Leadbetter niin sanookin

Lukekaa Ramin kirjaa suomalaisten ja ruotsalaisten ammattilaisten swingin laajuudesta ja painopisteen heilumisesta. Svenskit mm. Annika Sörenstam heiluu pal vähemmän ku suommipojjaat.

Yritä yksinkertaistaa swingiäsi pelkistämällä liikkeesi – uskallat panna voimaan lyöntiin enemmän ja lyönti tulee tarkemmaksi. Helppo ja tarkka swingi.

Passiiviset jalat/ lantio—lyhyet lyönnit.
    Golfin tietämys: Leadbetter vs. Kainulainen— valovuosi, eikä Suomipojan hyväksi.

Hieno juttu.

Lukenut. Aika pieni kenttätyö. Muutamia pelaajia ja tämän jälkeen julistetaan, jotain mikä kuulemma on jokin kansansairaus.

Totta. Yksinkertaistaminen toimii. Mutta noilla metohdeilla voi laittaa voimaa, mutta ei sitä hirveästi kerry. Ensi vuonna keihäsfinaalissa heitetään passiivisilla jaloilla ja lantiolla.

Arsu kirjoitti: (25.4.2007 17:04:54)

Golfin tietämys: Leadbetter vs. Kainulainen— valovuosi, eikä Suomipojan hyväksi.

Hieno juttu.

Lukenut. Aika pieni kenttätyö. Muutamia pelaajia ja tämän jälkeen julistetaan, jotain mikä kuulemma on jokin kansansairaus.

Totta. Yksinkertaistaminen toimii. Mutta noilla metohdeilla voi laittaa voimaa, mutta ei sitä hirveästi kerry. Ensi vuonna keihäsfinaalissa heitetään passiivisilla jaloilla ja lantiolla.

Kävin tuossa tien toisella puolella fudiskentällä lyömässä väliwedgejä. Oisko toi kenttä 60m pitkä ja löin nurkasta nurkkaan sellaisia pikku näpyjä. Tuli taas mieleen miten pienellä energialla saavutetaan suurin osa täydestä lyöntimitasta. Juhani Tammisen legendaarinen ’95% keskittyminen tuo 50% suorituksen’ kääntyy muotoon ’70% voiman käyttö tuo 95%’ mitasta. Sitten kun tuota viimeistä 5% pituudessa rupeaa tavoittelemaan, niin leveys kasvaa 95%. Sanoisin Kainulaisen olevan ihan oikeilla jäljillä. Suurin osa klubipelaajista skooraisi paljon paremmin (ja löisi keskimäärin pidemmälle), jos ne eivät yrittäisi raivon vallassa murhata sitä palloa.

golffaritar kirjoitti: (24.4.2007 8:21:43)
    Löysin vanhan Golflehden (2/04, s. 16), jossa Ben Hogan paljasti salaisuutensa. Tai oikeastaan hänet tavannut Jody Vasquez paljasti Hoganin salaisuuden. Eli oikean polven (tukijalan) kulman tulisi pysyä samana back- ja downswingin aikana. Samalla vasemman ranteen tulisi taipua kevyesti. Nämä yhdessä tuottavat optimaalisen tasapainon ja sallivat pelaajan lyödä palloa kuinka kovaa haluaa. Hogan ei Vasquezin mukaan aikoinaan korostanut svingioppaissaan oikean polven asentoa, koska ei halunnut vastustajiensa keksivän sitä.

Tuo varmaankin pitääisi ottaa todella vakavasti kun kerta Hogan sen on sanonut, enkä yhtään tuota epäilekkään tietyissä olosuhteissa. Mutku… Jos minä huijaisin itseäni ja tähtäisin ihan oikeasti osaavaksi pelaajaksi, silloin kaikkiin kirjoista luettuihin juttuihin hurahtaisin justnyeikäheti. Mutku… Minä vaan oon tällainen perustuuppari ja sellaisena haluan pysyäkkin, niin noille ammattilaisille suunnattuja ohjeita en jaksa alkaa pohtimaan. Vaikka väitetään että ei ne oikeasti ole pelkästään ammattilaisille, niin pakkohan ne on olla. Ei kukaan muu saa asioita yhtä sekaviksi ja ristiriitaisiksi kuin ammattilaiset. Paitsi insinörit. Seuratkaapa joskus oikein tappituntumalla mitä ne tekevät päivät pääkseen (sori Tetsa, Parti… eikun Persi, Tuoppi, Turzi sin muut. Minä tykkään teistä kuitenkin. Pusipusi).

Minä kyllä alan olemaan aika vahvasti sitä mieltä, että huippupelaajien ja kirjojojen edessä on aika monessa mielessä meidän tavisten turha alkaa hallelujaa laulamaan. Itse sain viimesyksynä aivan huikean ahaaelämyksen kun hoksasin tehdä kaiken peilikuvana. Vaikea selittää, mutta idea on siis, että kaikki tuntemani ja tuntemattomani prot varmuudella oksentaisi kun tuon näkisi, mutta minä en. Ja se on tärkeintä. Kaikkein tärkeintä. Tai ehkä ei nyt ihan niin tärkeää miltä mailat näyttää ja kuinka pitkälle niillä lyö, mutta melkein.

Keskustelu sinänsä on hyödyllistä ja tärkeää, mutta itse en ihan välttämättä tuohon kirjajuttulaan lähtisi mukaan. Suuri osa siitä on vahvalla ehkä-äänellä loputon suo ja ihan yhtä vahvalla ehkä-äänellä suunnattu ihan muille pelaajille. Tokihan taviskamaakin varmaan on joukossa, mutta pirustako sitä pystyy tietämään mikä on kelle. Jos edes hälle. Mutta toivottavasti kuitenkin helle.

Arsu kirjoitti: (25.4.2007 17:04:54)

Golfin tietämys: Leadbetter vs. Kainulainen— valovuosi, eikä Suomipojan hyväksi.:

Kiitos rohkaisusta. Kaivapa esille tuo mäkisuksen edellä mainitsema Leadbetterin juttu Golf Digestin maaliskuun numerossa ja kerro sitten rehellisesti, uskotko todella ylipappia, että ns. eliittipelaajat keventävät painoaan pallo-osumassa 50%. Minun täytyy sanoa, että meidän eliittipelaajien mittauksemme antavat aivan päinvastaisen tuloksen.

Leadbetter myös väittää jutussa ihan kuvien kanssa, että alaslyönnin alkaessa ammattilaisilla on etujalalla 110% painoa. Taas väittäisin toista.

Jompikumpi on siis väärässä, tai sitten en alkuunkaan ymmärrä Leadbetterin juttuja. Harmin paikka vaan, että Leadbetter vain tekee ylimalkaisia kommentteja eikä näytä miten painon siirto tapahtuu sentti sentiltä tai miten painonsiirron ajoitukset tapahtuvat. Tällaiset esitykset löytyvät myös mäkisuksen viittaamasta kirjasta.

Tämä on ihan olennaisimpia asioita klubituuppareiden ja parempien pelaajien välillä. Paino ei tahdo millään lähteä siirtymään etujalan puolelle dsn alkaessa ja aikana. Ensimmäinen asia on tietysti tukijalan pitävyys, ettei siirry paino ulkopuolelle ja toinen asia sitten miten painonsiirto tapahtuu. Tuon asian kanssa olen eniten tehnyt työtä talven aikana. Minulle toimii parhaiten (ainakin tällä hetkellä) se, että pidän huolen siitä, ettei vasen jalka (lyön siis oikealta) työnnä bsn aikana vasenta puolta liian suoraksi, jolloin painonsiirto tapahtuu helpommin.

Jaa… enpä tiedä ootko ikinä nähnyt esim Tigerin svingiä hidastettuna, kyllä sillä on peräti molemmat kantapäät ilmassa osumahetkellä joten 50% on varmasti suht todellinen.

Ja mitä tuohon 110% etujalalla downswingin alkaessa juttuun tulee niin se näkyy mielestäni ihan selkeästi huippupelaajien svingeistä. He periatteessa painavat siis vasenta jalkaa maahan siinä vaiheessa aivan niin kuin esim baseball pelaajat kuten Leadetter jutussan totesikin.

Ihan toinen juttu on sitten se että nämä tuskin pätevät esim wedge lyönneisssä vaan ovat kyllä varsin pitkälti pitkien draivien juttu. wedgellä kun ei välttämättä sitä homerunia yritetä vaan ehkä lähinnä pientä näpyä..

Eihän svingistä puhuminen ja tukijalankäytön miettimiset ym. sinänsä yleensä haittaa peliä kovin paljon. Niissä on se hyvä puoli että kun lyödessä keskittyy tukijalan käyttöön ei keskity edessä olevaan vesiesteeseen.

Keventääkseni tätä haastavaa aihetta laitan tähän omat absoluuttisen välttämättömät svingivinkkini:

Tukijalka kannattaa pitää maassa, muuten kupsahtaa nurin ja kaverit nauraa.

Toinenkin tukijalka kannattaa pitää maassa. Varsinkin jos toinen on jo ilmassa. Muuten voi oppia lentämään ja kun ei kuitenkaan osaa laskeutua voi tulla pipi.

Vaikka osaisi lyödä yhdellä kädellä ei kannata ellei ole pakko.

Palloa kannattaa lyödä (ei sivaltaa, lakaista, pyyhkäistä tai muuten nössöillä) sillä muuten se lyö sinua.

Oikeakätisiä mailoja kannattaa pitää kadessä oikea käsi alempana. Vaikka jotkut Irkut muuta väittääkin (ja pelaavat singelitasurilla). Tämä on kyllä jo vähän mielipide…

Kiitos rohkaisusta. Kaivapa esille tuo mäkisuksen edellä mainitsema Leadbetterin juttu Golf Digestin maaliskuun numerossa ja kerro sitten rehellisesti, uskotko todella ylipappia, että ns. eliittipelaajat keventävät painoaan pallo-osumassa 50%. Minun täytyy sanoa, että meidän eliittipelaajien mittauksemme antavat aivan päinvastaisen tuloksen.

Leadbetter myös väittää jutussa ihan kuvien kanssa, että alaslyönnin alkaessa ammattilaisilla on etujalalla 110% painoa. Taas väittäisin toista.

Jompikumpi on siis väärässä, tai sitten en alkuunkaan ymmärrä Leadbetterin juttuja. Harmin paikka vaan, että Leadbetter vain tekee ylimalkaisia kommentteja eikä näytä miten painon siirto tapahtuu sentti sentiltä tai miten painonsiirron ajoitukset tapahtuvat. Tällaiset esitykset löytyvät myös mäkisuksen viittaamasta kirjasta.

Lukenut jo aikaa sitten ja siinä on perää. Meillä ei ole eliittipelaajia (ehkä Mikko I).
    Monta eliittipelaajaa olet tutkinut? Sanotaan, että luetaan niihin maailmanlistan 300 parasta miespelaajaa. Montaa näistä olet tutkinut ja kuinka monta prosenttia se tekee? Eli kuinka luotettavaa on oma tutkimuksesi?
    Pitkälle lyömisessä/ heittämisessä tarvitaan jalkoja ja keskivartaloa hyvinki paljon. Tämän voit halutessasi tarkistaa vaikka jostain hyvästä biomekaniikkaa käsittelevästä opuksesta.

Olen ruvennut suhtautumaan hyvin skeptisesti noihin Golf Digestin juttuihin. Joka kuukausi pitää esittää jotain uutta ja mullistavaa. Ongelma on myös se että idean esittäjä pannaan demonstroimaan asiaa kuvissa ja kuinka moni noista vanhoista guruista (Leadbetter, Harmon, Bonar, Hardy …) pystyy sen käytännössä tekemään oikein (ainakaan enää).

Hoganin salaisuuden on vuosien varrella yksi sun toinenkin kertonut keksineensä. Aina sen väitetään kuitenkin olevan joku yksityiskohta hänen swingissään. Hän itse sanoi kaivaneensa swinginsä maasta eli kyllä sen kehittäminen on ollut pitkällinen prosessi ja matkalla on tullut monta oivallusta. Itse uskon että ajatus swingitasosta, eli käsien ja mailan liikeratojen hahmottaminen kolmiulotteisessa avaruudessa, on varmaan yksi perusoivalluksista.

Mitä tulee painon siirtoon ja tukijalan käyttöön niin ei se keskustelemalla ja kirjoittelemalla asia siitä selviä. Mikä on vähän tai paljon? Mitä tarkoittaa pönkkäjalka? Siirtyykö paino liikaa jos sitä yrittää aktiivisti siirtää? Jos tekee väärin niin varmaan kyllä, mutta ei varmaan aina, eikä kaikilla. Varmaan vois siirtyä väärin vaikkei sitä yritäkkään.
    Tuntemuksiin perustuvalla muuttamisella voi vain muuttaa asiaa johonkin suuntaan nykytilanteesta ja se lähtöpiste muuttuu joa päivä.

Kainulaisen hommissa on kuitenkin se järki että mitataan ihan oikeasti jotain ja tehdään sitten päätelmiä. Tutkimusten kattavuuteen en ota kantaa, varmaan paranee ajan myötä, mutta varoisin todellakin tekemästä yleistyksiä.

Annika lyö varmasti hyvin tasapainoisesti ja suhteellisen pienellä painonsiirrolla. Hän pyrkii myös aina lyömään suoraan, ei ole vaivautunut opettelemaan draw tai fade lyöntejä. Eli hyvin yksinkertaisellakin tekniikalla voi pärjätä kun se on hyvin toistettavaa. Hoganin menestys perustui juuri toistettavuuteen, hän pystyi sijoittamaan draivinsa kisassa kerta toisensä jälkeen sellaiseen paikkaan, jonne muut eivät uskaltaneet edes yrittää.

Videoanalyysi on myös hyvä työkalu, täytyy vain muistaa että siinä tarkastellaan tuota 3d swingiä yleensä kerrallaan vain yhdestä projektiosta. Lisäksi kameran paikkaa ei tarvitse muuttaa kovin paljon kun asia näyttää erilaiselta.

Jake2 kirjoitti: (26.4.2007 16:23:28)
    Tuntemuksiin perustuvalla muuttamisella voi vain muuttaa asiaa johonkin suuntaan nykytilanteesta ja se lähtöpiste muuttuu joa päivä.

Aivan loistava kommentti kokonaisuudessaan ja erityisesti haluan vielä korostaa paria asiaa:

Ihmisen tunne on suhteellinen eikä sen perusteella voi mitään kehittää. Se voi palvella feedbackinä, jos sen merkityksen osaa asettaa oikeisiin mittasuhteisiin. Jos sä meet rangelle ja etsit joka kerralla sen suoran lyönnin, jota tahkot vähän aikaa ja sitten lähdet kotiin, svingi ei kehity yhtään mihinkään.

Kun svingiä kehittää, täytyy TIETÄÄ JA YMMÄRTÄÄ kehityksen suunta. Tunne ei sitä kerro. Tunne kertoo asioita vasta jälkeenpäin. Jake2 on oikeassa, että tämän päivän harjoituksen päätepiste on huomisen lähtöpiste. Näin lyhyitä kehityspätkiä pitää tehdä satoja peräkkäin OIKEAAN SUUNTAAN, jotta ihan oikeata muutosta tapahtuu. Siihen sisältyy myös se tosiasia, että jonkin harjoituspäivän päätteeksi lyönti ei menekään suoraan ja sekin pitää hyväksyä.

Mitä tulee Kainulainen vs. Leadbetter, uskon Kainulaisen mittauksiin, mutta vedän niistä sen johtopäätöksen, että ongelmana on pikemminkin liian hitaat kädet (oikea käsi) kuin liian nopeat jalat.

Ylipäätänsä en usko Leadbetterin jutuissa yhtään mihinkään, hän opettaa ihmisiä tulemaan toimeen negatiivisen kehitysluuppinsa kanssa ja lisäksi tulkitsee Hogania ihan päin helvettiä.

fukke diise saisse kirjoitti: (26.4.2007 17:09:01)

Jake2 kirjoitti: (26.4.2007 16:23:28)

Aivan loistava kommentti kokonaisuudessaan ja erityisesti haluan vielä korostaa paria asiaa:

Ihmisen tunne on suhteellinen eikä sen perusteella voi mitään kehittää. Se voi palvella feedbackinä, jos sen merkityksen osaa asettaa oikeisiin mittasuhteisiin. Jos sä meet rangelle ja etsit joka kerralla sen suoran lyönnin, jota tahkot vähän aikaa ja sitten lähdet kotiin, svingi ei kehity yhtään mihinkään.

Kun svingiä kehittää, täytyy TIETÄÄ JA YMMÄRTÄÄ kehityksen suunta. Tunne ei sitä kerro. :Tunne kertoo asioita vasta jälkeenpäin. Jake2 on oikeassa, että tämän päivän harjoituksen päätepiste on huomisen lähtöpiste. Näin lyhyitä kehityspätkiä pitää tehdä satoja peräkkäin OIKEAAN SUUNTAAN, jotta ihan oikeata muutosta tapahtuu. Siihen sisältyy myös se tosiasia, että jonkin harjoituspäivän päätteeksi lyönti ei menekään suoraan ja sekin pitää hyväksyä.

Mitä tulee Kainulainen vs. Leadbetter, uskon Kainulaisen mittauksiin, mutta vedän niistä sen johtopäätöksen, että ongelmana on pikemminkin liian hitaat kädet (oikea käsi) kuin liian nopeat jalat.

Ylipäätänsä en usko Leadbetterin jutuissa yhtään mihinkään, hän opettaa ihmisiä tulemaan toimeen negatiivisen kehitysluuppinsa kanssa ja lisäksi tulkitsee Hogania ihan päin helvettiä.

Tuon paremmin en minäkään olisi sitä osannut sanoa (vahvennus fukken tekstissä). Ilman swingin ymmärrystä harjoittelukin on päämäärätöntä, kuin rokkasumussa sokeana harhailu.

Mielestäni hyvä swingi on 90% oikeaa ymmärtämistä ja loput tekemistä. Jos toisin päin olisi, rangeilla hurjasti hakkaavat amatöörit pelaisivat ihan toisin, loistavasti.

Leadbetterin juttu Golf Digestissä on mielestäni uskomattoman mieletön. Jotkut kuitenkin uskovat häneen, kuten Arsu.

Voisiko joku kertoa, mikä on Leadbetterin ns. ’tieteellinen tausta’ opettajana.

Tässähän on tullut monta hyvää juttua. Hyvä ketju.
    Vaikka minun viesteistäni välittyi sellainen kuva, että minulla olisi jotain Kainulaista vastaan niin näin ei ole. Loistavaa, että joku tutkii asioita ja niitä analysoi. Itse en vain kaikkea allekirjoita mitä kirjasta luin. Joitakin asioita kyllä.
    Alkuperäiseen kysymykseen: polven kulman tulisi pysyä saman. Tukijalka ottaa bs:ssä liikettä vastaan, eli tavallaan painaa jo hieman lyöntisuuntaan. Paino pysyy näin tukijalan sisäsyrjällä eikä karkaa ulkosyrjälle. Tämä taitaa olla hyvin epäselvästi sanottu.
    Mutta jos polvi liikkuu sivusuunnassa niin lyönnistä häviää paljon tehoja.

Sanoin Leadbetterin jutussa olevan perää. En pidä häntä jumalana ja itse asiassa olen monesta asiasta erimieltä.
    Itse et juuri viitsinyt vastata esittämiini kysymyksiin, joten tässä ne uudestaan:
    Monta eliittipelaajaa olet tutkinut? Sanotaan, että luetaan niihin maailmanlistan 300 parasta miespelaajaa. Montaa näistä olet tutkinut ja kuinka monta prosenttia se tekee? Eli kuinka luotettavaa on oma tutkimuksesi?
    Pitkälle lyömisessä/ heittämisessä tarvitaan jalkoja ja keskivartaloa hyvinki paljon. Tämän voit halutessasi tarkistaa vaikka jostain hyvästä biomekaniikkaa käsittelevästä opuksesta.

Hyvä Arsu –
    ei se määrä aina laatua korvaa. Eihän Jan Boklövkään monia muita
    hyppääjiä tutkinu- sattu vaan kerran melkein putoon hypyssään mittamiesten päälle ja
    hädissään levitti suksensa- kas liiteli ? Siitä alko V-tyyli – viime vuosikymmenien suurin uudistus mäkihypyssä. OHi kaikkien tieteellisten tutkimuksien – tiedettä on sittemmin käytetty V-tyylin kehittämisess’ hyväksi paljonkin.

Jos olet tutustunut Ramin tutkimuksiin niin selvä ero on ruottalaisten ja suomalaiste swingeissä. Mejän PRO:t siellä takana ovat ja Ruottin PRO:t – mitähän ne ovat tutkineet – vai luottavatko vain vieraisiin tutkimuksiin ?? Siis mitä suomalaine Pro on yleensä ite tutkinut – Ben Hogan tutki kai enimmäkseen itseään ja omia tuntemuksiaan – ei niinkään tieteellisesti ! Leadbetterkin viimeisen Golf Digestin mukaan kyllä esitti swingin faktoja Ramin tutkimuksien vastaisesti.

Ja se Thaimaan ihmejunuiori Phjutt , joka on tehnyt 18 HIO:a on oppinut saman swingi-idean empiirisesti saman idean kuin Rami tutkimuksen kautta. Phutt on löytänyt swingin itse aloittamalla 1 v leikkimuovimailalla lyömisen, kun katseli isänsä kanssa golfii telkkarista .

Uudet ideat kyllä syntyvät usein kokonaan vanhan viitekehyksen ulkopuolelta ja usein puolivaghingossa.

Rohkeutta pitää olla uskaltaa katsoa uuteen..

mäkisuksi kirjoitti: (2.5.2007 22:47:02)
    Hyvä Arsu –
    hyppääjiä tutkinu- sattu vaan kerran melkein putoon hypyssään mittamiesten päälle ja
    hädissään levitti suksensa- kas liiteli ? Siitä alko V-tyyli – viime vuosikymmenien suurin uudistus mäkihypyssä. OHi kaikkien tieteellisten tutkimuksien – tiedettä on sittemmin käytetty V-tyylin kehittämisess’ hyväksi paljonkin.

Jos olet tutustunut Ramin tutkimuksiin niin selvä ero on ruottalaisten ja suomalaiste swingeissä. Mejän PRO:t siellä takana ovat ja Ruottin PRO:t – mitähän ne ovat tutkineet – vai luottavatko vain vieraisiin tutkimuksiin ?? Siis mitä suomalaine Pro on yleensä ite tutkinut – Ben Hogan tutki kai enimmäkseen itseään ja omia tuntemuksiaan – ei niinkään tieteellisesti ! Leadbetterkin viimeisen Golf Digestin mukaan kyllä esitti swingin faktoja Ramin tutkimuksien vastaisesti.

Ja se Thaimaan ihmejunuiori Phjutt , joka on tehnyt 18 HIO:a on oppinut saman swingi-idean empiirisesti saman idean kuin Rami tutkimuksen kautta. Phutt on löytänyt swingin itse aloittamalla 1 v leikkimuovimailalla lyömisen, kun katseli isänsä kanssa golfii telkkarista .

Uudet ideat kyllä syntyvät usein kokonaan vanhan viitekehyksen ulkopuolelta ja usein puolivaghingossa.

Rohkeutta pitää olla uskaltaa katsoa uuteen..

Ok, taidat olla oikeassa.
    Ihmettelen miksi ranget eivät sitten ole täynnä harjoittelijoita joilla on levy kaulassa ja cd-romppu mailassa. Ja miksi kaikki eivät tee holareita jos kerran keksitty golfin salaisuus ja jokainen pystyy sen oppimaan sentti sentiltä.
    Kuten aikaisemmin mainitsin on mielestäni hienoa, että joku näitä asioita tuutkii. Ei ehkä kuitenkaan pitäisi liputtaa asiaa golfin salaisuutena kun sitä se ei kuitenkaan ole.
    Ehkä seuraavallla liiton leirillä nähdään kun suomalaiset harjoittelevat tällä. Kerrankin ollaan edeltäkävijöitä. Muut eurooppalaiset tulee sitten perässä.
    Katsotaan viiden vuoden kuluttua, jooko. Näillä asioilla on kuitenkin taipumus hävitä tai pysyä pikkuporukan fiilistelynä.
    Mutta jos tuote on oikeasti niin hyvä kuin sitä markkinoidaan se kasvaa varmasti isoksi jutuksi koko maailmassa.
    Kyllä minä mittaustulokset uskon, mutta johtuuko se pelaajien ero siis painonsiirrosta? Ei muusta??? Uskoo saa ken haluaa.
    Mä en viitsi enään tästä jutusta kommentoida. Mielipiteeni taitaa olla selvä eikä sitä muuteta tyhjän jauhamisella. Annetaan ajan näyttää.

golffaritar kirjoitti: (24.4.2007 8:21:43)
    Eli oikean polven (tukijalan) kulman tulisi pysyä samana back- ja downswingin aikana. Samalla vasemman ranteen tulisi taipua kevyesti. Nämä yhdessä tuottavat optimaalisen tasapainon ja sallivat pelaajan lyödä palloa kuinka kovaa haluaa.

Hookkani on tässä oikeassa…kokeilen viimekaudella tuota ja toistuvasti pysyi paketti paremmin kasassa ja score parani.

Ja se Thaimaan ihmejunuiori Phjutt , joka on tehnyt 18 HIO:a on oppinut saman swingi-idean empiirisesti saman idean kuin Rami tutkimuksen kautta. Phutt on löytänyt swingin itse aloittamalla 1 v leikkimuovimailalla lyömisen, kun katseli isänsä kanssa golfii telkkarista.

Pidän thaimaalaisen 9-vuotiaan pikkupojan hyväksikäyttöä methodramin swingi-idean tai Swingia-mailainnovaation markkinoinnissa edesvastuuttomana ja vastenmielisenä.

Tämä golfin ihmelapsi on (toivottavasti) vielä amatööri, jolloin hänen nimensä ja golf-taitojen käyttäminen Swingia mailajärjestelmän markkinoinnissa on ainakin oman tulkintani mukaan R&A:n amatöörisääntöjen vastaista (kohta 6.1). Amatöörisääntöjen rikkomisesta saattaa seurata amatöörioikeuksien menetys ja sulkeminen pois amatöörien kilpailuista. Toivottavasti tämä riski on kerrottu lapselle ja hänen huoltajilleen kun yhteistyöstä methodramin kanssa on sovittu.

Swingia-mailajärjestelmän / swingi-idean markkinointi 9-vuotiaan pojan tekemällä 18 HIO:lla on sekin mielestäni vähintään arveluttavaa, ellei ole osoittaa selvää faktaa siitä, että nämä 18 HIO:ta todella täyttää HIO:n määritelmät ja että ne on tehty nimenomaan Swingia mailoilla ja swingi-idealla (mikä tämä sitten lieneekin).

methodrami kirjoitti: (26.4.2007 22:13:19)
    Voisiko joku kertoa, mikä on Leadbetterin ns. ’tieteellinen tausta’ opettajana.

Käsitääkseni Leadbetter ei esiinny tiedemiehenä eikä hänellä ole tieteellistä taustaa. Mies on entinen ammattilaisgolffari ja toimii golf-valmentajana. Leadbetterin valmennettavia ovat olleet mm. Nick Faldo, Ernie Els, Michelle Wie, Justin Rose, Charles Howell III, Ty Tryon, Ian Poulter ja Nick Dougherty. Kun methodrami itse esiintyy Swingian nettisivulla golf-valmentajana, tiedustelisin puolestani methodramilta, mikä on hänen ’golf tausta’ ja pätevyys esiintyä golf-valmentajana.

Arsu just noin. Annetaan ajan näyttää eikä ainakaan tuomita ennekuin on kuljettu tien päähän riittävän pitkälle. Mielstäni on tosi hienoa, että suomalaiset Prot ja pelaajat
    alkavat analyyttisemmin tutkia swingin perustotuuksia – mä luulen että meille on tilaa kansainvälisilläkin foorumeilla.

Hyvä esimerkki oli mm. Pentti Nikulan ja Valto Oleniukesn yhteistyö aikanan letkeän seipään kehittelyssä ja ME 5 metrin eka ylitys sekä uusi ME 510 cm.

Kioos mm. myös siitä filmistä väylälyönnissä , joka osoitti kuinka mailan lapa osuu pallon enne pivottia eikä sillä olel tän mukaan mailapaineen antamisella maata / ruohoa vasten juurikaan tekemistä.
    Jos swingikuvan hidastukset ovat yleispätevää matskua – se antoi hyvät eväät väylälyönille. Kitoos tästä ja tämmöttä vaan lisää.

Hyvä Arsu –
    hädissään levitti suksensa- kas liiteli ?

Jos olet tutustunut Ramin tutkimuksiin niin selvä ero on ruottalaisten ja suomalaiste swingeissä.

No Boklöv ei varmasti tiedemies olekaan, mutta kuinka monta (huippu) pelaajaa on Methodramin otoksessa?

Menee vähän ot, mutta menköön…
    Voisiko joku selittää seuraavan, kun en ilmeisesti ymmärrä: Tässä kerrotaan, ettei voimakasta rotaatiota harrasteta ollenkaan (tuollehan löytyy jo ihan oma koulukuntansakin, eli ei sinänsä mitään uutta)…

… ja esimerkkinä toimivan Phutt-pojan swingikuvan perusteella lapa on todella kohtisuorassa…

…mutta tässä ollaan menossa ihan perinteiseen loppuasentoon, jossa todella voimakas rotaatio on välttämätöntä takaisin palloon tultaessa – joudutaan siis tekemään juuri se, mikä ensimmäisessä kuvassa kiistetään … mitä en siis nyt ymmärrä?

Tyydyn osaani kommentoimaan hieman sivusta:

Phutt ja maila eivät oikein sovi kuvassa yhteen, tästähän oli tällä aikaisemminkin jo keskustelua.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 53)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240326 kohteessaTukijalan käyttö

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Tukijalan käyttö