Aihe: TPI – Golfin neljä voimantuottajaa - Golfpiste.com

14.7.–21.7. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][9]
KilpailuaSuomalaista

TPI – Golfin neljä voimantuottajaa

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu TPI – Golfin neljä voimantuottajaa

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Joachim Altonen on ollut paikalla kuuntelemassa TPI (Titleist Performance Institute) perustajan biomekaniikan tohtori Greg Rosen ja maailman menestyneimmän pituuslyöjän Jason Zubackin pitämää luentoa voimantuotosta ja alkaa kirjoittamaan aiheesta erittäin mielenkiintoista juttusarjaa joka julkaistaan Gogolfin sivuilla joka tiistaina. Tässä lainaus ensimmäisestä artikkelista:

TPI kertoo neljästä eri voimantuottajasta. Näiden kohtien avulla voi ymmärtää enemmän miten voimaa tuotetaan svingissä. Lista ei ole tärkeysjärjestyksessä. 1. Chop down strength: Voima jolla pystytään vetämään mailaa alaspäin taakseviennin huipulta. 2. Rotation strenght: Vartalon kiertämiseen käytettävä voima downsvingissä. 3. Jump strength: Ponnistusvoima, jota käytetään osuma-alueella vartalon suoristamiseen. Sama kuin hyppäämiseen tarvittava voima. 4. Arm strength: Käsien ja käsivarsien kiihdyttämiseen tarvittava voima. Esimerkiksi pallon heittämiseen tarvittava käden voima. Jokaista eri voimantuottajaa tarvitaan lyönnissä. Heikkoudet yhdellä osa-alueella estävät muita toimimasta täydellä teholla. Tietysti myös tekniikka ja vartalon liikkuvuus vaikuttavat siihen kuinka paljon voimaa pystytään käyttämään

Tästä voimantuotosta on ollut monta kertaa täällä juttua, mutta noin selkeästi en ole sitä vielä mistään lukenut. Odotankin suurella mielenkiinnolla jatkoa artikkelisarjaan. Minä olen valmis ostamaan tuon. Nyt sitten herääkin myös kysymys miten noiden neljän eri ’voimantuottajaosien’ lihaksia voi esimerkiksi salilla kehittää? Linkki juttuun: TPI – Golfin neljä voimantuottajaa / Joachim Altonen

ts

Hyviä juttuja tuossa. Harmi vaan että se yksi iso ja tärkeä puuttuu, koska sitä ei pystytä näkemään nivelpisteiden välisenä liikkeenä ja siksi se on jäänyt pimentoon vuosikymmeniksi.

Toisaalta onhan se mukavaa, että jää vielä kehitykselle tilaa swingitutkimuksessa 🙂

Itseäni kiinnostaa myös, varsinkin mikäli saisi saliharjoitteluun ’oppaan’ kehon tärkeistä lihaksista.

Itse olen ollut urheilussa pitkään mukana ja tietyssä vaiheessa pelaajan uraa ruvetaan katsomaan itse kehoa ja voimaa tarkemmin, nopeus ja kestävyyslajeissa tiettyjä ominaisuuksia ja palloilussa lyhyt kestoisia puristuksia. Nyt kuitenkin, kun olen talviaikana koettanut kehittää omaa kehoa niin en ole löytänyt juurikaan yksilöityä tietoa mitkä osat kehosta ovat tärkeimmässä roolissa kun tutkaillaan pallon lyömistä. Toivottavasti tähän tulisi lisää tietoa.

Muutenhan noista kolme oli ’itsestään selvyyksiä’, ensimmäinenkin kun oikein ajatuksella ajattelee. Itselleni noiden kaikkien tuottaminen oikeassa rytmissä ja täysipainoisesti on kyll utopiaa, mutta jos edes välttävästi … 🙂

Minua oikeastaan eniten jäi mietityttämään tuo kohta 3. ja Sama kuin hyppäämiseen tarvittava voima.. Mihin tätä voimaa pitäisi pyrkiä suuntaamaan horisontaalisesti ajateltuna?

Henkka kirjoitti: (28.1.2014 10:05:22)
    Minua oikeastaan eniten jäi mietityttämään tuo kohta 3. ja
    Sama kuin hyppäämiseen tarvittava voima.. Mihin tätä voimaa pitäisi pyrkiä suuntaamaan horisontaalisesti ajateltuna?

Eli tarkennuksena: Onko kohdan 3. voimantuoton oikea suunta ylös, tai ainakin yläviistoon?

Hyvä aihe, mutta mua kyllä korpeaa nää nettitynkäjutut ja ’juttusarjat’. Kyllä yhteenkin artikkeliin voisi kirjoittaa vähän enemmän kuin kolme kappaletta semminkin kun palstatilaa on rajattomasti.

Henkka kirjoitti: (28.1.2014 10:13:47)

Henkka kirjoitti: (28.1.2014 10:05:22)
    Minua oikeastaan eniten jäi mietityttämään tuo kohta 3. ja
    Sama kuin hyppäämiseen tarvittava voima.. Mihin tätä voimaa pitäisi pyrkiä suuntaamaan horisontaalisesti ajateltuna?

Eli tarkennuksena: Onko kohdan 3. voimantuoton oikea suunta ylös, tai ainakin yläviistoon?

Voimassa on suuruus ja suunta.
    Luulisin että tuo TPI-lista tarkoittaa, että mitä voimia pitäisi vahvistaa, että mahdollistetaan mahdollisimman suuri voimantuotto swingissä. Siis ehkäpä tuo TPI keskittyy voimien suuruuteen?

Suunta ja ajoitus on sitten eri asia…

Swingissä tietty jos suunnat ja ajoitukset on pielessä, ei se pallo lähde vaikka minkälainen atleetti yrittäisi rypistää.

Toisaalta taas jos suunnat ja ajoitukset on oikein, paljon vähempikin voima riittää.

Jason Zuback & co ovat sitten niitä joilla on SEKÄ noita neljää lajivoimaa suuruudeltaan melko riittävästi, ETTÄ suunta ja ajoitus riittävän oikein. Sitten taas Mikko Ilonen ja Sergio Garcia ehkä häviävät lajivoimien suuruudessa, mutta suunnat ja ajoitukset saattavat olla vielä enemmän oikein kuin Zubackilla?

PG

Kuuma putteri kirjoitti: (28.1.2014 10:50:06)
    Voimassa on suuruus ja suunta.
    Luulisin että tuo TPI-lista tarkoittaa, että mitä voimia pitäisi vahvistaa, että mahdollistetaan mahdollisimman suuri voimantuotto swingissä. Siis ehkäpä tuo TPI keskittyy voimien suuruuteen?

Samoilla linjoilla, mutta sanoisin tuon saman hieman eri tavalla:

’Voimassa on suuruus ja suunta.

Luulisin että tuo TPI-lista tarkoittaa, että mitä LIHAKSIA pitäisi vahvistaa, jotta MAILANPÄÄN NOPEUS kasvaisi. Siis ehkäpä tuo TPI keskittyy niiden lihaksien vahvistamiseen, joiden yhteistoiminnan tuloksena mailanpäälle tuotetaan mahdollisimman suuri nopeus.’

Voima, joka pallolle kyytiä antaa, syntyy vasta pallon ja mailanpään yhteentörmäyksessä. Se voima riippuu ensisijaisesti mailanpään nopeudesta. Siksi itse puhuisin mieluummin nopeuden tuottamisesta, kuin voiman tuottamisesta.

Hyvä tarkennus PG, juuri tuota tarkoitin!

ts

PG kirjoitti: (28.1.2014 13:01:08)

Luulisin että tuo TPI-lista tarkoittaa, että mitä LIHAKSIA pitäisi vahvistaa, jotta MAILANPÄÄN NOPEUS kasvaisi. Siis ehkäpä tuo TPI keskittyy niiden lihaksien vahvistamiseen, joiden yhteistoiminnan tuloksena mailanpäälle tuotetaan mahdollisimman suuri nopeus.’

Enpä usko että tuosta on kyse. Ainakaan itse, eikä kukaan mun valmentamista pelaajista ole aikoihin tähdännyt lavan nopeuden maksimointiin. Paljonhan siitä puhutaan, mutta tämä peli, tai edes swingi, ei todellakaan pyöri moisen asian ympärillä.

ts kirjoitti: (28.1.2014 13:13:20)
    Enpä usko että tuosta on kyse.

Eipä noita tarvitse arvuutella, kun sivustokin on olemassa.
    Löysin oman swingini tuolta myös, arvatkaa mikä näistä:

Swing characteristics

pmo

MyTpi.com ositteesta löytyy julkista tietoa. Klubigolfarille käytännön hyötyä TPI’stä on niin golfiin kuin muuhunkin elämään. Samaiselle klubigolfarille on kannustavaa, kun voi seurata liikkuvuutensa kohentumista. Tämä sekä henkinen kannustus että fysiikan kehittyminen ovat omiaan lisäämään omaa golfin pelaamista, onnistumisia ja tuloksiakin. Siis viihtymistä golfin parissa.
    En pitäisi näitä merkitykseltään vähäisinä yksilölle enkä golfipelille sinänsä.

Kuuma putteri kirjoitti: (28.1.2014 13:33:45)
    Löysin oman swingini tuolta myös

Minä löysin muutamankin 🙂

PG

ts kirjoitti: (28.1.2014 13:13:20)
    Ainakaan itse, eikä kukaan mun valmentamista pelaajista ole aikoihin tähdännyt lavan nopeuden maksimointiin. Paljonhan siitä puhutaan, mutta tämä peli, tai edes swingi, ei todellakaan pyöri moisen asian ympärillä.

Samaa mieltä. Pituuslyönti ja golf ovat eri lajeja. Maailman menestyneimmän pituuslyöjän Jason Zubackin pitämillä luennoilla voidaan saada arvokasta tietoa siitä, miten pallo lentää mahdollisimman pitkälle, mutta ei välttämättä sellaista tietoa, jolla kierrostulos saadaan mahdollisimman alhaiseksi. .

Niin, näistä voimien suuntaamisten iittymistä aiheeseen, mitkä esimerkiksi Kuuma Putteri lajittelisi kokonaan eri asiaksi, minua kiinnostaa se siksi, että jos nyt ajatellaan asiaa punttisalinäkökulmasta ja haluaisi alkaa lihasryhmiä kehittämään, niin esimerkiksi kohtaa 4 voi taljalla koittaa kiskoa. Mutta kiskotko sitä suuntaan ’keihäänheittäjä’, vai ’leipiä veteen heittäjä’, siinä on vissi ero. Ja jos kiskot väärään suuntaan, väärällä tavalla ja väärillä painoilla on myös suuri mahdollisuus että sitten ei vähään aikaan enää kiskota muuta kun särkylääkkeitä pilleripurkista.

Esimerkiksi näistä kahdesta vaihtoehdosta olisin itse valmis valitsemaan ennemminkin ’leipiä veteen heittäjä’ lihasryhmän kehittämisen.

Henkka kirjoitti: (28.1.2014 13:49:56)

Tuliko kenellekään bingoa? Neljä oikein vaakaan tai pystyyn tai kulmasta kulmaan.

Tuhtimo kirjoitti: (28.1.2014 14:27:46)

Henkka kirjoitti: (28.1.2014 13:49:56)

Tuliko kenellekään bingoa? Neljä oikein vaakaan tai pystyyn tai kulmasta kulmaan.

Mulla on melkein kaikki kunnossa, nimittäin yleensä on vain

– C-posture
    – Over the top
    – Casting
    – Slide & Forward Lunge

ts kirjoitti: (28.1.2014 9:58:42)
    Hyviä juttuja tuossa. Harmi vaan että se yksi iso ja tärkeä puuttuu, koska sitä ei pystytä näkemään nivelpisteiden välisenä liikkeenä ja siksi se on jäänyt pimentoon vuosikymmeniksi.

Toisaalta onhan se mukavaa, että jää vielä kehitykselle tilaa swingitutkimuksessa 🙂

Aihetta sivuten, mitäs sanot tästä:

https://twitter.com/J_Makitalo/status/426694107231444992/photo/1

Löytyyköhän jostain faktaa/tutkimusta kuinka paljon noiden alueiden treenaaminen pidentää lyöntiä.

ts

Lakupussi kirjoitti: (28.1.2014 17:31:15)

Sanon että ei liity pätkän vertaa aiheeseen.

ts kirjoitti: (28.1.2014 19:59:31)

Lakupussi kirjoitti: (28.1.2014 17:31:15)

Sanon että ei liity pätkän vertaa aiheeseen.

Toivottavasti B, antimidas, data, toveri yms pysyy pois täältä……

Itseäni kiinnostaa myös, varsinkin mikäli saisi saliharjoitteluun ’oppaan’ kehon tärkeistä lihaksista.

En tiedä muista tai miten toimii tpi mutta mulla toimi tämä. Core treenit erityisesti Trx:llä tehdyt lankku pidot ja erilaiset ’tönimiset’ kaverin avustuksella eli yritit olla vakaana vaikka kaveri heilutti sivisuunnassa ja korjaus liike vain corelihaksilla = core, core jolla luot ns. vastavoimaa swingiin.

Lisäksi swingi esim. taljassa rauhallinen swingi, jonka jälkeen nopea swingi esim. harjan varrella jonka jälkeen sikanopea swingi pelkällä mailan varrella sekä erilaiset loikat yms. muut kimmoisuus harjoitukset esim. etunojapunnerrukset hypyllä tai läpsyllä. Sama kyykyssä ja muissa liikkeissä.
    Myöskin kestävyys ominaisuuksien parantaminen ’lenkit’ eli kunnon loppuminen kierroksen aikana (mulla oli ennen reiät 13-16) mut ei enää. Pidä myös huolta ravinnosta kierroksen aikana.

Eli syksyllä treenit perusvoimaa ja peruskestävyyttä. Kevättä kohti vähemmän toistoja ja räjähtävämpiä liikkeitä. Mulla tarkoitti draiverin mailanpään maksiminopeus nousi 12 mailia joka tarkoitti pelissä tas. 10.3 ja nyt 7.3. Kun ei swingissä revi niin myös tarkkus oli parempaa.
    Puttaaminen on oma lukunsa ja ehkä helpoin toteutta. Aoin todellakin opetella puttaamaan.

Ikää on tänä vuonna 50v. ja hcp tavoite tulevalle kaudelle alle 4.

Kommentteja tai vinkkejä saa antaa.

ts

Lisää spinniä – hyviä ja terveitä ajatuksia.

Kaikki lähtee swingiliikkeen ja siinä vaikuttavien voimien ymmärryksestä ja sitä kautta aukeaa itselle myös kehon treenin salaisuuksia ihan päättelemällä, ei kirjoista lukien.

Usein kuulee, että oppilaalle on sanottu, että ei saa swingata liian kovaa jotta tasapaino säilyis. Mä laitan oppilaat aina lyömään vaan kovempaa ja kovempaa ja miettimään sitten miten oikeat vastavoimat saa tuotettua tuottaakseen tasapainon.

Eli staattisesta dynaamiseen tasapainoon ja yksi hyvä tapa hakea sitä on käsipainolla swingaaminen hyvää loppuasentoa hakien.

Teen myös lankkuja (hoover-pito), sekä vatsallaan että kyljellään, tosin nykyään menee vain 90 sek kerrallaan. Se on hyvä liike, meinaan jatkaa niitä elämäni loppuun saakka.

Etunojapunnerrukset 15 sarjoissa eikä puhettakaan että saisi ponnistettua kädet irti maasta. Vatsalihaksia pienellä linkkuveitsellä, pää ja jalat vain jptain 20 cm irti maasta.

Ylävartalolla hauiskääntöjä ja eri suuntiin vipunostoja. Coren kiertoa en ole tehnyt, täytyisi varmaan koittaa käsipainoilla.

Nyt kun olen yrittänyt saada swingiin vauhtia, pakkaa rasittumaan (vähän kipeytymään) alaselkä sekä vasemman puolen ulkofileet. Voi olla heikkoutta, huonoa tekniikkaa, tai siis luultavasti molempia.

Venyttelyä tarttis oikeasti paljon enemmän kuin mitä viitsii. Vasen kiertäjäkalvosin on kanssa vähän sökö mutta onneksi ei haittaa golfia, mukavasti venyttää vaan ;-D

Prkl kun tää softa välillä monistaa näitä ketjuja. Mistähän se johtuu.. Noh, eikös se ollut tällä viikolla kun 1-3 viikon päästä tuleva uudistus viimeistään tapahtuun. Muta asiaan..

Salitreeneistä, se kiinnostaa minuakin nyt kun Jouluna sen aloin. Kotona on myös asiasta (swingistä ja siihen liittyvistä asioista) aika paljon tietämystä, lähinnä ts:n swingiajatusten pohjalta ja kotona esimerkisi tätä voima-/voimantuotto-/voimanhankinta-asiaa on käsitelty useasti jo aiemminkin. Joachim Gogolfin sivuilla artikkelin esittelyssä kyselyyn vastasikin että artikkeleissa tullaan käsittelemään ja julkaisemaan ihan yksityiskohtaisia harjotteita, which is nice.

Fubarille sen verran että tämähän oli käsittääkseni ainoastaan artikkelisarjan ’esittely’, varsinaiset artikkelit alkaa ensi viikolla. Kyllä kai sieltä vähän enemmän sitten tavaraa pukkaa. Minä kyllä itseasiassa jotenkin tykkään lyhyistä useasti toistuvista artikkeleista enemmän. Olen sen verran kärsimätön säpäkkä luonne että en oikein jaksa pitkiä artikkeleita lukea ja lyhyiden toistuvien artikkeleiden välissä kerkiää vähän asiaa itsekin hahmotella ja keskustella muidenkin kanssa. Esimerkiksi täällä. Sinähän olet vissiin muutenkin enemmän sellanen rauhallinen lehmänhermo minuun verrattuna että jaksat varmaan kärsivällisemmin asioihin keskittyä 🙂 Pitää myös muistaa että Joachim ei ole ammatiltaan toimittaja, vaan Golfari joka kirjoittaa pikkujuttuja Gogolfille.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 27)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #201793 kohteessaTPI – Golfin neljä voimantuottajaa

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu TPI – Golfin neljä voimantuottajaa