Aihe: Tiestä vapautuminen, ei sittenkään. - Golfpiste.com

16.–23.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Tiestä vapautuminen, ei sittenkään.

Etusivu Foorumit Säännöt Tiestä vapautuminen, ei sittenkään.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #1039325 Ilmoita asiaton viesti

    Pallo päätyy tielle josta saa vapaan dropin. Poimin pallon ja katsastan droppipaikkaa. Huomaan että lähin vapauttava paikka onkin pusikossa ja muutan mieleni, lyönkin tieltä.
    Pitääkö pallo pudottaa vai asettaa alkuperäiseen paikkaan? Montako rankkua? Saako yleensä enää muuttaa mieltä vai onko mentävä lyömään sieltä mistä pallo tielle päätyi?
    Enpä löytänyt vastauksia sääntökirjasta, dekkareista ehkä löytyisi jos osaisi kaivella.

    #1039383 Ilmoita asiaton viesti

    Asettaa ja yksi rankku, sääntö 18-2.

    #1039397 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    D18-2/12

    #1041884 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Saako yleensä enää muuttaa mieltä vai onko mentävä lyömään sieltä mistä pallo tielle päätyi?

    Mieltä saa muuttaa, mutta se maksaa yhden lyönnin, kuten edellä olevista vastauksista ilmenee. Joskus kuitenkin saattaa olla viisainta, että ei muuta mieltään, vaan droppaa sinne pusikkoon. Onhan mahdollista, että pallon pusikkosijainnille pelaamattoman paikan sääntöä soveltamalla pallolle löytyy selkeästi parempi lyöntipaikka, kuin tieltä pelattaessa. Vain yksi rankku nytkin.

    Jos käsiteltävänä olevassa tapauksessa pelaamattoman paikan sääntöä käyttäisi suoraan pallon alkuperäiselle sijainnille, niin rankkuja tulisi kaksi – yksi pallon liikuttamisesta ja toinen pelaamattoman paikan säännön soveltamisesta.

    #1043042 Ilmoita asiaton viesti

    Jos käsiteltävänä olevassa tapauksessa pelaamattoman paikan sääntöä käyttäisi suoraan pallon alkuperäiselle sijainnille, niin rankkuja tulisi kaksi – yksi pallon liikuttamisesta ja toinen pelaamattoman paikan säännön soveltamisesta.

    Onko näin?

    Tässä osa säännöstä 28:

    ”Pelaaja voi missä tahansa kentällä, paitsi pallon ollessa vesiesteessä, todeta,
    että hänen pallonsa on pelaamattomassa paikassa. On yksinomaan pelaajan
    päätettävissä, onko hänen pallonsa pelaamattomassa paikassa.”

    #1043091 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Kyllä siitä kaksi penaa tulee, kts D18-2/12.5.

    #1043151 Ilmoita asiaton viesti

    Kyllä siitä kaksi penaa tulee, kts D18-2/12.5.

    Tuonko mukaan olet sitä mieltä, että jos pallo on tiellä ja päättää heti ennen pallon nostoa käyttää pelaamattoman paikan sääntöä, niin rankkuja tulee kaksi.

    #1043153 Ilmoita asiaton viesti
    EAI

    Kysyjä halusi pallonsa nostamisen jälkeen sittenkin lyödä tieltä ja joutuu siis asettamaan pallonsa takaisin tielle. Samvais antoi oikean vastauksen – yksi rankkari R18-2. KLn viittaus ratkaisuun D18-2/12.5 edellyttäisi, että pelaaja/kysyjä haluaisi pallonsa nostettuaan jatkaa pelaamattoman paikan (R28) säännöllä. Mainittu D antaa neljä vaihtoehtoa jatkolle, vain kaksi niistä tuottaa kaksi rankkaria.

    #1043179 Ilmoita asiaton viesti

    Jos käsiteltävänä olevassa tapauksessa pelaamattoman paikan sääntöä käyttäisi suoraan pallon alkuperäiselle sijainnille, niin rankkuja tulisi kaksi – yksi pallon liikuttamisesta ja toinen pelaamattoman paikan säännön soveltamisesta.

    EAI tuossa edellä keskusteltiin jo tästä väittämästä. Pallo tiellä, josta saa vapautuksen.

    #1043192 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    se toinen tollo
    Kyllä siitä kaksi penaa tulee, kts D18-2/12.5.
    Tuonko mukaan olet sitä mieltä, että jos pallo on tiellä ja päättää heti ennen pallon nostoa käyttää pelaamattoman paikan sääntöä, niin rankkuja tulee kaksi.

    Kyllä on tuo uusi nimimerkki loistavasti kohdallaan, vai onko GP palkannut sinut esiintymään tuollaisena saadakseen vipinää foorumille?

    KL.n vastaus oli täysin oikea ja perustui siihen, että jos nostaa pallonsa tietyn säännön perusteella, pitää toimia sen mukaan. Jos siis lähtee vapautumaan kiinteän haitan perustella ja nostee sen perusteella pallonsa, mutta muuttaa mielensä ja haluaa käyttää pelaamattoman paikan sääntöä, tulee ne kaksi.

    Jos pelaaja ilmoittaa käyttävänsä pelaamattoman paikan sääntöä heti alkuunsa, selviää yhdellä

    #1043193 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    se toinen tollo
    Kyllä siitä kaksi penaa tulee, kts D18-2/12.5.
    Tuonko mukaan olet sitä mieltä, että jos pallo on tiellä ja päättää heti ennen pallon nostoa käyttää pelaamattoman paikan sääntöä, niin rankkuja tulee kaksi.

    Kyllä on tuo uusi nimimerkki loistavasti kohdallaan, vai onko GP palkannut sinut esiintymään tuollaisena saadakseen vipinää foorumille?

    KL.n vastaus oli täysin oikea ja perustui siihen, että jos nostaa pallonsa tietyn säännön perusteella, pitää toimia sen mukaan. Jos siis lähtee vapautumaan kiinteän haitan perustella ja nostee sen perusteella pallonsa, mutta muuttaa mielensä ja haluaa käyttää pelaamattoman paikan sääntöä, tulee ne kaksi.

    Jos pelaaja ilmoittaa käyttävänsä pelaamattoman paikan sääntöä heti alkuunsa, selviää yhdellä.

    #1043212 Ilmoita asiaton viesti

    Jos pelaaja ilmoittaa käyttävänsä pelaamattoman paikan sääntöä heti alkuunsa, selviää yhdellä.

    Hyvä ts. Taas pisteet kotiin. Tästähän tässä ketjun loppuosassa oli kyse. Se ei vain kaikille ihan heti auennut, kun siinä alkuperäisessä puhuttiin vapautumisestakin. Eli pelaamattoman paikan sääntöä saa käyttää yhdellä rankulla suoraan alkuperäisen pallon paikalla. (Paljonko GP sinulle maksaa?). Me tienaavat tollot.

    #1043229 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    tollon pitäisi opetella terminologia niin säännötkin aukeaisivat paremmin. Vapautuminen tarkoittaa tilanteen ratkaisua yleisesti, eli se pitää nähdä laajempana kokonaisuutena kuin esim vapaa droppi jostakin.

    Olennaista tässä, kuten tuosta deccarista hyvin selviää, on taas se missä takoituksessa pelaaja asioita tekee.

    #1043538 Ilmoita asiaton viesti

    tollon pitäisi opetella terminologia niin säännötkin aukeaisivat paremmin. Vapautuminen tarkoittaa tilanteen ratkaisua yleisesti, eli se pitää nähdä laajempana kokonaisuutena kuin esim vapaa droppi jostakin.

    Olennaista tässä, kuten tuosta deccarista hyvin selviää, on taas se missä takoituksessa pelaaja asioita tekee.

    Osaat sinä olla hauska. Viihdytät ja sekoitat asiat. Me tollot.

    #1043550 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Ei tässäkään mitään hauskaa, enemmänkin vi**ttaa todella tyhmät ihmiset ja sellaisiksi tekeytyvät, jälkimmäiset vielä enemmän.

    Sinun kysymyksistäsi foorumilla vaan näkee, että edes perustermistö (käsitteet) eivät ole ymmärryksessä, mutta silti pitää yrittää olla ivallinen. Tyhmyyden suurimpia esiintymiä on sellainen. Todellisen tai teennäisen…

    #1043554 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    Nimimerkki EAI hämmentää soppaa aivan turhan päiten, joten laitetaanpas kyseinen deccari tähän näkyviin:

    Q.A player elects to take relief from an immovable obstruction or abnormal ground condition and lifts his ball. He then realizes that the only area in which he may drop under the Rules is such that his ball, when dropped, will almost certainly be unplayable. May the player deem the ball unplayable and proceed under Rule 28?

    A.Yes. The player has the following options:

    1. replace the ball in its original position under penalty of one stroke (Rule 18-2) and then proceed under Rule 28, incurring an additional penalty of one stroke; or

    2. proceed directly under Rule 28b or c, without replacing the ball and using the spot where the ball originally lay as the reference point for the relief procedure, incurring a penalty stroke under Rule 28 and an additional penalty stroke under Rule 18-2; or

    3. drop the ball in accordance with Rule 24 or 25 and then, using its new position as a reference point, proceed under Rule 28incurring a penalty of one stroke; or

    4. proceed directly under Rule 28a, without dropping the ball in accordance with Rule 24 or 25, incurring a penalty of one stroke under Rule 28 and no penalty under Rule 18-2, as he does not need to establish a new reference point before proceeding under Rule 28a.

    Kysehän oli siis tilanteesta, jossa pelaaja on jo nostanut pallonsa sieltä tieltä ja vasta sitten toteaa, ettei järkevää droppipaikkaa löydy. Kun hän vasta NYT turvautuu pelaamattoman paikan sääntöön (28), on hänellä nuo neljä vaihtoehtoa.

    Vaihtoehdoissa 1 ja 2 pelaaja saa nuo kaksi rangaistuslyöntiä, yhden pallon liikuttamisesta (käyttämättä ilmaista vapautumista) ja toisen säännön 28 perusteella. Vaihtoehdossa 3 pelaaja droppaa pallonsa sinne pusikkoon ja vasta sen jälkeen käyttää sääntöä 28, jolloin luonnollisesti penoja tulee vain yksi, samoin kuin vaihtoehdossa 4, jossa pelaaja käyttää lyönnin ja matkan menetyksen sääntöä (27-1/28a).

    PG viestinsä jälkimmäisessä kappaleessa viittasi nimenomaan siihen, että pelaaja pallon nostettuaan haluaa suoraan käyttää sääntöä 28, muttei palata takaisin edellisen lyönnin paikalle. Tällöin niitä penoja todellakin tulee kaksi.

    Tarinan opetus: Älä koskaan kajoa palloosi ennen kuin varmasti tiedät mitä sillä tehdä.

    Kannattaa painaa mieleen.

Esillä 16 viestiä, 1 - 16 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Tiestä vapautuminen, ei sittenkään.