Aihe: Tielle droppaus - Golfpiste.com

27.9.–4.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][18]
KilpailuaSuomalaista

Tielle droppaus

Etusivu Foorumit Säännöt Tielle droppaus

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 51)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #278434 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (1.9.2012 6:11:02)

    King Of Spoon kirjoitti: (31.8.2012 22:23:30)

    Pelaaja menee pallon luokse ja huomaakin, että eihän hän pysty tästä lyömään, koska jalat joutuisi asettaa vesiesteen puolelle ja vesiesteen reuna on niin jyrkkä ja syvä, että pelaajan jalat olisivat yli puolimetriä pallon alapuolella. Tämän jälkeen pelaaja muistaakin, että hänellä on yksi vasurin maila bägissään, jolla pystyykin lyömään kyseisestä paikasta hyvin.

    Nyt tulee eteen seuraava tilanne. Saako tiestä vapautuksen jälkeen kuitenkin asettaa jalat tien päälle ja lyödä vasurin puolelta, koska vapauttavan dropin jälkeen huomaa, että oikeakätisen puolelta lyöminen pelisuuntaan nähden on mahdotonta?

    Toki saa, mutta jos tuo vasenkätinen lyönti on pelaajan järkevin vaihtoehto, saa hän vielä kerran vapautua tuosta tiestä. Jos sitten käykin niin, että hän vapautumisen jälkeen pystyy lyömään oikealta puolelta, niin siihen ei ole mitään estettä.

    Jos pelaaja vapautuu tiestä droppaamalla lähimpään vapauttavaan paikkaan, löytyykö sääntö/dekkari jossa hänen ei tarvitsekaan vapautua kokonaan ko. tiestä? Vastauksesta voisi päätellä, että tiestä ei tarvitse kokonaan vapautua… en löydä tukea ko tulkinnalle.

    #278435 Ilmoita asiaton viesti
    ts

    PG kirjoitti: (3.9.2012 19:37:44)

    KL kirjoitti: (1.9.2012 6:11:02)

    King Of Spoon kirjoitti: (31.8.2012 22:23:30)

    Pelaaja menee pallon luokse ja huomaakin, että eihän hän pysty tästä lyömään, koska jalat joutuisi asettaa vesiesteen puolelle ja vesiesteen reuna on niin jyrkkä ja syvä, että pelaajan jalat olisivat yli puolimetriä pallon alapuolella. Tämän jälkeen pelaaja muistaakin, että hänellä on yksi vasurin maila bägissään, jolla pystyykin lyömään kyseisestä paikasta hyvin.

    Nyt tulee eteen seuraava tilanne. Saako tiestä vapautuksen jälkeen kuitenkin asettaa jalat tien päälle ja lyödä vasurin puolelta, koska vapauttavan dropin jälkeen huomaa, että oikeakätisen puolelta lyöminen pelisuuntaan nähden on mahdotonta?

    Toki saa, mutta jos tuo vasenkätinen lyönti on pelaajan järkevin vaihtoehto, saa hän vielä kerran vapautua tuosta tiestä. Jos sitten käykin niin, että hän vapautumisen jälkeen pystyy lyömään oikealta puolelta, niin siihen ei ole mitään estettä.

    Voiko pelaaja tosiaan 1. dropin jälkeen vielä valita kätisyytensä? Eli jos 1. droppi on oikealta lyövälle sääntöjen mukaan OK, mutta pallo käytännössä pelaamattomassa paikassa (pahassa kuopassa, kivenkolossa, puskassa, pelaaja joutuisi seisomaan muniaan myöten vedessä tms.), niin hän voi vielä vaihtaa kätisyyttään voidakseen dropata pallonsa parempaan paikkaan ja välttyäkseen rangaistukselta, jonka pelaamattoman paikan säännön soveltaminen tuottaisi? Minusta tällainen toiminta ei tunnu golfin hengen mukaiselta.

    Lyönnin pitää olla ’uskottava’ eli oikealta normaalisti lyövällä pitää olla mielestäni joku syy tuon dropin jälkeen vielä kätisyyttä vaihtaa.

    #278436 Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (3.9.2012 19:43:09)

    PG kirjoitti: (3.9.2012 19:37:44)

    KL kirjoitti: (1.9.2012 6:11:02)

    King Of Spoon kirjoitti: (31.8.2012 22:23:30)

    Pelaaja menee pallon luokse ja huomaakin, että eihän hän pysty tästä lyömään, koska jalat joutuisi asettaa vesiesteen puolelle ja vesiesteen reuna on niin jyrkkä ja syvä, että pelaajan jalat olisivat yli puolimetriä pallon alapuolella. Tämän jälkeen pelaaja muistaakin, että hänellä on yksi vasurin maila bägissään, jolla pystyykin lyömään kyseisestä paikasta hyvin.

    Nyt tulee eteen seuraava tilanne. Saako tiestä vapautuksen jälkeen kuitenkin asettaa jalat tien päälle ja lyödä vasurin puolelta, koska vapauttavan dropin jälkeen huomaa, että oikeakätisen puolelta lyöminen pelisuuntaan nähden on mahdotonta?

    Toki saa, mutta jos tuo vasenkätinen lyönti on pelaajan järkevin vaihtoehto, saa hän vielä kerran vapautua tuosta tiestä. Jos sitten käykin niin, että hän vapautumisen jälkeen pystyy lyömään oikealta puolelta, niin siihen ei ole mitään estettä.

    Voiko pelaaja tosiaan 1. dropin jälkeen vielä valita kätisyytensä? Eli jos 1. droppi on oikealta lyövälle sääntöjen mukaan OK, mutta pallo käytännössä pelaamattomassa paikassa (pahassa kuopassa, kivenkolossa, puskassa, pelaaja joutuisi seisomaan muniaan myöten vedessä tms.), niin hän voi vielä vaihtaa kätisyyttään voidakseen dropata pallonsa parempaan paikkaan ja välttyäkseen rangaistukselta, jonka pelaamattoman paikan säännön soveltaminen tuottaisi? Minusta tällainen toiminta ei tunnu golfin hengen mukaiselta.

    Lyönnin pitää olla ’uskottava’ eli oikealta normaalisti lyövällä pitää olla mielestäni joku syy tuon dropin jälkeen vielä kätisyyttä vaihtaa.

    Ja vielä, mikä usein jää kiinteän haitan ja epänormaalien kenttäolosuhteiden kohdalla usein pohtimatta on molemmissa säännöissä (siis 24-2 ja 25-1) oleva poikkeus, joka ei salli sääntöä sovellettavan jos on jokin muu asia (yllä esim. kivenkolo) joka tekee lyönnistä (ilman haitan vaikutusta) epätarkoituksenmukaisen.

    #278437 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (3.9.2012 19:37:44)

    KL kirjoitti: (1.9.2012 6:11:02)

    King Of Spoon kirjoitti: (31.8.2012 22:23:30)

    Pelaaja menee pallon luokse ja huomaakin, että eihän hän pysty tästä lyömään, koska jalat joutuisi asettaa vesiesteen puolelle ja vesiesteen reuna on niin jyrkkä ja syvä, että pelaajan jalat olisivat yli puolimetriä pallon alapuolella. Tämän jälkeen pelaaja muistaakin, että hänellä on yksi vasurin maila bägissään, jolla pystyykin lyömään kyseisestä paikasta hyvin.

    Nyt tulee eteen seuraava tilanne. Saako tiestä vapautuksen jälkeen kuitenkin asettaa jalat tien päälle ja lyödä vasurin puolelta, koska vapauttavan dropin jälkeen huomaa, että oikeakätisen puolelta lyöminen pelisuuntaan nähden on mahdotonta?

    Toki saa, mutta jos tuo vasenkätinen lyönti on pelaajan järkevin vaihtoehto, saa hän vielä kerran vapautua tuosta tiestä. Jos sitten käykin niin, että hän vapautumisen jälkeen pystyy lyömään oikealta puolelta, niin siihen ei ole mitään estettä.

    Voiko pelaaja tosiaan 1. dropin jälkeen vielä valita kätisyytensä? Eli jos 1. droppi on oikealta lyövälle sääntöjen mukaan OK, mutta pallo käytännössä pelaamattomassa paikassa (pahassa kuopassa, kivenkolossa, puskassa, pelaaja joutuisi seisomaan muniaan myöten vedessä tms.), niin hän voi vielä vaihtaa kätisyyttään voidakseen dropata pallonsa parempaan paikkaan ja välttyäkseen rangaistukselta, jonka pelaamattoman paikan säännön soveltaminen tuottaisi? Minusta tällainen toiminta ei tunnu golfin hengen mukaiselta.

    Tästä se lähtee. Otetaan kuitenkin huomioon Bogikoneen mainio kommentti pallon pelattavuudesta ylipäätään.

    #278438 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (3.9.2012 20:30:30)

    PG kirjoitti: (3.9.2012 19:37:44)

    KL kirjoitti: (1.9.2012 6:11:02)

    King Of Spoon kirjoitti: (31.8.2012 22:23:30)

    Pelaaja menee pallon luokse ja huomaakin, että eihän hän pysty tästä lyömään, koska jalat joutuisi asettaa vesiesteen puolelle ja vesiesteen reuna on niin jyrkkä ja syvä, että pelaajan jalat olisivat yli puolimetriä pallon alapuolella. Tämän jälkeen pelaaja muistaakin, että hänellä on yksi vasurin maila bägissään, jolla pystyykin lyömään kyseisestä paikasta hyvin.

    Nyt tulee eteen seuraava tilanne. Saako tiestä vapautuksen jälkeen kuitenkin asettaa jalat tien päälle ja lyödä vasurin puolelta, koska vapauttavan dropin jälkeen huomaa, että oikeakätisen puolelta lyöminen pelisuuntaan nähden on mahdotonta?

    Toki saa, mutta jos tuo vasenkätinen lyönti on pelaajan järkevin vaihtoehto, saa hän vielä kerran vapautua tuosta tiestä. Jos sitten käykin niin, että hän vapautumisen jälkeen pystyy lyömään oikealta puolelta, niin siihen ei ole mitään estettä.

    Voiko pelaaja tosiaan 1. dropin jälkeen vielä valita kätisyytensä? Eli jos 1. droppi on oikealta lyövälle sääntöjen mukaan OK, mutta pallo käytännössä pelaamattomassa paikassa (pahassa kuopassa, kivenkolossa, puskassa, pelaaja joutuisi seisomaan muniaan myöten vedessä tms.), niin hän voi vielä vaihtaa kätisyyttään voidakseen dropata pallonsa parempaan paikkaan ja välttyäkseen rangaistukselta, jonka pelaamattoman paikan säännön soveltaminen tuottaisi? Minusta tällainen toiminta ei tunnu golfin hengen mukaiselta.

    Tästä se lähtee. Otetaan kuitenkin huomioon Bogikoneen mainio kommentti pallon pelattavuudesta ylipäätään.

    Ihmettelinkin jo, mistä niitä oikein sikiää 😉

    Mikäli oikein ymmärsin, King Of Spoonin casessa pelaaja droppaa oikeakätiseen vapauttavaan paikkaan ja droppi on kaikin puolin sääntöjenmukainen. Siitä on lyötävä. Jos ei paikka kelpaa, niin pelaamattoman paikan säännöllä voi jatkaa. Se, että paikasta ei voi pelata oikeakätisenä, ei mielestäni anna oikeutta vaihtaa kätisyyttä saadakseen uuden vapauttavan dropin – see Exception under Rule 25-1b.

    Jos pelaajalla olisi alun perin ollut aikomus pelata vasurina, mutta hän olisi (epähuomiossa/ajatuksissaan/hermostuksissaan) dropannut tien vasemmalle puolelle, olisi hän saanut uusia dropin, koska tällä dropilla hän ei olisi tiestä vielä vapautunut vasemmalta puolelta pelaavana. Siis toinen droppi tien oikealle puolelle vasurina lähimpään vapauttavaan paikkaan. Tämän jälkeen pelaaja voi käyttää normaalia oikeakätistä svingiään. Jos tie jää jalkojen alle, hän voi vapautua siitä droppaamalla vielä kolmannen kerran, ellei säännön 25-1b poikkeus sitä estä.

    Jos ihan dec 27-2b/17 mukaan mennään, niin tuo ensimmäinen (uusittava) droppi jää pois.

    #278439 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    Otetaas vähän takaisin. Tuo alku menee sittenkin kuten KL kertoi, mutta mielestäni loppu ei. Eli pelaaja voisi vapautua tiestä vielä kolmannenkin kerran (1. oikeakätisenä, 2. vasenkätisenä, 3. oikeakätisenä). Mikä estäisi (pl. poikkeus 25-1b)?

    #278440 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (4.9.2012 6:00:23)
    Otetaas vähän takaisin. Tuo alku menee sittenkin kuten KL kertoi, mutta mielestäni loppu ei. Eli pelaaja voisi vapautua tiestä vielä kolmannenkin kerran (1. oikeakätisenä, 2. vasenkätisenä, 3. oikeakätisenä). Mikä estäisi (pl. poikkeus 25-1b)?

    Se estää, että sinä olet siitä tiestä jo vapautunut. Jos sinä sen jälkeen päätät vaihtaa kätisyyttäsi vain lyödäksesi paremmin, joudut lyömään tiellä seisten. Tilanne olisi toinen, jos pallo 2. vapautumisen jälkeen päätyisi paikkaan, josta et vasenkätisenä pystyisi lyömään, mutta oikeakätisenä kyllä. Huvikseen kätisyyttä vaihtamalla ei vapautuksia saa, se lukee ihan perussäännössä.

    #278441 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (4.9.2012 16:08:54)

    PG kirjoitti: (4.9.2012 6:00:23)
    Otetaas vähän takaisin. Tuo alku menee sittenkin kuten KL kertoi, mutta mielestäni loppu ei. Eli pelaaja voisi vapautua tiestä vielä kolmannenkin kerran (1. oikeakätisenä, 2. vasenkätisenä, 3. oikeakätisenä). Mikä estäisi (pl. poikkeus 25-1b)?

    Se estää, että sinä olet siitä tiestä jo vapautunut. Jos sinä sen jälkeen päätät vaihtaa kätisyyttäsi vain lyödäksesi paremmin, joudut lyömään tiellä seisten. Tilanne olisi toinen, jos pallo 2. vapautumisen jälkeen päätyisi paikkaan, josta et vasenkätisenä pystyisi lyömään, mutta oikeakätisenä kyllä. Huvikseen kätisyyttä vaihtamalla ei vapautuksia saa, se lukee ihan perussäännössä.

    Ymmärrän deccarin 27-2b/17 niin, että oikeakätinen pelaaja, joka ei pysty oikealta pelaamaan, voi saada kiinteästä haitasta vapautuksen ensin vasenkätisenä ja sen jälkeen samasta haitasta vielä oikeakätisenä (huvikseen kätisyyttään vaihtamalla) ilman mitään ehtoja, vaikka pystyisi vasemmalta pelaamaan. Miten tämän selität? Eivätkö loordit tunne edes perussääntöjä 😉

    #278442 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    PG kirjoitti: (4.9.2012 19:45:39)

    KL kirjoitti: (4.9.2012 16:08:54)

    PG kirjoitti: (4.9.2012 6:00:23)
    Otetaas vähän takaisin. Tuo alku menee sittenkin kuten KL kertoi, mutta mielestäni loppu ei. Eli pelaaja voisi vapautua tiestä vielä kolmannenkin kerran (1. oikeakätisenä, 2. vasenkätisenä, 3. oikeakätisenä). Mikä estäisi (pl. poikkeus 25-1b)?

    Se estää, että sinä olet siitä tiestä jo vapautunut. Jos sinä sen jälkeen päätät vaihtaa kätisyyttäsi vain lyödäksesi paremmin, joudut lyömään tiellä seisten. Tilanne olisi toinen, jos pallo 2. vapautumisen jälkeen päätyisi paikkaan, josta et vasenkätisenä pystyisi lyömään, mutta oikeakätisenä kyllä. Huvikseen kätisyyttä vaihtamalla ei vapautuksia saa, se lukee ihan perussäännössä.

    Ymmärrän deccarin 27-2b/17 niin, että oikeakätinen pelaaja, joka ei pysty oikealta pelaamaan, voi saada kiinteästä haitasta vapautuksen ensin vasenkätisenä ja sen jälkeen samasta haitasta vielä oikeakätisenä (huvikseen kätisyyttään vaihtamalla) ilman mitään ehtoja, vaikka pystyisi vasemmalta pelaamaan. Miten tämän selität? Eivätkö loordit tunne edes perussääntöjä 😉

    Olet oikeassa, tuo kyseinen Decision 24-2b/17 sanoo asian aika selvästi.

    Ongelma tässä käsillä olevassa tilanteessa on mielestäni se, että kätisyyksillä kikkailemalla pelaaja saa ansaitsemattoman vapautuksen ko. tiestä eikä sellaisia tilanteita pitäisi kentällä tulla vastaan. Säännöt ovat kuitenkin sääntöjä ja niiden mukaan mennään.

    #278443 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (4.9.2012 21:04:23)

    PG kirjoitti: (4.9.2012 19:45:39)

    KL kirjoitti: (4.9.2012 16:08:54)

    PG kirjoitti: (4.9.2012 6:00:23)
    Otetaas vähän takaisin. Tuo alku menee sittenkin kuten KL kertoi, mutta mielestäni loppu ei. Eli pelaaja voisi vapautua tiestä vielä kolmannenkin kerran (1. oikeakätisenä, 2. vasenkätisenä, 3. oikeakätisenä). Mikä estäisi (pl. poikkeus 25-1b)?

    Se estää, että sinä olet siitä tiestä jo vapautunut. Jos sinä sen jälkeen päätät vaihtaa kätisyyttäsi vain lyödäksesi paremmin, joudut lyömään tiellä seisten. Tilanne olisi toinen, jos pallo 2. vapautumisen jälkeen päätyisi paikkaan, josta et vasenkätisenä pystyisi lyömään, mutta oikeakätisenä kyllä. Huvikseen kätisyyttä vaihtamalla ei vapautuksia saa, se lukee ihan perussäännössä.

    Ymmärrän deccarin 27-2b/17 niin, että oikeakätinen pelaaja, joka ei pysty oikealta pelaamaan, voi saada kiinteästä haitasta vapautuksen ensin vasenkätisenä ja sen jälkeen samasta haitasta vielä oikeakätisenä (huvikseen kätisyyttään vaihtamalla) ilman mitään ehtoja, vaikka pystyisi vasemmalta pelaamaan. Miten tämän selität? Eivätkö loordit tunne edes perussääntöjä 😉

    Olet oikeassa, tuo kyseinen Decision 24-2b/17 sanoo asian aika selvästi.

    Ongelma tässä käsillä olevassa tilanteessa on mielestäni se, että kätisyyksillä kikkailemalla pelaaja saa ansaitsemattoman vapautuksen ko. tiestä eikä sellaisia tilanteita pitäisi kentällä tulla vastaan. Säännöt ovat kuitenkin sääntöjä ja niiden mukaan mennään.

    Pitää muistaa, että dropeilla ei ole mitään kiintiötä, dropin jälkeen on sääntöjen kannalta käsillä uusi tilanne, ja on yhdentekevää, onko pelaaja päätynyt ko. paikkaan lyömällä vai droppaamalla. Kiinteä haitta tms. joko vaikuttaa tai sitten ei vaikuta. Pelaaja ei saa vapautusta, jos vääränkätisen lyönnin pelisuunta ei ole ollenkaan mielekäs. Mikäli vääränkätinen lyönti veisi heti outiin, läpitunkemattomaan metsään tai 180 astetta poispäin reiästä ilman ymmärrettävää syytä, pelaaja joutuu lyömään sen lyönnin ilman vapautusta. Pelaajalla on sen sijaan oikeus käyttää hyväkseen kaksikätisyyttään siinä missä muitakin ominaisuuksiaan. Toiset lyö pitkälle, toiset tarkasti ja jotkut kummalta puolelta mieli tekee.

    #278444 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (4.9.2012 21:04:23)

    PG kirjoitti: (4.9.2012 19:45:39)

    KL kirjoitti: (4.9.2012 16:08:54)

    PG kirjoitti: (4.9.2012 6:00:23)
    Otetaas vähän takaisin. Tuo alku menee sittenkin kuten KL kertoi, mutta mielestäni loppu ei. Eli pelaaja voisi vapautua tiestä vielä kolmannenkin kerran (1. oikeakätisenä, 2. vasenkätisenä, 3. oikeakätisenä). Mikä estäisi (pl. poikkeus 25-1b)?

    Se estää, että sinä olet siitä tiestä jo vapautunut. Jos sinä sen jälkeen päätät vaihtaa kätisyyttäsi vain lyödäksesi paremmin, joudut lyömään tiellä seisten. Tilanne olisi toinen, jos pallo 2. vapautumisen jälkeen päätyisi paikkaan, josta et vasenkätisenä pystyisi lyömään, mutta oikeakätisenä kyllä. Huvikseen kätisyyttä vaihtamalla ei vapautuksia saa, se lukee ihan perussäännössä.

    Ymmärrän deccarin 27-2b/17 niin, että oikeakätinen pelaaja, joka ei pysty oikealta pelaamaan, voi saada kiinteästä haitasta vapautuksen ensin vasenkätisenä ja sen jälkeen samasta haitasta vielä oikeakätisenä (huvikseen kätisyyttään vaihtamalla) ilman mitään ehtoja, vaikka pystyisi vasemmalta pelaamaan. Miten tämän selität? Eivätkö loordit tunne edes perussääntöjä 😉

    Olet oikeassa, tuo kyseinen Decision 24-2b/17 sanoo asian aika selvästi.

    Ongelma tässä käsillä olevassa tilanteessa on mielestäni se, että kätisyyksillä kikkailemalla pelaaja saa ansaitsemattoman vapautuksen ko. tiestä eikä sellaisia tilanteita pitäisi kentällä tulla vastaan. Säännöt ovat kuitenkin sääntöjä ja niiden mukaan mennään.

    Kuitenkin pelaajan täytyy tehdä nuo kaikki kaksi tai peräti kolme peräkkäistä vapauttavaa droppia, eikä suoraan dropata tien oikealle puolelle vaikka lopputulos on sama, eikö? Eli oikeakätinen pelaaja ei voi suoraan dropata (kuten moni kyseisessä paikassa tekee) tien oikealle puolelle. Vaikka tietää jo etukäteen ettei ”voi” lyödä kyseisestä paikasta johon ensimmäiseksi vapautuu.

    #278445 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    King Of Spoon kirjoitti: (4.9.2012 21:36:37)
    Kuitenkin pelaajan täytyy tehdä nuo kaikki kaksi tai peräti kolme peräkkäistä vapauttavaa droppia, eikä suoraan dropata tien oikealle puolelle vaikka lopputulos on sama, eikö? Eli oikeakätinen pelaaja ei voi suoraan dropata (kuten moni kyseisessä paikassa tekee) tien oikealle puolelle. Vaikka tietää jo etukäteen ettei ”voi” lyödä kyseisestä paikasta johon ensimmäiseksi vapautuu.

    On aivan riittävän vaikea tietää mihin pallo päätyy yhden dropin jälkeen puhumattakaan kolmesta. Siksi dropit on hyvin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta tehtävä yksi kerrallaan. Asiasta löytyy selventävä deccari, jota en kuitenkaan laiskuuttani viitsi ryhtyä kaivamaan. Löytyy joko säännön 24 tai 25 alta (tie ja tilapäinen vesi -case).

    #278446 Ilmoita asiaton viesti

    Laitetaan vielä tämä kyseinen väylä, jossa tuollainen tilanne on tullut usein eteeen eli…

    Koski-Golf 18

    Avaus on siis usein vasemmalla tien päällä ja tien ja sen vasemmalla puolella olevan vesiesteen väliin jää todellakin 30-60cm ”raffi”.

    #278447 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    King Of Spoon kirjoitti: (4.9.2012 21:36:37)
    Kuitenkin pelaajan täytyy tehdä nuo kaikki kaksi tai peräti kolme peräkkäistä vapauttavaa droppia, eikä suoraan dropata tien oikealle puolelle vaikka lopputulos on sama, eikö? Eli oikeakätinen pelaaja ei voi suoraan dropata (kuten moni kyseisessä paikassa tekee) tien oikealle puolelle. Vaikka tietää jo etukäteen ettei ”voi” lyödä kyseisestä paikasta johon ensimmäiseksi vapautuu.

    Voi dropata suoraan tien oikealle puolelle, mikäli valitsee jo ennen droppia pelaamisen vasenkätisenä. Sehän on hyväksyttävä ja järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa, kun tiedetään, että tien vasemmalta puolelta tietä ei voi oikeakätisenä pelata. Vaikka lähin vapauttava paikka on nyt lähellä tien oikeata reunaa – lähempänä tietä kuin oikeakätisellä olisi – yksi mailanmitta + sallittu pallon vierimismatka huomioon ottaen pallo saattaa olla jo 1. dropin jälkeen sellaisessa paikassa, että sitä voi lyödä oikealta puolelta ilman haittaa tiestä. Veikkaan, että yhdellä dropilla useimmiten selviää niin halutessaan. Ennen droppia kannattaa kuitenkin harkita, yrittääkö pudottaa pallo sellaiseen kohtaan, että oikeakätisenä saisi vietä uuden dropin tieltä vapautumiseksi. Pääseehän sillä tavalla kauemmas tiestä. Siitä saattaisi olla pelaajalle etua (tai sitten ei).

    #278448 Ilmoita asiaton viesti
    k.

    PG kirjoitti: (5.9.2012 9:01:26)

    King Of Spoon kirjoitti: (4.9.2012 21:36:37)
    Kuitenkin pelaajan täytyy tehdä nuo kaikki kaksi tai peräti kolme peräkkäistä vapauttavaa droppia, eikä suoraan dropata tien oikealle puolelle vaikka lopputulos on sama, eikö? Eli oikeakätinen pelaaja ei voi suoraan dropata (kuten moni kyseisessä paikassa tekee) tien oikealle puolelle. Vaikka tietää jo etukäteen ettei ”voi” lyödä kyseisestä paikasta johon ensimmäiseksi vapautuu.

    Voi dropata suoraan tien oikealle puolelle, mikäli valitsee jo ennen droppia pelaamisen vasenkätisenä. Sehän on hyväksyttävä ja järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa, kun tiedetään, että tien vasemmalta puolelta tietä ei voi oikeakätisenä pelata. …

    Näinköhän tämä menee?

    Jos tietä ei olisikaan, niin valitsisit vasenkätisen lyönnin? (Katso määritelmä Lähin vapauttava paikka) Vai valitset vasenkätisen muun syyn takia, kuin haitasta (tiestä) vapautumiseksi? (24-2, Poikkeus)

    #278449 Ilmoita asiaton viesti

    PG kirjoitti: (5.9.2012 9:01:26)

    King Of Spoon kirjoitti: (4.9.2012 21:36:37)
    Kuitenkin pelaajan täytyy tehdä nuo kaikki kaksi tai peräti kolme peräkkäistä vapauttavaa droppia, eikä suoraan dropata tien oikealle puolelle vaikka lopputulos on sama, eikö? Eli oikeakätinen pelaaja ei voi suoraan dropata (kuten moni kyseisessä paikassa tekee) tien oikealle puolelle. Vaikka tietää jo etukäteen ettei ”voi” lyödä kyseisestä paikasta johon ensimmäiseksi vapautuu.

    Voi dropata suoraan tien oikealle puolelle, mikäli valitsee jo ennen droppia pelaamisen vasenkätisenä. Sehän on hyväksyttävä ja järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa, kun tiedetään, että tien vasemmalta puolelta tietä ei voi oikeakätisenä pelata. Vaikka lähin vapauttava paikka on nyt lähellä tien oikeata reunaa – lähempänä tietä kuin oikeakätisellä olisi – yksi mailanmitta + sallittu pallon vierimismatka huomioon ottaen pallo saattaa olla jo 1. dropin jälkeen sellaisessa paikassa, että sitä voi lyödä oikealta puolelta ilman haittaa tiestä. Veikkaan, että yhdellä dropilla useimmiten selviää niin halutessaan. Ennen droppia kannattaa kuitenkin harkita, yrittääkö pudottaa pallo sellaiseen kohtaan, että oikeakätisenä saisi vietä uuden dropin tieltä vapautumiseksi. Pääseehän sillä tavalla kauemmas tiestä. Siitä saattaisi olla pelaajalle etua (tai sitten ei).

    Pelaajan kätisyys ei vaikuta sivuvesiestedropin pudotusalueeseen mitenkään. Sivuvesiestesääntö sallii pudottamisen (jos pelaaja tämän vaihtoehdon valitsee) kahden mailanmitan päähän ylityskohdasta (jne), pudotusalue on täsmälleen sama aivan riippumatta siitä, onko alueella viheriötä, väylää vai täysin pelaamatonta kivikkoa tai läpitunkematon pensas.
    Pelaaja saa tai voi joutua seisomaan esteessä dropin jälkeen

    #278450 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    vieraspelaaja kirjoitti: (5.9.2012 14:40:40)

    PG kirjoitti: (5.9.2012 9:01:26)

    King Of Spoon kirjoitti: (4.9.2012 21:36:37)
    Kuitenkin pelaajan täytyy tehdä nuo kaikki kaksi tai peräti kolme peräkkäistä vapauttavaa droppia, eikä suoraan dropata tien oikealle puolelle vaikka lopputulos on sama, eikö? Eli oikeakätinen pelaaja ei voi suoraan dropata (kuten moni kyseisessä paikassa tekee) tien oikealle puolelle. Vaikka tietää jo etukäteen ettei ”voi” lyödä kyseisestä paikasta johon ensimmäiseksi vapautuu.

    Voi dropata suoraan tien oikealle puolelle, mikäli valitsee jo ennen droppia pelaamisen vasenkätisenä. Sehän on hyväksyttävä ja järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa, kun tiedetään, että tien vasemmalta puolelta tietä ei voi oikeakätisenä pelata. Vaikka lähin vapauttava paikka on nyt lähellä tien oikeata reunaa – lähempänä tietä kuin oikeakätisellä olisi – yksi mailanmitta + sallittu pallon vierimismatka huomioon ottaen pallo saattaa olla jo 1. dropin jälkeen sellaisessa paikassa, että sitä voi lyödä oikealta puolelta ilman haittaa tiestä. Veikkaan, että yhdellä dropilla useimmiten selviää niin halutessaan. Ennen droppia kannattaa kuitenkin harkita, yrittääkö pudottaa pallo sellaiseen kohtaan, että oikeakätisenä saisi vietä uuden dropin tieltä vapautumiseksi. Pääseehän sillä tavalla kauemmas tiestä. Siitä saattaisi olla pelaajalle etua (tai sitten ei).

    Pelaajan kätisyys ei vaikuta sivuvesiestedropin pudotusalueeseen mitenkään. Sivuvesiestesääntö sallii pudottamisen (jos pelaaja tämän vaihtoehdon valitsee) kahden mailanmitan päähän ylityskohdasta (jne), pudotusalue on täsmälleen sama aivan riippumatta siitä, onko alueella viheriötä, väylää vai täysin pelaamatonta kivikkoa tai läpitunkematon pensas.
    Pelaaja saa tai voi joutua seisomaan esteessä dropin jälkeen

    Toisin sanoen, jos tuo kahden mailanmitan pudotusalue ei ylety tien toiselle puolelle, sinne ei saa dropata, vaan on dropattava sallitulle alueelle. Sen jälkeen tilanne arvioidaan uudestaan.

    #278451 Ilmoita asiaton viesti

    vieraspelaaja kirjoitti: (5.9.2012 14:40:40)

    PG kirjoitti: (5.9.2012 9:01:26)

    King Of Spoon kirjoitti: (4.9.2012 21:36:37)
    Kuitenkin pelaajan täytyy tehdä nuo kaikki kaksi tai peräti kolme peräkkäistä vapauttavaa droppia, eikä suoraan dropata tien oikealle puolelle vaikka lopputulos on sama, eikö? Eli oikeakätinen pelaaja ei voi suoraan dropata (kuten moni kyseisessä paikassa tekee) tien oikealle puolelle. Vaikka tietää jo etukäteen ettei ”voi” lyödä kyseisestä paikasta johon ensimmäiseksi vapautuu.

    Voi dropata suoraan tien oikealle puolelle, mikäli valitsee jo ennen droppia pelaamisen vasenkätisenä. Sehän on hyväksyttävä ja järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa, kun tiedetään, että tien vasemmalta puolelta tietä ei voi oikeakätisenä pelata. Vaikka lähin vapauttava paikka on nyt lähellä tien oikeata reunaa – lähempänä tietä kuin oikeakätisellä olisi – yksi mailanmitta + sallittu pallon vierimismatka huomioon ottaen pallo saattaa olla jo 1. dropin jälkeen sellaisessa paikassa, että sitä voi lyödä oikealta puolelta ilman haittaa tiestä. Veikkaan, että yhdellä dropilla useimmiten selviää niin halutessaan. Ennen droppia kannattaa kuitenkin harkita, yrittääkö pudottaa pallo sellaiseen kohtaan, että oikeakätisenä saisi vietä uuden dropin tieltä vapautumiseksi. Pääseehän sillä tavalla kauemmas tiestä. Siitä saattaisi olla pelaajalle etua (tai sitten ei).

    Pelaajan kätisyys ei vaikuta sivuvesiestedropin pudotusalueeseen mitenkään. Sivuvesiestesääntö sallii pudottamisen (jos pelaaja tämän vaihtoehdon valitsee) kahden mailanmitan päähän ylityskohdasta (jne), pudotusalue on täsmälleen sama aivan riippumatta siitä, onko alueella viheriötä, väylää vai täysin pelaamatonta kivikkoa tai läpitunkematon pensas.
    Pelaaja saa tai voi joutua seisomaan esteessä dropin jälkeen

    Tässä tapauksessa, johon PG vastasi pallo oli jo tiellä, josta oltiin vapautumassa. Tässä tapauksessa pallo ei ole ollut kertaakaan vesiesteessä, kuten ketjun alussa olleessa esimerkissä. Ihan kiva kuitenkin, että kertasit miten sivuvesiesteestä dropataan. Tässä yhteydessä voi vaan aiheuttaa lisää sekaannusta. Vielä kuitenkin sen verran, että voiko tuossa esille tuomassani tapauksessa jo ennakkoon (kuten PG toteaa) tekeytyä vasenkätiseksi, jos huomaa, että tien vasemmalle puolelle vapautuminen johtaa ongelmiin? Muutenhan tapaus alkaa olla käsitelty…

    #278452 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    King Of Spoon kirjoitti: (5.9.2012 21:38:41)
    Tässä tapauksessa, johon PG vastasi pallo oli jo tiellä, josta oltiin vapautumassa. Tässä tapauksessa pallo ei ole ollut kertaakaan vesiesteessä, kuten ketjun alussa olleessa esimerkissä. Ihan kiva kuitenkin, että kertasit miten sivuvesiesteestä dropataan. Tässä yhteydessä voi vaan aiheuttaa lisää sekaannusta. Vielä kuitenkin sen verran, että voiko tuossa esille tuomassani tapauksessa jo ennakkoon (kuten PG toteaa) tekeytyä vasenkätiseksi, jos huomaa, että tien vasemmalle puolelle vapautuminen johtaa ongelmiin? Muutenhan tapaus alkaa olla käsitelty…

    En ole ihan varma mikä tässä on sinulle epäselvää, mutta yritän silti selventää.

    Vapautumiselle on säännöissä määritelty tarkat perusteet ja niitä noudatetaan. Näiden periaatteiden mukaisesti pelaajalla on tiettyjä oikeuksia ja tiettyjä velvollisuuksia. Käsillä olevassa esimerkissä pallo tulee pudottaa enintään kahden mailanmitan päähän siitä pisteestä, josta pallo viimeksi ylitti vesiesteen rajan. Tämä lienee selvää pässinlihaa kaikille.

    Nyt kun palloa aletaan dropata, alkaa uusi tarina. Siinä tarinassa kätisyyden vaihtamiselle on selvät perusteet, toisin sanoen aivan huvikseen ei kätisyyttä saa vaihtaa. Tarinassa kätisyyden vaihtamiselle on hyvät perusteet, joten pelaaja saa vapautua tiestä, jolla hän seisoo. Huomattakoon tässä, että vapauduttaessa sivuvesiesteestä tie on aivan samanlainen vapauttava paikka kuin mikä muu tahansa pelialueen osa.

    Nyt pelaajan tulee valita lähin vapauttava paikka, jossa hän vapautuu tuosta kiinteästä haitasta, siis tien päällysteestä. Dropattuaan pallon yhden mailanmitan sisään tuosta lähimmästä vapauttavasta paikasta hänellä on tuon Dec 24-2b/17 perusteella oikeus vielä vaihtaa kätisyyttä (vaikkei siihen välttämättä ole tarvetta). Jos tuo tien päällyste (=kiinteä haitta) kätisyyden vaihtamisen jälkeenkin haittaa pelaajaa säännön 24-2a mukaisesti, on pelaajalla oikeus tuosta kiinteästä haitasta vapautua säännön 24-2b mukaisesti.

    Summa summarum: kätisyyden vaihdolle tulee jossakin kohdassa olla selvät perusteet (kts. sääntö 24-2 Exception) ja jossakin toisessa kohdassa ei. Näiden kohtien erottamiseen toisistaan tarvitaan paljolti kärsivällisyyttä ja runsasta sääntöjen tutkailua…

    #278453 Ilmoita asiaton viesti

    KL:lle. Ainoa epäselvä asia oli tuo PG:n viestissä 39 esille tuoma asia, jossa jo ennakkoon voitaisiin vaihtaa kätisyyttä, jotta voidaan dropata suoraan tien oikealle puolelle, koska tiedetään, että kätisyyttä joudutaan vaihtamaan, jos dropataan tien vasemmalle puolelle, jossa oikeakätiselle on lähin tiestä vapauttava paikka. Tässä kaksi vaihtoehtoa A ja B.

    A. Pallo dropataan tien vasemmalle puolelle vesiesteen ja tien väliin (kapea 30cm raffi). vaihdetaan kätisyyttä jolloin jalat koskettaa tietä. Otetaan uusi vapautus tien oikealle puolelle (vasenkätisenä eli yhden mailanmitan sisäpuolelle tiestä). Vaihdetaan taas kätisyyttä ja lyödään oikealta (tarvittaessa vielä uusi vapautus tien oikealle puolelle, jos jalat koskettaa tietä).

    B. Pallo on tien päällä, lähin vapauttava paikka oikeakätiselle on tuo 30cm raffi tien ja vesiesteen välissä tien vasemmalla puolella. Pelaaja vaihtaa kätisyyttä ja droppaa ensimmäisen droppinsa suoraan tien vasemmalle puolelle vasenkätisenä. Vaihdetaan taas kätisyyttä ja lyödään oikealta (tarvittaessa vielä uusi vapautus tien oikealle puolelle, jos jalat koskettaa tietä).

    Eli vaihtoehdossa B ei kertaakaan dropata kapealle 30cm raffikaistaleelle, joka on tien ja vesiesteen välissä. Vaihtoehdossa B siis kätisyys vaihdetaan ennen ensimmäistä vapautusta. Onko molemmat vaihtoehdot sääntöjen mukaisia? Tapauksessa A ainakin toimitaan oikein.

    Ja toimiiko samat kätisyydenvaihtosäännöt, jos pallo on mennyt suoraan avauksesta kyseiseen 30cm raffikaistaleeseen. Ymmärsin että toimii.

    Kiitos jo etukäteen kärsivällisistä vastauksista. Ymmärrys sääntöihin on taas lisääntynyt. Vielä kun saisi pelikaveritkin ymmärtämään näitä erikoistapauksia.

    #278454 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    King Of Spoon kirjoitti: (5.9.2012 23:42:52)
    KL:lle. Ainoa epäselvä asia oli tuo PG:n viestissä 39 esille tuoma asia, jossa jo ennakkoon voitaisiin vaihtaa kätisyyttä, jotta voidaan dropata suoraan tien oikealle puolelle, koska tiedetään, että kätisyyttä joudutaan vaihtamaan, jos dropataan tien vasemmalle puolelle, jossa oikeakätiselle on lähin tiestä vapauttava paikka. Tässä kaksi vaihtoehtoa A ja B.

    A. Pallo dropataan tien vasemmalle puolelle vesiesteen ja tien väliin (kapea 30cm raffi). vaihdetaan kätisyyttä jolloin jalat koskettaa tietä. Otetaan uusi vapautus tien oikealle puolelle (vasenkätisenä eli yhden mailanmitan sisäpuolelle tiestä). Vaihdetaan taas kätisyyttä ja lyödään oikealta (tarvittaessa vielä uusi vapautus tien oikealle puolelle, jos jalat koskettaa tietä).

    B. Pallo on tien päällä, lähin vapauttava paikka oikeakätiselle on tuo 30cm raffi tien ja vesiesteen välissä tien vasemmalla puolella. Pelaaja vaihtaa kätisyyttä ja droppaa ensimmäisen droppinsa suoraan tien vasemmalle puolelle vasenkätisenä. Vaihdetaan taas kätisyyttä ja lyödään oikealta (tarvittaessa vielä uusi vapautus tien oikealle puolelle, jos jalat koskettaa tietä).

    Eli vaihtoehdossa B ei kertaakaan dropata kapealle 30cm raffikaistaleelle, joka on tien ja vesiesteen välissä. Vaihtoehdossa B siis kätisyys vaihdetaan ennen ensimmäistä vapautusta. Onko molemmat vaihtoehdot sääntöjen mukaisia? Tapauksessa A ainakin toimitaan oikein.

    Ja toimiiko samat kätisyydenvaihtosäännöt, jos pallo on mennyt suoraan avauksesta kyseiseen 30cm raffikaistaleeseen. Ymmärsin että toimii.

    Kiitos jo etukäteen kärsivällisistä vastauksista. Ymmärrys sääntöihin on taas lisääntynyt. Vielä kun saisi pelikaveritkin ymmärtämään näitä erikoistapauksia.

    Lähtökohta on se, ettei kätisyyttä vaihdeta huonommalle puolelle siinä toivossa, että saadaan vapautus, vaan sille pitää olla jokin hyväksyttävä syy. Siksi tapa A on oikea ja tapa B on väärä, siis tässä nimenomaisessa tapauksessa.

    #278455 Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (5.9.2012 22:51:16)
    Nyt pelaajan tulee valita lähin vapauttava paikka, jossa hän vapautuu tuosta kiinteästä haitasta, siis tien päällysteestä. Dropattuaan pallon yhden mailanmitan sisään tuosta lähimmästä vapauttavasta paikasta hänellä on tuon Dec 24-2b/17 perusteella oikeus vielä vaihtaa kätisyyttä (vaikkei siihen välttämättä ole tarvetta). Jos tuo tien päällyste (=kiinteä haitta) kätisyyden vaihtamisen jälkeenkin haittaa pelaajaa säännön 24-2a mukaisesti, on pelaajalla oikeus tuosta kiinteästä haitasta vapautua säännön 24-2b mukaisesti.

    Summa summarum: kätisyyden vaihdolle tulee jossakin kohdassa olla selvät perusteet (kts. sääntö 24-2 Exception) ja jossakin toisessa kohdassa ei. Näiden kohtien erottamiseen toisistaan tarvitaan paljolti kärsivällisyyttä ja runsasta sääntöjen tutkailua…

    Pelaaja ei voi rangaistuksetta lyödä palloaan mikäli on kertaalleen käyttänyt oikeuttaan vapautua tiestä, mutta dropin jälkeen ko sama tie edelleen haittaa pelaajaa (20-2c)). Liekö tuo sitten oikeus vai velvollisuus…

    #278456 Ilmoita asiaton viesti
    KL

    swinging kirjoitti: (6.9.2012 7:55:23)

    KL kirjoitti: (5.9.2012 22:51:16)
    Nyt pelaajan tulee valita lähin vapauttava paikka, jossa hän vapautuu tuosta kiinteästä haitasta, siis tien päällysteestä. Dropattuaan pallon yhden mailanmitan sisään tuosta lähimmästä vapauttavasta paikasta hänellä on tuon Dec 24-2b/17 perusteella oikeus vielä vaihtaa kätisyyttä (vaikkei siihen välttämättä ole tarvetta). Jos tuo tien päällyste (=kiinteä haitta) kätisyyden vaihtamisen jälkeenkin haittaa pelaajaa säännön 24-2a mukaisesti, on pelaajalla oikeus tuosta kiinteästä haitasta vapautua säännön 24-2b mukaisesti.

    Summa summarum: kätisyyden vaihdolle tulee jossakin kohdassa olla selvät perusteet (kts. sääntö 24-2 Exception) ja jossakin toisessa kohdassa ei. Näiden kohtien erottamiseen toisistaan tarvitaan paljolti kärsivällisyyttä ja runsasta sääntöjen tutkailua…

    Pelaaja ei voi rangaistuksetta lyödä palloaan mikäli on kertaalleen käyttänyt oikeuttaan vapautua tiestä, mutta dropin jälkeen ko sama tie edelleen haittaa pelaajaa (20-2c)). Liekö tuo sitten oikeus vai velvollisuus…

    Tässä on nyt kaksi eri asiaa.

    Sääntö 20-2c edellyttää dropin uusimista, jos pelaaja ei dropin seurauksena kokonaan vapaudu esim. tiestä. Sen sijaan käsillä olevassa tapauksessa pelaaja nimenomaan vapautuu kokonaan tiestä vasemmalta puolelta lyövänä (sehän on ollut vapautumisen perustekin). Vapautumisen jälkeen tuo tilanne päättyy. Sitten pelaaja kuitenkin päättää lyödä oikealta puolelta, jolloin kuvaan astuu täysin uusi tilanne, jossa pelaaja saa joko vapautua tiestä tai olla vapautumatta. Mikään pakko ei siis ole vapautua, varsinkaan jos se ei edes johtaisi pelaajan kannalta parempaan lopputulokseen.

    #278457 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    vieraspelaaja kirjoitti: (5.9.2012 14:40:40)

    PG kirjoitti: (5.9.2012 9:01:26)

    King Of Spoon kirjoitti: (4.9.2012 21:36:37)
    Kuitenkin pelaajan täytyy tehdä nuo kaikki kaksi tai peräti kolme peräkkäistä vapauttavaa droppia, eikä suoraan dropata tien oikealle puolelle vaikka lopputulos on sama, eikö? Eli oikeakätinen pelaaja ei voi suoraan dropata (kuten moni kyseisessä paikassa tekee) tien oikealle puolelle. Vaikka tietää jo etukäteen ettei ”voi” lyödä kyseisestä paikasta johon ensimmäiseksi vapautuu.

    Voi dropata suoraan tien oikealle puolelle, mikäli valitsee jo ennen droppia pelaamisen vasenkätisenä. Sehän on hyväksyttävä ja järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa, kun tiedetään, että tien vasemmalta puolelta tietä ei voi oikeakätisenä pelata. Vaikka lähin vapauttava paikka on nyt lähellä tien oikeata reunaa – lähempänä tietä kuin oikeakätisellä olisi – yksi mailanmitta + sallittu pallon vierimismatka huomioon ottaen pallo saattaa olla jo 1. dropin jälkeen sellaisessa paikassa, että sitä voi lyödä oikealta puolelta ilman haittaa tiestä. Veikkaan, että yhdellä dropilla useimmiten selviää niin halutessaan. Ennen droppia kannattaa kuitenkin harkita, yrittääkö pudottaa pallo sellaiseen kohtaan, että oikeakätisenä saisi vietä uuden dropin tieltä vapautumiseksi. Pääseehän sillä tavalla kauemmas tiestä. Siitä saattaisi olla pelaajalle etua (tai sitten ei).

    Pelaajan kätisyys ei vaikuta sivuvesiestedropin pudotusalueeseen mitenkään. Sivuvesiestesääntö sallii pudottamisen (jos pelaaja tämän vaihtoehdon valitsee) kahden mailanmitan päähän ylityskohdasta (jne), pudotusalue on täsmälleen sama aivan riippumatta siitä, onko alueella viheriötä, väylää vai täysin pelaamatonta kivikkoa tai läpitunkematon pensas.
    Pelaaja saa tai voi joutua seisomaan esteessä dropin jälkeen

    Tuo on tietenkin selvä asia.

    Vastasin King Of Spoonin viestiin (14), jossa
    – tien ja vesiesteen välissä on 30cm raffikaistale.
    – tie on 3m leveä ja pallo on tien vasemmassa laidassa (pallo on päätynyt tielle joko lyönnin tai vesiestedropin seurauksena).

    Näillä ehdoilla oikeakätinen pelaaja ei pysty ottamaan kunnollista stanssia tieltä lyödessään, koska jalat joutuisivat olemaan vesiesteessä jopa puolimetriä pallon alapuolella (tai maila epänormaalin pystyssä liian lähellä vartaloa). Pelaaja saa siis ottaa heti vasenkätisen lyöntiasennon ja voi dropata suoraan tien oikealle puolelle.

    #278458 Ilmoita asiaton viesti
    PG

    KL kirjoitti: (6.9.2012 7:38:12)

    King Of Spoon kirjoitti: (5.9.2012 23:42:52)
    KL:lle. Ainoa epäselvä asia oli tuo PG:n viestissä 39 esille tuoma asia, jossa jo ennakkoon voitaisiin vaihtaa kätisyyttä, jotta voidaan dropata suoraan tien oikealle puolelle, koska tiedetään, että kätisyyttä joudutaan vaihtamaan, jos dropataan tien vasemmalle puolelle, jossa oikeakätiselle on lähin tiestä vapauttava paikka. Tässä kaksi vaihtoehtoa A ja B.

    A. Pallo dropataan tien vasemmalle puolelle vesiesteen ja tien väliin (kapea 30cm raffi). vaihdetaan kätisyyttä jolloin jalat koskettaa tietä. Otetaan uusi vapautus tien oikealle puolelle (vasenkätisenä eli yhden mailanmitan sisäpuolelle tiestä). Vaihdetaan taas kätisyyttä ja lyödään oikealta (tarvittaessa vielä uusi vapautus tien oikealle puolelle, jos jalat koskettaa tietä).

    B. Pallo on tien päällä, lähin vapauttava paikka oikeakätiselle on tuo 30cm raffi tien ja vesiesteen välissä tien vasemmalla puolella. Pelaaja vaihtaa kätisyyttä ja droppaa ensimmäisen droppinsa suoraan tien vasemmalle puolelle vasenkätisenä. Vaihdetaan taas kätisyyttä ja lyödään oikealta (tarvittaessa vielä uusi vapautus tien oikealle puolelle, jos jalat koskettaa tietä).

    Eli vaihtoehdossa B ei kertaakaan dropata kapealle 30cm raffikaistaleelle, joka on tien ja vesiesteen välissä. Vaihtoehdossa B siis kätisyys vaihdetaan ennen ensimmäistä vapautusta. Onko molemmat vaihtoehdot sääntöjen mukaisia? Tapauksessa A ainakin toimitaan oikein.

    Ja toimiiko samat kätisyydenvaihtosäännöt, jos pallo on mennyt suoraan avauksesta kyseiseen 30cm raffikaistaleeseen. Ymmärsin että toimii.

    Kiitos jo etukäteen kärsivällisistä vastauksista. Ymmärrys sääntöihin on taas lisääntynyt. Vielä kun saisi pelikaveritkin ymmärtämään näitä erikoistapauksia.

    Lähtökohta on se, ettei kätisyyttä vaihdeta huonommalle puolelle siinä toivossa, että saadaan vapautus, vaan sille pitää olla jokin hyväksyttävä syy. Siksi tapa A on oikea ja tapa B on väärä, siis tässä nimenomaisessa tapauksessa.

    Mikäli pallo on tien vasemmassa laidassa, kuten alun perin viestissä 14, pelaajalla on hyväksyttävä syy vaihtaa kätisyys jo 1. dropissa (ei pysty oikeakätisenä svingaamaan normaalisti tieltä lyödessään). Siksi myös tapa B on oikea.

    Mikäli pallo sijaitsee keskemmällä tietä siten, että pelaaja tieltä lyödessään voi ottaa kunnollisen stanssin, saattaa olla viisainta dropata ensin tien vasemmalle puolelle (ja uudestaan, mahdollisesti useammankin kerran, kun pallo vierii esteeseen tai takaisin tielle). Mutta onko tällainen droppisulkeinen ja ajan haaskaaminen välttämätöntä? Toki droppi ensin tien oikealle puolelle vaikuttaa jonkin verran tien vasemmalla puolella olevaan lähimpään vapauttavaan paikkaan, mutta eikö hyväksyttävä syy ole myös se, että kätisyys voidaan joka tapauksessa vaihtaa?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 51)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Etusivu Foorumit Säännöt Tielle droppaus