Aihe: Tätä ei voi tapahtua kuin golfissa ja Iso veli valvoo… - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Tätä ei voi tapahtua kuin golfissa ja Iso veli valvoo…

Etusivu Foorumit Yleistä Tätä ei voi tapahtua kuin golfissa ja Iso veli valvoo…

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Julkaistu: 19.12.2007 klo 12:28 Päivitetty: 20.12.2007 klo 9:01 Aika tarkistaa draiverisi – COR-arvoja koskeva sääntö laajenee Vuodenvaihteessa voimaan astuva golfsääntöjen uusi laitos ulottaa draivereiden lyöntipinnan suurinta sallittua kimmoisuutta koskevan säännön kaikkeen sääntöjen mukaan tapahtuvaan harrastepelaamiseen. Oman draiverin sääntöjenmukaisuus on syytä tarkistaa ennen kauden ensimmäisiä kierroksia. Vuosituhannen alun välinekehitys sai USGA:n ja R&A:n kantamaan huolta lyöntipituuksien karkaamisesta. Nämä kaksi säännöistä vastaavaa tahoa kehittivät yhdessä testijärjestelyjä ja ilmoittivat suurimman sallitun lukeman mailojen kimmoisuuutta luonnehtivalle ns. COR-arvolle (coefficient of restitution). Suurin sallittu arvo oli 0,83. Sittemmin käyttöön otettu ns. heiluritestiprotokolla mittaa puolestaan heilurin ja lyöntipinnan kohtaamiseen kuluvaa aikaa. Suurin sallittu kesto on 239 mikrosekunttia (plus 18 mikrosekuntin toleranssi). Säännöt ovat jo neljä vuotta kieltäneet kimmoisimpien lyöntipintojen käytön tärkeimmillä kilpailukiertueilla. Vuodenvaihteesta alkaen sääntö laajennetaan koskemaan kaikkea sääntöjen puitteissa tapahtuvaa pelaamista. Esimerkiksi tasoituskierrosta ei voi pelata eikä kilpailuun osallistua sääntöjen vastaisella mailalla. Pelaaja kantaa itse vastuun siitä, että omat välineet ovat sääntöjen mukaisia. Vanhalla draiverilla pelaavan on hyvä tietää, että ennen vuotta 1999 valmistettujen draivereiden katsotaan oletusarvoisesti olevan kimmoisuudeltaan sääntöjen mukaisia. Lisäksi kannattaa muistaa, että jousivaikutuksen ohella draivereiden pelikelpoisuutta rajoittaa kuitenkin myös lavan suurin sallittu tilavuus, 460 cm3 (+ 10 kuutiosentin toleranssi). Esimerkkejä vuodenvaihteessa sääntöjen vastaisiksi tulleista draivereista: 4D DT 893 Callaway E.R.C. II Forged Titanium Callaway ERC+ Fusion Callaway Great Big Bertha II+ Callaway Great Big Bertha II+ 415 Callaway X-18 King Cobra Unlimited SS 370 King Cobra 400 SZ Hi-Cor King Cobra SS 430 King Cobra 454 Comp Unlimited Mizuno BlueFire Mizuno MP-001 C.O.R. Mizuno T-Zoid Nike Ignite 410+ Nike Ignite 460+ Srixon W-403 AD TaylorMade Burner 860 TaylorMade R580 XD TaylorMade R 580 TaylorMade r7 Quad Max Titleist 983K HCR Titleist 975 LFE/JVS Wilson Deep Red Forged Ti 400 Täydellinen luettelo sääntöjen vastaisista draivereista löytyy R&A:n kotisivuilta. Janne Tarmio

ts

Mutta siis tämä juttuhan on ollut tiedossa jo monta vuotta??

Ei ainakaan olisi pitänyt tulla yllätyksenä kenellekään.

Joka lajissa on välinesääntönsä. Paitsi äärimmäisessä taistelulajissa. Siinä saa rusikoida kaverin henkihieveriin ihan omin käsin ja jaloin.

Janne,
    kiitos , että viitsit vaivautua tiedottamaan asiasta.
    Minulle oli hyvä muistuttaa asiasta, kun en päivittäin askartele ko. asioiden parissa ja lienen keskivertoinen kolohvitietäjä.

mäkisuksi kirjoitti: (4.1.2008 17:35:06)
    Minulle oli hyvä muistuttaa asiasta, kun en päivittäin askartele ko. asioiden parissa ja lienen keskivertoinen kolohvitietäjä.

Mäkkäri,
    Musta Mamba (SMT O2) on yhä laillinen maila kuten kaikki muutkin saatavilla olevat SMT:n nupit.

Mustalta listalta näytti löytyvän 4,5 Deep Bore, mutta kukas sellaisella haluaisikaan pelailla. Mitäs varten tuolla on tollanen sallittujen listakin? Useita SMT nuppeja on tuolla mainittu (mm. tuo ”Mamba”). Veevitosta sen sijaan ei löydy mistään listalta. Nii se ei kylläkään ole SMT.

Janne,

Ketjun avaus näyttää olevan kopioitu uutinen golfliiton sivuilta. Janne Tarmio ei ole kirjoittanut sitä tänne.

Dittis kirjoitti: (4.1.2008 20:59:23)

Janne,

Ketjun avaus näyttää olevan kopioitu uutinen golfliiton sivuilta. Janne Tarmio ei ole kirjoittanut sitä tänne.

Hukkaan meni yritys nuolaista nomenklatuuran hanuria. Mikä vahinko!

kebax kirjoitti: (4.1.2008 20:24:38)
    Mustalta listalta näytti löytyvän 4,5 Deep Bore, mutta kukas sellaisella haluaisikaan pelailla. Mitäs varten tuolla on tollanen sallittujen listakin?

Ensimmäisen sarjan 4- ja 5-asteiset 455:t olivat CORriltaan laittomia, homma korjattiin hetimmiten ja uudemmat mallit ovat laillisia. Laittomat ja lailliset mallit pystyy myös tunnistamaan päältä päin. Laittomia ei löydy enää mistään muuten kuin käytettynä huonolla tuurilla.

ts

Johtaja XXL kirjoitti: (4.1.2008 22:15:52)

Dittis kirjoitti: (4.1.2008 20:59:23)

Janne,

Hukkaan meni yritys nuolaista nomenklatuuran hanuria. Mikä vahinko!

Mua on kuitenkin mietityttäny pitkään, että miten iso toi veli oikeen on…

EFC

Veikkaan että keskiverto golftietäjä on ollut jo perillä tästä asiasta, on siitä niin paljon ollut alan julkaisuissa kirjoituksia.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #408206 kohteessaTätä ei voi tapahtua kuin golfissa ja Iso veli valvoo…

Etusivu Foorumit Yleistä Tätä ei voi tapahtua kuin golfissa ja Iso veli valvoo…