14.5.–21.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][13]
KilpailuaSuomalaista

Tasoituskortti vasta-alkajalle

Etusivu Foorumit Yleistä Tasoituskortti vasta-alkajalle

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 85)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    TeesHot kirjoitti: (1.2.2015 12:47:41)
    Nyt kysyn sinulta KL: Jos päätän tänään (leikitään että on 1.6.) aloittaa pelaamaan golfia ja menen Talmaan, aikomuksena liittyä seuran jäseneksi, vuokrata pelioikeuden ja päästä heti huomenna pelaamaan. Mitenkä se onnistuu? Luonnollisesti haluan kavereiden kanssa samaan lähtöön sitä Masteria pelaamaan. En ole koskaan aikaisemmin pelannut, mutta eihän sillä kai ole mitään merkitystä. Vai? Kuinka sen pelioikeuden ja tasoituskortin kanssa on?

    En ole koskaan hyväksynyt tahi hylännyt jäsenhakemuksia Talmassa enkä niin muodoin voi puhua kokemuksen syvällä rintaäänelle, mutta olen aivan varma siitä, että jos menen esittelemään Golf Talma ry:n hallitukselle jonkun aloittelevan henkilön, joka kokemukseni perusteella täyttää turvallisen pelaamisen ja riittävän etiketin hallinnan kriteerit, niin hallitus tämän henkilön myös jäseneksi hyväksyy. Jos ei jostakin syystä suoraan halua sitä tehdä (mitä suuresti epäilen), niin kapteeni vie ko. henkilön kentälle ja tutkii tämän kelpoisuuden ja hyväksyy jäseneksi sen jälkeen.

    Jos et ole koskaan pelannut kentällä eikä sinulla sitä GC-suoritusta ole, en usko sinun pääsevän huomenna (siis 2.6.) Masteria kuokkimaan, vaan ensiksi sinun on osoitettava kykeneväsi toimimaan kentällä riittävän hyvin. Toisaalta tämäkin ongelma voidaan tarvittaessa kiertää siten, että kapteeni tai joku muu arvostelukykyinen seura-aktiivi lähtee ryhmäsi mukaan Masteria kiertämään ja pitää huolen siitä, että ryhmä pysyy kentän rytmissä.

    Uskon myös, että kaikissa seuroissa sama kuvio toimii. Tarvitaan siis henkilö, jonka sana on tässä asiassa riittävän luotettava, niin jäseneksi pääsee ilman mitään Green Cardia. Mutta kirjoitetaan tämä nyt vielä kerran tähän, jottei taas synny vääriä käsityksiä:

    Green Card on yksinkertaisesti dokumentti, jolla henkilö kykenee osoittamaan tutustuneensa lajiin nimeltään golf siinä määrin, että hänet voi päästää seuratasoituksella pelaamaan kotikentällään (ja missä nyt seuratasoituksella ylipäätään pääsee pelaamaan), toisin sanoen hänet voidaan noiden kriteerien osalta hyväksyä seuran jäseneksi ja myöntää hänelle tasoituskortti (ja seuratasoitus). Green Cardin puuttuessa kelpoisuus on kyettävä osoittamaan jollakin muulla tavalla, joita ts on jo moneen kertaan valottanut.

    Ei tämä ihan oikeasti ole kovin vaikeaa, jotkut vain haluavat väkisin vääntää asiasta mustavalkoisen joko-tai -kysymyksen, mitä se ei suinkaan ole.

    Kyllä se nyt on varmaan uskottava itsekin. Hieman vaikeaa vain myöntää olleensa väärässä varsinkin kuin niin monelle on tullut kerrottua että tie kentälle vie green card kokeen kautta. No yhdelle pariskunnalle jolla on mailasetit lainassa tieto tuli mukavana yllätyksenä. Mielestäni talven harjoiteltuaan ja säännöt/etiketin auttavasti opiskeltuaan heille pitäisi riittää jos esimerkiksi pelaa keväällä laajasalossa laskevan kortin.

    Miten Laajasalossa pelataan laskeva kortti?

    kebax kirjoitti: (1.2.2015 18:02:30)
    Miten Laajasalossa pelataan laskeva kortti?

    Golfsetillä jos lähtis yrittämään ja kiertäisi kentän niin voisi olla mahdollista.

    ts

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 18:15:04)

    kebax kirjoitti: (1.2.2015 18:02:30)
    Miten Laajasalossa pelataan laskeva kortti?

    Golfsetillä jos lähtis yrittämään ja kiertäisi kentän niin voisi olla mahdollista.

    Ihanko totta? Mä en ihan heti tuota kyllä usko.

    Kannattaa nyt hetki kuitenkin miettiä kebaxin kysymystä.

    ts kirjoitti: (1.2.2015 18:22:24)

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 18:15:04)

    kebax kirjoitti: (1.2.2015 18:02:30)
    Miten Laajasalossa pelataan laskeva kortti?

    Golfsetillä jos lähtis yrittämään ja kiertäisi kentän niin voisi olla mahdollista.

    Ihanko totta? Mä en ihan heti tuota kyllä usko.

    Kannattaa nyt hetki kuitenkin miettiä kebaxin kysymystä.

    Minä en kyllä osaa sitä tarkemmin selittää, samalla tavalla kuin muillakin kentillä 37 ään saakka.

    KL kirjoitti: (1.2.2015 16:10:28)

    TeesHot kirjoitti: (1.2.2015 12:47:41)
    Nyt kysyn sinulta KL: Jos päätän tänään (leikitään että on 1.6.) aloittaa pelaamaan golfia ja menen Talmaan, aikomuksena liittyä seuran jäseneksi, vuokrata pelioikeuden ja päästä heti huomenna pelaamaan. Mitenkä se onnistuu? Luonnollisesti haluan kavereiden kanssa samaan lähtöön sitä Masteria pelaamaan. En ole koskaan aikaisemmin pelannut, mutta eihän sillä kai ole mitään merkitystä. Vai? Kuinka sen pelioikeuden ja tasoituskortin kanssa on?

    Jos et ole koskaan pelannut kentällä eikä sinulla sitä GC-suoritusta ole, en usko sinun pääsevän huomenna (siis 2.6.) Masteria kuokkimaan, vaan ensiksi sinun on osoitettava kykeneväsi toimimaan kentällä riittävän hyvin. Toisaalta tämäkin ongelma voidaan tarvittaessa kiertää siten, että kapteeni tai joku muu arvostelukykyinen seura-aktiivi lähtee ryhmäsi mukaan Masteria kiertämään ja pitää huolen siitä, että ryhmä pysyy kentän rytmissä.

    Kiitos vastauksesta. Tuo vastannee avauksessa kuvattua katselmusta?
    Kuinkas luulet että tuossa kävisi? Ei varmaan kovin hyvin mun kannalta.
    Mutta jos minulla olisi GC-suoritus (jota ei vaadita), niin kukaan ei kyselisi sen enempää?

    Summa summarum. GC:a ei vaadita, mutta on vahva paperi seuraan liityttäessä. Ja suosittelen jokaista aloittelevaa pelaajaa käymään jonkun alkeiskurssin. Jossain, missä saa vastinetta rahalle ja varmistamaan tuo kelpoisuus myös käytännössä, eikä vain paperilla. Tuo paperi helpottaa vaan kummasti.
    Puheet, ettei GC vaadita, johtavat helposti sekaannuksiin ja väärinkäsityksiin ja kuormittavat ehkä vääriä henkilöitä. Parasta olisi, että aloitetaan vaan edelleen golf kursseilla tai yksityisopetuksessa ja tullaan sieltä ’GC’ kourassa.

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 19:00:33)

    ts kirjoitti: (1.2.2015 18:22:24)

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 18:15:04)

    kebax kirjoitti: (1.2.2015 18:02:30)
    Miten Laajasalossa pelataan laskeva kortti?

    Golfsetillä jos lähtis yrittämään ja kiertäisi kentän niin voisi olla mahdollista.

    Ihanko totta? Mä en ihan heti tuota kyllä usko.

    Kannattaa nyt hetki kuitenkin miettiä kebaxin kysymystä.

    Minä en kyllä osaa sitä tarkemmin selittää, samalla tavalla kuin muillakin kentillä 37 ään saakka.

    Nällä eväin nuo keissin vasta-alkajat saavatkin hienon kontaktin lajiin kun syötetään pajunköyttä heti kättelyssä. Noh, se on vissiin maantapa.

    kebax kirjoitti: (1.2.2015 19:03:58)

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 19:00:33)

    ts kirjoitti: (1.2.2015 18:22:24)

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 18:15:04)

    kebax kirjoitti: (1.2.2015 18:02:30)
    Miten Laajasalossa pelataan laskeva kortti?

    Golfsetillä jos lähtis yrittämään ja kiertäisi kentän niin voisi olla mahdollista.

    Ihanko totta? Mä en ihan heti tuota kyllä usko.

    Kannattaa nyt hetki kuitenkin miettiä kebaxin kysymystä.

    Minä en kyllä osaa sitä tarkemmin selittää, samalla tavalla kuin muillakin kentillä 37 ään saakka.

    Nällä eväin nuo keissin vasta-alkajat saavatkin hienon kontaktin lajiin kun syötetään pajunköyttä heti kättelyssä. Noh, se on vissiin maantapa.

    Yritätkö sinä nyt sanoa että laajasalon kenttä ei ole tasoituskelpoinen?

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 19:12:40)

    Yritätkö sinä nyt sanoa että laajasalon kenttä ei ole tasoituskelpoinen?

    Näin minä olen asian ymmärtänyt.

    No Paloheinään keinonurmi’kentälle’, jos ei Laajasalo kelpaa..

    Tälleen seuran omilla sivuilla lukee:
    Mutta puhuvat ilmeisestikin paskaa, täällä tuo asia tiedetään paremmin.
    ********************
    Uutiset

    Helsingin golfmiehet ry Suomen golfliiton jäseneksi
    Laajasalon golfkentällä toiminut Helsingin Golfmiehet ry on hyväksytty Suomen golfliiton jäsenseuraksi.
    Kentällä vuodesta 1964 toiminut seura Helsingin golfmiehet/mimmit ry on nyt siis golfliiton jäsen ja otamme uusia jäseniä joukkoomme. Jäsenyys HGM:ssä oikeuttaa tasoituksen ylläpitoon, liiton vakuutukseen, golflehteen, jäsenkorttiin ja pelaamaan muilla kentillä. Myös tasoituksen pystyy tästä lähtien pudottamaan nykyisellä kentällä 37:ään. Jäsenhakemuksen löydät uusilta kotisivuiltamme.

    Laajasalon golfkentällä toiminut Helsingin Golfmiehet ry on hyväksytty Suomen golfliiton jäsenseuraksi.

    Kentällä vuodesta 1964 toiminut seura Helsingin golfmiehet ry on nyt siis golfliiton jäsen ja otamme uusia jäseniä joukkoomme.

    Jäsenyys HGM:ssä oikeuttaa tasoituksen ylläpitoon, liiton vakuutukseen, golflehteen, jäsenkorttiin ja pelaamaan muilla kentillä.

    Myös tasoituksen pystyy tästä lähtien pudottamaan nykyisellä kentällä 37:ään.

    Jäsenhakemuksen löydät tästä linkistä.

    Katso Petri Kiikan haastattelu.
    *******************

    kebax kirjoitti: (1.2.2015 20:15:51)

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 19:12:40)

    Yritätkö sinä nyt sanoa että laajasalon kenttä ei ole tasoituskelpoinen?

    Näin minä olen asian ymmärtänyt.

    Kyllä se on tasoituskelpoinen 37 ään saakka.

    ts

    kebax kirjoitti: (1.2.2015 20:15:51)

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 19:12:40)

    Yritätkö sinä nyt sanoa että laajasalon kenttä ei ole tasoituskelpoinen?

    Näin minä olen asian ymmärtänyt.

    Mua mietityttää se miten ne sen tasotuksen pudottaa ilman kotiseuraa…

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 20:25:48)

    kebax kirjoitti: (1.2.2015 20:15:51)

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 19:12:40)

    Yritätkö sinä nyt sanoa että laajasalon kenttä ei ole tasoituskelpoinen?

    Näin minä olen asian ymmärtänyt.

    Kyllä se on tasoituskelpoinen 37 ään saakka.

    Kappas, ei ole luulo tiedon väärti ja oppia ikä kaikki. Missäs mun takkini olikaan?

    Golfliitolla tosiaan on kai suositus, että hcp 54-37 ei saisi pelata kuin kotikentällä, mutta kuinkahan paljon sitäkään on oikeasti noudatettu?

    Oman kokemuksen mukaan, kyllä muillekin kentille pääsi alusta asti.

    Totta kai jos vasta-alkajalle sanotaan, että et sitten saa pelata muualla kuin meidän kentällä! kyllä varmaan moni uskoo, eikä uskalla mennä muualle. Hyvä kotikentän kannalta tietysti, ja siksi vasta-alkajalle kai kannattaa näin kertoa..

    Vaikka todellisuudessa, luultavasti pääsisi moneen paikkaan, jos vaan menisi? Tai ottaa puhelimen käteen, soittaa ja kysyy, pääseekö.

    Itse aloittelin golfia 1990-luvun lopulla, suoritin green cardin (tosin en mitään kurssia; kirjallinen koe oli, jonka sai täyttää kotona; ja 2 tai 3 reikää pelasin proon kanssa kentällä)

    Liityin heti etäjäseneksi erääseen maakunnan seuraan, korttiin tuli hcp 54.
    Pelasin pääkaupunkiseudun kentillä hcp 54 alkaen, pääasiassa firman golfkerhon lätkillä. En tiedä perustuivatko ne osakkeisiin, vai muihin sopimuksiin.
    Muistaakseni green feelläkin pääsi ainakin joilllekin kentille?

    Pelasin kyllä ’kotikentälläkin’ pari kierrosta, siis sentään tiesin missä päin Suomea se oli ;-D

    Jos siis joku aloittelija liittyy etäjäseneksi johonkin ja sen jälkeen rupeaa pelailemaan vieraana niillä kentillä joille pääsee hcp 54, aivan satavarmasti onnistuu OK tiputtaa händäri 36:een, eikä ikinä tarvitse ’kotikentällä’ käydä, jos ei halua.

    KL

    TeesHot kirjoitti: (1.2.2015 19:03:16)
    Kiitos vastauksesta. Tuo vastannee avauksessa kuvattua katselmusta?
    Kuinkas luulet että tuossa kävisi? Ei varmaan kovin hyvin mun kannalta.
    Mutta jos minulla olisi GC-suoritus (jota ei vaadita), niin kukaan ei kyselisi sen enempää?

    Jos sinulla on GC, niin sen myöntäjä on arvioinut taitosi ja sen perusteella myöntänyt tuon GC:n. En voi ymmärtää miten se eroaa siitä, että seuran kapteeni tai joku muu kokenut henkilö tekee tuon arvion. Haluatko kenties selittää?

    KL kirjoitti: (1.2.2015 21:33:51)

    TeesHot kirjoitti: (1.2.2015 19:03:16)
    Kiitos vastauksesta. Tuo vastannee avauksessa kuvattua katselmusta?
    Kuinkas luulet että tuossa kävisi? Ei varmaan kovin hyvin mun kannalta.
    Mutta jos minulla olisi GC-suoritus (jota ei vaadita), niin kukaan ei kyselisi sen enempää?

    Jos sinulla on GC, niin sen myöntäjä on arvioinut taitosi ja sen perusteella myöntänyt tuon GC:n. En voi ymmärtää miten se eroaa siitä, että seuran kapteeni tai joku muu kokenut henkilö tekee tuon arvion. Haluatko kenties selittää?

    Eihän tossa ole enää mitään selitettävää. Molemmissa tapauksissa tuo katselmus (arvio) tehdään, eikä ilman tuota katselmusta ole asiaa seuran jäseneksi.

    KL

    TeesHot kirjoitti: (1.2.2015 23:15:51)

    KL kirjoitti: (1.2.2015 21:33:51)

    TeesHot kirjoitti: (1.2.2015 19:03:16)
    Kiitos vastauksesta. Tuo vastannee avauksessa kuvattua katselmusta?
    Kuinkas luulet että tuossa kävisi? Ei varmaan kovin hyvin mun kannalta.
    Mutta jos minulla olisi GC-suoritus (jota ei vaadita), niin kukaan ei kyselisi sen enempää?

    Jos sinulla on GC, niin sen myöntäjä on arvioinut taitosi ja sen perusteella myöntänyt tuon GC:n. En voi ymmärtää miten se eroaa siitä, että seuran kapteeni tai joku muu kokenut henkilö tekee tuon arvion. Haluatko kenties selittää?

    Eihän tossa ole enää mitään selitettävää. Molemmissa tapauksissa tuo katselmus (arvio) tehdään, eikä ilman tuota katselmusta ole asiaa seuran jäseneksi.

    Loistavaa! Case closed.

    Moderaattori hei, tämän ketjun voi lukita.

    No jos on seuran jäsen niin tasoituksen voi tehdä esim netissä ei tarvii kiertää yhtään kierosta missään kentällä.Tämä koskee 2-5 ryhmää.Eli jos tarvii elvistelyyn tasoituksen ei muuta kun nettii tekemään.

    ts

    TeesHot kirjoitti: (1.2.2015 23:15:51)

    Eihän tossa ole enää mitään selitettävää. Molemmissa tapauksissa tuo katselmus (arvio) tehdään, eikä ilman tuota katselmusta ole asiaa seuran jäseneksi.

    Siis hetkinen?? Ei asiaa seuran jäseneksi? Oletkos nyt ihan varma?

    Niin ja katsotkos että katselmus on esim sellainen, jossa uusi jäsen kertoo tj:lle aikansa pelanneen eri puolilla ja nyt haluaisi suomalaisen jäsen ja tasoituskortin ja tj sanoo että annahan vaan tiedot niin asia kunnossa?

    Olis tää tylsä palsta jos kaikilla olis edes hitunen ymmärrystä asioista…

    ts

    Nyt tuli kyllä modelta aika paha ylireagointi.

    Viestissäni kysyttiin Teeshotilta, että ihanko oikeasti on sitä mieltä että seuran jäseneksi ei pääse ilman green cardia tai vastaavaa näyttöä.

    toveri kirjoitti: (1.2.2015 13:15:47)
    No nyt löytyi ensimmäinnen joka ei tosiaankan vaadi green cardia. Kyseessä on siis Talma kiitos KL, miksi sitä ei vaan voinut kirjoittaa suoraan näkyville heti?

    Talmasta sen verran, että viime syksynä kaverini, joka on kiinnostunut golfista kyseli miten pääsisi alkuun. Sanoin, että jos hän haluaa nyt syksyllä kokeilla, niin lähdetään Talman Par3 kentälle kokeilemaan. Ainakin me saimme pelata siellä kun minulla oli tasoituskortti (jonka tytteli tarkisti ilmeisesti golfboxista) ja kaverilla ei mitään (ei etes seuraa).
    No silloin luulin, että GC-kurssi on pakollinen, joten sanoin että keväällä pitäisi mennä GC-kurssille. Voin nyt sanoa, että muitakin teitä pelaamaan on, mutta edelleen voin SUOSITELLA GC-kurssia (tai alkeiskurssia, millä nimellä sitä sitten kutsutaankin). Minusta se on oikein, että riittää osoittaa jollakin tavalla omaavansa riittävät taidot. Uskon monelle jonkin kurssin olevan vaivattomin tie oppia riittävät taidot.
    Se, että sinä olet kerran osoittanut omaavasi riittävät taidot (oli se sitten GC tai muu sertifikaatti) on minusta riittävä. En ymmärrä miksi minun pitäisi vielä sen jälkeen sitoutua esimerkiksi johonkin seuraan. Viime kädessä se on kuitenkin golf-kenttien omistajien päätös, ja me asiakkaat voimme vaikuttaa vain ostokäyttäytymisellä.
    Se mitä olisi tässä syytä tarkastella, on golfliiton toiminta. Golf-liito voi omilla toimillaa käytännössä monopoliasemalla vaikuttaa päätöksiin.

    ts

    Vantti kirjoitti: (2.2.2015 9:53:59)
    Voin nyt sanoa, että muitakin teitä pelaamaan on, mutta edelleen voin SUOSITELLA GC-kurssia (tai alkeiskurssia, millä nimellä sitä sitten kutsutaankin). Minusta se on oikein, että riittää osoittaa jollakin tavalla omaavansa riittävät taidot. Uskon monelle jonkin kurssin olevan vaivattomin tie oppia riittävät taidot.

    .

    Juuri näin! Pakkoa ei ole, mutta kurssi on varmasti paras tapa aloittaa ja mieluiten paikassa jossa aiot myös pelaamisen sitten aloittaa. Tietää kurssin vetäjäkin että tulette tapaamaan vielä monen monta kertaa.

    Vantti kirjoitti: (2.2.2015 9:53:59)
    En ymmärrä miksi minun pitäisi vielä sen jälkeen sitoutua esimerkiksi johonkin seuraan. Viime kädessä se on kuitenkin golf-kenttien omistajien päätös, ja me asiakkaat voimme vaikuttaa vain ostokäyttäytymisellä.
    Se mitä olisi tässä syytä tarkastella, on golfliiton toiminta. Golf-liito voi omilla toimillaa käytännössä monopoliasemalla vaikuttaa päätöksiin.

    Golfliitolla ei ole tuohon lopultakaan hirveesti sanomista instituutiona. Sen kautta kyllä, että se toteuttaa seurojen yhteistä päätöstä jolla sen osalta vapaamatkustajilta pääsy lajiin evätään. Kyseessä on siis seurojen ja kenttien päätös, ei liiton, ja jos joku kenttä päättää päästää seurattomat pelaamaan, on liitolta keinot sen kieltämiseen käytännössä aika vähissä. Samoin kun jos päättää päästää kortittomat kentälle.

    Ehkä olis hyvä palauttaa mieliin, että liitto ei ole mikään erillinen toimija vaan kentillä toimivien seurojen yhteiselin. Olisihan se vallan hassua jos alkaisi siten ’omistajiaan’ vastaan toimimaan.

    B

    GREENCARD-nimikkeeellä ratsastaminen alkeiskurssien markkinoinnissa on kurssibusinesta, joka tulee jatkossa kolahtamaan kurssittajien omaan nilkkaan ja GREENCARD ja PAKKOJÄSENYYS tulevat jäämään historiiaan ennemmin tai myöhemmin.
    Kenttien ja lajin kannalta ennemmin on parempi.

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 85)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #434346 kohteessaTasoituskortti vasta-alkajalle

Etusivu Foorumit Yleistä Tasoituskortti vasta-alkajalle