23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][12]
KilpailuaSuomalaista

Taitolentokone teki pakkolaskun golfkentälle !

Etusivu Foorumit Yleistä Taitolentokone teki pakkolaskun golfkentälle !

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Fournier rangelle ! Mahto olla ihmettelemistä !

    ’the engine wasn’t running and I was worried they wouldn’t hear me, so I started shouting FORE’

    LOL

    #435662 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kyllä vastaavaa tapahtuu Suomessakin. Joskus 1993 tai 4 olimme Pickalassa Seasidessa väylällä 14 (silloin 5) kun vastaan tuli matalalla ultraligth kone, jonka moottori pätki ja sammui. Kuski meinasi laskea väylälle, mutta päätti sitten vetää kaislikkoon. Kone jäi vähän pystyyn ja kuski huusi olevansa kunnossa ja lentäjä ja kaunokainen tulivat kaislikosta. Melko pian saatiin palolaitos paikalle ja ne haki koneen pois osissa kentälle levälleen. Jatkettiin sitten peliä ja seuraavalle väylälle nousi kaislikosta vielä yksi mies, joka oli ollut ylikuormana koneessa ja ilmeisesti aiheuttanut moottorin kiinnileikkauksen. Joku varmaan muistaa tarkemmin tapahtumat, mutta ei unohdu ikinä.

    #435663 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    MREX kirjoitti: (10.12.2011 17:37:28)
    . Jatkettiin sitten peliä ja seuraavalle väylälle nousi kaislikosta vielä yksi mies, joka oli ollut ylikuormana koneessa ja ilmeisesti aiheuttanut moottorin kiinnileikkauksen. Joku varmaan muistaa tarkemmin tapahtumat, mutta ei unohdu ikinä.

    Uskomatonta hölmöilyä…olin juuri lukemassa Daniel Raymerin lentokoneen suunnittelukirjaa ( Conceptual approach ) oman lentokoneeni tiimoilla ja kohta oli mission paylod calculations…eli jokaiselle koneelle lasketaan tipitarkasti mitä sen siipi ( profiili ) kantaa…eli ihme,että olivat ylipäänsä ylikuormattuna päässeet ilmaan on jo ihme.

    #435664 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    -no eagle- kirjoitti: (10.12.2011 23:02:59)
    eli ihme,että olivat ylipäänsä ylikuormattuna päässeet ilmaan on jo ihme.

    Sitäkin suurempi ihme on, jos yksikään suljetun laitoksen ulkopuolella asuva elävä ihminen astuu sisään Sinun LeKoosi.

    #435665 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    PulliDuffi kirjoitti: (11.12.2011 2:42:55)

    -no eagle- kirjoitti: (10.12.2011 23:02:59)
    eli ihme,että olivat ylipäänsä ylikuormattuna päässeet ilmaan on jo ihme.

    Sitäkin suurempi ihme on, jos yksikään suljetun laitoksen ulkopuolella asuva elävä ihminen astuu sisään Sinun LeKoosi.

    Suomessahan lennetään paljon epämääräisemmilläkin koneilla kuten vaikka PIK-26 Mini-Sytkyllä jossa on ekaksi todella hämärä siipikaari GA(W)2 ja tokaksi vain alle 1/3 tarvittavasta peräsin pinta-alasta ! Lue Raymerin kirjasta sivu 111 jossa määritellään tail volume coefficient..sen tulisi pienkoneissa olla 0.5….kun taas MiniSytkyssä on 0.15 !!!

    #435666 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    -no eagle- kirjoitti: (11.12.2011 19:44:29)

    Suomessahan lennetään paljon epämääräisemmilläkin koneilla kuten vaikka PIK-26 Mini-Sytkyllä jossa on ekaksi todella hämärä siipikaari GA(W)2 ja tokaksi vain alle 1/3 tarvittavasta peräsin pinta-alasta ! Lue Raymerin kirjasta sivu 111 jossa määritellään tail volume coefficient..sen tulisi pienkoneissa olla 0.5….kun taas MiniSytkyssä on 0.15 !!!

    Duh! Totta kai sen pitää olla VÄHINTÄÄN 0,5. Kyllä ihmiset on hölömöjä. Tuonhan tietää lapsikin.

    Toisaalta, Dan Harrington kirjoittaa kirjassaan ’Small Aircraft Dynamics’ vuodelta 2008, että siipikaaren muodolla ei olisikaan niin suurta vaikutusta peräsimen pinta-alaan. Ota näistä nyt sitten selvää insinöörinä!

    #435667 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    -no eagle- kirjoitti: (9.12.2011 9:01:06)
    Fournier rangelle !

    Mahto olla ihmettelemistä !

    Onk toi nyt ihme . Ulkomailla tietty.

    No onhan meilläkin tehnyt purjelentokone ’pakkolaskun’ jopa kaksi kertaa saman viikon aikana Tavastiagolfin väylälle, (oisko nelonen joka menee sinne järvelle)) joskus tyakavuosina. Janne kisoissa.

    #435668 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Lavantauti kirjoitti: (11.12.2011 20:15:15)

    -no eagle- kirjoitti: (11.12.2011 19:44:29)

    Suomessahan lennetään paljon epämääräisemmilläkin koneilla kuten vaikka PIK-26 Mini-Sytkyllä jossa on ekaksi todella hämärä siipikaari GA(W)2 ja tokaksi vain alle 1/3 tarvittavasta peräsin pinta-alasta ! Lue Raymerin kirjasta sivu 111 jossa määritellään tail volume coefficient..sen tulisi pienkoneissa olla 0.5….kun taas MiniSytkyssä on 0.15 !!!

    Duh! Totta kai sen pitää olla VÄHINTÄÄN 0,5. Kyllä ihmiset on hölömöjä. Tuonhan tietää lapsikin.

    Toisaalta, Dan Harrington kirjoittaa kirjassaan ’Small Aircraft Dynamics’ vuodelta 2008, että siipikaaren muodolla ei olisikaan niin suurta vaikutusta peräsimen pinta-alaan. Ota näistä nyt sitten selvää insinöörinä!

    Nimenomaan siiven muodolla ei ole juurikaan merkitystä vaan siiven pinta-ala ja jänteen leveys + momenttivarsi ja peräsimen pinta-ala ovat ainoat tekijät jotka määrittelee tuon tail volume coefficientin.
    Tarkistimme sen joukolla..pik-26 tail volume coefficient on 0,27 eli edelleen reilu puolet ns. oikeaoppisesta. Mulla tuli pieni laskuvirhe..laskin vain toinen puoliskan ja unohdin vähentää rungon väliin jäävän osan.

    No niin lavis ja muu etelä-suomen kolopallon ydineliitti !

    Nyt olisi kone jolla pääsee hukeasti 6 miestä mailoineen vaikka Tahitille pelaamaan kolopalloa !

    Kotimainen matkustajakone

    On tail volumet kohdillaan ja poikkeusellisen hyvin tutkittu siipikaaren malli jne.

    Koneella voi oikeesti laskeutua pitkälle par-5:lle..ellei siinä ole puita tai vesiesteitä keskellä.

    -no eagle- kirjoitti: (14.4.2012 10:51:52)
    No niin lavis Nyt olisi kone

    No niimpä on. Näyttää poikkeuksellisen ergonomiselta ja mukavalta nuo takaosastot. Kyllä tuommoisella Tahitille kaveripiirin kanssa näpäyttäisi, vaikka ihan kerran viikossa!

    Lavantauti kirjoitti: (14.4.2012 11:09:44)

    -no eagle- kirjoitti: (14.4.2012 10:51:52)
    No niin lavis Nyt olisi kone

    No niimpä on. Näyttää poikkeuksellisen ergonomiselta ja mukavalta nuo takaosastot. Kyllä tuommoisella Tahitille kaveripiirin kanssa näpäyttäisi, vaikka ihan kerran viikossa!

    No itseasissa Tahiti taitaa olla kauimmainen paikka jonne Suomesta voi matkustaa noin 20 000 km päässä. 520 € bensat per ukko jos 6 kyydissä per sivu..keskinopeus noin 210 km/t. Tenerifalle jo sitten pääsisi 125 ekkua per ukko ja jos mailat jo siellä ja 8 kyytissä niin 100 ekkua per sivu / ukko. Mitäköhän Tahitin keikat Suomesta normaalisti maksaa..veikkaan että matkat kuitenkin yli 1000 ekkua per sierainpari.

    Tällä suunnitelmalla on haettu taloudellisuutta ennen kaikkea. Ukot sisällä on 195 cm pitkiä…eli todellakin ergonoamiaa ja tilaa on huomattavasti enemmän kuin missään vuorokoneissa..vessa ja käytävä ovat ahtaammat.

    -no eagle- kirjoitti: (14.4.2012 14:45:23)
    No itseasissa Tahiti taitaa olla kauimmainen paikka jonne Suomesta voi matkustaa noin 20 000 km päässä. 520 € bensat per ukko jos 6 kyydissä per sivu..keskinopeus noin 210 km/t. Tenerifalle jo sitten pääsisi 125 ekkua per ukko ja jos mailat jo siellä ja 8 kyytissä niin 100 ekkua per sivu / ukko. Mitäköhän Tahitin keikat Suomesta normaalisti maksaa..veikkaan että matkat kuitenkin yli 1000 ekkua per sierainpari.

    Toi Tahiti ei oo paha – täytyy vain anoa vähän pitempi loma kun tuo lentoaika on suuntaansa n. 5pv. Tenerife hieman helpompi eli vajaa vuorokausi.

    -no eagle- kirjoitti: (14.4.2012 14:45:23)
    Tällä suunnitelmalla on haettu taloudellisuutta ennen kaikkea. Ukot sisällä on 195 cm pitkiä…eli todellakin ergonoamiaa ja tilaa on huomattavasti enemmän kuin missään vuorokoneissa..vessa ja käytävä ovat ahtaammat.

    Tuohonhan mahtuu 9 henkeä, pitää vaan sopia, että kukin viettää vuorollaan oman osuutensa matkasta tuolla WC:ssä:D

    Oletko laskenut valmistuskustannusta?

    Finnwin kirjoitti: (14.4.2012 15:37:01)

    Oletko laskenut valmistuskustannusta?

    2 x ULS 912 on 34 00 ekkua…muu on sitten puuta, foamia, epoksia, hiilikuitua ja alumiini putkea ja mittaristo tasosta riippuen 3000 – 30 000 ekkua.

    Työ maksaa ja testaus…aluksi 800 000 ekku a kipale sitten 500 – 600 000 seuraavat tuhat.

    -no eagle- kirjoitti: (14.4.2012 18:06:17)

    Finnwin kirjoitti: (14.4.2012 15:37:01)

    Oletko laskenut valmistuskustannusta?

    2 x ULS 912 on 34 00 ekkua…muu on sitten puuta, foamia, epoksia, hiilikuitua ja alumiini putkea ja mittaristo tasosta riippuen 3000 – 30 000 ekkua.

    Työ maksaa ja testaus…aluksi 800 000 ekku a kipale sitten 500 – 600 000 seuraavat tuhat.

    No, mä varaan numeron 897 tosta sarjasta..

    get in the hole! kirjoitti: (15.4.2012 9:51:48)

    -no eagle- kirjoitti: (14.4.2012 18:06:17)

    Finnwin kirjoitti: (14.4.2012 15:37:01)

    Oletko laskenut valmistuskustannusta?

    2 x ULS 912 on 34 00 ekkua…muu on sitten puuta, foamia, epoksia, hiilikuitua ja alumiini putkea ja mittaristo tasosta riippuen 3000 – 30 000 ekkua.

    Työ maksaa ja testaus…aluksi 800 000 ekku a kipale sitten 500 – 600 000 seuraavat tuhat.

    No, mä varaan numeron 897 tosta sarjasta..

    Muutama varaus vielä niin saadaan tuotantolinjaa varten riittävästi katetta.
    Huomasitko että koneen lisävoimaa antaa 6 hv:n tehoinen ala aurinkopanelia..nykyään todella tehokasta ja taipuisaa..esim tähän painaa 3 kiloa tuo 6 heppaa tuottava ala.

    Finnwin kirjoitti: (14.4.2012 15:37:01)

    Oletko laskenut valmistuskustannusta?

    Tällä DeltaHawk Diesel moottorilla saisi kulutuksen 1,5 l/passenger/100km ja nopeudeksi noin 280 km/t. Noi on vaan kiven alla.

    Ehem taisi sittenkin olla 240 mph se nopeus ärjymmillä moottoreilla ja uudella siivellä ( jota ei ole suunniteltu ).

    2×200 hv Io-2

    Tällä jo joutuu Tahitille ja takaisin viikossa..tai sitten ei.

    Vielä tallainen visio. Mikäli oikeeesti haluat nähdä mualimaa..niin tämmönen Io + Io-2 paketti olisi pukinkontiin oikein mojova paketti. Io-2 voisi toimia määräkohteessa myös majoitustilana ( kahdelle ) ja pikkukoneella voisi tsekkailla paikallisia nähtävyyksiä ilmasta käsin ja harrastaa taitolentoa.

    Io ja Io-2 lekot

    Olisiko jollakulla kiinnostusta mukaan projektiin..tekes on jo osoittanut kiinnostuksensa ? Anybody want to join the world’s most economical ( practical ) aeroplane developement team ?

    No onko totta..kukaan ei halua ruveta vuolemaan miljuunia lekotehtailijana ?

    Tässä vielä yksi teaser Io-2 vs. DH89 Dragon Rapide koneet samassa mittakaavassa.

    Onko täälläkin vastustusta kotimaisen koivuvanerin käytölle hybridirakenteissa ?

    Nimetön

    -no eagle- kirjoitti: (20.4.2012 9:03:50)
    Onko täälläkin vastustusta kotimaisen koivuvanerin käytölle hybridirakenteissa ?

    On. Vastustan koivuvanerin käyttöä hybridirakenteissa lähes yhtä paljon kuin yritysten maksamaa pakollista kirkollisveroa (yhteisöveron osa). Ehkä jopa enemmään.

    Kevät näämä tullut ja hormoonit hyrrää.

    Kualeppi kirjoitti: (20.4.2012 9:25:39)

    -no eagle- kirjoitti: (20.4.2012 9:03:50)
    Onko täälläkin vastustusta kotimaisen koivuvanerin käytölle hybridirakenteissa ?

    On. Vastustan koivuvanerin käyttöä hybridirakenteissa lähes yhtä paljon kuin yritysten maksamaa pakollista kirkollisveroa (yhteisöveron osa). Ehkä jopa enemmään.

    No sittenhän sä vastustat asiaa yhtä kovaa Aalto-Yliopiston kevytrakennelabra ( ? ), joka tosin totesi ensialkuun, että aihe/suunnitelma saattaa olla toimiva.

    Vastustitko myös ’rötösherra-/rouvajahdin’ lopputulosta ?

    Nimetön

    -no eagle- kirjoitti: (20.4.2012 10:02:32)

    Vastustitko myös ’rötösherra-/rouvajahdin’ lopputulosta ?

    Riippuu lopputuloksesta. Jos lopputulos on se, että Merisalot ja Yli-Saunamäki katsovat peiliin ja toteavat, että tulihan tässä kusetettua aika montaa tahoa, olen rangaistukseni ansainnut, otan opikseni ja muutan tapani. Tässä tapauksessa lopputulos on ok.

    Jos taas lopputulos on se, että herrat selittelee ittelleen tekemisiään ja itkevät oikeuden tehneet karmean mokan loppuelämänsä ajan, vastustan kiivaasti lopputulosta.

    Oliko sulla muihin asioihin tarvetta kuulla mun mielipidettä 🙂

    Kualeppi kirjoitti: (20.4.2012 10:23:53)

    Oliko sulla muihin asioihin tarvetta kuulla mun mielipidettä 🙂

    Haluaisin kuulla spesifisemmän selityksen miksi vastustat koivuvaneria hybridi-/komposiittirakenteissa. Tällä linjalla on kuitenkin myös maailmankuulu Scaled Composites ? Lienet kuullut SS1 ja SS2 avaruusaluksista ?

    Kaiveleeko sua edelleen tämä 1931 tapahtunut onnettomuus jossa määriteltiin puu sopimattomaksi lentokoneissa ?

    Bazaar, Kansas ja FAA

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 37)
Vastaa aiheeseen: Taitolentokone teki pakkolaskun golfkentälle !

Etusivu Foorumit Yleistä Taitolentokone teki pakkolaskun golfkentälle !