Aihe: Svingimuutos - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][16]
KilpailuaSuomalaista

Svingimuutos

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Svingimuutos

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

Antsu kirjoitti: (18.1.2008 21:56:00)

Se, miksi tulkitsen oman tekniikkani oikeellisuutta enemmän osuman laadun ja pallon radan perusteella, kuin itse harjoitteen kannalta johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, ettei minulla ole ketään siinä vieressä katsomassa teenkö harjoitteen oikein, tai miltä swingini näyttää.

Tietysti teen myös harjoitteita, mietiskellen ja ’maistellen’, pohtien miksi jokin voisi tai ei voisi toimia, miten se vaikuttaisi ja missä. Jotta voisin ymmärtää ’Miten’ jokin tapahtuu, on minun ensin tiedettävä/keksittävä/kuultava ’Miksi’ niin tapahtuu =)

Tuossa iso pointti oppimisen kannalta.

Jostain sinun täytyy ensin hakea ymmärrys mitä pitäisi tapahtua, koska sen ymmärtäminen on kaiken perusta

Sitten pääset vaiheeseen miltä pitäisi tuntua. Myös sen jälkeen miltä pitäisi näyttää.

hmm… enpäs kerrokaan enempää vaan heitän kysärin puolelle

Minkä pitäisi näyttää ja tuntua joltain. Millä pääset omaan harjoitteluun kiinni?

Antsu kirjoitti: (18.1.2008 13:28:21)
    Itse koin herätyksen toissa viikolla luettuani GDG:n ’Stop & Go’ -artikkelia.

Se pisti pohtimaan, ja hallissa sitten koetin soveltaa ajatuksia käytäntöön. Ensimmäiset swingit olivat vähän hakuammuntaa, mutta sitten maltoin pitää pienen breikin (sekunnin verran) bs:n ja ds:n välillä. Osumat olivat sen jälkeen välillä niin makoisia ettei klubituuppari näe sellaisista kuin märkiä päiväunia, jos niitäkään. Lantion kierto tapahtui kuin itsestään, ja käsien merkitys downswingissä väheni lähes olemattomaksi. Tietysti välillä tuli pusheja ja huonojakin osumia, mutta kaikinpuolin se oli mielestäni askel täysin oikeaan suuntaan.

Hyvä Antsu! Ensi vilkaisulta tuli kyllä negatiivinen pohjavire tuohon harjoitukseen, mutta lueskelin tarkemmin saatetekstin ja sillä sai paljon ’anteeksi’. Kuten täällä Scoop ja ts jo vihjailivat, näissä on tärkeä hahmottaa mihin niillä pyritään ja ennenkaikkea, miksi se kohdallasi toimi. Ettei käy niin kuin Tuhkimolle. Taika katoaa. Voihan tälläkin sadulla olla onnellinen loppu kuin Tuhkimolla, eipä silti.

Bosco kirjoitti: (19.1.2008 0:25:33)
    …mutta kaikinpuolin se oli mielestäni askel täysin oikeaan suuntaan.

hahmottaa mihin niillä pyritään ja ennenkaikkea, miksi se kohdallasi toimi…

Tarkennan: vastaus timingin parantaminen, osuman parantaminen, scratch hcp tai Ryder Cup eivät ole hyödyllisiä oppimisen kannalta. Liiallisen sivuttaisliikkeen poisto yläkropassa bsw.ssä (ja siten myös dsw-ssä) eli painonsiirtäjäilmiö voisi olla esimerkki konkreettisemmasta vaikutuskohdasta. Tämä taas on seurausta niistä ts:n hakemista primitiivisemmistä mielikuvista.
    Haitalliseksi drilli käy, jos se ikäänkuin jää päälle eli muuttuu osaksi svingiä, eikä ohjaa svingiä oppimisen tielle. Tuossa jää äkkiä oppimatta se ,mitä löpulta haetaan eli dsw:n alkaminen jo bsw:n ollessa vielä käynnissä eli dynaaminen suunnanmuutos.

ts

Joitain kohtia bacswingistä voi oppia kohtalaisen hyvin harjoittelemalla vaiheittain ja hakemalla positioita.

Backswingin yläasennon oppimisessa, sen hakeminen oikeaksi pysäytyksen kautta, voi toimia kohtalaisen hyvin.

Downswingin tiettyjen liikkeiden oppimiseen voi olla joskus pieni apu vaiheittaisista liikkeistä

Swingin voi oppia vain vauhdissa ja dynaamisena liikesarjana. Ei positioiden kautta.

Parti PersiMonni kirjoitti: (18.1.2008 16:38:24)
    Pyörimisliikkeen ymmärtäminen: vaikka maila liikkuisikin planella niin silti oman tekemisen ei tarvitse keskittyä planen suuntaiseen liikkeeseen. Hassua että mitä enemmän itse ajattelee swingiään kropan pyörähtämisenä pystysuuntaisen akselin ympäri niin sitä enemmän maila liikkuu luonnostaan planella. Go figure.

Ei osumaa palloon: Aikaisemmin olin keskittynyt 90%:sti koko huomiostani osumaan. Tuo maila tietoisesti palloon ja kaikki on siinä. Ei toimi kovin hyvin.
    Nyt ajattelen swingiä enempi kokonaisuutena ja fokus on mainitussa kropan pyörähtämisessä. Suuri ihme, mutta niin se vaan pallo napsahtaa venttiiliin vaikkei siihen keskity koko tarmolla.

Täsmälleen. Parempi tasapaino ja tarkempi mailan liike vähentävät osumahajontaa. RR, jonka itse tunnistan oikean kämmenen tyven työntämisenä saaton jatkamiseksi down the line ja samalla vasen kynnärvarsi tekee reversekiertoa ja ’venyy’. KsLiike tapahtuu tietoisessa muodossa selvästi impactin jälkeen, mutta vaikutus on impactissä.
    Lyönnissä vastaava järjenvastainen ihme on se, että dsw ikäänkuin lähtee käsittämättömästä asennosta selkä lähes menosuuntaan ja vasen lonkka tuntuu ’saluunanovikäännöksessä’ työntyvän menosuuntaan tai jopa viistosti targetlinea kohti. Tässä vaiheessa on vaikea uskoa, että pallo voi oikeasti lähteä haluttuun suuntaan ja suhteellisen suoraan. Mutta kyllä se lähtee. Mitä nyt ajoitus joskus karkaa, mutta toistojen lisääminen vähentävät vabhoja taipumuksia.

Selkävaivat: Kehoitan vakavasti jokaista selän kipeytymisestä kärsivää tarkastamaan oman swinginsä perusteet. Minulle oli kehittynyt vakaa käsitys siitä että swingi rasittaa selkää ja kipeä selkä on väistämätön seuraus pallonlyömisestä. Vaan eipä ole enää.
    Tämä swingimuutos on lopettanut selkäkivut kokonaan. Pystyn lyömään nyt 2-3 kertaa enemmän palloja treeneissä ja seuraavana aamuna ei edes tiedä käyneensä hallilla.

Allekirjoitan.

Mulla olis ollut vielä pari juttua, mutta ne sitten toiste. Nyt pitää mennä…

Niin mullakin. Mulla ei nyt tosin ole kiire minnekään.

ts

fukke diise saisse kirjoitti: (18.1.2008 18:26:12)

Onk jiikoollakin svingimuutos meneillään? Ilmoittele, jos tiedät sen tulevan Floridaan pelaamaan.

Kerkesin nyt tuon ohjelman katsomaan, eikä sieltä ikävä kyllä FL:ää mstään löytynyt.

9- 10.3 Myrtle Beach SC
    14-16.3 Forest Heights GA
    23-25.3 Bulls Bay SC
    4-6.4 CHAMPIONS RETREAT GOLF CLUB GA
    14.15.4 Palisades Country Club NC
    26-27.4 Birdwood Golf Course Va

Ja sitten perään regionalit ja finaalit (toivottavasti)

Aika tiivistä menoa muutenkin tuo kevät

Ha haa! Tänään tuli kiireessä pari koppaa season golfissa lyötyä ja ensimmäisen kerran uskalsin yrittää tietoisesti RR:ää kunnolla kokeilla, kun lantioon on saatu vähän vauhtia. Kyllä sieltä feidi tuli, omasta mielestä:) tai sitten slaissi:(.
    Tuntui kuitenkn ihan hyvältä, pääsisköhän tuota positiiviseen luuppiin jos sitkeästi jaksaisi?

Kaveri kuvasi tänään mun svingiä ja mulla haihtu heti turhat luulot kehityksestä. Mä näin siinä otoksessa sellasen tosi tönkön kaverin joka bobbas kun ei muuten kiertynyt. Pitää näköjään toi liikkuvuuskin ensin saada paranemaan ennenkuin voi alkaa odottamaan mitään luuppeja. Annampa pari kuukautta itselleni lisäaikaa ja sitten vertailevaa otosta.

ts kirjoitti: (18.1.2008 22:16:11)

Minkä pitäisi näyttää ja tuntua joltain. Millä pääset omaan harjoitteluun kiinni?

Melkein unohtui vastata tähän ketjuun.

Pääsen omaan harjoitteluun kiinni hiomalla oikeanlaista taaksevientiä. Suurin ongelmani on (tai oli) vähän liian ’laakea’ BSW, seurauksena maila liian alhaalla BSW:n yläasennossa, ja kauhea riuhtaisu lantiolla jotta pääsi takasin osumaan. Melkein pomppasi olkapää aina paikaltaan.. Kun pro sitten ehdotti asian korjaamista vähän pystymmällä ja lyhkäsemmällä BSW:llä niin huomasin itse mitä tein väärin. Ei liikaa taakse, mutta riittävästi kuitenkin.

Siinäpä tämän hetken harjoittelusuunnitelmat. Varmaan vähän gripissä kanssa vikaa kun pitää kiertää vasenta rannetta niin paljon BSW:ssä että saa napakamman osuman. Mutta sitä ehtii hioa myöhemminkin. Kuitenkin pahin mitä tuosta ranteiden käännön puutteesta seuraa on että lapa on pikkuisen kiinni osumassa ja tulee hienonhieno draw. Vielä kun on vähän turhan paljon offsettiä lavoissa ja liian upright lie, niin sinne vasemmallehan se tuntuvat vetävän.

Sillä minä omaan harjoitteluuni pääsen kiinni. Pari kertaa taakseviennin kuivaharjoittelua, sit ajatukset lyönnin kohteeseen (’Tässä pallo, tuonne se laitetaan.’) ja swingi hyvällä tempolla ja rytmillä liikkeeseen. Toistetaan ad infinitum, eli kunnes pallot loppuvat =)

Jos mietin liian paljon taaksevientiä ennen lyöntiä, niin sitten kaikki hajoaa kun ajatukset ei oo kokonaisuudessa vaan pelkästään siinä yhdessä liikkeessä.. Seurauksena jos jonkinlaisia osumia sitten..

ts

Antsu kirjoitti: (4.2.2008 22:51:28)

ts kirjoitti: (18.1.2008 22:16:11)

Melkein unohtui vastata tähän ketjuun.

Pääsen omaan harjoitteluun kiinni hiomalla oikeanlaista taaksevientiä. Suurin ongelmani on (tai oli) vähän liian ’laakea’ BSW, seurauksena maila liian alhaalla BSW:n yläasennossa, ja kauhea riuhtaisu lantiolla jotta pääsi takasin osumaan. Melkein pomppasi olkapää aina paikaltaan.. Kun pro sitten ehdotti asian korjaamista vähän pystymmällä ja lyhkäsemmällä BSW:llä niin huomasin itse mitä tein väärin. Ei liikaa taakse, mutta riittävästi kuitenkin.

No mun vastaus oli aika paljon yksinkertasempi: Loppuasento.

Mikähän siinä on että vaikka koittaa ihan tietoisesti olla miettimättä näitä golfjuttuja (siis ollenkaan) niin varsinkin työaikana lipsahtaa mieleen kaikenlaista RR:stä divotin pituuteen.

No. Käytiin Paksiksen kanssa sunnuntaina lyömässä kuulia Suomenojalla. Mulle tyypillisen 20-30 pallon ’ei-mitään-väliä-mihin-lähtee’ lämmittelylyönnin jälkeen aattelin koittaa panostaa tohon mun sydäntä lähellä olevaan perse-osastoon. Ja lähinnä sen pois tieltä toimittamiseen.

Eli koitin vaan kääntää lantiota niin äkäisesti kuin pystyin alas tullessa (alkaen suunnilleen sillä hetkellä kun bäkäri lähestyy huippuaan). Ja kas kummaa! Yhtäkkiä muistin miltä tuntuu lyödä palloa ihan oikeasti! Mä oon vaan vanhemmiten tullut vissiin niin laiskaksi etten viitsi palloa lyödessäkään käyttää energiaa tehdä sitä kunnolla…

(Tapsa jos muistat niin siitä lantiostahan oli puhetta kun viimeksi nähtiin… Siis kaiken sen muun lisäksi)

Aivan varmasti siinä sivussa muuttui joku muukin asia (taas) mutta lyöminen tuntui sen verran hyvältä, että sen täytyy näyttää tosi pahalta. Pitänee raahata videokamera mukaan seuraaviin lyöjäisiin ja katsoa missä mennään noin visuaalis-poliittisesti.

ts kirjoitti: (4.2.2008 23:14:39)

Mitä tarkoitat tällä ?

Loppuasento on aina osien summa. Esimerkiksi ylipitkä backswingi johti minun kohdallani usein epätasapainoiseen loppuasentoon. Melkein aina kaaduin pikkuisen sivulle vaikka pallo lähtikin hyvin.
    Mutta tätä vikaa ei voi korjata säätämällä sitä loppuasentoa, vaan sen korjaus aloitetaan tietysti backswingin lyhentämisestä.

Ettet vain sortunut tiivistämään liikaa ? =)

Antsu kirjoitti: (5.2.2008 17:28:51)

Mitä tarkoitat tällä ?

Loppuasento on aina osien summa. Esimerkiksi ylipitkä backswingi johti minun kohdallani usein epätasapainoiseen loppuasentoon. Melkein aina kaaduin pikkuisen sivulle vaikka pallo lähtikin hyvin.
    Mutta tätä vikaa ei voi korjata säätämällä sitä loppuasentoa, vaan sen korjaus aloitetaan tietysti backswingin lyhentämisestä.

Kyllä se varmaan ihan tuota tarkoitti. Paras treeni mitä itse olen tehnyt koko golf urani aikan on ollut parin tunnin lyöntisessio jossa joka lyönnin tavoitteena on tasapainoinen loppuasento. Jäsentää palikoita melko hyvin koko svingissä.

ts

Antsu kirjoitti: (5.2.2008 17:28:51)

Mitä tarkoitat tällä ?

Enpä tiivistänyt liikaa. Loppuasento on nimenomaan osien summa.

Ylipitkää backswingiä en vielä ole onnistunut näkemään ensimmäistäkään. Vääristä mielikuvista johtuvai erilaisia vuotoja sensijaan paljonkin.

Hitto mun pitäs nyt jaksaa tohon Tetsan viestiin kommentoida jotain viiltävän analyyttista…hmm…

ts kirjoitti: (5.2.2008 22:59:29)
    … Vääristä mielikuvista johtuvia erilaisia vuotoja sensijaan paljonkin. …

Lyhentämisen sijaan siis paikkaamaan vuotoja. Tiä sitten tuleeko tuostakaan vielä riittävän hyvää ymmärrystä asiaintilan korjantaan ohjenuoraksi ajatellen. Unohtuu se posture mittarina kuitennii fixaajan ajatuskista. Ymmärrys on varmasti syvemmällä. Mutta ainakaan minä en tajua että kuinka paljon.

Hitto mun pitäs nyt jaksaa tohon Tetsan viestiin kommentoida jotain viiltävän analyyttista…hmm…

Mutta sulta loppui kuitenki kunto kesken? No, ei se mitään. En mä oikeastaan mitään sen kummempia analyysejä kaivannutkaan, oikeastaan kirjoitin tuon itselleni jonkinlaiseksi muistilapuksi. Sen verran on tässä matkan varrella tullut laitettua palloa ilmaan että jonkinlainen haju on siitä kun homma pelittää…

ts

Tetsa kirjoitti: (6.2.2008 7:27:17)

Mutta sulta loppui kuitenki kunto kesken? No, ei se mitään. En mä oikeastaan mitään sen kummempia analyysejä kaivannutkaan, oikeastaan kirjoitin tuon itselleni jonkinlaiseksi muistilapuksi. Sen verran on tässä matkan varrella tullut laitettua palloa ilmaan että jonkinlainen haju on siitä kun homma pelittää…

Nosiis loppuhan se niin. Ja nyt on vissiin ollu laturin piuha löyällä kun väsyttää nii hemmetisti. Mutta siis toi ei oikeestaan ollu tohon sun juttuun toi ajatus mikä heräs. Liitty enemmänkin tohon muutosprosessiin aksililla paljon/vähän

Mutta kunhan mä tästä toivun…

ts kirjoitti: (6.2.2008 9:03:26)

Nosiis loppuhan se niin. Ja nyt on vissiin ollu laturin piuha löyällä kun väsyttää nii hemmetisti. Mutta siis toi ei oikeestaan ollu tohon sun juttuun toi ajatus mikä heräs. Liitty enemmänkin tohon muutosprosessiin aksililla paljon/vähän

Mutta kunhan mä tästä toivun…

Siis mitä sä oot oikein napostellu? Jätä ne vähänkin arveluttavat sienet sinne metsään, sun juttuja on hyvänäkin päivänä välillä vähän vaikea tajuta…

ts

Tetsa kirjoitti: (5.2.2008 10:44:22)

Aivan varmasti siinä sivussa muuttui joku muukin asia (taas) mutta lyöminen tuntui sen verran hyvältä, että sen täytyy näyttää tosi pahalta. Pitänee raahata videokamera mukaan seuraaviin lyöjäisiin ja katsoa missä mennään noin visuaalis-poliittisesti.

Eikunsiis sitähän mun vaan piti tästä vääntää, että aika olennaisen toit esiin tuossa ekassa lauseessa. Mietin sitä siltä kannalta, että kun porukka koittaa yhtä asiaa kerrallaan ja silleen välttäen isoja kertamuutoksia parantaa swingiään. Niiden tulokset yleensä ei näy liikkeessä eikä pallon lennossa. Edes vielä 3 vuotta prosessin alun jälkeen.

Kaiken pitää muuttua jos joku kohta muuttuu.

Huh huh, onneksi sekin nyt sekin selvisi… eli ei Mikko yritä draw-puolelle lyöntiään kääntää:
    ’PGA:n palkitsemistilaisuudessa Ilonen uskoi myös lyövänsä loppuikänsä kilpailuissa fadea, ei drawta tai hookia, jollaisiksi Mikon lyönnit kaudella 2008 hiljattain on kotimaisessa mediassa väärinkäsitysten johdosta tulkittu.’

Dosto kirjoitti: (8.2.2008 10:03:20)
    Huh huh, onneksi sekin nyt sekin selvisi… eli ei Mikko yritä draw-puolelle lyöntiään kääntää:
    ’PGA:n palkitsemistilaisuudessa Ilonen uskoi myös lyövänsä loppuikänsä kilpailuissa fadea, ei drawta tai hookia, jollaisiksi Mikon lyönnit kaudella 2008 hiljattain on kotimaisessa mediassa väärinkäsitysten johdosta tulkittu.’

Minäkin huokasin helpotuksesta.

Pari asia, jotka on nytkäyttänyt hommaa vielä eteenpäin:
    1. Tieto siitä mihin suuntaan grippiä(mailaa) vedetään LANTION avulla, mikä on vasemman käsivarren rooli ja miten oikea pysyy mahd pitkään alla.

2. Miten lantio saadaan liikkumaan ja miten se liikkuu= Mielikuvana bäkärin lopussa asento tuntuu pikaluistelijan lähtöasennolta(jalkojen osalta). Lantiota ei siis liikuteta vatsan, hartioiden eikä pään avulla vaan= Vasen P***e liikkuu kohdelinjalta taakse ja oikea potkaisee eteen(EI KOHTEEN VAAN KOHDELINJAN SUUNTAAN) ja kas lantio pyörii!

Pulli-Paavo kirjoitti: (11.2.2008 15:37:35)
    Pari asia, jotka on nytkäyttänyt hommaa vielä eteenpäin:
    1. Tieto siitä mihin suuntaan grippiä(mailaa) vedetään LANTION avulla, mikä on vasemman käsivarren rooli ja miten oikea pysyy mahd pitkään alla.

2. Miten lantio saadaan liikkumaan ja miten se liikkuu= Mielikuvana bäkärin lopussa asento tuntuu pikaluistelijan lähtöasennolta(jalkojen osalta). Lantiota ei siis liikuteta vatsan, hartioiden eikä pään avulla vaan= Vasen P***e liikkuu kohdelinjalta taakse ja oikea potkaisee eteen(EI KOHTEEN VAAN KOHDELINJAN SUUNTAAN) ja kas lantio pyörii!

SIIS JALOILLA, ja homma rupeaa purkaantumaan alhaalta ylös.

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #233737 kohteessaSvingimuutos

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Svingimuutos