Aihe: Suunnan vaihto - Golfpiste.com

24.9.–1.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][22]
KilpailuaSuomalaista

Suunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto

Esillä 25 viestiä, 2,251 - 2,275 (kaikkiaan 2,469)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #242669 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (14.11.2011 19:33:37)

    data kirjoitti: (14.11.2011 19:22:25)

    ts kirjoitti: (14.11.2011 18:26:00)
    Onhan hän kuitenkin pystynyt laskelmilla osoittamaan lavan kiertyneen kohdelinjaan nähden 90 astetta avoimesta suoraksi osumaan tullessa. Se on hieno suoritus matemaattisesti, mutta joku olisi tuon voinut ihan muutakin kautta oivaltaa 😀

    Se on ihan hyvä, jos vaikka aluksi noinkin asian ymmärrät. Hyvä alku sanoisin. Vaikka idea on vähän mutkikkaampi eikä silleen käsittele pesäpalloa, niin ainakaan et hirveästi mene metsään tuossa.

    En toki yhtään, mutta mä voin paljastaa sulle salaisuuden, kunhan et kerro kellekään: Kaikki hyvät pelaajat on tajunnu jo läpi vuosisatojen, että lapa pitää saada kohtalaisen suoraksi osumassa. Ja aattele, ihan ilman mitään tietokonemallinnuksia!! He ovat jopa keksineet erilaisia tapoja saada sen suoraksi, mikä on minusta aivan huikeaa, ilman tietokonemallinnuksia. Osa on jopa oivaltanut sellaisen asian, millä lapa saadaan kulkemaan mahdollisimman suorassa pitkän matkan. Heistä jotkut ovat onnistuneet tuolla tavoin voittamaan lukuisia isoja kilpailujakin.

    Sitten on ihmisiä, jotka ovat keksineet miten nuo eri tavat toimivat ja mitkä niiden erot ovat. Ihmisiä, jotka pystyvät nuo eri tavat esittämään ja ihan 100% varmuudella näyttämään, miten tuo tapahtuu, ilman että käsivarsissa tapahtuu pienintäkään sulkevaa kiertoa. Voitko kuvitella…. no ei se mitään. Minä kuitenkin näytän sitä päivittäin, enkä ole lainkaan yksin tuossa joukossa.

    Voitko kuvitella miten hassulta tuollaisista ihmisitä tuntuu, kun väität että se ei ole mahdollista? Ja ajattele… joku noista on sentään pelannut 20 vuotta pääkiertueella tietämättä, että se ei voi noin toimia. On se hyvä ettei tiennyt.

    Tämä jos on sellaista kamaa mihin Datan pitäisi vastata: ’mielenkiintoista, olisipa kiva tavata naamatusten ja voisit näyttää mistä puhut ja minä voisin vaikka kertoa simuohjelmallani mitä ajan takaa ja miksi minun mielestä noin ei voi tapahtua’

    Mitäs veikaatte, selviäisikö asiat nopeammin ja molemmat vielä oppisivat toisiltaan roimasti uusia asioita?

    #242670 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Onse kele kun ei sitä edit-nappia saa aikaseksi….olisko aikaa uudistaa tämä foorumi?

    Tuon jos sana ei kuulu tuohon mukaan.

    #242671 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Jamasa kirjoitti: (14.11.2011 19:40:48)
    [
    Tämä jos on sellaista kamaa mihin Datan pitäisi vastata: ’mielenkiintoista, olisipa kiva tavata naamatusten ja voisit näyttää mistä puhut ja minä voisin vaikka kertoa simuohjelmallani mitä ajan takaa ja miksi minun mielestä noin ei voi tapahtua’

    Mitäs veikaatte, selviäisikö asiat nopeammin ja molemmat vielä oppisivat toisiltaan roimasti uusia asioita?

    Eihän tuollaista voi tapahtua kuten hyvin tiedät nuo liikkeet nähneenä.

    Olishan se kovin synkkä ajella kotiin miettien miten hölmö on ollu vuosi kaudet kun ei ole noin yksinkertaista asiaa ymmärtänyt. Paljon helpompi jatkaa ’tietämättömänä’ ja heitellä mitäänsanomattomuuksia yrittäen muka jotenkin niillä säilyttää kasvonsa, vaikka mitään säilytetävää ei ole ollut vuosiin.

    No jospa tuo herra taas hetken pysyisi sivussa kun oltiin jälleen pääsemässä itse aiheen pariin, niin voitaisiin vaikka siitä jatkaa.

    #242672 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    data kirjoitti: (14.11.2011 17:51:32)Se tarve on varmaan tuolla USGA:n puolella. Sieltä tuleva materiaali kun tukee noita mun laskelmia. Mut hei…ei se mitään…kuule hei….avatkaa te sitä lapaa kaikessa rauhassa.

    Olen ymmärtänyt että niillä on se Iron Byron swingimallina kun keskityvät lähinnä välineiden testaamiseen. Iron Byron lyö kieltämättä erittäin toistettavasti ja sopii varmaan 100% dp malliin.

    #242673 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (14.11.2011 20:41:32)

    Jamasa kirjoitti: (14.11.2011 19:40:48)
    [
    Tämä jos on sellaista kamaa mihin Datan pitäisi vastata: ’mielenkiintoista, olisipa kiva tavata naamatusten ja voisit näyttää mistä puhut ja minä voisin vaikka kertoa simuohjelmallani mitä ajan takaa ja miksi minun mielestä noin ei voi tapahtua’

    Mitäs veikaatte, selviäisikö asiat nopeammin ja molemmat vielä oppisivat toisiltaan roimasti uusia asioita?

    Eihän tuollaista voi tapahtua kuten hyvin tiedät nuo liikkeet nähneenä.

    Olishan se kovin synkkä ajella kotiin miettien miten hölmö on ollu vuosi kaudet kun ei ole noin yksinkertaista asiaa ymmärtänyt. Paljon helpompi jatkaa ’tietämättömänä’ ja heitellä mitäänsanomattomuuksia yrittäen muka jotenkin niillä säilyttää kasvonsa, vaikka mitään säilytetävää ei ole ollut vuosiin.

    No jospa tuo herra taas hetken pysyisi sivussa kun oltiin jälleen pääsemässä itse aiheen pariin, niin voitaisiin vaikka siitä jatkaa.

    Alkuperäinen versio meni ts:n nupissa todennäköisesti näin.

    Kannattaakohan sitä dataa sittenkään kutsua.
    Olishan se kovin synkkä ajella kotiin miettien miten hölmö on ollu vuosi kaudet kun ei ole noin yksinkertaista asiaa ymmärtänyt. Miten vain se data älysi sen ajan vaikutuksen huomioida.

    #242674 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    data kirjoitti: (14.11.2011 21:40:34)

    Kannattaakohan sitä dataa sittenkään kutsua.
    Olishan se kovin synkkä ajella kotiin miettien miten hölmö on ollu vuosi kaudet kun ei ole noin yksinkertaista asiaa ymmärtänyt. Miten vain se data älysi sen ajan vaikutuksen huomioida.

    On sulla Väyrysen itseluottamus täytyy sanoa. Mutta Paavo vaikuttaa kyllä varsin fiksulta sun rinnalla.

    Oletko muuten miettinyt miksi joku juttu on 4D eikä 3D?

    Mutta sun kutsumista en ole epäillyt hetkeäkään ja kutsu on voimassa. Pari tyyppiä on luvannu jo tulla videoimaankin tuon tilaisuuden. Nyt on vaan kysymys siitä, onko sinussa miestä tulemaan vai jatkatko väistelyä?

    #242675 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Mikäli tätä debattia yhtään on seurannut, kannattaa käydä lukaisemassa noitten lag juttujen lisäksi myös noi Kelvinin grippijutut. Oikeastaan niissä on tiivistettynä ja erinomaisin kuvin ja animaatioin käyty läpi lähes kaikki nuo jutut, mistä tässäkin ketjussa on väännetty viime aikoina – on hoganit ja mahanit, devitaatiot ja supinaatiot jne… Noista löytyy myös huima määrä tour pelaajien kuvia osumista jne., erittäin valaisevaa!

    linkki 1
    linkki 2
    linkki 3

    Jos vain jaksaa lukea nuo kaikki läpi ja paneutua noihin termeihin, niin erittäin mielenkiintoista on ja tukee täälläkin esitettyjä näkemyksiä. Melko ihmeellisyksiä pystyvät nuo ammattilaiset tekemään (kun on riittävän taitava, eipä taida olla paljon väliä miten huitelee). Herää kyllä edelleen kysymys tuosta opettamisesta ja kuinka metsään aloittelijat saattavat mennä katselemalla telkkarista noita pro swingejä (pitäisi varmaan olla K-aloittelijat teksti ennen lähetyksiä :).

    Aika extrem kamaa on myös tuon kolmoslinkin puolen välin alapuolella oleva juttu siitä kuinka joku pro vääntää rangella O’hairin swingiä…

    Tässähän alkaa vanha peruspalloilijakin ihan innostua lajista, kun taitaa tää sitten kuitenkin olla loppujen lopuksi sitä pallon lyömistä niinkuin muutkin palloilut. Aina oon jotenkin ihmetellyt ja tuntunut tosi oudolta, kun on yritetty vääntää tuohon flippailun suuntaan. Kroppa on kuitenkin muiden pallopelien kokemusten perusteella aina pistänyt vastaan, sillä lähes kaikissa muissa mailapeleissä hallinta ja tarkkuus on syntynyt tunteesta osumassa, ’osuman pidentämisestä’, tatsista, kun pallo ja maila pysyy pidemmän aikaa kontaktissa toisiinsa… Tässähän saattaa jopa ihan innostua treenaamaan!

    #242676 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    The red line depicts where the clubface would need to be if square to the plane.Thus at this point, the clubface is at least 45-50 degrees open to the plane.

    Thus, the question of why the clubface is not massively closed at impact despite left forearm supination and right forearm pronation should be very clear.

    [IMG]

    At this position, Trevor has supinated the left wrist so that it is now flat The clubface has moved closer to square however is still not square to the plane.

    Trevor squares the clubface with his forearms. The left forearm supinates, left wrist moves into flexion and ulnar deviates while his right forearm pronates,

    Mä en näköjään olekaan ainoa, joka on ymmärtänyt kaikki suunnat ja muut asiat pieleen tuossa Mahan-analyysissäni 😀

    #242677 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    data kirjoitti: (15.11.2011 9:53:47)

    The red line depicts where the clubface would need to be if square to the plane.Thus at this point, the clubface is at least 45-50 degrees open to the plane.

    Thus, the question of why the clubface is not massively closed at impact despite left forearm supination and right forearm pronation should be very clear.

    [IMG]

    At this position, Trevor has supinated the left wrist so that it is now flat The clubface has moved closer to square however is still not square to the plane.

    Trevor squares the clubface with his forearms. The left forearm supinates, left wrist moves into flexion and ulnar deviates while his right forearm pronates,

    Mä en näköjään olekaan ainoa, joka on ymmärtänyt kaikki suunnat ja muut asiat pieleen tuossa Mahan-analyysissäni 😀

    Et toki ole. Monihan nuo on ymmärtänyt väärin.

    Miksi tuossa ei ole osumahetken kuvaa mukana? Siitä voisi nähdä, että vasen kyynärvarsi ei ole kiertynyt suhteessa olkavarteen. Ettei vaan tois kuitenkin sitä osumaan ulnaarideviaation kautta…

    Mutta onhan toki hienoa käyttää ’tieteellisenä’ todisteen lausumaa, jossa puhutaan ranteen supinaatiosta ja miten se on suoristanut ranteen kuperasta flatiksi 😀

    #242678 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Edellisen viestin kuvien ja tekstin lähde oli siis: aroundhawaii.com

    #242679 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    data kirjoitti: (15.11.2011 10:01:58)
    Edellisen viestin kuvien ja tekstin lähde oli siis: aroundhawaii.com

    Nii se oli ja aina ei osu Kelvinkään oikeeseen. Laitoin siitä jo hieman meiliäkin hänelle menemään.

    #242680 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tämä on jo niin pitkä viestiketju, että tätäkin asiaa on voitu käsitellä mutta haluaisin silti kysyä ts:ltä tuosta crossaamisesta. Voiko crossaaminen ja RR liittyä myös jollakin tavalla swingi-tasoon. Jos swingi on yksitasoinen ja aika pysty niin tarvitseeko / voiko silloin crossata vai ohjaako pysty swingitaso enemmän siihen, että kädet lyövät suoraan läpi eli tuleeko crossaaminen automaattisemmin mukaan silloin kun kädet ja maila putoavat bäkärin alussa ja maila tulee flätimpänä impactiin.

    #242681 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Bogey kirjoitti: (15.11.2011 10:35:09)
    Tämä on jo niin pitkä viestiketju, että tätäkin asiaa on voitu käsitellä mutta haluaisin silti kysyä ts:ltä tuosta crossaamisesta. Voiko crossaaminen ja RR liittyä myös jollakin tavalla swingi-tasoon. Jos swingi on yksitasoinen ja aika pysty niin tarvitseeko / voiko silloin crossata vai ohjaako pysty swingitaso enemmän siihen, että kädet lyövät suoraan läpi eli tuleeko crossaaminen automaattisemmin mukaan silloin kun kädet ja maila putoavat bäkärin alussa ja maila tulee flätimpänä impactiin.

    Nimenomaan pysty ja yksitasoinen swingi pakottaa crossaamaan enemmän, koska siitä puuttuu tuo kolmas ulottuvuus, jossa lapa tuodaan pelaajan selän takaa osumaan. Flatimmin tullessa tuo crossaamisen tarve siis vähenee olennaisesti, koska vasemmalla olkapäällä on enemmän aikaa ja mahdollisuutta sulkea lapa.

    #242682 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ’Miksi tuossa ei ole osumahetken kuvaa mukana? Siitä voisi nähdä, että vasen kyynärvarsi ei ole kiertynyt suhteessa olkavarteen. Ettei vaan tois kuitenkin sitä osumaan ulnaarideviaation kautta…’ -ts

    Eikö tuo Kelvin juuri sano, että vasen ranne tekee ulnaaridevivtaatiota?

    ’Trevor squares the clubface with his forearms. The left forearm supinates, left wrist moves into flexion and ulnar deviates while his right forearm pronates…’ -Kelvin

    Toki kuten täälläkin mainittua, noista kaksitasokuvista jää paljon puuttumaan ja pysäytyskuva on aina vain osa jostain liikkeestä, mutta ainakin itselle noissa jutuissa oli niin paljon kuvia ja selityksiä mitä tuossa osumassa tapahtuu, että vahvisti juurikin noita ts:n ja bradleyn juttuja. Ts toimii ikäänkuin sanansaattajana tänne suomeenpäin, mistä noilla muilla forumeilla höpistään – kiitos edelleen siitä.

    #242683 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Beagle kirjoitti: (15.11.2011 11:33:47)
    Toki kuten täälläkin mainittua, noista kaksitasokuvista jää paljon puuttumaan ja pysäytyskuva on aina vain osa jostain liikkeestä, mutta ainakin itselle noissa jutuissa oli niin paljon kuvia ja selityksiä mitä tuossa osumassa tapahtuu, että vahvisti juurikin noita ts:n ja bradleyn juttuja. Ts toimii ikäänkuin sanansaattajana tänne suomeenpäin, mistä noilla muilla forumeilla höpistään – kiitos edelleen siitä.

    Mutta kun tuossa linkissä kaikki oli selostettu klo9-osuma väli juuri kuten minä olen täällä yrittänyt selostaa. Ja ts kertoo minun ja tuon linkin olevan väärässä. Miten voit tuosta päätyä päätelmään, että linkki vahvistaa ts:n näkemyksiä ja ts toimii sanansaattajana?

    #242684 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (14.11.2011 12:42:28)
    Se on bsw:n eräs liike, jonka kertomisesta saisi niin ison hullun leiman otsaan, että annetaanpa tulosten joskus puhua puolestaan. Toki niitäkin jo on nähty maailmalla, mutta harva tuosta vielä tarinoi.

    Itse olen vähän saanut apua sanoisiko modifioidusta lentävästä kyynärpäästä. Onkohan ts:n idea jopa sama?

    Joskus historiassa tapetilla oli ettei takakyynärpää saisi nousta ylös suunnanvaihdossa (’lentävä kyynärpää’, F Coupls, J Dali). Mutta jos lentävää kyynärpäätä tekeekin jo bs:n alkupuoliskolla tai keskivaiheilla, kyynärpään tuonti kropan lähelle ds:ssa ja siten loivempi ds voi helpottua ja riskittömämmin.

    Pallonheitosta puhuen, siinähän tapahtuu tälläinen aikainen lentävä kyynärpää. Ilman alk:ta pallonheitto olisi kankeata.

    Lentävän kyynärpää mainostaminen saattaisikin kerjätä leimakirven heilumista… Tätä ei ole tarkoitettu ohjeeksi. En ole vastuussa mistään. Älkää yrittäkö tätä kotona. Menneisyys ei ole tae tulevasta.

    #242685 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    data kirjoitti: (15.11.2011 12:31:18)

    Beagle kirjoitti: (15.11.2011 11:33:47)
    Toki kuten täälläkin mainittua, noista kaksitasokuvista jää paljon puuttumaan ja pysäytyskuva on aina vain osa jostain liikkeestä, mutta ainakin itselle noissa jutuissa oli niin paljon kuvia ja selityksiä mitä tuossa osumassa tapahtuu, että vahvisti juurikin noita ts:n ja bradleyn juttuja. Ts toimii ikäänkuin sanansaattajana tänne suomeenpäin, mistä noilla muilla forumeilla höpistään – kiitos edelleen siitä.

    Mutta kun tuossa linkissä kaikki oli selostettu klo9-osuma väli juuri kuten minä olen täällä yrittänyt selostaa. Ja ts kertoo minun ja tuon linkin olevan väärässä. Miten voit tuosta päätyä päätelmään, että linkki vahvistaa ts:n näkemyksiä ja ts toimii sanansaattajana?

    Puuh… tuota… mulla on aika monta keskustelukumppania tuolla maailmalla ja osa niistä jutuista käydään foorumeilla, osa ihan keskustellen skypen kautta ja osa privana. Ja niitä foorumeitakin on aika monta.

    Tuntuu edelleen olevan ymmärryksesi ulkopuolella, että voidaan sanoa olevan kaksi ääripäätä siinä, miten lapa tuodaan pallolle. Suorasta eli pystystä, tai sitten rajusti ympäri / flättinä. Näiden kahden välimaastoon sijoittuvat kaikki pelaajat johonkin kohti.

    Niin epäloogiselta kuin se kuulostaakin, suorasta tulevat eivät voi kehon geometrian johdosta juurikaan saada lapaa pidettyä kovin pitkään suorana. Osa pystyy vähän pidempään, mutta näkyy silloin aina kanansiipenä saatossa. Muita tuntomerkkejä noille ovat esim varsin suorat hartiat osumassa ja kyynärpäälinja hartialinjan kanssa saman suuntainen.

    Toinen tapa on sitten tuoda mailaa kehon rotaatiolla selän takaa osumaan, jolloin käsivarsien keirtoliike, joka on siis pakollinen tuossa nsimmäisessä tavassa, on suoranaista myrkkyä, koska jo varrtalon kierto yhdistettynä käsien rajuun poikittaisliikkeeseen kohdleinjaan nähden heittää lapaa rajusti kiinni. Näiden pelaajien, jotka siis käyttävät vartalon pyörimistä voimantuottona vahvimmin, on pakko jollain tavalla avata lapaa suhteessa vartaloon, ja sen he tekevät juuri tuolla käsikolmiota avaavalla liikkeellä. Kelvin mainitsee tuossa jutussaan ’right shoulder external rotation’ jota voidaan liki synonyyminä pitää pitch elbowlle, eli oikea kyynärpää putoaa alas ja liikkuu kohti palloa sisäkautta, vasemman pysyessä korkealla ja ulkona. Heidän ei koskaan tarvitse, eivätkä he edes voi sulkea lapaa käsillä, koska jo yksin vasemman olkapään kiertymä sulkee sitä sinäsä liikaa. Sen vuoksi tuo pelaajaryhmä pyrkii pitämään nimenomaan oikean kyynärpään kyljessä kiinni ja taipuneena läpi osuman, koska sen irtoaminen johatisi pallon karkaamiseen tolkuttomasti vasemmalle.

    SInun ajatuksesi tuntuu rajoittuneen kovasti tuonne ensimmäisen vaihtoehdon seuduille ja siksi näet käsivarsien rotaation ainoaksi keinoksi saada lapa kiinni. Sitä se todellakaan ei ole ja kaikki jotka tuon toisen tavan ovat edes kerran näytettynä nähneet, tietävät tuon väitteen olevan 100% faktaa. Minä olen yrittänyt tätä peliä pelata molemmilla tavoilla ja molempia myös opettanut. Tosin en aktiivista kiertoa koskaan, mutta vapautumista tuon kautta. Anteeksipyyntöni kaikille uhreille siitä, mutta onneksi rikos lienee jo vanhentunut.

    Kannattaa jossain vaiheessa hypätä sieltä kaksivipuisesta maailamsta ulos ja alkaa tutkimaan 5 vipuista systeemiä, joilla kaikilla on vakutuksensa lavan asentoon ja sijaintiin. Siellä aukeaa ihan uusi maailma nähtäväksi.

    #242686 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (15.11.2011 13:00:15)

    data kirjoitti: (15.11.2011 12:31:18)

    Beagle kirjoitti: (15.11.2011 11:33:47)
    Toki kuten täälläkin mainittua, noista kaksitasokuvista jää paljon puuttumaan ja pysäytyskuva on aina vain osa jostain liikkeestä, mutta ainakin itselle noissa jutuissa oli niin paljon kuvia ja selityksiä mitä tuossa osumassa tapahtuu, että vahvisti juurikin noita ts:n ja bradleyn juttuja. Ts toimii ikäänkuin sanansaattajana tänne suomeenpäin, mistä noilla muilla forumeilla höpistään – kiitos edelleen siitä.

    Mutta kun tuossa linkissä kaikki oli selostettu klo9-osuma väli juuri kuten minä olen täällä yrittänyt selostaa. Ja ts kertoo minun ja tuon linkin olevan väärässä. Miten voit tuosta päätyä päätelmään, että linkki vahvistaa ts:n näkemyksiä ja ts toimii sanansaattajana?

    Puuh… tuota… mulla on aika monta keskustelukumppania tuolla maailmalla ja osa niistä jutuista käydään foorumeilla, osa ihan keskustellen skypen kautta ja osa privana. Ja niitä foorumeitakin on aika monta.

    Tuntuu edelleen olevan ymmärryksesi ulkopuolella, että voidaan sanoa olevan kaksi ääripäätä siinä, miten lapa tuodaan pallolle. Suorasta eli pystystä, tai sitten rajusti ympäri / flättinä. Näiden kahden välimaastoon sijoittuvat kaikki pelaajat johonkin kohti.

    Niin epäloogiselta kuin se kuulostaakin, suorasta tulevat eivät voi kehon geometrian johdosta juurikaan saada lapaa pidettyä kovin pitkään suorana. Osa pystyy vähän pidempään, mutta näkyy silloin aina kanansiipenä saatossa. Muita tuntomerkkejä noille ovat esim varsin suorat hartiat osumassa ja kyynärpäälinja hartialinjan kanssa saman suuntainen.

    Toinen tapa on sitten tuoda mailaa kehon rotaatiolla selän takaa osumaan, jolloin käsivarsien keirtoliike, joka on siis pakollinen tuossa nsimmäisessä tavassa, on suoranaista myrkkyä, koska jo varrtalon kierto yhdistettynä käsien rajuun poikittaisliikkeeseen kohdleinjaan nähden heittää lapaa rajusti kiinni. Näiden pelaajien, jotka siis käyttävät vartalon pyörimistä voimantuottona vahvimmin, on pakko jollain tavalla avata lapaa suhteessa vartaloon, ja sen he tekevät juuri tuolla käsikolmiota avaavalla liikkeellä. Kelvin mainitsee tuossa jutussaan ’right shoulder external rotation’ jota voidaan liki synonyyminä pitää pitch elbowlle, eli oikea kyynärpää putoaa alas ja liikkuu kohti palloa sisäkautta, vasemman pysyessä korkealla ja ulkona. Heidän ei koskaan tarvitse, eivätkä he edes voi sulkea lapaa käsillä, koska jo yksin vasemman olkapään kiertymä sulkee sitä sinäsä liikaa. Sen vuoksi tuo pelaajaryhmä pyrkii pitämään nimenomaan oikean kyynärpään kyljessä kiinni ja taipuneena läpi osuman, koska sen irtoaminen johatisi pallon karkaamiseen tolkuttomasti vasemmalle.

    SInun ajatuksesi tuntuu rajoittuneen kovasti tuonne ensimmäisen vaihtoehdon seuduille ja siksi näet käsivarsien rotaation ainoaksi keinoksi saada lapa kiinni. Sitä se todellakaan ei ole ja kaikki jotka tuon toisen tavan ovat edes kerran näytettynä nähneet, tietävät tuon väitteen olevan 100% faktaa. Minä olen yrittänyt tätä peliä pelata molemmilla tavoilla ja molempia myös opettanut. Tosin en aktiivista kiertoa koskaan, mutta vapautumista tuon kautta. Anteeksipyyntöni kaikille uhreille siitä, mutta onneksi rikos lienee jo vanhentunut.

    Kannattaa jossain vaiheessa hypätä sieltä kaksivipuisesta maailamsta ulos ja alkaa tutkimaan 5 vipuista systeemiä, joilla kaikilla on vakutuksensa lavan asentoon ja sijaintiin. Siellä aukeaa ihan uusi maailma nähtäväksi.

    Väärin. Ratkaisevaa on hartiakiertoakselin kulma tasoon nähden ei tason asento sinänsä. Vaikka löisit palloa pesäpallolyöntinä metrin tiin päältä, on lapa suljettava supinoimalla, jos se kulkee vahvasti auki ennen osumaa. Itse asiassa tuossa vielä enemmän, koska hartiakiertoakseli on tason normaalivektorin suuntainen.

    #242687 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Pete Rose baseball swing

    Kyllä tuossa näyttää siltä, että nuo baseballin pelaajat tuolla kropan kierrolla saattaa sen mailan suoraksi. Eipä tuossa käsillä ole muuta tekemistä kuin pitää mailasta kiinni? Tai ainakin siltä se näyttää

    Kaikki nää pelaajat näyttää lyövän tuolla tavalla ei täältä youtubesta ainakaan löydy muita tyylejä.

    #242688 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Nips kirjoitti: (15.11.2011 12:38:06)

    ts kirjoitti: (14.11.2011 12:42:28)
    Se on bsw:n eräs liike, jonka kertomisesta saisi niin ison hullun leiman otsaan, että annetaanpa tulosten joskus puhua puolestaan. Toki niitäkin jo on nähty maailmalla, mutta harva tuosta vielä tarinoi.

    Itse olen vähän saanut apua sanoisiko modifioidusta lentävästä kyynärpäästä. Onkohan ts:n idea jopa sama?

    Joskus historiassa tapetilla oli ettei takakyynärpää saisi nousta ylös suunnanvaihdossa (’lentävä kyynärpää’, F Coupls, J Dali). Mutta jos lentävää kyynärpäätä tekeekin jo bs:n alkupuoliskolla tai keskivaiheilla, kyynärpään tuonti kropan lähelle ds:ssa ja siten loivempi ds voi helpottua ja riskittömämmin.

    Pallonheitosta puhuen, siinähän tapahtuu tälläinen aikainen lentävä kyynärpää. Ilman alk:ta pallonheitto olisi kankeata.

    Lentävän kyynärpää mainostaminen saattaisikin kerjätä leimakirven heilumista… Tätä ei ole tarkoitettu ohjeeksi. En ole vastuussa mistään. Älkää yrittäkö tätä kotona. Menneisyys ei ole tae tulevasta.

    Lentävä ja nouseva kyynärpää ovat totaalisen eri asioita. Lentävä tarkoittaa sitä, kun kyynärpää on enemmän irti kohdelinjasta kuin olkapään ja ranteen linja. Se nousee silloin ikäänkuin lappeellaan ja tahtoo tulla myös alas samaa rataa. Itse tahdon kyynärpään kyllä nousevan, mutta pysyvän mieluummin tuohon linjaan nähden kohdelinjaa lähempänä. Ainakin käskytys on siihen suuntaan.

    #242689 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    data kirjoitti: (15.11.2011 12:31:18)
    Mutta kun tuossa linkissä kaikki oli selostettu klo9-osuma väli juuri kuten minä olen täällä yrittänyt selostaa. Ja ts kertoo minun ja tuon linkin olevan väärässä. Miten voit tuosta päätyä päätelmään, että linkki vahvistaa ts:n näkemyksiä ja ts toimii sanansaattajana?

    Ehkä myö sitten ymmärretään tätä lukemaamme eri tavoin, mutta mulle nuo avaavat juurikin tuota mitä ts ja hughes yrittävät valottaa – flätintämistä, miten tullaan osumaan ja mitä sen jälkeen. Ehkä sen verran vähän on tämän lajin parissa näitä juttuja mietiskellyt, että en pääse niin tarkkaan analyysiin jostain yksittäisistä asteista jne., mutta kokonaisuus on ainakin itselleni antanut helpottavan ahaa elämyksen. Aiemman ns. väkisin vääntämisen sijasta voi alkaa ajatella, että tää on kuitenkin sitä pallon lyömistä. Esimerkiksi tuo baseball-lyönti linkki aivan mainio, siinähän tuo on tuo pallon lyöminen juuri sellaisena kuin sen oma kokemus on muiden lajien kautta oppinut hahmottamaan.

    Joka tapauksessa eikö tämä ole juuri se rikkaus, kun me ihmiset hahmotetaan näitä juttuja eri tavoin? Tällöin voi kyseenalaistaa omia näkemyksiään ja ehkä oivaltaa toisin, tämä ei ole keneltäkään pois – annetaan kaikkien viheriöiden ja ajatusten kukkia.

    #242690 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ehkä tämän ketjun nimi osuu sittenkin juuri nappiin, kun ajattelee isoa kuvaa (omaa ajatustaan lyömisestä, lyönnin oppimisesta, opettamisesta jne.;)

    ’The hands/wrists are capable of a wide range of motion from up/down, side to side as well as circumduction (circular movement). They are also tied to forearm movements of supinatin/pronation. It is not as Martin Hall said on the Golf Channel “instructional” program. He put hinges on his left and right wrist and said the left wrist only moves in radial/ulnar deviation while the right hand only moves in extension/flexion. If it were only so simple! This type of oversimplified instruction might work for a tour player because they fill in the blanks athletically. But would it work for the average golfer? Highly doubt it since adults learn more analytically, we need correct information, logic and full understanding. Instead of teaching “A and Z” golf instructors need to teach “A to Z.” -Kelvin Miyahira

    #242691 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Vaihtoehto D: On olemassa yksi tapa ja tarvitaan supinaatiota lavan sulkemiseen.
    Vaihtoehto T: On olemassa kaksi tapaa, joista ensimmäisessä tarvitaan supinaatiota lavan sulkemiseen ja toisessa ei.
    Mikäli valitset vaihtoehdon T, ei asiassa ole ongelmaa ja ymmärrät mitä toinen tarkoittaa.
    Mikäli valitset vaihtoehdon D, saatat olla rajoittunut ajatuksiltasi ja tämä estää luonnollisesti ymmärtämästä, mistä toiset puhuu. Tässä tapauksessa suosittellaan lukemaan ajatuksen kanssa viesti numero 2262, jossa kirjoittaja on onnistunut harvinaisen selkeäsanaisesti kiteyttämään kahden eri tyylin eroavaisuuden.

    #242692 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    data kirjoitti: (15.11.2011 13:14:00)
    Väärin. Ratkaisevaa on hartiakiertoakselin kulma tasoon nähden ei tason asento sinänsä. Vaikka löisit palloa pesäpallolyöntinä metrin tiin päältä, on lapa suljettava supinoimalla, jos se kulkee vahvasti auki ennen osumaa. Itse asiassa tuossa vielä enemmän, koska hartiakiertoakseli on tason normaalivektorin suuntainen.

    Juurikin näin. Tuossa baseball-linkissä kuvattua lyöntiä kun mallaa golfmailalla, jonka on ottanut ensin grippiin normaalilla golf-otteella, huomaa, että baseball-tasossa lyödessä lapa osoittaa taivaalle eikä lapa sulkeudu astettakaan ilman sulkevaa kiertoa kyynärvarsista.
    Baseballissa tuo ei ole tietenkään ongelma.

    #242693 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    duffeli kirjoitti: (15.11.2011 14:45:41)
    Vaihtoehto D: On olemassa yksi tapa ja tarvitaan supinaatiota lavan sulkemiseen.
    Vaihtoehto T: On olemassa kaksi tapaa, joista ensimmäisessä tarvitaan supinaatiota lavan sulkemiseen ja toisessa ei.
    Mikäli valitset vaihtoehdon T, ei asiassa ole ongelmaa ja ymmärrät mitä toinen tarkoittaa.
    Mikäli valitset vaihtoehdon D, saatat olla rajoittunut ajatuksiltasi ja tämä estää luonnollisesti ymmärtämästä, mistä toiset puhuu. Tässä tapauksessa suosittellaan lukemaan ajatuksen kanssa viesti numero 2262, jossa kirjoittaja on onnistunut harvinaisen selkeäsanaisesti kiteyttämään kahden eri tyylin eroavaisuuden.

    Supinaatiota voidaan vähentää jopa lähelle nollaa. Tätä en ole koskaan kiistänyt. Kuitenkin valtaosa hyvistä pelaajista supinoi varsin reippaasti. Eli on liian uskaliasta mennä väittämään, että vähäinen supinaatio olisi jokin kiistaton etu. Siitä ei ole näyttöä, joskaan ei toiseenkaan suuntaan. Maalaisjärjellä ajatellen tilanne toki vaikuttaa selviöltä. Nyt on kuitenkin oleellista se, että lapaa ei koskaan avata. Tästähän on koko väittelyssä ollut kysymys. Väittelyssä on myös ollut kysymys siitä, mitä hyvät pelaajat tekevät.

Esillä 25 viestiä, 2,251 - 2,275 (kaikkiaan 2,469)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240470 kohteessaSuunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto