Aihe: Suunnan vaihto - Golfpiste.com

17.9.–24.9. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][20]
KilpailuaSuomalaista

Suunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto

Esillä 25 viestiä, 901 - 925 (kaikkiaan 2,469)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • draiviratkaisee kirjoitti: (24.1.2008 13:13:54)
    Voimatuotossa omasta mielikuvastani paras pelaaja on F. Couples, jonka swingi kestää ikää ja lennättää pitkälle.Couples

    Olen aina ihaillut Couplesin rentoa svingiä, mutta olen myöskin lukenut jostakin, että tuo svingi vain näyttää rennolta ja helpolta, ja nimenomaan siinä olevat ylimääräiset jännitteet olisivat syynä hänen pitkäaikaisiin selkäongelmiinsa.

    Couples on joutunut selkävaivojen vuoksi muuttamaan lyöntiään kai jonkin verran, mutta tuskin tuo itse voimantuottotyyli on siihen syynä.

    Kyllähän se taitaa ihan oikeastikin olla melko rentoa lyömistä. Vaikea sanoa, mikä kenelläkin vaivoja aiheuttaa.

    Tassa ketjussa on aika paljon tuubaa ja valilla tulee jopa mieleen, etta mita jengi oikeen polttaa taalla, mutta yksi asia mua on jaanyt erityisesti ’hairitsemaan’.

    Nimittain mika taa termi reverse release (RR) oikein on? Onko taa jonkun paikallisen keksima termi? En usko, etta englantia paremmin puhuva meinaan sita juurikaan kayttaisi… Release on meinaan sen verran tarkea elementti swingissa ja sen onnistumisessa, etta kun sita lahdetaan tekemaan ’toisinpain’, ’kaantaa ympari’, ’tekemaan painvastoin’, ’peruuttamaan, ’kumoamaan’ tai vaikka ’laittaa painvastaiseen jarjestykseen’ (akkia ajatellen mita reverse tarkoittaa), niin aika hurjalta kuulostaa…

    Kertoisko joku missa taman termin koti on ja miksi sita tassa yhteydessa kaytetaan. Se kun ei kerro tasta varsinkin ts:n kayttamasta liikkeesta yhtaan mitaan.

    Mistä lie termi kotoisin, proffat ite vastatkoot.
    Voisikohan tämän ajatusken ymmärtää paremmin jos käyttäisi sanaa anti-release?
    Siitä huolimati en taida asiasta ymmärtää oikein mitään.

    viestissä 838 on linkki englanninkieliseen juttuun, jossa käsittääkseni (!?) puhutaan samasta asiasta toisella termillä.

    RR ei terminä tosiaan ole häävi. Idea kai on, että lapa kiertyy vapautuksessa eri suuntaan kuin tapana on, yleensä. No nimi kuin nimi, suurempi ongelma asiassa on se, että ei puhuta samasta asiasta, vaikka niin, ehkä ajatellaankin. Mielestäni johtavat asiantuntijat TS ja Fukke puhuvat eri asioista, mutta jotenkin kuitenkiin onnistutaan ajattelemaan, että kyseessä on sama ilmiö, tai jotain…

    Aluksi ymmärsin Fuken kirjoituksista, että RR on hänen terminsä, jolla hän viittaa Hoganin poikkeukselliseen työskentelyyn. Sittemmin RR löytyy yhden jos toisenkin ammattilaisen swingistä ja lopuksi kaikki fadetus vaatii RR:ää. Ilmeisesti siis kaikki, muu, kuin lavan vapaa sulkeutuminen on RR:ää.

    Sinänsä hyvää keskustelua ja hyviä ajatuksia on kummunnut, joten keskustelussa ei mitään vikaa ole. Mutta joo, kärryiltä olen itsekin monasti pudonnut termien moniselitteisyyden perässä.

    Mutta keskustelu jatkukoon. On tässä itsellekin uusia hyviä mielikuvia syntynyt kevättä odotellessa. pysyvät aivot vetreinä:)

    GIR

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 17:53:33)
    Tassa ketjussa on aika paljon tuubaa ja valilla tulee jopa mieleen, etta mita jengi oikeen polttaa taalla, mutta yksi asia mua on jaanyt erityisesti ’hairitsemaan’.

    Nimittain mika taa termi reverse release (RR) oikein on? Onko taa jonkun paikallisen keksima termi? En usko, etta englantia paremmin puhuva meinaan sita juurikaan kayttaisi… Release on meinaan sen verran tarkea elementti swingissa ja sen onnistumisessa, etta kun sita lahdetaan tekemaan ’toisinpain’, ’kaantaa ympari’, ’tekemaan painvastoin’, ’peruuttamaan, ’kumoamaan’ tai vaikka ’laittaa painvastaiseen jarjestykseen’ (akkia ajatellen mita reverse tarkoittaa), niin aika hurjalta kuulostaa…

    Kertoisko joku missa taman termin koti on ja miksi sita tassa yhteydessa kaytetaan. Se kun ei kerro tasta varsinkin ts:n kayttamasta liikkeesta yhtaan mitaan.

    Täältä löydät yhden selityksen käytetylle rr-termille. Fukke kertoo varmaan itse, mitä hän on sillä alunperin tarkoittanut..

    RR

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 17:53:33)
    Tassa ketjussa on aika paljon tuubaa ja valilla tulee jopa mieleen, etta mita jengi oikeen polttaa taalla, mutta yksi asia mua on jaanyt erityisesti ’hairitsemaan’.

    Nimittain mika taa termi reverse release (RR) oikein on? Onko taa jonkun paikallisen keksima termi? En usko, etta englantia paremmin puhuva meinaan sita juurikaan kayttaisi… Release on meinaan sen verran tarkea elementti swingissa ja sen onnistumisessa, etta kun sita lahdetaan tekemaan ’toisinpain’, ’kaantaa ympari’, ’tekemaan painvastoin’, ’peruuttamaan, ’kumoamaan’ tai vaikka ’laittaa painvastaiseen jarjestykseen’ (akkia ajatellen mita reverse tarkoittaa), niin aika hurjalta kuulostaa…

    RR terminä tarkoittaa juuri niitä kaikkia mitä heitit, ja ne on tässä ketjussa kaikki käyty läpi varsin seikkaperäisesti. Ongelma on siinä, että vallalla oleva svingikäsitys ei hyväksy releasen vastustamista ja sen tuomia hyötyjä. Termin lanseeraaja on muuten tietääkseni ammatiltaan amerikassa asuva kielenkääntäjä ja golf ammattilainen.

    No juu juu, en mina sita tarkoittanutkaan, etteiko talla mita ts ja fds silla asialla ajaa, olisi mitaan tekemista golfin kanssa. Tottai kai on ja sita on kaytetty tassa lajissa vaikka huru kauan. Eri nimella kaiketi vaan. Suomessa kuulin ammattilaisten kayttavan tasta sanaa ’holdaus’. Eli releasea ikaan kuin pidatellaan pallosta lapi. Tasta tassa on kai kymysys?

    En siis epaile yhtaan tata naiden kaverien teoriaa (mitaan uuttahan siina ei ole), silla se on ihan asiaa. Kyse olikin nyt tasta termista, joka on eittamatta aika hupaisa, jopa harhaanjohtava.

    Mita sitten fds on, siita en olis niinkaan varma. Meinaan jopa aidinkielena englantia puhuvalle tuo termi on aika epaselva. Siis termi, ei tuo liike.

    ts

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 17:53:33)
    Tassa ketjussa on aika paljon tuubaa ja valilla tulee jopa mieleen, etta mita jengi oikeen polttaa taalla, mutta yksi asia mua on jaanyt erityisesti ’hairitsemaan’.

    Nimittain mika taa termi reverse release (RR) oikein on? Onko taa jonkun paikallisen keksima termi? En usko, etta englantia paremmin puhuva meinaan sita juurikaan kayttaisi… Release on meinaan sen verran tarkea elementti swingissa ja sen onnistumisessa, etta kun sita lahdetaan tekemaan ’toisinpain’, ’kaantaa ympari’, ’tekemaan painvastoin’, ’peruuttamaan, ’kumoamaan’ tai vaikka ’laittaa painvastaiseen jarjestykseen’ (akkia ajatellen mita reverse tarkoittaa), niin aika hurjalta kuulostaa…

    Ai hemmetti, kun ei saanu pariin tuntiin äänekkäältä hymyltään edes vastattua 😀 Ja sitten kaveri vielä ihmettelee, kun hänelle täällä hieman kuittaillaan.

    RR:n termi on tosiaankin täällä lanseerattu jo pitkään jenkkilässä asustaneen ja käännöstyötä nykyisin leipätyökseen tekevän hemmon toimesta, että se siitä.

    Mutta hauskaa on se, että pari vuotta sitten jonkun viikonloppukurssin kautta golfopettajaksi (ei PGA) valmistunut kaveri kertoo, miten älyttömiä juttuja täällä pari tyyppiä heittelee. Molemmat vielä onnettomia tuuppareita, joiden yhteenlaskettu kokemus lajista nipin napin ylittää 50 vuotta ja valmennushommiakin taitaa olla takana noin 30 vuotta (siis kun tuo toinen ei ole enää valmennusta tehnyt reiluun kymmeneen vuoteen varsinaisesti)

    Vai ymmärsinkö kritiikin kohteen kenties väärin ja haluat oikaista?

    On sulla ollu helvetin hyvä viikonloppukurssi, kun siellä on noin paljon opetettu enemmän, kuin meille koko ovat pelaajat opettaneet koko uran aikana 🙂

    ts

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 20:35:36)
    No juu juu, en mina sita tarkoittanutkaan, etteiko talla mita ts ja fds silla asialla ajaa, olisi mitaan tekemista golfin kanssa. Tottai kai on ja sita on kaytetty tassa lajissa vaikka huru kauan. Eri nimella kaiketi vaan. Suomessa kuulin ammattilaisten kayttavan tasta sanaa ’holdaus’. Eli releasea ikaan kuin
    pidatellaan pallosta lapi. Tasta tassa on kai kymysys?

    Ei ole kysymys pidättelystä, vaan ihan aidosta lihastyöstä, jonka tehtävä on kiertää lapaa auki täysillä koko dsw:n ajan. Sen ymmärtäminen on tosin mahdotonta, jos ei ensin ymmärrä swingin geometriaa kokonaisuudessaan.

    ts kirjoitti: (24.1.2008 20:47:27)

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 17:53:33)
    Tassa ketjussa on aika paljon tuubaa ja valilla tulee jopa mieleen, etta mita jengi oikeen polttaa taalla, mutta yksi asia mua on jaanyt erityisesti ’hairitsemaan’.

    Nimittain mika taa termi reverse release (RR) oikein on? Onko taa jonkun paikallisen keksima termi? En usko, etta englantia paremmin puhuva meinaan sita juurikaan kayttaisi… Release on meinaan sen verran tarkea elementti swingissa ja sen onnistumisessa, etta kun sita lahdetaan tekemaan ’toisinpain’, ’kaantaa ympari’, ’tekemaan painvastoin’, ’peruuttamaan, ’kumoamaan’ tai vaikka ’laittaa painvastaiseen jarjestykseen’ (akkia ajatellen mita reverse tarkoittaa), niin aika hurjalta kuulostaa…

    Ai hemmetti, kun ei saanu pariin tuntiin äänekkäältä hymyltään edes vastattua 😀 Ja sitten kaveri vielä ihmettelee, kun hänelle täällä hieman kuittaillaan.

    RR:n termi on tosiaankin täällä lanseerattu jo pitkään jenkkilässä asustaneen ja käännöstyötä nykyisin leipätyökseen tekevän hemmon toimesta, että se siitä.

    Mutta hauskaa on se, että pari vuotta sitten jonkun viikonloppukurssin kautta golfopettajaksi (ei PGA) valmistunut kaveri kertoo, miten älyttömiä juttuja täällä pari tyyppiä heittelee. Molemmat vielä onnettomia tuuppareita, joiden yhteenlaskettu kokemus lajista nipin napin ylittää 50 vuotta ja valmennushommiakin taitaa olla takana noin 30 vuotta (siis kun tuo toinen ei ole enää valmennusta tehnyt reiluun kymmeneen vuoteen varsinaisesti)

    Vai ymmärsinkö kritiikin kohteen kenties väärin ja haluat oikaista?

    On sulla ollu helvetin hyvä viikonloppukurssi, kun siellä on noin paljon opetettu enemmän, kuin meille koko ovat pelaajat opettaneet koko uran aikana 🙂

    Ensinnakin, ts, en tarkoittanut sinun ja fdsn teksteja, sanoessani, etta tassa ketjussa on tuubaa. Ala nyt suotta takajaloilles siella nouse. Toiseksi, ihmettelen edelleen kovasti sita, miten sinunlainen Suomen PGAta edustava ja ammatikseen opettajantyota tekeva on luonteeltaan noin akkipikainen, agressiivinen ja jopa halveksiva. Suomen PGA on varmasti hyvin ylpea sinunlaisista opettajista! Opettajan etiikan peraan kyselisin nyt kylla.

    Myos vertailut siita mita meista kukin tekee tyokseen on aika lapsellista. Voin ihan suoraan sanoa, etta olen lyhyen golf-urani aikana saavuttanut hyvin paljon eika saavutuksissani ole mitaan havettavaa. Varsinkaan Suomen vinkkelista katsottuna. Jos taas sinun uraasi katsotaan taalta vinkkelista, ja ennen kaikkea halutaan olla yhta vittumaisia kun sina olet esim minulle, niin onhan se kova jobi kieltamatta olla jonkun Hyvinkaan golfkentan prona. Hiihtomaailmassahan se on verrattavissa lahinna Nairobin hiihtoseuran valmentajaan. Mulla ei kuitenkaan ole mitaan syyta aliarvioida sun tyon sarkaa eika tyota itsessaan, sinun kolleegana varsinkaan. Ei kuulu tyyliini. Olet varmasti hyva valmentaja, joskaan en ole koskaan kuullutkaan sinusta ennen naita keskusteluja. Ja Suomen ammattigolfpiireissa on syysta ja toisesta tullut viime aikoina pyorittya…

    Se, etta olen urani aloittanut USGTFn koulutuksella ei valttamatta ole yhtaan huonompi juttu. Sielllahan koulutuksen paapaino on opettamisessa, swingiteoriassa ja ’people skills’eissa. Naista kannattaa ottaa selvaa ennen kun alkaa aukomaan paataan hyvin epaammattimaiseen tyyliin. Kaikki ei esim paase kursseilta lapi, johtuen lahinna siita, etta luonne ei sovi opettukseen. Olen siella suorittanut seka tayden kurssin etta Masters tutkinnon. Niilla ei mulle ole niin valia, niin kun ei ole muillakaan pappereilla. Paaasia on, etta saan opettaa tata lajia ihmisille, jotka on aidosti innostuneita tasta lajista. Joku tutkinto kun pitaa olla.

    PGA tutkinto (jota parhaillaan opiskelen) ei ole tahan mennessa tuonut mitaan uutta ammattiini. Mitaan mita en olisi ennen joko tassa tai muissa ammateissani osannut. PGA tutkinnon opiskelenkin siis vain siksi, etta tama ala vaatii sita. PGA:llahan on hyvin diktaattorimainen asema golfissa. Jos se koulutus olis mulla ollut jo aiemmin, niin en olisi esim caddannyt Minnia viime vuonna. Aikamoinen menetys noin kokemuksen kannalta! Olisin ollut toissa jommalla kummalla meidan premier-kentista (joihin en ole hakenut duuniin vaan minua on niihin pyydetty), joista toisella pelataan (tai on pelattu) Champions Tourin major-turnaus vuosittain tai toisella missa mm Tiikeri voitti viimeisen amatoorimestaruutensa ja jolla on pelattu lukuisa muitakin major turnauksia. Haluan talta lajilta kuitenkin enemman, joten teen tata omalla tavallani eika siina ole mitaan havettavaa. Sinunlaisia ’ura-pro:ta’ tassa maailmassa on hyvin paljon; on hyva etta meita golf-ammattilaisia on muihinkin juniin. Ja tama juna missa itse olen, vie juuri nyt sellaiselle asemalle, josta en ala talla keskustelupalstalla keskustelemaan. Se tyo alkaa 25.2.. Jalleen kerran pyydettyna, ei haettuna. Ja jonain muuna kun Nairobin hiihtokerhon valmentajana… (sorry, oli pakko 😉 vitsivitsi)

    Fds taas on minulle vain yksi keskustelija taalla. Silti hanesta pitaa sanoa se, etta han ei ole taalla asunut ’jo pitkaan’. Parisen vuotta sitten han naytti ihan hyvin asuneen viela Suomessa. Tai sitten kasitin vaarin jotain hanen jutuistaan ja emaileistaan. Se taas, etta teilla on yhteensa pelikokemusta yli 50 vuotta ja opetuskokemustakin 30 vuotta on eittamatta hieno juttu. Oikein hieno. Se missa kukin on noinkin pitkan kokemuksen jalkeen, on sitten taas aivan eri juttu. Eiks jeh? Ei arvostella keskeneraista tyota…

    Ja kun sa siella tukehdut taas nauruun ja oot punaisena vihasta, niin muista nyt kuitenkin se, etta asioista voi ja saa puhua asiallisesti, ammattimaisesti ja ennen kaikkea niin, etta jos joku on jostain asiasta eri mielta, niin siita ei tarvitse alkaa rayhaamaan ja toisia halveeraamaan. Se on hyvin HYVIN epaammattimaista. Nytkaan en kysynyt tassa muuta kun tata termia, en mitaan muuta.

    ts kirjoitti: (24.1.2008 21:18:35)

    Ei ole kysymys pidättelystä, vaan ihan aidosta lihastyöstä, jonka tehtävä on kiertää lapaa auki täysillä koko dsw:n ajan. Sen ymmärtäminen on tosin mahdotonta, jos ei ensin ymmärrä swingin geometriaa kokonaisuudessaan.

    Toki ymmarran swingin geometriaa. En vain naita termejanne.

    ts kirjoitti: (24.1.2008 21:18:35)

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 20:35:36)
    No juu juu, en mina sita tarkoittanutkaan, etteiko talla mita ts ja fds silla asialla ajaa, olisi mitaan tekemista golfin kanssa. Tottai kai on ja sita on kaytetty tassa lajissa vaikka huru kauan. Eri nimella kaiketi vaan. Suomessa kuulin ammattilaisten kayttavan tasta sanaa ’holdaus’. Eli releasea ikaan kuin
    pidatellaan pallosta lapi. Tasta tassa on kai kymysys?

    Ei ole kysymys pidättelystä, vaan ihan aidosta lihastyöstä, jonka tehtävä on kiertää lapaa auki täysillä koko dsw:n ajan. Sen ymmärtäminen on tosin mahdotonta, jos ei ensin ymmärrä swingin geometriaa kokonaisuudessaan.

    Kysymys ts;lle,onko rr;ssä yhtäläisyyksiä ’Bob Toskin luuppiin’?!

    ts

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 22:18:04)

    ts kirjoitti: (24.1.2008 20:47:27)

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 17:53:33)
    Tassa ketjussa on aika paljon tuubaa ja valilla tulee jopa mieleen, etta mita jengi oikeen ’tekemaan painvastoin’, ’peruuttamaan, ’kumoamaan’ tai vaikka ’laittaa painvastaiseen jarjestykseen’ (akkia ajatellen mita reverse tarkoittaa), niin aika hurjalta kuulostaa…

    Juuri tuota siinä tehdään. Täsmälleen päinvastaista, kuin miten releasea on opetettu perinteisesti.

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 22:18:04)
    Hiihtomaailmassahan se on verrattavissa lahinna Nairobin hiihtoseuran valmentajaan. Mulla ei kuitenkaan ole mitaan syyta aliarvioida sun tyon sarkaa eika tyota itsessaan, sinun kolleegana varsinkaan. Ei kuulu tyyliini. Olet varmasti hyva valmentaja, joskaan en ole koskaan kuullutkaan sinusta ennen naita keskusteluja. Ja Suomen ammattigolfpiireissa on syysta ja toisesta tullut viime aikoina pyorittya…

    Et sitten hirveesti ole asioista perillä…

    Yks nairobilainen hiihtäjä löytyy esim tuolta

    suksi kulkee

    ts

    Buell kirjoitti: (24.1.2008 22:21:40)

    Kysymys ts;lle,onko rr;ssä yhtäläisyyksiä ’Bob Toskin luuppiin’?!

    Mä luulen, että Fukke osaa tohon vastata varsin hyvin. Mulla on jopa aavistus, että Toskilla saattaa tässä koko sopassa olla lusikkansa jotenkin…..

    Mulla on liian kauan siitä kun oon Toskilta jotain lukenu. Sillon se kirjotti, että vartalon keirto on käsien heilahdusliikkeen seuraus. Laitoin sen kirja nätisti hyllyyn. Siis tippaakaan väheksymättä herraa, sillon vaan tökkäs tuo kohta.

    ts kirjoitti: (24.1.2008 22:49:41)

    Buell kirjoitti: (24.1.2008 22:21:40)

    Kysymys ts;lle,onko rr;ssä yhtäläisyyksiä ’Bob Toskin luuppiin’?!

    Mä luulen, että Fukke osaa tohon vastata varsin hyvin. Mulla on jopa aavistus, että Toskilla saattaa tässä koko sopassa olla lusikkansa jotenkin…..

    Mulla on liian kauan siitä kun oon Toskilta jotain lukenu. Sillon se kirjotti, että vartalon keirto on käsien heilahdusliikkeen seuraus. Laitoin sen kirja nätisti hyllyyn. Siis tippaakaan väheksymättä herraa, sillon vaan tökkäs tuo kohta.

    Toksia vastauksesta,odotellaan mielenkiinnolla mitä Fukke vastaa!

    EFC

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 22:18:04)
    onhan se kova jobi kieltamatta olla jonkun Hyvinkaan golfkentan prona. Hiihtomaailmassahan se on verrattavissa lahinna Nairobin hiihtoseuran valmentajaan.

    Voit hieman täsmentää vertaustasi… kyllä tää aina Rajamäen voittaa 😉

    Keskeinen kysymys kehitysprosessissa on, tahdonko paasta johonkin vai luulenko jo olevani jossakin? Tata kannattaa silloin talloin toistella itselleen jos tulee akillinen ylemmyydentunne.

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 20:35:36)
    No juu juu, en mina sita tarkoittanutkaan, etteiko talla mita ts ja fds silla asialla ajaa, olisi mitaan tekemista golfin kanssa. Tottai kai on ja sita on kaytetty tassa lajissa vaikka huru kauan. Eri nimella kaiketi vaan. Suomessa kuulin ammattilaisten kayttavan tasta sanaa ’holdaus’. Eli releasea ikaan kuin
    pidatellaan pallosta lapi. Tasta tassa on kai kymysys?

    No voi jumalauta, että ihmiset voi olla uunoja. RR on minun keksimä juttu ja mä saan päättää mitä se tarkoittaa. Olen yrittänyt selittää sitä viestissä nro. 395.

    RR on ihan muuta kuin holdaus – ja holdaus on perseestä ja jos Golfinn on oppinut entiseltä isännältään (emännältään) tällaisia termejä, ei ihme, että feidin tekeminen tuottaa tuskaa.

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 20:35:36)
    En siis epaile yhtaan tata naiden kaverien teoriaa mitaan uuttahan siina ei ole.

    Ja vittu siinä on niin paljon uutta ainakin minulle, että kukaan ei ole sitä ennen huomannut kertoa enkä ole siitä mistään lukenut.

    Se mikä ei ole uutta, on että pikkuskidit oppii sen luonnostaan, koska ne ei yritä krossata vaan ne yrittävät avata mailaa saadakseen kohoja ja ne yrittää lyödä perkeleen kovaa. Sitten noin 20-vuotiainen ne on teknisesti uransa huipulla ja alkavat analysoimaan ja seiftaamaan, ja sitten alkaa niiden alamäki ja negativinen luuppi (teknisesti), vaikka muiden ominaisuuksien kehittyminen vielä viekin skoorea alaspäin.

    Ihminen ei tajua olevansa negatiivisessa luupissa, ennen kuin on ollut siinä 10 vuotta. Ensioireet alkavat 5 vuoden harjoittelun jälkeen. Ensin alkaa putit menemään kainaloon. Sitten lyhyillä raudoilla tulee paksuja divotteja, sitten tarve liukua sivusuunnassa hukin estämiseksi, satunnaiset töksähtävät tai kainaloon vedetyt 3/4 wedget, blokatut draivit painetilanteessa. Päälle vielä chippiyippi.

    Golfinn kirjoitti: (24.1.2008 20:35:36)
    Meinaan jopa aidinkielena englantia puhuvalle tuo termi on aika epaselva. Siis termi, ei tuo liike.

    Ei kun liike, ei termi. Se on releasea vastustavaa eli releasen suhteen vastasuuntaista kiertoa. Vain vastasuuntainen kierto yhdistettynä kuperaan vasemman käden selkään saa aikaan sellaisen flat left wristin kuin Hoganilla on osumassa. Releasen suuntaisessa kierrossa tämän pysäytyskuvan mukaista asentoa ei saa vaikka seisot koko päivän peilin edessä. Koita vaikka.

    Se termi on helvetin selkeä, jos tajuaa, mitä se tarkoittaa. Mun molemmat pojatkin tajuu sen idean (USA:n kansalaisia) – ei ehkä Oregonissa.

    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (25.1.2008 1:09:11)

    Ihminen ei tajua olevansa negatiivisessa luupissa, ennen kuin on ollut siinä 10 vuotta. Ensioireet alkavat 5 vuoden harjoittelun jälkeen. Ensin alkaa putit menemään kainaloon. Sitten lyhyillä raudoilla tulee paksuja divotteja, sitten tarve liukua sivusuunnassa hukin estämiseksi, satunnaiset töksähtävät tai kainaloon vedetyt 3/4 wedget, blokatut draivit painetilanteessa. Päälle vielä chippiyippi.

    Been there – done that!! Toi ymmärretään Oregonissakin kai.

    Mutta mites se yhteys Toski?

    Nyt vilistää kuvaa ja vektoria ja numeroita tosin jo sen verran silmissä, että lähdenpä kotio. Lueskelen sitten aam… eiku päivällä kun herään

    Buell kirjoitti: (24.1.2008 22:55:59)

    ts kirjoitti: (24.1.2008 22:49:41)

    Buell kirjoitti: (24.1.2008 22:21:40)

    Kysymys ts;lle,onko rr;ssä yhtäläisyyksiä ’Bob Toskin luuppiin’?!

    Mä luulen, että Fukke osaa tohon vastata varsin hyvin. Mulla on jopa aavistus, että Toskilla saattaa tässä koko sopassa olla lusikkansa jotenkin…..

    Mulla on liian kauan siitä kun oon Toskilta jotain lukenu. Sillon se kirjotti, että vartalon keirto on käsien heilahdusliikkeen seuraus. Laitoin sen kirja nätisti hyllyyn. Siis tippaakaan väheksymättä herraa, sillon vaan tökkäs tuo kohta.

    Toksia vastauksesta,odotellaan mielenkiinnolla mitä Fukke vastaa!

    No voi vittu, mun piti mennä just nukkumaan. Nimittäin tulin päivällä Suomeen ja viime yö meni jutellessa erään suomalaisen ihan oikean golfvalmentajan kanssa, joka oli tulossa Orlandosta ja sattui Nykissä samaan koneeseen. Vaikka jouduttiin odottamaan kiitoradan päässä 2,5 tuntia, niin koko lento meni tosi nopeasti ’mentaalihemmoja’ haukkuen ja paskaa jauhaen, ettei edes kunnolla nukkumaan kerinnyt.

    Mutta ihmeellisiä yhteensattumia esim. nyt Toskin kohdalla. Mä oon nähnyt kyseistä hemmoa viimeisen viiden vuoden ajan talvella melkein joka päivä, mutta vasta toissa viikolla mulle valkeni, mitä se ajaa takaa. Jos Toskilta kysyy, mistä golflyönnin voima tulee, niin se nytkäyttää oikean polven kohteeseen päin ja näyttää, miten oikea käsi tulee bäkärin ylhäältä suurinpiirtein oikean reiden kohdalle. Siihen se pysäyttää käden kämmen hiukan kohteesta oikealle osoittaen. It’s the right arm.

    No sitten toiseen asiaan. Mulle tuli kaveriks yks suomalainen talven aikana proksi siirtynyt kaveri, jolla on aivan sika hyvä svingi ja hirvee lagi. No Toskihan pani merkille, kun lyötiin palloja ja tuli esittäytymään. Sitten se kesken oman aamupäiväsessionsa antoi tälle uudelle prolle ilmaisen tunnin. Eihän suomipro lyönyt koko aikana kuin kaksi lyöntiä ja nekin väärästä paikasta, nimittäin liian keskeltä. Pallo ei saa olla kauemana kuin 2-3 tuumaa etujalalta. Toskin mukaan kaikki huippupelaajan lyövät palloa tuosta paikasta. No mitä sitten seurasi. Toski demonstroi hukkipelaajia ja voivotteli, miten nykyajan nuoret lyö drawta, koska pallo on liian takana, mikä pakottaa krossaamaan. Sitten se laittoi pallon etujalalle, mailan taakse ja kysyi, miten lapaa pitää viedä, ettei tule hukkia? Toski näytti, miten vasen veti ja totesi, että vasen käsi ei saa päästää oikeata ohi – mutta ihmiset eivät voi lyödä etujalalta, koska heidän sen hetkinen svingi antaa hirveän pullhukin. Itse asiassa Toski mainitsi, että osuman alueella vasemman käden pitää kulkea kovempaa kuin oikea käsi.

    No mä en ihan suoraan ole samaa mieltä, mistä kaikki tuo johtuu, mutta nyt vasta tajusin, että Toski antaa voiman oikealla kädellä downsvingin alussa ja sitten vetää vasemman käden osuman alueella niin, ettei tapahdu krossausta (hän puhuu early releasesta ja honey moon svingistä jne.).

    RR-kierto perustuu samaan käsien voimankäytön dominointiin (huom: jätetään nyt jalat ja lantio tarkoituksella puhumatta), eli alussa oikean kynärvarren veto alaspäin ja rr-kierto slottiin ja sitten vasemman käden vienti osuma-alueen läpi krossausta estäen. Se on aika lähellä mun rr-ajatteluani ja tuntuu hyvältä, koska melkein 80:n pappara pelaa ikänsä joka kerralla ja svingi kestänyt 70 vuotta hajoamatta. Siinä on pakko olla oikeat elementit, mutta ne vaan ei tule kerralla ulos, koska suurimman osan ajasta se äijä pitää showta ja puhuu paskaa.

    Nimetön

    fukke diise saisse kirjoitti: (25.1.2008 1:09:11)
    RR on ihan muuta kuin holdaus – ja holdaus on perseestä ja jos Golfinn on oppinut entiseltä isännältään (emännältään) tällaisia termejä, ei ihme, että feidin tekeminen tuottaa tuskaa.

    Holdaus on käytännössä jokseenkin sama kuin ’Reverse-RR’. Lopputuloksena scooping (sori Scoop, sä et scooppaa), folding (of the left wrist) ja höysteenä vielä chicken sving.

    fukke diise saisse kirjoitti: (25.1.2008 1:09:11)
    Ja vittu siinä on niin paljon uutta ainakin minulle, että kukaan ei ole sitä ennen huomannut kertoa enkä ole siitä mistään lukenut.

    Golfinnille: henkilökohtaisen havaintoni mukaan pätee seuraava.
    Jos ns kokeneempi ammattimies heittää keskusteluun mielestäni jotain banaalia tuubaa itsensä julkisesti munaten, kannattaa muistaa, että banaliteetti voi kiusallista kyllä pesiä oman otsaluun takana.

    fukke diise saisse kirjoitti: (25.1.2008 1:09:11)
    Se mikä ei ole uutta, on että pikkuskidit oppii sen luonnostaan, koska ne ei yritä krossata vaan ne yrittävät avata mailaa saadakseen kohoja ja ne yrittää lyödä perkeleen kovaa. Sitten noin 20-vuotiainen ne on teknisesti uransa huipulla ja alkavat analysoimaan ja seiftaamaan, ja sitten alkaa niiden alamäki ja negativinen luuppi (teknisesti), vaikka muiden ominaisuuksien kehittyminen vielä viekin skoorea alaspäin.

    Mä luulen, että ne saa sieltä täältä hyvin ohjeita painonsiirrosta, mielettömistä X-factoreista, pysäytyskuvia tosi krossauksista , hienoja analyysiviivoja planesta. Päässä kummittelee käsitteitä, kuten vaikka nice professional draw jne. Lopulta ne kääntelee peilin edssä mailaa bägärissä optimiplanelle pitkin talvea jossain kuppaisessa hallissa svingi aivan jumissa, kun niiden pitäisi olla hyvällä nousu-uralla maailmalla.

    fukke diise saisse kirjoitti: (25.1.2008 1:09:11)
    Ihminen ei tajua olevansa negatiivisessa luupissa, ennen kuin on ollut siinä 10 vuotta. Ensioireet alkavat 5 vuoden harjoittelun jälkeen. Ensin alkaa putit menemään kainaloon. Sitten lyhyillä raudoilla tulee paksuja divotteja, sitten tarve liukua sivusuunnassa hukin estämiseksi, satunnaiset töksähtävät tai kainaloon vedetyt 3/4 wedget, blokatut draivit painetilanteessa. Päälle vielä chippiyippi.

    Ei tarvi mennä henkilökohtaisuuksiin!

    fukke diise saisse kirjoitti: (25.1.2008 1:09:11)
    Se termi on helvetin selkeä, jos tajuaa, mitä se tarkoittaa.

    Voitko selventää, en ymmärtänyt!

    ts, tulen kylla seuraamaan Jannea kunhan kundien kausi alkaa. Ihan mielenkiintoista seurattavaa varmasti. Seuraa sina vaikka sitten Portlandin kundeja vastapainoksi 😉

    Puli-Paavolle sen verran, etta josko olet huomannut, niin mulla ei ole mitaan tarvetta tuoda esille omia saavutuksiani, ei missa olen toissa, mita olen tehnyt ja keta valmennan. Jatan sen toisille. Sellasilla ei ole itselleni mitaan valia eika se kuulu luonteeseeni.

    Jatketaan vaan ihan rauhassa naita juttuja. Kuulisin kylla ihan mielellani fds:n golf urasta. Se kun on mulle jaanyt tassa tauon aikana/takia epaselvaksi. Mulle jai silloin joskus sellanen kuva, etta han oli jonkun golf-kaupan myyjana… Kerrotko lisaa? Ei tietty tartte jos et halua.

    fukke diise saisse kirjoitti: (25.1.2008 1:55:38)

    No voi vittu, mun piti mennä just nukkumaan. Nimittäin tulin päivällä Suomeen ja viime yö meni jutellessa erään suomalaisen ihan oikean golfvalmentajan kanssa, joka oli tulossa Orlandosta ja sattui Nykissä samaan koneeseen. Vaikka jouduttiin odottamaan kiitoradan päässä 2,5 tuntia, niin koko lento meni tosi nopeasti ’mentaalihemmoja’ haukkuen ja paskaa jauhaen, ettei edes kunnolla nukkumaan kerinnyt.

    Tuliko Rauhala jo himaan vai?

    ts

    Golfinn kirjoitti: (25.1.2008 3:13:42)

    Jatketaan vaan ihan rauhassa naita juttuja. Kuulisin kylla ihan mielellani fds:n golf urasta. Se kun on mulle jaanyt tassa tauon aikana/takia epaselvaksi. Mulle jai silloin joskus sellanen kuva, etta han oli jonkun golf-kaupan myyjana… Kerrotko lisaa? Ei tietty tartte jos et halua.

    Tuota… näiden kommenttiesi jälkeen, voisi olla sinulle henkisesti helvatin paljon helpompaa, jos et koskaan kuulisi…

Esillä 25 viestiä, 901 - 925 (kaikkiaan 2,469)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240447 kohteessaSuunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto