Aihe: Suunnan vaihto - Golfpiste.com

17.9.–24.9. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][20]
KilpailuaSuomalaista

Suunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto

Esillä 25 viestiä, 276 - 300 (kaikkiaan 2,469)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

    Rauski kirjoitti: (4.1.2008 0:10:29)
    Kyllä sitä olisi fiksu, jos ymmärtäisi kaikki käsitteet mitä fukke ja ts keskustelee.

    Pari pykälää pitäisi vielä tasoa nostaa, että saataisiin oikein laskelmiakin
    esiin. Voi sen jälkeen teoriat muuttua vielä aika paljon. Mutta kieltämättä
    onhan tuo sanakuvaelmiin pohjautuva laskentamalli tehokas suurten kuulijamassojen
    uskon valloituksessa.

    .

    data kirjoitti: (4.1.2008 9:09:18)

    Rauski kirjoitti: (4.1.2008 0:10:29)
    Kyllä sitä olisi fiksu, jos ymmärtäisi kaikki käsitteet mitä fukke ja ts keskustelee.

    Pari pykälää pitäisi vielä tasoa nostaa, että saataisiin oikein laskelmiakin
    esiin. Voi sen jälkeen teoriat muuttua vielä aika paljon. Mutta kieltämättä
    onhan tuo sanakuvaelmiin pohjautuva laskentamalli tehokas suurten kuulijamassojen
    uskon valloituksessa.

    Niin, ja jos jollain olisi relevantteja laskelmia arvostelunsa tueksi, hän esittäisi ne tai kertoisi mistä ne löytyvät

    data kirjoitti: (4.1.2008 9:09:18)

    Rauski kirjoitti: (4.1.2008 0:10:29)
    Kyllä sitä olisi fiksu, jos ymmärtäisi kaikki käsitteet mitä fukke ja ts keskustelee.

    Pari pykälää pitäisi vielä tasoa nostaa, että saataisiin oikein laskelmiakin
    esiin. Voi sen jälkeen teoriat muuttua vielä aika paljon. Mutta kieltämättä
    onhan tuo sanakuvaelmiin pohjautuva laskentamalli tehokas suurten kuulijamassojen
    uskon valloituksessa.

    Moi Data,

    Sun viestisi jäi kyllä aikalailla hämärän peittoon – mitä halusitkin sanoa.

    Olisi tosi kiva, että tämä viestiketju pysyisi niin asiallisena kuin se nyt muutaman viestin aikana on ollut.

    Ystävällisesti,

    D

    ts

    data kirjoitti: (4.1.2008 9:09:18)

    Rauski kirjoitti: (4.1.2008 0:10:29)
    Kyllä sitä olisi fiksu, jos ymmärtäisi kaikki käsitteet mitä fukke ja ts keskustelee.

    Pari pykälää pitäisi vielä tasoa nostaa, että saataisiin oikein laskelmiakin
    esiin. Voi sen jälkeen teoriat muuttua vielä aika paljon. Mutta kieltämättä
    onhan tuo sanakuvaelmiin pohjautuva laskentamalli tehokas suurten kuulijamassojen
    uskon valloituksessa.

    Mä voin laittaa laskelmat… tota… kerrotko vielä mitä laskelmia haluat??

    Tulipahan mieleen, että kun olen poroilla käynyt tunteja ottamassa, niin ei mulle ainakaan yksikään ole alkanut mitään laskelmia esittelemään rangella. Olen varmaan nyt jäänyt jostain paitsioon. Yllättäen porot ovat opettaneet lyöntiä erilaisilla sanoilla ja jopa sanakuvaelmilla ja hei, joku jopa näyttänyt mallia.

    Heti mulle kans laskelmia ja paljon.

    Mutta juu, hyvää keskustelua ollut tässä jonkun aikaan näkyvissä ja olen pahoillani, ettei minulla ole mitään muuta annettavaa tähän keskusteluun kuin pientä nälvimistä. Lopetan täältä tähän.

    Nimetön

    ts kirjoitti: (4.1.2008 10:00:06)

    data kirjoitti: (4.1.2008 9:09:18)

    Rauski kirjoitti: (4.1.2008 0:10:29)
    Kyllä sitä olisi fiksu, jos ymmärtäisi kaikki käsitteet mitä fukke ja ts keskustelee.

    Pari pykälää pitäisi vielä tasoa nostaa, että saataisiin oikein laskelmiakin
    esiin. Voi sen jälkeen teoriat muuttua vielä aika paljon. Mutta kieltämättä
    onhan tuo sanakuvaelmiin pohjautuva laskentamalli tehokas suurten kuulijamassojen
    uskon valloituksessa.

    Mä voin laittaa laskelmat… tota… kerrotko vielä mitä laskelmia haluat??

    Olet esittänyt ”ajoitukseen perustuvan swingin” olevan huono tarkkuusnäkökohdiltaan.
    Parempana olet pitänyt ’vartalon kiertoon perustuvaa’ ja ranteita jopa auki kiertävää
    toimintamallia. Voisit esittää laskelmat ja mittaukset esim. seuraavalla otsikolla.

    Vartalon kierrolla ajoitetun swingin vaikutukset mailanpään nopeuteen.
    vaatii esim.

    -geometrisen tarkastelun
    -dynaamisen voimatarkastelun erilaisilla ajoituksilla
    -sekä tukena tukun mittauksia
    -vaikutusten arviointi nämä yhdistämällä

    Nimetön

    Jamasa Lupe kirjoitti: (4.1.2008 10:25:52)
    Tulipahan mieleen, että kun olen poroilla käynyt tunteja ottamassa, niin ei mulle ainakaan yksikään ole alkanut mitään laskelmia esittelemään rangella. Olen varmaan nyt jäänyt jostain paitsioon. Yllättäen porot ovat opettaneet lyöntiä erilaisilla sanoilla ja jopa sanakuvaelmilla ja hei, joku jopa näyttänyt mallia.

    Heti mulle kans laskelmia ja paljon.

    Mutta juu, hyvää keskustelua ollut tässä jonkun aikaan näkyvissä ja olen pahoillani, ettei minulla ole mitään muuta annettavaa tähän keskusteluun kuin pientä nälvimistä. Lopetan täältä tähän.

    Ne ohjeet, joita rangella prot antavat pohjautuvat perusasioihin, joita
    on sovellettu ja tutkittu maailmalla kymmeniä vuosia. Ei niitä ole
    suorittavassa portaassa syytä enää todistella. Jos taas joku kehittelee
    omia selvästi poikkeavia oppeja, on oppi-isiltä tietysti hyvä saada
    vankat perusteet. Ne voivat toki olla muutakin kuin laskelmia. Esim.
    1000:n henkilön koeryhmän edistyksen seuraaminen muutaman vuoden ajan.

    data kirjoitti: (4.1.2008 10:56:48)
    Ne ohjeet, joita rangella prot antavat pohjautuvat perusasioihin, joita
    on sovellettu ja tutkittu maailmalla kymmeniä vuosia. Ei niitä ole
    suorittavassa portaassa syytä enää todistella. Jos taas joku kehittelee
    omia selvästi poikkeavia oppeja, on oppi-isiltä tietysti hyvä saada
    vankat perusteet. Ne voivat toki olla muutakin kuin laskelmia. Esim.
    1000:n henkilön koeryhmän edistyksen seuraaminen muutaman vuoden ajan.

    Itse käyn prolla, joka soveltaa just samoja oppeja kuin Scoop, ts, Fukke ja muutama muu näillä sivuilla on käynyt läpi.

    Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt, nimenomaisesti em. kavereiden mallit ovat niitä, jotka ovat kymmeniä vuosia vanhoja ja hyväksi todettuja – ainakin tour-pelaajilla ja Ben Hoganilla.

    Korjatkaa jos olen väärässä.

    Nimetön

    Dittis kirjoitti: (4.1.2008 11:12:32)

    data kirjoitti: (4.1.2008 10:56:48)
    Ne ohjeet, joita rangella prot antavat pohjautuvat perusasioihin, joita
    on sovellettu ja tutkittu maailmalla kymmeniä vuosia. Ei niitä ole
    suorittavassa portaassa syytä enää todistella. Jos taas joku kehittelee
    omia selvästi poikkeavia oppeja, on oppi-isiltä tietysti hyvä saada
    vankat perusteet. Ne voivat toki olla muutakin kuin laskelmia. Esim.
    1000:n henkilön koeryhmän edistyksen seuraaminen muutaman vuoden ajan.

    Itse käyn prolla, joka soveltaa just samoja oppeja kuin Scoop, ts, Fukke ja muutama muu näillä sivuilla on käynyt läpi.

    Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt, nimenomaisesti em. kavereiden mallit ovat niitä, jotka ovat kymmeniä vuosia vanhoja ja hyväksi todettuja – ainakin tour-pelaajilla ja Ben Hoganilla.

    Korjatkaa jos olen väärässä.

    Monet asiat ovat, mutta seuraavat eivät ole perusasioita:

    -vain ’vartalon kiertoon perustuva’ ajoitus
    -reverse release
    – käsien vetäminen selän taakse ds:n alussa (Garcia)

    ts

    data kirjoitti: (4.1.2008 11:43:08)

    Monet asiat ovat, mutta seuraavat eivät ole perusasioita:

    – käsien vetäminen selän taakse ds:n alussa (Garcia)

    Näytä minulle yksikin tour-pelaaja, jonka upper X-factror strech ei ole positiivinen luku

    Onhan käsite sinulle tuttu, onhan ?

    Sanoit tuossa aijemmin, että on niitä muitakin kuin hogan jotka käyttävät tätä ’reverse releasea’. Ketä ? Tai kenellä se näkyy hyvin ? Nykypelaajista on laadukkaampia videoita tarjolla. Vois vähän vertailla yhtäläisyyksiä.

    data kirjoitti: (4.1.2008 10:42:04)
    Vartalon kierrolla ajoitetun swingin vaikutukset mailanpään nopeuteen.
    vaatii esim.

    -geometrisen tarkastelun
    -dynaamisen voimatarkastelun erilaisilla ajoituksilla
    -sekä tukena tukun mittauksia
    -vaikutusten arviointi nämä yhdistämällä

    Tziisus! Tsorppa vaan, mutta nyt on kyllä ihan pakko sanoa, notta jos joku pro alkaisi meikäläiselle tunnilla jotain ’käppyröitä’ ja laskelmia esittämään, niin voisi olla ensimmäinen ja viimeinen tunti. Mutta insinöörithän on sitten ihan erikseen :o)?

    GolfBot kirjoitti: (4.1.2008 12:36:05)
    Tziisus! Tsorppa vaan, mutta nyt on kyllä ihan pakko sanoa, notta jos joku pro alkaisi meikäläiselle tunnilla jotain ’käppyröitä’ ja laskelmia esittämään, niin voisi olla ensimmäinen ja viimeinen tunti. Mutta insinöörithän on sitten ihan erikseen :o)?

    Voisi olla lyhyehkö sessio sellainenkin joka alkaisi sillä, että pro sanoisi, että mennäänpäs ensiksi vaa’alle. Voisin kuvitella sanovani sille jotain – Kuse itse niihin pulloihin -tyylistä!

    Huomenta ja kiitokset Boscolle ja Fukkelle!
    Minähän viime kaudella yritin muuttaa svingiajatustani mm tältä palstalta kerättyjen ajatusten siivittämänä tuohon ’Hoganin malliin.’ Viime kauudella lyönnillisesti tuli takapakkia, oikeastaan kunnolla lunta tupaan. Mutta enhän mä periksi voi antaa. Nyt oli hyvää merkkiä jo ilmassa Vermossa kun lähilyönnit on totaalisesti kateissa! Jatketaan yritämistä (kääntää Fukken pitkän tekstin vasurikielelle ja lähtee Vermoon)!

    Nimetön

    GolfBot kirjoitti: (4.1.2008 12:36:05)

    data kirjoitti: (4.1.2008 10:42:04)
    Vartalon kierrolla ajoitetun swingin vaikutukset mailanpään nopeuteen.
    vaatii esim.

    -geometrisen tarkastelun
    -dynaamisen voimatarkastelun erilaisilla ajoituksilla
    -sekä tukena tukun mittauksia
    -vaikutusten arviointi nämä yhdistämällä

    Tziisus! Tsorppa vaan, mutta nyt on kyllä ihan pakko sanoa, notta jos joku pro alkaisi meikäläiselle tunnilla jotain ’käppyröitä’ ja laskelmia esittämään, niin voisi olla ensimmäinen ja viimeinen tunti. Mutta insinöörithän on sitten ihan erikseen :o)?

    Tarkoitus olisi, että pro selvittää asiat itselleen ennen tunnin pitämistä.
    Olet varmaankin kohdannut narisevalla äänellä teorioita selittäviä insinöörejä.
    Onhan se selvää, ettei sellainen naisiin pure. Nainen osaa kyllä erottaa
    kaavamaisuuden ja todellisen ajattelukyvyn toisistaan:)

    Taika Rauta kirjoitti: (4.1.2008 13:22:46)
    Viime kauudella lyönnillisesti tuli takapakkia, oikeastaan kunnolla lunta tupaan. Mutta enhän mä periksi voi antaa.

    Mulle kävi aivan samalla tavalla viime kesänä. Annoin jo periksikin ja laitoin mailat nurkkaan joksikin aikaa. Huono moraali, hyi.

    Mut nyt kun on antanut idean muhia ja keskittynyt treenamiseen niin hyviä asioita on alkanut tapahtumaan. Tsemppiä Taikis!! No pain, no gain.

    ts

    GolfBot kirjoitti: (4.1.2008 12:36:05)

    data kirjoitti: (4.1.2008 10:42:04)
    Vartalon kierrolla ajoitetun swingin vaikutukset mailanpään nopeuteen.
    vaatii esim.

    -geometrisen tarkastelun
    -dynaamisen voimatarkastelun erilaisilla ajoituksilla
    -sekä tukena tukun mittauksia
    -vaikutusten arviointi nämä yhdistämällä

    Tziisus! Tsorppa vaan, mutta nyt on kyllä ihan pakko sanoa, notta jos joku pro alkaisi meikäläiselle tunnilla jotain ’käppyröitä’ ja laskelmia esittämään, niin voisi olla ensimmäinen ja viimeinen tunti. Mutta insinöörithän on sitten ihan erikseen :o)?

    Hemmetti juu… mää joitin löytää tosta aiheesta laskelmia, mutta päädyin vaan siihen, että ainoo kaava mikä pätee tuohon on se, että joka yrittää lähestyä näin yksinkertaista asiaa matemaattiseten kaavojen perusteella saa tulokseksi: ID (10×10) TTI

    Smachine kirjoitti: (4.1.2008 12:33:03)
    Sanoit tuossa aijemmin, että on niitä muitakin kuin hogan jotka käyttävät tätä ’reverse releasea’. Ketä ? Tai kenellä se näkyy hyvin ? Nykypelaajista on laadukkaampia videoita tarjolla. Vois vähän vertailla yhtäläisyyksiä.

    Reverse releasea käyttävät enemmän tai vähemmän kaikki Tour-pelaajat. Eniten ne, jotka lyövät pitkää fadea ja vähiten ne, jotka lyövät lyhyttä drawta.

    Heitit vaikean kysymyksen, kun pitää malleja etsiä, mutta David Duval ennen slumppiaan ja Monty ovat jossain kuvissaan olleet hyviä esimerkkejä. Vanhoista staroista mulle on jäänyt esimerkilliset mielikuvat Bobby Jonesista ja Julius Borosista.
    Nuoremmista kannattaa tutkia Charles Howellia, Sergio Carciaa, Trevor Immelmannia.

    Myönnetään datan mieliksi, että reverse release on mun oma keksimä termi, joka pelkistettynä tarkoittaa sellaista late hittingiä, jossa vapautusta ei tehdä tietoisesti lainkaan vaan, se tapahtuu koko svingin aikaisesta vastustuksesta huolimatta.

    Jonkunmoisen ahaa-elämyksen voit saada, kun mallaat peilin edessä flättiä vasenta rannetta. Sellainen pelaaja, joka on näitä asioita paljon mietiskellyt, ei saa rannettaan ’miellyttävään’ asentoon pelistä katsottuna millään muulla tavalla kuin tapailemalla osuma-alueen liikettä niin, että vasen ranne kiertyy samalla myötäpäivään.

    Myönnän, että ajatukseni perustuvat ns. huippupelaajan svingimaailmaan ja joillekin klubipelaajille niiden omaksuminen/harjoitteleminen voi tuottaa harmaita hiuksia (varsinkin näin nettichattikurssina). Jotenkin tuntuisi tyhmältä alkaa arvailemaan, millainen kompensaatio kullekin sopii, koska hän ei kuitenkaan voi oppia sitä oikeaa liikettä.

    Toivottavasti vastasin Smachinen kysymykseen, sen sijaan datan kanssa väittelyyn en aio osallistua.

    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (4.1.2008 16:35:48)

    Smachine kirjoitti: (4.1.2008 12:33:03)
    Sanoit tuossa aijemmin, että on niitä muitakin kuin hogan jotka käyttävät tätä ’reverse releasea’. Ketä ? Tai kenellä se näkyy hyvin ? Nykypelaajista on laadukkaampia videoita tarjolla. Vois vähän vertailla yhtäläisyyksiä.

    Reverse releasea käyttävät enemmän tai vähemmän kaikki Tour-pelaajat. Eniten ne, jotka lyövät pitkää fadea ja vähiten ne, jotka lyövät lyhyttä drawta.

    Heitit vaikean kysymyksen, kun pitää malleja etsiä, mutta David Duval ennen slumppiaan ja Monty ovat jossain kuvissaan olleet hyviä esimerkkejä. Vanhoista staroista mulle on jäänyt esimerkilliset mielikuvat Bobby Jonesista ja Julius Borosista.
    Nuoremmista kannattaa tutkia Charles Howellia, Sergio Carciaa, Trevor Immelmannia.

    Iso ongelma tämän osoittamisessa on se, että liike ei juurikaan erotu mailan lapaa tarkastellessa, vaan kyse on lihasvoiman ja rotaatiovoimien yhteisvaikutuksesta. Kerpele kun osaisin piirtää, niin laittaisin geometrisen kuvan tuosta mistä sen voi tunnistaa. Mutta hieman yksinkertaistettuna ’reverse release’ eli lavan kiertäminen auki käsivarsien lihaksilla swingin aikana on ainoa tapa saada lapa jatkamaan kohdelinjalla kiertoliikkeeseen perustuvassa swingissä.

    Tuotahan voitte kokeilla esim chippaamalla lantiota kiertäen. Gripin liikkuessa kierron mukana 1/4 ympyrän lapa on edelleen suorassa ja kohdelinjalla. Sitten vaan miettimään mitä on pitänyt tapahtua, jotta tuo geometria toteutuu.

    Ehkäpä jossain vaiheessa tapahtumasta kuvaa tai videota selventämään…

    Nimetön

    fukke diise saisse kirjoitti: (4.1.2008 16:35:48)

    Smachine kirjoitti: (4.1.2008 12:33:03)
    Sanoit tuossa aijemmin, että on niitä muitakin kuin hogan jotka käyttävät tätä ’reverse releasea’. Ketä ? Tai kenellä se näkyy hyvin ? Nykypelaajista on laadukkaampia videoita tarjolla. Vois vähän vertailla yhtäläisyyksiä.

    Myönnetään datan mieliksi, että reverse release on mun oma keksimä termi, joka pelkistettynä tarkoittaa sellaista late hittingiä, jossa vapautusta ei tehdä tietoisesti lainkaan vaan, se tapahtuu koko svingin aikaisesta vastustuksesta huolimatta.

    Myönnän, että ajatukseni perustuvat ns. huippupelaajan svingimaailmaan ja joillekin klubipelaajille niiden omaksuminen/harjoitteleminen voi tuottaa harmaita hiuksia (varsinkin näin nettichattikurssina). Jotenkin tuntuisi tyhmältä alkaa arvailemaan, millainen kompensaatio kullekin sopii, koska hän ei kuitenkaan voi oppia sitä oikeaa liikettä.

    Keskustelin erään Simon Holmesin kanssa tästä aiheesta jokin aika sitten, ja tosiasia on että hyvin useat klubipelaajat (aloittelevat) eivät osaa/tajua tehdä minkäänlaista vapautusta, kun palloa roiskitaan eteenpäin. Ei siitä nimittäin GC-kursseilla ehditä puhua. Sinne ne pallot menevät sitten oikealle. Neuvoi mulle yhden hyvän tavan harjoitella tuota vapautusta.

    ts

    Wilsonmies kirjoitti: (4.1.2008 16:57:41)

    Keskustelin erään Simon Holmesin kanssa tästä aiheesta jokin aika sitten, ja tosiasia on että hyvin useat klubipelaajat (aloittelevat) eivät osaa/tajua tehdä minkäänlaista vapautusta, kun palloa roiskitaan eteenpäin. Ei siitä nimittäin GC-kursseilla ehditä puhua. Sinne ne pallot menevät sitten oikealle. Neuvoi mulle yhden hyvän tavan harjoitella tuota vapautusta.

    Muutaman kerran kyseisen herran tavanneena voin sanoa, että lähestymistavat swingiin ei hirveen paljon kauempana toisistaan voisi olla.

    Wilsonmies kirjoitti: (4.1.2008 16:57:41)

    fukke diise saisse kirjoitti: (4.1.2008 16:35:48)

    Smachine kirjoitti: (4.1.2008 12:33:03)
    Sanoit tuossa aijemmin, että on niitä muitakin kuin hogan jotka käyttävät tätä ’reverse releasea’. Ketä ? Tai kenellä se näkyy hyvin ? Nykypelaajista on laadukkaampia videoita tarjolla. Vois vähän vertailla yhtäläisyyksiä.

    Myönnetään datan mieliksi, että reverse release on mun oma keksimä termi, joka pelkistettynä tarkoittaa sellaista late hittingiä, jossa vapautusta ei tehdä tietoisesti lainkaan vaan, se tapahtuu koko svingin aikaisesta vastustuksesta huolimatta.

    Myönnän, että ajatukseni perustuvat ns. huippupelaajan svingimaailmaan ja joillekin klubipelaajille niiden omaksuminen/harjoitteleminen voi tuottaa harmaita hiuksia (varsinkin näin nettichattikurssina). Jotenkin tuntuisi tyhmältä alkaa arvailemaan, millainen kompensaatio kullekin sopii, koska hän ei kuitenkaan voi oppia sitä oikeaa liikettä.

    Keskustelin erään Simon Holmesin kanssa tästä aiheesta jokin aika sitten, ja tosiasia on että hyvin useat klubipelaajat (aloittelevat) eivät osaa/tajua tehdä minkäänlaista vapautusta, kun palloa roiskitaan eteenpäin. Ei siitä nimittäin GC-kursseilla ehditä puhua. Sinne ne pallot menevät sitten oikealle. Neuvoi mulle yhden hyvän tavan harjoitella tuota vapautusta.

    minäkin juttelin yhden IDOLSiin osallistuneen kanssa se sanoi että Simon ei osaa edes laulaa. Harjoitteista ei ollut juttua.

    data kirjoitti: (4.1.2008 13:38:38)

    GolfBot kirjoitti: (4.1.2008 12:36:05)

    data kirjoitti: (4.1.2008 10:42:04)
    …vaatii esim…

    Tziisus! Tsorppa vaan, mutta nyt on kyllä ihan pakko sanoa, notta…

    Nainen osaa kyllä erottaa kaavamaisuuden ja todellisen ajattelukyvyn toisistaan:)

    MOT

    Wilsonmies kirjoitti: (4.1.2008 16:57:41)

    fukke diise saisse kirjoitti: (4.1.2008 16:35:48)

    Smachine kirjoitti: (4.1.2008 12:33:03)
    Sanoit tuossa aijemmin, että on niitä muitakin kuin hogan jotka käyttävät tätä ’reverse releasea’. Ketä ? Tai kenellä se näkyy hyvin ? Nykypelaajista on laadukkaampia videoita tarjolla. Vois vähän vertailla yhtäläisyyksiä.

    Myönnetään datan mieliksi, että reverse release on mun oma keksimä termi, joka pelkistettynä tarkoittaa sellaista late hittingiä, jossa vapautusta ei tehdä tietoisesti lainkaan vaan, se tapahtuu koko svingin aikaisesta vastustuksesta huolimatta.

    Myönnän, että ajatukseni perustuvat ns. huippupelaajan svingimaailmaan ja joillekin klubipelaajille niiden omaksuminen/harjoitteleminen voi tuottaa harmaita hiuksia (varsinkin näin nettichattikurssina). Jotenkin tuntuisi tyhmältä alkaa arvailemaan, millainen kompensaatio kullekin sopii, koska hän ei kuitenkaan voi oppia sitä oikeaa liikettä.

    Keskustelin erään Simon Holmesin kanssa tästä aiheesta jokin aika sitten, ja tosiasia on että hyvin useat klubipelaajat (aloittelevat) eivät osaa/tajua tehdä minkäänlaista vapautusta, kun palloa roiskitaan eteenpäin. Ei siitä nimittäin GC-kursseilla ehditä puhua. Sinne ne pallot menevät sitten oikealle. Neuvoi mulle yhden hyvän tavan harjoitella tuota vapautusta.

    Olen erään Simon Holmesin kanssa täysin eri mieltä siitä, miksi aloittelijoiden pallot lähtevät oikealle. Minun mielestäni se johtuu siitä, että he eivät saa aluksi kovinkaan moista keskipakoisvoimaa aikaan, koska aloittelijat eivät pysty separoimaan käsiä, hartioita ja lantiota eivätkä vielä oikein mitään. Rannekulma avautuu liian aikaisin ja mailanpäähän yritetään saada vauhtia hartioilla (lapa ulkoa sisään ja helvetisti auki, pallot oikealle) tai käsillä (kainaloon veto pulli).

    Heillä siis ei ole mitä vapauttaa. Suurin osa pelaajista oppii sille tasolle, että keskipaikoisvoima on riittävä, jotta vapautus voidaan tehdä.

    Huippupelaajat sen sijaan oppivat luomaan niin suuren keskipaikoisvoiman, että vapautus pyrkii kääntämään lapaa ja vartta liikaa (siitä hukkiongelmat). Kun tämän estää reverse releasellä, tulee voittajaksi.

    fukke diise saisse kirjoitti: (4.1.2008 17:28:06)

    Olen erään Simon Holmesin kanssa täysin eri mieltä siitä, miksi aloittelijoiden pallot lähtevät oikealle. Minun mielestäni se johtuu siitä, että he eivät saa aluksi kovinkaan moista keskipakoisvoimaa aikaan, koska aloittelijat eivät pysty separoimaan käsiä, hartioita ja lantiota eivätkä vielä oikein mitään. Rannekulma avautuu liian aikaisin ja mailanpäähän yritetään saada vauhtia hartioilla (lapa ulkoa sisään ja helvetisti auki, pallot oikealle) tai käsillä (kainaloon veto pulli).

    Heillä siis ei ole mitä vapauttaa. Suurin osa pelaajista oppii sille tasolle, että keskipaikoisvoima on riittävä, jotta vapautus voidaan tehdä.

    Huippupelaajat sen sijaan oppivat luomaan niin suuren keskipaikoisvoiman, että vapautus pyrkii kääntämään lapaa ja vartta liikaa (siitä hukkiongelmat). Kun tämän estää reverse releasellä, tulee voittajaksi.

    Mä en tiedä oonko eri mieltä vai samaa mieltä erään Fukken kanssa tästä, mutta alottelijat tekevät reverse releasea aivan hemmetisti luonnostaan, koska mielikuva ja ensimmäisten onnistumisten oivallukset kertovat, että lavan ollessa auki (todellisuudessa heikko) pallon saa helposti ilmaan >> onnistumisen tunne.

    Heiltä vaan puuttuu vielä hermotus liikkeestä, jolla lantio saadaan kiertymään jalkojen lihastyöllä ja sitten etsitään helpompaa tapaa saada lapa sulkeutumaan. No sehän on tietysti crossaus. Pahinta tuossa on se, että erittäin onnistuneita lyöntejä tulee kohtalaisen paljon, jolloin ei millään voi tajuta olevansa matkalla täysin väärään suuntaan.

    Jännä juttu sinänsä, että mun kurssilaisten pallot ei yleensä mene oikeelle. Johtusko se siitä että ne ei osu siihen ollenkaan 🙂

Esillä 25 viestiä, 276 - 300 (kaikkiaan 2,469)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240447 kohteessaSuunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto