Aihe: Suomi golfin tulevaisuus - Golfpiste.com

14.4.–21.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][12]
KilpailuaSuomalaista

Suomi golfin tulevaisuus

Etusivu Foorumit Yleistä Suomi golfin tulevaisuus

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 136)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #187078 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päätinpä tehdä oman topicin aiheesta tuon toisessa ketjussa olevan pohdiskelun lisäksi. Millaisena te näette Suomi golfin tulevaisuuden 10, 20 vuoden sisällä. Heitänpä pohjaksi tuon oman vision sinne joka tietty voi muuttua jos jotenkin saadaan ns. halpapelaamista rajattua tehokkaasti, toivottavasti aihe ei poikkea harhateille eikä henkilökohtaisuuksin mennä. Asiallista keskustelua vankoilla perusteilla siis, kiitos. Eli tässä mun visio/skenaario: Jos halpapelaamista ja sen mahdollistamista ei saada kuriin niin nyt olevan tiedon perusteella, kun vähän laskeskelee, että Suomeen syntyy 30-50 elitistä kenttää jossa pelaa suljettujen ovien takana ne joilla siihen on varaa (mä olen siellä, mulla ei ole huolta, jos hengissä), nämä jäsenet voivat vierailla edullisesti toistensa luona, muilla ei ole pääsyä kuin vähintään 100€ kierros+ inflaatio. 20-40 kenttää menee konkurssiin tai lopettaa muuten toimintansa. 50-70 kenttää jää jäljelle joita voidaan jotenkin laveasti kutsua golfkentiksi, tosin eivät välttämättä pysty pitämään tasoaan yllä jotta olisivat edes kiinnostavia gf-pelaamiseen, tosin ei niihin oikein saada edes kautensa etukäteen maksavia, mutta sopivat vähän pelaaville. Jos näille kentille tulee suuria korjaustarpeita (kuten tulee 10-20 vuoden välein) niin siinä vaiheessa pistetään pillit pussiin, kun ei maksajia löydy ja lainaa ei saada ellei ole esittää hyvää rahoitussuunnitelmaa ja pohjaa, jota ei auta yhtään se, että kenttiä on mennyt konkurssiin. Pieni osa näistä saattaa olla pay & play kenttiä, joissa ei tarvitse edes omia mailoja vaan vuokrattavaa löytyy riittävästi, jotka kituuttavat konkurssin ja kentänhoidollisten kustannussäästöjen kanssa kunnes lopettavat. Veikkaan, että ainakin eräs nyt etelä Suomessa lähijäsenseura kuuluu tähän ryhmään kun on jo melkein sellainen, eikä osakkeenomistajia ole tarpeeksi maksumiehiksi maksammassa kovassa kilpailussa, josta katetta ei kerry investointeihin ja suurimmalta osakkeenomistajalta loppuu rahat;) Perusteltuja visioita Suomi-golfin tulevaisuudesta (eri skenaarioissa ja ei minä ite skenaarioita) siis saa esittää. Samoin kuulisin kommentteja miksi esittämäni visio ei ole mahdollinen. Siis en todellakaan toivo, että tuo mun visio toteutuisi vaan kaikilla olisi mahdollisuus pelata ja kenttien tulopuoli vastaisi menoja (myös pitkäaikaisia) ja jako olisi edes hieman nykyistä oikeudenmukaisempi. Jos hengissä ollaan vielä 10-vuoden kuluttua ja tietty toivotaan että nämä sivutkin ovat vielä hengissä niin voidaan arvioida kuka oli oikeassa. Jos mä olen saanut draiverista pallon päähän tai hukkunut vesiesteeseen ja siirtynyt muille kentille golfaamaan ilmaiseksi todelliseksi halpapelaajaksi, niin koittakaa nyt edes vähän kehua, että oli siinä viisas mies niin jälkipolvesta toivottavasti joku voi lukea ryder-cup voiton jälkeen, että oli se faija aika viksu;). Tämän asian tiimoilta, kun on muutamassa kuukaudessa vanhentunut ainakin sata-vuotta, öitä ei ole saanut nukuttua, ruoka ei maistu ja hirveä stressi ja verenpaine painaa päälle.

#453947 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lopeta nyt jo viimein jauhaminen tästä saamarin ’halpapelaamisesta’, eihän tästä tule lasta eikä paskaa

#453948 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

poa supina kirjoitti: (26.10.2010 22:02:21)
    Lopeta nyt jo viimein jauhaminen tästä saamarin ’halpapelaamisesta’, eihän tästä tule lasta eikä paskaa

Pyysin asiallista keskustelua kenttien tulevaisuudesta ja omia näkemyksiä, tuo ei sitä ollut. Ihan ensimmäinen vastaus ja heti oltiin harhateillä. Jos joku on sitä mieltä että ei huolta huomisesta markkinat hoitaa niin voi perustella näkemyksensä. Tämän kun luulisi olevan aika luonnollinen keskustelun jatke, kun ja jos erinäisiin kompromisseihin päädytään.

#453949 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mun mielestä on erittäin hyvä, että kentät profiloituu. Tekevät omat päätöksensä ja ehdot joilla vieraat pelaa. Jos joku kenttä menee konkurssiin, ei voi mitään. Silloin kenttä on väärässä paikassa ja/tai palvelut, laatu tms. tekijät ei toimi. Golfia ei voi eikä mitään muutakaan sosialisoida ja sitä kautta jakaa kaikille.

#453950 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja kun alettiin, ollaan Rauski samalla 100% rehellisiä. Kirjoitat mitä kirjoitat tai olet ihan mitä mieltä tahansa, Virvik ei pelastu tai menesty tämän palstan kautta. Mulle on ihan turha kenenkään ikinä milloinkaan tulla selittämään, että kenenkään vaikuttimet on yhteinen hyvä. Aivan huuhaata!. Jokainen meistä on liikkeellä 1) vallanhimosta ja/tai 2) puhtaasta itsekkyydestä. Ainakin minä olen. No mitä tästä seuraa? Se, että vahvat jää jäljelle ja heikot sortuu= pätee myös golfkenttiin. Jos utopiaa halutaan (Joo, olen käynyt Sointulassa Vancouverin saaren kupeessa), tarkoittaa se sitä, että kaikki hässii kaikkia tai ainakin vahvin.

#453951 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä, samaa jauhamista. Mutta asiallisena kommenttina. Näillä suljetuilla kentillä osakkeenomistajien vastike todennäköisesti tuplaantuu. (esim.Sarfik). Ravintolapalvelut kuihtuvat, jos ne ovat ulkoistettuja niinkuin useimmilla kentillä, koska asiakkaita ei vain ole tarpeeksi. Jäsenet pitäisi saada viihtymään myös 19.tiillä tai niistä tulee vain oluen ja pienen purtavan kioskeja.

Siihen kenttään, johon viittaat, niin ne tulee elinvoimaisiksi, sillä 2-20 kierrosten pelaajia on suunnaton määrä ja ne ohjaituu näille kentille. Itse vien myös asiakkaita pelaamaan näille kentille. Itse peli kuitenkin on olennaista, eikä ns. suljetut kentät ole niin hyvin hoidettuja, että siitä kannattaisi mitä tahansa maksaa.

Todennäköisesti konkurssiin menee pienten maakuntien kentät, sillä vuotuisen vastikkeen nousu karkoittaa osan osakkeenomistajista ja osakkeiden hinta romahtaa. Myöskään GF:n maksajia eikä kilpailuja saada riittävästi.

Kun puhumme nuorista, niin puhutaan siitä isosta massasta eikä niistä muutamista kilpailijoidenaluista. (Vanhemmat piiskureina). Keilailu on kehittynyt ja on syntynyt pelkästään hohtokeilaukseen suuntautuneita yrityksia, jotka ovat saaneet nuoret harrastuksen pariin. Se on niille vain yksi harrastus muiden joukossa jossa viihdytään muiden kanssa. Siksi nuoret suuntaavat vain niille kentille johon viittaat. Pelaavat kaveriporukassa 10 kiekkaa vuodessa.

Pahinta tietysti olisi se, että lajin elitistinen maine nousee. Se oli 80-90-luvun suurin syy lajin inhoon josta oltiin pääsemässä eroon – mutta aina voidaan mokata kaikki.

#453952 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vain todella harva meistä on mennyt todella syvälle itseensä ja sitä kautta rehellisesti tunnustaneet oman vallanhimonsa, ahneutensa, heikkoutensa jne. Sen totisesti näkee tällä palstalla. Demokratia muka toimii? Häh? Suurin osa meistä on pöljiä, joten miten voidaan mitään päätöksiä perustella enemmistön tahdolla? Yleisin perustelu on se, että parempaa järjestelmää ei ole tarjolla, joten tällä mennään. Erittäin mielenkiintoista, kun tietää että tästäkin kansasta erittäin rajoitettu määrä pystyy mihinkään järkevään päätöksentekoon. Sama pätee golfliittoon, seuroihin ja yhtiöihin. Ja tässä ollaan. Lääke? Markkina päättää. Ei pidä, eikä kannata tehdä yhtään mitään, koska asiat on aina niin kuin niiden kuuluu olla. Aina.

#453953 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Emppu kirjoitti: (26.10.2010 22:57:18)
    … Pahinta tietysti olisi se, että lajin elitistinen maine nousee. Se oli 80-90-luvun suurin syy lajin inhoon josta oltiin pääsemässä eroon – mutta aina voidaan mokata kaikki.

Onkohan tuosta päästy vieläkään irti ja itseasiassa onko sillä mitään merkitystä? Golfia jos lajina pitää inhota tai rakastaa ulkoisten seikkojen vuoksi niin taitaa olla aika turhaa pohtia koko harrastamista ja unohtaa koko juttu. Suuren yleisön käsitys golfista on edelleen usein hyvin harhainen vaikkakin sitä jollain tapaa seksikkäämmäksi on koitettu saada. Ei tätä lajia voi pelaamati ymmärtää alkuunkaan. Toki josko silloinkaan mutta edesauttaa ymmärrystä se.

Tämä ei ole aivan se mitä Rauski hait vastaukseksi, sorry. Mutta totuus aika pitkälti taitaa olla se että golf muoti-ilmiönä tulee ja menee. Harrastajia tulee ja menee. Toivon mukaan mahdollisimman paljon kenttiä kuitenkin säilyy kaikesta tuosta huolimatta. Siinä mun vähän näköalaton skenaario jota visiota en kuitenkaan kiihkolla puolusta.

#453954 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rauski kirjoitti: (26.10.2010 21:36:19)
    20-40 kenttää menee konkurssiin tai lopettaa muuten toimintansa. 50-70 kenttää jää jäljelle joita voidaan jotenkin laveasti kutsua golfkentiksi, tosin eivät välttämättä pysty pitämään tasoaan yllä jotta olisivat edes kiinnostavia gf-pelaamiseen, tosin ei niihin oikein saada edes kautensa etukäteen maksavia, mutta sopivat vähän pelaaville. Jos näille kentille tulee suuria korjaustarpeita (kuten tulee 10-20 vuoden välein) niin siinä vaiheessa pistetään pillit pussiin, kun ei maksajia löydy ja lainaa ei saada ellei ole esittää hyvää rahoitussuunnitelmaa ja pohjaa, jota ei auta yhtään se, että kenttiä on mennyt konkurssiin. Pieni osa näistä saattaa olla pay & play kenttiä, joissa ei tarvitse edes omia mailoja vaan vuokrattavaa löytyy riittävästi, jotka kituuttavat konkurssin ja kentänhoidollisten kustannussäästöjen kanssa kunnes lopettavat.

Siis en todellakaan toivo, että tuo mun visio toteutuisi vaan kaikilla olisi mahdollisuus pelata ja kenttien tulopuoli vastaisi menoja (myös pitkäaikaisia) ja jako olisi edes hieman nykyistä oikeudenmukaisempi.

Vaikka Rauskin visio on mahdollinen, minä en usko sen toteutumieen. Olen seurannut varsin läheltä muutamaa golfkenttää vuosien aikana eikä golfkenttää kovin helposti saa konkurssiin. Ongelma syntyy siitä, että kentällä ei ole juuri muuta käyttöä kuin energiapajun tuottaminen ja silloin maapohjan arvo on hyvin vähäinen. Tämän johdosta velkojien ei kannata päästää konkurssiin muuten kuin taktisista syistä (myydään seuraavalle). Normaalisti velkoja vakauttaa velkojaan tai muuttaa niitä osakkeiksi, jotta edes ne muutamat vastikkeenmaksajat pysyvät mukana.

Kenttien erilaistumista toki tapahtuu ja se on minusta myös toivottavaa. Kuten Janne TV:ssä sanoi, golfareiden tarpeet ovat erilaisia ja siksi kenttienkin on syytä olla erilaisia. Jos ’elitistisille’ klubeille on kysyntää, niitä varmaan syntyy, mutta osa kentistä on halvalla hoidettuja P&P kenttiä.

Joka tapauksessa Suomessa eläkeläisgolfareiden määrä kasvaa voimakkaasti ja heillä on entisiä sukupolvia enemmän rahaa käyttää vapaa-aikaansa. Sen johdosta golfiin käytetty rahamäärä lähes varmasti kasvaa tulevaisuudessa. Sen johdosta suurin osa golfkentistä voi tulevaisuudessakin ihan hyvin. Ilmeisesti parhaiten pärjäävät resort-kentät (kuten Vierumäki, Katinkulta tai Tahko) ja sen johdosta osa nykysiistä kentistä muuttuu resort kentiksi (niiden kohdalla, joissa rakennusoikeutta on käytettävissä kentän laidoilta).

#453955 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Putti-Possu kirjoitti: (27.10.2010 0:24:20)

20-40 kenttää menee konkurssiin tai lopettaa muuten toimintansa. 50-70 kenttää jää jäljelle joita voidaan jotenkin laveasti kutsua golfkentiksi, tosin eivät välttämättä pysty pitämään tasoaan yllä jotta olisivat edes kiinnostavia gf-pelaamiseen, tosin ei niihin oikein saada edes kautensa etukäteen maksavia, mutta sopivat vähän pelaaville. Jos näille kentille tulee suuria korjaustarpeita (kuten tulee 10-20 vuoden välein) niin siinä vaiheessa pistetään pillit pussiin, kun ei maksajia löydy ja lainaa ei saada ellei ole esittää hyvää rahoitussuunnitelmaa ja pohjaa, jota ei auta yhtään se, että kenttiä on mennyt konkurssiin. Pieni osa näistä saattaa olla pay & play kenttiä, joissa ei tarvitse edes omia mailoja vaan vuokrattavaa löytyy riittävästi, jotka kituuttavat konkurssin ja kentänhoidollisten kustannussäästöjen kanssa kunnes lopettavat.

Siis en todellakaan toivo, että tuo mun visio toteutuisi vaan kaikilla olisi mahdollisuus pelata ja kenttien tulopuoli vastaisi menoja (myös pitkäaikaisia) ja jako olisi edes hieman nykyistä oikeudenmukaisempi.

Vaikka Rauskin visio on mahdollinen, minä en usko sen toteutumieen. Olen seurannut varsin läheltä muutamaa golfkenttää vuosien aikana eikä golfkenttää kovin helposti saa konkurssiin. Ongelma syntyy siitä, että kentällä ei ole juuri muuta käyttöä kuin energiapajun tuottaminen ja silloin maapohjan arvo on hyvin vähäinen. Tämän johdosta velkojien ei kannata päästää konkurssiin muuten kuin taktisista syistä (myydään seuraavalle). Normaalisti velkoja vakauttaa velkojaan tai muuttaa niitä osakkeiksi, jotta edes ne muutamat vastikkeenmaksajat pysyvät mukana.

Kenttien erilaistumista toki tapahtuu ja se on minusta myös toivottavaa. Kuten Janne TV:ssä sanoi, golfareiden tarpeet ovat erilaisia ja siksi kenttienkin on syytä olla erilaisia. Jos ’elitistisille’ klubeille on kysyntää, niitä varmaan syntyy, mutta osa kentistä on halvalla hoidettuja P&P kenttiä.

Joka tapauksessa Suomessa eläkeläisgolfareiden määrä kasvaa voimakkaasti ja heillä on entisiä sukupolvia enemmän rahaa käyttää vapaa-aikaansa. Sen johdosta golfiin käytetty rahamäärä lähes varmasti kasvaa tulevaisuudessa. Sen johdosta suurin osa golfkentistä voi tulevaisuudessakin ihan hyvin. Ilmeisesti parhaiten pärjäävät resort-kentät (kuten Vierumäki, Katinkulta tai Tahko) ja sen johdosta osa nykysiistä kentistä muuttuu resort kentiksi (niiden kohdalla, joissa rakennusoikeutta on käytettävissä kentän laidoilta).

Kyllä kannatan yhtenä hyvänä vaihtoehtona (kun ajattelen minä ite periaatteella) ja siihen ollaan menossa vääjämättä. Tietty tuossa on sellainen puoli että niille ei profiloitujen eliittikenttien kuluille täytyy löytää joku maksaja, siellä ei todennäköisesti ole kovinkaan montaa niitä jotka nyt ovat ne kulut maksaneet vaan ovat siirtyneet näille ’paremmille’ kentille. Toki niitä kenttiä jotka eivät enää halua olla osakekenttiä eivätkä omistajat enää halua sijoittaa niiden ylläpitoon ja investointeihin rahaa päättävät lopettaa koko kentän ja ottaa vähäiset roponsa myymällä sen jollekin taholle joka haluaa jatkaa, jos nyt sellaista enää löytyy (Jannelle hyvä golfkenttäbusinessidea, saat ilmaiseksi) Saadut rahat käyttävät osamaksuna tuollaiselle eliittikentälle, tai ostavat uuden draiverin. Jatkaja ei varmasti myy enää kyseiselle kentälle yhtään osaketta. Kuinkahan edullista pelaaminen halpakentissä on, kun joutuvat itse maksamaan kaikki kulut?
    Tehdäänpä taas kaikkien rakastama pieni laskelma.
    50-Eliittikentälle tulee jäseniä/osakkaita 900/kenttä=45000 hyvin ennakkoon pelaamisesta maksavaa. Viisaina päättävät, että maksetaan vuotuista hoitovastikketa 800€/a ja investointitarpeita 2M€/10a=200.000/vuosi=pyöreasti 200€/vuosi. yhteensä hoitovastike+ investointi on siis noin 1000€/a/osakas. Luulisin tuon verran löytyvän nykyomistajista tuon maksajia ja tähän porukkaan kuuluu myös kaikki heavyjuuserit joita oletettavasti on noin 20000 pelaajaa 140.000 pelaajasta (enemmän kuin 50 kierrosta).

Jäljelle jää muita kenttiä 70 kpl joissa on tuon jälkeen mahdollisia pelaajia 95000. Kentän hoitokulut ilman investointeja on keskimäärin 500k€/kenttä kun oikein tingitään kentän hoidosta ja palveluista ja henkilöstömenoista. Kenttien hoitomenot ilman investointeja olisi siis noin 35M€/vuosi ja pääsääntöisesti nämä tulisivat gf-tuloista. Nämä henkilöt pelaavat keskimäärin 8 kierrosta vuodessa, toki jotkut 20 ja osa vain 2-3 kierrosta. Eli 950.000 kierrosta tulee maksaa ilman investointeja vuosittain 35M€:n käyttömenot riippumatta paljonko kentällä pelataan. 950.000 kierrosta jaettuna 70 kentälle tarkoittaa siis noin 13.500 gf kierrosta/kenttä, joten ylikapsitettia löytyy reilusti ja eliittikenttien pelaajat tuskin usein näillä vierailevat, tällä tulee kattaa jotta kenttä pysyisi pystyssä nuo 500k€ käyttömenot tämä tekee gf hinnaksi siis 37€/kierros. Investointitarpeen kun tuohon laskee mukaan mikä vääjämättä tarvitaan, oletetaan sen olevan sanotaan nyt vain 150.000€/vuosi päädytään toiminnan juuri ja juuri kattavaan gf hintaan 48€/kierros ja tässä ei vielä ole niitä kustannuksia joilla kenttä on rakennettu/ostettu konkurssipesältä yms. oletetaan se erittäin edulliseksi ja tekisi vain 10 vuoden aikana 10€/kierros. GF-hinnan tulee siis olla noin 58€/kierros. Kuullostaa melko reilulta eikö? Tietty entiset omistajat voivat laittaa kentänsä myös lihoiksi ja myydä sen esim tonteiksi jos kaava sallii tai liike/teollisuus alueeksi tai kunta voi tehdä siitä tarjouksen joka on rahallisesti parempi vaihtoehto kuin golfin jatkaminen.

Miten tämän jälkeen?

Kentillä on reilusti ylikapasiteetia ja monet haluavat lisää gf-pelaajia alkaa siis pudotuspeli, gf-hintaa lasketaan lisäpelaajien saamiseksi esim. 30€/kierros, tämä nostaa hieman käyttöastetta vähän aikaa, mutta pian muut seuraa perässä kilpailun merkeissä. Koska kierrosmäärät eivät kuitenkaan merkittävästi lisäänny niin monet kentät joutuvat taloudellisiin vaikeuksiin jopa niin paljon että esim 20 kenttää joutuu lopetttamaan toimintansa. Tämän seurauksena kenttiä jää enää jäljelle 50 kpl. Näille kentille jää siis oletettavasti likimain sama määrä pelaajia kuin ennen hintakilpailun aloittamista ja suurinppirtein sama kierrosmäärä jaettavaksi. Nyt näillä kentillä pelataankin jo 19.000 kierrosta/vuosi. Kulujen kattamiseksi voidaan siis kierroshinnaksi määritellä noin 44€/kierros. Kuulostaa jo paljon paremmalta. Huono puoli on vain se, että kun kenttiä on kadonnut ja tarjonta vähentynyt jotkut lopettavat kun ei välttämättä ihan kovin lähellä sitä kenttää ole. Oletetaan että kierroshinnaksi nousee noin 50€/kierros. Mitään 500€ pelikausimaksupakettejahan noille kentille ei paljon kannata tarjota kun niitä hevijuusereita ei oikein ole. Jos tarjotaan niin hyvin rajattu määrä, koska kuitenkin pelaavat prime-time aikoina niin syövät gf-tuloja.

Tämän arvion perusteella siis Suomi golf näyttäisi siltä, että Suomeen syntyy enintään 50 eliittikenttää ja jäljelle jää 50 muuta kenttää jotka palvelevat vähän pelaavia. Toki toivotaan ettei tule hirveän sateista ja kylmää kesää tai pahoja talvituhoja jotka syövät merkittävästi näiden kenttien tuloja. Ainakaan kahtena vuotena peräjälkeen ei tälläistä saa tapahtua, muuten meillä ei ole kuin 50 eliittikenttää jäljellä.

Kyllä oli paljon oletuksia, mutta sanoisin kuitenkin jopa suht realistinen laskelma ja tapahtumaketju, jos ei noita lopun ongelmia oteta huomioon. Varmaan sopii useimmille, tosin pieni rakennemuutos tapahtuu ja ei ihan kauhean helposti, luulisin. Otaksuisin myös, että ruuhka-Suomesta niitä kenttiä häviää suhteeliisesti paljon vähemmän kuin muualta. Mutta jos tämä on päättäjien tahtotila niin eletään sen kanssa. Toivon kyllä että näin ei käy, se ei golfille ole eduksi missään mielessä.

No tulipahan taas kirjoittetua saissea ihan kylliksi joten älkää ainakaan niin kommentoiko, eikä puhuta Virvikistä se voi olla tyhmien tai viisaiden päätösten perusteella joko kunnallinen hautausmaa tai eksoottinen eliittikenttä. Toivottavasti ei kuitenkaan kissojen hautausmaa, kun niistä en oikein kauheasti välitä, sori kissan omistajat;)

#453956 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

salmon kirjoitti: (26.10.2010 22:55:22)
    Ja kun alettiin, ollaan Rauski samalla 100% rehellisiä. Kirjoitat mitä kirjoitat tai olet ihan mitä mieltä tahansa, Virvik ei pelastu tai menesty tämän palstan kautta. Mulle on ihan turha kenenkään ikinä milloinkaan tulla selittämään, että kenenkään vaikuttimet on yhteinen hyvä. Aivan huuhaata!. Jokainen meistä on liikkeellä 1) vallanhimosta ja/tai 2) puhtaasta itsekkyydestä. Ainakin minä olen. No mitä tästä seuraa? Se, että vahvat jää jäljelle ja heikot sortuu= pätee myös golfkenttiin. Jos utopiaa halutaan (Joo, olen käynyt Sointulassa Vancouverin saaren kupeessa), tarkoittaa se sitä, että kaikki hässii kaikkia tai ainakin vahvin.

Sulla on näköjään aika erilaiset elämänarvot kun mulla ja sä jopa uskot että kaikki on nykyaikana samanlaisia kuin sinä itse. Kokeileppa joskus epäitsekkäitä vaikuttimia saattaa tuoda elämään ihan uutta mielenkiintoista ulottuvuutta ja tehdä siitä eräällä tavalla mielekkäämpää.

Mä olen tossa noille lapsille koittanut joskus kertoa elämän pelisääntöjä, emmä tiedä meneekö ne aina perille. Yks neuvo on kuitenkin ollut ettei elämässä kuseteta itseään eikä muita ja jos sattuu kusettamaan niin katsokaa että siitä selviää ilman lisäkusetusta. Jos ei selviä niin sit ootte yltäpäältä kusessa ja teille ja läheisille saattaa tulla tiedostamoton pahaolo ja oksettaa koko loppuelämä ja kaikki on kusessa. Sopii muuten ihan hyvin golfin sääntöjen noudattamiseen ja kaukaa haettuna kenties jopa meneillään olevaan pikku ongelmaan.

Jossain kirjassa tuo sama ajatus on saatettu kertoa hieman kauniimmin, mutta toivottavasti on mennyt perille, ei ainakan pahempaa kusetusta ole esiintynyt edes murkkuina tai mistä sitä vielä tietää;)

Nyt mä lähden kuselle ja nukkumaan……

#453957 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos hengissä ollaan vielä 10-vuoden kuluttua ja tietty toivotaan että nämä sivutkin ovat vielä hengissä niin voidaan arvioida kuka oli oikeassa. Jos mä olen saanut draiverista pallon päähän tai hukkunut vesiesteeseen ja siirtynyt muille kentille golfaamaan ilmaiseksi todelliseksi halpapelaajaksi, niin koittakaa nyt edes vähän kehua, että oli siinä viisas mies niin jälkipolvesta toivottavasti joku voi lukea ryder-cup voiton jälkeen, että oli se faija aika viksu;). Tämän asian tiimoilta, kun on muutamassa kuukaudessa vanhentunut ainakin sata-vuotta, öitä ei ole saanut nukuttua, ruoka ei maistu ja hirveä stressi ja verenpaine painaa päälle.

Toivottavasti jäät henkiin – todistamaan työvoittoasi!

Tuosta 10- vuoden päästä olevasta Ryder Cup- voitosta tietysti voisin onnitella etukäteen, mutta herää kysymys, pelataanko sitä enään silloin?

Golf todennäköisesti on toistamiseen Olympialajina vuonna 2020 eli riittääkö ammattilaisten mielenkiinto kahteen isoon ns. ei- rahatournamenttiin samana vuonna jää nähtäväksi.

Eli katsottaisiko nyt ensin nuo 2016 Olympialaiset Golfin osalta ja nostetaan ne 2020 Ryder Cup osallistujien nimet sen jälkeen framille.

’Viksua- eikös vaan?’

Tsemppiä anyway!

#453958 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla on aika positiivinen tunne Suomen golfin tulevaisuudesta. Kun vertaa esim Ruotsiin, meita on n puolet vahemman, mutta rekisteroityneita golfareita n neljasosa. Kenttia samoin.
    Uskon etta golf lisaa suosiotaan ja mitaan radiakaalia ei tule tapahtumaan tavassa kuinka golfia pelataan erilaisilla kentilla. Jotkut kentat asettavat rajoituksia teeaikojen varaamiseen ja ehka hinnoittelevat green feet erilailla. Uskoisin etta useimmilta kentilta poistuu mahdollisuus pelata ns prime time halvalla ja markkinat ohjaavat hinta/laatu suhdetta. Maksat vahemman (?), tervetuloa mutta silloin kuin meille sopii, ei valttamatta silloin kun itse haluat.
    Veikkaan etta enemman tulee pelaavia osakkenomistajia klubeihin kuin sielta poistuu. Tosin hitaasti mutta varmasti.
    Viela kun loydettaisiin jostain maailman top 10 kipuava esikuva, siina olisi bonus Suomen golfille. En mitenkaan vahattele Mikon tai Minnin tai muiden saavutuksia, hienoa tyota ovat tehneet ja tekevat. Olemme vain ns poispilattuja kaikenlaisen urheilumenestyksen suhteen. Jos ei voiteta kultaa tai maailmanmestaruutta lajissa kuin lajissa, olet surkeasti epaonnistunut.
    Ryder Cup pelataan niin kauan kuin mina elan, siita voin lyoda henkeni vetoa. Olympia golfille kay kuten olympia tenniksellekin, jaa sinne muiden lajien jalkoihin ja koko olympia hulabaloossa sivuosan esittajaksi.

#453959 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

expat kirjoitti: (27.10.2010 5:34:22)
    Mulla on aika positiivinen tunne Suomen golfin tulevaisuudesta. Kun vertaa esim Ruotsiin, meita on n puolet vahemman, mutta rekisteroityneita golfareita n neljasosa. Kenttia samoin.
    Uskon etta golf lisaa suosiotaan ja mitaan radiakaalia ei tule tapahtumaan tavassa kuinka golfia pelataan erilaisilla kentilla. Jotkut kentat asettavat rajoituksia teeaikojen varaamiseen ja ehka hinnoittelevat green feet erilailla. Uskoisin etta useimmilta kentilta poistuu mahdollisuus pelata ns prime time halvalla ja markkinat ohjaavat hinta/laatu suhdetta. Maksat vahemman (?), tervetuloa mutta silloin kuin meille sopii, ei valttamatta silloin kun itse haluat.
    Veikkaan etta enemman tulee pelaavia osakkenomistajia klubeihin kuin sielta poistuu. Tosin hitaasti mutta varmasti.
    Viela kun loydettaisiin jostain maailman top 10 kipuava esikuva, siina olisi bonus Suomen golfille. En mitenkaan vahattele Mikon tai Minnin tai muiden saavutuksia, hienoa tyota ovat tehneet ja tekevat. Olemme vain ns poispilattuja kaikenlaisen urheilumenestyksen suhteen. Jos ei voiteta kultaa tai maailmanmestaruutta lajissa kuin lajissa, olet surkeasti epaonnistunut.
    Ryder Cup pelataan niin kauan kuin mina elan, siita voin lyoda henkeni vetoa. Olympia golfille kay kuten olympia tenniksellekin, jaa sinne muiden lajien jalkoihin ja koko olympia hulabaloossa sivuosan esittajaksi.

Joudun taasen pyytämään anteeksi – tällä kertaa OT- aihe oli:
    Ennakkosuosikit/ Olympialaiset / Ryder Cup / pelaajat / golf / 2020.
    Anteeksi ylilyönti ja ajatusten OB.

Sorry expat, ei kai sulla nyt mene terveys…

#453960 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei mene terveys ja henkikin viela pihisee… OT naa ketjut tahtoo menna mutta ei kai se(kaan) niin vakavaa ole…

#453961 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

expat kirjoitti: (27.10.2010 6:38:52)
    Ei mene terveys ja henkikin viela pihisee… OT naa ketjut tahtoo menna mutta ei kai se(kaan) niin vakavaa ole…

Joo ei, ja euroopassakin mennään eteenpäin, myös golf- valmennuksessa.

Golfliittokin otti osaa sekä tuosta eväitä ja sovelletaan jo tänä päivänä liittovalmennuksessa.

Suomen golfvalmentajat ovat nykyisin täysin kartalla, me pelaajat enemmänkin ’kuistilla’.

#453962 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lipulle kirjoitti: (27.10.2010 6:51:52)

expat kirjoitti: (27.10.2010 6:38:52)

Joo ei, ja euroopassakin mennään eteenpäin, myös golf- valmennuksessa.

Golfliittokin otti osaa sekä tuosta eväitä ja sovelletaan jo tänä päivänä liittovalmennuksessa.
    Suomen golfvalmentajat ovat nykyisin täysin kartalla, me pelaajat enemmänkin ’kuistilla’.

Korjaus Boldattuihin!

Jokaisella ryhmäläisellä on myös oma treeniohjelma, jota sovelletaan pääasiassa TPI:n ym. ohjelmien mukaisesti. Tämä siis lukiovalmennuksessa.

Tämä Rooney- proggis on lisänä, mutta suomalaisten ammattivalkkujen ammattitaitoon uskoen ja salitreenit päälle – off -season- training n. 30 hrs / vko ei Olympialaisissa kuiteskaaan nähdä vielä 90- luvulla syntyneitä jäppisiä.

Katsotaan Eisenhowerit ja sitten lisää.
    Mm. Rauskihan totesikin jossain vaiheessa työtä, työtä jne..työtä

Toisaalta – train smart, not hard!

#453963 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rauski

Mitäs jos kenttäyhtiöt koitais löytää osansa uusista tuloista.

Eikös välinepuolen osuus vuotuiseksi arvatusta liikevaihdosta ole siinä 300 miltsin luokkaa. Hinnoittelemalla Pro-shopissa (joka on yhtiön ikioma) oikein ei jäsenistön tarvi ajaa kilometritolkulla Kirkolle pallo, hanska tai mailaostoksille. Katsastat vaan Rosoppien hintoja niin ei kaukaa liippaa ihmisen hädänalaisen tilan hyväksikäytöstä.

Hinnottelu perustuu samaan kun lentokentällä. Olen mennyt turvatarkastuksesta ohi, niin ainut mahdollisuus on ostaa tai olla ostamatta tarjotulla hinnalla. Sama koskee Roosoppia. Olet jo kentällä ja huomaat tarvitsevasi palloja, hanskaa ts,. maksat just sen ryöstöhinnan joka pyydetään. Yleensä vaan ihmiset käy ostoksilla siellä mistä saa edullisemmin just samanlaisen tuotteen.

Ravinteli samoten.. jos se on ulkoistettu niin jonkinmoinen liikevoitto yrittäjälle riskin ottamisesta kuuluu palkan lisäksi.. Joten jos yhtiö hoitaa kaupankäynnin, niin tulot ja hyvinvointi senkun lisääntyy. Aikamoni näyttää raahaavan omia eväitään ??

Se että joissa paikoissa ’Roooo’ tai joku muu yhtiön ulkopuolinen hoitelee asiaa sopimusksista johtuen, niin eikun sopparit uusiksi.

Samalla tavalla ostomarkat uusjakoon kun muukin käyttäytyminen, ei mikään ole pyhää nykypäivänä siltä osin.

Elämä ja markkina muuttuu.. Eikun rohkeesti mukaan.

#453964 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parahin Rauski.

Hyvä ja asiallinen avaus, kiitos siitä.

Oma visioni on aika lailla tämä:
    -En usko että liitto voi tehdä mitään merkitävää nykyisille pelisäännöille.

-Uskon että tulevaisuudessa mennään muuten samoin kuin ennen, mutta kuitenkin että suurin osa kentistä tulee hinnoittelemaan GF:nsä tarkemmin ja siten että praimtaimiin ei kannata GF:tä ostaa.

-Supergolffia ym. juttuja tulee varmasti edelleen olemaan, mutta peliaikojen varauksiin asetetaan kenttien puolesta tiukennuksia, jolloin niillä jotka haluaa pelata harvoin ja halvalla ei ole käytännön mahdollisuutta viedä osakkaiden tiiaikoja.

Eli en usko Rauski sinun arvaukseesi tuosta kymmenien kenttien konkurssiin menosta. Mutta jos joku kenttä menee nurin pitkässä juoksussa, niin kyllä sen sitten varmaan kuuluukin mennä. Olen myös eri mieltä kanssasi siitä, että 45000 Suomalaista aikoo tulevaisuusessa maksaa 1000 euroa vastiketta vuodessa. Tuon sinun laskelmasi noista gf tuloillla ylläpidettävistä kentistä ostan pitkin hampain. Luulen itse että jos noin kävisi(ei tule käymään) niin kierrosten hinnat olisi jossain 40-60 euron luokkaa. Mikä ettei! Eikös niin ole nytkin? Pelaisn itse viime vuonna tosiaan sen noin 10 kiekkaa ja maksoin greenfeet = noin 500 euroa. On se vähemmän kuin osake ja vastike.

Edelleen painotan sitä, että jos kentät tekee oikeita ratkaisuja ja erityisesti sellaisia joita lähiseudun golffarit ja omistajat haluaa, niin niillä kentillä tulee menemään hyvin.
    Toivon hartaasti että tulevaisuudessa meillä on erilaisia kenttiä, jotka on niiden palaajien mukaan räätälöity. Pelaajien mieltymyksiä on erilaisia, miksei olisi kenttiäkin?

#453965 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielenkiintoinen visio siitä, että Suomessa on tulevaisuudessa 50 eliittikenttää. Miten käy golfosakkeiden? Romahtaako hinnat, sillä tarjontaa tulee olemaan jatkossa entistä enemmän. Vanhemmat luopuvat osakkeesta eikä nuoria saada mukaan sitoutumaan 1.000-1.200 vuotuisiin kustannuksiin. Perintönä saadut osakkeet realisoidaan melko nopeasti. Virvikin kohtalo on valitettavasti huono, sillä kenttä on sijainniltaan sellainen, että eliittikentät löytyvät kyllä lähempänä pääkaupunkiseutua. Tarjontaa on. Eikä kenttä ole sen kummempi. Samaten Espoon viereisen ns. eliittikentän osakkeiden hinnat romahtavat, koska tarjolla on runsaasti edullisempia vaihtoehtoja.
    No – eihän osakkeilla pelata, mutta onko tulevaisuudessa riittävästi niin sitoutuneita pelaajia, että maksavat harrastuksestaan kaikkineen 2.000egee/kesäkausi. Onko visio tulevaisuudessa se, että on Talin tyyppisiä kenttiä ja elitistisiä eläkeläiskenttiä, joiden kierrosaika on 6h:n luokkaa.

#453966 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin osa kentistä säilyy melko lailla sellaisena ja samoin maksuperustein kun nykyäänkin, olettaen että liittotasolla ei tehdä tyhmiä ratkaisuja joilla merkittävästi vähennetään golfarien kokonaismäärää tai rajoiteta vieraspelaamista. Kun paikkakunnalla on yksi kenttä joka toimii hyvin paikallisten (tai kesämökkiläisten) kustantamana, niin ainoa uhka taivaanrannalla on liiton paniikissa tekevät tyhmät toimet. Kun toisaalta ei myöskään ole mitään markkinarakoa uudelle kentälle, niin ei ole mitään syytä, miksi asiat isommin muuttuisi.

Jos yhdessä tai vaikka kahdessakin talossa on tulipalo, niin ei tarvitse joka taloon ruiskuttaa, tulee turhia vesivahinkoja. Suurin osa Suomea on kuitenkin hyvän matkaa kehä kolmosen tuolla puolen.

#453967 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Emppu kirjoitti: (27.10.2010 10:26:54)
    Mielenkiintoinen visio siitä, että Suomessa on tulevaisuudessa 50 eliittikenttää. Miten käy golfosakkeiden? Romahtaako hinnat, sillä tarjontaa tulee olemaan jatkossa entistä enemmän. Vanhemmat luopuvat osakkeesta eikä nuoria saada mukaan sitoutumaan 1.000-1.200 vuotuisiin kustannuksiin. Perintönä saadut osakkeet realisoidaan melko nopeasti. Virvikin kohtalo on valitettavasti huono, sillä kenttä on sijainniltaan sellainen, että eliittikentät löytyvät kyllä lähempänä pääkaupunkiseutua. Tarjontaa on. Eikä kenttä ole sen kummempi. Samaten Espoon viereisen ns. eliittikentän osakkeiden hinnat romahtavat, koska tarjolla on runsaasti edullisempia vaihtoehtoja.
    No – eihän osakkeilla pelata, mutta onko tulevaisuudessa riittävästi niin sitoutuneita pelaajia, että maksavat harrastuksestaan kaikkineen 2.000egee/kesäkausi. Onko visio tulevaisuudessa se, että on Talin tyyppisiä kenttiä ja elitistisiä eläkeläiskenttiä, joiden kierrosaika on 6h:n luokkaa.

Onko Talissa kuuden tunnin kierrosajat, vai perustuuko väitteesi täydellisen tietämättömyyden tuomaan asiantuntemukseen? Muutenkin postaus on lähes täydellistä puuta-heinää.

#453968 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Chip Greenside kirjoitti: (27.10.2010 10:46:41)

Emppu kirjoitti: (27.10.2010 10:26:54)

Onko Talissa kuuden tunnin kierrosajat, vai perustuuko väitteesi täydellisen tietämättömyyden tuomaan asiantuntemukseen? Muutenkin postaus on lähes täydellistä puuta-heinää.

Once upon spring 2010

#453969 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rakennemuutos vavisuttelee myös Golfia..

Elämme vaan sellaisessa maailmassa että muutos on ainut asia joka on pysyvää. Vanhaan ei juurikaan ole paluuta.

Katsokaapa itse omaa pelaamistanne.

1: Mailat uudistuneet (voi oispa vielä hikkorivarret ja käsintaotut lavat tai puupäät)
    2: Bägit nykysikaisia
    3: Pallot nykyaikaisia (kuttaperkkaa vaikea löytää)
    4: Pelivaatteet nykymateriaaleja (ei enää omppuvarashousuja)
    5. Naiset pelaa (joskus jopa liian lyhyissä hamosissa)
    6: Rahaa jaossa ihan eri malliin ammattilaiskisoissa kuin ennen
    7. Piikkinokka Skodat ja Mosset vaihtunnu Märrsuuihin ja Bemuihin.
    8: Käydään pelaamassa ja lähdetään kotiin, Ei roikuta tunteja klubin tupakkihuoneessa diskuteeraamassa.
    8,5.. ei edes hiekkateetä käytetä yleensä.
    9: Ihmisillä on muutakin elämää ja harrastuksia kun golfklubi ja perhe.

Ja mikä ei oo muuttunnu. Vanhanliitonmiesten (ja miksei kai naistenkin) ajatukset. Golfing pitäis olla niinku vanhaan hyväänaikaan seitkytluvulla, jolloin pelattiin vain kavereiden tai muuten tuttujen kanssa.

Ehkä Talissa vielä pääsee siihen entisajan fiilikseen, mutta sehän onkin Kaupungin vanhasvti sponssaama, joten kai kaikki siellä on suojelun kohteena, ajatuksetkin.

#453970 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Marx kirjoitti: (27.10.2010 11:23:36)
    Ehkä Talissa vielä pääsee siihen entisajan fiilikseen, mutta sehän onkin Kaupungin vanhasvti sponssaama, joten kai kaikki siellä on suojelun kohteena, ajatuksetkin.

En ole kuullut kaupungin ’vanhasvti sponssaavan’ Talia, päinvastoin nehän maksaa vuokraa kaupungille ja pitävät hyvää huolta maa-alueesta sekä rakennuksista ihan omilla varoillaan. Golf ei ole juuri millään tavoin muuttunut niiden yli kahdenkymmenen vuoden aikana, jotka olen pelannut. Urani alkuaikojen setillä pelaisin aivan saman tuloksen kuin uusimmillakin välineilläni. Miksi esim. välineiden osalta pitäisi vertalu viedä paimensauvojen aikaan.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 136)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #453956 kohteessaSuomi golfin tulevaisuus

Etusivu Foorumit Yleistä Suomi golfin tulevaisuus