14.5.–21.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[14][18]
KilpailuaSuomalaista

Suomen kilpagolf

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suomen kilpagolf

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 224)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

    Takatii kirjoitti: (28.3.2012 18:37:58)

    Niin, ja ihan major- ja myös Fedex-cupin voittoihin saakka on yltänyt myös Jim Furykin geometrisesti erittäin mielenkiintoinen svingi….

    Furykin swingi on ehdottomasti yksi tourin parhaista. Myös olennaiselta osalta geometriaa.

    Äijä55 kirjoitti: (28.3.2012 18:25:46)

    Ainakin yksi seikka erottaa nämä herrat suomigolffareista. Vaikkapa vain greenin takaa pinaattiraffista yli punkkerin tsipatessa. Heillä ei kädet jäädy,suomigolfarilla tutisee. Tämä vain yhtenä esimerkkinä yleistäen. Olen edelleenkin sitä mieltä, että valmennuksessa tuijotetaan aivan liikaa tekniikan ihannointiin.
    Tuleepa mieleen suomalaisen hiihdontila, jota Mietaa analysoi hiljattain. Siinäkin lajissa mentiin kaikenmailman teknisiin laitteisiin ja käyrien tarkastuksiin harjoittelun tehostamiseksi. Unohdettiin kunkin oman kehon tuntemus, joka olisi kertonut, että nyt pitää levätä jne. Samoin tuhlattiin hirmuinen summa rahaa ja aikaa. Mäkihypyssä kehitettiin joku älymono ja sen antamat tiedot oikeasta ponnistustavasta piti ajaa läpi. Missä on älymono, missä ne rahat jotka siihen uhrattiin ja missä on suomalainen mäkihyppy. Missä on suomigolf kysyn vaan

    Mietaan opit käyttöön, Kaikki miehet mehtähän ja halkoja hakkaamaan. Kaurapuuroa! Kahreksalta nukkumahan. Ei naisia. Ollaan jöröjä. Tappamisen meininki. Räyh!

    Ps. On tavallista uskoa että muista tuntuu samalta kuin itsestä. Jos sulla tutisee kädet ku jänskättää niin ei tarkoita että kaikilla on sama ongelma.

    ts kirjoitti: (28.3.2012 19:18:16)

    Takatii kirjoitti: (28.3.2012 18:37:58)

    Niin, ja ihan major- ja myös Fedex-cupin voittoihin saakka on yltänyt myös Jim Furykin geometrisesti erittäin mielenkiintoinen svingi….

    Furykin swingi on ehdottomasti yksi tourin parhaista. Myös olennaiselta osalta geometriaa.

    Löyhästi topiikkiin liittyy, mutta lähtölistalla (kopiontiongelmia -> klikkaa ruudun oikea yläreuna live scores / tee times / leaderboard ja sitten Almenaran kisan kohdalta löytyy tee times) mielenkiintoinen nimi muutama ryhmä ennen suomalaisia amatöörijunnuja eli onko tietoa, josko kyseessä lähtöajalla 13.46 oikeesti 18 kertaa ET:llä voittanut Miguel Ángel Jiménez vai nimikaima?

    Amatööristatuksella ainakin ilmoittautunut kirittämään suomipoikia;)

    Niin tai näin, mitä mieltä tämän oikean hidalgon ’alkulämmöstä’ ja swingin geometriasta – parin vuoden kuluttua sentään 50 v. mittarissa?

    Mielenkiintoinen pelaaja kuitenkin ja tapa valmistautua kierrokselle lienee erilainen – mm. verratessa aikaisemmin mainittuihin Mietaan teeseihin.

    ts kirjoitti: (28.3.2012 12:24:14)

    ruupe kirjoitti: (28.3.2012 12:03:22)

    Jo joitakin kertoja olen törmännyt ts:n käsitteeseen ’pelin opettaminen’. Varmaan olet sen jossakin kertonut, mitä se tarkalleen tarkoittaa, mutta minulta se on mennyt ohi. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä sinä ’pelin opettamisella’ tarkoitat. Sen olen kyllä tajunnut, että se on laajempi käsite kuin pelkkä tekniikka. Mutta mitä se on muuta?

    Ei peliä oikeestaan voi opettaa paljonkaan, vaan pitää järjestää tilaisuuksia oppia pelistä. Se taas vaatii tietynlaisen ajatusmaalilman, ei muuta. Lue tuo blogini loppuosa, niin ajatus alkaa rakentumaan. Tänään saattaa ilmestyä aiheesta lisääkin tarinaa.

    Sorry ts! Nyt ei saa suuttua.
    Sun näytöt on kansainvälisesti vielä melko ohuet. Sitähän mää kysyin… Kansallisella tasolla ihan ok tuloksia, mutta mikä niistä on sun ansiota ja mikä pelaajien lahjakkuutta? Varmasti molempia, koska ilman tuota yhtälöä homma ei toimi. En halua vähätellä yhtään, mutta vasta kansainvälinen menestys vahvistaa sun taidot koutsina.

    Mä oon oppinut täällä foorumilla sen, että sä et anna oikeasti vastausta sellaiseen asiaan, johon et vastausta tiedä, vaikka kovin annat ymmärtää että tiedät. Sä heität vaan ilmaan vihjeitä, jotka lukijan pitäisi arvailla ja ymmärtää. Minkälaisen ajatusmaailman? Miten järjestetään tilaisuuksia oppia? Olen kuullut saman, että peliä ei voi opettaa, muiltakin. Sulla joko on se tai sitten ei. Voi kyllä opettaa oivaltamaan, mutta miten.

    Oikeesti mä uskon, ettet sä voi antaa pelaajalle kovinkaan paljoa, mitä tulee pelin pelaamiseen. Svinginkäsityksesi on varmasti ihan hyvä, mutta harva pro hallitsee kaikkia osa-alueita. Toi blogi oli oikeastaan melko bs:a. Lainattua psykologiaa ym. Ei kai ammattiurheilija nosta selkää pystyyn tappionkaan hetkellä. Aina on yritettävä. Ei yritysjohtajakaan ammu välittömästi ohimoonsa, jos joku vuosineljännes menee penkin alle.

    Sä oot tuonut tähänkin ketjuun esille omaa erinomaisuuttasi. On blogia, videota ja valokuvia sun toimintaan liittyen. Lauot mielipiteitäsi absoluuttisina totuuksina ja välittömästi teilaat jonkun, joka esittää omia, poikkeavia mielipiteitään. Ainoa jota kunnioitat on fds. Läähätät kuin puudeli aina kun hän osallistuu keskusteluun.

    Toi svingi on varmasti oleellinen osa menestystä, mutta tässä ketjussa ei kai ollut tarkoitus väitellä siitä, mikä on oikea tapa, mikä väärä ja missä kulmassa ne ranteet on jne..

    No hard feelings!

    ts

    TeesHot kirjoitti: (28.3.2012 23:20:15)

    Sä oot tuonut tähänkin ketjuun esille omaa erinomaisuuttasi. On blogia, videota ja valokuvia sun toimintaan liittyen. Lauot mielipiteitäsi absoluuttisina totuuksina ja välittömästi teilaat jonkun, joka esittää omia, poikkeavia mielipiteitään. Ainoa jota kunnioitat on fds. Läähätät kuin puudeli aina kun hän osallistuu keskusteluun.

    Toi svingi on varmasti oleellinen osa menestystä, mutta tässä ketjussa ei kai ollut tarkoitus väitellä siitä, mikä on oikea tapa, mikä väärä ja missä kulmassa ne ranteet on jne..

    No hard feelings!

    Ja täyttä sontaa tuo kirjoituksesi. Sä luet liian harvoja foorumeita ymmärtääksesi mitä ylistän ja mitä en. Foorumeilla on paljon kirjoittajia joilla on aivan loistavia ajatuksia, mutta pitää vaan mennä maan rajojen ulkopuolelle. Fukke on yksi heistä, joka on ymmärtänyt mistä swingissä on kysymys, mutta muitakin.

    Ja valokuvia toki löytyy, joista voi miettiä miksi suomalaisia ei löydy niistä osuma-asennoista, joista Fukke ja monet muut lisäkseni puhuvat. Esimerkiksi näistä

    Mun tekemisellä ei todellakaan ole paljon asian kanssa tekemistä, mutta ainakin ymmärrän miten tuo tuotetaan enkä aja pelaajia vallan toiseen suuntaan. Se on 10% valmennuksesta, mutta sokkeli, jonka varaan talon voi rakentaa. Siinä vaiheessa kun sokkeli on pahvia, on aivan samantekevää millaiset tapetit seiniin on vedetty.

    Ainiin ja tuota… geometriasta… taidan olla sentään yksi maailmassa eniten swingin geometriaa ja nivelmpisteiden liikkeitä oikeesti tutkinut ukko, koska minulle sattui siihen siunaantumaan mahdollisuus jota ei kovin monella ole ollut. Se on myös tuonut hiemoja mahdollisuuksia päästä asiasta tarionoimaan paljon minua menestyneempien valmentajien kanssa ja syventämään käsityksiä noista liikkeistä. Seuraava sukupolvi tietää jo alusta asti mitä lähteä hakemaan ja miten se tuotetaan. Muut saa mun puolesta paiskoa lapaa pallon ja lyöd’ä pitkin metsiä ihan kuin ennenkin.

    TeesHot kirjoitti: (28.3.2012 23:20:15)

    ts kirjoitti: (28.3.2012 12:24:14)

    ruupe kirjoitti: (28.3.2012 12:03:22)

    Jo joitakin kertoja olen törmännyt ts:n käsitteeseen ’pelin opettaminen’. Varmaan olet sen jossakin kertonut, mitä se tarkalleen tarkoittaa, mutta minulta se on mennyt ohi. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä sinä ’pelin opettamisella’ tarkoitat. Sen olen kyllä tajunnut, että se on laajempi käsite kuin pelkkä tekniikka. Mutta mitä se on muuta?

    Ei peliä oikeestaan voi opettaa paljonkaan, vaan pitää järjestää tilaisuuksia oppia pelistä. Se taas vaatii tietynlaisen ajatusmaalilman, ei muuta. Lue tuo blogini loppuosa, niin ajatus alkaa rakentumaan. Tänään saattaa ilmestyä aiheesta lisääkin tarinaa.

    Sorry ts! Nyt ei saa suuttua.
    Sun näytöt on kansainvälisesti vielä melko ohuet. Sitähän mää kysyin… Kansallisella tasolla ihan ok tuloksia, mutta mikä niistä on sun ansiota ja mikä pelaajien lahjakkuutta? Varmasti molempia, koska ilman tuota yhtälöä homma ei toimi. En halua vähätellä yhtään, mutta vasta kansainvälinen menestys vahvistaa sun taidot koutsina.

    Mä oon oppinut täällä foorumilla sen, että sä et anna oikeasti vastausta sellaiseen asiaan, johon et vastausta tiedä, vaikka kovin annat ymmärtää että tiedät. Sä heität vaan ilmaan vihjeitä, jotka lukijan pitäisi arvailla ja ymmärtää. Minkälaisen ajatusmaailman? Miten järjestetään tilaisuuksia oppia? Olen kuullut saman, että peliä ei voi opettaa, muiltakin. Sulla joko on se tai sitten ei. Voi kyllä opettaa oivaltamaan, mutta miten.

    Oikeesti mä uskon, ettet sä voi antaa pelaajalle kovinkaan paljoa, mitä tulee pelin pelaamiseen. Svinginkäsityksesi on varmasti ihan hyvä, mutta harva pro hallitsee kaikkia osa-alueita. Toi blogi oli oikeastaan melko bs:a. Lainattua psykologiaa ym. Ei kai ammattiurheilija nosta selkää pystyyn tappionkaan hetkellä. Aina on yritettävä. Ei yritysjohtajakaan ammu välittömästi ohimoonsa, jos joku vuosineljännes menee penkin alle.

    Sä oot tuonut tähänkin ketjuun esille omaa erinomaisuuttasi. On blogia, videota ja valokuvia sun toimintaan liittyen. Lauot mielipiteitäsi absoluuttisina totuuksina ja välittömästi teilaat jonkun, joka esittää omia, poikkeavia mielipiteitään. Ainoa jota kunnioitat on fds. Läähätät kuin puudeli aina kun hän osallistuu keskusteluun.

    Toi svingi on varmasti oleellinen osa menestystä, mutta tässä ketjussa ei kai ollut tarkoitus väitellä siitä, mikä on oikea tapa, mikä väärä ja missä kulmassa ne ranteet on jne..

    No hard feelings!

    Vähän särähti tuo juttu. Yksi hyvinkin läheinen kaveri on ollut ts:n valmennuksessa alusta saakka, nyt siis viisi vuotta. Neljäntenä vuotena golfin aloittamisesta tämä kaveri pelasi itselleen kategorian FT:lle 16-vuotiaana sijoitumalla haastajakiertueella kokonaisrankingissä yhdeksänneksi. Milllainen valmentaja tämän sai sitten aikaan? Valmentaja joka aidosti haluaa oppia tuntemaan valmennettavansa luonteen, kyvyt, taidot, lahjakuuden, vahvuudet ja heikkoudet. Ei aina opeta vaan suuri osa on sillä, että opettaa valmennettavaa oppimaan itse ja johdattaa valmennetavansa oikealle tielle siten kuin sen on parhaiten hänen kohdalla havainnut. Jokainen on yksilö siinä suhteessa ja edellyttää valmentajalta todella antaumuksellista osaa sen ymmärtämisessä. Se että onko valmentajalla näyttöjä riippuu hyvin paljon siitä onko hänellä ollut sellaiisia valmennettavia jossa kaikki asiat loksahtaa kohdalleen kummankin suhteen. Eivät valmentajat sentään mitään ihmeidentekijöitä ole, mutta onnistumistodennäköisyys sille kasvaa kun em asiat on hoidossa.

    Maailman huipulla on ehkö tuollaiset 700 pelaajaa jotka tienaavta elantonsa golfista ja heillä lienee noin 600-700 valmentajaa, jollain saattaa olla useampia. Golfkenttiä maailmalla on noin 38000 näissä työskentelee arviolta noin 80.000 prota, jos riittäkään. Voidaankin herättää kysymys ovatko nuo noin 79300 valmentajaa huonompia kuin nuo huippujen valmentajat. Ei varmasti ole, siellä varmasti on tuhansia aivan yhtä hyviä. Ei vain ole vain sattunut kohdalle joissa valmentaja osaa/pystyy/voi käyttää valmennus tietämyksensä täysimääräisesti hyväksi johtuen taas siitä, että valmennettavalla ei ole kapasiteetia ottaa sitä vastaan eikä niitä muita ominaisuuksia joita valmentaja pystyisi hyödyntämään. Kun tämän ymmärtää niin on aivan yksi ja sama onko valmentajalla kansainvälistä näyttöä, varsinkaan Suomessa. Se ei ole mikään kriteeri onko valmentaja hyvä vai ei, se on niin hemmetin monesta asiasta kiinni ja sanoisin jopa sekä valmentajan ja valmennettavan välillä kohtalosta-sattumasta.

    Jokaisen on lopulta itse arvioitava onko hänellä sellainen valmentaja joka pystyy häntä viemään eteenpäin niin pitkälle kuin pelaajan tahto ja tavoitteet on. Maailmalla on varmaankin aika paljon esimerkkejä, kuinka valmentajan vaihdos on vienyt asioita huonompaan suuntaan, toki niitäkin joissa se on parantunut. Kaikki varmasti huippuvalmentajia, millä mittarilla sitä sitten edes pystyykään mittamaan. Luulen ettei oikein millään.

    Nämä eivät ole mitenkään yksinkertaisia asioita, kuten ehkä tuosta pintaraapaisusta jonka kirjoitin voi päätellä. No hard feelings teeshot.

    PS Mistä tuntee hyvän valmentajan? Kaverilla lyönti täysin hukassa, valmentaja tulee paikalle ja sanoo kolme sanaa, aikaa kului noin yksi sekuntti. Lyönti korjattu. Joku toinen olisi kenties saattanut alkaa tekemään swingiremontia täysin vääristä lähtökohdista ja golfura olisi loppunut siihen. Tuosta hyvän valmentajan tuntee.

    ts kirjoitti: (29.3.2012 0:19:04)

    TeesHot kirjoitti: (28.3.2012 23:20:15)

    Sä oot tuonut tähänkin ketjuun esille omaa erinomaisuuttasi. On blogia, videota ja valokuvia sun toimintaan liittyen. Lauot mielipiteitäsi absoluuttisina totuuksina ja välittömästi teilaat jonkun, joka esittää omia, poikkeavia mielipiteitään. Ainoa jota kunnioitat on fds. Läähätät kuin puudeli aina kun hän osallistuu keskusteluun.

    Toi svingi on varmasti oleellinen osa menestystä, mutta tässä ketjussa ei kai ollut tarkoitus väitellä siitä, mikä on oikea tapa, mikä väärä ja missä kulmassa ne ranteet on jne..

    No hard feelings!

    Ja täyttä sontaa tuo kirjoituksesi. Sä luet liian harvoja foorumeita ymmärtääksesi mitä ylistän ja mitä en. Foorumeilla on paljon kirjoittajia joilla on aivan loistavia ajatuksia, mutta pitää vaan mennä maan rajojen ulkopuolelle. Fukke on yksi heistä, joka on ymmärtänyt mistä swingissä on kysymys, mutta muitakin.

    Ja valokuvia toki löytyy, joista voi miettiä miksi suomalaisia ei löydy niistä osuma-asennoista, joista Fukke ja monet muut lisäkseni puhuvat. Esimerkiksi näistä

    Mun tekemisellä ei todellakaan ole paljon asian kanssa tekemistä, mutta ainakin ymmärrän miten tuo tuotetaan enkä aja pelaajia vallan toiseen suuntaan. Se on 10% valmennuksesta, mutta sokkeli, jonka varaan talon voi rakentaa. Siinä vaiheessa kun sokkeli on pahvia, on aivan samantekevää millaiset tapetit seiniin on vedetty.

    Ainiin ja tuota… geometriasta… taidan olla sentään yksi maailmassa eniten swingin geometriaa ja nivelmpisteiden liikkeitä oikeesti tutkinut ukko, koska minulle sattui siihen siunaantumaan mahdollisuus jota ei kovin monella ole ollut. Se on myös tuonut hiemoja mahdollisuuksia päästä asiasta tarionoimaan paljon minua menestyneempien valmentajien kanssa ja syventämään käsityksiä noista liikkeistä. Seuraava sukupolvi tietää jo alusta asti mitä lähteä hakemaan ja miten se tuotetaan. Muut saa mun puolesta paiskoa lapaa pallon ja lyöd’ä pitkin metsiä ihan kuin ennenkin.

    Sä et nyt sit kuitenkaan lukenut tota mun viestiä, vaan jankkaat omaan tyyliisi.

    1. Missä kohtaa mä olen pyytänyt sulta lisää kuvia?
    2. Mainitsen omassa postauksessani Sinun tällä palstalla kirjoittelun.
    3. Kirjoitukseni ei ole täyttä sontaa, mutta odotinkin sinun reagoivan asiaan noin, koska et ymmärtääkseni kuulu niihin, jotka osaavat käsitellä itseensä kohdistuvaa arvostelua. Kun kritiikkiä tulee, sä yrität teilata välittömästi.
    4. Eikös me sovittu, että tässä ketjussa ei puhutaa ranteen kulmista ja geometriasta ja niiden oikeellisuudesta.
    5. Toi sun sokkeliajattelu on oikein, vaikkei sekään ole sun keksintö, mutta oot ihan kujalla, kun jankkaat edelleen, että on vain yksi tapa lyödä boltsia.

    Rauski kirjoitti: (29.3.2012 0:41:13)
    Vähän särähti tuo juttu. Yksi hyvinkin läheinen kaveri on ollut ts:n valmennuksessa alusta saakka, nyt siis viisi vuotta. Neljäntenä vuotena golfin aloittamisesta tämä kaveri pelasi itselleen kategorian FT:lle 16-vuotiaana sijoitumalla haastajakiertueella kokonaisrankingissä yhdeksänneksi. Milllainen valmentaja tämän sai sitten aikaan? Valmentaja joka aidosti haluaa oppia tuntemaan valmennettavansa luonteen, kyvyt, taidot, lahjakuuden, vahvuudet ja heikkoudet. Ei aina opeta vaan suuri osa on sillä, että opettaa valmennettavaa oppimaan itse ja johdattaa valmennetavansa oikealle tielle siten kuin sen on parhaiten hänen kohdalla havainnut. Jokainen on yksilö siinä suhteessa ja edellyttää valmentajalta todella antaumuksellista osaa sen ymmärtämisessä. Se että onko valmentajalla näyttöjä riippuu hyvin paljon siitä onko hänellä ollut sellaiisia valmennettavia jossa kaikki asiat loksahtaa kohdalleen kummankin suhteen. Eivät valmentajat sentään mitään ihmeidentekijöitä ole, mutta onnistumistodennäköisyys sille kasvaa kun em asiat on hoidossa.

    Maailman huipulla on ehkö tuollaiset 700 pelaajaa jotka tienaavta elantonsa golfista ja heillä lienee noin 600-700 valmentajaa, jollain saattaa olla useampia. Golfkenttiä maailmalla on noin 38000 näissä työskentelee arviolta noin 80.000 prota, jos riittäkään. Voidaankin herättää kysymys ovatko nuo noin 79300 valmentajaa huonompia kuin nuo huippujen valmentajat. Ei varmasti ole, siellä varmasti on tuhansia aivan yhtä hyviä. Ei vain ole vain sattunut kohdalle joissa valmentaja osaa/pystyy/voi käyttää valmennus tietämyksensä täysimääräisesti hyväksi johtuen taas siitä, että valmennettavalla ei ole kapasiteetia ottaa sitä vastaan eikä niitä muita ominaisuuksia joita valmentaja pystyisi hyödyntämään. Kun tämän ymmärtää niin on aivan yksi ja sama onko valmentajalla kansainvälistä näyttöä, varsinkaan Suomessa. Se ei ole mikään kriteeri onko valmentaja hyvä vai ei, se on niin hemmetin monesta asiasta kiinni ja sanoisin jopa sekä valmentajan ja valmennettavan välillä kohtalosta-sattumasta.

    Jokaisen on lopulta itse arvioitava onko hänellä sellainen valmentaja joka pystyy häntä viemään eteenpäin niin pitkälle kuin pelaajan tahto ja tavoitteet on. Maailmalla on varmaankin aika paljon esimerkkejä, kuinka valmentajan vaihdos on vienyt asioita huonompaan suuntaan, toki niitäkin joissa se on parantunut. Kaikki varmasti huippuvalmentajia, millä mittarilla sitä sitten edes pystyykään mittamaan. Luulen ettei oikein millään.

    Nämä eivät ole mitenkään yksinkertaisia asioita, kuten ehkä tuosta pintaraapaisusta jonka kirjoitin voi päätellä. No hard feelings teeshot.

    PS Mistä tuntee hyvän valmentajan? Kaverilla lyönti täysin hukassa, valmentaja tulee paikalle ja sanoo kolme sanaa, aikaa kului noin yksi sekuntti. Lyönti korjattu. Joku toinen olisi kenties saattanut alkaa tekemään swingiremontia täysin vääristä lähtökohdista ja golfura olisi loppunut siihen. Tuosta hyvän valmentajan tuntee.

    Asiallista tekstiä.
    Tunnistan tuon Sinulle läheisen pelaajan. Olen seurannut hänen edesottamuksiaan pari vuotta. H ei käsittääseni ole juurikaan pelannut FJT:a, mitä nyt viime kesänä SM:ssa väläytteli.
    En aliarvioi ts:n kykyjä svingivalmentajana, mutta isommat meriitit tekisivät hänestä vielä ’paremman’. Minulle ei kannata alkaa luettelemaan hänen pelaajiaan, koska tiedän heistä merkittävimmät.

    Allekirjoitan monta asiaa tästä, mm. tuon lopun analyysin hyvästä svingivalmentajasta, mutta se on vasta svingin osuus. Seurassa opettava valmentaja voi viedä pelaajan tietylle tasolle, mutta sen jälkeen on arvioitava todella, miten siitä eteenpäin. Hyvä valmentaja ymmärtää ja myöntää sen. Ei välttämättä koskaan häviä kuvioista, mutta korvat ja silmät on oltava auki uusille näkemyksille ja ajatuksille. Niitä ajatuksia on sitten vietävä eteenpäin yhdessä.

    Onko sitten hyvä valmentaja, jollei tielle osu niitä lahjakkaita valmennettavia? Hyvä valmentaja osaa myös poimia sellaisia sieltä massojen joukosta, yksilöllisempään ohjaukseen.

    Marko Kuivasaaren juttu Yani Tsengin analyysistä häviönsä jälkeen

    Tseng totesi viimevuotisen tappionsa Lewisille toimivan hyödyllisenä motivaation lähteenä. Kuulostaa kenties kummalliselta, mutta tuskin sellaisen pelaajan kohdalla, joka ei ole liiemmin tottunut häviämään.
    ”Viime vuoden kisa osoitti minulle useita parannuskohtia. Tunnekontrollini ei ollut erityisen hyvä. Stressaannuin kovasti, jos missasin putin tai löin huonon lyönnin”, Tseng sanoi.

    ”Edellisen Kraft Nabiscon jälkeen pidin tiimini kanssa palaverin siitä, kuinka voisin käsitellä tunteitani paremmin turnauksissa. Olen sen jälkeen pelannut paremmin. Nyt tiedän, kuinka minun on pelattava, säilyttääkseni johtoaseman sunnuntaina. Tai kuinka pystyn nousemaan, jos olen takaa-ajajana. Sunnuntaina ei voi pelata samalla tavalla kuin kilpailun ensimmäisenä päivänä.”

    Henkiset ja taktiset muutokset ovat tuottaneet vuoden 2011 kesäkuusta lähtien Tsengille yhdeksän voittoa 19 startissa. Kaikkiaan hänen tilastoistaan löytyy 15 ykköstilaa LPGA Tourilla.

    Olisiko tuosta opittavaa myös suomalaisille kilpagolfareille. Yani löysi uutta motivaatiota häviöstä, hän etsi puutteita henkisistä ja taktisista asioista, joilla parantaa peliä niin, ettei tällainen häviö toistuisi. Hän ei ottanut geometriaa eikä fysiikkaa avuksi. Ei myöskään analyseeraa kuinka sen lantion tulisi toimia swingissä. Valmentajiensa kanssa keskityttiin juuri niihin asioihin joita suomalaisilla golfpelureillakin on ensimmäisenä puutelistalla. Nyt on vuosi kulunut ja mielenkiinnolla seuraan kuinka on analyysit onnistuneet. Varmasti on tehty töitä kyseisten asioiden eteen.

    ts

    TeesHot kirjoitti: (29.3.2012 1:33:19)
    [
    Sä et nyt sit kuitenkaan lukenut tota mun viestiä, vaan jankkaat omaan tyyliisi.

    1. Missä kohtaa mä olen pyytänyt sulta lisää kuvia?
    2. Mainitsen omassa postauksessani Sinun tällä palstalla kirjoittelun.
    3. Kirjoitukseni ei ole täyttä sontaa, mutta odotinkin sinun reagoivan asiaan noin, koska et ymmärtääkseni kuulu niihin, jotka osaavat käsitellä itseensä kohdistuvaa arvostelua. Kun kritiikkiä tulee, sä yrität teilata välittömästi.
    4. Eikös me sovittu, että tässä ketjussa ei puhutaa ranteen kulmista ja geometriasta ja niiden oikeellisuudesta.
    5. Toi sun sokkeliajattelu on oikein, vaikkei sekään ole sun keksintö, mutta oot ihan kujalla, kun jankkaat edelleen, että on vain yksi tapa lyödä boltsia.

    Se vaan on niin, että mä en yleensäkään siedä kehenkään kohdistuvaa arvostelua sellaiselta taholta, joka ei asiasta mitään tiedä. Ja fakta on vaan se, että mun valmentamisesta sä et tiedä yhtään mitään. Minä kun en missään tapauksessa ole sitä mieltä että on vain yksi hyvä tapa lyödä palloa. Runko vaan on sama ja sitten alkaa iso kasa variaatioita. Rinnalla on sitten kasa liikkeitä joita ei pidä tehdä.

    Toisekseen et pytänyt multa lisää kuvia, mutta en myöskään tiennyt sinulla olevan päätäntävalta siihen mitä kirjoitan. Fukken johdolla asia kääntyi pallonlyömiseen ja se on se sokkeli jonka varaan rakennetaan. Kun saataisiin kuntoon, jäisi aikaa muuhun. Vasta sitten voidaan alkaa valmentamaan

    Varsin huvittavaa on että mun pitäis kirjottaa vain ihan omista keksinnöistäni. Mä kun en ole tätä peliä keksinyt, niin se on vaan pirun vaikeeta olla sanomatta jotain minkä joku muukin on jo joskus sanonut.

    Lähdenpä rangelle…

    ’Ne jotka osaa ne teke mitä haluaa, ne jotka ei, ne ryhtyy opettamaan’.

    peejii kirjoitti: (29.3.2012 10:09:56)
    ’Ne jotka osaa ne teke mitä haluaa, ne jotka ei, ne ryhtyy opettamaan’.

    Jotkut onneksi osaavat opettaa ja onneksi haluavat opettaa.

    Äijä55 kirjoitti: (29.3.2012 9:18:44)

    Olisiko tuosta opittavaa myös suomalaisille kilpagolfareille. Yani löysi uutta motivaatiota häviöstä, hän etsi puutteita henkisistä ja taktisista asioista, joilla parantaa peliä niin, ettei tällainen häviö toistuisi. Hän ei ottanut geometriaa eikä fysiikkaa avuksi. Ei myöskään analyseeraa kuinka sen lantion tulisi toimia swingissä. Valmentajiensa kanssa keskityttiin juuri niihin asioihin joita suomalaisilla golfpelureillakin on ensimmäisenä puutelistalla. Nyt on vuosi kulunut ja mielenkiinnolla seuraan kuinka on analyysit onnistuneet. Varmasti on tehty töitä kyseisten asioiden eteen.

    Fysiikkaa ja matematiikkaa ei kannata tietenkään joka paikkaan tunkea, mutta
    kyllä niillekin käyttöä löytyisi. Tässä malliksi pari esimerkkiä:

    1. Valmentaja A väittää liikkeen X lisäävän merkittävästi tarkkuutta ja ehdottaa
    sen käyttöön ottoa. Matematiikan ja fysiikan avulla voidaan selvittää väitteen
    todenperäisyys ainakin teorian osalta. Eli onko X mahdollinen ja toimiiko se väitetyllä tavalla vai onko seurauksena peräti kielteisiä asioita.

    2. Valmentaja B huomaa oppilaansa swingissä mielestään erikoisen asennon ja
    pohtii tulisiko se korjata vai antaako olla. Oppilaan lyönti toimii hyvin. Kannattaako koskea. Matematiikan ja fysiikan avulla voidaan lähteä selvittämään erikoisen asennon vaikutuksia mailanpään nopeuteen ja pallon lähtöarvoihin. Myös tarkkuus näkökohdat voidaan huomioida. Siten päätöksen teko helpottuu.

    ts kirjoitti: (29.3.2012 9:35:27)
    Se vaan on niin, että mä en yleensäkään siedä kehenkään kohdistuvaa arvostelua sellaiselta taholta, joka ei asiasta mitään tiedä. Ja fakta on vaan se, että mun valmentamisesta sä et tiedä yhtään mitään. Minä kun en missään tapauksessa ole sitä mieltä että on vain yksi hyvä tapa lyödä palloa. Runko vaan on sama ja sitten alkaa iso kasa variaatioita. Rinnalla on sitten kasa liikkeitä joita ei pidä tehdä.

    Toisekseen et pytänyt multa lisää kuvia, mutta en myöskään tiennyt sinulla olevan päätäntävalta siihen mitä kirjoitan. Fukken johdolla asia kääntyi pallonlyömiseen ja se on se sokkeli jonka varaan rakennetaan. Kun saataisiin kuntoon, jäisi aikaa muuhun. Vasta sitten voidaan alkaa valmentamaan

    Varsin huvittavaa on että mun pitäis kirjottaa vain ihan omista keksinnöistäni. Mä kun en ole tätä peliä keksinyt, niin se on vaan pirun vaikeeta olla sanomatta jotain minkä joku muukin on jo joskus sanonut.
    Lähdenpä rangelle…

    Ensiksikin, toi onkin se sun vakiolause. Muut ei sais kommentoida, kun ei mitään ymmärrä. Mä en ole pro, enkä ymmärrä svingistä juuri mitään. Se ei tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi pelaamisesta mitään.
    Toiseksi. Mä saatan tietää sun valmentamisesta ja susta paljon enemmän kuin arvaatkaan. Sun svingikäsitys on täälläkin tunnustettu ja tunnettu. Sä hehkutat aina sitä yhtä tapaa ja kuinka siihen päästää. Sun tapas on myös tehdä asiat niin, että aina voit tulkita asioita omalla tavallasi ja voit vedota mielestäsi toisen ymmärrykseen. Äläkä nyt ala saivartelemaan pienillä nyansseilla. Svingi on liian iso asia mun ymmärrykselle, mutta jotain mä sentään voin kirjoitetusta tekstistä ymmärtää. Sä oot ollut Pro kahdessa seurassa, eikä sulta kuitenkaan ole juurikaan ilmestynyt uusia pelaajia vuosiin, tuota yhtä lukuunottamatta. Tämä ei ole sinun taitojen arvostelua. Ehkä sieltä pian putkahtaa niitä useampiakin, kun sitä kivijalkaa vahvistetaan.
    Kolmanneksi. Fukkeko täällä sitten päättää mihin suuntaan keskustelu päättyy. Pallonlyöminen on se perusta, sen kai kaikki myöntävät. Tämä ketju ei vain ollut tarkoitettu sille svingikeskustelulle.
    Sä linkitit oman blogisi tänne vietiketjuun ja annoit ymmärtää että sulla on toikin osa-alue hallussa. Sieltä sitten etsimään sitä kuuluisaa ymmärrystä. Mä mainitsin asiasta. Sitten viittasit postauksessa mun tekstiin, joka oli mielestäsi täyttä sontaa ja tumppasit ruutuun lisää kuvia. Sun tekstis on niin omahyväistä, että halusin vaan muistuttaa sua siitä, että joku muu ehti keksiä ton sokkelijutun ennen sua.

    Voisit antaa hieman enemmän tilaa muille!!

    Voi pyhä …. mistä näitä… (ts lainatakseni)

    Edelleenkin: No hard jne… Mukavaa päivää rankella.

    Jaaha. Mode iski ketjuun. Ihan hyvä kai välillä.

    Tätähän pitäisi kytätä koko ajan, että ehtii lukea ennen moderointia. Fiilis on kuin Kiinassa.

    duffeli kirjoitti: (29.3.2012 11:07:18)
    Tätähän pitäisi kytätä koko ajan, että ehtii lukea ennen moderointia. Fiilis on kuin Kiinassa.

    Siis täällä näyttää oikeasti olevan joku joka näitä moderoi, mitäköhän mun tekstissä oli sellaista että sekin piti poistaa.

    duffeli kirjoitti: (29.3.2012 11:07:18)
    Tätähän pitäisi kytätä koko ajan, että ehtii lukea ennen moderointia. Fiilis on kuin Kiinassa.

    Jos jotkut pitävät tätä ketjua keskinäisen nokittelun näyttämönä, he ovat väärässä. Ja jos joku tuntee tarvetta seurata sellaista keskustelua sivusta, hän voi mennä jonkun ala-asteen pihalle välitunnin ajaksi. Siellä sellaista nokittelua voi seurata ihan livenä. Taidan olla ensimmäinen, joka kiittää GP:n moderointia. Kiitos.

    ruupe kirjoitti: (29.3.2012 11:18:08)
    …Taidan olla ensimmäinen, joka kiittää GP:n moderointia. Kiitos.

    Ei kai siinä ollut keskinäisestä nokittelusta kysymys….
    Mä muuten ehdin ennen sua, mutta sekin poistettiin.

    Olen samaa mieltä siitä, että geometriaa ja fysiikkaa ei kannata jokapaikkaan tunkea. Tässä viestiketjussa ymmärtääkseni koitetaan hakea vastauksia siihen, miksi suomigolf on mitä on.
    Olen harvinaisen paljon nyt seurannut tätä foruminosaa ja lueskellut noita vanhoja golflehtiäkin.
    En voi välttyä ajatukseltani, että suomalaisessa golfissa on monta osatekijää, miksi ei homma toimi. Joku tuolla edellisissä viesteissä mainitsi, että ei ole oikeaa kilpailujärjestelmää luotuna. Se saataa olla yksi tekijä. Nyt vertaan taas ihan toiseen lajiin nimittäin jääkiekko. Mistä noita granludeja ja vatasia sikiää? Vastaan itse. Ne tulee sieltä pikkupoikien pihapeleistä, jolloin lapsena höntsyiltiin pienellä jäällä pienessä tilassa paljon smanikäisiä nassikoita mukana. Ei sillä kukaan opettanut ilmaveiviä eikä muutakaan.
    Viitiasin edellä kirjoittamaani viestiin, että nuorena oppii, kun leikkii ja kokeilee jopa golfmailankin kanssa. Mitä sitten tapahtuu, kun nuo granlundit pääsee nappulaliigaan. Silloin on jo olemassa hyvä kilpailujärjestelmä jääkiekossa. Se vetää noi pienet nassikat olivatpa he hyviä tai keskinkertaisia lahjoiltaan. Kuinka golfissa on toimittu. Eipä ole niitä paikkoja lasten saavutettavissa, missä saataisiin hönsyillä golfpallon ja mailojen kanssa oman ikäisten kanssa. Urheilukentät loistavat vihreinä ja paljon myös tyhjillään melkein joka kunnassa. Ei sinne ole golfmailojen kanssa asiaa.
    Yksi tekijä, joka saa lapset innostumaa esim. skeittailusta, lumilautailusta on sen ikäisille olemassa jo esikuvia , vaikka onkin nuori laji. Noin taitavat nuoret nappulat, jotka tekee kyseisien lajien temppuja alle 10 vuotiaina omaavat jo loistavan motoorisen tason oman kehonsa hallintaan. Kumpa vain saisi sellaiset innostumaan lajista nimeltä golf. Se onkin sitten jo Golfliiton asiaa. He katselevat näitä junnuja korealta ja kaukaa. Herätkää !!!

    Äijä55 kirjoitti: (29.3.2012 11:22:20)
    Olen samaa mieltä siitä, että geometriaa ja fysiikkaa ei kannata jokapaikkaan tunkea. Tässä viestiketjussa ymmärtääkseni koitetaan hakea vastauksia siihen, miksi suomigolf on mitä on.
    Olen harvinaisen paljon nyt seurannut tätä foruminosaa ja lueskellut noita vanhoja golflehtiäkin.
    En voi välttyä ajatukseltani, että suomalaisessa golfissa on monta osatekijää, miksi ei homma toimi. Joku tuolla edellisissä viesteissä mainitsi, että ei ole oikeaa kilpailujärjestelmää luotuna. Se saataa olla yksi tekijä. Nyt vertaan taas ihan toiseen lajiin nimittäin jääkiekko. Mistä noita granludeja ja vatasia sikiää? Vastaan itse. Ne tulee sieltä pikkupoikien pihapeleistä, jolloin lapsena höntsyiltiin pienellä jäällä pienessä tilassa paljon smanikäisiä nassikoita mukana. Ei sillä kukaan opettanut ilmaveiviä eikä muutakaan.
    Viitiasin edellä kirjoittamaani viestiin, että nuorena oppii, kun leikkii ja kokeilee jopa golfmailankin kanssa. Mitä sitten tapahtuu, kun nuo granlundit pääsee nappulaliigaan. Silloin on jo olemassa hyvä kilpailujärjestelmä jääkiekossa. Se vetää noi pienet nassikat olivatpa he hyviä tai keskinkertaisia lahjoiltaan. Kuinka golfissa on toimittu. Eipä ole niitä paikkoja lasten saavutettavissa, missä saataisiin hönsyillä golfpallon ja mailojen kanssa oman ikäisten kanssa. Urheilukentät loistavat vihreinä ja paljon myös tyhjillään melkein joka kunnassa. Ei sinne ole golfmailojen kanssa asiaa.
    Yksi tekijä, joka saa lapset innostumaa esim. skeittailusta, lumilautailusta on sen ikäisille olemassa jo esikuvia , vaikka onkin nuori laji. Noin taitavat nuoret nappulat, jotka tekee kyseisien lajien temppuja alle 10 vuotiaina omaavat jo loistavan motoorisen tason oman kehonsa hallintaan. Kumpa vain saisi sellaiset innostumaan lajista nimeltä golf. Se onkin sitten jo Golfliiton asiaa. He katselevat näitä junnuja korealta ja kaukaa. Herätkää !!!

    Loppujen lopuksi siis kyse on siitä, miten nämä potentiaaliset menestyjät saadaan golfin pariin. Golfhan ei ole mitenkään suosittu laji nuorten keskuudessa. Suurin osahan nuorista junnuista on puoliväkisin tuotu kentälle joko vanhempien tai isovanhempien pakottamana. Se osa nuorista, jolla olisi parhaimmat edellytykset menestyä golfissa, pelaavat lätkää tai fudista. Tarkoitan niitä nuoria, joilla on jo synnynnäiset lahjat yleensäkin liikuntaa, niin fyysiset kuin psyykkisetkin. Miten nämä nuoret sitten saataisiin lajin pariin? Pitäisikö koko golfin kuvaa muuttaa niin että siitä katoaisi loputkin niin sanotut elitistiset piirteet. Niitähän vielä esiintyy, niin puheissa kuin käytännössäkin. Jotain olisi aiheellista tehdä. On jotenkin turhauttavaa vain seistä tumput suorina ja odottaa, että jostain putkahtaisi Suomen Tiger.

    Golf on Suomessa nuori laji. Kausi on lyhyt ja osaamista ja menestystä historiassa todella vähän. Siihen nähden on hyvä jo se, että on yksikin edes Ilosen tasoinen pelaaja.( Samaan aikaan Kakko 16 reikää +4 ja kymmenen perässä.)

    Mutta siis täällä ei ole lajikulttuuria ja sieltä se ’pelaamisen’ oppiminenkin vähitellen leviää. Kaiken maailman sählyvalmentajat koutsaa huippujamme. (Kaikella hyvällä ja asiaa tuntematta tämä kevennys. Anteeksi ja pahoittelut.)

    Litmaselta voisi kysäistä vinkkiä. Surkeasta futismaasta, jossa ei huppupelaajia historiassa yhtään, suoraan kaikkien ohi maailman parhaimmistoon. Veikkaan, että on ainakin treenannut ja treenannut varmasti yksin, olosuhteita kaihtamatta ja paljon ja halua on ollut kans aika paljon.

    te jotka asiaa tunnette, niin kiinnostaa onko meillä oikeesti kavereita, jotka ovat valmiina treenaan lähipeliä niin paljon, että ne chipit todella menee siihen maalipaikalle aina ja olosuhteista huolimatta.

    Kun siis seisoo pallolla, niin ei ole epäilyksen häivääkään siitä, että homma on hanskassa. Oli maa ja makuu mikä tahansa. Huiput nimittäin ovat sellaisia. Jos ne missaa, ne on aivan ihmeisssään ja seuraava onkin jo kolossa tai vieressä.

    Meillä kuulee liikaa puhetta siitä, että peli kulkee tai ei kulje. Homman pitää hupulla toimia monena viikkona vuodessa neljä päivää putkeen. Silloin sen huonon päivän täytyy olla aika pirun hyvä ja ne scrambläykset on huonona lyöntipäivänä monasti aivan uskomattomia.

    Jokusen kerran kuullut puhuttavan mm. Harringtonin nuoruuden treenimääristä griinin ympärillä…

    Takatii kirjoitti: (28.3.2012 18:37:58)

    Äijä55 kirjoitti: (28.3.2012 18:25:46)
    Onko olemassa ainoaa oikeaa tapaa swingata? Onko välttämätöntä pohtia ja analysoida geometrialla, fysiikalla ym tätä? Herrat John Daly, Bubba’ Watson, Darren Clarke, Ernie Els, Rory McIlroy, Tiger Woods tai Lee Westwood omaavat kukin oman tavan lyödä mailalla golfpalloa. Mikä näistä on se ihannoinnin kohde? Kaikki sanoisin, kukin omalla tavallaan. Meitä ihmisiä on niin erilaisin eväin varustettuja. On pitkiä lyhyitä, lihavia ja laihoja. Kaikista tyypeistä löytyy loistavia golfpelureita ihan mailman kärjestä asti.

    Niin, ja ihan major- ja myös Fedex-cupin voittoihin saakka on yltänyt myös Jim Furykin geometrisesti erittäin mielenkiintoinen svingi….

    Mitä olen itse nauhalta hidastettuna huippupelaajia katsellut, niin aika identtisen näköistä hommaa se on kaikilla downswingissä klo 8 ja 4 välillä. Sepä kai pallonlyömisessä on kaikista olennaisinta. Tyylipisteitä ei jaeta.

    maailman parhaat missaa keskimäärin joka kolmannen greenin, joten ihan kauheesti eip elkän lyömisen varaan kannata alkaa rakentaan.

Esillä 25 viestiä, 76 - 100 (kaikkiaan 224)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #213962 kohteessaSuomen kilpagolf

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suomen kilpagolf