Aihe: stanssin leveys? - Golfpiste.com

3.3.–10.3. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][4]
KilpailuaSuomalaista

stanssin leveys?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu stanssin leveys?

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts kirjoitti: (4.9.2007 22:49:18)Niin tuota… kun satasen juokisja lähtee matkaan, niin aika harva niistä ilmaan pomppaa.

Kyllä siinä tapahtuu huomattavaa liikkumista/voimantuottoa myös pystysuunnassa. Minä kun olen ajatellut, että golfsvingissä kaikenlainen pystysuunnassa tapahtuva liikkuvuus on pahasta.

Missä vaiheessa tuon ponnistuksen tulisi tapahtua? Osumahetkellä se tuntuisi olevan myöhäistä koska suurin osa painosta on jo etujalalla ja oikean jalan aktiivinen liike saattaisi vain horjuttaa tasapainoa kriittisellä hetkellä. Ennen osumahetkeä minusta vain tuntuu, että oikean jalan tehtävä on kääntyä ’polvi edellä’ kohti vasenta jalkaa. Ehkä minä sillä ponnistan tiedostamatta, ehkä tuo ponnistaminen on jotenkin harhaanjohtava sana. Missä osassa jalkaa tuo ponnistaminen tulisi tuntua? Varpaissa, koko jalkapohjassa, pohkeessa, polvessa, reidessä – millä ponnistetaan?

Ymmärrän että on kyse kokonaisuudesta joka pitää itse oppia tuntemaan, mutta ehkä saan tästä jonkun oivalluksen kohti tuota tuntemusta, ehkä en. Ehkä minun ei edes tarvitse koska asia voi olla ihan kunnossa, ehkä tämä on vain rönsyilyä poispäin oikeista asioista, hukkaan heitettyä aikaa. Sehän tästä golfista tekeekin mielenkiintoisen.

ts kirjoitti: (4.9.2007 22:49:18)
    Jos tuon luettuaan joku vielä osuu palloon niin hämmästys täällä päässä on suuri 🙂

Pitää kokeilla kun tulee taas valoista 😉

ts

clap kirjoitti: (4.9.2007 23:10:58)

Missä vaiheessa tuon ponnistuksen tulisi tapahtua? Osumahetkellä se tuntuisi olevan myöhäistä koska suurin osa painosta on jo etujalalla ja oikean jalan aktiivinen liike saattaisi vain horjuttaa tasapainoa kriittisellä hetkellä. Ennen osumahetkeä minusta vain tuntuu, että oikean jalan tehtävä on kääntyä ’polvi edellä’ kohti vasenta jalkaa. Ehkä minä sillä ponnistan tiedostamatta, ehkä tuo ponnistaminen on jotenkin harhaanjohtava sana. Missä osassa jalkaa tuo ponnistaminen tulisi tuntua? Varpaissa, koko jalkapohjassa, pohkeessa, polvessa, reidessä – millä ponnistetaan?

)

Niin.. pitääkö kyseenalaistaa tuo painonsiirto. Vain sillä jalalla voi ponnistaa, jonka päällä on paino. Ja ponnistaminen pitäisi tapahtua ’läpi osuman’ (Käppyrät mitattuina antaa kyllä vähän toista tietoa, mutta käytännössä noin) Se mikä näyttää painonsiirrolta, on monella pelaajalla vain tuen ottamista (polvet hieman erkaantuvat jne) eli oikea lonkka ei tuossa vaiheessa juurikaan liiku. Ja ponnistukseen pitää osallistua koko jalan. Sen takia siellä kärjessäkin on ruusuke 🙂 Ja se liike ei todellakaan muistuta balettia jota suurin osa harrastaa.

Clap mä luulen että tää ei ole rönsyilyä. Sä saatat pikku hiljaa vahingossa ajautua ymmärryksen maailmaan kaiken ulkoo opitun sijaan. Se ei käy hetkessä, mutta lopputulos on sen arvonen.

ts kirjoitti: (4.9.2007 23:43:27)

)

Niin.. pitääkö kyseenalaistaa tuo painonsiirto. Vain sillä jalalla voi ponnistaa, jonka päällä on paino. Ja ponnistaminen pitäisi tapahtua ’läpi osuman’ (Käppyrät mitattuina antaa kyllä vähän toista tietoa, mutta käytännössä noin) Se mikä näyttää painonsiirrolta, on monella pelaajalla vain tuen ottamista (polvet hieman erkaantuvat jne) eli oikea lonkka ei tuossa vaiheessa juurikaan liiku. Ja ponnistukseen pitää osallistua koko jalan. Sen takia siellä kärjessäkin on ruusuke 🙂 Ja se liike ei todellakaan muistuta balettia jota suurin osa harrastaa.

ts kirjoitti: (4.9.2007 23:43:27)

)

Saatana, liikaa slaissia! Hyvä aihe ja taas kohta pölisee. Samalla myös pölyt omastakin päästä.
    No, asiaan. Nyt iso varoitusvalo kaikille tuuppariveljille, mitä tulee tuohon ponnistamiseen. Tai no, omapa on svinginne 🙂
    Painon siirtyminen on Nykäsluokkaa. Fifty-sixty. Siksi veljet eivät koe voimakasta ponnistamisen tunnetta koko jalkapohjan alla. Siis niin kuin hypättäisiin vuoroloikaa sivusuuntaan. Jos tuntuu, mene proolle, mene suoraan proolle, kulkematta GP:n foorumin kautta. Mutta, aivan oikein, kuitenkin koko jalkapohjan alla pysyy kosketus. Tai tuki, tai imu. ts. Milloin olet lakannut uskomasta mittauksiin! 😀 Se kärkiruusuke.Se on juuri siksi, että tiedät ruusupiikin irrotessa harrastaneesi varvasbalettia.
    Clap, suurin osa painosta on etujalalla loppuasennossa. toiseksi suurin osa on dsw:n ’puolivälissä’juuri ennen tulitusta. Impactissä paino on keskellä stanssia.
    Paras harjoitus on lyödä palloa täysillä. Luojan kiitos junnuja ei mikään saa taputtelemaan palloa.

Jossain toisaalla oli maininta siitä että kun harjoitusken vuoksi lyöpi palloa molemmat jalat maassa niin pallo lähtee oikiaan. Kun taas jalat ottaa mukaan niin sitten se sieltä palaa takaisin. Liittyks tää jotenkin tähän ponnistukseen? Ninku kaikki liittyy kaikkeen periaatteella? Ko?

Btw, ts, kyllä mä yöni nukuin…

Bosco kirjoitti: (5.9.2007 1:10:21)
    Clap, suurin osa painosta on etujalalla loppuasennossa. toiseksi suurin osa on dsw:n ’puolivälissä’juuri ennen tulitusta.

Tällä sinänsä ansiokkaalla päätelmällä olet onnistunut a) kumoamaan Einsteinin suhteellisusteorian mitä tulee massan sijainnin ja ajan riippuvuuteen, b) kumoamaan modernin anatomian perusoletukset massan jakautumiseen ja siirrettävyyteen kehossa (ajan funktiona) tai c) kirjoittamaan sellaisen asiallisen asiattoman viestin fellowtuupparille, että kyseinen herra vaikenee nyt, mutta kysyy varovasti samaa asiaa ensi viikolla uudestaan otsikon ’mikä osa kehosta kannattaa jättää rangelle ykköstiille suunnistettaessa’ alla.

Enpä tuota ponnistamista ainakaan itse tiedosta, mutta kyllä sitä kuitenkin tapahtuu. Parhaiten sen ehkä huomaa silloin, kun huonolta pinnalta (esim. märältä hieman mutaiselta tiipaikalta) lyö draivin ja oikea jalka ’lähtee alta’, vaikka swingi olisi miten tasapainoinen.

nimim. ’Pitäisikö vaihtaa ruusukkeet useammin’ 😮

PS. Silloin kun itse juoksin kilpaa, niin kyllä telineistä ponnistettiin lähinnä eteenpäin. Ylös tultiin vasta kiihdytyksen askelten aikana.

Paksupekka kirjoitti: (5.9.2007 7:59:19)
    … PS. Silloin kun itse juoksin kilpaa, niin kyllä telineistä ponnistettiin lähinnä eteenpäin. Ylös tultiin vasta kiihdytyksen askelten aikana.

Niin jos se ponnistus suuntautuisi ylöspäin niin hyöty vissiin valuisi hiekkaan? Hmmm…

MotifNo1 kirjoitti: (4.9.2007 22:58:30)

Itselläni suurimmat murheet swingiin tulivat pari vuotta sitten kun luin Hoganin kirjan, ja tulkitsin että lantio aloittaa swingin backswingin jälkeen. Osoittautui, että allekirjoittaneella on erittäin nopea lantioliike, joka käytännössä vie kaiken voiman swingistä. No jokunen kamerakeikka Piltz studioilla Piuckalassa paljasti karmean totuuden… Perusratkaisuna on ollut se, että downswingin alussa pidätellään painoa oikealla jalalla ja annetaan käsille aikaa tulla alas, jolloin lantio ei pääse ryssimään swingiä.

Haluaisiko joku kertoa lisää tuosta erittäin nopeasta lantioliikkeestä, joka vie kaiken voiman swingistä. Jossain vaiheessa taisi Fukke kirjoittaa, että joku ’guru’ oli sanonut, että ’ you can´t move your hips too fast’ tai jotain sinne päin…

Eikös tuon lantion pidä aloittaakin tuo downswing…. tai ainakin vasenpuoli lantiosta?

Scoop kirjoitti: (5.9.2007 7:22:43)
    Tällä sinänsä ansiokkaalla päätelmällä olet onnistunut a) kumoamaan Einsteinin suhteellisusteorian mitä tulee massan sijainnin ja ajan riippuvuuteen,

Päinvastoin. Tämähän oli Einsteinin keskeinen päätelmä, joka on sitäpaitsi mittauksin osoitettu pitävästi useissa tutkimuksissa eri golf-instituuteissa ympäri maailman

b) kumoamaan modernin anatomian perusoletukset massan jakautumiseen ja siirrettävyyteen kehossa (ajan funktiona)

Nyt ei tutkita formaliinin kangistamaa bodya, vaan plastista massaa, joka vääntyy erilaisiin kummallisiin asentoihin ja tuottaa kiihtyvyyksiä ulkopuolisiin huipputeknologialla tuotettuihin välineisiin.

Bosco kirjoitti: (5.9.2007 1:10:21)
    Clap, suurin osa painosta on etujalalla loppuasennossa. toiseksi suurin osa on dsw:n ’puolivälissä’juuri ennen tulitusta.

..mikä osa kehosta kannattaa jättää rangelle ykköstiille suunnistettaessa’ alla.

Aivot. Ehdottomasti.

kebax kirjoitti: (5.9.2007 8:06:54)

… PS. Silloin kun itse juoksin kilpaa, niin kyllä telineistä ponnistettiin lähinnä eteenpäin. Ylös tultiin vasta kiihdytyksen askelten aikana.

Niin jos se ponnistus suuntautuisi ylöspäin niin hyöty vissiin valuisi hiekkaan? Hmmm…

Niin se golf-swingissä tehty oikeen jalan ponnistuksen suunta saattaa näyttää ylöspäin suunnatulta, mutta meniskö se jotenkin niin….että, kun oikea ponnistaa nimenomaan kohteen suuntaan…sit toi ponnistuksella aikaan saatu voima/liike törmääkin jämäkkään tukeen elikäs pönkkään, jonka ympäri kierrytään, ja sen seurauksena myöskin NÄYTTÄÄ tapahtuvan jonkinmoinen ponnistus ylöspäin.

En tiä sitte.

Itse olen opinnoissani kanssa siinä vaiheessa, että tuo ponnistuskysymys on ajankohtainen…
    Koska minulle on kerrottu: Että voima lähtee maasta…

Mutta oppien omaksuminen on kuin pelinikin – lapsen kengissä.

Omissa tuntemuksissa lähden ds:iin pyrkimällä ponnistamaan oikean jalan kantapäällä kohti vasemman jalan päkiää, ja annan sitten vasemman jalan ’pönkkääntyä’.
    Pönkkääntymisellä tarkoitan, ettei minun tällä hetkellä ainakaan vielä tarvitse vastaponnistaa koska voimantuotto on viel niin surkeeta.

Mutta kysynkin TS:ltä, kuinka voimakkaana tuo ponnistus noin likimain pitäisi tapahtua.. Eli kun ponnistaa, kuinka pitkälle sen johdosta kuvittelisit sivusuunnassa lentäväsi: 20cm, 50cm, 1m?????

Jos kysymys on vailla järkeä tai muut kysymykseen johtavat asiani… Saa kiitos mielellään oikoa….

DS:iin lähdön olen ymmärtänyt tapahtuvan siten, että purkautuminen alkaa sieltä jalkapohjasta – sitten lantio – jne.. eli alhaalta ylös… Kysymys kuitenkin lienee millisekunneista, ja omat tuntemukset saattavat olla erilaiset mitä oikeasti tapahtuu… Näinpä joutuu joskus vähän säätelemään….

Oikaiskaa jos/ja kun asia pitäisi olla jotenkin toisin….

Tv: Opintojensa alussa

ts

ts kirjoitti: (4.9.2007 22:49:18)Niin tuota… kun satasen juokisja lähtee matkaan, niin aika harva niistä ilmaan pomppaa.

Kyllä siinä tapahtuu huomattavaa liikkumista/voimantuottoa myös pystysuunnassa. Minä kun olen ajatellut, että golfsvingissä kaikenlainen pystysuunnassa tapahtuva liikkuvuus on pahasta.

Nii…. tapahtuu… ja siks niistä moni harjottelee paremapaa lähtöä. Jossa ei tapahtuis. Mutta se ei ollut olennaista, vaan ymmärtää, että ponnistaa voi moneen suuntaan.

Ja tuosta painonsiirrosta… painopisteen, painon ja paineen siirtyminen on eri asia. Mitenkähän joku painonsiirtomittari erottaa ne toisistaan 😉

mapete kirjoitti: (5.9.2007 9:14:56)
    Mutta kysynkin TS:ltä,

Kysy vaan. 16cm. Avoimella foorumilla voi olla se ongelma, että joku muukin ottaa osaa KESKUSTELUUN 😛

Varsinkin tuulisellä säällä kannattaa ottaa niin leveä stanssi kuin mahdollista, jotta arvokas ’On windy conditions you better keep your balls low’ -ohje toteutuu….

Kysy vaan. 16cm. Avoimella foorumilla voi olla se ongelma, että joku muukin ottaa osaa KESKUSTELUUN 😛

(Bosco 5.9.2007 9:27:10)

Onko se jollekulle ongelma????

mapete kirjoitti: (5.9.2007 9:41:03)
    Onko se jollekulle ongelma????

Voi olla jolle tai kulle. Tai mulle. Ainakin jos keskustelun taso nousee liian korkeaksi. 🙂

ts

mapete kirjoitti: (5.9.2007 9:14:56)

Mutta kysynkin TS:ltä, kuinka voimakkaana tuo ponnistus noin likimain pitäisi tapahtua.. Eli kun ponnistaa, kuinka pitkälle sen johdosta kuvittelisit sivusuunnassa lentäväsi: 20cm, 50cm, 1m?????

DS:iin lähdön olen ymmärtänyt tapahtuvan siten, että purkautuminen alkaa sieltä jalkapohjasta – sitten lantio – jne.. eli alhaalta ylös… Kysymys kuitenkin lienee millisekunneista, ja omat tuntemukset saattavat olla erilaiset mitä oikeasti tapahtuu… Näinpä joutuu joskus vähän säätelemään….

Tuohan riippuu täysin lyönnistä mitä lähdet lyömään. Swingiä opetellessa kannattaa tuota harjoitella mahdollisimman vahvaksi. Ja nimenomaan treenata tuota lantion käyttöä. Mutta jos oikea tekee voimaa metrin vasemmalle, vasemman on tehtävä metri oikealle. Muuten alkaa sivuttaisliukuma ja joudut liittymään anonyymien slaissaajien pyhään veljeskuntaan.

Joku tuossa puhui lantion karkaamisesta alta… ei siinä niin käy. Siinä vaan unohtaa oikealla kädellä ottaa mailan mukaan liikkeeseen. Yleensäkin nuo rauhoittamisjutut ovat varsin kyseenalaisia ja yleensä auttavat vain hetken.

Mun mielestä ds:ä ei pitäisi ajatella oikean jalan potkuna vaan molempien jalkojen potkuna sillälailla että saadaan lantio kääntymään lähes paikallaan.

ts

WannaBeTiger kirjoitti: (5.9.2007 19:02:37)
    Mun mielestä ds:ä ei pitäisi ajatella oikean jalan potkuna vaan molempien jalkojen potkuna sillälailla että saadaan lantio kääntymään lähes paikallaan.

Oletko nähnyt pelaajaa jonka lantio pyörii paikallaan? Minä olen… ja kaiken energian sai käyttää, että vieno hymy ei muuttunut äänekkääksi.

ts kirjoitti: (5.9.2007 9:19:26)
    Ja tuosta painonsiirrosta… painopisteen, painon ja paineen siirtyminen on eri asia. Mitenkähän joku painonsiirtomittari erottaa ne toisistaan 😉

Kerro, miten ne ovat eri asia, niin saatan vastata tuohon kysymykseen.
    Tai eihän sitä ollut kai minulle suunnattukaan. ?;-)

ts kirjoitti: (4.9.2007 22:49:18)Niin tuota… kun satasen juokisja lähtee matkaan, niin aika harva niistä ilmaan pomppaa.

Kyllä siinä tapahtuu huomattavaa liikkumista/voimantuottoa myös pystysuunnassa.

Nii…. tapahtuu… ja siks niistä moni harjottelee paremapaa lähtöä. Jossa ei tapahtuis. Mutta se ei ollut olennaista, vaan ymmärtää, että ponnistaa voi moneen suuntaan.

Silloin kun itse juoksin kilpaa, niin kyllä telineistä ponnistettiin lähinnä eteenpäin. Ylös tultiin vasta kiihdytyksen askelten aikana.

Älkääs nyt alkako minulle luennoimaan pikajuoksun startista, tiedän siitä jotakin. Tottakai siinä ponnistetaan eteen(kin)päin koska maaliinhan siinä pyritään ja maali on edessä päin. Eteenpäin ponnistamista auttaa lähes pystysuorat lähtötelineet. Silti startissa tapahtuu myös vahvaa ja välitöntä ylöspäin nousua, lähtöasennossa kun on pirun paha juosta. Jos sprintteri ponnistaisi pääasiassa eteenpäin, hänhän lentäisi nokalleen, eiköstä vain, niinhän kävi Paksupekka sinullekin?

Oletko nähnyt pelaajaa jonka lantio pyörii paikallaan? Minä olen… ja kaiken energian sai käyttää, että vieno hymy ei muuttunut äänekkääksi.

(ts 5.9.2007 21:47:28)

Tässä tapauksessa vieno hymy saattaisi hyytyä;)

clap kirjoitti: (5.9.2007 23:51:22)

Silloin kun itse juoksin kilpaa, niin kyllä telineistä ponnistettiin lähinnä eteenpäin. Ylös tultiin vasta kiihdytyksen askelten aikana.

Älkääs nyt alkako minulle luennoimaan pikajuoksun startista, tiedän siitä jotakin. Tottakai siinä ponnistetaan eteen(kin)päin koska maaliinhan siinä pyritään ja maali on edessä päin. Eteenpäin ponnistamista auttaa lähes pystysuorat lähtötelineet. Silti startissa tapahtuu myös vahvaa ja välitöntä ylöspäin nousua, lähtöasennossa kun on pirun paha juosta. Jos sprintteri ponnistaisi pääasiassa eteenpäin, hänhän lentäisi nokalleen, eiköstä vain, niinhän kävi Paksupekka sinullekin?

Mä muuten olin ihan törkeen hyvä lähtijä, vain vaatimattomuuteni estää minua sanomasta, että olin kilpakavereideni joukossa paras.
    Täytyy kyllä tunnustaa, että jokusen kerran taisi mullakin tökätä piikkari maahan ennen aikojaan lähtökiihdytyksessä, mutta nokalleen en silti lentänyt. Urheilu-ura loppui ihan muuhun, kuin konttaamiseen lähtötelineiden jälkeen 😮
    Mä kuitenkin ponnistin telineistä lähinnä eteenpäin. Eteenpäin tarkoittaa tässä sitä suuntaa, minne olisi tarkoitus juosta. Olen valmis antamaan hieman myöten ja totean, että telineistä irrotessa ponnistetaan enemmän eteen, kuin ylöspäin. Tottakai siinä on nousua, mutta ei lähtökiihdytyksen aikana oltu vielä lähelläkään normaalia juoksuasentoa, vaan sinne noustiin pikkuhiljaa. Tosin pika-aidoissa noustiin kyllä tasaista nopeammin. Kyllä idea oli ’kaatua eteenpäin’ ja laittaa jalkoja mahdollisimman ripeästi alle konttaamisen välttämiseksi 😉

Ja tuosta painonsiirrosta… painopisteen, painon ja paineen siirtyminen on eri asia.

Niin, oliko, ts, Sinulla tähän joku lisäys vai siirretäänkö ts:n hämärien heittojen arkistoon eli GP:n virtuaalitoiletista alas. ;-D

Esillä 25 viestiä, 26 - 50 (kaikkiaan 52)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #236691 kohteessastanssin leveys?

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu stanssin leveys?