Aihe: Shaft puller - Golfpiste.com

13.1.–20.1. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[5][2]
KilpailuaSuomalaista

Shaft puller

Etusivu Foorumit Välineet Shaft puller

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Minkälaista työkalua olette käyttäneet grafiittivarren irroitukseen? Tarkoitus on saada varsi ehjänä irti ja uudelleenkäyttää sitä toisessa mailassa. Onko tässä hommassa pakko olla erikoistyökalu ja mistähän tällaista lähtisi kyselemään? Ilmeisesti ’customoitu sorkkarauta’ tms yritykset on tuhoon tuomittu.

Jos puhutaan budjettiluokan laitteista on nuo hydrauliset JB Hydraulic shaft extractorit ja vastaavat käsittääkseni ihan ok satunnaiseen käyttöön ja hieman arvokkaammat Mitchelit sitten luokkaa parempia vielä. On nuo grafiittivarret niin paljon arempia kuin teräsvarret että en suosittele mitään kikkakolmosia!

Jos et meinaa tästä varsinaista harrastusta tehdä Peltomäet ja vastaavat putiikit sulle irroittavat pari vartta vitosella…

Saa ehjänä irti ilman ’oikeatakin’ työkalua. Itse olen käyttänyt ihan jakoavainta säädettynä kidaltaan juuri shaftin paksuutta hiukan leveämmälle ja pikkuhiljaa kampeaa ruuvipuristimen leukaa vasten (shaftistaan siis kiinni puristimiessa kumileuoissa)

Liike on pyrittävä pitämään kohtisuoraan varren suuntaisesti, eli aina kun lapa liukuu hiukan ulospäin, on varren kiinityskohtaa puristimessa tavallaan siirrettävä toiseen suuntaan, että kampeamiskulma on oikea, eikä ala vääntämään sivulle.

Tarkkana saa olla, mutta itse olen saanut ainakin muutaman kymmentä vartta ihan ehjänä irti. Yhtään ei ole vielä hajonnut.

Kaikkein myrkyllisintä on kiertoliike.

Jos tosiaan on kyse yhdestä varresta, niin mars liikkeeseen.

Jos meinaat vetää muutamia varsia vuodessa, niin sitten ei muuta kun e-bayhyn ostamaan vaikka tämmöinen halpahallimalli:
    Ite tehty pulleri

Mulla itselläni on myös ihan itse tehty pulleri (ei kuitenkaan tuollainen), ja se toimii kuin vessa niihin vähiin vetoihiin mitä mä vuodessa itselleni tai kavereille teen (0-4kpl, iso bisnes!).

Pointtina graffavarren vetämisessähän on saada siis hoseliin kohdistettua täysin varren suuntainen voima, samalla kun liitoskohtaa lämmitetään. Kaikenkarvainen vääntely lämmityksen yhteydessä tuhoaa g-varren samantein.

Tosin, jos kyseessä on tonnin Ozikki, tai jotain muuta kivaa, niin ehkäpä minäkin sitten käyttäisin jotain ammattimaisempaa pulleria :).

Rautavarren vetoonhan et tartte kun tulta, rukkasen ja ruuvipenkin.

Vaihtoehtoisesti jos meinaat laittaa sen varran Puu-3 tai 5:seen niin voipihan sen katkasta ferrun juuresta. Todennäköisesti kuitenkin lyhennät sitä juuresta tuuman/pari joten samallahan se menee siinä poisottaessa.

Ei saa lämpövauriota … Jos taas haluutsen riveriin uusiksi nii sit käy kaupassa ottamassa se irti.

Ihan harrastusmielessä kyselen, tässä ollaan jo puolittain koukussa 🙂
    Vaikka käyttö tulee olemaan luokkaa max muutama varsi vuodessa niin mielummin hommaisin työkalun ja tekisin työn itse. Tuo halpismalli varsinkin näytti mielenkiintoiselta.
    Golfsmithillä näyttää olevan asiallisen näköisiä työkaluja mutta hinta oli 200 taalan pintaan,
    Suomeen tilattuna varmaan euroina sama hinta.

Karsten kirjoitti: (17.1.2011 20:28:06)Golfsmithillä näyttää olevan asiallisen näköisiä työkaluja mutta hinta oli 200 taalan pintaan, Suomeen tilattuna varmaan euroina sama hinta.

Jos olisin tilaamassa Golfsmithiltä työkalua, valitsisin niistä kolmesta vaihtoehdosta $340 maksavan Professional-mallin. Jousikuormitteinen työntömekanismi helpottaa työskentelyä, johdetanko taas estää painimen takertelua. Economy-malli ($70) riittää varmaankin satunnaiseen varren irroitteluun, mutta sen heikkous on painimesta vääntöruuviin tuleva momentti, joka saattaa (enemmän käytettynä) aiheuttaa kierteen kiinnileikkaamisen.

Minä sain aikoinaan hyviä vinkkejä. Tässä on viestiketju asiasta.

Varren irroitus

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #304973 kohteessaShaft puller

Etusivu Foorumit Välineet Shaft puller