-
JulkaisijaArtikkelit
-
Olin pelaamassa Linna golfissa ja huomasin, että parkkipaikalla oli useita sähköauton latauspisteitä, operaattorina toimii Virta. Koukkasin auton ruutuun ja yhdistin hybridiautoni latauslaitteeseen.
Lataus kesti 4,5 tuntia ja tankkasin sähköä 8,8 kWh, lasku hieman yli 6 euroa. Hinnaston mukaan 0,35 e/kWh ja 0,50 e/h. Näillä hinnoilla, ja autoni kulutuksella, sähkö maksaa yhtä paljon kuin bensa per km.
Minkälaisia kokemuksia teillä on muilta kentiltä kuinka paljon maksaa auton lataaminen?
NÄissä on ollut ongelmia. Eikä operaattorien ilmoittamiin hintoihin ei ole juurikaan luottamista. Tai ovat vähintäänkin vaikeaselkoisia. Autoilija saa olla tarkkana minkälaisia keskinäisiä (yhteiskäyttö)sopimuksia (palvelun käytettävyyden sekä hinnoittelun suhteen) erilaisilla latausoperaattoreilla on tarjolla. Saattaa lataaminen tulla jossain tapauksessa vielä mainitsemaasi hintaa kalliimmaksi.
Lataus kesti 4,5 tuntia ja tankkasin sähköä 8,8 kWh, lasku hieman yli 6 euroa. Hinnaston mukaan 0,35 e/kWh ja 0,50 e/h.
Siinä on näköjään jokin lisämaksu vielä, koska 8,8 x 0,35 + 4,5 x 0,50 = 5,33 euroa.
Itse ihmettelen tuota latausvauhtia.2kwh/h kun normi 3-4 vuotta vanha sähköauto lataa 7.2kwh.
Ja tervetuloa testaamaan stadiin, Monilla paikoilla maksaa 0.9€/kwh pikalataus + minuuttimaksu.Espoon Masterissa lataaminen Virran operoimilla laitteilla maksaa 0,35 eur/kWh ilman aikaveloitusta.
Lisäksi löytyy myös kaksi laturia, joilla voi ladata veloituksetta.Itse ihmettelen tuota latausvauhtia.2kwh/h kun normi 3-4 vuotta vanha sähköauto lataa 7.2kwh.
Luulen että kyseessä oli hybridi, jonka akku latautui täyteen kierroksen aikana.
Jollain nuo latausasemat pitää maksaakin. Jos auto seisoo 4-5 tuntia kiinni asemassa, ei päivässä montaa autoa ladata.
Aulangon Eversti- kentällä avattiin juuri 8 latauspaikkaa. Tässä sieltä sivuilta napattu tieto.
Sähköauton lataus
Sähköautojen latausta varten Everstin pysäköintialueella on 8 kpl 11 kW, Type 2 latauspistettä. Latauspisteet sijaitsevat rangen puoleisella pysäköintialueella.Latauksen käynnistystä varten tarvitset eParking-sovelluksen, jonka saat helposti App Storesta tai Google Playsta.
Latauksen hinta on 0,25 €/kW.
Raha ratkaisee, tässäkin.
Onnistuuko kokemusten mukaan miten schuko-laturilla lataus kentillä? Samahan se olisi se muutama tunti kierrosten aikana hidasladata autoa, joskus näitä operaattorien tarjoamia ei ole tai ne ovat täynnä. Kannattaako unohtaa suosiolla vai kysyä tapauskohtaisesti, ympäri Suomen tulee pelailtua.
Onnistuuko kokemusten mukaan miten schuko-laturilla lataus kentillä? Samahan se olisi se muutama tunti kierrosten aikana hidasladata autoa, joskus näitä operaattorien tarjoamia ei ole tai ne ovat täynnä.
Millä tavalla maksaisit tuon latauksen? Onko kentillä hinnoittelua tavalliseen valovirtaan? Entä onko tuossa laturissa mittari, joka kertoo lataukseen käytetyn sähkön määrän? Onko kenttien parkkipaikoilla ylipäätään valovirtapistokkeita?
Raahentienoon Golf 4 €/krt (schuko)
Raahentienoon Golf 4 €/krt (schuko)
Aika rasvainen hinta. Onko latauskerran kesto määritelty?
Viiden tunnin latauksella 16 A:n sukorasiasta saa sähköenergiaa jopa 18 kWh:n edestä, jolla ajelee jo n. 100 km matkan. Hinta on rasvainen tai vähärasvainen riippuen siitä, mikä sähkön omakustannushinta golfyhtiölle on. Joka tapaukessa 4 euroa on ehkä korkeintaan vain noin puolet siitä, mitä bensa-autoilija polttoaineestaan per 100 km maksaa.
Viiden tunnin latauksella 16 A:n sukorasiasta saa sähköenergiaa jopa 18 kWh:n edestä, jolla ajelee jo n. 100 km matkan.
Schuko-rasiasta saa 16A, mutta monet lataushybridit rajoittavat virransaannin 8A, jolloin viiden tunnin latauksella saa noin 9 kWh, joka taas riittää 40 km kesäajoon. Vastaavasti 6 l/100km kuluttaa 40 km matkalla 2,4 l, eli 5 €. Siten 4 € on ihan ok hinta.
Hyvä kommentti. Unohdin tuossa lataushybridit, vaikka niitä henkilöautoina on Suomessa tuplamäärä täyssähköautoihin verrattua. (Viimeisimmän tilaston mukaan 110 000 vs. 53 000). Täyssähköautoilla tuota 8 A:n virransaannin rajoitusta ei tietenkään ole.
Vastaavasti 6 l/100km kuluttaa 40 km matkalla 2,4 l, eli 5 €. Siten 4 € on ihan ok hinta.
Ei kai ostosähkön hintaa pidä verrata bensiinin hintaan?
Minusta muutaman tunnin valovirrasta 4 euroa on todella paljon. Naapurin hybridiä ladataan kuukausi alle kympillä.
Onko mahdollista saada luetteloa kentistä Suomessa, joissa on latausmahdollisuus? Lista olisi monelle kesän golf ”kiertuetta” suunnittelevalle tarpeellinen.
Plugin hybrideistä puuttuu pikalatausominaisuus (eräisiin uusimmissa malleissa on tai on tulossa pikalatausominaisuus).
Plugin hybrideissä autot ottavat vastaan yleisimmin 16A, joissain latureissa on rajoituksia (esim 8A tai 10A), koska käyttäjä ei aina tunnista mikä sulakekoko pistokkeessa on tarjolla. Valmistaja asettaa laturin tehon ”varman” päälle. Markkinoilla on myös latureita joissa voi asettaa laturin ottotehon, silloin töpselilaturin käyttäjän täytyy ymmärtää mitä tehoa on ottamassa.
Lisäksi plugareissa ei juuri ole 3 -vaihe laturin tukea, eräät vanhimmat täyssähköautotkin tukevat vain yksivaihelatausta.Tariffit on muodostettu pikalatureissa a) energiamaksusta ja b) aikaveloituksesta
Plugareita (jotka eivät tue pikalatausta) ei käytännössä kannata ladata pikalatureissa korkean aikaveloituksen/pitkän latausajan vuoksi.
Töpselipaikkoja (16A) on melko vähän tarjolla maksullisena palveluna. Ilmaisina niitä on ollut joitain tarjolla pr tarkoituksessa.investointi on todennäköisesti kenttäyhtiön, joten investoinnille pyritään saamaan jonkinlainen takaisinmaksuaika.
Jos on isompi ja tehokkaampi järjestelmä, niin muutoksia on ehkä tehty lähimuuntamossa.
Nopeasti 30 000 € investointi ja vähänkin isompi 80 000€, pikapistein.Alle 11 kW asemia ei minusta saisi asentaa julkiselle paikalle.
Kesämökin seinään voi sijoitella alle 7,5 kW
Millä kentällä voi tankata bensa-auton ilmaiseksi , sorry oli ihan pakko heittää.
Porukalla varaa ostaa sähköauto muttei ladata sitä.
Golfkenttien kannattaisi nimenomaan kohdistaa latauspisteet plugareille. Plugareita on kuitenkin vielä aika lailla enemmän kuin täyssähköjä, joskin täyssähkö ottaa kiinni koko ajan. Muutama asiointilatauspiste ja rivi superschukoja omilla ”latureilla” lataamiseen. Investointi suht pieni (ja asiointipisteen operaattori kuitannee suurimman osan omasta investoinnistaan) ja golfkierroksen aikana plugari saa tarpeeksi virtaa että pääsee sähköllä himaankin. Schukosta voisi ottaa kädärille 4e kertakorvauksen ja jollei oma laturi rajoita, 4h aikana saisi 14kwh eli lähes kaikkien plugareiden akun täyteen. Kwh veloitus olisi tällöin 36 senttiä / kwh eli varsin kilpailukykyinen bensan kanssa.
Suurin osa täyssähköautoilijoista latailee himassa yösähköllä eikä ainakaan itsellä tulisi mieleenkään laittaa autoa lataukseen kentällä. Hyvin harvassa ovat tilanteet, joissa latausta golfkierroksen aikana tarvitsisi. Joillakin maakuntakierroksilla tälle ehkä olisi ollut tarvetta, mutta toisaalta voi käydä kusella jossain matkan varrella ja ottaa pikalaturista 170kw 15 min. Toki on vähemmistö täyssähköautoilijoita jotka ovat julkisten latauspisteiden varassa ja heillehän golfkenttä olisi mitä parhain latauspaikka ja siksi muutamia asiointilatauspisteitä 11kw. Sillä saisi jo pikkuakkuisen täyssähkön golfkierroksen aikana täyteen.
Lohjalla on monta tolppaa ja kohtuu hintaista. Kun käytiin pelaamassa niin plugarit latasi, täyssähköillä ei ollut tarvetta. Hirsalassa on sekä hitaita että nopeita latureita. Hidas maksaa 2,5€ kerta.. kierroksen aikana siitä 8A schukosta saa noin 30km. Bensaan voi verrata siksi että voi miettiä kannattaako ottaa ollenkaan. Iso auto voi viedä tuossa 3l bensaa, eli n 6€. Mielestäni tuo on ok hinta. Jos kentälle on 40 km niin eihän se kotona ladattu sähkö tuo hybridiä takaisin. Täyssähkön kylläkin.
Kurkissa on myös yksi tolppa. Ihan ok sekin, tosin polttisautot varaa sen helposti kun ei jaksa kävellä 20m kauempaa. Se on ihme tässä lajissa, miten auto pitää saada just klubitalon eteen. No ei toki kaikki.
Kanava Golfissa on myös kohtuullisia. Keimolassa on muutama tolppa mutta en käyttänyt. Muita en nyt muista nähneeni mutta uskoisin noita tulevan lisää. Ja varmasti niitä on muuallakin.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)
Esillä 22 viestiä, 1 - 22 (kaikkiaan 22)